1.8T aeb vilauttelee öljy valoa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

1.8T aeb vilauttelee öljy valoa?

ViestiKirjoittaja Mizaa » 21.2.2012 21:07

juu eli -98 passatti vilauttelee öljyvaloa, vaikka tikun mukaan ois ylärajassa..mutta aika lirua näkyis olevan?? öljypumppu vai huonot öljyt välillä meinaa sätkätelläkkin.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 21.2.2012 22:28

Onko kyseessä siis öljynpainevalo? ... Öljypumpun imusihti on yksi yleinen paikka joka tukkeutuu varsinkin ll-huoltoväleillä ajetuissa autoissa, anturivikakin tietysti aina mahdollinen. Mutta ei yhtään ajoa ennenkuin syy selviä!

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 21.2.2012 22:38

siis sitä oljykannun kuvaa vilauttellee ja missäs tää anturi mahtaa olla, ja tarkotatko paineanturia vai öljyn pinta anturia..vai onko sellasia eriksee? ja imusihti tietenki öljypohjassa..vai? mie vaihan öljyt nyt ihan ekana, ku valo on vilahellut muutaman kerran ed omistajalla..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.2.2012 3:00

Onko ton ikäsissä vielä öljyn tasopinnan anturia? Mulla ei ainakaan -99 GTI Golfissa ollut...

Noh, jos on, niin se valon vilahteleminen voi johtua kummasta vaan. Paineen puutteesta tai öljyn tason alhaisuudesta (eli tässä jälkimmäisessä tapauksessa ehkä anturi/johtosarjaviasta). Toki paineanturikin voi olla viallinen (eikös näissä ole kaksi, öljynsuodattimen jalassa ja kannessa?). Mutta etenkin näissä pitkittäismoottorisissa 1.8 turboissa on ollut tosiaan tuota karstoittumisongelmaa ja sen aiheuttamaa öljypumpun sihdin tukkeutumista -> öljy ei kierrä -> ei ole varmasti painettakaan. Yläkerran nakuttaminen voisi kieliä kanssa tästä paineen puutteesta. Tai sitten venttiilinnostimet on vain kuluneet. Onko nakuttaminen satunnaista vai jotenkin säännöllistä (aina kylmänä startatessa, matalilla kierroksilla, kuumalla koneella tms.)?

Imusihti on öljypohjassa (luonnollisesti, mistäpä muualta se pumppu sitä öljyä imisi...). Pitkittäiskoneisessa vähän kinkkisempi homma irroittaa tuo öljypohja. Oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:
1) Irroita koneen kannakkeet apurungosta ja nosta moottoria sen verran, että öljypohja mahtuu välistä pois.
2) Irroita apurunkoa sen verran, että saat öljypohjan mahtumaan välistä pois.

Toivotaan, että löytyy vika ja tulee kuntoon. Eikä ole kerennyt öljyn kiertämättömyys tehdä tuhojaan, jos se sitä on...

kansanvaunu
-
Viestit: 52
Liittynyt: 3.11.2008 11:47

ViestiKirjoittaja kansanvaunu » 22.2.2012 9:23

Vaihda(ta) pumppu aivan suosiolla. sillä se vika häviää!

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 22.2.2012 9:32

Siis valo ei pala koko ajan vaan ehkä kerran kaks päivässä vilahtaa kerran kaks..ja eteenkin alakieroksilla..kun kääntyy mutkaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.2.2012 11:12

Joo, haiskahtaa tukkoiselle imusihdille tai pumppuvialle. Suosittelen jättämään ko. autolla ajamisen, kunnes löytyy korjaaja/aikaa korjata, tai kohta on isompi remontti nenän alla.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 23.2.2012 2:08

Öljypumppu vaihtoon heti!
Itse piti rikkoa 2 ahdinta ennen ku tuli tuo mieleen (kiitos foorumeiden!) ja sen jälkeen ei ole vilkutellut, nakutellut, tms...
Itse hain Motonetilta Febi Bilsteinin valmistaman pumpun. Öljypohjan tiiviste kannattaa hakea alkuperäisenä (itsellä jäi Motonetin korkkipahvi naulakkoon roikkumaan).

Vaihto on aika työläs (suhteellista) juttu :/ Toki turbon vaihhtaminen on työläämpi, ja samalla kalliimpi.
Kaikki mahdollinen irti että moottorin voi nostaa etupäästä niin korkealle että öljypohja mahtuu tulemaan pois paikoiltaan.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 23.2.2012 17:41

Joo ei ajoa yhtään.Siskon Superbissa teki samaa,niin kielsin ajot,kun arvasin mikä on vikana.
Auto-Sunissa vaihtoivat sihdin ja pumpun viime hetkillä.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 23.2.2012 22:37

mitä meinaa viime hetkillä :)? tänään vaihoin öljyt siihen ni kerran kehtasi vilauttaa sitä valoa, normaalisti huutaa lämpimänä matalilla kierroksilla silloin tällöin..mitähän sieltä pitää riisua kaikkia irti..ja kauankohan aikaa tämä tapahtuma kestää?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 24.2.2012 8:32

Ajattele asiaa siten että öljynpainevalo on sama kuin moottorinvauriovalo.
Öljynvaihto tai forte yms käsittely ei tukkoista sihtiä puhdista eikä rikkonaista pumppua eheytä, eli pumppu&sihti vaihtoon tai hetken päästä koko kone vaihtoon...

Cancerman sitä jo selvittikin, eli öljypohjan pystyy irroittamaan kone ja alapalkki paikoillaan, kun löysää koneen kannakkeet ja nostaa moottorinosturilla konetta yläviistoon. Tuollai öljypohja justiin mahtuu palkin välistä pois. Kyllä siihen useampi tunti kannattaa varata...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.2.2012 9:31

voihan se tilanne helpottaa öljynvaihdolla mut vikaa se ei kyllä vie. osta se uus ö-pumppu. jos hinnasta sovitaan niin voin mie sen vaihtaa

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 24.2.2012 10:51

mitä meinaa viime hetkillä :)?
Öljyn seassa oli jo enemmän metalli - ja laakeripurua kuin normaalisti.Auto on remontin jälkeen toiminut ihan hyvin.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 26.2.2012 16:40

Tuli täsä vain mieleen, että jos ö-pumppu ois menossa ni sehän oikkuilis koko ajan ja jumis..muttaku kyseisessä kamppeessa on muitakin ongelmia itse mittaristossa esim bensapumppu/lämpömittarit ei toimi ajotietokone, ja sit tää öljyvalo..kuulemma kaikki tulleet meleko yhtäaikaa..eikä auto näkuta tms muutakaan ja vedot hyvin tallessa..

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 26.2.2012 17:43

No mittaa nyt edes öljynpaineet siitä!!

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 26.2.2012 17:58

Kyllä pitäis uskoa jo tuo öljynpaineiden häviäminen.
Minä en ainakaan ajaisi yhtään km,ennenkuin on tuo sihti ja pumppu vaihdettu.
On aivan selvää ,että pannu kilahtaa.
Paineet on jo niin alhaalla kun alkaa valoa vilauttelemaan.
Onhan paljon yksinkertaisempi ja ennen kaikkea halvempi korjata vika heti kun tuo oireilee.
Tuon vian kanssa ei kannata jääjä odottelemaan.

Taksi on jo halvempi kulkumuoto.

Pakkasten aikana 3 samaa vikaa korjattu korjaamolla,yksi audin kone oli entinen,vaihto 3500€ ??????

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 26.2.2012 20:02

no voi jeesus sentään saatana..vaihtoonhan se pumppu menee kuhan vaan pääsee pajalle..seku tässä mietin vaihto ehtoja ja samalla tulee painemittari.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.3.2012 8:43

joo ainaski näillä tiedoilla vika oli ö-pumpussa.

vaihtotyönä. hmmm. aika pepusta.

apurunkoa löysätä eka mahdollisimman irti ja moottorintuet kans.. öljypohjan pultit ku luulin saaneni niin vähän aikaa ihmetellässä miks pohja ei lähe. toiselle tallille tutkimaan toista aeb konetta ja vauhtipyörän alla on pari kuusiokoloa. loppujen lopuksi ku aletaan irrottaan pohjaan niin itse jouduin kyllä vaihelaatikosta nostaan tunkilla ja konetta moottorinosturilla että sai sen pohjan pois..

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 4.3.2012 18:53

juu, todettava niin on että vika oli siellä niinku sankarit veikkaili :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa