AUM 1.8T
Valvoja: ffp jäsenet
Onko toi 710P myös sitten TT:n bypass kun siellä laakkosella ne tarjosit P ja N päättyistä. Mikä ero noilla osilla on ja onko molemmat jousella + kalvolla? Eikö 710P ole mitään hyötyä vaihtaa 710N :ään? Nyt kun olen tutkinut niin joka paikassa vaan sanotaan että toi 710N on se oikea TT:n bypass. Kestääkö 710P ohjelmoidussa autossa?
ja audi rupes heti suhahtelemaan kun se ohjelmoitiin ja vaihdettiin toi 710N bypass eli tuskin on mitää vikana siinä. Vakiona ei suhahellu.
ja audi rupes heti suhahtelemaan kun se ohjelmoitiin ja vaihdettiin toi 710N bypass eli tuskin on mitää vikana siinä. Vakiona ei suhahellu.
Kone huonetta tutkittuani huomasin että 1 letku on halki. http://imageshack.us/photo/my-images/52/pb050015.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/225/pb050014.jpg/
Varaosakoodi: 06A103213AF, mikä tämä osa on ja mihin vaikuttaa?
Varaosakoodi: 06A103213AF, mikä tämä osa on ja mihin vaikuttaa?
Kysytäämpä Googlelta.
Valistunut arvaus: Putki on osa moottorin alipainejärjestelmää. Jos siinä on vuoto, niin se ei toimi kunnolla. Näinollen myöskään bypass-venttiili ei toimi kunnolla, joka aiheuttaa sen hiiren aivastuksen avautuessaan, jonka perään kyselet.
Valistunut arvaus: Putki on osa moottorin alipainejärjestelmää. Jos siinä on vuoto, niin se ei toimi kunnolla. Näinollen myöskään bypass-venttiili ei toimi kunnolla, joka aiheuttaa sen hiiren aivastuksen avautuessaan, jonka perään kyselet.
Eli nytkö minulla bypass venttiili ei avaudu kunnolla koska se ilma pääsee tuosta halkeamasta pois? Kellään tietoa paljonko ko. osa maksaa marmoritiskillä? Varmaan voi korjata puutarhaletkullakin, mutta kuinka ihmeessä sinne mahtuu tekemään mitään?
ps. mikä se musta mötikkä on pissapojan ja jäähdytysnesteen välissä? Siitä lähti omituista nakutusta, välillä loppui mutta alkoi uudestaan.
ps. mikä se musta mötikkä on pissapojan ja jäähdytysnesteen välissä? Siitä lähti omituista nakutusta, välillä loppui mutta alkoi uudestaan.
Kyllähän kaikki alipaine/huohotinletkujen halkeamat vaikuttaa. Ei ehkä niin paljoa, että sitä ajossa kunnolla huomaisi, mutta polttoainetalouteen ja moottorin toimintaan niillä on huomattava vaikutus. Pitkään kun ajelet huohottimet levällään, niin moottoriin pääsee ylimääräistä roskaa ja seokset heittelee miten sattuu. Voi olla siis kauaskantoisempia vaikutuksia.
Omaan 1.8T:hen vaihdoin haljenneen huohottimen + alipaineletkut uusiin, niin ihan kuin eri autolla olisi ajanut. Turbo spoolaa nopeammin, vetoa on ihan eritavalla ja bensaa menee n. litra sataselle vähemmän.
Omaan 1.8T:hen vaihdoin haljenneen huohottimen + alipaineletkut uusiin, niin ihan kuin eri autolla olisi ajanut. Turbo spoolaa nopeammin, vetoa on ihan eritavalla ja bensaa menee n. litra sataselle vähemmän.
Samana päivänä Laakkosella käyn ton bypassin vaihtaa N malliin.
Mikäs tässä on idea? Kuten tossa ylempänä jo todettiin niin N malli on korvautunut P mallilla, ts.täysin sama kapistus ellei jopa hieman "paranneltu".
Jos sä siihen kunnon amissuprasuhinat niin vaiha sinne dumppi ja vapaaavirtaussuodatin.
Näinpä. 710P:ssä ja N:ssä ei ole muuta eroa kuin joitain sisäisiä hienosäätöjä (jos niitäkään). Tuo 710N:hän on se legendaarinen "TT:n" bypass. 710N siis löytyi 225hp quattro-TT:stä (ja saman aikakauden lähes jokaikisestä muustakin 1.8T:stä :)
Suhinaa jos kaipaat, niin edellä mainittu keino tepsii, tulee pihinää ja puhinaa vaikka kavereille jakaa. Tosin dumpvalve + 1.8T on se kuuluisa yhdistelmä... Jotkut väittää että muka toimii, itsellä aivan päinvastaisia kokemuksia (kaverin auto siis, omaani en ole tuommoisia laitellut). A3 kyllä sihisi ja suhisi, mutta kyllä humppasi tyhjäkäyntikin ja poltti putkessa ja teki vaikka ja mitä ihmeellistä...
Aika hyvät "amissuhinat" saa jo vapaavirtaussuodattimella. Vielä paremmat vapaavirtaussuodattimella + forgen bypassilla. Jos sellaiset on siis pakko saada.
Onko toi sun Bora lastutettu? Jos se kaverin Audi on ohjelmoitu, niin kyllähän se enemmän suhahtaa kuin vakio, kun on enemmän ahtopainettakin. Mutta eipä nämä vakiohiluilla kovin kummoisia suhinoita päästele. Ihan hyvä niin.
Olihan se joskus ihan hauskaa, kun suhisi ja teki vaikka mitä, mutta kai sitä on tulossa vanhaksi, kun tuntuu, että tuommoinen lastutettu TT:kin suhisee turhan äänekkäästi vakio-bypassilla ja vakiosuodattimella... ;)
Suhinaa jos kaipaat, niin edellä mainittu keino tepsii, tulee pihinää ja puhinaa vaikka kavereille jakaa. Tosin dumpvalve + 1.8T on se kuuluisa yhdistelmä... Jotkut väittää että muka toimii, itsellä aivan päinvastaisia kokemuksia (kaverin auto siis, omaani en ole tuommoisia laitellut). A3 kyllä sihisi ja suhisi, mutta kyllä humppasi tyhjäkäyntikin ja poltti putkessa ja teki vaikka ja mitä ihmeellistä...
Aika hyvät "amissuhinat" saa jo vapaavirtaussuodattimella. Vielä paremmat vapaavirtaussuodattimella + forgen bypassilla. Jos sellaiset on siis pakko saada.
Onko toi sun Bora lastutettu? Jos se kaverin Audi on ohjelmoitu, niin kyllähän se enemmän suhahtaa kuin vakio, kun on enemmän ahtopainettakin. Mutta eipä nämä vakiohiluilla kovin kummoisia suhinoita päästele. Ihan hyvä niin.
Olihan se joskus ihan hauskaa, kun suhisi ja teki vaikka mitä, mutta kai sitä on tulossa vanhaksi, kun tuntuu, että tuommoinen lastutettu TT:kin suhisee turhan äänekkäästi vakio-bypassilla ja vakiosuodattimella... ;)
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Omassa autossa harisen kopio Split-Rstä. Suhisee ihan tarpeeksi eikä aiheuta mitään vikaa. Kartiolla saa vielä kovemmaksi suhinat mutta kannattaa sitten suoraan ostaa vähän laadukkaampi suodatin esim Apexin suodatin. Itse olen harkinnut fujitan suodatinta. Sanovat että on laadukas apexi kopio eikä tule mitään ihme kaulusta mukaan.
Alkuperäisen bypassin, 710N:n saa autoteileltä hintaan 33€ + postit jos sen haluaa hommata hieman halvemmalla kuin marmorilta.
Alkuperäisen bypassin, 710N:n saa autoteileltä hintaan 33€ + postit jos sen haluaa hommata hieman halvemmalla kuin marmorilta.
Bora on ohjelmoitu ja ei suhahtele ei sitten yhtään. Kaverin audi myös ohjelmoitu + vaihdettu se 710N ja heti alkoi suhahtelee.. jännää :D
Voi tietysti toi huohottimen letkun pätkä vaikuttaa, mulla kun se on halki (tosin jesarilla vähä paikkailtu mutta eihän se varmaan tiivis ole). Perjantaina tosiaan sen vaihto niin näkee oliko vaikutusta.
Varkauden laakkosella yritin käydä vaihtaa tota bypassia kun Kuopiosta ostin niin sanoivat että ei tuota P mallia ole mennyt juuri yhtään mutta N mallia kuulema menee. Niin aattelin nyt kuitenki vaihattaa sen Kuopiossa kun sinne menen viikonlopuksi.
Tiedän että suodattimella sais helposti ne suhinat mutta se bsr:n kittikin lämpösuojalla maksaa sen 169e + pk, eikä muutenkaan viitsi talveks hommata semmoista.
Voi tietysti toi huohottimen letkun pätkä vaikuttaa, mulla kun se on halki (tosin jesarilla vähä paikkailtu mutta eihän se varmaan tiivis ole). Perjantaina tosiaan sen vaihto niin näkee oliko vaikutusta.
Varkauden laakkosella yritin käydä vaihtaa tota bypassia kun Kuopiosta ostin niin sanoivat että ei tuota P mallia ole mennyt juuri yhtään mutta N mallia kuulema menee. Niin aattelin nyt kuitenki vaihattaa sen Kuopiossa kun sinne menen viikonlopuksi.
Tiedän että suodattimella sais helposti ne suhinat mutta se bsr:n kittikin lämpösuojalla maksaa sen 169e + pk, eikä muutenkaan viitsi talveks hommata semmoista.
mulla toi goffi lastutettu, forgen mäntämallinen bypass-venttiili, paneelimallin vapaavirtaus suodatin vakiokotelossa, josta on alaosasta otettu iso pala pois..suhahtaa erittäin kovaa ja kuuluu jos vähänkin käy ahtojen puolella..alkaa jo välillä häiritsemään noi suhinat ja kun noita edellisiä viestejä lukee ni ehkä syytä itekkin tarkistaa onko jotain vuotoja?..ei kyllä mitään oireita oo ollu mikä viittais ahtovuotoon..aikaisemmin oli se bsr:än vapari mutta sen suhinat ärsytti jo liikaa :)
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Kierrättävä by-pass ei pitäisi pitää minkäänlaista suurempaa suhinaa vakiovehkeessä. Voi olla että mäntämallinen virtaa paremmin jolloin paine tasaantuu nopeammin ja ääni tulee voimakkaammin tai kanavat on tehty päin persettä tai jotain.
Ahtojen nosto voi lisätä suhinaa hieman. Onhan siinä eroa jos päästetään 0,5bar pihalle vai 1,2.
Jos asennetaan kartiosuodatin tai puukotetaan koteloa, äänenvaimennusta pienennetään tai poistetaan jolloin ääni kuuluu paremmin. On kyseessä minkälainen bypass tahansa (poislukien osittain ulospuhaltavat) niin se ilma menne sinne imuletkuun, ja ilmansuodatinkotelo vaimentaa äänet.
Kaverin audissa on varmaan joku letku halki jolloin ääni tulee läpi jos mitään muuta ei ole muuttunut kuin by-pass. Kyllä omastakin ääni kasvoi kun ahtoja nostettiin mutta bypassin vaihto ei vaikuttanut mitenkään (kokeilin välissä uutta boschin valmistamaa pässiä tosin GMän valikoimasta, joka vastaa 710N:ää ennen split-r:ään siirtymistä).
Ahtojen nosto voi lisätä suhinaa hieman. Onhan siinä eroa jos päästetään 0,5bar pihalle vai 1,2.
Jos asennetaan kartiosuodatin tai puukotetaan koteloa, äänenvaimennusta pienennetään tai poistetaan jolloin ääni kuuluu paremmin. On kyseessä minkälainen bypass tahansa (poislukien osittain ulospuhaltavat) niin se ilma menne sinne imuletkuun, ja ilmansuodatinkotelo vaimentaa äänet.
Kaverin audissa on varmaan joku letku halki jolloin ääni tulee läpi jos mitään muuta ei ole muuttunut kuin by-pass. Kyllä omastakin ääni kasvoi kun ahtoja nostettiin mutta bypassin vaihto ei vaikuttanut mitenkään (kokeilin välissä uutta boschin valmistamaa pässiä tosin GMän valikoimasta, joka vastaa 710N:ää ennen split-r:ään siirtymistä).
Kyllä tuo oma vekotin ainakin suhisee suht äänekkäästi vakio-710N-bypassilla ja vakiosuodattimella. Jopa turbon spoolaus (se suhina, kun turbo lähtee "mukaan" ja paineet nousee) kuuluu aika selvästi. Ja kaikki letkut on ehjiä, kuten turbokin.
Tosin onhan siinä isompi (joojoo, on se ihan oikeesti isompi ku K03 :D) föönikin kuin näissä hinnat-alkaen 1.8T:issä. ;) Niin ja isompi turbon imuletku, MAF ja erilainen ilmansuodatinkotelokin... Mutta kuitenkin, ääntä lähtee.
Mun entinen Golf (Mk4 GTI) oli Karalan ohjelmalla, 710N:llä ja vakio-ilmansuodattimella ja kyllä sieltäkin hyvin pieni ilman kiertoääni kuului, kun kaasun hölläsi. Todella huomaamaton siis, ei varmaan autoista ymmärtämätön edes tajua kuunnella semmoista ääntä.
Tosin onhan siinä isompi (joojoo, on se ihan oikeesti isompi ku K03 :D) föönikin kuin näissä hinnat-alkaen 1.8T:issä. ;) Niin ja isompi turbon imuletku, MAF ja erilainen ilmansuodatinkotelokin... Mutta kuitenkin, ääntä lähtee.
Mun entinen Golf (Mk4 GTI) oli Karalan ohjelmalla, 710N:llä ja vakio-ilmansuodattimella ja kyllä sieltäkin hyvin pieni ilman kiertoääni kuului, kun kaasun hölläsi. Todella huomaamaton siis, ei varmaan autoista ymmärtämätön edes tajua kuunnella semmoista ääntä.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Joo kyllä se ääni kuuluu ihan vakio vehkeessäkin jos oikein kuuntelee, mutta pointtini oli että ääni ei kasva jos vain by-passin vaihtaa. Kyllä niitä ahtojakin pitää nostaa. Ja kyllä se ahtimen äänikin vaihtaa kun vaihtaa isompaan jopa saman kokoisilla ahtimilla on eroa äänissä. Esim K04 joka ei oikeasti ole kovinkaan erilainen K03sen kanssa mutta siipiprofiili on aivan eri (joojoo on se pikkasen isompi).
Olen kanssa huomannut että poikittaisessa saa äänet kuulumaan paremmin kuin pitkittäisessä. Kaverin ex-mk1ocu äänteli jo vakiona huomattavasti "kivemmin" kuin toi A4. Mutta onhan tossa putsarikotelossakin aikalailla eroa.
Olen kanssa huomannut että poikittaisessa saa äänet kuulumaan paremmin kuin pitkittäisessä. Kaverin ex-mk1ocu äänteli jo vakiona huomattavasti "kivemmin" kuin toi A4. Mutta onhan tossa putsarikotelossakin aikalailla eroa.
Itselläni AUM golfissa "K03 äärirajalle"-viriohjelma (ahdot maksimissaan 1.4bar), forgen 007P, N249 ohitettu eli by-pass avautuu imusarjan alipaineella ilman mitään solenoideja välissä, muuten vakio ilmansuodatinta myöten. Melkoiset äänet kun kerää paineita/ahtaa ja nopea "tsutsutsuu" kun vaihtaa vaihdetta. Eipä tuon enempää kaipaakaan suhinoita, kesällä etulasit alhaalla ajaessa ihan hervottomat soundit. Kokeiltu on myös laittaa by-passi puhaltelemaan ilmat suoraan pihalle (tulppa imuputkeen tietysti), kuuluu kuin vettä heittäisi kiukaalle kauhallisen mutta auto sammuili itsekseen kesken ajon, tehonpuute vaivasi ja tasakaasulla nytkytti kuin mikäkin. Tiedä sitten miten tuon N249:n ohitus siihen vaikutti tai virilastu mutta dumppia en 1.8T:hen suosittele ollenkaan.
Nyt on huohotinletkuu vaihdettu, olihan se vanha jo 3 kohtaa halki :)
Ajattelin jos ilmansuodatinkotelosta leikkaisi pohjan irti niin saisi vähän niitä suhinoita esiin. Kaikki VV-suodatin kitit ovat niin kalliita ettei oikein kiinnostaisi sijoittaa pelkkien äänien takia. Ton uuden 710P venttiilin mikä minulla lojuu auton penkillä, taidan viedä laakkoselle ja rahat takaisin. Vanha 710P toimii varmaan niinkuin pitää kun ei mitään käyntihäiriöitä ole, suhinat vaa puuttuu :D
Miten ahtopainemittari asennetaan? Otetaanko virta vaikka valoista tai radion herätteestä ja paineanturi jonnekki imusarjan letkuun?
Ajattelin jos ilmansuodatinkotelosta leikkaisi pohjan irti niin saisi vähän niitä suhinoita esiin. Kaikki VV-suodatin kitit ovat niin kalliita ettei oikein kiinnostaisi sijoittaa pelkkien äänien takia. Ton uuden 710P venttiilin mikä minulla lojuu auton penkillä, taidan viedä laakkoselle ja rahat takaisin. Vanha 710P toimii varmaan niinkuin pitää kun ei mitään käyntihäiriöitä ole, suhinat vaa puuttuu :D
Miten ahtopainemittari asennetaan? Otetaanko virta vaikka valoista tai radion herätteestä ja paineanturi jonnekki imusarjan letkuun?
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Turha sitä valmista kittiä on laittaa. Ostat hyvän suodattimen joka on pestävä niin ei tartte huollossa enään koskaan vaihtaa. Sit otat alumiinilevyn ja taittelet ite sille kotelon ympärille. Diudiin en ole tuota saanut vielä tehtyä, mutta ex-volvossa toimi hyvin.
Ahtomittarille vaikka mankan johtosarjasta virtalukon takaa tulevasta johdosta virrat. Tai jostain muusta sopivasta paikasta. Varsinkin jälkiasennussoittimissa on yleensä johtosarjoissa liittimet välissä joten on helppo ryöstää välistä ilman johtosarjojen silpomista.
Ahtopainemittarille voi ottaa paineen vaikka haarottamalla imusarjalta bypassille menevästä letkusta.
Ahtomittarille vaikka mankan johtosarjasta virtalukon takaa tulevasta johdosta virrat. Tai jostain muusta sopivasta paikasta. Varsinkin jälkiasennussoittimissa on yleensä johtosarjoissa liittimet välissä joten on helppo ryöstää välistä ilman johtosarjojen silpomista.
Ahtopainemittarille voi ottaa paineen vaikka haarottamalla imusarjalta bypassille menevästä letkusta.
Tuli sittenkin käytyä vaihtamassa toi P mallin bypass siihen N malliin kun laakkosella sanoivat että kyllä niissä eroa on (eivät vaan osanneet sanoa mitä). Itse huomasin että N malli on selvästi jäykempi kuin vanha P, liekkö toi P jo sit kulunu?. Eikös toi jäykempi ole kuitenkin parempi ohjelmoidussa koneessa? Suhinat sain kun avarsin vakio ilmansuodatinkoteloa :)
Pitäisi se ahtopainemittari joskus laittaa niin näkisi vähän mitä toi ahtaa. Onko se bypassin päälimmäinen letku niistä paras vaihtoehto?
Pitäisi se ahtopainemittari joskus laittaa niin näkisi vähän mitä toi ahtaa. Onko se bypassin päälimmäinen letku niistä paras vaihtoehto?
Jos Borassasi on kuvan mukainen lämmitin:
http://www.hsaoy.com/aggregaatit/Lisava ... fa_700.jpg
..sen saa purettua alapinnassa oleva rengassokka irroittamalla. Uskoisin että jos pömpelin tiivistys on hoidettu normi o-renkaalla, koko on ihan standardien mukainen.
http://www.hsaoy.com/aggregaatit/Lisava ... fa_700.jpg
..sen saa purettua alapinnassa oleva rengassokka irroittamalla. Uskoisin että jos pömpelin tiivistys on hoidettu normi o-renkaalla, koko on ihan standardien mukainen.
Näin äkkiseltään taitaa olla samanlainen kapistus. Muistelisin että toi vastus vuotaa tuolta pohjasta.
Eli tarkoitatko nyt pohjaa jossa vastus on kiinni, niin se on lukittu rengas-sokalla? Ja siellä on tod. näköisesti tiivisteenä o-rengas joka nyt vuotaa?
Saako letkut tukittua perus lukkopihdeil tiivisteen vaihdon ajaksi, ettei tarvitse koko järjestelmää valuttaa tyhjäksi?
Sitten vielä kuinka saa irti lämmönsäätimien paneelin, tartteis poltin vaihtaa sinne?
Eli tarkoitatko nyt pohjaa jossa vastus on kiinni, niin se on lukittu rengas-sokalla? Ja siellä on tod. näköisesti tiivisteenä o-rengas joka nyt vuotaa?
Saako letkut tukittua perus lukkopihdeil tiivisteen vaihdon ajaksi, ettei tarvitse koko järjestelmää valuttaa tyhjäksi?
Sitten vielä kuinka saa irti lämmönsäätimien paneelin, tartteis poltin vaihtaa sinne?
Juuri se pohjakappale, on ainakin nykyisissä letkulämppäreissä kiinni sellaisella rengassokalla. Kaapelin pistokettahan voi kiertää sopivan asennon hakemiseksi ja vastus on juuri sen tuntuinen että siellä olisi o-rengas.
Eiköhän lukkopihdeilläkin saa letkut puristettua, ainakin sellaisilla pitkä/suorakärkisillä.
Eiköhän lukkopihdeilläkin saa letkut puristettua, ainakin sellaisilla pitkä/suorakärkisillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa