Mikä öljy boraan 1.6l akl?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Mikä öljy boraan 1.6l akl?

ViestiKirjoittaja OQO » 29.12.2011 17:29

Pitäis vaihtaa öljyt kampiakselin stefan vaihdon yhteydessä ja ostain öljyt itse ja veisin korjaamolle. Mikä öljy olis hyvä boraan? Lähinnä se, että ei tuottaisi sitä keltaista töhnää öljykorkkiin. Kun korkki on aina keltaisessa peitossa kun sinne kurkistaa. Olen kuullut, että toiset öljyt tuottaa enemmän töhnää kuin toiset. Eli paras ja mieluusti halpa öljy jota saisi esim. Motonetistä 5litran kanisterin.
Ja eikös yksi suodatin riitä?

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 29.12.2011 17:33

Jos oikein olen ymmärtänyt niin kyseinen keltainen töhnä on vaahtoa, joka saattaa johkua jäähdytysnesteestä öljyn seassa?

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 29.12.2011 19:56

Näin olen itsekin ymmärtänyt mutta kuulemma jäähdytysnesteessä pitäisi olla myös öljyä seassa ja sitä pitäisi kulua jos kansipahvi esim rikki. Kun jäähdytysnestettä ei kulu eikä silmämääräisesti katseltuna öljyä näy sen seassa niin olen tullut siihen tuloksen että töhnä tulee öljystä ja kondensiovedestä. Kuulemma vw autojen ongelmaa lyhyessä ajossa. auto toki ollut itselläni vasta reilu tuhat km että tarkempaa tietoa nesteiden kulumisesta ei ole. Eikös se kuitenkin pitäis huomata jo näillä kilometreillä jos nestettä kuluu? Mutta siis mikähän öljy olis hyvä?

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 29.12.2011 21:19

Ei ainakaan Motonetin Motox. Teboilin tuotteita olen itse suosinut.
http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/select.asp

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 29.12.2011 22:20

Keltanen töhnä korkissa on vag koneiden ominaisuus varsinkin talvella lyhyessä ajossa. Pidemmän ajon jälkeen töhnä katoaa hetkeksi. Johtuu ilmeisesti edellämainitusta kondenssiveden ja öljyn sekoittumisesta. Itsekkin aluksi asiaa ihmettelin mutta olen todennut vaivan täysin harmittomaksi myöhemmin.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 29.12.2011 23:28

Juu tullut ajeltua pääasiassa lyhyttä pätkäajoa (n.10km suunta) minä aikana öljyt varmaan eivät ehdi lämmetä täysin? Mistäköhän muusta voi tarkistaa tiivisteen kunnon? Lämmöt eivät vaella ainakaan huomattavasti. Ei ole kyllä pahemmin tullut seurattuakaan, mutta aina ne on siinä 1-2 pykälää vajaa 90 astetta. Lämpötilan kai pitäisi vaeltaa yli90 asteen jos pahvi olisi rikki? Toivon ainakin näin sillä tällä hetkellä ei olisi pahemmin varaa auton remontteihin. Mitäköhän muuten maksaa suurinpiirtein tällainen kansipahviremontti tähän 1.6l akl koneeseen ilman ilmastointia ja vm2000? Puhutaanko parista sadasta vai yli 1000e?

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 1.1.2012 15:10

No vaikkapa castrollin 5w-40 magnatec, tai mobilin super3000 5w-40. Noita olen itse käyttänyt.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 1.1.2012 19:36

Mobililta esim. kelpaa kaikki 15tkm/1-vuoden vaihtovälille jotka täyttää VW 502.00 laatuluokituksen.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 25.10.2014 14:11

Olen nyt käyttänyt Mobilin Super 3000 5W-40 Full synthese -öljyä Borassa. Boran öljymäärä on jotain 4,2l, joten olen joutunut ostamaan aina kaksi purkkia 4l kanisteria. Nyt löysin Minimanista myös 5l kanisterin tuota Super 3000, mutta purkissa ei lukenutkaan Full Synthese vaan HC Synthese. Mitäköhän tuo tarkoittaa ja uskallanko vaihtaa nuo öljyt Boraan? Purkin takaa löytyy kyllä saksaksi merkinnät VW 502 00 / 505 00, jotka löytyvät myös Boran ohjekirjasta täyssynteettisen öljyn kohdalta. Moniasteöljylle Boran ohjekirjassa oli oma numerosarjansa mitä en nyt juuri muista.
Uskaltaako siis laittaa tätä HC synthese öljyä moottoriin?

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 3.11.2014 16:27

Onko kellään tietoa tuosta edellisen postauksen HC synthese -öljystä?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 6.11.2014 6:52

Jos nesteet ei häviä ja lämmöt pysyy kohdallaan niin tuskin tuolla kansipahvi ongelmaa on. Eli jatkaa vaan huoletta ajoa. Kannen jos avaa niin samalla tietysti kannattaa "käydä venttiilit läpi". Jollain nyrkkipajalla tuo on about + 500 e homma. Tonnin siihen saa uppoamaan kun vie jonnekin "kunnon" liikkeeseen eikä varmaan riitäkään.
Öljyt tuntuu olevan ikuisuus kysymys. Itse olen viimeiset 10 vuotta ajatellut, että kunhan täyttää luokituksen niin se riittää. Niimpä olen ajellut Ad,n täys synteettisillä kurilla jo yli 300.000 km ilman ongelmia taikka konerikkoja.( 1.6 td jetta 365.00- 525 00km, TDI cordoba 336 00-440 000 tkm, ja nykyisellä diisseli boralla 265 000- 330 000 km) 15 t välein vaihto ja kannu maksaa alle 25 e/ 5 litraa. Aiemmin olin ehdoton ja öljy piti olla Mobil 1. Tämä nykyisin käytössä oleva öljy on tietysti niillä rajoilla että ilkeääkö sitä edes tunnustaa käyttävänsä, mutta näin anonyymisti sen uskaltaa tunnustaa ja kun koneet toimii eikä öljyjä tarvitse vaihtovälillä lisäillä niin mulle tuo pirkkaöljy käy.

alra
-
Viestit: 3
Liittynyt: 5.1.2015 19:29

ViestiKirjoittaja alra » 16.1.2015 21:33

Ostin kuukausi takaperin vuoden 2001 iv Golf 1.4 AXP -koneella, mittarissa 126tkm joista 2tkm olen ajanut itse. Kone syö öljyä jokseenkin 1 litran / 1000 km. Ohjekirjan mukaan tuo on vielä ok, mutta tuntuu kyllä todella paljolta.

Olen lisännyt manuaalin suositusten mukaista VW 503.00 öljyä eli käytännössä Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Mitä nyt olen tässä lueskellut kirjoituksia foorumeilta ym. niin ilmeisesti voisi laittaa VW 502.00 mukaista öljyä eli 5W-40 (Mobil Super3000?) kunhan vaihtaa öljyt 15tkm välein. Olenko ymmärtänyt oikein?

Tuolla autowikissä kuitenkin sanotaan, että siirryttäessä longlifestä kiinteään vaihtoväliin, pitäisi ajotietokoneeseen muuttaa asetuksia vastaavasti. Onko tästä tietoa? Miten onnistuisi kun ei ole itsellä piuhaa? Tai onko edes tarpeen, jos kirjaa mittarilukeman ylös ja tekee seuraavan huollon tuosta 15tkm kuluttua?
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

Entä mites voinko vaan alkaa lisäämään koneeseen tuota jäykempää öljyä vanhan sekaan sitä mukaan kun öljyä kuluu? Vai olisiko parempi vaihtaa kaikki öljyt + suodatin kerralla?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa