VR6 FAQ/jutustelut/kysymykset tänne

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 24.7.2012 20:20

Jännä että sit +2800rpm toimii eikä koodia tule.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 24.7.2012 20:20

Nii joo ja pystyykö noita teettämään jossain? Et tulis sopivat änkät ja putket yms.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.7.2012 20:32

Piedro kirjoitti:Jännä että sit +2800rpm toimii eikä koodia tule.


Eikös magneettikentän tarpeeksi lujalla häiritsemisellä jonkunlainen sähkösignaali saada aikaiseksi, joten jos sinne kovalla kierroksella jokin signaali muodostuu, olettaa ecu että anturi on ehjä.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 24.7.2012 20:36

Anturi on pariviikkoo vanha kun kokeilin että oisko entisessä anturissa vikaa ollu ja ecu ainakin muuten on toiminut, muuta ihmeellistä en autosta ole huomannut. Pitääpä mittarilla vilkaista volttimääriä anturilta.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.7.2012 20:40

Meneehän anturi oikein paikalleen, ja on fyysisesti saman mittainen alkuperäisen kanssa?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 24.7.2012 20:58

Kyllä, tuli verrattua uutta anturia vanhaan ja identtiset olivat eikä uuden paikalleen laitossa ollut ongelmia. Kuusamossa loma reissulla tuli pörhöllä käytyä passatin kanssa ja kysyin asentajalta ongelmasta, sanoi että muistaa että joskus oli tullut samanlainen tapaus vastaan mutta ei muistanut mikä autoa vaivasi. Muisteli että syy ei ollut suoraan anturissa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.7.2012 21:37

Tyhjäkäyntimoottorille(kaasuläpälle) näytti lähtevän ecun samasta pinnistä myöskin käyttöjännite. Toimiiko sulla tyhjäkäynti normaalisti?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.7.2012 1:32

S4mmy
Mistähän muuten voisi saada verkuun hyvän 3" cat-back putkiston?

Ei taida 3" tehdä kukaan, ehkä joku pikkupaja jenkkilän puolella. Suurin osa on 2.25" tai 2.5".
3" on aika iso, se vaati jo nokat, lastu, 2.9 imusarjan yms muutoksia.
http://www.martelius.com/ luulisi tekevän.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 25.7.2012 7:47

Tuntuu että tyhjäkäynti ihan pikkusen pätkii, mittarista ei huomaa mutta kuulostaa kun hieman "potkii"

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 25.7.2012 9:01

Mistähän muuten voisi saada verkuun hyvän 3" cat-back putkiston?

3" voi olla vähän turhan isoa joo :D

Itse viime perjantaina talvilinttaSierran vein tuohon Sulan teollisuusalueelle pakoputken laittoon. Alusta loppuun 2,5" putkea yhdellä vaimentimella. 120€ tuli hintaa koko keissille :) Kyllä nyt höpisee

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 25.7.2012 9:04

Taas kun kävin syynäämässä konetilaa ventosta niin huomasin että syylärin päässä oli pistoke jäänyt irti, flekti on kyllä pelannut ja mittari lämmöt näyttänyt...

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 25.7.2012 17:27

3" voi olla vähän turhan isoa joo :D


Eikös ne siellä jenkkilän puolella testannu dynossa 2.5" vs 3" ja 3" toi lisää tehoa? Ja ei siitä kai mitään haittaakaa oo vaikka sinne 2.5:den sijasta pistäis 3" ;D. Omassani on 2.5", mutta suunnitellaan vähä putkistoa jos kaveri nyt ostaa veeran :)

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 25.7.2012 17:34

http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ck-to-back.
Ainakin noilla vireillä.. 2.9 imusarja, rälläköity pakosarja, nokat yms. kuten Ikonen ylempänä sano.

Onks muuten ketään täältä tulossa bug in finniin?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 25.7.2012 17:35

Kappas nii onki, muistin et olis ollu vakioon... No ei siitä kai haittaa oo vaik 3" sinne pistäis :).

Onks muuten ketään täältä tulossa bug in finniin?

Tulisin jos olis auto iskussa :/

Häntti
-
Viestit: 211
Liittynyt: 26.1.2009 22:51

ViestiKirjoittaja Häntti » 25.7.2012 21:11

Mutta mites suoraan 2.9. onko järkevää tehdä suoraan 3''. minä olen tulossa menossa BIF aineskin.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 25.7.2012 21:13

Mutta mites suoraan 2.9. onko järkevää tehdä suoraan 3''.

Ei siitä kai haittaakaa oo? Ja oli kyllä jotenkin niin sekava teksti nyt, että piti lukee oikeen pariin kertaan ennen kuin saa selvää et mitä hait takaa :D.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.7.2012 21:21

Oma veikkaus et 2.9 hyötyy paremmin tosta 3", kuin 2.8.

Häntti
-
Viestit: 211
Liittynyt: 26.1.2009 22:51

ViestiKirjoittaja Häntti » 25.7.2012 22:12

jooo yönpimeinä tunteina ei voi tulla selvää tekstiä. mutta mistäs mahtais löytyä nelikko verkkuun pakosarja? vai saisko normi pakosarjasta mukuteltua?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 25.7.2012 22:14

mutta mistäs mahtais löytyä nelikko verkkuun pakosarja? vai saisko normi pakosarjasta mukuteltua?

Porttaat vaan normin tiivisteen kokoseks.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.7.2012 22:21

Ei muutakuin pakosarjat ja downpipet porttaukseen.
http://forums.subdriven.com/showthread. ... -Intensive)
Valmiita peltisarjoja ei löydy syncroon. Ja vajaa vetosiinkin peltisarja millä todistetusti saa 10hp lisää, maksaa n. 1k dollaria.... siihen sit verot, tullit yms päälle..

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 26.7.2012 18:30

nonniin nyt olisi sitten tarvetta abs järjestelmän sähkökaaviolle. absjohtosarja poikki ja kaks samanväristä kaapelia,samassa liittimessä. kumpi kumpaan vai onko samaa sähköä? punainen johto valkoinen viiva,liittimessä se parikyt eri johtoa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 27.7.2012 10:46

Lisää venton ongelmista: Tein havainnon että kylmällä koneella antaa tuolta nokka-akselin asentotunnistimelta koodin (camshaft position sensor (hall) g40 open or short to b+) alle kahdentuhanen kierroksen mutta lämpimällä koneella tuo raja missä koodin antaa siirtyy kolmeentonniin. Nyt antoi myös toistakin koodia välillä (camshaft position sensor (hall) g40 short to ground) eli olevinaan maakin häviää välillä tuolta anturilta. Ihme juttuja...

Edit: Oiskohan tässä lähistöllä kiinnostunutta henkilöä tulla vilkasemaan venton pellin alle, palkaksi vaikka koppa olutta jos joku jolla olis pientä käryäkään vr6:sta viittis tulla katsomaan? Päivitellään sit vaikka kahdestaan tilannetta :D Asun Siilinjärven ja Nilsiän rajalla.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 27.7.2012 12:24

Eikös short to ground meinaa että maasulku, elikkäs siis oikosulussa maahan?

Jos Kajaanissa on käyntiä joskus niin tervetuloa ihmettelemään tänne :D

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 27.7.2012 18:41

Nyt on auto kasassa ja kaikki toimii (ainakin suurinpiirtein toimii 8) ).

Tuntuu vaa, et edelleen olis lämpöongelmia tossa... Tiedä sitten, että onko vaa kuvitelmaa, pitäs myydä koko paska pois :D

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 27.7.2012 22:20

Minkäs hintane projekti tuo kansi remppa on? Vaikuttaisi, että nostajat ainakin nakuttaa siellä, öljykorkinkin kun avaa kun kone on päällä niin kuuluu ihmeellinen kolkotus...

Minkälainen homma toi nyt sitte on itse tehtynä tai jos vie korjaamolle? Onko halukkaita korjaajia? :)

Edit: Kannattaakohan tuohon sitten pistää kerralla se mk4 vr6:sen kansipahvi? Eikös siitä jotain hyötyä ollu?

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 28.7.2012 2:59

Joku tais puhua joskus 500 eurosta. Ihme kun mulla on/oli luultavasti se venttiilin nostaja särki mutta kun avaa öljykorkin käynnissä niin ei ääni muutu yhtään...

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 28.7.2012 3:06

Hitto kun on kallista... ku ei oo sit välineitä eikä paikkaa tehä tota. Siis sen äänen kuulee paremmin kun avaa korkin ja pistää korvan siihen lähelle, sellane ihmeellinen kolnksotus... millaista ääntä se pitää jos nokkien laakerit on menny tai onks niille ees mitää laakereita? En oikein tunne tuota nokan toimintaa... onko mahdollista et nokka-akseli olis käyräks menny jotenki ja se aiheuttais ton?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 28.7.2012 3:07

Hitto kun on kallista... ku ei oo sit välineitä eikä paikkaa tehä tota. Siis sen äänen kuulee paremmin kun avaa korkin ja pistää korvan siihen lähelle, sellane ihmeellinen kolnksotus... millaista ääntä se pitää jos nokkien laakerit on menny tai onks niille ees mitää laakereita? En oikein tunne tuota nokan toimintaa... onko mahdollista et nokka-akseli olis käyräks menny jotenki ja se aiheuttais ton?

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 28.7.2012 10:26

Juu sellanen 500e meni ittellä kanteen kun laittoi koneistamolla ohjurit+kumit, seetit ja kannen plaanaus. Venttiilit jos tarvii vaihtaa niin 25e/kpl.

Sitte vielä motonetistä uudet nostimet ~190e.

Tietty kannentiiviste ja pultit ~80-100e.

Ja muutamat tiivisteet/hilut siihen päälle.

Halpaa ko saippua :>

Nokissahan ei ole laakereita vaan nokat tulee kiinni akselipukkeihin ja öljy pitää nokat irti pukeista...

Voiskohan joku venttiilinjousi olla poikki ja päästää ylimääräistä ääntä? Tuleeko kellään mitään mieleen?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.7.2012 11:05

Ketjut/laahaimet on samassa tilassa. Imusarja ja venakoppa on halpa ottaa irti. Pelkällä tiivisteliimalla vanhat tiivisteet takasin kiinni :)
Eli ei muutakun otat imusarjan, venakopan ja ylemmän päätykopan irti. Sit vaan ihmettelemään mitä löytyy.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 28.7.2012 12:16

Jotenkin kauheen vaikee uskoo et ketjuissa tai laahaimissa olis jotain, kun kuitenkin 2008 tehty jakopään remppa, ja sen jälkeen tullut n. 70tkm ajettua... Muutenkin ääni ei ole rallattava vaa juurikin enemmän venttiileihin viittaava...

Toi koneen avaus on sellane asia, et vaikka olis kuinka yksinkertainen homma, niin sitä en mielelläni tee yksin vaan mielummin jonkun kanssa joka tietää hieman mua enemmän siitä :).

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 28.7.2012 13:15

kyllä sen vena kopan voi kuka tahansa ottaa irti ja kurkistaa sisälle :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.7.2012 13:19

Isoin ja vaikein homma venakopan irti otossa on muistaa miten kaikki muovit yms tulee takasin ja millä kiinikkeillä. Nimimerkillä suojamuovit takakontissa :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 28.7.2012 13:22

Mulla on joku entisistä omistajista menny paskoon yhen suojamuovin kiinnikkeen kannat... Millähän sen oikein sais irti siitä ku se torxin tyylinen (en ny muista virallista nimitystä) on käännetty pyöreeks.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 28.7.2012 16:30

Itte porasin reiät kiinnikkeisiin ja iskin meisselin kii... Mukavasti lähti pois :)

Toki voi tehdä myös vastakierteet porattuun reikään ja vastakierretapilla pyöräyttää pois, jos sattuu kamppeet siihen hommaan löytymään.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 28.7.2012 16:31

Mun korjaus kamppeet: Bahcon työkalusarja ja kädet :DD Niil ei pahemmin porata eikä paljo muutakaa x)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 28.7.2012 21:36

Mites, onnistuuko mk3:seen airbagin jälkiasennus kuinka helposti tai onnistuuko ollenkaan?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.7.2012 1:57

Onnistuu. Vaatii ohjainlaitteen, sähkösarjan sekä tietenkin bägit. Plug&pray.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 29.7.2012 18:00

Mistähän vois johtua, että autoa saa käynnistää aika kauan ja kun lähtee käyntiin niin tyhjäkäynti on noin 500rpm?

Omasta mielestäni mun veera on huono lähteen käyntiin, mut ei se mun mielest oo normaalia jos 2sek saa käynnistää ja sen jälkeen käy 500rpm tyhjäkäyntiä?

Kyse ei ole siis mun autosta, mulla lähtee melkein heti kun kääntää avaimesta ja käy n.600-700rpm tyhjäkäyntiä. Tosin jostain syystä epätasaista sellaista...

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 1.8.2012 5:10

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=387.0
Ai että jos 1 ihminen hommaa päästölaput turbolla niin vaikka 5 miljoonaa ihmistä suomessa saa turbottaa kyseisen auton(tässä tapauksessa mikä tahansa mx5)? vai tietääkö joku tuosta toiminnasta enemmän..

Eli jos jollain suomessa on vr6 turbolla me kaikki saadaan semmonen?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.8.2012 12:52

Ei kai sillä ole väliä kuka sen hyväksynnän on saanut, yritys vai yksityinen. Kunhan paketti vastaa sitä, mille hyväksyntä on saatu.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 1.8.2012 13:06

Nyt vaan Antza12 turbo paketin tavarat + lupapaperit jakoon sit :D

Korjaatuhan oman golfin tyhjäkäynti ja käynnistymis ongelmat ihan yht'äkkiä... Oli akku irti kennon vaihto projektin ajan niin sinä aikana kaikki ongelmat käynnistymisen ja tyhjäkäynnin osalta hävisivät :o

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 1.8.2012 13:09

Ootte kyllä ymmärtänyt jotain väärin Antzalta. Ei sille mitään turbolupia ole. Luulee ainakin että siinä autossa joskus ollut turbo. Se ei tarkoita että olisi papereissa muutokset.

Miata foorumilla näköjään noiden virittelyjen kanssa vähän eri meno kun täällä :D

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 1.8.2012 13:11

Ja siinä on ollut turbo kiinni. Itselläni turbo varastossa odottamassa. Luvat löytyy kuitenkin :)


Eikös tuosta saa aika hyvin kuvan, että olis paperit siihen? :)

VR6-Freak
-
Viestit: 63
Liittynyt: 23.7.2012 15:00

ViestiKirjoittaja VR6-Freak » 1.8.2012 22:02

Onkos noissa 3 ja 5 ovisissa malleissa samat penkit? Ajattelin ostaa halvalla 5 ovisen vara vr6:sen ja tuossa olisi nahkasisusta..

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 1.8.2012 22:15

Menee päikseen, mutta harvemmin 5D:ssä ole kippejä etupenkeissä. Tulee ainakin leimalla sanomista.. Toki jos kyseessä CC tai Gti-edition penkit, niin niissä on kaikissa kipit.

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 3.8.2012 11:13

Takana sähköikkunat eivät toimi?
Edessä toimii mutta kun painaa sitä avausnappia niin ikkuna liikkuu alaspäin muutaman sentin vaan kerralla?


Itellä ei kans 92vr6 ostaessa pelannu ikkunat ollenkaan ja osa nousi 5 cm kerrallaan. Vaijeristo irti, moottori irti. Tottakai kannattaa putsata ne navat sieltä ensin, voi olla hapettunut, on nimittäin todella kostea paikka vesisateella(yksi moottori alko pelaamaan tuolla, toinen ei). Siellä moottorin akselissa on kiinni semmonen magneetti joka pääsee liikkumaan pitkän ajan myötä, niin sen pitäisi vastata sille anturille joka tulee piirilevyltä. Itsellä oli siirtynyt se magneetti, pukkasin sen vain oikeaan kohtaan niin alkoi pelaamaan moitteettomasti. Btw. Etu ja takalasien moottoreita ei voi vaihtaa keskenään, vaihdoin takaa moottorin eteen ku etuikkunaa tarvii enemmän, niin etuikkuna toimii moitteettomasti mutta takalasi toimii VÄÄRINPÄIN etuikkunan moottorilla. johdoille ei oo tehty mitään ja samat sarjanumerot moottoreissa <3. Ei mee kauan kun on veivit paikoillaan niin säästyy murheilta.

Lämmöt nousee vaan johonkin 70 asteeseen?


Normaalia. tyhjäkäynnillä itellä nousee lämmöt 110 ja flekti lähtee pyörimään ja alkaa laskemaan. Aiemmin manasin tuota flektiä kun auto sammui yllättäen flektin lähtiessä päälle niin nyt se vika on mystisesti kadonnut. Vituttaa vielä enemmän. Kun se voi tehä sen uudelleen.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 3.8.2012 11:42

Älä mitään veivejä laita. Ei tietenkään takaata mene eteen.. Yleisin syy niiden toimimattomuuteen on ovien ja korin välisen haitarin sisällä olevien johtojen hajoaminen/kuoriutuminen ym.. Itse joskus tein sen virheen. että laitoin takalasien katkaisijan väärinpäin paikalleen edessä ja ihmettelin että miks ikkunat menee väärään suuntaan =DD

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 3.8.2012 14:56

Siis kun tuossa joku aika sitten etuikkunan moottori alko temppuilemaan taasen(huonot pinnit) niin purin molemmat taka-ja etuikkunoiden vaijeristot irti ja vaihoin moottorit keskenään( siis piirilevy moottori ja pohja, vaijerit tulee eritavalla edessä ja takana) kun molemmissa yksiköissä oli samat sarjanumerot. Jostain syystä se edestä taakse otettu moottori pyörii väärinpäin kun takaikkunaa ohjaa mistä vaan,avaimelta tai napeilta. Ei ole ollut mielenkiintoa purkaa vielä vänkärinpuolen edestä ja takaa ja kuskin takaa motteja irti ja testata missä vika.

Vois kyllä koittaa vaihtaa moottorin navoituksen niin on taas seuraavalla omistajalla pähkäiltävää :D

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 4.8.2012 14:15

Nyt tarvitsisi tietoa mistä löytyisi hajonneen ABV-moottorin tilalle vaihtokone. Tai onko kannattavaa lähteä korjaamaan vai vaihtamaan koko moottori. Ajossa kolahtanut ja sammunut --> näillä näkymin lohkosta tullut jotain kurkistamaan ulos ja öljyt tiputtanut maahan.

Vai auto myyntiin moottorivikaisena. Vai samantien paaliin.

Potilas on Golf VR6 Syncro.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 4.8.2012 14:17

Varmaan ensimmäisenä kannattaa kattoo, et mikä siellä on hajonnut.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.8.2012 14:42

Ei muutakuin 2.8 tilalle. Itse peruskoneessa ei isoja eroja ole, 1mm isompi poraus.
Loput erot on nokat, imusarja yms hilut.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 5.8.2012 1:20

Voin ostaa sulta sen kilahtaneen koneen poies kaikkine roippeineen halavalla.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 5.8.2012 18:22

Vaurioita tarkasteltu ulkoisesti ja jakopäähän viittaisi.. Kuinkahan pahaa jälkeä tuo on venttiileille ym. tehnyt kun jakopään koppakin on murtunut. Startatessa koittaa hieman pyöräyttää konetta rutinan kera, mutta ei jaksa. Eikä enempää varmaan kannata yrittääkkään. Ketju tuntuu olevan paikallaan, mutta jako varmaan hypännyt ja samalla lyönyt ketju kopan paloiksti. Pari kuvaa alla josta joku voi selventää mikä on räjähtänyt ja mitä asialle kannattaa tehdä.

Kuva
Kuva

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 5.8.2012 18:25

Ohhoh, sehän on menny... Aika varmasti on venttiilit solmussa yms. Mutta sanokoot joku fiksumpi oman mielipiteensä mitä muuta menny 8)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.8.2012 18:53

Miten mun silmiin ainakin näyttäisi siltä että kopan raosta pilkistää ketju kaksinkerroin? Ei kyllä kannattane starttailla yhtään jottei synny lisää vaurioita.

Ei muutakuin loota irti ja jakopää auki. Sillähän se selviää. Uskoisin että kansirempan tekoon joudut. Samalla mittaat mäntien ykk:t joka sylinteristä, että saa varmuuden kiertokankien suoruudesta.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 5.8.2012 19:32

Miten mun silmiin ainakin näyttäisi siltä että kopan raosta pilkistää ketju kaksinkerroin?


Niinpäs näyttää. Olisiko ketju poikki ja siksi "kasalla" tuolla alapäässä?

Tämä on kaverin Golffi. Remontti taitaa olla aika arvokas ja hankala? Voi olla että auto menee myyntiin moottorivikaisena.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.8.2012 19:40

50e tarjottu :))
Pakovenat menee solmuun, yleensä imuvenat, männät ja kanget kestää ton tuttavuuden.
2.8 koneita taitaa löytää 100-150e hintaan. Siihen vaihtaa sit 2.9 hilppeet + tekee jakopää rempan, ettei heti uusi ja eikun kovaa ajoa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 5.8.2012 19:47

60e tarjottu koneesta jos menee myyntiin :)

Edit: varottiks toi mitenkään? Eli rallattiko yms?

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 5.8.2012 19:53

Pientä sivuääntä oli, mutta ei tuntunut kuullostavan jakopään rallatukselta, mutta enää tuskin tarvitsee epäillä mistä ääni kuului..

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 5.8.2012 21:44

70e tarjottu koneesta. ;P

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.8.2012 21:47

Pitäkää te kone, mulle loppu tekniikka ja kori :)
Aika harvinaista että laahurit hajoisi kerrasta, ilman meteliä.
Tosin, hiljasta VR6 konetta en ole vielä kuullut, omakin rallattaa, nakuttaa, kilisee ja kolisee kuin diesel välillä. Mutta laahurit yms on ehjät/vaihdettu.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 5.8.2012 21:47

Voiko siihen, että vr6 sammuu lämpimänä, mutta toimii kylmänä, olla muita vaihtoehtoja oikein kuin lämpötila-anturi tai hall? Ja ei siis lähde lämpimänä käyntiin.

Kyseessä ei ole mun auto x)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.8.2012 21:47

Eiköhän se kone tule myyntiin jos on tullakseen niin ei tarvi jokaisella kympilä korottaa.
Tai onhan se YV keksitty.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.8.2012 22:00

Vaikuttas hall-anturille, jos jakajallinen kyseessä tai muu anturi vika. Vois kokeilla vikakoodien lukua.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 5.8.2012 22:01

Kuulemma hall vaihdettu samoin kuin lämpötila-anturi... Auto on siis myynnissä oleva, niin mietitään kaverin kanssa, että mikähän siinä vois olla, että uskaltaisiko ostaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.8.2012 22:11

Kampuran asentotunnistin vois olla sit. Ei oikein kuulosta ajonestovialle.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 5.8.2012 22:23

Aika harvinaista että laahurit hajoisi kerrasta, ilman meteliä.
Tosin, hiljasta VR6 konetta en ole vielä kuullut, omakin rallattaa, nakuttaa, kilisee ja kolisee kuin diesel välillä. Mutta laahurit yms on ehjät/vaihdettu.


Tiellä jossa tuo sattui on aikamoinen kumpare risteyksessä. Siinä saa auton vaikka hyppäämään jos kunnolla yrittää. Nyt oli kuulemma vahutia ripaus liikaa(ei kuitenkaan mitään hyppyvauhtia) ja kumpareen jälkeen autosta kuului kolahdus ja sammui. Olisiko siellä ollut laahain tai joku kiristin antautunut ja möykyssä päässyt ketju heilahtamaan jotenkin että jako olisi hypännyt?

Auto kyllä ihan siisti 95vm. musta 5-ovinen jolla ajettu hieman yli 200tkm. Ei räpelletty tai tuunattu. Tarjouksia saa varmaan laittaa. :P

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.8.2012 22:40

Veikkaan että alalaahain on ollu paskana, ei se muuten menis tollein 2 kerroin, koska sit ois pitäny hajota keskiratas, jolla on myös väliakseli-akseli, joka pyörittää öljypumppua.
Alaketju pyörii kampiakselin ja väliakselin välissä, tosin en ole ikinä kuullu/lukenu et se ois hajonnu. Yleensä ylälaahain antaa eka periksi.
Tai sit on hypätty reilummin, öljypohjaan osuma, öljynpaineet hävinny, kiristin menettäny paineet, ketjut löysälle ja Welcome to Jackass, im exhaust valve...

PS GTI miehet voi mennä huutelemaan 1.8t topicciin :P

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 5.8.2012 22:41

1.8t "jumalkone" :D No ei vaa itelleki tulee varmaa ens vuonna Audin S3 haettua :) Jos siitä nyhtäis n.400hp irti sit x)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.8.2012 3:48

Sanoista tekoihin.

En usko että verkussa ketju hyppää töyssystä ajon takia. On sielä ollut jo piilevä vika, tai jotain on virheellisen asennuksen takia mennyt vi**iksi...

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 6.8.2012 6:56

On sielä ollut jo piilevä vika,


Sitä tarkoitinkin että joku kiristin tai laahain antanut periksi ja sitten päässyt hyppäämään..

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 7.8.2012 17:20

On se kumma miten nää veerat korjaantuu "itsestään"... Ennen kennon vaihtoa auto nyki aina välillä erittäin rajusti. Kennon vaihdon jälkeen (akku ollu irti) vika on korjaantunut täysin tänää tuli ajettua pakon sanelemana vähän pidempi kuin 2km:n matka eikä mitään muuta ongelmaa ollu havaittavissa kuin vesivuoto joka on ollut tiedossa :).

Mikähän ihme siel on voinu sen nykimisen ja huonon/alhasen tyhjäkäynnin aiheuttaa joka korjaantu sillä, että akku ollut irti??

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.8.2012 17:21

ECU resetoituu tai jotain... :)

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 9.8.2012 18:38

Onko joku tehnyt tuon remontin 2.9:n jakopään porsittua? Jos oletetaan että venttiilit on solmussa, niin mitä kaikkea menee uusiksi ja mikä olisi noin hinta tarvittaville osille? Neloskoneelle tullut jotain remontteja tehtyä ja Alfan V6:sen jakopää rempattu joten eiköhän tuokin jotenkin onnistuisi. Jos edes kannattaa aloittaa. Onko mitään vinkkejä, varoituksia, hyviä ja huonoja neuvoja?

Linkkejä ohjeisiin joilla pääsisi turvalliseen alkuun?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.8.2012 19:20

Jakopää remppa lontooksi.
Minimissään (tietämättä mitä kaikkea menny) jakopään osat, pakovenat ja kopan osat mitkä on hajonnu ja kasa tiivisteitä.
Extrana kytkin remppa, kannen täysremppa, vesipumppu/crakpipe, koneenkannatin kumit, alusta remppa kun tekniikka on pois tieltä yms...
Suosittelen aukasemaan eka sen koneen ja kattomaan mitä on hajalla.

Jos on hyvät tilat ja purkaa koko keulan pois tieltä (maskit,valot, puskuri) ja nostaa sen pakettina pois.
Jos ei ole tiloja niin, sit vaan purkaa sen ylhäältä päin auki.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.8.2012 1:34

Mites tollaset suuttimet, käykö noi suoraan bolt-on Vr6:seen?
Ois aika edulliset vs suomi hintoihin.
http://www.kineticmotorsport.com/produc ... 94-65.html

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.8.2012 3:35

Pituuden puolesta kyllä, mutta taitaa olla johtosarjaan liittimien vaihto edessä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.8.2012 3:53

Mikäs liitin tyyppi noissa Vr6 on?
EDIT Jetronic/EV1? Ja onko toi sama liitin mut erinimellä?
EDIT EDIT, mikös noiden pituus on...
huoh, ois voinu varmaan kysyä nää kaikki kerrasta :)
Viimeksi muokannut Slantsix, 10.8.2012 4:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.8.2012 4:04

Perus EV1, suuttimien O-renkaiden väli n. 60mm.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 10.8.2012 7:04

http://www.finjector.com/verkkokauppa/c ... ew/1270/39

Tolla saa us liittimelliset suuttimet sopimaan ev1:sten tilalle.

Ja tosiaan pituus on se ~60mm

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 10.8.2012 13:47

Bensapumppua pitäis ruveta katteleen... Osaako joku sanoa löytyykö mitään viinan kestävää plug & pray -mallia tohon? Tahi jotain pienelle modaamisella sopivaa mallia?

Sais tietty olla orkkista tehokkaampi...

Mielellään pitäisin pumpun tankinsisäisenä.

Polltoainelinjat tankilta konehuoneelle asti on kovaa muoviputkea ja muuttuu moottorille mentäessä kumiletkuksi... Onko tohon mitään normeja olemassa että polttoainelinja pitää olla tota muoviputkea auton alla vai voiko sen korvata kumiletkulla?

Tyhmä kysymys, mutta tulipahan mieleen...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.8.2012 17:16

Liityt Saab forumin kimppatilaukseen. Sitä en kyllä tiedä miten helposti toi menee VW tankkiin....

EDIT Itse liityin tohon Saab forum kimppaan, 85e ei ole paha hinta. Sit näkee kuinka sen saa sopimaan.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 15.8.2012 0:31

Tyhjäkäynti nois 750>1000rpm ja kulutus nous pari litraa kaupungissa, missä vika

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 16.8.2012 0:37

Lambda-anturi?

poiex
-
Viestit: 39
Liittynyt: 2.10.2008 22:19

ViestiKirjoittaja poiex » 19.8.2012 22:04

Osaiko kukaan kertoo mikä mahtaa olla vikana kun veeran käynnistää kylmänä niin pärähtää ihan ok tulille ja käy niikuin pitääkin mutta jos polkasee kaasua että ottaa kiekkoja 3000rpm niin pätkäseen ja sammuu ku saunalyhty, sen jälkeen saa sahata tovin ennekuin alkaa pikkuhiljaa tupsuttaan käyntiin ja käy 5 pytyllä jonkun aikaa ja kun antaa ryskyttää niin selviää jonkun ajan kuluttua käynti eikä sen jälkeen mitään häikkää.

Jos motti lämpiää niin tätä ongelmaa ei ole eli onko lambda tai ecun lämpötila anturi nyt syynä tuohon.

Lambda kyllä anto kylmänä ihan mitä sattuu lukemaa kun scoopilla mittailin, kun lämpes niin alko piirtää oikeenlaista käyrää.

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 22.8.2012 18:42

Mikäs vika? "veera" (-94) röveltää sateella. Veto pois, herää yht äkkiä. Vikakoodit ei kerro mitään ja ongelmaa ei ole kuivilla keleillä. Moottori täysin vakio, ei mitään vapareita ym.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.8.2012 18:43

Suorasytkä?
Tarkista onko puolapaketti halki jostain. Myös tulpanjohdot vaihtoon, jos ovat vanhat.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 23.8.2012 0:02

No mites sitte, kun mulla heittää välillä yhtäkkiä seoksen helvetin rikkaalle. Ei oo vetoja, täristää ja röpeltää. häviää itekseen, tai saattaa lähteä kun käyttää virrat pois päältä.
Sitten ajossa jos saa kohtauksen, niin se voi yhtäkkiä myös hävitä ja vetää normaalisti.
Ja mistä tiedän, että heittää just rikkaalle. No siitä, että pimeellä jopa tyhjäkäynnillä katalysaattori hohkaa punasena.

Voisko se lämpötila-anturi aiheuttaa tätä? Vika ilmenee lähes aina illalla, kun kelit on viilentyneet. Päivällä lämpimällä ei ole kertaakaan vielä tehny moista.
Kaikki muut osat onkin vissiin jo vaihdettu, paitsi lämpötilaanturi.
Vikakoodeja ei tule. Oliko se sininen anturi ohjainlaitteelle?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.8.2012 9:20

2 pinninen sininen on ecu:lle

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 23.8.2012 11:38

Mitäs muita syitä vois olla tälle satunnaiselle rikkaalla käymiselle. Se kun heittää ihan yllättäen todella rikkaalle. Vika katoaakin yhtä nopeasti. Ei mitenkään liukuvasti, vaan ikäänkuin on/off. Vikakoodeja ei tosiaan anna mistään, niitä luen jatkuvasti.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 23.8.2012 17:17

Kannattaa ny ekana vaihtaa se ecun anturi, mulla muuttu auton käytös jonkun verran kun vaihdoin sen, vaikkei oireillukaan mitenkään :).

manu67
-
Viestit: 131
Liittynyt: 29.11.2005 23:15

ViestiKirjoittaja manu67 » 23.8.2012 17:52

Myös tulpanjohdot vaihtoon, jos ovat vanhat.


Mikäs on viimeinen suositus piuhoille? Marmori?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 23.8.2012 17:54

Mikäs on viimeinen suositus piuhoille? Marmori?


Hommaa mk4 vr6:sen piuhat, ei tartte vetotyökaluu vetämiseen. Olisin hommannu ne jos olis ollu rahaa, nyt on motonetin piuhat, toiminu n. 1v toistaseks.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.8.2012 21:59

No eipä ne nyt kalliit ole. Halvemmat nuo mk4:n piuhat minulle ainakin oli tarvikeliikkeestä ostettuna kuin moottoriin oikeasti kuuluvat. Hintaa jäi vajaa 20€/kpl. Saman merkkiset piuhat kuin marmorilla, mutta sielä 28€/kpl.

HärskiH
-
Viestit: 26
Liittynyt: 1.8.2011 18:39

ViestiKirjoittaja HärskiH » 26.8.2012 11:56

Moro! Kaverin yli vuoden seissyttää mk3 VR6:tta ruvettiin yks päivä ihmettelemään, ja akun latauksen jälkeen lähtikin hyvin käyntiin, mutta sammutettiin melkein heti käynnistyttyä. Öljyt katottiin ja oli ok, mutta sitten huomattiin että jäähdytysnestettä ei ollut säiliöön asti (letkuissa oli, ja neste kiersi).
Toisella käynnistyksellä ei sitten pelannutkaan oikeen mihinkään suuntaan. Kävi todella huonosti, tuskin ainakaan kaikilla, ja kuului kova nakutus moottorista. Sen lisäksi kierrokset jäi leijumaan kun painoi kaasua. Oisko äkkiseltään ideoita? Tuo nakutus tässä eniten jännittää.. Tuntui kuuluvan moottorin vasemmalta puolelta edestä päin katsottuna, eli ei olisi ehkä jakopää?
Tänks!

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 26.8.2012 14:18

Voip olla hydr.nostimet jotka ääntää... Jos auto seissyt pitkään niin ne tuppaa tyhjenemään öljystä ja pitää jonkin aikaa mekkalaa kun autoa käyttää.

Ja toinen paikkahan on se moniurahihnan kiristimen laakeri joka voi ääntää.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 26.8.2012 14:33

Itellä tuli nyt jännä vika... Tyhjäkäynti noussu 200rpm lämpimällä koneella ja kylmällä koneella taasen käy liian matalalla (normaalistihan kylmässä koneessa on korkeammat tyhjäkäyntikierrokset kuin lämpimässä),

Jos pitää konetta tyhjäkäynnillä pidemmän aikaa ja lähtee ajamaan niin alkaa nykimään/ryntäämään säännöllisellä syklillä, vika katoaa yleensä kun painaa kytkimen pohjaan ja polkasee kaasupoltinta pari kertaa...
Jos taasen painaa polkimen pohjaan ajaessa kun vika päällä niin nykii rajusti 5-7 kertaa ja sen jälkeen vika katoaa.

Edit: Olipa helppo vika :D Tyhjensin vikamuistin niin taas pelittää. Oli kerran moottorin johtosarjan liitin irti kun käytin virtoja päällä niin oli jääny muistiin melkonen litannia vikoja :)
Viimeksi muokannut Noppis, 28.8.2012 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 26.8.2012 19:36

Mulla oli samanlaista vikaa, rykiminen loppu ku pidin akkua irti kennon vaihdon yhteydessä, eli ilmeisesti sopeutti kaasuläpän. Kierrokset taas alkoi pelittää samalla hyvin, mutta parani entisestään kun vaihdoin ecun lämpötila-anturin.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 26.8.2012 23:05

Mikähän vois aiheuttaa sen, et takalasin pyyhin nousi hitaasti keskelle lasia ja sammahti siihen kun koitin pyyhkiä sillä takalasia tnään? Moottori entinen?

Ja miettiny tässä uusia vanteita, ku ihastuin kaverin keskineihin, niin pitäisi saada omaankin autoon leveempää vannetta ja lipallista kohtuu hintaan, mutta lensoilla näyttäis 16" ja 7,5" levee olevan levein ja haluaisin leveempää... Mitä te suosittelisitte vanteeksi jossa olisi lippa ja n.8,5-9" levee? Jotenkin tuntuisi kauhean pieneltä laittaa 15" vannetta sinne...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa