Golf gti käynnistys ongelma!
Valvoja: ffp jäsenet
Golf gti käynnistys ongelma!
Eli kyseinen auto on golf gti 1.8t aum -01. Autossa on pirullinen ongelma kylmänä käynnistettäessä. Eli auto käynnistyy, mutta sammuu melkein heti. Toisen kerran, kun starttaa niin auto käynnistyy kierrokset n. 500rpm ja sammuu 1-2 sekunnissa. Joskus lähtee tokalla, joskus kolmannella ja harvoin ekalla. Sitten, kun auto käynnistyy niin käy kolmella pytyllä hetken kunnes käynti tasaantuu ja alkaa nakutus. Nakutus loppuu, kun auto lämpenee. Lämpimänä auto käynnistyy ekalla. Autossa oli myös nykimistä 3000-4000 rpm, mutta tämä korjaantui ilmamassamittarin vaihdon jälkeen.
Auto ei ole lähtenyt ekalla vaikka olen pitänyt sitä hallissa yön.
Autoon vaihdettu vian puitteissa:
Ilmamassamittari, tulpat, ilmansuodatin, bensansuodatin, yksi huohotusletku korjattu ja venttiilikopan tiiviste vaihdettu. Kaikki letkut on käyty läpi eikä vuotoja ole löytynyt.
Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen!
Auto ei ole lähtenyt ekalla vaikka olen pitänyt sitä hallissa yön.
Autoon vaihdettu vian puitteissa:
Ilmamassamittari, tulpat, ilmansuodatin, bensansuodatin, yksi huohotusletku korjattu ja venttiilikopan tiiviste vaihdettu. Kaikki letkut on käyty läpi eikä vuotoja ole löytynyt.
Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen!
Mulla oli juuri sama ongelma 1.8T AUQ koneisessa golfissa. Joutui starttaamaan 3 kertaa ennen kuin jäi käyntiin ja silloinkin kylmänä nyki. Lämpimänä toimi. Putsasin kaasuläpän niin johan rupesi toimimaan. Se on 20min homma kun sen tekee/teettää jollakin. Taitaapi olla ihan yleinen ongelma näissä 1.8T koneissa.
Vaihdoin myös mainitun moottorilämpöanturin, ei auttanut. Itse maksoin alkuperäisestä osasta 50€. Ei se kallis ole.
Vaihdoin myös mainitun moottorilämpöanturin, ei auttanut. Itse maksoin alkuperäisestä osasta 50€. Ei se kallis ole.
Just mietin ihan samaa, kaasuläppä tekee juurikin tuollaista näissä sähkökaasullisissa. Työkalu-Skoda hyytyi kans tossa alkutalvesta parkkipaikalle, kävi 2sek ja sitten sammui. Tosin ei lähtenyt enää sammuttuaan käyntiin ollenkaan, vaan siirtyi huoltoon hinurin kyydissä.
Toi nakutus voi olla EVAP venttiili. Ainakin oma GTI nakutteli aika äänekkäästikin välillä. Nakutus on sellaista välillä tiheää ja välillä harvempaa, moottorin käyntinopeus ei vaikuta nakutuksen tiheyteen?
Toi nakutus voi olla EVAP venttiili. Ainakin oma GTI nakutteli aika äänekkäästikin välillä. Nakutus on sellaista välillä tiheää ja välillä harvempaa, moottorin käyntinopeus ei vaikuta nakutuksen tiheyteen?
Joo eli toi kaasuläppä on putsattu ja kalibroitu ja ei ollu vaikutusta. Kävin hakemassa moottorin lämpötila anturin ja imuilman lämpötila anturin jotka pitäs nyt vaihella. Yks huohotusletku oli lähes poikki (tämä siis mennyt vian ollessa tiedossa) ja pitäisi myös vaihtaa. Toivottavasti anturien vaihto auttaa. Lisää vinkkejä saa laittaa tulemaan ja kiitokset tähän mennessä vastanneille!
Ei ole auttanut mikään normaali toimenpide erään AUM-koneisen golfin käynnistysvaikeuksien korjaamiseen. Auto kyllä lähtee aina käyntiin mutta vaivalloisesti.
Vaihdettuja osia on MAF, puolat, tulpat, koneen lämpöanturi + normaalit huoltoihin liittyvät osat. Kaasuläppä on putsattu.
Kaikki kylläkin vaihdettu/huollettu muusta syystä kuin tästä, mutta tämä "ominaisuus" on ja pysyy.
Vaihdettuja osia on MAF, puolat, tulpat, koneen lämpöanturi + normaalit huoltoihin liittyvät osat. Kaasuläppä on putsattu.
Kaikki kylläkin vaihdettu/huollettu muusta syystä kuin tästä, mutta tämä "ominaisuus" on ja pysyy.
Voi prkl! täytyy nyt vain toivoa että auto tulisi kuntoon. Ei vaan tekisi mieli volkkarille viedä korjattavaks ku siitä tietää että lasku on nelinumeroinen summa ja eipä tuo autokaan nyt niin hirveen kallis ollu että tekis mieli samaa rahaa laittaa remontteihin. :) Kuitenkin tällä autolla tuli tänään 190tkm täyteen ni ei luulis olevan mitään isompaa vielä.
Voi johtua edellä mainituista. Voi johtua myös tukkoisesta polttoaineen suodattimesta, polttoaineen paineensäätimestä, tai vaikkapa vuotavasta/vuotavista suuttimista.
Mutta voi johtua myöskin siitä haljenneesta huohottimen letkusta.
Tuo työkalu-Skoda tosiaan teki vähän vastaavanlaista. Tosin sammui kokonaan starttauksen jälkeen. Kaasuläppä oli mennyt rikki (ja niinkuin järkikin sanoo, niin ei se putsaamalla ja kalibroimalla siitä korjaannu...).
Antaako toi nyt mitään vikakoodeja? Tukehtuuko se liikaan bensaan, haiseeko pakokaasu rikkaalle/bensalle, kun auto sammuu? Vähän liialta bensansaannilta TAI suuttimien epätasaiselta suihkutukselta haiskahtaisi, kun käy vaikeasti ja kolmella ja ties mitä...
Itse lähtisin tsekkaamaan polttoaineen painetta ekana.
Nollaykkösessä ei taida enää sytytysyksikköä olla edes? Mutta jos on, niin se löytyy ilmansuodatinkotelon kannen kyljestä, tulipellin puolelta. Tämän näköinen mokkula.
Jos tuota ei ole, niin kotelon kannessa on tuolla paikalla vain ovaalin muotoinen syvennys. Like this.
Mutta voi johtua myöskin siitä haljenneesta huohottimen letkusta.
Tuo työkalu-Skoda tosiaan teki vähän vastaavanlaista. Tosin sammui kokonaan starttauksen jälkeen. Kaasuläppä oli mennyt rikki (ja niinkuin järkikin sanoo, niin ei se putsaamalla ja kalibroimalla siitä korjaannu...).
Antaako toi nyt mitään vikakoodeja? Tukehtuuko se liikaan bensaan, haiseeko pakokaasu rikkaalle/bensalle, kun auto sammuu? Vähän liialta bensansaannilta TAI suuttimien epätasaiselta suihkutukselta haiskahtaisi, kun käy vaikeasti ja kolmella ja ties mitä...
Itse lähtisin tsekkaamaan polttoaineen painetta ekana.
Nollaykkösessä ei taida enää sytytysyksikköä olla edes? Mutta jos on, niin se löytyy ilmansuodatinkotelon kannen kyljestä, tulipellin puolelta. Tämän näköinen mokkula.
Jos tuota ei ole, niin kotelon kannessa on tuolla paikalla vain ovaalin muotoinen syvennys. Like this.
Joo ei siinä tuota sytkänvahvistinta ole. Tuossa kaverin kanssa starttailtiin eilen ja huomattiin, että ensimmäisellä kerralla kun starttaa niin saa sahata mutta ei lähde käyntiin. Yrittää kovasti käynnistyä (lupailee) kun ensimmäisellä starttauksella starttaa pitkään, mutta ei vaan käynnisty. Kaveri sano et tuntuis enemmän sytytysvialta kuin bensansaantihäiriöltä. Toisen kerran kun starttaa niin lähtee hienosti käymään, tosin röpöttää hetken ennen kuin käynti tasaantuu. Kun käynnisty niin tuntu että bensa haisi. Bensansuodatin on myös autoon vaihdettu n. 500km sitten ja vika ei poistunut.
Jännä vielä kun välillä "ryyppy" lähtee laakista pois päältä niin kone nakuttaa hetken ennen kuin lämpee, mutta jos "ryyppy" (kierrokset) laskee pikkuhiljaa niin ei ikinä nakuta. Ei ole vikakoodeja katottu kun ei ole laitetta millä katsoa. Huohotuskin on nyt kunnossa. Mitähän tässä seuraavaksi neuvoksi??? :D
Jännä vielä kun välillä "ryyppy" lähtee laakista pois päältä niin kone nakuttaa hetken ennen kuin lämpee, mutta jos "ryyppy" (kierrokset) laskee pikkuhiljaa niin ei ikinä nakuta. Ei ole vikakoodeja katottu kun ei ole laitetta millä katsoa. Huohotuskin on nyt kunnossa. Mitähän tässä seuraavaksi neuvoksi??? :D
Tsekkaa se polttoaineen paine. Liian pieni paine aiheuttaa röpöttelyä, liian suuri paine myös. Eikä varmasti kummassakaan tapauksessa meinaa lähteä käyntiin kunnolla.
En usko, että on sytkävika. Silloin nykisi ja pätkisi kyllä ajossakin, oli se kone sitten kuuma tai ei. Nimimerkillä: 2 kertaa 1.8T:n sytkävikojen kanssa taistellut.
Jos ei ole itsellä laitteita katsoa, niin käytä jossain pajalla. Ja pyydä samalla katsomaan ne vikakoodit.
En usko, että on sytkävika. Silloin nykisi ja pätkisi kyllä ajossakin, oli se kone sitten kuuma tai ei. Nimimerkillä: 2 kertaa 1.8T:n sytkävikojen kanssa taistellut.
Jos ei ole itsellä laitteita katsoa, niin käytä jossain pajalla. Ja pyydä samalla katsomaan ne vikakoodit.
Tsekkaahan muuten ne alipaineletkut myös. Eli polttoaineen paineensäätimen, N75:n, EGR:n ja bypassin letkut. Eikös -01:ssä ole jo se alipainevaraaja venttiilikopan päällä ja N249:t ja kaikki..?
EGR venttiiliä ei tietääkseni noissa 1.8t koneissa oo, ainakaan vagcat:sta en löytäny tuolle moottorille huurujen takaisinkierrätyslaitteistoa. Mistähän tuon n75:n näkee parhaiten? Ja vielä missä sijaitsee pa:n paineensäädin ja n249? Joku mokkula tuossa venttiilinkopan päällä on kiinni ja pistän sen tarkistukseen tänään tai huomenna.
EGR venttiiliä ei tietääkseni noissa 1.8t koneissa oo, ainakaan vagcat:sta en löytäny tuolle moottorille huurujen takaisinkierrätyslaitteistoa. Mistähän tuon n75:n näkee parhaiten? Ja vielä missä sijaitsee pa:n paineensäädin ja n249? Joku mokkula tuossa venttiilinkopan päällä on kiinni ja pistän sen tarkistukseen tänään tai huomenna.
N249-venttiili sijaitsee sen mokkulan vieressä, N75 tulipellin lähistöllä, turbon imuputkessa ja polttoaineen paineensäädin on siinä bensatukin päässä, sellainen metallinen alipainekello.
Mulla on ainakin EGR tossa omassa 1.8T:ssä ja se on vm 2000. Luulisin, että nollaykkösessäkin on, kun pitää täyttää vähintään samat, ellei jopa tiukemmat päästönormit.
Enivei. KAIKKI imusarjasta lähtevät alipaineletkut tarkistukseen.
Tuossa vielä selventävä kuva.
N249 taitaakin olla näissä pienempitehoisissa tuossa imusarjan etupuolella olevan peltikiinnikkeen alla. Mulla siellä on N112.
Tässä kuvassa ainakin selitetään, että N249 olisi tuon alaosassa ympyröidyn pellin alla...
Mulla on ainakin EGR tossa omassa 1.8T:ssä ja se on vm 2000. Luulisin, että nollaykkösessäkin on, kun pitää täyttää vähintään samat, ellei jopa tiukemmat päästönormit.
Enivei. KAIKKI imusarjasta lähtevät alipaineletkut tarkistukseen.
Tuossa vielä selventävä kuva.
N249 taitaakin olla näissä pienempitehoisissa tuossa imusarjan etupuolella olevan peltikiinnikkeen alla. Mulla siellä on N112.
Tässä kuvassa ainakin selitetään, että N249 olisi tuon alaosassa ympyröidyn pellin alla...
Viimeksi muokannut Markku M., 16.2.2012 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on tutkittu noita osia ja vaihettu mm. Kaikki puolat ja vika ei selviä.
Tälläinen kysymys tuli mieleen, että onko jollain olemassa kuvaa, että mihin bypass venttiilin päältä lähtevä pienen letkun pitäisi mennä??? Omassa tuo venttiili on vaihdettu jossain huollossa edellisen omistajan toimesta ja se pikkuletku näyttäis menevän toisioilmaventtiilin takaosaan. Eli tuossa markku m:n laittamassa kuvassa tuon egr venttiilin taakse (ilmeisesti sen venan runkoon).
Tälläinen kysymys tuli mieleen, että onko jollain olemassa kuvaa, että mihin bypass venttiilin päältä lähtevä pienen letkun pitäisi mennä??? Omassa tuo venttiili on vaihdettu jossain huollossa edellisen omistajan toimesta ja se pikkuletku näyttäis menevän toisioilmaventtiilin takaosaan. Eli tuossa markku m:n laittamassa kuvassa tuon egr venttiilin taakse (ilmeisesti sen venan runkoon).
Jepjep.. Eli ei tuossa bypassissa mitää vikaa ollu. Toinen ongelma kylläkin huomattu. Eli vaikka ajonestolaite kytkeytyy päälle niin autolla voi ajaa. Eli luulisi tuon nyt sit aiheuttavan tuon käynnistys ongelman. Testasin sitä niin, että pidin tuota avainta linkussa (45 asteen kulmassa) ja laitoin virran päälle. Hetken pidettyä virtoja päällä tulee näytöön teksti "immobil. activated" ja käynnistyksen eston merkkivalo alkaa välkkyä. Auto tästä huolimatta kuitenkin lähtee käyntiin (oli lämmin kone ni lähti ekalla :D ). Eli kysymys kuuluu: mikä osa noista käynnistyksenesto laitteista aiheuttaa tälläistä temppuilua ja mistä niitä osia saa ostettua? Auto tekee siis edelleen kylmällä koneella niin, että vaikka kuinka pitkään starttaa niin auto ei edes lupaa lähteä käyntiin. Sitten yleensä toisella kerralla kun avaimesta kääntää niin lähtee..
itsellä oli sama ongelma, sammui siis muutaman sekunnin käytyään. käyntiin lähti hyvin sit sammu ja sit uusi startti ja pysy käynnis, mut ryyppyn se pudotti heti pois toiseen starttiin. vika koodiks ilmotti ensin, et bank1 liiaan laihalla ja sit bank1 liiaan rikkaalla. viaksi paljastui coolerista vähän auennut ahtoputki. ensin siis imi siitää coolerin ja ahtoputken välistä raakaa ilmaa ja meni laihalle ja sit koitti korjata sitä ja meni liian rikkaalle ja alko rötään ja sammu
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa