Wanhat vollet ja RE85?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ankkuli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.1.2005 0:52

ViestiKirjoittaja ankkuli » 31.3.2012 21:36

http://www.ethanol-tanken.com/index.php?dat=6


Tuolta lueskelin saksalaisten etanolikokeiluista. Mm. ABS-koneisen Golfin väitetään käyvän kikkailematta E85:llä. Tuolla foorumilla kirjoitettujen selostusten mukaan käytännössä vehje kun vehje toimii 30/60 E85/95E seoksella, 50/50 seoksellakin useimmat. Isommat etanolimäärät vaatiikin sitten jotain muutoksia lähes kaikissa tapauksissa.

Tämän talouden APQ-moottorinen kauppakassi muuttuu sekakäyttöautoksi samana päivänä, kun kaupungin RE85-aseman kortinlukijat tulevat kuntoon. Alkuun kolmannes RE85:ttä ja kesällä enemmän jos motivaatio riittää askarrella vastuksia lämpöantureiden johtoihin.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 1.4.2012 21:24

Ei taivu tuo Saksa sitten pätkän vertaa. Mulla olis ABS koneella oleva Golffi johon olen ajatellut kokeilla jossain vaiheessa tuota E85 ainetta. Onko tuolla kyseisellä foorumilla tosiaankin sellaista tietoa, että tuo abs moottori toimisi täysin ilman muutoksia 100% E85 aineella?

ankkuli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.1.2005 0:52

ViestiKirjoittaja ankkuli » 1.4.2012 22:47

Silleen väittävät, että E85 kuljettaa ABS-koneista ihan "raakanakin".
Yksi väittää, että käy E85:llä ihan normaalisti, toinen kertoo, että kylmäkäynnistyksessä joutuu sahaamaan pidempään, kolmas on nostanut bensapainetta 1,8 kiloon ja sanoo, että sen jälkeen toimii ok.

Kai se kokeilemalla selviää, missä kohtaa oireet alkaa.

Tossa vielä linkki juurikin ABS-keskusteluun jos haluut ihmetellä jollain käännöskoneella:


http://www.ethanol-tanken.com/index.php?dat=6&action=show_theme&id=430&topic=4&sub_topic_id=2

Lisäyksenä vielä, että tolla samaisella foorumilla on hyviä kokemuksia moottorinohjauksen huijaamisesta lisäämällä vastuspotikka imuilman lämpötila-anturin perään -> väitetään ilmaa kylmemmäksi kuin se on -> rikkaampi seos -> toimii paremmin viinabensalla.

Ladafoorumilla puolestaan on laitettu vastus jäähdytysnesteen anturin perään -> väitetään moottoria kylmemmäksi kuin se on -> suurempi rikastus kylmäkäynnistyksessä ja sen jälkeen -> vähemmän sahaamista käyntiin ja parempi tyhjäkäynti kylmänä.

Itse totean tietäväni ECU:ista vähemmän kuin sika jalkapallosta, mutta ihan järkeen käypäsiä kikkoja nuo on.

Onko joku kokeillut noita vastusvirityksiä ja millä tuloksella?

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 1.4.2012 23:45

^ tulee mieleen että ruisku käyttää korjauskerrointa lambdatiedon mukaan kunnes seinä tulee eteen. Jostain ulkomaan dokumentistä tulkitsin että esim. Mono- Motronicin korjauskertoimen maksimi olisi 25%. ABS:n tapaukseen liittyen läheisesti sukua oleva AAM menee todellisella reilu 50% etanolilla (noin 60/40 RE85/E10) 20% korjauskertoimella eli maksimi tulee varmaan vastaan jossain 60 - 65% seoksella. Tämän jälkeen ruiskutusmäärä on mielestäni tapissa enkä tiedä saako sieltä enempää lisää millään vastuskikkailulla, bensapaineen nosto varmaan auttaisi. Käynnistysrikastuksen lisäys on ihan hyvä juttu, mutta anturilukeman huijaaminen rikastaa seoksia kautta linjan jolloin pahimmassa tapauksessa osakaasulla käydään paksulla ja tehoa haluttaessa kuitenkin mennään laihalle, joka on tasan päinvastoin mitä itse haluaisin seoskäyrän käyttäytyvän. Kyse on siis siitä saako vastuskikkailulla jo ennestään maksimi korjauskertoimella vinkuvasta ruiskusta vielä enempää irti vai tuleeko korjauskertoimen rajat vain entistä nopeammin vastaan.

ankkuli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.1.2005 0:52

ViestiKirjoittaja ankkuli » 2.4.2012 0:13

sikäli kun ymmärsin, niin jäähdytysnesteen lämpötilan huijaus lopetetaan kytkimellä tms. kun kone on lähellä käyntilämpöä, jolloin ajossa ei seosta enää sitä kautta paksunneta.

imuilman lämpötilan valehtelua taas lisätään sitä mukaa, kun etanolin osuus kasvaa. tällöin seoksen kuuluisi rikastua läpi koko kierrosalueen, jos vain muu systeemi antaa periksi (?)

vaikuttaakohan imuilman lämpö juurikin tuohon samaan "korjaukseen", (edit: vai tuleeko lambdakorjaus imuilman lämpötilan, kierrosluvun, kaasuläpän asennon yms tiedon "päälle"?) maksimi korjaus kai vaihtelee automallista toiseen.

säädettävä bensapaineensäädin maksaa eBayssa halvimmillaan 25e, joten se olisi kai seuraava apu, jos moottorinohjaus ei kykene tarjoamaan tarpeeksi tenua koneeseen.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 2.4.2012 9:43

2000km tuli rullattua ongelmitta 2E koneella seosbensalla, viimeiset 200km 20% 95E10 / 80% RE85. Kyllä on bensa halpaa nyt 1,11€/L ja autokin kulkee kuin ohjus, tuon seosbensan tuoman tehonlisäyksen huomaa moottoritie ajossa. Pitkän matkan ajossa ainakin toimii tuo seosbensa, tosin tyhjäkäynti seilaa jonkinverran ja kyllä se polttoaineen kulutus nousee hieman pitkässä juoksussa mutta muuta eroa normibensaan ei tähän mennessä ole tullut.

Jos pystyisi vuoden verran ajamaan 2E koneella seosbensoilla ilman konerikkoa, niin auton ostohinnan verran olisi säästetty polttoainekuluissa 20/80 seosbensalla, jos RE85 pysyy alle 1€/L .

Eilen aloitin ajamaan PG koneella 70% 98E5 / 30% RE85 seosbensoilla. Jos 2E kestää niin miksipä ei myös PG kestäisi? Pahimman varalta otin kyllä 2kg sammuttimen autoon matkaan.

---------

Kun ei edes polttoaine.net sivulta löyty listaa RE85asemista niin laitetaan vielä tähän ketjuun näkyville lista St1/Shell-asemista, jotka myyvät RE85 + ABC-asemat jotka myyvät EkoFlex E85 .

St1/Shell- RE85 asemat

St1 Alavieska Hankalantie 2 85200 Alavieska
St1 Espoo Karapellontie Karapellontie 11 02610 Espoo
St1 Espoo Suomenoja Martinsillantie 10 02270 Espoo
St1 Helsinki Herttoniemi AW4 Abraham Wetterin tie 4 00810 Helsinki
St1 Helsinki Kyläsaari Kyläsaarenkatu 21 00550 Helsinki
St1 Helsinki Mäkkylä Turuntie 2 00370 Helsinki
St1 Helsinki Vallila Satamaradankatu 4 00510 Helsinki
Shell Hyvinkää Express Sillankorvankatu Sillankorvankatu 1 05800 Hyvinkää
St1 Hämeenlinna Tiiriö Tiiriönsuontie 1 13130 Hämeenlinna
St1 Kajaani Sotkamontie Sotkamontie 20 87300 Kajaani
St1 Kemi Eteläntie Eteläntie 9 94700 Kemi
St1 Keuruu Kangasmannilantie Kangasmannilantie 20 42700 Keuruu
St1 Kokkola Heinola Mestarintie 8 67600 Kokkola
St1 Kuopio Levänen Leväsentie 5 70700 Kuopio
St1 Lahti Renkomäki Laatukatu 23 15680 Lahti
St1 Luumäki Urontie Urontie 1 54510 Luumäki
Shell Mikkeli Ristiinantie Ristiinantie 33 50100 Mikkeli
St1 Mustasaari Rantatie (Lentoasema) Rantatie 1 65520 Helsingby
St1 Mäntsälä Pohjoinen Pohjoinen Pikatie 8 04600 Mäntsälä
Shell Oulu Express Välivainio Oravitie 1 90530 Oulu
St1 Pori Toejoki Kolmiokatu 2 28200 Pori
St1 Porvoo Eestinmäki Suopellontie 1 06450 Porvoo
St1 Raisio Hauninen Allastie 1 21200 Raisio
St1 Tampere Hatanpää Lokomonkatu 25 33900 Tampere
St1 Tampere Lielahti Taninkatu 8 33400 Tampere
St1 Turku Länsikeskus Viilarinkatu 8 20320 Turku
St1 Vaasa Kivihaka Kivihaantie 4 65300 Vaasa
St1 Vantaa Lentoasema Ilmailukuja 1 01530 Vantaa
St1 Vantaa Petikko Tiilipojanlenkki 2 01720 Vantaa

-----------

EkoFlex E85 on myynnissä seuraavilla ABC-asemilla:

ABC Prisma Lielahti Tampere (automaatti)
ABC Kolmenkulma Nokia (liikennemyymälä)
ABC S-market Kärsämäki (automaatti)
ABC Koulukatu Turku (liikennemyymälä)
ABC Deli Korso Vantaa (Deli)
ABC GrilliMarket Nikkilä (GrilliMarket)
ABC Deli Mikkelä Espoo (Deli)
ABC Niittykumpu Espoo (automaatti)
ABC Sale Tervajoki (automaatti)
ABC Kankaanpää (automaatti)
ABC Deli Pohjois-Tapiola (Deli)
ABC Kouvola, Kauppalankatu 35 (automaatti)
ABC S-market Laukaa, Raunilantie 2 (automaatti)
ABC Palokka Jyväskylä (liikennemyymälä)
ABC Pietarsaari (liikennemyymälä)

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 2.4.2012 11:01

Pitipä itekkin laittaa viinaa tankkiin. 10L RE85 ja 30L 95E10. Tankissa oli n, 5-10L 95:sta ennestään.

Eli mitä tuosta tulee sitten prosentuaalisesti? Parikymmentä kilsaa kävin töröttämässä ilman että olisin huomannut mitään eroa käyntiin/ ajoon.

Moottorina 1.8 ABS automaattilaatikolla.

Mäkkylän ST1 Espoon-HKI rajalla RE85 0,998€/L :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.4.2012 11:14

Oletteko muuten verranneet hintoja ABC vs. st1/shell? Ainakin omalla reitillä ABC:n kylmäasemalla on e85 jopa 1.139€/litr. Onko muualla ABC:llä samallailla koholla jos verrataan melko maanlaajuiseen st1/shellin 0.998€/litr?

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 2.4.2012 11:19

Mullakin tossa golfissa 2E kone.... olen ajellu vaan 50/50 suhteella ja en ole huomannu mitään eroa...... paitsi et on halvempi tankata.....

Mut näköjään uskaltaa laittaa enemmänkin e85 tankkiin..täytyypä seuraavaks kokeilla,kun käy tankkaamassa

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.4.2012 11:23

Heh, ihmiset itkee kun 95e5->95e10 aiheutaa ongelmia. Ja täällä sitä vaan vedellään 50% seokssilla yms :))
Kukaan seurannu imuilmanlämpöjä, laskeeko ne tolla E85 vs 95/98?

Mizka91
-
Viestit: 76
Liittynyt: 14.8.2010 12:22

ViestiKirjoittaja Mizka91 » 2.4.2012 11:23

Onko kellään kokemusta Golfin 1.4 ABD moottorissa käyttää etanoli bentsiiniä...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.4.2012 12:09

Ikonen kirjoitti:Kukaan seurannu imuilmanlämpöjä, laskeeko ne tolla E85 vs 95/98?


No eikös se anturi ole sielä imusarjassa ennen polttoaineseosta, joten ei vaikuttane millään tavalla?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.4.2012 13:24

Doh.... :)

forsh
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.5.2010 18:47

ViestiKirjoittaja forsh » 2.4.2012 16:13

ive just bought a flexfuel platinum box 6cylinder for my vr6

i will install it this week and first tank use 50-50 re85 and 95/10

then use full re85 after that

ill tell you how it goes



chris

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 2.4.2012 16:21

Toimihan tuo -04 Corollassakin. 16.5l e85 mahtui tankkiin, eli vähän vajaa kolmannes tankki siis tuota. Kulutus nousi noin 10% mikä oli odotettavissakin. Yläkierroksilla vähän virkeämmän tuntuinen kulku. Jospa tuota alkaisi osaksi käyttämään, maksimissaan ehkä sen puoli tankkia. Tai sitten hommais työautoksi jonkun 500€ -90l alun ruisku corollan tms. ja ajais pelkällä e85:llä. Säilyttäis sitä tien varressa niin sama vaikka palais sinne. Saapa nähdä millon nousee e85 litrahinta, sen verran paljon ihmiset "väärinkäyttää" sitä, kun lukee esim. ooppeliklubin sivua.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.4.2012 21:10

Sitä itsekin odotan milloin maksaa e85 1,5€/litr. Kerkeisipä edes yhden kesän "säästää". Noh, sitten pistetään taas nokileka käyntiin ku alkaa kallista olemaan.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.4.2012 21:38

Miten sitä väärinkäytetään? Mikä olis sitä oikeaa käyttöä? Valiantilla ajattelin kokeilla ihan pelkkää e85 kunhan saa ahtimen paikalleen.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.4.2012 21:42

Eli valtiovalta on varmaan tarkoittanut ton uusille flex fuel autoille. Ja odotahan kun ne tajuaa, et normaalipulliaiset ajelee vanhoilla rupuilla heidän ekopolttoaineella ja ei tuota enää verotuloja yhtä paljon kuin ennen...
Käy niin kuin dieselille.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.4.2012 0:43

Hihhih, kohta ne korottaa taas alkoholi-veroa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 3.4.2012 1:26

Tämähän olis innostanu vaikka minkälaisiin kokeiluihin, mutta lähimmälle asemalle matkaa 110km että siinäpä se idea sitten..

ThraX
-
Viestit: 18
Liittynyt: 2.6.2009 15:50

ViestiKirjoittaja ThraX » 4.4.2012 13:27

Olen nyt vajaat 100 km ajellut AGG-koneisella Golfilla 30/70-seoksella, eikä tässä vaiheessa ole ilmennyt mitään entisestä poikkeavaa. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa lisätä RE85 ainakin sinne 50/50-suhteeseen asti. Pystyykö muuten VAG-COMilla tarkastelemaan seossuhdetta?

ankkuli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.1.2005 0:52

ViestiKirjoittaja ankkuli » 4.4.2012 13:52

Kiinnostaisi itseäkin, mitä kaikkea kannattaa/ pitää VAG-Comilla seurata kun mennään lähemmäksi 70-85% etanoliseosta. Se nyt ainakin on todettu, että n. 35% etanolisotku (seossuhde 1:2) ei tunnu ajossa mitenkään 1.4 8v MPi Polossa.

Sain VAG-Comin näyttämään lambda-arvon ja ruiskutusajan, mutta en Fuel Trim Short Termiä tai Long Termiä, pitäisi vissiin olla rekisteröity versio ohjelmaa. Riittääkö, kun seuraa, ettei seos mene liian laihalle (= lambda lähde karkaamaan täyskaasulla yli 1.0 / 0.9 / 0.8 (joku muu lukema, mikä?))?

forsh
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.5.2010 18:47

ViestiKirjoittaja forsh » 4.4.2012 15:37

is anyone useing them eco fuel boxes or are you all just mixing petrol and ethanol with any other modifications

ive just installed a ecu flexfuel box in my vr6

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.4.2012 18:55

Itse olen myös yrittänyt etsiä vag-comilla lambda-arvoa, mutta olen tähän hätään joutunut tyytymään vain anturijännitteen tarkkailuun. Noh, vkloppuna 5V anturi kiinni niin alkaa näkemään tarkemmin.

Forsh, I got bigger injectors and 4bar stock fpr from older VR6. Now idling with 100% E85. At last it is possible to testdrive maybe tomorrow when wideband-lambda and new wheelhub installed.

forsh
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.5.2010 18:47

ViestiKirjoittaja forsh » 4.4.2012 20:09

sami thats cool,did you not install one of them flexfuel boxes

im running stock everything apark from that e85 box

the box has a small variable resister to change the amount of extra fuel to squirt

ill tank half and half tomorrow and tell you my experience

thanks

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 4.4.2012 20:11

Do you have any link about the box?

forsh
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.5.2010 18:47

ViestiKirjoittaja forsh » 4.4.2012 20:20

the box was from a guy in finland
but ive searched in finland for more but can not find any


this is a typical kit from estonia

http://etanizer.com/


because of the way ethanol burns its needs a little more then normal petrol,so the kit installs inbetween the injector loom and the injectors
copys the injector pulse and adds a little second pulse

anyway have a read of the website,its only in english and russian im affraid,but i think it could be a good place to buy the kit from

ill search for more places

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.4.2012 22:32

Yes, I don't have any extra boxes or resistors in my car. I don't like cheating as you know. :) I planned to work with stock Motronic 3.81. I got flash-tools if there are any needs to do modifications. But still the aftermarket standalone-ecu is in my mind, like megasquirt. Would be so much easier to tune.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.4.2012 19:03

Teoriani osoittautui oikeaksi käytännössäkin. Seos laahaa täysi kuorma päällä laihalla läpi kierrosalueen. Osakaasu kiihdytykset sekä kuormattomat kierrosten vaihtelut pysyvät ok seoksella. Softahommiin seuraavaksi.

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 8.4.2012 5:59

^ Mitä kaikkia vw:n vakioecuja pystyt flashaamaan?

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 8.4.2012 23:08

Jos tuon ecun flashaamisella saa AAM koneen toimimaan puhtaalla RE85:lla, niin olisin myös kiinnostunut. Tarviiko muita muutoksia tehdä, kuin ecun flashaus?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.4.2012 18:31

Etanoli sopii nautittavaksi autossa :D
IS: Jos tankkaat vahingossa tätä - älä aja metriäkään!
Luomala muistuttaa, että RE85 on tarkoitettu vain autoihin, joissa on ns. flexfuel-moottori. Niitä on Suomessa muutama tuhat kolmen miljoonan autokannasta.
;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.4.2012 18:43

Samaa artikkelia naureskelin itsekin. "moottori syöpyy". Varokaa vaan; kohta teillä on moottorin tilalla vaan aukko :)

Enhancer
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.3.2012 22:57

ViestiKirjoittaja Enhancer » 9.4.2012 19:21

Minä olen tuo aloitusviestissä mainittu "muropaketin kokeilija" :). Syksyn viiletessä käynnistysongelmia rupesi tulemaan, ja homma jäin niille teillensä kunnes nyt kevään lähestyessä polte iski uudelleen.

Potilas on tosiaan -04 mallin BBY-koneinen Polo, mallia sedan, tietääkseni ainoa Suomessa. Tilasin autoon tuommoisen http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45 huijausboksin, jolla lisätään syöttöä suutinten aukioloaikaa pidentämällä, ja lisäksi tuossa boksissa on tuo kylmästarttirikastus, joka lisää oletuksena syöttöä 100% kun virtoja pitää yli 5 sekuntia päällä ennen starttausta. Boksin lisäksi vaihdoin autoon suoraan Motonetistä löytyvän 4bar paineensäätimellä varustetun bensansuodattimen vakio 3bar tilalle, tässä kun suodatin on samaa pakettia paineensäätimen kanssa. Tämä lisää syöttöä noin 12% koko kierrosalueella, ja vaikutus erityisesti käynnistyvyyteen oli ihan huomattava.

Nyt on tainnut 5 tai 6 tankillista mennä raakaa RE85:sta, ennen tuota jotakuinkin 50/50 seosta ikäänkuin totutukseksi. Auto toimii moitteetta, vetää ja kulkee hienosti, varsinkin kun otin kaasuläppäkotelon käteen ja putsasin karstat sieltä pois. Käynnistys näin 0-keleillä on hieman arpapeliä, kun rikastus taitaa olla liikaa, ja ilman rikastusta joutuu silloin tällöin starttaamaan toisen kerran mutta tuotakin voisi säätää halutessaan, ei niin paljoa ole häirinnyt.

Liittyi tähän tai ei, auton bensapumppu alkoi ääntää 50/50 seoksella ennen boksin saapumista ajaessani huomattavasti, loppui kun tankkasin pelkkää bensaa ja kolmatta RE85-tankillista ajaessani pumppu meni paskaksi, ei kylläkään laakista vaan tuotto yksinkertaisesti hiipui niin että auto ei kestänyt kaasua yli 20%. Oliko tuo sitten itse viinan, viinan liottaman paskan vai sattuman syytä, tarina ei kerro mutta autolla on ajettu 107tkm joten sen puolesta pumpulla olisi luullut olevan vielä metrejä edessä, toisaalta 8 vuotta vanhahan tuo on. Nyt on 2 tai 3 tankillista menty 50tkm ajetun purkuauton pumpulla, eikä ongelmia ainakaan toistaiseksi ole ollut. Vanhan ämpärin säilytin kylläkin, jos tämäkin pumppu hajoaa niin täytyy sitten askarrella vanhaan ämpäriin viinan kestävä pumppu sisälle.

Varaosaohjelmaa tutkiessani tähän autoon on muuten saatavilla orkkiksena "multifuel" -pumppu, marmoritiskiltä olisi ollut jopa halvempi kuin normaali (vähän yli 200€) mutta polttoainelinjoissa eikä ruiskutukissa yms. ole eroa ja auto kun on brasiliasta kotoisin niin liekö materiaalit sitten sen mukaiset kun siellä tuo viina taitaa olla pääasiallinen polttoaine.

Auto on vienyt bensaa aina suhteellisen paljon, verrokiksi tulomatka saksasta 18 kaljalaatikkoa kyydissä 90km/h kaverin asuntoauton perässä 5.9l/100km, Suomessa kesällä 8.5l/100km, talvella eberin kanssa 11-12l/100km, ajo 95% kylläkin kaupungissa ja pienitehoinen kone + automaattilaatikko. Eberin käyttöä ei tule säästeltyä, käytännössä tunnin pöhisee 2-3 kertaa päivässä, ja nythän on vieläkin ollut yöpakkasia, mutta viinalla ajellessa kulutus on ollut kelien vähän kuitenkin lämmettyä tuota samaa 11-12l/100km luokkaa. Tiedä sitten miten tuo kaasuläppäkotelon putsaus tuohon vaikutti mutta vääntöä koneeseen ainakin tuli lisää, samoin kierrosten vaeltelu väheni jne. että aika näyttää sitten mihin kulutus asettuu. Jonkinlainen epäilys minulla on, että MAP-anturi voisi olla tien päässä, auto antoi joskus ennen kaasuläppäkotelon puhdistusta vikakoodin imusarjan paineesta, ja toisaalta auto hieman nyökähtelee eteenpäin esimerkiksi moottoritienopeudesta moottorijarrulle päästettäessä, että tuokin voisi toki selittää yleisesti suurta kulutusta.

Mutta loppukaneettina, suosittelen :). OCF-forumilta löytyy tarinoitani toisesta autosta nimimerkillä Jarpe5, kannattaa vilkaista jos aihe kiinnostaa: http://ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=36&t=216717

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 10.4.2012 9:04

Ahdettuihin autoihin tää etanolihan on mahtavaa ainetta koska nakutusriski olematon ja ennakoita saa käännellä. Tallikaverilla hiukan erikoisempi turbosaabbi, ajellu nyt pitkän aikaa 30-50% seoksella. ei kuulemma bossilainen pumppu kestä täyttä soosia,siks ei oo viel 100%.

älytön ero kuulemma jo nyt,aikoo kesän mittaan panna 100%

Polttoainelinjat överiksi laittaa rosteria tai happosta,deatswerkin tai walbron pumppu,ja tärkeintä,öljysihti olis hyvä putsata,ja alkuun vaihtaa öljyt ja suodatin tiheään, juurikin tämän liotusongelman takia.

Tää on nyt kuuma aihe,elikä sami ja forsh vois vähän kertoilla enempi kun saavat pelit rokkaamaan et miten toi vr6 toimii tällä litkulla. ja miten tää koodipuoli, kun esim. nois saabeissa naurettavan helppoa toi kun vakiopurkkiin saa läppärin ja voi käännellä miten haluaa.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 10.4.2012 15:45

Itsellä moottori pelannut moitteetta kaupunkiajossa. Nyt tuli tehtyä yli 1000km:n reissu pääasiassa valtatiellä ja reippaalla kaasulla. Motarilla nyki hetken lähdettäessä matkaan. Lueskelin vikakoodit n.600km:n jälkeen. Heitti kehiin P1128 ja P1130. Vag-comi kiinni ja ajoon. Lambda tarjosi maksimikertoimet 25 jo puolella kaasulla. Boksista säädöt tappiin ja uusi yritys. Nyt vasta tappiin täydessä kiihdytyksessä ja palautti hyvin hellittäessä. Elikkä näyttäisi toimivan. No kotiin palatessa vikakoodit uudelleen lukuun ja samat ponnahti uudestaan. Kuitattu pois ja uusia ei ole ilmennyt lyhkäisessä ajossa. Ilmeisesti kakku ei riitä kovemmassa kuormituksessa. Tuli leivottua oikein urakalla läppärin ollessa kytkettynä, mutta vikakoodit ilmenevät vain matka-ajossa. Löytyiskö vinkkejä ongelmaan vai onko tuo edes ongelma?

forsh
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.5.2010 18:47

ViestiKirjoittaja forsh » 10.4.2012 17:14

short term and long term fuel trim

check your maf connections

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 10.4.2012 19:27

Kyllä mulla ainaskin tossa 2e koneisessa golffissa nousi kulutus niin paljon ,että bensalla ajetaan taas..... ainaskin toistaiseksi...

Pari kertaa tankattu.... ekalla 50/50 suhteella ja toisella kertaa 60%e85+40%98e,molemmilla kerroilla n.30 litraa ja kulutus ollu n.11-12L/100km seka-ajossa

Enhancer
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.3.2012 22:57

ViestiKirjoittaja Enhancer » 10.4.2012 23:13

Tänään hajosi sitten Astrasta jotain, mitä ilmeisemminkin myös bensapumppu. Ennestään tuntematon Saab-foorumilainen riensi apuun kun tiesin ennestään siellä järjestetyn kimppatilaus noista deatschwerksin pumpuista, kyselin että olisiko joku tilannut ns. reserviin itselleen pumppua ja eräs ystävällinen kanssakaupunkilainen ilmoittautuikin, joten sain pumpun lainaan kunnes saan käsiini itselletilatut pumput.

Tuo DW200 kun on speksattu myös etanolikäyttöön, ja yliampuvan tehokashan tuo vaparille on mutta kestääpähän tuon 4bar bensanpaineen sitten ainakin, eikä tuo maksakaan enempää kuin motonetin kiinalainen. Täytyy ottaa mitat tuosta, että kuinka tuon saa askarreltua tuohon Polon ämpärin sisälle, mutta siis samanlaisen saa Polokin kun näillä autoilla pitäisi kuitenkin uskaltaa ajaakin.

Kokeilijoille tosiaan tiedoksi, että tuo bensanpaineen nosto toi molemmissa autoissa merkittävän eron kulkuun ja käynnistyvyyteen, vaikka minulla nuo huijausboksit suutinten rinnalla onkin. Sen 12% lisää tulee 1bar nostolla, Opelista ranetin vakio-paineensäätimen kantta sisäänpäin painemittari linjassa kiinni, ja tosiaan Poloon löytyi tuo sopiva putsari ihan Motonetin hyllyltä, eli tuolla saa halvalla paikattua noita laihallemenoja ja toisaalta vaikka ajaisi bensalla niin ruiskun pitäisi tuo 12% lisäys pystyä laihentamaan pois.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 11.4.2012 19:40

Tuo P1128 on Long Term Fuel Trim System Too Lean Bank 1 ja P1130 Long Term Fuel Trim System Too Lean Bank 2. Eli kummatkin puolet ovat olleet laihalla jossakin tilanteessa. Nythän niitä vikakoodeja ei saa päälle millään. Ajattelin vaihtaa uuden PA-suodattimen, kun saan jotakin aikaiseksi. Sen jälkeen voisi tarvittaessa koettaa nostaa bensapainetta sinne 4barin nurkille. Mikäköhän säädin tuohon olisi simppelein? Näyttäisi suuttimet olevan kokoa 216cc/3bar, joten pitäisi riittää. Toki löysin etanolillekin tarkoitetut. Hinta n.120€ kappale (laakkosella n.160€), joten eipä innosta hankkia uusia. Kylmäkäynnistys on melkoista vinguttamista, mutta muuten pelaa ok ja kulutus ei ole noussut kuin n.2 litraa.

Enhancer
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.3.2012 22:57

ViestiKirjoittaja Enhancer » 13.4.2012 0:03

Eipä ollut Astrasta pumppu sökö, ainakaan kokonaan, vaan bensapumpun rele. Vaihdoin kyllä tuon DW200 myös paikalleen, eipä tarvitse miettiä kestääkö vai ei.

Enhancer
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.3.2012 22:57

ViestiKirjoittaja Enhancer » 20.4.2012 20:15

Näyttääpä olevan taas E85 hinta kohdillaan. Asiakasomistajapäivät Prisma Tampere Lielahti, 0.85€/l. Jos et vielä ole alkoholisoitunut, nyt on hyvä aloittaa :P

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.4.2012 20:27

Mites moottoriöljy käyttäytyy jos siirrytään RE85:een? Eikä etanolilla ole huomattava pesevä vaikutus ja sylinterin seinät ei saa mahdollisesti tarpeeksi öljyä?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.4.2012 21:57

Ei sitä nyt ihan desi/litra tolkulla alas huuhtoudu :)
Öljyn vaihdon välinä voisi käyttää vaikka VW omaa suositusta, jota en kyllä tiedä...

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 20.4.2012 21:58

Onhan bensakin kohtalainen liuotin öljyn suhteen. Mututuntumalla etanoli palaisi puhtaammin ja siitä jäisi vähemmän palamisjätteitä öljyn sekaan. Toisaalta öljykorkin ja pakokaasujen perusteella etanolilla ajaminen tuottaa vesihöyryä = kosteutta myös koneen sisälle enemmän kuin bensa. Molemmat siis puhdasta mutua enkä ole yrittänytkään löytää mitään tieteellistä todistetta.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 20.4.2012 23:40

Juu kyllä kosteutta ainakin tulee. Kaasua polkiessa pakoputkesta pärskii kuin liian kiihkeän sylkirauhasten toiminnan omaava räppäri. Tähänmennessä itse olen käytellyt muutamia tunteja, ja ajanut ehkä parisataa kilometriä omallani eikä mitään ennakkoluuloisten pelotteluja täyttäviä tunnusmerkkejä ole esiintynyt. Ei haise öljyt viinalle tms. Varmuudelta ostin uudet tulpanjohdotkin (mk4, vetokahvat, winkwink) ja seokset paranivat entisestään. Voi olla ettei uudelleenohjelmointia tarvitakkaan. Saa nähdä mihin korjausarvot asettuvat myös täyskaasulla, jota ei kovin vielä ole päästy kokeilemaan. Ensiviikolla tekniikan muutoskatsastus, ja tätämyötä ainakin testikilometrejä ~200km lisää. Sitten ehkä pitemmälle taipaleelle kokeilemaan onko tuosta verkusta luottopeliksi, ja kuinka paljon se kuluttaa raakaa e85:sta.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 21.4.2012 17:37

Kolmisen tonnia alkaa olla lasissa RE85:lla. Toukokuussa tarkoitus vaihtaa PA-suodin, öljyt ja -suodin. Katsellaan mitä moskaa on liuennut mukaan. Millaista paineensäädintä suosittelette tuohon V6:seen? Käynnistely takkuaa edelleen, vaikka ollaan plussalla. Kertalaakista kylmänä ei lähde koskaan.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 23.4.2012 19:55

http://www.halpatek.fi

Onko kellään minkälaista kokemusta tuolla re85 boksilla varustetusta autosta joka olis nimen omaan jälkiasennettu jota tuolla linkin osoitteessa kaupataan? Aiheutuuko tuon asennuksesta mitään muuta kuin mahdollinen MIL-valon aktivoituminen ja sitten re85:n käytöstä mahdolliset mittavat ja kalliit vauriot polttoaine järjestelmälle? Ehdoissahan mainitaan että myyjä ei ota mitään vastuuta. Itteä kiinnostais asennuttaa tuommonen bcb-moottoriseen boraan kun tuota ko. polttoainettakin olisi läheltä saatavissa.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 24.4.2012 19:05

Kallishan tuo Halpatekin sarja on. Ja erikoista ettei itse tuotteesta ole kuvaa. Vilkaisepa tuo:

http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 25.4.2012 12:37

Tuli tehtyä RE85 muutos sähkökaasu 1.8T koneeseen.
Pelkkä softamuutos vakio suuttimilla ja hieman lisätty tehoa alkuperäiseen, näyttää toimivan täysin kuin bensalla -10 asteen pakkaseen asti.
Reilun viikon ajelulla pitkän ajan fuel trim on +1,6%.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 27.4.2012 1:55

Mikäs nyt on halvin tapa saada toi vr6 toimimaan 100% RE85? megasquirt + suuttimet?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.4.2012 2:33

Asenna squirtti ja ahda se.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 29.4.2012 15:26

Öljyt ja pa-suodatin vaihdettu. PA-suodattimella ajettu 23tkm:ä, joista viimeiset n.3tkm:ä RE85:lla. Täysin puhtaat viinat tuli ulos. Aikaisemmin vaihdoin 60tkm:ä ajetun suodattimen, josta valunut litku oli aivan ruskeaa. Öljytkin näytti olevan silmämääräisesti roskattomat (ajettu n.9tkm:ä), joten ei ole ilmeisestikään mitään moskaa irroittanut. Nyt seos on max.RE74, liekö seoksen vai kelien lämpiämisen syytä, mutta auto toiminut loistavasti, jopa "kylmä"käynnistys. Huomenna tulee pitempää matka-ajoa, joten pääsee lukemaan, onko tullut vikakoodeja seoksesta. Parempaan suuntaan on menossa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.5.2012 21:25

Noniin. 800km karkeasti viinalla takana, ja ongelmitta kyllä ajeltu. Kylmäkäynnistykset on vain tuskaa, joten sen suhteen jotain on tehtävä ainakin. Kylläpä olisi poikaa helpommin säädettävä moottorinohjaus.. Kulutus siinä 10litr kantturoilla, jota saa laskettua kun ajelee iisimmin. Mukavasti vaan kulkee pitkällä vitosella niin ei malta ajella pyöreiden kylttien mukaan...

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 4.5.2012 18:04

Juuri vaihdoin S4:sen suuttimet orkkisten tilalle ja otin boxin irti. Paukkua tuli ensi tuntumalta lisää ja syöttöä riittää. Seuraillaan tilannetta...

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 9.5.2012 12:40

Unisettingsillä viilattu kartat ja nyt auto toimii täysin moitteetta RE85:lla. Long timet +0,8%:a. Suuttimille kertyi hintaa 50€:a ja softan sai netistä ladattua. Katsotaan sitten syksyllä, mitä viilauksia tarvitaan pakkasten saavuttua. Mutta näillä mennään sinne saakka.

Diosol
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 24.1.2010 21:55

ViestiKirjoittaja Diosol » 9.5.2012 22:43

Hei!

Kokeilin -89 1.6 Jettaani laittaa e85:sta 100%. Toimii tosiaan muuten hyvin, mutta seosta pitäisi saada rikkaammalle. Vedin jo tyhjäkäynnin säätöruuvin siitä luukun kautta pohjaan ja säädin korvakuulolla ennakon sopivaksi. Eikös se olekkin Pierburg 2e2 tässä kaasarina vakiona?

Tyhjäkäynnillä seos tuntuisi olevan sopiva, mutta heikentyy huomattavasti mitä enemmän kaasupoljin on pohjassa. Käyntiin saa kylmänä helposti sillä, kun lisärikastaa polkemalla kaasua pohjaan kun se ruikkii reilun annoksen joka polkaisulla. Mikäs muuten olikaan tämän ominaisuuden nimi?

Eli nyt siis Pierburgin tietäjät vinkkejä kuinka saadaan seosta rikastettua koko alueelta. Löysin seuraavalta sivulta nättejä kuvia kaasarista. http://www.ruddies-berlin.de/2E2Wirkungsweise.htm Toinen kuva, missä on poikkileikkaus ja suuttimet numeroilla 20 ja 21. Minkäs kokoiset nämä suuttimet on? Mikähän olisi sopiva suutin 100% E85 bensalle ja mistä voisi ostaa sopivat suuttimet?

Bensapumpun painetta nostamallahan ei taida saada haluttuja tuloksia, kun kaasarissa koho-jousi-neula sulkee hanan pinnan noustessa. Volkkarit ja niiden kaasarit on uusia tuttavuuksia, joten lähdin tekemään talläista testiä. Veikkaan, että homman saa toimimaan pelkästään toisen tai kummankin suuttimen vaihdolla.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 12.5.2012 21:47


Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 12.5.2012 22:42

^Nauroin juuri aivan samaa :D
outo ilmiö - älä tee tällaista cocktailia!

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 12.5.2012 22:54

Eikös joskus ollut samanlainen uutinen kun joku ruotsalainen sekoitti red bullia ja votkaa :) Kuulemma oli hengenvaarallinen.....

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.5.2012 23:06

Se syövyttää moottoria, joka ei ole suunniteltu RE85-polttoaineelle.

Käytävä tarkistaa kohta, onko koko vr6 motti hävinnyt :))

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 12.5.2012 23:27

Vois alkaa tilailemaan 3.2 mäntiä

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 13.5.2012 3:51

Mikäköhän itu siinä on, että 10% etanolia ei aiheuta minkäänlaista haittaa mutta kun laittaa n 50% etanoliseoksen se samantein syövyttää moottorin. Eiköhän tuolla väittämällä samantein todisteta 95E10 vaaralliseksi muille kuin Flexi fuel moottoreille.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 13.5.2012 4:00

Pelkkää propagandaa. Valtiolla raha mielessä. Onkohan nämä uutis-sivustot yms tiedotusvälineet pitäny lahjoa...

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 13.5.2012 12:50

Niinpä. Tarkoitinkin tuon kommenttini sarkastiseksi. Jos etanoli syövyttäisi metallia niin kumma että myyvät olutta tökeissä ;)

Voihan se olla että valtio on sanonut sanomalle, että koittaa estää tuota sekoittamista. Ja toisaalta ihan hyvä niin. Kohta meinaan joku mummeli kattoo että noi miehet tankkaa tuota RE85sta, ja pitäisikö hänenkin kokeilla. Ja kun käyttö yleistyy niin valtio toteaa että kulutus on niin kova, että parempi jos vähän nostetaan veroja että saadaan rahat ihmisiltä.

Toisaalta luulisi valtion olevan iloinen RE85sen yleistymisestä. Jos polttoainelitrasta on veroa se 0,56€+ALV niin RE 85 kuluttaa 20% enemmän joten valtio saa noin 20% enemmän verotuloja. Tietysti ALVista tuleva verotulo pienenee joten ihan 20% veron nousuun ei ylletä.
Varmaan suurin syy moiseen propagandaan on se että flexi fuel autoilla on oma käyttövoimaveronsa jota nämä baarimestarit ei maksa.

Tai sitten toimittaja on vain kuullut näin tapahtuvan ja omaamatta minkäänlaista tietoa aiheesta on päättänyt kirjoittaa puuta heinää. En yhtään ihmettelisi iltapäivälehden autotoimittajalta.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 13.5.2012 12:55

"Ohan tää uus Z06 corvette tosi tehokas, mutta vie paljon bensaa ja on epämukava alusta." xD

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 13.5.2012 19:37

Boxi sai uuden onnellisen omistajan. Itsellä auto toimii loistavasti, joten kesä mennään näillä.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 14.5.2012 20:16

Nyt olen ajellut tuolla 1.8 abs Golfilla 100% etanolilla ilman mitään muutoksia ja hyvin pelaa. Aamuisin hieman pidempi startti ja ihan kylmänä muutama minuutti tyhjäkäynti vaihteenvaihdon yhteydessä kateissa. Koneen hieman lämmettyä pelaa aivan normaalisti. Kulutus noin 1,5l korkeampi. Näin mennään.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 15.5.2012 17:19

Paljonko sitä 100%:sta etanolia on siinä litrassasi?

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 15.5.2012 19:26

No joo, siis 100% E85 polttoaineella tai oikeastaan tarkemmin vielä, sitä mitä sieltä polttoainemittarin sinisestä kahvasta tulee... Anteeksi vajavaisuuteni ja mieleni heikkoteni tuossa aiemmassa kirjoituksessa ;)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.5.2012 19:37

Kaippa sitä 1.8T AGU:lla uskaltaa ajella 95+E85 lantringeilla jossain suhteessa??
Kukaan kokeillut?

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 15.5.2012 19:59

Jos vag-comi on käytössä, niin sillä ainakin voi tarkkailla lambdan toimintaa. Itseäni kiinnostaa eniten, ettei kone käy liian laihalla. Pikku hiljaa sitä E85 seosta kasvattaa ja tarkkailee tilannetta. Jos alkaa oireilla niin heittää 95E10:ä lisää. Ei kait näistä mistään faktaa löydy, vaan on itse tehtävä omia kokeita autolleen. Jos pystyy ajamaan 50:50 suhteella, niin mielestäni hyvä. Toimii sitten talvellakin paremmin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.5.2012 20:05

VCDS-lite löytyy.
Tänne peräkylille ei taida olla etanoolia odotettavissa pistooliin varmaan hetkeen, varsinkin kun 95 maksaa alle E85 hinnan tuossa rajan takana. Mutta vois reissussa käydä ja ajella hieman edullisemmin samalla.

Eli sopeutuuko tuossa moottorinohjaus jotenkin E85 kanssa ajan kanssa?
Joku lastukin siinä kai on.

Edit:matkaajoon suunnitelmissa tankata tankin täytteeksi.
Viimeksi muokannut Sebastian, 15.5.2012 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.5.2012 23:06

Lie se sen 25% seosta korjaa. En tosin tiedä faktaksi, mutta olettaisin kun jopa M3.81 sen tekee.

Ihan varmasti toimii ainakin osakaasulla. Jos et harrasta hurjia täyskaasuvetoja niin huoletta varmasti pystyt ajelemaan, mutta silti tuo seossuhteen tarkkailu on alkuunsa ainakin suotavaa. Ettei sitten vaan satu mitään "oho-elämystä". :)

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 16.5.2012 18:26

Se noista lehtien otsikoista uupuu, että RE85:sen hinta sisältää valmistajan katteet ja valtion veron. Hinta ST1:sen käteiskortilla 0.983€/l eli erotus "normi"bensaan on pelkkää veroa, vai viekö välittäjä siitäkin osansa? Toki jokainen maksaa, mitä haluaa. Itseäni ei vain kiinnosta maksaa veroa, niin että hinta lähes tuplaantuu. Eli miettikää mistä maksatte ja miten paljon.

Tubi
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.10.2008 17:54

ViestiKirjoittaja Tubi » 18.5.2012 23:12

Kaasaritojotaan tankkasin kokeilun vuoksi n. 50/50 seoksen tankkiin, eli puolet E85:sta ja puolet E10:ä. Ei ollut vielä moottori syöpyny pois ku kävin äsken ajelemassa.
Seuraavia havaintoja:
- Tyhjäkäynti normaali
- Käynnistyvyys tuntuu lähes normaalilta, jää käyntiin eikä sahauta.
- Ihan pintakaasulla meno enemmän tai vähemmän nykivää - suuttimen suurennoksella oletettavasti parantuu
- Edellisen seurauksena "booaa" kun painaa äkisti kaasua, lähtee kyllä sitten.
- Täyskaasulla toyota vetäny perinteisesti paksulle seoksen niin siellä ei ongelmaa, tuntuisi jopa tehokkaammalta kuin tavallisella bensalla(?)
- Kulutuksesta ei vielä hajua, ei ainakaan silmissä putoa viisari.

Katsoi se mersukuski hetken ku wanhaan tojotaan tankkaili etanolia :>

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 24.5.2012 7:24

Se on vaarallista ajella etanolilla!
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uuti ... 1205179545

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.5.2012 8:49

Voi prkl.. Nyt ne sen sai selville! Ihmekkös sillä onkin niin hauska ajella...

Youtubestakinhan on löydettävissä hyvä esimerkki siitä, mitä esim. vuotava pakoputkisto saa aikaan kuljettajalle. Kannattaa etsiä hakusanoilla "Ahvenisto & häkämyrkytys". Esimerkki siitä, että huomaamaton vika voi koitua jopa hengen päälle. Pitäkääpä siis MYÖS etanoli-kansa autonne kunnossa!

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 24.5.2012 15:35

Omassa kotterossa etanoli kärysi voimakkaasti muutaman päivän. Asiata selvitellessä löytyi melkein poikki leikkautunut o-rengas suuttimesta. Laakkosella varaosien sopivuutta selvitellessä paljastui että samoja o-renkaita käytetään vakio- ja etanolikäyttöön tarkoitetuissa suuttimissa. Että niin se etanoli syövyttää auton tiivisteitä ja kumiosia. O-rengas oli todennäköisesti rikottu suutinta irroittaessa. RE85:sta käytetty n.600 litraa.

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 24.5.2012 16:41

Ihan pelotteluna mainittakoon, että jonkin aikaa sitten juttelin erään asentajan kanssa joka oli ollut tekemässä jotain viinapolttosta 740 volvoa. Etanolin seurauksena oli venttiilinvarrenkumit hapertunu KO vehkeestä. Ilmeisemmin on ollut jotain viinalle sopimatonta kumiseosta. Ei noi pelottelut aivan paskapuhetta ole, mutta hyvin rankasti liioiteltuja.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.5.2012 17:03

Alkuperäset venavarrenkumit hapertunu "juuri sopivasti"? :)

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 24.5.2012 17:26

No eihän se etanoli tietenkän kaikissa toimi. Itse en usko että 80-luvun malleissa ainakaan pitemmän päälle. Omassa 80-luvun kotterossani meni venavarrenkumit aikoinaan, ilman että etanolista olin kuullut autoilussa mitään. Helppo pistää kaikki ikään liittyvät viat vaikkapa 95E10:n syyksi. Itseä ei pahemmin nuo jutut hetkauta, keskityn vain omaan autoiluuni. Oma autonikin on jo 12 vuotta vanha, mutta kummasti porskuttaa. Tuo yleistäminen raflaavissa otsikoissa pistää jurppimaan.

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 24.5.2012 21:15

Tietysti voi olla, että juuri sopivasti hajosi suoraan etanolikonversion jälkeen. Kuulostaisi vaan hassulta yhteensattumalta. Todennäköisesti on vain sattunut vanha kumi joka valmiiksi heikko eikä oikeen tykkää etanolista. Uusilla olisi varmasti kestänyt hyvin vuosia. Vaihtamalla etanolikelpoisiin lähti kone toimimaan. Ilmeisemmin aiheutti tosin hieman isomman remontin kanteen.

Tarinan opetus on, että kun lähdet virittämään tosissaan, tee kaikki kunnolla, ettei tarvitse tehdä asioita kahdesti. :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.7.2012 12:44

Pienen lasku/ajattelu virheen takia tuli aika tymäkkä seos.n.75% etanolia ja loput bensaa :)
Hyvin tuntuu Vr6 toimivan tolla seoksella näillä helteillä.... pitäsköhän kokeilla ihan raakaa Re85:sta..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.7.2012 15:44

310cc suuttimilla korjailee seosta n. 8% laihemmalle. Saattaa nyt olla vakiosuuttimilla tuolla seoksella korjaus-arvot aika maksimissaan. :)

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.7.2012 19:34

Onko kuin moni tulppia vaihtanut kuparisiin ja astetta kylmempiin 85 käytössä, ulkomailla tuntuu olevan erittäin yleistä ja noin 15tkm vaihtovälin kanssa. Hinta ei ole este kun 3e/kpl kun vertaa vakioihin kun 10e/kpl

Ajuri64
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.5.2010 16:59

ViestiKirjoittaja Ajuri64 » 9.7.2012 10:51

Moi!
Itse olen ajellut nyt > 1000 km seoksella 2/3 RE85 ja 1/3 E95. Tuntuu toimivan samanlain kuin E95 kulutus vaan isompi. Kokeilin puhtaalla RE85 ja auto rupesi nykimään yms pientä opellimaista käyttäytymistä oli havaittavissa.

Onko kellään kokemusta ADR koneen muutoksista / parannuksista RE85?

Minun mielestä näyttää tuo Motronic M3.2 hoitavan säädöt ( vai pitäisikö tarkistaa VAG comilla, vai näyttääkö mitään piraati versio?) joten imuilman määrän muuttaminen ei auta, pitäisi saada säätö dynamiikkaa enemmän ja siihen vaikuttaisi bensanpaine tai isommat suuttimet.


Uusia verolakeja odotellessa ajelen RE85:lla niin kauan kun Pasuunan pannu kestää.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 9.7.2012 19:43

S4:n 349cc suuttimilla oli korjaus n.-8.5. Unisettingsillä fiksailin korjauksen n.0:aan. N. +15 korjauksella pystyi ajamaan kaikilla seoksilla 95E10:stä pelkkään RE85:seen. Nyt on taas vakiosuutimet koneessa. Unisettingsillä rikastus tapissaan ja nyt korjaus on se n+15. Eli näyttäisi vakkareillakin pystyvän flexi fueliksi. Kohta 7000km:ä ajettu RE85:llä.

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 28.7.2012 16:12

AAM Vento on nauttinut 50 - 60% viinasta nyt viimeiset 6 - 7 tkm ja testaus jatkuu. Ilman liikoja hifistelyjä, en ole vaihtanut öljyjä enkä filttereitä enkä vielä vähään aikaan vaihdakaan. Öljyt pysyy yllättävän vaaleina (koska väitetään että etanoli liuottaisi kaiken paskan koneesta kiertoon) ja öljyn kulutus on hiukka kasvanut, tosin en syytä etanolia vaan ehkä 240 tkm ajettu kone saa 2dl tonnilla viedäkin. Syksymmällä kokeilen shimmata paineensäädintä, tarvitsisin n. 10 - 15% rikastuksen jotta vakioecun säätörajoissa voisi ajaa millä tahansa bensalla. Sytkäennakkoa on nyt pari astetta ohjearvoa enemmän ja kulutus on maantieajossa jäänyt hieman päälle 7 litraan. Mites muilla, onko etanoli syövyttänyt letkuja sekä pilannut lohkoja ja jarrupaloja ;) ?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.7.2012 2:14

Itsellä auto seisoo jo kohta neljättä kuukautta. Etanolihöyryt syövyttivät lompakkoon ajokortin mentävän reijän ja se "putosi" tuonne tienpäälle. :(

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 30.7.2012 6:57

Minulta etanoli syövytti puolan, tuulilasin pyyhkijöiden moottorin sekä takimmaisen äänenvaihtimen ;)
Ajoin noin 4-5tkm E85 polttoaineella ilman mitään säätöjä. Ainoastaan kylminä aamuina oli havaittavissa tyhjäkäynnin puutetta ensimmäisen 3km aikana. Koneen lämmettyä ei mitään ongelmia.
Siirryin takaisin normi bensaan eli 95E10 ajoon. Auto tuntui vastaavan kaasuun herkemmin. Kulutusero 2,5-3l/100km. Bensan kulutus laski reilun litran etanolikokeilun jälkeen, liekö syynä ollut tuo etanolin pesevä vaikutus.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 9.8.2012 9:15

tein itse juuri muutoksen omaan 2l 8v golffiin (vm95) homma on kaikessa yksinkertaisuudessaan helppo ku mikä niinpä kerron muutamia juttuja mitä on tullu opittua/ selvitettyä.

halvin keino on irrottaa vakio bensanpainensäätimestä letku ja siitä sitten tankkaamaan. vaatimuksina tietty että säädin on mallia 3 bar. jää vähän laihalle kuiteskin tällä keinolla.

jos haluu säädettävyyttä voi yrittää laittaa bensan paineen säätimeen ruuvia persuuksiin. mutta itse en suosittelisi.

mun autossa on toteutettu homma ottamalla vakio säätimestä sisempi o rengas vekeen jotta se virtaa ohi ja säädettävä bensan paineen säädin ennen paluu letkua.

jos teette tällä keinolla nin muistakaa tiivistää kaikki kierteet joko o renkaalla tai locktiten kierre lukitteella.

tällä hetkellä mun testi palikat on osottanu et mikä vaan locktite menee :D mutta itse suosittelen sitä ihan normaalia moottorin kasaukseen käytettävää sinisen väristä tai keltaista tiivisteliimaa. molemmat toimii varmasti.

sitten todettu kumiletkuista sen verran että etanoli ei niitä hajota vaan pehmentää. se letkut tarviii kovan tärinän yms että lähtee murtumaan.

mulla on menossa testi missä kokeilen eri aineita ämpärissä täynnä e85. ilmottelen jahka saan jotn tuloksia.

jos tekee säädettävällä bensan paineen säätäjällä tän muutoksen kannattaa viedä korjaamolle säädettäväksi. sieltä ne saa pakokaasumittarilla säädettyä juuri oikeet seokset.

kaikki mitä oon kirjottanu on joko todettu tetaamalla tai selvitetty maahantuojalta yms.

ja viimeisenä yksi kysymys. palaako etanoli niin puhtaasti vai mistä mahtaa johtua ettei mun sytytystulpissa oo mitään väriä. ne ei tuu valkoseksi eikä maitokahvin eikä mustan väriseks. jos jotain ni ne on pikkasen vihertävät :O

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 9.8.2012 14:22

Sul on nii ympäristöystävällinen auto että tulpatki kasvaa sammalta :D

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 9.8.2012 15:10

Mielenkiintoista tietoa.. Toimiskoha tällänen uudempikin 2litranen jos vaihtais vaan vaikka 3.5bar tai 4bar pa-painesäätimen?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.8.2012 1:54

Saab forumilla on neljäs kimppatilaus menossa DW200 viinankestävistä pumpuista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=127225

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.8.2012 22:04

Minkäs kokoset suuttimet ois hyvät, kun tulevaisuuden tehotavoite pyöris tossa 250-300 tienoilla?
Kun noi nettilaskurit antaa ohjeeksi kaikkia B.S.F.C. arvoja väliltä 0.9-1.5.. ni ota tosta nyt selvää...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 12.8.2012 22:15

Bensallehan mitoitetaan kutosessa karkeasti 1:1 suhteella suuttimen koko tehotavoitteeseen nähden, joten itse veikkailisin että sellaiset 400cc suuttimet alkavat jo riittämään etanolilla nuihin tehotavoitteisiin.

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 12.8.2012 22:22

Itsellä alkaa olemaan 2000km etanoliläträystä takana. Tällä hetkellä tankissa noin E55 vastaava seos. Eli täyteen tankatessa laitoin 25litraa etanolia ja loput 95E10. Olen kasvattanut etanolimäärää joka tankkauksella, seuraavalla laitan 30l RE85.

Tähän mennessä ei minkäänlaisia ongelmia, tehot tavalliset, kulutus ei ole vielä noussut. Eli säästöä tällä hetkellä tulee lähes 20e / tankkaus. Mikäli raakaan RE85:n päästään ongelmitta niin luultavasti kulutus tulee viimeistään siinä vaiheessa nousemaan. Seurataan tilannetta.

Autona tosiaan -00 Cordoba johon ei suositella edes E10-bensaa.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 13.8.2012 16:23

Uskallan väittää, että ajat jo nyt liian laihalla seoksella, jos kulutus ei ole kasvanut yhtään. Kulutus kasvaa 20-40%:a ajosuoritteesta riippuen, jos sitä soppaa riittää tarpeeksi. Varmasti ei tule toimimaan pelkällä RE85:lla ilman säätöjä ja kone kyllä kilahtaa aikanaan. Kannattaisi lukea trimmit, ennen kuin on liian myöhäistä. Itsellä on nyt autossa softa E85:lle, jossa polttoainemäärää on kasvatettu riittävästi ja sytytysennakot on säädetty. Vakiosuuttimilla riittää ja potkua on tullut lisää.

mustonenj
-
Viestit: 396
Liittynyt: 15.6.2005 14:54

ViestiKirjoittaja mustonenj » 13.8.2012 21:14

mites, onko porukalla kokemusta 2 litraisen agg-koneen re85 soveltuvuudesta?

50/50 tuntuis menevän vielä ihan ok, mutta mieli kuitenkin tekisi ihan pelkällä re85 ajella.

vr6 suuttimet ja bensanpaineen nosto, riittääkö?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa