Bora, hyvä ostos vai rahat kuin tuuleen heitetty?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Bora, hyvä ostos vai rahat kuin tuuleen heitetty?

ViestiKirjoittaja OQO » 28.9.2011 18:12

Olen katsellut ensimmäistä autoa tässä jo jonkin aikaa ja mielenkiinto on kohdistunut Boraan. Bensamallit kiinnostaa ja etenkin 1.6 litraisena tuntuisi ehkä olevan se sopivin näin opiskelijalle kun autolla kuitenkin voisi paperilla katsoen päästä jopa rekan ohi pitkällä suoralla, mutta kulutus olisi silti kohtuullinen. 1.4l ei taida loppupeleissä olla yhtään pienikulutuksisempi? Ja 1.8 ja 2.0litraiset taitavat olla jo niin bensasyöppöjä, että niihin ei viitsi sekaantua. Vai olisiko TDI kuitenkin parempi, näin tekniikkaa ja kestävyyttä ajatellen?
Lähinnä kyselenkin tässä, että onko tuollainen 1.6litrainen n. 120-200tkm ajettu bora kuinka hyvä ostos? Jos löytää aivan perus "pappamallin" ilmastoidun ja huolletun version n. 5000-6000 eurolla niin onko hyvä ostos vai heittääkö rahansa hukkaan?
Mitä tyyppivikoja ja muita varottavia asioita/vuosimalleja borasta löytyy? Paljonko tuollaisella rullailee vielä ja onko ylläpito (varaosat) kuinka kallista? Entä jos ostaa TDI-mallin niin paljonko dieselvero näissä on?
Mitkä paikat tai asiat kannattaa ensimmäisenä tarkistaa borassa ostopäätöstä tehdessä?
Autoista kuitenkin jonkin verran ymmärrän, mutta lähinnä kiinnostaa kyseisen mallin asiat kun en lähemmin ole päässyt autoon tutustumaan kun tutuiltakaan ei keneltäkään boraa löydy.
Täältä uskon asioihin löytyvän vastauksia ja jos joku haluaa, niin saa kaupata hyvää yksilöä joko itseltä tai netistä ehdottaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 29.9.2011 7:23

Täytyy hieman omasta kokemuksesta varoitella tietyistä moottorityypeistä. 1.6 16v ja 1.4 16v koneet on olleet jonkinmoisen murheenkryynin maineessa täälläkin. Koneissa tuntuu olleen jos jonkinmoista pientä EGR:n, kaasuläpän ja jakopään kanssa joten kannattaa oikeasti miettiä tuollaisen kanssa kaksi kertaa. Vanhemmat 1.6 8v koneet (100hp) ovat sitten lähes ikuisuusrautaa, joskin kulutus on kovempi kuin "uudemmissa".
TDI koneissa on omat juttunsa, mutta ehkä sanoisin että TDI koneita on helpompi huoltaa itse kuin nuita 1.4/1.6 16v koneita ja "vertaistukea" TDI koneille löytyy aika paljon täältäkin. Jos ajat oikeasti vähän, ei pienten kulutuserojen bensakoneiden välillä luulisi kukkaroa kaatavan mutta hiemankin enemmän jos tykkäät ajella niin sitten TDI.

Autona Bora ei juurikaan eroa Golfista teknisesti. Keula ja perä erilaiset mutta osat "kuoren alla" lähes samoja. Takavaloja Borasta palaa tosi tiheästi, syytä tuolle en ole löytänyt kun Golfissa voivat kestää paljon pidempään. Hyvä auto kai bora on, mutta ikäluokassa yksilöt rupeaa jo merkitsemään paljon, joten ole tarkkana. Kannattaa myös katsella Seat Toledoita jos sedanit kiinnostavat.

Hintaluokassa 5000-6000 on paha väli, nimimerkillä vuosi sitten myin ex-golfini tuon hintaluokan yläpuolelta. Autot alkavat olla jo iäkkäitä ja niissä alkaa olla kulumisen jälkeä normaalisti. Auton voi kuitenkin "meikata" myyntikuntoon joten ostajan pitää osata olla hereillä. Autoliikkeet taas saattavat tuohon rahaan myydä kolmentonnin autoja "Sokean papan autoina". Joten suosittelen että jonkin kaverin kanssa alatte soittelemaan ja käymään läpi autoja ja etsitte hyvää yksilöä joka on huollettu hyvin ja näyttää hyvältä ja toimii. Toimivia autoja kuitenkin saa muutamallakin tonnilla, joten se kaksi-kolme lisätonnia ei välttämättä näy äkkiä missään muussa kuin vuosimallissa. Ei kannata olla siis välttämäti liian ronkelikaan :)

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 29.9.2011 9:23

Avovaimolla tollanen 2001 1.4 16v koneella ja ei siitä pahaa sanottavaa oo vielä löytyny.
Auto jo 1,5 vuotta meillä ollu ja normi öljynvaihtojen lisäks mitään "ylimääräistä" ei oo tarvinnu tehä. Kuskin puolelta korjattiin sähkölasinnostin. alkuperäiset osat muovia ja niitä on kuulemma muiltakin menny.

Ja vaikka 95 bensa kävisikin, suosittelen käyttämään 98 bensaa.
Ku toi tuli perheeseen ni aika pian vaihdoin oman japanilaisen pois ja hommasin saman ikäisen Volkkarin itsellekkin (Golffin tosin). Mutta molemmat ollaan nyt niin VAGeihin miellytty, ettei paluuta ole :)

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 29.9.2011 9:35

Kiitoksia vastauksista.
Onko nyt niin, että näitä uudempia boria (kaikki 16v koneellisetko??) tulisi välttää kuin ruttoa vai uskaltaako ostaa jos vaikka ilmastoitu <200tkm ajetun jakopää remontin tehty yksilö löytyy? Vai pitääkö etsiä vanhemmalla tekniikalla oleva bora? Mitkä vuosimallit luetaan vanhempiin (8v koneet??) ja mitkä uudempiin? Entä jos ostaa uudemman ja siinä esiintyy näitä mainittuja ongelmia niin onko niiden huoltaminen kymppien, satasten vai tonnien luokkaa?
Muutama 02-04vm 1.6l olisi tarjolla ja siistejä päälle päin..
Onko muuten niin, että uudemmissa malleissa ln helpompi lisätä jälkeenpäin esim vakkari jos se puuttuu? Ja onko uudemmissa malleissa jotain parempaa vanhempiin verrattuna vai onko ne muuten samanlaisia, mutta vanhemmat kestävämpiä?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 29.9.2011 9:52

En tarkoita että jokainen 1.4/1.6 16v kone huono olisi, niissä vain on esiintynyt merkillepantavan paljon vikoja ainakin näin "vanhempina". Jakopää voi olla tehty, mutta jos se on tehty väärin on sillä suuri todennäköisyys porsia ennen aikojaan. Esim hihnan kiristimen voi asentaa muistaakseni viidellä eri tavalla väärin ja vain yhdellä tavalla oikein. Kitistimiä on lisäksi kaksi, toinen pakonokka-akselin hihnalle.

Oma 2001 vuosimallin Golf oli 1.6 16v kone ja muistelisin että juurikin 2001 vuosimalliin nuo 16v koneet tuli 1.6 moottorikoossa. Sitä ennen oli 8v "ikuisuusmoottoreita". Eron huomaa helpoiten tehosta. 100hp = 8v, 105hp = 16v. Bensapuolella olen samaa mieltä IL3:n kanssa. Jos ostatkin 16v koneisen, käytä siihen vain ja ainoastaan 98 oktaanista. EGR, kaasuläppä jne ovat useamman satasen osia varsinkin teetettynä. Jos jakopää porsii, on edessä tonnien remontti.

16v koneissa etuna on "helppo" vakkarin asennusmahdollisuus. En sano että se jokaiselta pojalta onnistuu, mutta esimerkiksi itse jälkiasensin vakkarin tuohon 16v koneeseen. 8v malliin huomattavasti hankalampaa. Dieseleissä vakkari on yhtä helppoa asentaa kuin 16v bensaan.

8v ja 16v moottorien välillä on yksi vai kaksi vuosikymmentä eroa suunnittelufilosofiassakin. Moottorit ovat täysin eri koneita niin materiaaleiltaan, luonteiltaan kuin osiltaankin, joten ei niitä oikein toisiinsa verrata voi. Tietyt suunnittelutemput vaan omasta mielestäni tekevät 16v "pikkukoneesta" varsin epämieluisan koneen pidemmäksi aikaa pidettäväksi. Kulutuseroa on luokkaa 6,5-7L vs. 8L/100km. Oikein pihistelemällä 16v koneen voi saada menemään 5.x kulutuksiinkin. 1.4 koneen jopa helpommin.

Meillä on kotonakotona ollut 3 boraa joista 2 bensakoneilla (8v ja 16v), ja oma Golfi tosiaan tuolla 1.6 16v koneella. Sikäli siis asiat on tuttuja. Tuntuu siltä että tahdot sen verran uuden auton kuitenkin että bensapuolella tuo 1.6 16v lienee tuossa koossa ainoa vaihtoehto. Heitämpä silti... miten GTI Golf? 1.8T moottori kaikkine temppuineen olisi tuossa ikäluokassa oma valintani bensakoneista. :)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 29.9.2011 10:51

Meillä kakkosauton virkaa tekee 1.6 Golf, ja nimenomaan 8V ettei vaan tule näitä perinteisiä ongelmia. Käynti on hieman karkea, mutta alavääntö ihan jotain muuta kuin 16V mallissa. Mutta kyllä TDI on silti vaan parempi, sekä kestävyydeltään, että ajettavuudeltaan (vääntö). TDI:ssä on muuten sitten jo ihan toista luokkaa oleva voimansiirto. Huomaa jo kytkimen jämäkkyydestäkin.
Sittenhän on nämä astetta erikoisemmat. Systerillä on 02 vuotinen FSI, joka on melkoinen sekasikiö koneeltaan, mutta kierrosherkkyys on aivan omaa luokkaa ja kulutuskin on pieni.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 29.9.2011 11:24

5000-6000€ jos olet valmis laittamaan, sillä rahalla saat suht.uuden auton pienellä koneella ja täysin karvalakkina tai hieman vanhemman kaikilla herkuilla ja pirteämmällä koneella. Kyllä ne autot kaiken syö mitä tankkiin laittaa, riippuu ihan ajotyylistä paljonko se hetkellinen kulutus on.

Saa aika paljon rullailla, että se diisseli olisi taloudellisesti kannattavaa. Itsellä tulee paljon kilemetrejä, mutta tulisiko niitä enää samalla tavalla jos ajaisi jollain traktorin tyngällä?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 29.9.2011 13:04

Kannattavuuslaskelmat on käytettyä autoa ostaessa aina mielenkiintoisia, välillä naurettavia. Täälläkin on ollut esimerkkejä kun joku pähkäilee että ostankii esim. astran sijasta tuon vaikkapa xsaran, kun siinä säästää vuositasolla jotakuinkin kympin vakuutuksissa, muutaman euron päästöverossa ja valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutuskin on peräti 0,1desiä pienempi. Noh, sen ekan vuoden aikana sitte laitetaan tonnilla uudet renkaat ja huolto, jotka siinä toisessa autossa olis saattanu olla kunnossa. Tätähän ei ostotilanteessa huomioitu eikä edes tarkistettu, kun dollarin merkit silmissä pyöriteltiin numeroita ja kuviteltiin kaikessa kärsimyksessään pääsevänsä vuositasolla oikeen useamman euron säästöihin. Kaikenkukkuraksi ajetaan pätkäajoa jolloin etenkään talvella ei pääse alle kympin kulutuksiin edes yariksella.

Tuo "avautuminen" ei ollut osoitettu varsinaisesti kenellekkään, vaan ihan yleisenä kommenttina kaikille autonvaihtoa/hankintaa suunnitteleville laskeskelijoille. Kannattaa yrittää miettiä asiaa pikkasen pidemmälle kuin teoreettiseen kulutuserojen tai olemattomien vakuutusmaksuerojen laskentaan Ne on kuitenkin loppupeleissä vain hyvin pieni osa kokonaiskuluista.

Jos haluaa ykskutosen perusboran niin eihän siinä muuta ku yrittää etsiä mahdollisimman hyvän ykskutonen perusporan. Laskee niitä venttiileitä ja muita juttuja sitten kun vaihtoehdot on käsillä ja näkee että mitä rahareikiä missäkin vaihtoehdossa on.
Omien kokemuksien mukaan nelosgolffin 1,6 16V oli ihan yhtä huono(hyvä?) kuin kolmoskoristen 8V koneet. Ei minkäänlaista suorituskykyä vaikka bensa kyllä kelpas, mutta eipä myöskään tarvinnu ropailla muuta kuin normihuollot.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.9.2011 16:49

JariN avautui ihan aiheesta :)

Sellainen näkökanta myös, että jos epäilee haluavansa jossain vaiheessa lisää voimaa autoon (vaihtamatta autoa), niin kannattaa valita ahdettu kone... bensa tai diesel.. niistä kun sitä helposti saa lisää.

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 1.10.2011 19:46

No jos opiskelijalla vara laittaa 5-6 tonnia autoon, niin ei varmaan kulutuksella juurikaan ole merkitystä siinä vaiheessa.... ot sry

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 1.10.2011 20:04

ensimmäinen auto + opiskelija ja budjetti 5-6te ?En ole ikinä ostanut noin kallista autoa vaikka autoja on ollut omistuksessa yli 15v.
Ei sillä 6000e autolla saa välttämättä yhtään sen parempaa autoa kuin 2000e hinnalla. Uudemman ehkä mutta onko se vuosimalli niin oleellinen muuten kuin brassailemiseen ?
Samat viat on edessä riippumatta siitä ostatko 150tkm ajetun vm. 1995 vai 2003, uudemmissa niiden korjaaminen vaan on kalliimpaa ja sen lisäksi tuollaisessa 5000e autossa arvo laskee vielä 1000e vuodessa...ei niitä ihan opintotuella makseta...

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 25.10.2011 17:19

Nyt olisi tuollainen 1.6l sillä vanhemmalla (100hp) moottorilla kiikarissa. Karvan alle 200tkm ajettu ja huollettu merkkiliikkeessä aina huolto-ohjelman mukaan. Erittäin siisti niin päältä kuin sisältäkin ja naisen käytöstä, ensimmäiseltä omistajalta.
Mitä siis tulisi tarkistaa tuolla km-määrällä ajetusta ennen ostopäätöstä? Tai onko jotakin remonttia odotettavissa näissä mittarilukemissa? Onko muuten näissäkin koneissa se 90tkm se jakohihnan vaihtoväli? Kuuluuko huolto-ohjelmaan vesipumpun ja kiristinrullan vaihto?
Summa summarum: Uskaltaako ostaa jos koeajossa tai autoa tutkiessa ei tule vastaan mitään hämärää? Hintaan ei tarvitse ottaa kantaa. Katsomaan olisi tarkoitus vasta lähteä, eli vielä ollaan itsekin kuvien ja puheiden tiedoissa. Kaikki tieto tervetullutta!

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 25.10.2011 20:40

Osta pois vaan.Tuskinpa tuollasessa oikein suuria murheita tulee olemaan,kulutusosia tietenkin joutuu vaihtelemaan ajoittain.
Tee se itse mieheltä onnistuu vielä aika hyvin korjaus ja huolto toimenpiteet.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.10.2011 23:22

Jos kalliit remontit jännittää, niin älä turboa ainakaan osta. Turbon vaihtaminenhan maksaa miljoonia!

Itse etsisin tuolla budjetilla vaikkapa mahdollisimman hyvän mk3 GTI:n ja ryyppäisin erotuksen. Olisi sentään rekaron jakkaraa ja varustetta (yleensä kattoluukkua yms), mitä 1.6 Borista on melko turha etsiä... Niin ja olisihan se sentään GTI. ;)
Noissa on kestävä perusekniikka, etenkin 8V-mallit (niinkuin kaikki 1.6-2.0 kasiventtiiliset VAGit). 16V:stä ei kokemuksia, mut ainaki kalliimpi korjata jos hajoaa.
Toki se 8-venttiilinen ei sitten menekään mihinkään, mutta eipä mene se 1.6 Borakaan.

Bensaa noi vie pätkäajossa ja maantiellä hyvin samoja lukemia, oli se moottori sitten 1.6 tai 2.0.

TDI:tä jos mietit, niin se käyttövoimavero on jotai 600e luokkaa/vuosi. Että se siitä halvasta ajosta, jos kilsoja ei tule oikeasti paljoa...

Jos vielä sitä Boraa mietit, niin tyyppivikoja ~150-200tkm ajetussa on taka-akselin puslat, lasinnostimet (sähkölaseissa) ja jos tämän on fiksannut joku pertti perusinsinööri, niin se oven sisäpelti on varmasti jäänyt vaille kunnollista tiivistämistä ja vuotaa vesisateella vettä autoon sisälle, etuovien etu-alakulmien vääntyilyt talvella oven väliin kertyvän jään vuoksi (saattaa olla huonosti korjattu, jos näin on käynyt), perus anturiviat (lämpöanturit, maf, kaasuläppä jne), 1.4-1.6 koneissa jakopään kiristinrullaviat (taitaa olla melkein kaikista jo vaihdeltu jakopääremontin yhteydessä kestävämpiin versioihin), lisäksi ämpärillinen satunnaisempia vikoja... Itse yhden Mk4 Golfin omistaneena olin kuitenkin suht tyytyväinen autoon, isompia remontteja ei tarvinnut tehdä kuin yksi parin käyttövuoden aikana (turbon vaihto, oma oli siis 1.8T GTI).

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 28.10.2011 15:03

Mun mielestä pahimman mokan tekee kun yrittää ostaa mahdollisimman uuden auton mahdollisimman halvalla. Vaikka kait kaikesta on oppirahat aina maksettava jokaisen itse..

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 29.10.2011 16:33

Tuohon tyyppivikoihin voi vielä mainita, että vaihdelaatikko tuntuu menevän jokaisesta 1.4 ja 1.6 litraisesta, jos siis vähänkään repii. Olkoon sitten Bora, IV tai A3. Niitä saa kyllä esim. Benecarsilta uusia, taisi viime kesänäkin myydä 40kpl kyseisiä bokseja kun eivät kestä..

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 30.10.2011 9:44

Paljonkohan toi laatikko maksaa? Tollaseen 1.6 100hp boraan? Ja vaihtoki maksaa varmaan ihan mukavasti vaikka teettäis kyläsepällä?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 30.10.2011 10:51

TDI:tä jos mietit, niin se käyttövoimavero on jotai 600e luokkaa/vuosi. Että se siitä halvasta ajosta, jos kilsoja ei tule oikeasti paljoa...


Boran painoisessa autossa varmaan siinä 400€ paikkeilla. Jos kokonaismassa korkeintaan 1700kg niin 6,7senttiä x 17 x 365 = ~415€ . Päästöjen mukaan sitten tuo ajoneuvovero olisi 135g/km lukemilla jotain 75€ luokkaa vuodessa. Joten molemmat yhteensä alle 500€. Omasta mielestä kilometrejä /vuosi sokeasti tuijottamalla moni menee aika pitkälle metsään todellisten kulujen arvioinnissa. Kaupunkiajossa tommoinen diesel ottaa eroa bensavehkeeseen ehkä jopa enemmän kuin matka-ajossa...kilometrejä ei kerry, mutta käyttöaikaa käynnissä olemiselle siitäkin edestä. Joten jos laskettaisiin eroa peräkkäin ajavien tdi ja bensavehkeen eroa kaupungissa per tunti periaatteella, voisiko joku muukin ajatella ajetun kilometrimäärän menettävän merkitystään? Eli jokainen TDI ja bensan välillä miettivä kartoittaisi kaupunkiajon määräänsä(ajallisesti) suhteessa matka-ajoon ja tekisi tästä omat johtopäätöksensä käyttövoiman valinnasta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa