Venton päästöt pielessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

d-i-l-l-e
-
Viestit: 28
Liittynyt: 2.3.2009 21:48

Venton päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja d-i-l-l-e » 27.3.2011 23:02

Eli mikä voi olla kun päästöt ihan helvetin korkeella

Tyhjäkäynti HC ppm330 CO%9 02%0,14 CO2%9 Lambda 0
2000r/min HC ppm480 CO%11 02%0,45 CO2%7,3 Lambda 0,7

Mitä nyt pitäis alkaa ketteleen, tulpat ja virranjakajan kansi juuri vauhdettu.
Autolla rullattu 316000
1.8 66kW

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 28.3.2011 10:41

Lambda-anturi vaihtoon niin päästöt tasottuu, helppo homma.

d-i-l-l-e
-
Viestit: 28
Liittynyt: 2.3.2009 21:48

ViestiKirjoittaja d-i-l-l-e » 28.3.2011 17:56

Kokeiltu ei vaikuta juuri mitään

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 28.3.2011 22:29

vaihappa vielä pyörijä ja tulpanjohdot.

äkkiseltää katottuna ei seos pala kunnolla eli sytkä puolella vikaa(hc)
kattikin voi olla tullu tiensäpäähän

onko jako ja sytkä kohdillaan?

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 12.5.2011 23:26

Mulla on 1.8i jetta flair monoruiskulla ja päästöt korkkas co2:n osalta. Ja vain kierroksilla. Tyhjäkäynnillä oli sallituissa rajoisa. Mikä voi aiheuttaa että toi CO2 on korkea vain kierroksilla? Loppuunajettu ilmanputsari?

Auttakee tietämätöntä! :)

EDIT: Ja ilmeisesti samalla koneella kun tuo ko. Vento, eli 1.8i 8V 66kW...

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 13.5.2011 18:24

perusjuttuja.

vaihda ilmanputsari,pyörijä,kansi,johdot,tulpat

jos nuo ei auta katti seuraavana syyniin.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 13.5.2011 19:40

Ok... No tulpanjohdot ja virranjakajan kansi sekä pyörijä on vaihdettu. Eli putsari menee siis seuraavaks vaihtoon. Voikos rikkonainen Lambda aiheuttaa korkeat CO2 arvot kierroksilla? Entä tuo ruiskun ja imusarjan välinen tiiviste? Jos tuo vuotaa, niin eikös tuo aiheuta Lambdalle vääriä arvoja?

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 14.5.2011 16:51

putsari ja tulpat vielä vaihtoon.
samalla syynäät kaikki mahdolliset imuvuodot.
lambda vialta ei kuulosta.

jos nuilla ei parane niin sitte tosiaan katti irti ja kattoa onko palanu keskelle reikä/sisukset paskana. palijo hc arvo oli? hc ja häkä kulkee käsikädessä...

laitappa vielä kaikki muut arvot niin näkee vähän.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 22.5.2011 22:25

Vetääkö auto muuten hyvin, ts. ei tunnu puutuneelta? Tarkista varmuuden vuoksi vielä ajoitus. Ettei pääse seos karkaamaan suoraan pakoputkeen.

CO2%:sta ei kannata huolia koska siinä ei mitään suoranaista rajaa ole, mutta tuohan nuo suhteellisen korkeat hiilivetypäästöt (HC) ja päin persettiä oleva lambda on kyllä huolestuttavia. HC:t paranee tosiaan sytytyspuolen kunnostamisella ja lambda-arvot pakoputken korjauksella tai sitten vaihdat sen Motonet-tarvikelambdan tilalle aidon Boschin. ;)

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 23.5.2011 8:04

Tarkasta myös jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen kunto. Saataa antaa moottorille väärää tietoa moottorin lämpötilasta, jolloin ei myöskään välttämättä moottorinhäiriövalo syty. Omalle kohdalle näin on tapahtunut jo 3. kertaa.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 27.5.2011 12:05

Nyt kun kaikki sytytykseen ja lambdaan liittyen on kertaalleen vaihdettu ilman mainittavaa tulosta, yksi mahdollinen vika on myös perheemme Ventossa (-93/1.8/66kW) aikanaan esiintynyt.

Oireet olivat samat kuin tässä ja syynä yksi viottunut sähköjohto siinä johtonipussa joka menee moottorinohjausyksikköön. Autosähköasennusliike löysi vian Boschin testerillä melko ripeästi ja tämä yksittäinen johto korvattiin uudella vedolla. Ainakin siinä -93 mallissa tämä johtonippu on melko "halvasti" kääritty kangaseristysnauhaan ja kuitenkin hieman sään ja suolan armoilla siellä mistä kulkee. Hinta jäi pakokaasutesteineen 50 hujakoille.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 7.6.2011 0:07

Oukei! Jettaan tällä hetkellä vaihdettuna seuraavat osat:
Tulpat
Tulpanjohdot
Jakajan kansi
Pyörijä
Ilmanputsari
Imusarjan ja ruiskunvälinen kumilaippa tiivari. Eikös tää oo melko yleinen vika täs ykspiste ruutassa?
Bensan seassa on käytetty STP:n injection cleaneria.

Edelleen päästöt kusee seuraavilla arvoilla:

tyhjäkäynti:
CO% --- 1,08
HCppm --- 120
O2 --- 2,2
Co2 --- 12,8

2000rpm
CO% --- 1,81
HCppm --- 156
O2 --- 0,3
Co2 --- 10,8
Lambda --- 0,73

Haiskaako teistäkin ihan Lambda vialta? Sitä ei nimittäin ole vielä vaihdettu. :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.6.2011 10:48

Lambdahan siinä on pielessä. Mono-Jetronic ja Mono-Motronic on täysin riippuvaisia lambdan toiminnasta - jos se on viallinen niin päästöt heittää täysin häränpyllyä.

Tee itsellesi palvelus ja jätä se Motonetin tarvikelambda ostamatta ja laita ne rahat aitoon Boschiin - niin ei tarvitse sitten puolen vuoden päästä vaihtaa sitä uudelleen.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 7.6.2011 13:49

Ok. Eli haen uuden lambdan. Onko toi lambda jollain liittimellä vai onko mallia juotettava?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.6.2011 14:45

Lambdassa on muistaakseni abiko-liitin päässä. Ei saa juottaa, koska anturi saa referenssi-ilman signaalijohdon sisällä.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 15.6.2012 13:55

Lainataan ketjua vaikka eri vehkeestä onkin kysymys.
Eli tänään kävin leimaamassa tuon rp koneisen kakkiksen ja päästöistähän se taas vaihteeksi pomppasi.

Mitatut arvot:

Tyhjäkäynti:
CO 0,16 / 0,50
HC 84 / 100
CO2 13,42
O2 2,85 / 5

2000rpm
CO 0,47 / 0,30
HC 65 / 100
Lambda 1,02
CO2 14,70
O2 0,84 / 5

Eli kaikki muut arvot menevät alle rajojen paitsi tuo CO kierroksilla. Ensiksi ajattelin uusia noi sytkän osat, mutta olisiko muilla lisää ideoita mitä tutkia?
Taustaa: Katti 4 vuotta vanha mallia tarvike, lambda pari vuotta vanha mallia NGK, ilmanputsari uusi, ruiskun kumilaippa vaihdettu syksyllä, ei löydy alipainevuotoja ja koneella ajettu reilu 10tkm :)

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 15.6.2012 21:46

Hiilimonoksidin ollessa koholla, palaminen tapahtuu vajaa hapella. Eli koska on esim. ilmansuodatin vaihdettu? Huohottimessa voi olla hämminkiä tai sitten ruisku sekoaa... Uudesta ilmansuodattimesta on hyvä aloittaa, kenties katsastuksen ajaksi ilman suodatinta..?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2012 21:49

Mutta lambda on kumminkin yli yhden?..

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.6.2012 9:55

Joo, tuo on totta.

Olisiko vaan niin yksinkertainen juttu, että katti ei ole ollut lämmin eikä näin ollen ole hapettanut häkää. Tai sitten jos autolla on ajettu tarpeeksi, niin tarvikepönttö on entinen. Ei sekään uusi asia olisi.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 16.6.2012 10:52

Joo siis ilmansuodatin on tosiaan vaan pari viikkoa vanha ja ennen leimalle menoa kävin antamassa autolle kunnolla runtua pikkuteillä. Semmoinen vielä että kun autoa kierrättää siinä 2000rpm tuntumassa niin se tuntuisi koko ajan hieman pätkivän, eli putkesta kuuluu vaimeaa pauketta. Samaa ei tapahdu isommilla kierroksilla.

EDIT: Niin ja katilla ajettu ehkä noin 30tkm, mutta toki tarvike on aina tarvike...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.6.2012 16:43

Katsastaja näkee kylmän katin siitä että päästöt laskee hitaasti.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 15.8.2013 10:53

Lainataan ketjua vaikka eri vehkeestä onkin kysymys.
Eli tänään kävin leimaamassa tuon rp koneisen kakkiksen ja päästöistähän se taas vaihteeksi pomppasi.

Mitatut arvot:

Tyhjäkäynti:
CO 0,16 / 0,50
HC 84 / 100
CO2 13,42
O2 2,85 / 5

2000rpm
CO 0,47 / 0,30
HC 65 / 100
Lambda 1,02
CO2 14,70
O2 0,84 / 5

Eli kaikki muut arvot menevät alle rajojen paitsi tuo CO kierroksilla. Ensiksi ajattelin uusia noi sytkän osat, mutta olisiko muilla lisää ideoita mitä tutkia?
Taustaa: Katti 4 vuotta vanha mallia tarvike, lambda pari vuotta vanha mallia NGK, ilmanputsari uusi, ruiskun kumilaippa vaihdettu syksyllä, ei löydy alipainevuotoja ja koneella ajettu reilu 10tkm :)



Jatketaas vanhaa ketjua, löytyikö vika noihin päästöihin?

Just kävin ite konttorilla näytä autoa(golf 1.8 adz -96) ja päästöt oli liki samat eli CO korkealla kun on kierroksia.

Täytyy säätää ennakko kohdilleen ja tarkastaa toi kumitiiviste ainakin ensin, putsari on ok ja sytkäosat myöskin.

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

ViestiKirjoittaja mippo84 » 29.8.2013 21:06

Itsellä oli tuossa rp koneessa kerran ongelmia päästöjen kanssa ja se johtui siitä että oli hapertunut ne alipaineletkut rikki. Tarkista myös että letkut on oikeissa paikoissa, ei nimittäin pelaa jos on letkut sekaisin.

Tarkista kaikki alipaineletkut koneesta, jos löytyy vuotava letku, niin uutta tilalle.

Kun vuodot on tukittu niin sen jälkeen se ecun nollaus, eli akunnapa irti 30s ajaksi ja sitten napa kiinni. Tämän jälkeen annat koneen pyöriä lämpimäksi tyhjäkäynnillä.

Tuolla korjautui itseltä kaikki päästö ongelmat. Vaihdoin kyllä myös lambdan tuohon koneeseen, mutta vika ei ollut tietääkseni siinä.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 30.8.2013 7:18

1.8 ja 2.0 golffeissa meni CO arvo kohdalleen kun sytytyksen säädin. Oli päästömittarissa kiinni samalla kun lampun kanssa säätelin ja sattu kohdalleen ja ei oo sen jälkeen ollut päästöissä valittamista.

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 2.9.2013 15:43

Millaista työkalua käytette lambdan irrotukseen? On niin ahdas paikka. Ylä vai alapuolelta ootte irrottaneet?

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

ViestiKirjoittaja mippo84 » 2.9.2013 21:33

Yläpuolelta irroitus ja ihan normaalilla lenkkiavaimella, laittaa vaikka sen silmukkapään siihen lambdalle kiinni niin saa kunnolla väännettyä, itsellä lähti tosi herkästi anturi irti. Toisin kuin kaverin opelista, siihen piti hitsata uusi mutteri kun ei lähteny sitten kirveelläkään irti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa