01 - 03 1.6 Golfia etsimässä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

V1l1
-
Viestit: 53
Liittynyt: 25.2.2010 19:26

01 - 03 1.6 Golfia etsimässä

ViestiKirjoittaja V1l1 » 4.1.2012 19:26

Tervettä vaan!

Auton vaihto päällänsä tässä ja tuommoisia golfeja olen katsellut. Onko moottorissa tai tekniikassa yleensä joitain asioita joita pitäisi ottaa huomioon koeajolle mentäessä? Paljonko on liikaa kilometrejä tuolle moottorille jos on vielä tarkoitus itse ajaa joitain vuosia ja 10 - 20 tkm/vuosi?
Kiitos.

-JK-
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.10.2011 23:24

ViestiKirjoittaja -JK- » 4.1.2012 21:52

1.6 16V koneissa (77kW/105hp) on semmonen paha leima, että ne on kaikki ihan paskoja ja jakohihnat pomppii silmille, joka kesä, joka autosta. Omasta mielestä ainakin ihan ylimainostettu vika, jos jakopää on KOKONAAN huollettu ajallaan niin se kestää, ihan niinkun mikä muukin moottori. Ja kaikissa autoissa on jotain vikoja se on fakta. 1.6 8V koneita taas pidetään sellasena ikirautana, missä ei oikeen isompia tyyppivikoja ole.

Ton moottorin puolustuskanta voi johtuu siitä, että itellä omassa autossa just ko. moottori ja sillä oon nyt ajanu 5tkm ilman mitään häikkää. Vanhemmilla taas farmari Golffissa sama kone, ajettu nyt uudesta asti 145tkm, ei mitään vikaa. Vanhempien autossa ainut huolto mitä koko aikana huolto-ohjelman ulkopuolelta on tehty niin jarrupalat on vaihdettu...

Sellanen noissa on kanssa, että jos tyhjäkäynnillä kierrokset pomppi niin yleensä kaasuläpä on karstottunu (näihin on joku sellasen helvetin hienon pakokaasun kierrätysjärjestelmän järkänny, mikä nostaa pakokaasua takas kaasuläpän päälle). Sen saa itse putsattua helposti. Samaa "vikaa" ja normaalia kovempaa ääntä alakierroksilla taas aiheuttaa sellanen pakoputkessa oleva ns. haitari, joka antaa sille vähän liikkumavaraa. Se on siinä alkukäyrässä ja se usein kuluu puhki. Ei huomaa katsastuksesta päästöistä, vaan oikeestaan pelkästään noista kierroksista ja äänestä.

Jos keskuslukitus ei ole kauko-ohjattu niin kannattaa kanssa tarkastaa, että avain oikeesti menee joka lukkoon ja myös avaa sen. Sellasta kanssa ollu, että lukkopesät hapettunu sillee, että ei avain mene lukkoon.

Mittarin kilometrejä en ite ainakaan pidä kovin suuressa arvossa, ainoostaan jälleenmyyntiarvo kysymys oikeestaan. 300tkm ajettu auto voi olla koneeltaan paljon paremmassa kunnossa, kun esim 200tkm. Pyydät kuitteja huolloista ja katot huoltokirjasta vähän, että onko huollot tehty ajallaan.

Tossa nyt varmaan isoimmat, toivottavasti autto ja onnee nyt metsästykseen.

V1l1
-
Viestit: 53
Liittynyt: 25.2.2010 19:26

ViestiKirjoittaja V1l1 » 5.1.2012 9:24

Kiitos paljon näistä tiedoista. Toinen vaihtoehto olisi tuommoinen 2001 - 2003 1.6 passatti. Painoa kuitenkin golfia enemmän, joten onko tuo aivan onneton kulkemaan tuolla moottorilla?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.1.2012 11:47

Määrittele "aivan onneton"? :D Mun mielestä Golffikin tuolla koneella on jo ihan kipurajalla... Tietysti se on kiinni omista mieltymyksistä ja tottumuksista. Ajeleehan ne jotkut ihan tyytyväisenä SDI:lläkin (joka on muuten oikeasti niin laiska, että tulee jo vaaratilanteita).

Kaverilla oli tuommoinen 1.6 16V Mk4 muutaman vuoden (joitain vuosia sitten). Kaikki huollot toki käytetty huolto-ohjelman mukaisesti merkkiliikkeessä. Ei siinä mitään sen isompia vikoja ollut, moottori vain vaihdettiin kertaalleen. ;) Mittarissa tuolloin noin 100tkm...

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 10.1.2012 22:48

Paljon puolavikoja uudemmissa 2001,5+, kaasuläpän kanssa ongelmia, hukkasi arvot 2 viikon välein, BCB oli.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.1.2012 12:30

Kaasuläpät nuissa on tosiaan erikoisia. Kaasuläpän asentomoottorissa tai jommassa kummassa potentiometrissä voi olla ongelmia jotka aiheuttavat nykimistä joko tyhjäkäynnillä tai ajaessa, korjaus kotikonstein lähes mahdotonta. Lisäksi tosiaan tuo karstoittumisongelma joka johtuu EGR:stä. Uusi kaasuläppä maksaa kuitenkin useampia satasia, olikohan n. 400e marmorin hinta.

Puolaviat on maahantuojan toimesta huomattu ja niistä on ollut muistaakseni vaihtokampaniakin joskus. Eivät kuitenkaan ole ikuisia, mutta toisaalta eivät kovin kalliitakaan vaihtaa. Vähän reilun satkun kaikki 4kpl. Tulppien suhteen oma 1.6 16v oli hieman ronkeli. Vain Boschit kelpasivat.

Ehkä tympein moottoriin välillisesti liittyvä ominaisuus on mielestäni kuitenkin vaihdelaatikko välityksineen. Pätkäperä-Golfi kierteli n. 3000rpm satasen marssivauhdissa mikä osaltaan nostaa kulutusta melko kivasti. En tiedä miten farkku tai Borakone sitten laatikon puolesta, mutta pieneen kulutukseen pääsee vain 80 köröttelemällä ilman ilmastointia, sitten mennäänkin parhaimmillaan 5.x kulutuksilla. :) Omalla pätkäperägolfilla ajoin n. 40tkm ja kulutus kaikenkaikkiaan asettui 7-8L/100km välimaastoon.

Tavalla tai toisella pettäneitä jakopäitä on raportoitu useampia näistä 16v koneista, joten ihan tuulesta temmatuksi en näitä sanoisi. Ostaessa katsoo että huolto on tehty asiallisessa paikassa niin on suht selvillä vesillä. Itse teettäisin jakopäähuollon merkkiliikkeessä, jolloin saa 2v takuun työlle ja varaosille automaattisesti.

edit: 98 oktaaninen bensa on erittäin suositeltavaa käytettäväksi. Itse huomasin että koneen luonne oli parempi kuin 95 vastaavalla. Lisää hieman käyttökustannuksia, euron-pari per tankkaus.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 11.1.2012 14:49

Vanhempiin vaijerikaasullisiin on kaasuläppää saatavilla myös tarvikkeena. Oli 150EUR luokkaa kun omaan kakkosauton virkaa toimittavaan G4:ään sellaisen hain Motonetistä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.1.2012 17:34

...muttakun 1.6 16v kone on aina sähkökaasullinen. Tarvikkeena reipas 200e. Tänään sopeutin yhden uuden kaasuläpän 1.6 16v BCB koneeseen. ;)

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 19.1.2012 22:13

98 bensa huomattu tääläkin, paljon parempi. BCB tarvii sitä sopeuttamista paljon sit, ainakin omankokemuksen mukaan kun vaihto ilmafilsunkin. Omassa v6 on kiekkoja 120km/h päälle 3300...

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 20.1.2012 9:42

Mulla on ollu BCB-moottorilla oleva -03 farkkugolffi jo viitisen vuotta. Kilometrejä autossa on 183 tkm, joista itse ajanut 140 tkm. On vain hyvää sanottavaa.
Ylimääräistä mitä on pitänyt laittaa on yksi lämpötila-anturi, etuiskarit ja yksi lukko (mikrokytkin sökö). Jarruremppa kohta tulossa, alkuperäiset siis tähän asti.
Kulutus pieni, keskikulutus 7 L. Olen tankkaillut molempia bensoja, enkä huomaa merkittävää eroa.
Liikenteessäkin pärjää tehojen puolesta, vaikka lisähepot oiskin mukavia.
Muutamalla tutulla vastaava paketti, voin vain suositella.
Mielestäni edullinen ylläpitää, mut säästyneetkin rahat on sitten upotettu tähän :)
Autoa on tullut varusteltua mieleisemmäksi vuosien aikana, nyt seuraavana ajatuksena olisi tukevammat etupenkit.
Passat on isompi ja hiljasempi, mutta muuta plussaa siinä ei ookaan. Ei sit herneitä :)

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 20.1.2012 9:56

No onhan Passat aivan eri auto :P Itellä oli kans vajaan vuoden farkku iv golf vm.03 tuolla BCB koneella, taisipa olla karvan alle 200tkm ajettu kun vaihdoin pois, minun aikaan uusittiin kaikki puolat sekä tuo kivan kallis laajakaista lambda- anturi. Myös jakopään huolto sattui minun omistuksen ajalle, suht työläs tehdä tuohon jakopään huolto omasta mielestäni. Itseäkin ärsytti nuo laatikon välitykset.120km/h vauhdissa kierroksia oli 3800/min :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa