Golf gti käynnistys ongelma!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

Golf gti käynnistys ongelma!

ViestiKirjoittaja terovo » 22.1.2012 20:22

Eli kyseinen auto on golf gti 1.8t aum -01. Autossa on pirullinen ongelma kylmänä käynnistettäessä. Eli auto käynnistyy, mutta sammuu melkein heti. Toisen kerran, kun starttaa niin auto käynnistyy kierrokset n. 500rpm ja sammuu 1-2 sekunnissa. Joskus lähtee tokalla, joskus kolmannella ja harvoin ekalla. Sitten, kun auto käynnistyy niin käy kolmella pytyllä hetken kunnes käynti tasaantuu ja alkaa nakutus. Nakutus loppuu, kun auto lämpenee. Lämpimänä auto käynnistyy ekalla. Autossa oli myös nykimistä 3000-4000 rpm, mutta tämä korjaantui ilmamassamittarin vaihdon jälkeen.

Auto ei ole lähtenyt ekalla vaikka olen pitänyt sitä hallissa yön.

Autoon vaihdettu vian puitteissa:

Ilmamassamittari, tulpat, ilmansuodatin, bensansuodatin, yksi huohotusletku korjattu ja venttiilikopan tiiviste vaihdettu. Kaikki letkut on käyty läpi eikä vuotoja ole löytynyt.

Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen!

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 22.1.2012 20:34

Et sitten sitä yleisintä moottorin häiriövalon aiheuttajaa uusinut? ;) Moottorin lämpötilatunnistin. Ja marmorilta.

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 22.1.2012 22:15

Kiitokset nopeasta vastauksesta! :) Täytyy huomenna käydä hakemassa tuo osa. Tosiaan auto ei anna mitään vikakoodeja ni on itellä vähän hakuammuntaa tuon vian löytäminen. Mahtaakohan tuo olla kallis osa? Mutta jos se on tyyppivika niin kyllä se kannattaa kokeilla!

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 23.1.2012 13:02

Mulla oli juuri sama ongelma 1.8T AUQ koneisessa golfissa. Joutui starttaamaan 3 kertaa ennen kuin jäi käyntiin ja silloinkin kylmänä nyki. Lämpimänä toimi. Putsasin kaasuläpän niin johan rupesi toimimaan. Se on 20min homma kun sen tekee/teettää jollakin. Taitaapi olla ihan yleinen ongelma näissä 1.8T koneissa.

Vaihdoin myös mainitun moottorilämpöanturin, ei auttanut. Itse maksoin alkuperäisestä osasta 50€. Ei se kallis ole.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.1.2012 13:50

Just mietin ihan samaa, kaasuläppä tekee juurikin tuollaista näissä sähkökaasullisissa. Työkalu-Skoda hyytyi kans tossa alkutalvesta parkkipaikalle, kävi 2sek ja sitten sammui. Tosin ei lähtenyt enää sammuttuaan käyntiin ollenkaan, vaan siirtyi huoltoon hinurin kyydissä.

Toi nakutus voi olla EVAP venttiili. Ainakin oma GTI nakutteli aika äänekkäästikin välillä. Nakutus on sellaista välillä tiheää ja välillä harvempaa, moottorin käyntinopeus ei vaikuta nakutuksen tiheyteen?

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 24.1.2012 15:39

Joo eli toi kaasuläppä on putsattu ja kalibroitu ja ei ollu vaikutusta. Kävin hakemassa moottorin lämpötila anturin ja imuilman lämpötila anturin jotka pitäs nyt vaihella. Yks huohotusletku oli lähes poikki (tämä siis mennyt vian ollessa tiedossa) ja pitäisi myös vaihtaa. Toivottavasti anturien vaihto auttaa. Lisää vinkkejä saa laittaa tulemaan ja kiitokset tähän mennessä vastanneille!

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 24.1.2012 17:32

Ei ole auttanut mikään normaali toimenpide erään AUM-koneisen golfin käynnistysvaikeuksien korjaamiseen. Auto kyllä lähtee aina käyntiin mutta vaivalloisesti.

Vaihdettuja osia on MAF, puolat, tulpat, koneen lämpöanturi + normaalit huoltoihin liittyvät osat. Kaasuläppä on putsattu.
Kaikki kylläkin vaihdettu/huollettu muusta syystä kuin tästä, mutta tämä "ominaisuus" on ja pysyy.

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 24.1.2012 19:23

Voi prkl! täytyy nyt vain toivoa että auto tulisi kuntoon. Ei vaan tekisi mieli volkkarille viedä korjattavaks ku siitä tietää että lasku on nelinumeroinen summa ja eipä tuo autokaan nyt niin hirveen kallis ollu että tekis mieli samaa rahaa laittaa remontteihin. :) Kuitenkin tällä autolla tuli tänään 190tkm täyteen ni ei luulis olevan mitään isompaa vielä.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 24.1.2012 21:29

Tarkastappas johtosarja joka tulee puolille varmuuden vuoksi.

Juuso.S
-
Viestit: 365
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 24.1.2012 23:49

Mitenköhä toi sytytysvahvistin? Kaikki tuntuu olevan jo kokeiltu.

Mitä vikakoodeja se antaa?

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 25.1.2012 8:06

Missähän toi sytkänvahvari mahtaa olla ku itelläki toi kävi mielessä? En ainakaa huomannu et se olis siin ilmanputsarin kotelossa ollu. Ja auto ei anna muita vikakoodeja ku et apparin peilin lämmitys ei toimi! Autossa ei kyl toimi kaukosäätö eikä penkinlämmittimet!

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 25.1.2012 10:26

Toimiihan teillä kuskinoven mikrokytkimet, eli kun avaatte oven niin bensapumppu surahtaa ja nostaa bensapainetta?
Itsellä, mikrokytkin oli sökö ja GTi starttasi tosi nihkeästi jos ei ensin pitänyt 1-2 s virrat päällä ennen starttausta.
Lämpimänä starttaus oli helpompaa kun paineet oli "päällä".

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 25.1.2012 11:34

Se oli rikki ja se on nyt vaihdettu. Välillä se surisee ku oven avaa mut ei aina!

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 8.2.2012 9:07

Nyt on moottorin lämpötilan ja imuilman lämpötila anturit vaihdettu! Ei vaikutusta.
Mikähän putki mahtaa olla semmonen imusarjan alla oleva (huohotus) letku joka menee öljynsuodattimen jalkaan? Huomasi että tuo letku oli poikki!

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 8.2.2012 18:20

Kampikammion huohotus, voi mennä seokset pieleen tuon takia -korjaa.

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 9.2.2012 9:11

Selvä! Täytyy tänään hakea uusi letku!

sepe5
-
Viestit: 5
Liittynyt: 8.2.2012 14:37

ViestiKirjoittaja sepe5 » 10.2.2012 11:51

Onko sulla moottorilämmitin käytössä ? Jos on niin millainen?

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 12.2.2012 22:00

Autossa on jokin moottorinlämmitin, mutta en ole sitä käyttänyt, kun ei tolppaa ole.
Mietiskelin et voisko toi käynnistys häiriö johtua bensan saannista? Esim. Bensapumppu vetää viimisiä tai jokin muu bensansyöttöharpäke?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.2.2012 23:56

Voi johtua edellä mainituista. Voi johtua myös tukkoisesta polttoaineen suodattimesta, polttoaineen paineensäätimestä, tai vaikkapa vuotavasta/vuotavista suuttimista.
Mutta voi johtua myöskin siitä haljenneesta huohottimen letkusta.
Tuo työkalu-Skoda tosiaan teki vähän vastaavanlaista. Tosin sammui kokonaan starttauksen jälkeen. Kaasuläppä oli mennyt rikki (ja niinkuin järkikin sanoo, niin ei se putsaamalla ja kalibroimalla siitä korjaannu...).
Antaako toi nyt mitään vikakoodeja? Tukehtuuko se liikaan bensaan, haiseeko pakokaasu rikkaalle/bensalle, kun auto sammuu? Vähän liialta bensansaannilta TAI suuttimien epätasaiselta suihkutukselta haiskahtaisi, kun käy vaikeasti ja kolmella ja ties mitä...
Itse lähtisin tsekkaamaan polttoaineen painetta ekana.

Nollaykkösessä ei taida enää sytytysyksikköä olla edes? Mutta jos on, niin se löytyy ilmansuodatinkotelon kannen kyljestä, tulipellin puolelta. Tämän näköinen mokkula.
Jos tuota ei ole, niin kotelon kannessa on tuolla paikalla vain ovaalin muotoinen syvennys. Like this.

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 14.2.2012 10:46

Joo ei siinä tuota sytkänvahvistinta ole. Tuossa kaverin kanssa starttailtiin eilen ja huomattiin, että ensimmäisellä kerralla kun starttaa niin saa sahata mutta ei lähde käyntiin. Yrittää kovasti käynnistyä (lupailee) kun ensimmäisellä starttauksella starttaa pitkään, mutta ei vaan käynnisty. Kaveri sano et tuntuis enemmän sytytysvialta kuin bensansaantihäiriöltä. Toisen kerran kun starttaa niin lähtee hienosti käymään, tosin röpöttää hetken ennen kuin käynti tasaantuu. Kun käynnisty niin tuntu että bensa haisi. Bensansuodatin on myös autoon vaihdettu n. 500km sitten ja vika ei poistunut.

Jännä vielä kun välillä "ryyppy" lähtee laakista pois päältä niin kone nakuttaa hetken ennen kuin lämpee, mutta jos "ryyppy" (kierrokset) laskee pikkuhiljaa niin ei ikinä nakuta. Ei ole vikakoodeja katottu kun ei ole laitetta millä katsoa. Huohotuskin on nyt kunnossa. Mitähän tässä seuraavaksi neuvoksi??? :D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.2.2012 12:41

Tsekkaa se polttoaineen paine. Liian pieni paine aiheuttaa röpöttelyä, liian suuri paine myös. Eikä varmasti kummassakaan tapauksessa meinaa lähteä käyntiin kunnolla.

En usko, että on sytkävika. Silloin nykisi ja pätkisi kyllä ajossakin, oli se kone sitten kuuma tai ei. Nimimerkillä: 2 kertaa 1.8T:n sytkävikojen kanssa taistellut.

Jos ei ole itsellä laitteita katsoa, niin käytä jossain pajalla. Ja pyydä samalla katsomaan ne vikakoodit.

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 14.2.2012 14:00

Eli sytkävika poissuljettu. Täytyy varata aika pajalle, että mittaisivat bensanpaineet ja kattovat vikakoodit niin ollaan taas viisaampia. :D

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 16.2.2012 10:32

Vikakoodit luettu ja akun varauksesta anto vikakoodin, mutta koodin poistamisen jälkeen se ei enään tullut. Bensanpainemittausta odotellessa! :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.2.2012 11:07

Tsekkaahan muuten ne alipaineletkut myös. Eli polttoaineen paineensäätimen, N75:n, EGR:n ja bypassin letkut. Eikös -01:ssä ole jo se alipainevaraaja venttiilikopan päällä ja N249:t ja kaikki..?

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 16.2.2012 13:20

Tsekkaahan muuten ne alipaineletkut myös. Eli polttoaineen paineensäätimen, N75:n, EGR:n ja bypassin letkut. Eikös -01:ssä ole jo se alipainevaraaja venttiilikopan päällä ja N249:t ja kaikki..?

EGR venttiiliä ei tietääkseni noissa 1.8t koneissa oo, ainakaan vagcat:sta en löytäny tuolle moottorille huurujen takaisinkierrätyslaitteistoa. Mistähän tuon n75:n näkee parhaiten? Ja vielä missä sijaitsee pa:n paineensäädin ja n249? Joku mokkula tuossa venttiilinkopan päällä on kiinni ja pistän sen tarkistukseen tänään tai huomenna.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.2.2012 14:17

N249-venttiili sijaitsee sen mokkulan vieressä, N75 tulipellin lähistöllä, turbon imuputkessa ja polttoaineen paineensäädin on siinä bensatukin päässä, sellainen metallinen alipainekello.

Mulla on ainakin EGR tossa omassa 1.8T:ssä ja se on vm 2000. Luulisin, että nollaykkösessäkin on, kun pitää täyttää vähintään samat, ellei jopa tiukemmat päästönormit.

Enivei. KAIKKI imusarjasta lähtevät alipaineletkut tarkistukseen.

Tuossa vielä selventävä kuva.

N249 taitaakin olla näissä pienempitehoisissa tuossa imusarjan etupuolella olevan peltikiinnikkeen alla. Mulla siellä on N112.

Tässä kuvassa ainakin selitetään, että N249 olisi tuon alaosassa ympyröidyn pellin alla...
Viimeksi muokannut Markku M., 16.2.2012 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 16.2.2012 14:31

Kiitti vinkeistä! Pistän viimeistään viikonloppuna nuo tarkistukseen ja sit on taas vähän viisaampi :)

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 23.3.2012 21:36

Nyt on tutkittu noita osia ja vaihettu mm. Kaikki puolat ja vika ei selviä.

Tälläinen kysymys tuli mieleen, että onko jollain olemassa kuvaa, että mihin bypass venttiilin päältä lähtevä pienen letkun pitäisi mennä??? Omassa tuo venttiili on vaihdettu jossain huollossa edellisen omistajan toimesta ja se pikkuletku näyttäis menevän toisioilmaventtiilin takaosaan. Eli tuossa markku m:n laittamassa kuvassa tuon egr venttiilin taakse (ilmeisesti sen venan runkoon).

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 26.3.2012 18:42

Jepjep.. Eli ei tuossa bypassissa mitää vikaa ollu. Toinen ongelma kylläkin huomattu. Eli vaikka ajonestolaite kytkeytyy päälle niin autolla voi ajaa. Eli luulisi tuon nyt sit aiheuttavan tuon käynnistys ongelman. Testasin sitä niin, että pidin tuota avainta linkussa (45 asteen kulmassa) ja laitoin virran päälle. Hetken pidettyä virtoja päällä tulee näytöön teksti "immobil. activated" ja käynnistyksen eston merkkivalo alkaa välkkyä. Auto tästä huolimatta kuitenkin lähtee käyntiin (oli lämmin kone ni lähti ekalla :D ). Eli kysymys kuuluu: mikä osa noista käynnistyksenesto laitteista aiheuttaa tälläistä temppuilua ja mistä niitä osia saa ostettua? Auto tekee siis edelleen kylmällä koneella niin, että vaikka kuinka pitkään starttaa niin auto ei edes lupaa lähteä käyntiin. Sitten yleensä toisella kerralla kun avaimesta kääntää niin lähtee..

skigu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.3.2012 17:09

ViestiKirjoittaja skigu » 28.3.2012 17:25

itsellä oli sama ongelma, sammui siis muutaman sekunnin käytyään. käyntiin lähti hyvin sit sammu ja sit uusi startti ja pysy käynnis, mut ryyppyn se pudotti heti pois toiseen starttiin. vika koodiks ilmotti ensin, et bank1 liiaan laihalla ja sit bank1 liiaan rikkaalla. viaksi paljastui coolerista vähän auennut ahtoputki. ensin siis imi siitää coolerin ja ahtoputken välistä raakaa ilmaa ja meni laihalle ja sit koitti korjata sitä ja meni liian rikkaalle ja alko rötään ja sammu

terovo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.1.2012 20:03

ViestiKirjoittaja terovo » 7.7.2012 15:22

Nyt on vika korjattu! Eli vika oli lähes tukossa olevasta bensapumpussa! Vaihoin bensapumpun ja auto rupes toimii aivan eri lailla! Vika olisi viitannu sytkään, kun täydellä kaasulla auto rupesi rötäämään ja poltti bensaa putkessa.

Kiitoksia kaikille avusta ja tän voi lyödä lukkoon!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa