94-> 1.8 8v ADZ mono motronic

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

94-> 1.8 8v ADZ mono motronic

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 29.8.2011 19:43

Onko kellään tieoa käykö tähän 8-venttiiliseen koneeseen esim. 1.8 8v GTi tai 2.0 8v nokka-akseli??? Olisin muutenkin hyvin kiinnostunut kaikista juuri ADZ koneen tiedoista. Voiko moottorin ohjausta rumpata jollakin keinolla?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.8.2011 11:14

Sopii nokat ristiin.

Moottorin ohjausta voi ehkä huijata lämpöanturin tiedolla ja hieman nostamalla pa-painetta. Vaikutuksesta en sano mitään kokeilematta.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 30.8.2011 13:42

Eli siis, jos ostaa 2.0 8v tarkotetun viritysnokan, niin se passaa tohon koneen päälle.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.8.2011 20:36

Kylä, jos moottorisi on siis tuo ADZ.

Tietenkin tuo Monomotronic ja vähäpäästöisyys sitten rajaa käytettävät nokat sinne miedoimpaan päähän.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 30.8.2011 21:47

Joo, nyt olisi tarjolla yks nokka-akseli joka on 266 asteinen. Täytynee kokeilla pääseekö sillä ja säädettävällä nokkapyörällä jonkinlaiseen palanssiin. Tietysti olisi kiva jos siitä on jotain hyötyä. Tuskinhan siitä pollet sen ihmeemmin lisääntyy, mutta jos käyttöaluetta sais muutettua. Täytynee nyt tetailla ja kokkeilla. Jos 20% tehosta häviää niin sillon oon onnistunu. :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.8.2011 22:14

Uskoisin että osuu aika kivasti yhteen moottorin perusominaisuuksien kanssa.

Itsellä tulossa vastaava combo, 1.8 RP (Jetta II) varustettuna Öettingerin kepillä, siitä tosin ei ole asteita tiedossa, nostoa tuossa 10.55mm ja menee todistetusti ilman säätöpyörääkin hienosti. Pakopuolta on piristelty G60 pakosarjalla, isolla katilla ja 57mm putkistolla (Jetta GTX).

Erona ADZ:taan RP:ssä on 9.0:1 puristussuhde, kun ADZ on 10:1 sekä mekaaninen virranjakaja kun ADZ:n Monomotronic hoitaa myös sytkäohjauksen. Vakiona noissa sama kansi, imusarja, nokka ja 37.8mm kaasuläppä. ADZ kuitenkin tuntuu paljon pirteämmältä kuin edeltävä ABS tai mun RP. Uudemmissa Monomotroniceissa (siis ADZ) ilmeisesti parempi ohjelma.

Tosin RP-koneiden yhteydessä on lähes poikkeuksetta pitkävälitteinen vaihteisto joten se osittain selittää eroa, tietääkseni ainoastaan 90-91 Golf GT:ssä on RP:n kanssa tiuhaportainen laatikko ja sellaista yhdistelmää en ole kokeillut.

Jos hankit tuon nokan, mittaatko ja pistät noston tänne?

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 31.8.2011 3:20

Tässä on lukemia:
266 / 266°
11.20 / 11.20mm
1.70 / 1.75mm

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 31.8.2011 6:45

8V GTI:n vakionokka on hyvä virikeppi ykspisteruiskuun: halpa hankkia ja kulku paranee tasasesti läpi kierrosalueen. 8V ykspisteräkijät on niin alavireisiä luonteeltaan että rajumpaan virikeppiin sijoitus on hyvinpitkälti turhaa. Pieni kaasuläppä ahistaa ilmankulkua tehokkaasti yläkierroksilla ja vielä jos kierrosalueen alapää heikkenee niin eihän siihen jää montaakaan sataa kierrosta toimivaa aluetta. Mulla oli kansi tehty, peltisarja, imusarjaa ronkittu, isommaksi modattu kaasuläppä, pa painetta nostettu ym normaalia. En enää muista virinokan arvoja mutta gti:n nokkakepillä toimi parhaiten. Ei tullu rullilla käytettyä ennen eikä jälkeen muutosten joten tarkkoja vaikutuksia ei tiedossa, mut persdynolla havaittuna laajempi vetoalue ja pirteämpi olemus.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa