golf mk2 puhaltaa kylmää
Valvoja: ffp jäsenet
golf mk2 puhaltaa kylmää
Ajoin eilen yöllä peräkärry perässä maantiellä ja golffin lämppäri puhalsi vain kylmää. Seisoi 10 min ja puhalsi pari minuuttia lämmintä, sitten taas kylmää.
Tänään aamuruuhkassa ryömittäessä haaleaa ja puhaltimen kovalle laittaessa taas kylmää.
Paluu ja meno letku sisäkennolle ovat kuumat. Ainakin eilen oli, tänään en kokeillut.
Onko sisä kenno tukossa, vai vesipumppu finaalissa? Puhdistus vai pumpun vaihto?
Tänään aamuruuhkassa ryömittäessä haaleaa ja puhaltimen kovalle laittaessa taas kylmää.
Paluu ja meno letku sisäkennolle ovat kuumat. Ainakin eilen oli, tänään en kokeillut.
Onko sisä kenno tukossa, vai vesipumppu finaalissa? Puhdistus vai pumpun vaihto?
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Juu, nesteen katsoin toki ensimmäiseksi. Se ok. Oma diagnoosi vesi pumpusta ja tukkeutuneesta lämppärin kennosta oli vissiin oikea. Täytyy kenno huuhdella vastapäivään tässä jokin päivä. Pitäsi vain harraste auto saada nippuun ,mutta ikävä ajella kylmässä autossa. Joten kai tämä käyttiksen koejaus tämän kerran menee edelle.
Vaikuttaako termari sisäkiertoon? Luulin ettei niin siksi en edes miettinyt sitä. Kylmänä auto ei pidä outoa ääntä, paitsi että se käy vain kolmella, mutta se on varmaan eri juttu.... =) Vai voisiko pumppu jarruttaa niin pahasti ettei jaksa käydä?
Eilen illalla parin tunnin ajon jälkeen kuului kyllä kierrosten mukaan vaihtuva ujeltava ääni. Siksi veikkasin pumppua. Pian menen ostamaan sen joten jos termari on vaihtoehto niin kertokaa ihmeessä. Ei viitsi turhia osia vaihdella.
Eilen illalla parin tunnin ajon jälkeen kuului kyllä kierrosten mukaan vaihtuva ujeltava ääni. Siksi veikkasin pumppua. Pian menen ostamaan sen joten jos termari on vaihtoehto niin kertokaa ihmeessä. Ei viitsi turhia osia vaihdella.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Älkää nyt pelotelko kannen tiivisteellä..
Vaihdoin viikonloppuna termarin, vesipumpun ja huuhtelin nestekierron. Motonetistä ostettu pumppu aiheutti vähän jumppaa kun termarin kotelo ei istunut millään paikoilleeen ja hihna pyörään piti laittaa paksut prikat väliin ettei osu jakopään koppaan. Eilen illalla sitten tyytyväisenä kun tuli lämmintä koeajolenkillä.
Mutta taas aamuruuhkassa palelin! Täytyy katsoa nuo ehdotukset mitä on tullut.
Lämmöt nousee normaalisti. Vipu tuntuu ihan normaalilta, ja puhallus voimstuu kun laittaa kylmemmälle, eli ihan normaalilta tuntuu.
Täytyy tarkistaa!
Täytyy tarkistaa. Toivotaan että tämä olisi vikana. Eihän tässä autossa mitään ihmeellistä ilmaus tyyliä ole?
Vaihdoin viikonloppuna termarin, vesipumpun ja huuhtelin nestekierron. Motonetistä ostettu pumppu aiheutti vähän jumppaa kun termarin kotelo ei istunut millään paikoilleeen ja hihna pyörään piti laittaa paksut prikat väliin ettei osu jakopään koppaan. Eilen illalla sitten tyytyväisenä kun tuli lämmintä koeajolenkillä.
Mutta taas aamuruuhkassa palelin! Täytyy katsoa nuo ehdotukset mitä on tullut.
Nouseeko lämmöt normaalisti?
Liikkuukohan lämmityslaitteen lämmönohjausläppä normaalisti, normaali vaste vivussa? "
Lämmöt nousee normaalisti. Vipu tuntuu ihan normaalilta, ja puhallus voimstuu kun laittaa kylmemmälle, eli ihan normaalilta tuntuu.
tuleeko paisarin ilmausletkusta vettä kun kone käy?
Täytyy tarkistaa!
tai ilmalukko...
Täytyy tarkistaa. Toivotaan että tämä olisi vikana. Eihän tässä autossa mitään ihmeellistä ilmaus tyyliä ole?
Eli pahvi olisi palanut sylinterin ja vesitilan välistä tuossa tapauksessa vai? Eli vaihtaako joku tulppa tilloin väriä, vai kuinka tuon saisi tarkistettua? Kupliiko paisuntasäiliöön?Täältä ääni kannentiivisteelle,sattuis tohon kolmella sylinterillä käyntiinlähtöön ym..sitä kautta ilmaa kiertoon.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Liittysköhän toi asiaan?
tuleeko paisarin ilmausletkusta vettä kun kone käy?
Tulee vettä. Onko ihan normaalia?
Ja ei pulputa paisuntasäiliöön, ainakaan kuplia ei näy. Eikä kerää paljoa painetta. Kädellä kokeilin. Tulppien väriä en vielä ehtinyt tarkistaa
Liittysköhän toi asiaan?
Hyvin mahdollista. Kiitos linkistä! Voi olla että tuon tarkistus jää viikonloppuun, autoa tarvitaan kuitenkin arkisin koko ajan. Mutta samoja juttuja tosiaan tuolla!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä sen huomaa tulpanväristä jos se vesiä työntää palotilaan.
Minkälaiseksi tulppa sitten menee?
Kyllähän VAG autoissa on kennon lähettyvillä, tai ylemmissä osissa järjestelmää lämppärin puolen ilmauspiste ollut, tosin juuri golf2 en ole sellasta käyttänyt, mutta vastaavan ikäluokan polossa kyllä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kummallisen puhtaaksi.Minkälaiseksi tulppa sitten menee?
Paisuntasäiliö on ylimpänä, joten ilma kerääntyy sinne.Kyllähän VAG autoissa on kennon lähettyvillä, tai ylemmissä osissa järjestelmää lämppärin puolen ilmauspiste ollut, tosin juuri golf2 en ole sellasta käyttänyt, mutta vastaavan ikäluokan polossa kyllä.
Ei ilma mitään lukitsemaan pysty. Veden virtaus työntää kuplat edellään pois. Järjestelmä ilmaantuu itsestään ajon aikana.
olen täysin erimieltä. juuri kaveri kirosi kun ei nelosgti puhalla lämmintä. kyselin,et oletko tehny mitään remonttia jäähdytysjärjestelmään.vastasi että heinäkuussa oli vaihtanu termarin.
käskin avata paisarin,auto käymään,ja puristella letkuja. tunnin päästä kaveri soitti yhtenä hymynä kertoen kuinka olin säästäny hänelle rahaa. oli ilmaa ollu vesikierrossa.
on kuitenkin halvin konsti kokeilla ennen kuin vaihtaa hirveen määrän osia.
ja vielä tämä fakta että koeajolla tuli lämmintä,ja seuraavana aamuna ei,kielii suoraan siitä että ilmaa on vielä järjestelmässä. juuri tästä syystä aina jäähdytysjärjestelmärempan jälkeen pidän nestettä mukana,koska niitä letkuja joutuu pahimmillaan parina iltana rempan jäljiltä puristelemaan,jolloin nestettäkin menee kun ilmaa poistuu.
ja pelkästään kakkiksia mul on ollu viisi kappaletta,ja jokaseen on joutunu syylärin jossakin vaiheessa vaihtamaan + muut päälle. ja IKINÄ ei ole täysin itsestään ilmaantunu.
ja pelkästään kakkiksia mul on ollu viisi kappaletta,ja jokaseen on joutunu syylärin jossakin vaiheessa vaihtamaan + muut päälle. ja IKINÄ ei ole täysin itsestään ilmaantunu.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla on KR aina ilmannut itsensä. En muista kertoja mutta kyllä viisi kertaa on aika lähellä, kuinka useasti olen letkut syystä tai toisesta tyhjentänyt. Perheessä on ollu kumminkin kakkosgolfeja yhteensä jotain 20...25 vuotta :)
Teen nykyään niin että paisari piripintaan, moottori käymään ja antaa vähän kierroksia, sit uudestaan piripintaan, korkki kiinni ja korttelin ympäri sen verran että lämpö vähän nousee ja termari raottaa. Sit kun täyttää vielä piripintaan niin se ei ole enää siitä pudonnut. Ja lämmintä on tullut. Hämärästi muistan että Haynesin opaskin kertoo järjestelmän olevan itseilmautuva, mutta ei oo opus tässä lähellä että pääsis tarkistamaan.
Yhteen 1,8 8v:hen ja 1,8 20v:hen olen tehnyt samalla lailla menestyksellä. Jotain me sitten varmaan tehdään erilailla asennuksessa.
Teen nykyään niin että paisari piripintaan, moottori käymään ja antaa vähän kierroksia, sit uudestaan piripintaan, korkki kiinni ja korttelin ympäri sen verran että lämpö vähän nousee ja termari raottaa. Sit kun täyttää vielä piripintaan niin se ei ole enää siitä pudonnut. Ja lämmintä on tullut. Hämärästi muistan että Haynesin opaskin kertoo järjestelmän olevan itseilmautuva, mutta ei oo opus tässä lähellä että pääsis tarkistamaan.
Yhteen 1,8 8v:hen ja 1,8 20v:hen olen tehnyt samalla lailla menestyksellä. Jotain me sitten varmaan tehdään erilailla asennuksessa.
eikös näiden kanssa kaikki ole mahdollista.
mutta todistettavasti näihin voi sitä ilmaakin jäädä,vaikka pitäiskin olla itestäänilmautuvia.
ja juuri siksi ilmaankin autoni niin sanotusti perinteisin menetelmin.
eipä meinannu moni tuttupiirissäkään uskoa,että nelosgtissä oli ollut ilmalukko/kupla useemman kuukauden.
mua naurattaa vielä enemmän kun nyt, jos tän kaverin kabiinin kylmyyden syy oli sittenkin siinä ilmakuplassa/lukossa.
edit. niin ettet nyt käsittäny väärin,sitä nestettä kun lorauttaa sinne paisariin sen sentin kaksi kerran tai kaksi rempan jälkeen kun on vähän tullu ajoa. et ei nyt sentään litroista puhuta:)
mutta todistettavasti näihin voi sitä ilmaakin jäädä,vaikka pitäiskin olla itestäänilmautuvia.
ja juuri siksi ilmaankin autoni niin sanotusti perinteisin menetelmin.
eipä meinannu moni tuttupiirissäkään uskoa,että nelosgtissä oli ollut ilmalukko/kupla useemman kuukauden.
mua naurattaa vielä enemmän kun nyt, jos tän kaverin kabiinin kylmyyden syy oli sittenkin siinä ilmakuplassa/lukossa.
edit. niin ettet nyt käsittäny väärin,sitä nestettä kun lorauttaa sinne paisariin sen sentin kaksi kerran tai kaksi rempan jälkeen kun on vähän tullu ajoa. et ei nyt sentään litroista puhuta:)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olikos toi sellanen, että lämppärin kennossa kiertää lämminvesi jatkuvasti ja läpällä ilmavirtaa ohjataan kennon läpi vain "lämmin asennossa". Kun taas polon systeemissä kennolle menee lämmintä vettä vain "lämmin asennossa", kun säädinvivun kautta vaijeri avaa lämppärin kenno kierrossa olevaa venttiiliä.
Aloittaja sanoi, että lämppärin kenno kierron letkujen olevan kuumat, niin nopeesti vois ajatella että siellä virtaa lämmin vesi, mutta lämpö voi johtua muualta, ainakin ajan kanssa.
Alkoikohan tämä ongelma alunperin pikkuhiljaa, vai yllättäen vai esim jonkin huollon jälkeen.
Aloittaja sanoi, että lämppärin kenno kierron letkujen olevan kuumat, niin nopeesti vois ajatella että siellä virtaa lämmin vesi, mutta lämpö voi johtua muualta, ainakin ajan kanssa.
Alkoikohan tämä ongelma alunperin pikkuhiljaa, vai yllättäen vai esim jonkin huollon jälkeen.
Alkoikohan tämä ongelma alunperin pikkuhiljaa, vai yllättäen vai esim jonkin huollon jälkeen.
Yllättäen, ei ole ollut pariin vuoteen mitään jäähdytysjärjestelmään liittyvää remppaa.
Järjestelmän täytin ensin säilön täyteen ja puristelin ylä ja alavesiletkuja, sitten lisäsin nestettä ja käytin konetta ja lisäsin sen jälkeen nestettä. Ja ei ole viime viikonlopun jälkeen laskenut pinta.
Lämmintä tulee edelleen silloin tällöin kabiiniin. Kylmänä jos käynnistää niin lämmintä tulee siihen saakka kun lämpömittari nousee puoleen väliin. Silloin lakkaa. Näin käy ainakin työmatka-ajossa.
Tänään tai huomenna irroitan sisäkennolle menevät letkut tulipellin vierestä ja huuhtelen sisäkennon, samalla katson sen venttiilin mitä jo aikaisemmin ehdotettiin. Kerron sitten mitä tapahtui.
Kylmänä jos käynnistää niin lämmintä tulee siihen saakka kun lämpömittari nousee puoleen väliin. Silloin lakkaa.
No termarihan aukee suurin piirtein siinä lämpömittarin puolen välin kohdalla --> ongelma liittynee termarin aukeamiseen ja nesteen virtaukseen. Ehkä kenno on niin tukossa, että neste ei virtaa enää kunnolla, kun neste rupeaa virtaamaan syylärissä termarin auettua.
Mitäänhän en näistä oikeasti tiedä, mutta perustan spekulaationi oletukseen siitä, että neste virtaa mieluiten sieltä, missä vastus on pienin.
Kennon vaihto on kyllä yhtä itkua ja hammasten kiristystä, ja toisaalta voisi luulla, että lämpeäminen olisi heikentynyt pikku hiljaa eikä kertalaakista loppunut. Toisaalta, harvapa sitä kesällä huomaa, että lämmityslaitteen teho hiipuu.
Tällaisia tuli mulle mieleen oireista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa