Wanhat vollet ja RE85?
Valvoja: ffp jäsenet
Wanhat vollet ja RE85?
Nyt ihan mielenkiinnosta täyty tällainen keskustelu herätellä kun lueskelin tuossa muropaketista aiheesta ja joku oli -04 poloseenruvennut sekottelemaan E10 ja RE85 sekasin.
Heräsi sitten kysymys mitä jos laittasin pelkkää RE85 derbyn koneeseen? kaasaraipeli kun on niin saisi säädettyä kivasti niin ettei mikään moottorinohjaus sekoaisi totaalisesti moisesta. olis vaan Tampereellakin litrahinta moisella 1.2€.. toki kulutushan tuossa taitaa nousta mutta tuo -04 polo testaaja väitti jopa kulutuksen hiukan pienentyneen sekotuksilla.
Derbyssä taitaa olla valurautakansi joten sen puoleen ei pitäisi olla ongelmaa. tiivisteet ovat vanhaa hyvää materiaalia joten en usko niidenkään pettävän.
Mitäs veikkaatte uskaltaako tuollasta lähteä kokeilemaan? mielipiteitä ja keskustelua? sana vapaa.
Heräsi sitten kysymys mitä jos laittasin pelkkää RE85 derbyn koneeseen? kaasaraipeli kun on niin saisi säädettyä kivasti niin ettei mikään moottorinohjaus sekoaisi totaalisesti moisesta. olis vaan Tampereellakin litrahinta moisella 1.2€.. toki kulutushan tuossa taitaa nousta mutta tuo -04 polo testaaja väitti jopa kulutuksen hiukan pienentyneen sekotuksilla.
Derbyssä taitaa olla valurautakansi joten sen puoleen ei pitäisi olla ongelmaa. tiivisteet ovat vanhaa hyvää materiaalia joten en usko niidenkään pettävän.
Mitäs veikkaatte uskaltaako tuollasta lähteä kokeilemaan? mielipiteitä ja keskustelua? sana vapaa.
Muutamakin tuttu on testaillut nyt vanhoilla kaasariautoilla tuota re85 litkua ihan sellaisenaan ilman lantraamista ja toimii! Kaasareista ovat vain vaihtaneet suuttimet isompiin niin saa ajella mutkaista tietä näkymättömiin.
Luulisi että jos sekoittelee bensan kanssa maltillisesti, niin saattaisi riittää kun ruuvaa tyhjäkäynnin seosruuvista rikkaammalle. Selviää kun kokeilee, eipä siinä kovin isoja tuhoja voi saada aikaan jos varovasti koittaa.
Luulisi että jos sekoittelee bensan kanssa maltillisesti, niin saattaisi riittää kun ruuvaa tyhjäkäynnin seosruuvista rikkaammalle. Selviää kun kokeilee, eipä siinä kovin isoja tuhoja voi saada aikaan jos varovasti koittaa.
Jos testaamisen halusta kokeilet, mikäpä siinä.
Olettaisin kuitenkin, ettei Derbyyn kovin monta tuhatta kilsaa vuodessa tule mittariin?
Kulutus 6-7 litraa sataselle? 40 senttiä * 7 l/ 100 km tekee 2,80 euroa / 100 km.
5000 km ajoilla tarkoittaisi 140 euron säästöä / vuosi. Olettaen, ettei e85 aiheuta mitään ongelmaa. Enpä itse viitsisi projektiin ryhtyä.
Olettaisin kuitenkin, ettei Derbyyn kovin monta tuhatta kilsaa vuodessa tule mittariin?
Kulutus 6-7 litraa sataselle? 40 senttiä * 7 l/ 100 km tekee 2,80 euroa / 100 km.
5000 km ajoilla tarkoittaisi 140 euron säästöä / vuosi. Olettaen, ettei e85 aiheuta mitään ongelmaa. Enpä itse viitsisi projektiin ryhtyä.
Ei tuota kannata ainakaan peltitankkilla olevaan volkkariin käyttää. Voi tankki hävitä aika rivakkaan jos ei ole päivittäisessä ajossa käytössä.
Sitten jos vakio kaasarilla ajaa, on tiivisteiden saanti tiettyihin malleihin mahdotonta, joten pitäisi olla joku erittäin huoltoystävällinen weberi tai muu millä ajaa.
Sitten jos vakio kaasarilla ajaa, on tiivisteiden saanti tiettyihin malleihin mahdotonta, joten pitäisi olla joku erittäin huoltoystävällinen weberi tai muu millä ajaa.
Viime kesänä ajelin Ventolla joitain tankillisia, muutaman tuhannen km n. 30% etanoliseoksella. Tarkkaa kulutusvertailua ei tullut tehtyä koska osan matkaa oli vajaa 1500kg koivua perävaunussa. Nykimisiä tai muita ongelmia ei ollut. Jossain välissä loggaan VCDS:llä miten esim. lambdan arvot ja ruiskun korjauskerroin käyttäytyy etanoliseoksella.
Moderneissa ECUissa on opittu korjauskerroin. Se hakee normaaleissa ajotilanteissa lambdan avulla sen että kuinka paljon perusruiskutuskäyrät on pielessä. Mikäli pysytään esim 20% sisällä perusruiskutuksista, kaikki toimii "täydellisesti" jos polttoaineen etanolipitoisuus on aina sama. Toki sitä polttoainetta menee enempi. Elikkä jos aikaisemmin on ajettu 5%:lla etanolibensalla ja vaihdetaan 30%:een, niin hetken saattaa pientä käyntiongelmaa olla kiihdytys/yms tilanteissa kun lambdaa ei käytetä, mutta oppimisen jälkeen sekin poistuu.
VCDS:llä näkee tuon peruskäyrien pitkäaikaiskorjausmäärän, sekä sen päälle vielä tulevan hetkellisen korjauksen. Softasta sitten riippuu mikä on sen isoin korjausraja, jonka jälkeen rupee herjaamaan vikaa ja ei lisää enää kakkua. 30% etanoliseos pitäisi mielestäni toimia melkein missä vaan VAG-autossa missä on tuo korjauskerroin, sen verran pieni energiaero polttoaineessa on verrattuna puhtaaseen bensaan mille vanhojen autojen kartat on säädetty. Ihan uudet on varmaan säädetty jo 5-10% polttoaineelle?
Tämä siis ihan vain seoksenmuodostuksen kannalta, se on toinen asia miten muut komponentit kestää sitä etanolia pidemmän päälle.
VCDS:llä näkee tuon peruskäyrien pitkäaikaiskorjausmäärän, sekä sen päälle vielä tulevan hetkellisen korjauksen. Softasta sitten riippuu mikä on sen isoin korjausraja, jonka jälkeen rupee herjaamaan vikaa ja ei lisää enää kakkua. 30% etanoliseos pitäisi mielestäni toimia melkein missä vaan VAG-autossa missä on tuo korjauskerroin, sen verran pieni energiaero polttoaineessa on verrattuna puhtaaseen bensaan mille vanhojen autojen kartat on säädetty. Ihan uudet on varmaan säädetty jo 5-10% polttoaineelle?
Tämä siis ihan vain seoksenmuodostuksen kannalta, se on toinen asia miten muut komponentit kestää sitä etanolia pidemmän päälle.
Päivityksenä ajelin Ventolla päivän 45% etanolilla, kulutus 7.09 litraa sataselle. Mono-Motronic ei vieläkään häkelly, ruiskun korjauskerroin +17.5% ja lambda- arvot käyttäytyy aivan kuin puhtaalla bensalla. Seuraavalle pidemmälle maantiereissulle lähtiessä tankissa tulee olemaan enemmän viinaa kuin bensiiniä.
Itseä kanssa himottaisi toi E85 ja paljon, kun vapari Vr6 sukusista on otettu samoilla puristuksilla 10-15hp enemmän ulos. Puhumattakaan jos nostaisi ruttuja 13:1 tai ahtaisi...
Kateellisena katselin joka ruotsalaisella asemalla (tukholma-karlstad, norjan raja) oli aina E85 myynnissä, ja hinta n.1 e kieppeillä...
Kateellisena katselin joka ruotsalaisella asemalla (tukholma-karlstad, norjan raja) oli aina E85 myynnissä, ja hinta n.1 e kieppeillä...
Missäs suomessa vois teetättää lastun/ohjelman tolle RE85:lle?
Jos ihan härskisti testaisi miten bensapumppu, -linjat, -paineensäädin yms kestäisi ton RE85:sen. Tankin nyt luulisi kestävän vaikka on muovinen? :))
En mihinkään kovin hyvään infoon, ole törmänny G3 muutosten suhteen.
VW:stä ei ollu apuja...
Jos ihan härskisti testaisi miten bensapumppu, -linjat, -paineensäädin yms kestäisi ton RE85:sen. Tankin nyt luulisi kestävän vaikka on muovinen? :))
En mihinkään kovin hyvään infoon, ole törmänny G3 muutosten suhteen.
VW:stä ei ollu apuja...
Volkkarin 1.3 MH koneen saa toimimaan e85llä kun vaihtaa suuttimet kokoon 130 ja 135 sekä kuristamalla tyhjäkäyntisuutinta vaikka rautalangalla. Itse ajellut kuvatulla setupilla n 10000km kulutuksen ollessa n8ltr. Kylmäkäynnistystävarten oli erillinen n 1ltr pensasäiliö primer pumpulla suoraan kaasarinkurkkuun. Mukisematta 30 pakkasesta. Sytytystä saa kääntää myös hetkenverran aikaisemmalle.
Huhun mukaan RE85 todellinen etanolipitoisuus on lähempänä 80%. Tänään tankkasin seoksen joka on käytännössä 60% RE85 ja 40% 95E10 ja päässälaskuna etanolipitoisuudeksi tulisi about 52%. Reilun tunnin lenkillä ruiskun korjauskerroin päätyi 20.5% ja lambda pysyy edelleen ykkösen korvilla. Jossain vaiheessa kokeilen antaa koneelle pari astetta enemmän sytkäennakkoa sekä vielä pikkuisen lisää wiinaa.
Tähänastisen perusteella sanoisin että Mono-Motronic sietää ainakin E10 ongelmitta ja ehkä vähän lisääkin.
Tähänastisen perusteella sanoisin että Mono-Motronic sietää ainakin E10 ongelmitta ja ehkä vähän lisääkin.
Ikonen kirjoitti:Mites noiden päästöjen käy jos vaihtaa RE85? Vähäpäästöinen+RE85=huomaat olevasi ilman kilpiä, kunnes on VTT laput kourassa tai takasin bensalla toimivana..
Miksi muka kilvet menis jos vuosikatsastukseen hommaa OK-päästölapun ja saa leiman? Koodi on sinppeli, vaikka isommille vireille.
Juu, ei vaikuta. Re85 on sama kuin ajelisi bensalla.
Ja Mikkelissä on myynnissä RE85:sta.
Mietiskelin töissä tota muutos hommaa tohon Vr6:seen...
1 riski taitaa olla että kone vetää laihalle ja kaput. Näkeekö esim vag-com yms että jos menee laihalla tai suuttimista loppuu puhti? Vai onko hommattava laajakaistamittari.
2 Bensapumppu leipoo kiinni, tosin joku Boschin, walbron pumppu ei ole hirveän kallis vaihtaa sit tilalle.
3 bensaletkut tai paineensäädin ei kestä tota polttoainetta, taitaa selvitä ihan vaihtamalla. Bensatankin luulisi kestävän
4 onkos Vr6:sessa alumiininen bensatukki ja onko sitä pinnoitettu mitenkään sisäpuolelta. Sen korroosio huolettaa hieman. Pystyskö sen vaikka anodisoimaan?
5 runsaasti alkoholia sisältävällä polttoaineella ei saisi käyttää paperista polttoaineen suodatinta. alkuperänen vaihtoon?
Ja Mikkelissä on myynnissä RE85:sta.
Mietiskelin töissä tota muutos hommaa tohon Vr6:seen...
1 riski taitaa olla että kone vetää laihalle ja kaput. Näkeekö esim vag-com yms että jos menee laihalla tai suuttimista loppuu puhti? Vai onko hommattava laajakaistamittari.
2 Bensapumppu leipoo kiinni, tosin joku Boschin, walbron pumppu ei ole hirveän kallis vaihtaa sit tilalle.
3 bensaletkut tai paineensäädin ei kestä tota polttoainetta, taitaa selvitä ihan vaihtamalla. Bensatankin luulisi kestävän
4 onkos Vr6:sessa alumiininen bensatukki ja onko sitä pinnoitettu mitenkään sisäpuolelta. Sen korroosio huolettaa hieman. Pystyskö sen vaikka anodisoimaan?
5 runsaasti alkoholia sisältävällä polttoaineella ei saisi käyttää paperista polttoaineen suodatinta. alkuperänen vaihtoon?
im thinking of changing to re85 fuel to my vr6 also
there is a company that makes the boxes that fit on the injectors and ajust the fuel mixture as needed
i have a few worrys though
1 injecter seals are rubber and might perish
2 fuel lines are rubber but coated in teflon so should be ok
3 imisions for katsastus test might fail ,but im not sure
can anyone help
there is a company that makes the boxes that fit on the injectors and ajust the fuel mixture as needed
i have a few worrys though
1 injecter seals are rubber and might perish
2 fuel lines are rubber but coated in teflon so should be ok
3 imisions for katsastus test might fail ,but im not sure
can anyone help
Mä kokeilin 1.8 AGN koneeseen tyhjään tankkiin 4 litraa RE85 ja 4 litraa 95, en huomannu mitään eroa käyntiin tai kulutukseen.
Täällä on aika hyvät ohjeet 1.8 turboon.
Täällä on aika hyvät ohjeet 1.8 turboon.
Ikonen kirjoitti:1 riski taitaa olla että kone vetää laihalle ja kaput. Näkeekö esim vag-com yms että jos menee laihalla tai suuttimista loppuu puhti? Vai onko hommattava laajakaistamittari.
2 Bensapumppu leipoo kiinni, tosin joku Boschin, walbron pumppu ei ole hirveän kallis vaihtaa sit tilalle.
3 bensaletkut tai paineensäädin ei kestä tota polttoainetta, taitaa selvitä ihan vaihtamalla. Bensatankin luulisi kestävän
4 onkos Vr6:sessa alumiininen bensatukki ja onko sitä pinnoitettu mitenkään sisäpuolelta. Sen korroosio huolettaa hieman. Pystyskö sen vaikka anodisoimaan?
5 runsaasti alkoholia sisältävällä polttoaineella ei saisi käyttää paperista polttoaineen suodatinta. alkuperänen vaihtoon?
Ohjainhan korjaa lambda-arvoa tiettyyn pisteeseen asti. Vag-comilla näkee korjauksen määrät ja lambda-arvon. Kokeilua voisi aloitella tankkaamalla 50-50 seoksen? Ohjelman optimoinnilla lie toimisi 100% aineella.
Bensalinjojen tulee olla hyväkuntoisia, jokseenkin turhaa hifistelyä ei kuulopuheiden mukaan tarvita.
Jakotukki on peltiä, joka on lie jotenkin sisältä pinnoitettu kun on puhtaaksi liotuksenkin jälkeen jännän värinen.
Summasummarum. Jos et ole ikuisen nuoruuden lähdettä löytänyt, niin ei tarvitse miettiä anodisoinneista yms. Senkuin tankkaa ja ajaa.
Kokeile tässä nyt sit Re85:sta, kun Mikkelissä myydään "ei oota" ja ei tiedä millon tulee lisää...
http://www.deatschwerks.com/ näyttäs olevan alkoholin kestäviä pumppuja ja walbrollakin on tulossa kuulema pari kuukauden sisällä..
http://www.deatschwerks.com/ näyttäs olevan alkoholin kestäviä pumppuja ja walbrollakin on tulossa kuulema pari kuukauden sisällä..
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Paljonko 95E10:n ja RE85:n energiasisällöllä (Joulea per litra) on eroa? Eli paljonko hyvin säädetty moottori alkaa kuluttamaan litroissa enemmän? Yks kaveri harkitsee ihan toisenmerkkiseen kiesiinsä kyseistä konversiota ja itseäkin alkoi asia ihan luontaista uteliaisuuttani kiinnostamaan...
Mikäs tossa ettei vedellä sovi sammuttaa? Roiskiiko se palavan seoksen vaan laajemmalle kuten palavan öljyn?
Mikäs tossa ettei vedellä sovi sammuttaa? Roiskiiko se palavan seoksen vaan laajemmalle kuten palavan öljyn?
Normaali jenkki bensa on suunnilleen 34.8MJ/L ja etanoli 21,2MJ/L. E85 on etanolia noin 85%....Tolla bensala RON on noin 91-92 ja etanolin RON on 108-109... Eli mitäs toi RON on Suomalaisessa...Noin 94-95 oktaanista. Puhutaan noin 30% kulutuksen lisäyksestä, mikäli teho nousee nousee kulutus enemmänkin. Suurin hyöty turbokoneilla, ja kone käy viileemmin. Oljyt tosin pitää vaihtaa hieman useammin.
Viimeksi muokannut MTBE, 13.3.2012 2:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moottoripenkissä ominaiskulutuksia vertailemalla päädyttiin siihen ~30% lisäkulutukseen. Seoksellahan ero on pienempi.
E10:n lämpöarvo on ~41,4MJ/kg sekä 100% etanolin 26,8MJ/kg.
Vaparivehkeissä puristuksien nostolla siis voidaan parantaa hyötysuhdetta, ja niitä voidaan nostaakin suht paljon, jolla taas päästään pienempään etanolin kulutukseen. Esim reilu 12:1 ei pitäisi tuntua vielä missään. Penkissä myös testattiin tuota e85:sta 1.5 litraisella moottorilla 11:1 puristuksilla, eikä nakutusta saatu aikaiseksi ainakaan 7 asteen ennakon muutoksella. Mutta taas toisaalta kys moottorissa ei ollut hyötyä yhdelläkään aikaistetulla asteella verrattuna E10:iin, jos tehokäyriä tuijotetaan.
E10:n lämpöarvo on ~41,4MJ/kg sekä 100% etanolin 26,8MJ/kg.
Vaparivehkeissä puristuksien nostolla siis voidaan parantaa hyötysuhdetta, ja niitä voidaan nostaakin suht paljon, jolla taas päästään pienempään etanolin kulutukseen. Esim reilu 12:1 ei pitäisi tuntua vielä missään. Penkissä myös testattiin tuota e85:sta 1.5 litraisella moottorilla 11:1 puristuksilla, eikä nakutusta saatu aikaiseksi ainakaan 7 asteen ennakon muutoksella. Mutta taas toisaalta kys moottorissa ei ollut hyötyä yhdelläkään aikaistetulla asteella verrattuna E10:iin, jos tehokäyriä tuijotetaan.
Viimeksi muokannut Sami-, 13.3.2012 2:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös tuo korkeampi kulutus tuo ongelmia kannen kanavien rajoittumisella ja suuttimien virtausmäärien kasvuna? Yleensä olen sellasta kuullut. Periaatteessa kiinnostais koska R mk4 on puristukset korkealla, 11,3:1. Voisi jopa hyötyä siitä. Mites tuo imusarja: jos imusarja rajoittaa tehoa (liian pieni), eikö E85 sisällä enemmän happea jolloin tehoakin saisi enemmän?
Kattelitko muuten päästöarvoja moottoripenkissä? Periaatteessa etanoli pitäisi palaa puhtaammin....
Kattelitko muuten päästöarvoja moottoripenkissä? Periaatteessa etanoli pitäisi palaa puhtaammin....
Onhan se tieten niinkin. Suuttimet ainakin pitää olla kunnolliset, ja polttoaineenpaineiden melkoiset, että polttoaine sumuuntuu riittävästi antaen kaiken hyödyn. Varsinkin sitten tehokkaimmissa laitteissa.
Itse tilasin omaan verkuuni säädettävän paineensäätimen ihan pelkästään tuon takia. Laskeskelin myös, että vakiosuuttimeni riittävät kohtuullisella bensanpaineella X ainakin 200hp tehoon asti pelkällä etanolilla. Eriasia sitten, sopeutuuko moottorinohjaus pelkällä bensanpaineen nostolla uuteen polttoaineeseen, kun stokiometrinen seos-suhde E85:lla on kuitenkin n. 9,8:1.. Tähänkin on kuitenkin varauduttu tilailemalla maalimalta ties sun mitä, jolla tuota Motronickia voin kopeloida. Ensvkloppuna se toivottavasti selviää kun saan savut pihalle moteurista.
Ja ei valitettavasti ajeltu penkissä päästötesterin kanssa. Tarkoitus oli, mutta jäi.
Itse tilasin omaan verkuuni säädettävän paineensäätimen ihan pelkästään tuon takia. Laskeskelin myös, että vakiosuuttimeni riittävät kohtuullisella bensanpaineella X ainakin 200hp tehoon asti pelkällä etanolilla. Eriasia sitten, sopeutuuko moottorinohjaus pelkällä bensanpaineen nostolla uuteen polttoaineeseen, kun stokiometrinen seos-suhde E85:lla on kuitenkin n. 9,8:1.. Tähänkin on kuitenkin varauduttu tilailemalla maalimalta ties sun mitä, jolla tuota Motronickia voin kopeloida. Ensvkloppuna se toivottavasti selviää kun saan savut pihalle moteurista.
Ja ei valitettavasti ajeltu penkissä päästötesterin kanssa. Tarkoitus oli, mutta jäi.
Ihan perus patarauta-vr6, aivan 90-luvun lopun designiä. Vahingossa tuli swapattua keulille viimeviikon aikana kun lomaa oli. :)
Polttoaineenpaineen nostolla on mm. tarkoitus kompensoida moottorinohjaimen seoksen korjauksen tarvetta, ilman että joutuisin vielä vakio kokoonpanolla sen kummemmin puuttumaan moot-ohjaimen toimintaan. Samallahan siinä toki saadaan (toivottavasti) aikaiseksi paremmin syttyvä seos, jolla kylmäkäyntiikin on parempaa. En sitten tiedä mihin nuo vr6:n vakiosuuttimet kykenevät. Pitäisi nekin ajella penkissä toiminnan optimoimiseksi. Onneks on pari settiä jemmassa niin saa valikoida.
Polttoaineenpaineen nostolla on mm. tarkoitus kompensoida moottorinohjaimen seoksen korjauksen tarvetta, ilman että joutuisin vielä vakio kokoonpanolla sen kummemmin puuttumaan moot-ohjaimen toimintaan. Samallahan siinä toki saadaan (toivottavasti) aikaiseksi paremmin syttyvä seos, jolla kylmäkäyntiikin on parempaa. En sitten tiedä mihin nuo vr6:n vakiosuuttimet kykenevät. Pitäisi nekin ajella penkissä toiminnan optimoimiseksi. Onneks on pari settiä jemmassa niin saa valikoida.
Viimeksi muokannut Sami-, 13.3.2012 3:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkoitus olisi päästä 100%:sti E85:lla käyvään kokoonpanoon, jottei nämä harrastuksen kustannukset karkaa käsistä aivan kokonaan. Varsinkin kun äsken googlettamalla havaitsin että "nurkille" on ilmestynyt uusi E85-pistoolikin.
Aika näyttää kunhan tuon saa kilpien väliin. Edessä on vielä muutoskatsastus-prosessi ja tietenkin se kokeilu, mittailu, laskelmien teko, jnejne.. 100%:iin on siis vielä matkaa, mutta mikäli saa lähes 100% e85:lla ajella näillä pienillä muutoksilla niin onhan se jo ihan "jees". Samallahan se käy sitten myös flexinä mikäli moottorinohjaimeen ei kosketa.
Aika näyttää kunhan tuon saa kilpien väliin. Edessä on vielä muutoskatsastus-prosessi ja tietenkin se kokeilu, mittailu, laskelmien teko, jnejne.. 100%:iin on siis vielä matkaa, mutta mikäli saa lähes 100% e85:lla ajella näillä pienillä muutoksilla niin onhan se jo ihan "jees". Samallahan se käy sitten myös flexinä mikäli moottorinohjaimeen ei kosketa.
3.2 jenkit käyttää 550cc suuttimia. Hmm kuinkakohan suuret on 3.2 vakiot, olisko 276cc EV12...Kerroppas sitten lisää kun saat tietoa! Itseäni ainakin kiinnostaisi 0-100% E85 mahdollisuus.
Viimeksi muokannut MTBE, 13.3.2012 3:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttävät isoja suuttimia varmaan vain siksi, että kompensoivat sen syötetyn polttoaineen määrän suuttimen koolla, kun minä sen teen paineella.
En usko että kansi rajoittaa mitään vakiokoneessa. Moottorihan tarvitsee vain enemmän polttoainetta?
Ensvkloppuna toivottavasti selviää miten se moottori käy, ajelemaan tuskin pääsee kun puuttuu vielä ehjä keulapala että saisi syylärit yms paikalleen, mutta let's stay tuned. :)
En usko että kansi rajoittaa mitään vakiokoneessa. Moottorihan tarvitsee vain enemmän polttoainetta?
Ensvkloppuna toivottavasti selviää miten se moottori käy, ajelemaan tuskin pääsee kun puuttuu vielä ehjä keulapala että saisi syylärit yms paikalleen, mutta let's stay tuned. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tässä mun kaverin tapauksessa olisi kai tarkoitus tehdä flexi-fuel, jos siitä myös puhuitte? Eli ei mitään laitemuutoksia, vaan pelkästään ohjelma. Auto on varustukseltaan sellainen että se kestää alkoholin. Ahdettu max. jotain luokkaa +0,4...0,5 bar.
Eli polttoaineen kulutus olisi +30% jos ajetaan "samalla lailla molemmille polttoaineille säädetyllä" ohjelmalla? Eli maksimiteho ja -vääntö pysyisi samana tai ainakin lähes samana.
Onko muuten tuollaisessa tapauksessa vääntökäyrälle odotettavissa kummoisia muutoksia vai säilyykö ajokäytös samanlaisena? Kaverilla olisi automaattilaatikko, ja se on oletettavasti säädetty tietylle vääntökäyrälle...
Kuulemma pahimmissa pohjoisen pakkasissa on odotettavissa käynnistysvaikeuksia, mutta ne on kuulemma sitten jossain -35°C paikkeilla ja niiltähän välttyy tankkaamalla bensaa kylminä aikoina.
Eli polttoaineen kulutus olisi +30% jos ajetaan "samalla lailla molemmille polttoaineille säädetyllä" ohjelmalla? Eli maksimiteho ja -vääntö pysyisi samana tai ainakin lähes samana.
Onko muuten tuollaisessa tapauksessa vääntökäyrälle odotettavissa kummoisia muutoksia vai säilyykö ajokäytös samanlaisena? Kaverilla olisi automaattilaatikko, ja se on oletettavasti säädetty tietylle vääntökäyrälle...
Kuulemma pahimmissa pohjoisen pakkasissa on odotettavissa käynnistysvaikeuksia, mutta ne on kuulemma sitten jossain -35°C paikkeilla ja niiltähän välttyy tankkaamalla bensaa kylminä aikoina.
Penkissä ajetussa 1.5 litraisessa ei ollut mainittavaa eroa vääntökäyrien välillä, oli polttoaine kumpi hyvänsä.
Itselläni tarkoitus tehdä 100% E85 käyvä auto siis. Pistooli on kuitenkin kotipaikaltakin ihan järkevän matkan päässä hintaeron ansiosta. Uskon, että jos joudun tekemään ohjelmallisia muutoksia, niin normi-bensalla ei välttämättä enää pysty ajamaan. Tosin en vielä myöskään tiedä miten viisas kampe tuo kyseinen Motronickikaan on. Liehän tuolta luulisi löytyvän seoksen korjauskykyä myös laihemmallekin päin, mikäli tankissa on bensaa.. Aika näyttää kun pääsen syventymään ohjainlaitteen sielunelämään.
Itselläni tarkoitus tehdä 100% E85 käyvä auto siis. Pistooli on kuitenkin kotipaikaltakin ihan järkevän matkan päässä hintaeron ansiosta. Uskon, että jos joudun tekemään ohjelmallisia muutoksia, niin normi-bensalla ei välttämättä enää pysty ajamaan. Tosin en vielä myöskään tiedä miten viisas kampe tuo kyseinen Motronickikaan on. Liehän tuolta luulisi löytyvän seoksen korjauskykyä myös laihemmallekin päin, mikäli tankissa on bensaa.. Aika näyttää kun pääsen syventymään ohjainlaitteen sielunelämään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tänks!
Ja noista käynnistysvaikeuksistakin ymmärsin että se vaan pidentää "vieteriä". Eli aina lähtee käyntiin jos jaksaa vähän aikaa pyörittää. Sylinterissähän oleva seos lämpiää väkisin kun sitä puristetaan kasaan puristustahdin aikana ja jos ei ihan ekalla tai tokalla puristuksella niin sitten ehkä jo kolmannella?..
Ja noista käynnistysvaikeuksistakin ymmärsin että se vaan pidentää "vieteriä". Eli aina lähtee käyntiin jos jaksaa vähän aikaa pyörittää. Sylinterissähän oleva seos lämpiää väkisin kun sitä puristetaan kasaan puristustahdin aikana ja jos ei ihan ekalla tai tokalla puristuksella niin sitten ehkä jo kolmannella?..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin, ja kylmänä pitäisi tupruttaa huomattavasti valkoista pakoputkesta :) Se ei selvinny miksi. Tarttiskohan toi etanoli suuremman kylmärikastuksen ja sitä kautta tulee suuremmat vesipäästöt jotka kylmässä tiivistyy näkyväksi höyryksi?
Mites muuten on RE85:llä pakokaasupäästöt? Eikös ne pitäisi olla pienet? Toi kemia kun ei oo mun vahvinta alaa ja se oli melkein yhtä epämiellyttävää kuin matikan luennolla Laplace- ja Z-muunnokset...
Kyllähän C2H5OH:ssa on hoota ja ceetä, mutta tuleeko siitä ilman kanssa palojätöksenä juuri mitään HC:tä? Entäs häkää, vai onko se jokseenkin polttoaineesta riippumaton koska sitä tulee alle ykkösen ilmakertoimella suunnilleen kaikesta palavasta, kuten keittiön kaasuliedestäkin?
Eli jääkö katalysaattorille mitään tekemistä RE85:llä jos sen läpi virtaa vaan vettä ja hiilidioksidia? Tai luultavasti jää, koska mikäs palotapahtuma on täydellinen muualla kuin kemian luennolla, vai?
Entäs kun hiilivety runsaissa määrin on kovinkin haitallista katalysaattorille, niin onko etanolikäyttöisessä sitä näennäistä vaaraa? Jos ajatellaan käytännössä pelkkää etanolia, niin mitä katalysaattorissa sille tapahtuu?
Paljon kysymyksiä kun on kiinnostava aihe :)
Mites muuten on RE85:llä pakokaasupäästöt? Eikös ne pitäisi olla pienet? Toi kemia kun ei oo mun vahvinta alaa ja se oli melkein yhtä epämiellyttävää kuin matikan luennolla Laplace- ja Z-muunnokset...
Kyllähän C2H5OH:ssa on hoota ja ceetä, mutta tuleeko siitä ilman kanssa palojätöksenä juuri mitään HC:tä? Entäs häkää, vai onko se jokseenkin polttoaineesta riippumaton koska sitä tulee alle ykkösen ilmakertoimella suunnilleen kaikesta palavasta, kuten keittiön kaasuliedestäkin?
Eli jääkö katalysaattorille mitään tekemistä RE85:llä jos sen läpi virtaa vaan vettä ja hiilidioksidia? Tai luultavasti jää, koska mikäs palotapahtuma on täydellinen muualla kuin kemian luennolla, vai?
Entäs kun hiilivety runsaissa määrin on kovinkin haitallista katalysaattorille, niin onko etanolikäyttöisessä sitä näennäistä vaaraa? Jos ajatellaan käytännössä pelkkää etanolia, niin mitä katalysaattorissa sille tapahtuu?
Paljon kysymyksiä kun on kiinnostava aihe :)
Siis C8H16 +12 O2 =8 CO2 + 8 H2O bensiinin palamisreaktio happipoltossa. Eli teoriassa täydellinen, mutta reaali ei kuitenkaan tämä ole, ilmassa on typpeä yms mikä tulee reaktioon mukaan.
Etanoli: CH3CH2OH + 3 O2= 3 CO2+ 3 H2O Mutta etanoliinkin imeytyy vettä yms ja todellakin palaminen ei ole kuin teoriassa täydellistä. Typen oksidit tulee pääsääntöisesti kun ilmaa syötetään (ilmassa 78% typpeä) moottoriin. Kuitenkin pääreaktiot tossa.
Katalysaattorit:
Hiilimonoksidi CO eli häkä hapettuu hiilidioksidiksi CO2
Palamattomat hiilivedyt hapettuvat hiilidioksidiksi ja vedeksi H2O
Typen oksidit NOx pelkistyvät typeksi N2
Mites se meni? Jos hapen kanssa mennään ideaaliseen seokseen, nousee typenoksidien päästöt? Muistaakseni näin meni...
Etanoli: CH3CH2OH + 3 O2= 3 CO2+ 3 H2O Mutta etanoliinkin imeytyy vettä yms ja todellakin palaminen ei ole kuin teoriassa täydellistä. Typen oksidit tulee pääsääntöisesti kun ilmaa syötetään (ilmassa 78% typpeä) moottoriin. Kuitenkin pääreaktiot tossa.
Katalysaattorit:
Hiilimonoksidi CO eli häkä hapettuu hiilidioksidiksi CO2
Palamattomat hiilivedyt hapettuvat hiilidioksidiksi ja vedeksi H2O
Typen oksidit NOx pelkistyvät typeksi N2
Mites se meni? Jos hapen kanssa mennään ideaaliseen seokseen, nousee typenoksidien päästöt? Muistaakseni näin meni...
Kovasti asiaan liittyen: tietäiskö joku kuinka saadaan K-Jetin bensanpainetta nostettua? Lueskelin jostain ohjauspaineensäätimeen sijoitettavista prikoista, mutta kun on tärpäteistä täyttä ymmärrystä vailla, niin asia jäi vajaaksi.
Eli oisko tarkempaa tietoa minne prikkaa tunkea ja räjäyttää pa-linjat?
Eli oisko tarkempaa tietoa minne prikkaa tunkea ja räjäyttää pa-linjat?
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 10.1.2012 23:01
Aika suurella todennäköisyydellä mikään kumiosa ei Polossasi ole ikuisesti E85:sta kestävää, koska se olisi ollut autonvalmistusajankohtana täysin turhaa kustannusta.
Polttoaineletkunpätkät ovat helppo vaihtaa, ja suositeltavaa muutenkin vanhoissa autoissa ennenkuin hajoovat normaalillakin bensalla.
Bensapumppu, no jos voi elää asian kanssa että joskus matka loppuu kesken kalvon hajottua, niin ei sille sitten mitään tartte tehdä.
Bensatankki on 86C:ssä kait ihan rautaa, sekin saattaa alkaa ruostumaan mikä sitten tukkii suodatinta normaalia ripeemmin. Mutta taas, jos auton elinikätavoite on enää vaikka 2-3vuotta, niin ei kannata stressata.
Polttoaineletkunpätkät ovat helppo vaihtaa, ja suositeltavaa muutenkin vanhoissa autoissa ennenkuin hajoovat normaalillakin bensalla.
Bensapumppu, no jos voi elää asian kanssa että joskus matka loppuu kesken kalvon hajottua, niin ei sille sitten mitään tartte tehdä.
Bensatankki on 86C:ssä kait ihan rautaa, sekin saattaa alkaa ruostumaan mikä sitten tukkii suodatinta normaalia ripeemmin. Mutta taas, jos auton elinikätavoite on enää vaikka 2-3vuotta, niin ei kannata stressata.
En tiedä mistä kumimateriaalien etanolisyöpyminen on peräisin. Jos tähän linkkiin on uskominen, bensiini on edelleen kumilaatujen kannalta voimakkaampi liuotin kuin etanoli. Tällä hetkellä kuulostaa että bensalla ajettaessa letkujen vuotaminen johtuu letkujen ikääntymisestä, etanolilla ajaessa vuotaminen johtuu etanolista.
Ei ne komponenttien ja letkujen valmistajat varmaan huvikseen ilmoittele että ei kestä alkoholibensaa, niillä on vissiin joku toinen linkki mistä on katottu tiedot. Kunnon letkua saa hydrauliletkuja tai kunnon autotarvikkeita myyvistä liikkeistä. Halpisletkut biltema/motonet akselilta kun ei kestä bensaakaan, taikka vissiin lähennä ilmakehän aiheuttamaa rasitusta kun helposti vuoden vanhana on jo halkeillut.
Vaikka tässä Polo tapauksessa ei taida olla letkua tankin sisällä, niin siellä ei sitten toimi pitkäikäisesti hyväkään tavallinen polttoaineletku. Kuorivaippa kun ei kestä bensaa normaalisti.
Vaikka tässä Polo tapauksessa ei taida olla letkua tankin sisällä, niin siellä ei sitten toimi pitkäikäisesti hyväkään tavallinen polttoaineletku. Kuorivaippa kun ei kestä bensaa normaalisti.
^ Nimenomaan valmistajien ja tukkureitten luetteloista ei montaa polttoaineletkua löydy josta on maininta ettei sovellu etanolille. Just tsekkasin randomina Etran, Parkerin ja Goodyearin luettelot ja ainoastaan Toppflexin kirkasta polyuretaaniletkua ei suositella etanoliseoksille. Yhdestä hydrauliliikkeestä sanottiin että ainoastaan SAE30R9 käy tankin ulkopuolisiin asennuksiin ja SAE30R10 uppoasennuksiin. Goodyearin mukaan myös SAE30R7 riittää etanolille. Nyt kiinnostaisi tietää mitkä letkut ja kumimateriaalit valmistaja hyväksyy etanolikäyttöön ja jotka oikeasti ei kestä etanolia. Letkunvalmistajilla on isot rahat kyseessä jos alkuperäiset letkut korvataan uusilla ja silti autoja alkaa syttyä palamaan ympäri maailmaa.
Näky tulleen tuohon lähiasemalle re85 valmius, vielä ei saanut tankattua. Ajattelin kokeilla tuossa -04 Corollassa silleen että laitan tyhjähköön tankkiin 30l 95:sta ja loput tuota re85 eli meniskö sinne joku 20l. Kuulostaako toimivalta suunnitelmalta? Laskeskelin että näin säästäs toista kymmentä euroa tankillisessa, vaikka kuluttaiskin 30% enemmän. Joku jenkki oli -06 Corollalla ajellut samanlaisilla sekoituksilla ongelmitta.
Sen toki ymmärrän, että pelkkää re85:sta ei kärsi laittaa, mutta onko noiden sekoittelujenkin kieltämisessä takana se, että on liian vähän veroa tuossa e85?
Sen toki ymmärrän, että pelkkää re85:sta ei kärsi laittaa, mutta onko noiden sekoittelujenkin kieltämisessä takana se, että on liian vähän veroa tuossa e85?
^ Huom. alkuperäisten letku- ym. materiaalien kestävyydestä ei kenelläkään ole varmaa tietoa. 90- luvulla ei huomioitu että joku joskus tunkisi viinaa tankkiin tässä mittakaavassa. Itse henk.koht. asennoidun että alkuperäismateriaalit joko kestää tai ei kestä oli tankissa E10 tai E60, etanolia siellä on kumminkin eikä mistään arvoautosta itelläni ole kyse. Jos letkuja vaihtaa tai joutuu vaihtamaan uusiin, minusta normi polttoainekäyttöön tarkoitetut letkut pitää olla turvallinen valinta jos valmistaja lupaa niitten kestävän etanoliseoksia. Ja jos letkut silti pykii niin jonkinlainen takuu tai korvausvelvollisuus pitäisi olla mikäli tavara ei toimi luvatussa käyttötarkoituksessa.
Kuparin kestävyyttä en ole selvitellyt mutta jenkeillä on myynnissä kuparisia pontikkapannuja ja siinä yhteydessä väittävät ettei alkoholi syövyttäisi puhdasta kuparia.
Kuparin kestävyyttä en ole selvitellyt mutta jenkeillä on myynnissä kuparisia pontikkapannuja ja siinä yhteydessä väittävät ettei alkoholi syövyttäisi puhdasta kuparia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Selvä homma! no mie luulen et lähetää iha perusletkuilla liikkeelle ja jos se kesän aikan rupeaa vuotaan ni sit uusitaa. Tuossa alussa oli puhetta et joku oli ajanu tolla 1.3 kaasurikoneel iha sellasenaa tol litkul ja jotaa pääsuuttimia vaihdettu. onkohaa siihe mitää tarkempaa tietoa suutinten koosta?
Tekniikkaan kertyvä kosteus saattaa olla yksi suurimmista haitoista etanolilla ajellessa. Kylmä tai puolilämmin kone tupruttaa vesihöyryä jota varmasti tiivistyy vaimentimiin, samoin öljykorkkiin kertyy kylmälimaa kuin pahimmilla pakkasilla. Pätkäajossa etanoli ei ehkä olisi teknisesti paras valinta.
Nostajien täyttymisen jälkeen havaittavissa oli pientä epätasaisuutta tyhjäkäynnissä. Kierroksia nostamalla käynti oli jo todella tasaista, niinkuin pitääkin. Rajapisteenä taisi olla ~2000rpm. Lambdasta jäi vikakoodi, vaikka anturi sekä johdotus on saletisti ehjä, todettu mittaamalla. Liekö liian raaka seos-poikkeama ja antaa "Short to Ground" vikakoodin? Ajamaan ei vieläkään pääse kun on etupää tolpaton.
Testit siis aloitettu tasan 50:50 suhteella 95E10:iä ja E85:sta. Seuraavaksi kokeilen lisätä tankkiin 10litr 95E10:iä, jolloin seos-suhteeksi asettuu 60:40 mistä enin siis 95E10:iä. Nämä siis ihan vakiolla verkulla, mitään muutoksia tekemättä. Kokoonpanossa voi toki olla vielä jotain lapsenvikoja, kun pari vuotta seissyt kone sekä aikojen saatossa kasaan haalitut osat lyödään yhteen yhtäkkiä. Ainakin suuttimia lähtee pari sarjaa pesuun ensiviikolle, eikä uudet tulpatkaan pahasta olisi.
Katsotaan mitä tuleman pitää. Kovastihan tuota kiina-elektroniikkaa odotellaan.
Testit siis aloitettu tasan 50:50 suhteella 95E10:iä ja E85:sta. Seuraavaksi kokeilen lisätä tankkiin 10litr 95E10:iä, jolloin seos-suhteeksi asettuu 60:40 mistä enin siis 95E10:iä. Nämä siis ihan vakiolla verkulla, mitään muutoksia tekemättä. Kokoonpanossa voi toki olla vielä jotain lapsenvikoja, kun pari vuotta seissyt kone sekä aikojen saatossa kasaan haalitut osat lyödään yhteen yhtäkkiä. Ainakin suuttimia lähtee pari sarjaa pesuun ensiviikolle, eikä uudet tulpatkaan pahasta olisi.
Katsotaan mitä tuleman pitää. Kovastihan tuota kiina-elektroniikkaa odotellaan.
Passattiin asennettu flexifuelboxi viime viikolla. Ennen asennusta ajelin seoksella 10l:aa E85:sta ja 50l:aa 95E10:ä. Toimi aivan moitteetta. Nyt tankissa alkaa kaikki olla E85:sta. Sopeutin ecua nostamalla E85:sta n.15l:aa kerrallaan. Kulutus näyttäisi kasvaneen n.20-30%:a. Yhtään vikakoodia ei ole ilmennyt. Lämpimällä moottorilla käynnistäessä kierrokset seilaavat hetken 600-1000 välillä. Kylmällä asettuu heti tonniin. Onko tietoa minkä suuruiset suuttimet tuossa 2.8 V6:ssa on vakiona?
Eiköhän ne suurinpiirtein ole samankokoiset kuin VR6:ssa eli jotain 220cc/min luokkaa. Kaiveleppa suuttimien numerot niin varmasti löytyy googlella koko.
Itse ostin Boschin reilut 300cc/min sutkuttimet tälläviikolla. Taas vkloppuna asennusta. Josko nyt saatas lambdakin kartalle. Tosiseikka taitaa olla että komponenteilla kikkailemalla ei saa toimimaan niinkuin haluaisi, vaan pitää pistää purkkiin uutta koodia.
Itse ostin Boschin reilut 300cc/min sutkuttimet tälläviikolla. Taas vkloppuna asennusta. Josko nyt saatas lambdakin kartalle. Tosiseikka taitaa olla että komponenteilla kikkailemalla ei saa toimimaan niinkuin haluaisi, vaan pitää pistää purkkiin uutta koodia.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
70% RE85 + 30% 98 E5= 103,6 okt. Hinta 1,18€ / L. Toimii!
Mahtaako tällainen "kisabensa" toimia? (RE85 + 98 E5) 103,6 oktaani seos + 10% xyleeni(117okt) + kerosiinia 0,5%-1%(huom. vain voiteluaineena).
Ja aihetta sivuten arkistoista löytyi vielä tämä mielenkiintoinen keskustelu:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=62 ... t=asetooni
Mahtaako tällainen "kisabensa" toimia? (RE85 + 98 E5) 103,6 oktaani seos + 10% xyleeni(117okt) + kerosiinia 0,5%-1%(huom. vain voiteluaineena).
Ja aihetta sivuten arkistoista löytyi vielä tämä mielenkiintoinen keskustelu:
Viestin aihe: Asetoonia naftan tai bensan joukkoon
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=62 ... t=asetooni
No mitenkäs sit ku en tuosta ottanu tolkkua et onko kukaa ajanu päästöjä näillä sekotuksilla. Joku mainitti et saattais olla "paremmat" päästöt? Leima edes poloses ja aika ujona pitää mennä testerii et mitä se näyttää ja en oo viel kokeillu sekottaa, ni kannattaako leimalle lähtee urheilee sekotuksilla? Onko sillä inssillä siihe mitää sanomist muutenkaa jos se jotenki siin ilmenee et ajellaa ruottin bensalla?
K-jetin määräjakajassa on miljoona pientä kumista o-rengasta, ne voi ottaa nokkiinsa E85:sesta. Kannattaa ostaa vaikka halvalla jostain määräjakaja, purkaa se ja laittaa ne kumiosat re85 likoomaan.
Ainakin ite mitä näin ruottin puolella, niin samaa litkua E85/RE85 on.
Harvemmin taitaa olla ihan puhdasta etanolia/metanolia myynnissä, paitsi tynnyreissä kisaporukoille.
Ainakin ite mitä näin ruottin puolella, niin samaa litkua E85/RE85 on.
Harvemmin taitaa olla ihan puhdasta etanolia/metanolia myynnissä, paitsi tynnyreissä kisaporukoille.
oli sen verta hyvät päästöt polos et en ruvennu kokeilee millää muulla vaa ajoin suoraa konttorille leiman toivossa mutta sainki vikalistan kouraa :D Mut siitä suoraa tankille ja ensin kokeilin 10l 98 + 20litraa re85 -> käy ja kukkuu mut tyhjäkäynnil sammuu.Sit kymppi lisää 98 et saatii 50/50 suhde ja nyt sit pysyy käynnis mut vähä pitää nostaa tyhjäkäyntiä ja muuten ei mitää eroa käynnis normaaliin. Autona siis 90 86c polonen 1.3 kaasari.
ps. Mistä tohon polosen kaasarii (mikä pirupurkki se nyt onkaa e2 vai mikä) ni mist siihe saa suuttimia?
ps. Mistä tohon polosen kaasarii (mikä pirupurkki se nyt onkaa e2 vai mikä) ni mist siihe saa suuttimia?
Hieman offtopiccina:
Tojotsin MR2 Rev3:een kans tässä tankkaillut ~35% etanoliseosta ja hyvin tuntuu pelittävän ilman muutoksia. Ilmeisesti ECU:n korjausvara riittää tässäkin. Kulutuksessa ei laskennallisesti juuri mitään eroa, saattanut ajotyylissäkin olla sen verran vaihtelua ettei eroa ole huomannut. Suorituskyky tallella persdynolla.
Vastikään katsastuksessa päästöt alhaisemmat, kuin syksyllä e5:lla ajaessa.
Tojotsin MR2 Rev3:een kans tässä tankkaillut ~35% etanoliseosta ja hyvin tuntuu pelittävän ilman muutoksia. Ilmeisesti ECU:n korjausvara riittää tässäkin. Kulutuksessa ei laskennallisesti juuri mitään eroa, saattanut ajotyylissäkin olla sen verran vaihtelua ettei eroa ole huomannut. Suorituskyky tallella persdynolla.
Vastikään katsastuksessa päästöt alhaisemmat, kuin syksyllä e5:lla ajaessa.
Itse laitoin noin 50% etanoli seoksen tankkiin. Laitoin 95e10 ja Re85.
Oktaani luvun en usko vaparissa olevan ongelma.
Lyhyen 10km ajon jälkeen, en huomannu mitään ongelmia, tehot tuntu normaalille, ei nakuttanu(ainakaan et kuski ois kuullu)....
Pitää kytkeä jossain vaiheessa läppäri kiinni ja katsella tarkemmin mitä koneessa tapahtuu.
Paljon oli hintaa?
Oktaani luvun en usko vaparissa olevan ongelma.
Lyhyen 10km ajon jälkeen, en huomannu mitään ongelmia, tehot tuntu normaalille, ei nakuttanu(ainakaan et kuski ois kuullu)....
Pitää kytkeä jossain vaiheessa läppäri kiinni ja katsella tarkemmin mitä koneessa tapahtuu.
Itse ostin Boschin reilut 300cc/min sutkuttimet tälläviikolla. Taas vkloppuna asennusta. Josko nyt saatas lambdakin kartalle. Tosiseikka taitaa olla että komponenteilla kikkailemalla ei saa toimimaan niinkuin haluaisi, vaan pitää pistää purkkiin uutta koodia.
Paljon oli hintaa?
Ikonen kirjoitti:Paljon oli hintaa?
Satanen tais jäädä matkahuollon kulujen jälkeen.
Nyt tankissa 100% raakaa E85:sta. Pyörännapaa ja prommerin adapteria odotellessa että pääsee koeajolle. Käy ainakin hienosti nyt.
MikaJ kirjoitti:sytkäennakkoa pitää lisätä että saadaan samat tehot hitaamman palamisen takia.
Enemmän itse panostaisin puristusten nostoon kuin ennakoilla kikkailuun. Niinkuin aiemmin kirjoittelinkin niin ennakoiden nostolla ei ollut mitään hyötyä ainakaan 1.5:ssa moottorissa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Mites noiden suuttimien kanssa. Kuinka överiksi noissa voi vetää, että ruisku sen vielä osaa korjata.
Nimimerkillä ahtamisesta ei ole luovuttu... Esim jotkut 600cc suuttimet, loppuuko Vr6 boksista ymmärrys noin isoila suuttimilla vapari tehoilla. Polttoaine siis Re85.
Ja tietääkö kukaan metanoli/etanoli kestävää polttoaineen suodatinta tohon G3 koppaan?
Nimimerkillä ahtamisesta ei ole luovuttu... Esim jotkut 600cc suuttimet, loppuuko Vr6 boksista ymmärrys noin isoila suuttimilla vapari tehoilla. Polttoaine siis Re85.
Ja tietääkö kukaan metanoli/etanoli kestävää polttoaineen suodatinta tohon G3 koppaan?
Sen minä ainakin tiedän että vr6:n ohjelmalla täyskaasukiihdytyksellä e85:lla käy liian laihalla, joten kannattaa varoa.
Ikonen:
Nuilla 300cc suuttimilla ja 50:50 polttoaineen sekotussuhteella ei jaksanu ecu ainakaan korjata. Kokoajan näytti 25% korjaukseksi. Kutoskoneeseenhan saa mitoittaa _karkeasti_ suuttimet 1.5 kertaiseksi teholukemaan nähden. Neloseen x2 jne.... Jos mietitkään ahtamista niin laita edes MS3 ohjaamaan. Itse mietin jo mokomaa nyt tässä vaiheessa vaikkei autolla ole ajettu metriäkään vielä. Sen kun voi tehdä vakioon johtosarjaan käyväksi, niin ei tarvitse sen kummemmin soveltaa ja on ominaisuuksiltaan vähintäänkin riittävä kys käyttöön.
Ikonen:
Nuilla 300cc suuttimilla ja 50:50 polttoaineen sekotussuhteella ei jaksanu ecu ainakaan korjata. Kokoajan näytti 25% korjaukseksi. Kutoskoneeseenhan saa mitoittaa _karkeasti_ suuttimet 1.5 kertaiseksi teholukemaan nähden. Neloseen x2 jne.... Jos mietitkään ahtamista niin laita edes MS3 ohjaamaan. Itse mietin jo mokomaa nyt tässä vaiheessa vaikkei autolla ole ajettu metriäkään vielä. Sen kun voi tehdä vakioon johtosarjaan käyväksi, niin ei tarvitse sen kummemmin soveltaa ja on ominaisuuksiltaan vähintäänkin riittävä kys käyttöön.
Näyttäisi kumit ja tiivisteet kestävän paremmin etanolia, kuin bensaa.
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf
Re85:lla mennään, kulutus satasella +2L, mutta säästö n.5.5€/100km:ä. Kylmäkäynnistys tökkii pahasti, joten pakkasella ilman roikkaa joutuu starttailemaan useasti. Normaalilla moottorinohjauksella pystyy ajamaan 30-50% seoksella ilman ongelmia. Helpostihan sen seoksen sopivuuden hakee, jos pystyy vikakoodeja lukemaan.
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf
Re85:lla mennään, kulutus satasella +2L, mutta säästö n.5.5€/100km:ä. Kylmäkäynnistys tökkii pahasti, joten pakkasella ilman roikkaa joutuu starttailemaan useasti. Normaalilla moottorinohjauksella pystyy ajamaan 30-50% seoksella ilman ongelmia. Helpostihan sen seoksen sopivuuden hakee, jos pystyy vikakoodeja lukemaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa