Pitäis vaihtaa öljyt kampiakselin stefan vaihdon yhteydessä ja ostain öljyt itse ja veisin korjaamolle. Mikä öljy olis hyvä boraan? Lähinnä se, että ei tuottaisi sitä keltaista töhnää öljykorkkiin. Kun korkki on aina keltaisessa peitossa kun sinne kurkistaa. Olen kuullut, että toiset öljyt tuottaa enemmän töhnää kuin toiset. Eli paras ja mieluusti halpa öljy jota saisi esim. Motonetistä 5litran kanisterin.
Ja eikös yksi suodatin riitä?
Mikä öljy boraan 1.6l akl?
Valvoja: ffp jäsenet
Näin olen itsekin ymmärtänyt mutta kuulemma jäähdytysnesteessä pitäisi olla myös öljyä seassa ja sitä pitäisi kulua jos kansipahvi esim rikki. Kun jäähdytysnestettä ei kulu eikä silmämääräisesti katseltuna öljyä näy sen seassa niin olen tullut siihen tuloksen että töhnä tulee öljystä ja kondensiovedestä. Kuulemma vw autojen ongelmaa lyhyessä ajossa. auto toki ollut itselläni vasta reilu tuhat km että tarkempaa tietoa nesteiden kulumisesta ei ole. Eikös se kuitenkin pitäis huomata jo näillä kilometreillä jos nestettä kuluu? Mutta siis mikähän öljy olis hyvä?
Ei ainakaan Motonetin Motox. Teboilin tuotteita olen itse suosinut.
http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/select.asp
http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/select.asp
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Juu tullut ajeltua pääasiassa lyhyttä pätkäajoa (n.10km suunta) minä aikana öljyt varmaan eivät ehdi lämmetä täysin? Mistäköhän muusta voi tarkistaa tiivisteen kunnon? Lämmöt eivät vaella ainakaan huomattavasti. Ei ole kyllä pahemmin tullut seurattuakaan, mutta aina ne on siinä 1-2 pykälää vajaa 90 astetta. Lämpötilan kai pitäisi vaeltaa yli90 asteen jos pahvi olisi rikki? Toivon ainakin näin sillä tällä hetkellä ei olisi pahemmin varaa auton remontteihin. Mitäköhän muuten maksaa suurinpiirtein tällainen kansipahviremontti tähän 1.6l akl koneeseen ilman ilmastointia ja vm2000? Puhutaanko parista sadasta vai yli 1000e?
Olen nyt käyttänyt Mobilin Super 3000 5W-40 Full synthese -öljyä Borassa. Boran öljymäärä on jotain 4,2l, joten olen joutunut ostamaan aina kaksi purkkia 4l kanisteria. Nyt löysin Minimanista myös 5l kanisterin tuota Super 3000, mutta purkissa ei lukenutkaan Full Synthese vaan HC Synthese. Mitäköhän tuo tarkoittaa ja uskallanko vaihtaa nuo öljyt Boraan? Purkin takaa löytyy kyllä saksaksi merkinnät VW 502 00 / 505 00, jotka löytyvät myös Boran ohjekirjasta täyssynteettisen öljyn kohdalta. Moniasteöljylle Boran ohjekirjassa oli oma numerosarjansa mitä en nyt juuri muista.
Uskaltaako siis laittaa tätä HC synthese öljyä moottoriin?
Uskaltaako siis laittaa tätä HC synthese öljyä moottoriin?
Jos nesteet ei häviä ja lämmöt pysyy kohdallaan niin tuskin tuolla kansipahvi ongelmaa on. Eli jatkaa vaan huoletta ajoa. Kannen jos avaa niin samalla tietysti kannattaa "käydä venttiilit läpi". Jollain nyrkkipajalla tuo on about + 500 e homma. Tonnin siihen saa uppoamaan kun vie jonnekin "kunnon" liikkeeseen eikä varmaan riitäkään.
Öljyt tuntuu olevan ikuisuus kysymys. Itse olen viimeiset 10 vuotta ajatellut, että kunhan täyttää luokituksen niin se riittää. Niimpä olen ajellut Ad,n täys synteettisillä kurilla jo yli 300.000 km ilman ongelmia taikka konerikkoja.( 1.6 td jetta 365.00- 525 00km, TDI cordoba 336 00-440 000 tkm, ja nykyisellä diisseli boralla 265 000- 330 000 km) 15 t välein vaihto ja kannu maksaa alle 25 e/ 5 litraa. Aiemmin olin ehdoton ja öljy piti olla Mobil 1. Tämä nykyisin käytössä oleva öljy on tietysti niillä rajoilla että ilkeääkö sitä edes tunnustaa käyttävänsä, mutta näin anonyymisti sen uskaltaa tunnustaa ja kun koneet toimii eikä öljyjä tarvitse vaihtovälillä lisäillä niin mulle tuo pirkkaöljy käy.
Öljyt tuntuu olevan ikuisuus kysymys. Itse olen viimeiset 10 vuotta ajatellut, että kunhan täyttää luokituksen niin se riittää. Niimpä olen ajellut Ad,n täys synteettisillä kurilla jo yli 300.000 km ilman ongelmia taikka konerikkoja.( 1.6 td jetta 365.00- 525 00km, TDI cordoba 336 00-440 000 tkm, ja nykyisellä diisseli boralla 265 000- 330 000 km) 15 t välein vaihto ja kannu maksaa alle 25 e/ 5 litraa. Aiemmin olin ehdoton ja öljy piti olla Mobil 1. Tämä nykyisin käytössä oleva öljy on tietysti niillä rajoilla että ilkeääkö sitä edes tunnustaa käyttävänsä, mutta näin anonyymisti sen uskaltaa tunnustaa ja kun koneet toimii eikä öljyjä tarvitse vaihtovälillä lisäillä niin mulle tuo pirkkaöljy käy.
Ostin kuukausi takaperin vuoden 2001 iv Golf 1.4 AXP -koneella, mittarissa 126tkm joista 2tkm olen ajanut itse. Kone syö öljyä jokseenkin 1 litran / 1000 km. Ohjekirjan mukaan tuo on vielä ok, mutta tuntuu kyllä todella paljolta.
Olen lisännyt manuaalin suositusten mukaista VW 503.00 öljyä eli käytännössä Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Mitä nyt olen tässä lueskellut kirjoituksia foorumeilta ym. niin ilmeisesti voisi laittaa VW 502.00 mukaista öljyä eli 5W-40 (Mobil Super3000?) kunhan vaihtaa öljyt 15tkm välein. Olenko ymmärtänyt oikein?
Tuolla autowikissä kuitenkin sanotaan, että siirryttäessä longlifestä kiinteään vaihtoväliin, pitäisi ajotietokoneeseen muuttaa asetuksia vastaavasti. Onko tästä tietoa? Miten onnistuisi kun ei ole itsellä piuhaa? Tai onko edes tarpeen, jos kirjaa mittarilukeman ylös ja tekee seuraavan huollon tuosta 15tkm kuluttua?
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Entä mites voinko vaan alkaa lisäämään koneeseen tuota jäykempää öljyä vanhan sekaan sitä mukaan kun öljyä kuluu? Vai olisiko parempi vaihtaa kaikki öljyt + suodatin kerralla?
Olen lisännyt manuaalin suositusten mukaista VW 503.00 öljyä eli käytännössä Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Mitä nyt olen tässä lueskellut kirjoituksia foorumeilta ym. niin ilmeisesti voisi laittaa VW 502.00 mukaista öljyä eli 5W-40 (Mobil Super3000?) kunhan vaihtaa öljyt 15tkm välein. Olenko ymmärtänyt oikein?
Tuolla autowikissä kuitenkin sanotaan, että siirryttäessä longlifestä kiinteään vaihtoväliin, pitäisi ajotietokoneeseen muuttaa asetuksia vastaavasti. Onko tästä tietoa? Miten onnistuisi kun ei ole itsellä piuhaa? Tai onko edes tarpeen, jos kirjaa mittarilukeman ylös ja tekee seuraavan huollon tuosta 15tkm kuluttua?
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Entä mites voinko vaan alkaa lisäämään koneeseen tuota jäykempää öljyä vanhan sekaan sitä mukaan kun öljyä kuluu? Vai olisiko parempi vaihtaa kaikki öljyt + suodatin kerralla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa