AUM 1.8T

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

AUM 1.8T

ViestiKirjoittaja Sparco » 4.11.2011 16:23

onko näissä AUM 1.8 turboissa vakiona jo TT:n bypass? Tänään hommasin TT:n bypassin vakion tilalle muttei hyödyttänyt mitään :D autona -03 bora

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.11.2011 16:52

Ja odotukset vaihdon suhteen oli millaiset?

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 4.11.2011 17:03

että vähä suhisis mutta nyt näköjää huomasin että se venttiili pitäs olla 710 N ja mulle ne möi 710 P..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.11.2011 17:06

No eipä se sillä suhise sen enempää.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 4.11.2011 17:30

jännä kun kaverin b6 audiki suhisee (vakio suodatin), ja huomasin että toi 710P on vakio bypassin koodi tästä minun vanhasta bypassista

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.11.2011 21:12

Ahdin paskana tai ahtovuoto jos vakiohilppeillä suhisee..

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 5.11.2011 18:41

Onko toi 710P myös sitten TT:n bypass kun siellä laakkosella ne tarjosit P ja N päättyistä. Mikä ero noilla osilla on ja onko molemmat jousella + kalvolla? Eikö 710P ole mitään hyötyä vaihtaa 710N :ään? Nyt kun olen tutkinut niin joka paikassa vaan sanotaan että toi 710N on se oikea TT:n bypass. Kestääkö 710P ohjelmoidussa autossa?

ja audi rupes heti suhahtelemaan kun se ohjelmoitiin ja vaihdettiin toi 710N bypass eli tuskin on mitää vikana siinä. Vakiona ei suhahellu.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 5.11.2011 21:11

Kone huonetta tutkittuani huomasin että 1 letku on halki. http://imageshack.us/photo/my-images/52/pb050015.jpg/ http://imageshack.us/photo/my-images/225/pb050014.jpg/

Varaosakoodi: 06A103213AF, mikä tämä osa on ja mihin vaikuttaa?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 6.11.2011 0:39

Kysytäämpä Googlelta.

Valistunut arvaus: Putki on osa moottorin alipainejärjestelmää. Jos siinä on vuoto, niin se ei toimi kunnolla. Näinollen myöskään bypass-venttiili ei toimi kunnolla, joka aiheuttaa sen hiiren aivastuksen avautuessaan, jonka perään kyselet.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 6.11.2011 9:29

Eli nytkö minulla bypass venttiili ei avaudu kunnolla koska se ilma pääsee tuosta halkeamasta pois? Kellään tietoa paljonko ko. osa maksaa marmoritiskillä? Varmaan voi korjata puutarhaletkullakin, mutta kuinka ihmeessä sinne mahtuu tekemään mitään?

ps. mikä se musta mötikkä on pissapojan ja jäähdytysnesteen välissä? Siitä lähti omituista nakutusta, välillä loppui mutta alkoi uudestaan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.11.2011 16:58

Kellään tietoa paljonko ko. osa maksaa marmoritiskillä?


slamitti tarjoaa hintahaarukassa 55-70€,riippuen mihin automerkkiin valitsee.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 6.11.2011 17:36

No niimpä näyttää olevankin.

Mikäs se musta pönttö siinä pissapojan ja jäähytysnestetankin välissä on? Joku bensa systeemi jossa solenoidi? Se nakuttaa niin onko solenoidi menny vai pitääkö koko höskä uusia?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.11.2011 17:59

Jokin bensahuurujen talteenotto/kierrätys systeemi.
Sen kuuluu nakuttaa.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 6.11.2011 18:12

Ahaa, okei. Ei ole vaan aikasemmin korvaan sattunut toi ääni. Mut mites toi bypass homma vielä että osaako joku sanoa mikä ero on noilla 710N ja 710P pässeillä? AUM koneissa siis vakiona toi 710P.

E: eli siis N on uudempi versio P:stä ja hiukan vahvempi.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 6.11.2011 18:41

N on korvautunut P:llä, se on siis joskus jo vaihdettu.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 6.11.2011 20:07

Miksi jokapaikassa sitten sanotaan että hommaa N ja eikös toi N kestä paremmin painetta?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 6.11.2011 23:19

Anna olla sen P:n siellä vaan, se kestää ihan yhtä hyvin.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 7.11.2011 13:43

Laakkosella kävin tuon letkun pätkän tilaamassa niin sanoivat sen olevan huohotinletku. Ei oo ajoon ainakaan vaikuttanu, tai en oo huomannu.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.11.2011 16:33

Kyllähän kaikki alipaine/huohotinletkujen halkeamat vaikuttaa. Ei ehkä niin paljoa, että sitä ajossa kunnolla huomaisi, mutta polttoainetalouteen ja moottorin toimintaan niillä on huomattava vaikutus. Pitkään kun ajelet huohottimet levällään, niin moottoriin pääsee ylimääräistä roskaa ja seokset heittelee miten sattuu. Voi olla siis kauaskantoisempia vaikutuksia.

Omaan 1.8T:hen vaihdoin haljenneen huohottimen + alipaineletkut uusiin, niin ihan kuin eri autolla olisi ajanut. Turbo spoolaa nopeammin, vetoa on ihan eritavalla ja bensaa menee n. litra sataselle vähemmän.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 7.11.2011 18:42

Jep, perjantaina on toi letkun vaihto niin sittenhän sen näkee muuttuko mihinkään :) Samana päivänä Laakkosella käyn ton bypassin vaihtaa N malliin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.11.2011 19:45

Samana päivänä Laakkosella käyn ton bypassin vaihtaa N malliin.

Mikäs tässä on idea? Kuten tossa ylempänä jo todettiin niin N malli on korvautunut P mallilla, ts.täysin sama kapistus ellei jopa hieman "paranneltu".

Jos sä siihen kunnon amissuprasuhinat niin vaiha sinne dumppi ja vapaaavirtaussuodatin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.11.2011 1:47

Näinpä. 710P:ssä ja N:ssä ei ole muuta eroa kuin joitain sisäisiä hienosäätöjä (jos niitäkään). Tuo 710N:hän on se legendaarinen "TT:n" bypass. 710N siis löytyi 225hp quattro-TT:stä (ja saman aikakauden lähes jokaikisestä muustakin 1.8T:stä :)

Suhinaa jos kaipaat, niin edellä mainittu keino tepsii, tulee pihinää ja puhinaa vaikka kavereille jakaa. Tosin dumpvalve + 1.8T on se kuuluisa yhdistelmä... Jotkut väittää että muka toimii, itsellä aivan päinvastaisia kokemuksia (kaverin auto siis, omaani en ole tuommoisia laitellut). A3 kyllä sihisi ja suhisi, mutta kyllä humppasi tyhjäkäyntikin ja poltti putkessa ja teki vaikka ja mitä ihmeellistä...

Aika hyvät "amissuhinat" saa jo vapaavirtaussuodattimella. Vielä paremmat vapaavirtaussuodattimella + forgen bypassilla. Jos sellaiset on siis pakko saada.

Onko toi sun Bora lastutettu? Jos se kaverin Audi on ohjelmoitu, niin kyllähän se enemmän suhahtaa kuin vakio, kun on enemmän ahtopainettakin. Mutta eipä nämä vakiohiluilla kovin kummoisia suhinoita päästele. Ihan hyvä niin.
Olihan se joskus ihan hauskaa, kun suhisi ja teki vaikka mitä, mutta kai sitä on tulossa vanhaksi, kun tuntuu, että tuommoinen lastutettu TT:kin suhisee turhan äänekkäästi vakio-bypassilla ja vakiosuodattimella... ;)

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 8.11.2011 13:35

Omassa autossa harisen kopio Split-Rstä. Suhisee ihan tarpeeksi eikä aiheuta mitään vikaa. Kartiolla saa vielä kovemmaksi suhinat mutta kannattaa sitten suoraan ostaa vähän laadukkaampi suodatin esim Apexin suodatin. Itse olen harkinnut fujitan suodatinta. Sanovat että on laadukas apexi kopio eikä tule mitään ihme kaulusta mukaan.
Alkuperäisen bypassin, 710N:n saa autoteileltä hintaan 33€ + postit jos sen haluaa hommata hieman halvemmalla kuin marmorilta.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 8.11.2011 14:13

Bora on ohjelmoitu ja ei suhahtele ei sitten yhtään. Kaverin audi myös ohjelmoitu + vaihdettu se 710N ja heti alkoi suhahtelee.. jännää :D

Voi tietysti toi huohottimen letkun pätkä vaikuttaa, mulla kun se on halki (tosin jesarilla vähä paikkailtu mutta eihän se varmaan tiivis ole). Perjantaina tosiaan sen vaihto niin näkee oliko vaikutusta.

Varkauden laakkosella yritin käydä vaihtaa tota bypassia kun Kuopiosta ostin niin sanoivat että ei tuota P mallia ole mennyt juuri yhtään mutta N mallia kuulema menee. Niin aattelin nyt kuitenki vaihattaa sen Kuopiossa kun sinne menen viikonlopuksi.

Tiedän että suodattimella sais helposti ne suhinat mutta se bsr:n kittikin lämpösuojalla maksaa sen 169e + pk, eikä muutenkaan viitsi talveks hommata semmoista.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.11.2011 14:23

Mutta tosiasiahan on, että et vakiosuodattimella ja 710-millään kirjaimella- saa oikein minkäänlaisia suhinoita.

Kaverin Audissa on ollut jotain vikaa, jos se 710N:n vaihdon jälkeen on alkanut suhahtelemaan. Fyysisesti 710P ja N on samanlaiset, eli äänikin pitäisi olla hyvin samanlainen.

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 8.11.2011 16:24

mulla toi goffi lastutettu, forgen mäntämallinen bypass-venttiili, paneelimallin vapaavirtaus suodatin vakiokotelossa, josta on alaosasta otettu iso pala pois..suhahtaa erittäin kovaa ja kuuluu jos vähänkin käy ahtojen puolella..alkaa jo välillä häiritsemään noi suhinat ja kun noita edellisiä viestejä lukee ni ehkä syytä itekkin tarkistaa onko jotain vuotoja?..ei kyllä mitään oireita oo ollu mikä viittais ahtovuotoon..aikaisemmin oli se bsr:än vapari mutta sen suhinat ärsytti jo liikaa :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.11.2011 16:27

Mäntämallinen bypass voimistaa tuota suhahdusta jonkinverran. Ja tuo puukotettu kotelo myös... Että en yhtään ihmettele, jos kuuluu suhinat. :D

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 8.11.2011 16:49

niin no toi ääni on kyllä ollu samanlainen siitä asti kun auton hommasin että kai se on normaalia..mutta tuolla yhdistelmällä saa halvalla niitä suhinoita jos haluaa :)

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 8.11.2011 18:27

Kierrättävä by-pass ei pitäisi pitää minkäänlaista suurempaa suhinaa vakiovehkeessä. Voi olla että mäntämallinen virtaa paremmin jolloin paine tasaantuu nopeammin ja ääni tulee voimakkaammin tai kanavat on tehty päin persettä tai jotain.

Ahtojen nosto voi lisätä suhinaa hieman. Onhan siinä eroa jos päästetään 0,5bar pihalle vai 1,2.

Jos asennetaan kartiosuodatin tai puukotetaan koteloa, äänenvaimennusta pienennetään tai poistetaan jolloin ääni kuuluu paremmin. On kyseessä minkälainen bypass tahansa (poislukien osittain ulospuhaltavat) niin se ilma menne sinne imuletkuun, ja ilmansuodatinkotelo vaimentaa äänet.

Kaverin audissa on varmaan joku letku halki jolloin ääni tulee läpi jos mitään muuta ei ole muuttunut kuin by-pass. Kyllä omastakin ääni kasvoi kun ahtoja nostettiin mutta bypassin vaihto ei vaikuttanut mitenkään (kokeilin välissä uutta boschin valmistamaa pässiä tosin GMän valikoimasta, joka vastaa 710N:ää ennen split-r:ään siirtymistä).

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.11.2011 1:08

Kyllä tuo oma vekotin ainakin suhisee suht äänekkäästi vakio-710N-bypassilla ja vakiosuodattimella. Jopa turbon spoolaus (se suhina, kun turbo lähtee "mukaan" ja paineet nousee) kuuluu aika selvästi. Ja kaikki letkut on ehjiä, kuten turbokin.
Tosin onhan siinä isompi (joojoo, on se ihan oikeesti isompi ku K03 :D) föönikin kuin näissä hinnat-alkaen 1.8T:issä. ;) Niin ja isompi turbon imuletku, MAF ja erilainen ilmansuodatinkotelokin... Mutta kuitenkin, ääntä lähtee.

Mun entinen Golf (Mk4 GTI) oli Karalan ohjelmalla, 710N:llä ja vakio-ilmansuodattimella ja kyllä sieltäkin hyvin pieni ilman kiertoääni kuului, kun kaasun hölläsi. Todella huomaamaton siis, ei varmaan autoista ymmärtämätön edes tajua kuunnella semmoista ääntä.

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 10.11.2011 9:20

Joo kyllä se ääni kuuluu ihan vakio vehkeessäkin jos oikein kuuntelee, mutta pointtini oli että ääni ei kasva jos vain by-passin vaihtaa. Kyllä niitä ahtojakin pitää nostaa. Ja kyllä se ahtimen äänikin vaihtaa kun vaihtaa isompaan jopa saman kokoisilla ahtimilla on eroa äänissä. Esim K04 joka ei oikeasti ole kovinkaan erilainen K03sen kanssa mutta siipiprofiili on aivan eri (joojoo on se pikkasen isompi).
Olen kanssa huomannut että poikittaisessa saa äänet kuulumaan paremmin kuin pitkittäisessä. Kaverin ex-mk1ocu äänteli jo vakiona huomattavasti "kivemmin" kuin toi A4. Mutta onhan tossa putsarikotelossakin aikalailla eroa.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 10.11.2011 16:18

Itselläni AUM golfissa "K03 äärirajalle"-viriohjelma (ahdot maksimissaan 1.4bar), forgen 007P, N249 ohitettu eli by-pass avautuu imusarjan alipaineella ilman mitään solenoideja välissä, muuten vakio ilmansuodatinta myöten. Melkoiset äänet kun kerää paineita/ahtaa ja nopea "tsutsutsuu" kun vaihtaa vaihdetta. Eipä tuon enempää kaipaakaan suhinoita, kesällä etulasit alhaalla ajaessa ihan hervottomat soundit. Kokeiltu on myös laittaa by-passi puhaltelemaan ilmat suoraan pihalle (tulppa imuputkeen tietysti), kuuluu kuin vettä heittäisi kiukaalle kauhallisen mutta auto sammuili itsekseen kesken ajon, tehonpuute vaivasi ja tasakaasulla nytkytti kuin mikäkin. Tiedä sitten miten tuon N249:n ohitus siihen vaikutti tai virilastu mutta dumppia en 1.8T:hen suosittele ollenkaan.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 11.11.2011 8:04

Nyt on huohotinletkuu vaihdettu, olihan se vanha jo 3 kohtaa halki :)

Ajattelin jos ilmansuodatinkotelosta leikkaisi pohjan irti niin saisi vähän niitä suhinoita esiin. Kaikki VV-suodatin kitit ovat niin kalliita ettei oikein kiinnostaisi sijoittaa pelkkien äänien takia. Ton uuden 710P venttiilin mikä minulla lojuu auton penkillä, taidan viedä laakkoselle ja rahat takaisin. Vanha 710P toimii varmaan niinkuin pitää kun ei mitään käyntihäiriöitä ole, suhinat vaa puuttuu :D

Miten ahtopainemittari asennetaan? Otetaanko virta vaikka valoista tai radion herätteestä ja paineanturi jonnekki imusarjan letkuun?

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 11.11.2011 13:45

Turha sitä valmista kittiä on laittaa. Ostat hyvän suodattimen joka on pestävä niin ei tartte huollossa enään koskaan vaihtaa. Sit otat alumiinilevyn ja taittelet ite sille kotelon ympärille. Diudiin en ole tuota saanut vielä tehtyä, mutta ex-volvossa toimi hyvin.

Ahtomittarille vaikka mankan johtosarjasta virtalukon takaa tulevasta johdosta virrat. Tai jostain muusta sopivasta paikasta. Varsinkin jälkiasennussoittimissa on yleensä johtosarjoissa liittimet välissä joten on helppo ryöstää välistä ilman johtosarjojen silpomista.

Ahtopainemittarille voi ottaa paineen vaikka haarottamalla imusarjalta bypassille menevästä letkusta.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 12.11.2011 12:56

Tuli sittenkin käytyä vaihtamassa toi P mallin bypass siihen N malliin kun laakkosella sanoivat että kyllä niissä eroa on (eivät vaan osanneet sanoa mitä). Itse huomasin että N malli on selvästi jäykempi kuin vanha P, liekkö toi P jo sit kulunu?. Eikös toi jäykempi ole kuitenkin parempi ohjelmoidussa koneessa? Suhinat sain kun avarsin vakio ilmansuodatinkoteloa :)

Pitäisi se ahtopainemittari joskus laittaa niin näkisi vähän mitä toi ahtaa. Onko se bypassin päälimmäinen letku niistä paras vaihtoehto?

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 12.11.2011 17:34

Saako vikakoodia nollattua jos ottaa akusta miinuskengän irti joksikin aikaa? Itse vika on korjattu mutta varoitusvalo palaa vielä mittaristossa.

Käykö auton viri ohjelmalle jotain jos kenkiä käyttää irti, ei kai?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.11.2011 11:39

Ei nollaannu vikakoodit. Ei käy ohjelmalle mitään.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.11.2011 15:22

Ok, täytyy siis käydä liikkeessä nollaamas.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.11.2011 18:55

Mulla on autossa letkulämmitin ja se tod. näköisesti vuotaa.. Saako sen tiivisteen vaihdettua ilman että tarvitsee vaihtaa jäähdytysnesteitä? Vastus on siinä öljynsuodattimen vieressä. Lisäksi mistä noita tiivisteitä saa, lämmitin on defan?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.11.2011 19:26

Jos Borassasi on kuvan mukainen lämmitin:
http://www.hsaoy.com/aggregaatit/Lisava ... fa_700.jpg
..sen saa purettua alapinnassa oleva rengassokka irroittamalla. Uskoisin että jos pömpelin tiivistys on hoidettu normi o-renkaalla, koko on ihan standardien mukainen.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.11.2011 20:02

Näin äkkiseltään taitaa olla samanlainen kapistus. Muistelisin että toi vastus vuotaa tuolta pohjasta.

Eli tarkoitatko nyt pohjaa jossa vastus on kiinni, niin se on lukittu rengas-sokalla? Ja siellä on tod. näköisesti tiivisteenä o-rengas joka nyt vuotaa?

Saako letkut tukittua perus lukkopihdeil tiivisteen vaihdon ajaksi, ettei tarvitse koko järjestelmää valuttaa tyhjäksi?

Sitten vielä kuinka saa irti lämmönsäätimien paneelin, tartteis poltin vaihtaa sinne?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.11.2011 20:57

Juuri se pohjakappale, on ainakin nykyisissä letkulämppäreissä kiinni sellaisella rengassokalla. Kaapelin pistokettahan voi kiertää sopivan asennon hakemiseksi ja vastus on juuri sen tuntuinen että siellä olisi o-rengas.

Eiköhän lukkopihdeilläkin saa letkut puristettua, ainakin sellaisilla pitkä/suorakärkisillä.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.11.2011 21:05

Onkohan hajua minkäkokonen tiiviste siellä on että osais ostaa jo valmiiks?

E: klemmari oli vaan löysäl


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa