Jäähdytys nesteet!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

Jäähdytys nesteet!

ViestiKirjoittaja eramika » 8.1.2012 18:54

Ventoon, olen jäähdyytys nestettä ostamassa. Käyttöohjekirjassa lukee että pitäs olla pullossa merkintä TL-VW 774 B. Saako tota muualta ku merkki liikkeestä. Tiedän että pitäs olla saman väristä mitä säiliössä nyt on.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 8.1.2012 19:30

Riittää että sotket samat värit keskenää.
Ei ole muuta merkitystä.. muutakun että kestää pakkaset =)

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 8.1.2012 21:37

Jos haluat ottaa rennosti ni hae marmorilta G12+ nestettä,sitä saa sekottaa sekä vihreeseen sekä punaseen nesteeseen,eikä maksa paljon.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.1.2012 21:56

Jos jäähdytinnesteiden vaihtoväli on lähellä niin kannattaa suosiolla laittaa tuota uudempaa tilalle. Pitää vaan huuhdella järjestelmä hyvin.

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 9.1.2012 14:15

Sama kai noi ois vaihtaa kokonaan, tietääkö joku missä kohti ventossa on poistotulppamistäne lasketaan pihalle?
Paljonko nestettä menee ventoon? riittääkö 3 litraa ja loput vettä? onko se joku 7 litraa yht.?

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

ViestiKirjoittaja hartokki » 9.1.2012 14:41

6.5litraa on jäähdytysjärjestelmän tilavuus, ja riittää kun laittaa sen 3litran pöntön nestettä ja loput vettä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.1.2012 20:07

Alavesiletkut molemmilta puolin termostaattia auki niin vedet valuu pois. Tai jos termostaatti on helposti irrotettavissa niin se pois.

Täytettäessä helpottaa jos laitat pakkasnesteen ensin aika hitaasti ja sitten vettä sen mitä mahtuu, vähän ajoa ja taas vettä sen mitä menee. Noi ilmakuplat voi tulla hitaasti pois ja voi edellyttää termostaatin aukeamista.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 10.1.2012 8:32

Jos jäähdytinnesteiden vaihtoväli on lähellä niin kannattaa suosiolla laittaa tuota uudempaa tilalle.


Millä perusteella?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2012 9:02

Sanoo olevansa pidempi-ikäistä ja lienee se koostumuskin kehittynyt?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.1.2012 9:44

Kannattaa ennen nesteiden vaihtoa laittaa käyttää järjestelmässä jotain tarkoitukseen sopivaa huuhteluainetta. Painevesi on hyvä apu tyhjennyksessä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 11.1.2012 14:25

Ja muistetaan, että jos vanhaan autoon laittaa sinisten tai vihreiden nesteiden tilalle punaista, eli G12 -tyyppistä, niin vuotoja siitä seuraa.

G12 -nesteen pintajännitys on alhaisempi kuin vanhantyyppisten nesteiden, tämä johtaa siihen että se vuotaa potentiaalisista vuotokohdista helpommin läpi. Vanhat tiivisteet ja vanhat liitokset eivät ole hyvä yhdistelmä jos siirrytään punaiseen nesteeseen.

G12 on hyvää tavaraa kestävyytensä vuoksi, mutta jos vanhaan laitteeseen sitä laittaa, niin on käytävä huolellisesti läpi kaikki liitoskohdat ja tiivisteet. Itse olen saanut pysymään sisällä vain siten, että kaikki tiivisteet ja kiristimet, sekä hapettuneet putkenpäät olen vaihtanut uusiin.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 11.1.2012 15:27

kysyn tässä kun ei viitsi uutta tehdä ja sama aihe. eli olen vaihtamassa termostaatin uuteen borassa ja samalla voisi vaihtaa jäähdytinnesteet kun ei ole käryä koska viimeksi vaihdettu ja väri ei ole täysin kirkas enää. nyt siellä näyttäisi olevan punaiset ja punaiset ajattelin takaisin laittaakin. varsinainen kysymys nyt siis olisi, että mitkä aineet tuonne laittaisi tilalle? onko motonetin listoilla sopivaa? esim käykö tämä: www.motonet.fi/motonet/tuotteet/609865/0
toinen kysymys on että paljonko tulisi ainetta varata? riittäänö tuo 5litraa? entä onko borassa tyhjennystulppa tuolle nesteelle jossain helpossa paikkaa? ja tarkennus vielä yhteen kysymykseen, eli onko ylä- ja alavesiletkut ne jotka lähtevät kennon ylä ja alareunasta ja ovat noin 4-5cm halkaisijaltaan?
auto siis bora 1.6 8v

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 11.1.2012 19:57

Ylä- ja alavesiletkut ovat jäähdyttimen isot letkut.

Tuo linkin jäähdytysneste on juuri oikeaa tavaraa VAG punaisen nesteen tilalle /lisäksi.

5 litraa riittää hyvin, 50% suhteella sekoitettuna pitäisi jäädä vielä ylikin. Suositeltavaa on käyttää sekoittamiseen tislattua vettä, jota myydään esim. akkuveden nimellä.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

G11/G12/G12+/G12++/G13 erot ja sekoitettavuus keskenään

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 18.3.2012 12:39

Lainataampas vanhaa topiccia. Olen tässä jäänyt pohtimaan, että voiko vanhemmissa VAG autoissa käyttää huoletta esim. uusinta G12 plus plus jäähdytysnestettä ja miten eri tyyppejä saa sekoittaa keskenään.

G11 TL VW 774 C: Sininen neste (toinen luokitus TL VW 774 B?)

G12 TL VW 774 D: Punainen neste, voidaan käyttää G11:sta tilalla mutta ei saa sekoittaa keskenään

G12 plus TL VW 774 F: Pinkki/purppura neste

G12 plus plus TL VW 774 G: purppura neste, voidaan sekoittaa keskenään G12+ nesteen kanssa ja käyttää sen tilalla?

G13 TL VW 774 J: Uusin tyyppi, joka on glyseriinin ja glykolin sekoitus. Käytetty mm. VW UP-mallissa (ilmeisesi voi sekoittaa vanhempien kanssa)

Jos jollain on tarkempaa tietoa näiden sekoitettavuudesta ja käytettävyydestä niin kiinnostaisi tietää.

Esim. Motul inugel optimal täyttää nämä kaikki luokitukset, joten ilmeisesti korvattavuus keskenään uudempaan ei pitäisi olla ongelma.

EDIT: törmäsin taas tähän aiheeseen, joten päivitin tuon G13 nesteen tietoja
Viimeksi muokannut Turnipsi, 30.10.2012 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 18.3.2012 13:30



Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa