Golf IV Lämpötilamittari seilaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

putteman
-
Viestit: 4
Liittynyt: 27.6.2010 18:33

Golf IV Lämpötilamittari seilaa

ViestiKirjoittaja putteman » 16.2.2011 20:10

- Golf Variant IV 2004 1.6 16V BCB 85 tkm

Moottorin lämpötilamittarin viisari on jo jonkin aikaa tehnyt niin, että välillä se ei nouse ollenkaan. Yleensä nousee ja jostain klo 10-11 nurkilta se tippuu alas ja tämän jälkeen ei yleensä enää inahdakkaan. Joskus taas lähtee tippumisen jälkeen uudelleen hitaasti (normaalilla nousunopeudella) nousemaan, mutta tipahtaa taas samalla kohtaa alas.

OBDScopella ei tullu vikakoodeja, samalla softalla seurasin ajossa lämpöjä ja matkassa lämmöt nousee 80-84 asteeseen ja seilaa sillä välillä.

Mittaristossa joku palikka sökönä?

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 16.2.2011 22:13

Paas kattellen sillä testerillä lämpöjä mittariston puolelta. Anturivialtahan tuo kuulostaa, tuossakin moottorissa todennäköisesti on kaksipiirinen anturi. 059 919 501 A, n. 40e maksaa.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 17.2.2011 9:01

Itselläni oli juuri samat oireet juuri samalla tekniikalla olevassa autossa. Korjaantui lämpötila-anturin vaihdolla.

putteman
-
Viestit: 4
Liittynyt: 27.6.2010 18:33

ViestiKirjoittaja putteman » 20.2.2011 19:08

OK, kiitoksia neuvoista. Pitänee vaihdattaa samalla kun käyttää piakoin huollossa.

PöyhöinKuusaalt
-
Viestit: 158
Liittynyt: 29.12.2010 5:41

ViestiKirjoittaja PöyhöinKuusaalt » 23.2.2011 12:21

Jos seilaileminen on jatkuvaa, niin anturivikahan sen täytyy olla. Toisinaan kyllä mittarineula seilailee silloin, kun on vaihdettu huolimattomasti jäähdytysnesteet ja järjestelmään jää ilmataskuja. Ainakin Golf mk3 Variant teki tätä kun vaihdoin jäähdytynsesteet tuossa juuri. Järjestelmä oli uusi ja vaikka olen lukuisiin autohin vaihtanut nesteet niin eipä sitä tässä tapauksessa vielä kaikkia kommervenkkejä osannut. Korjausoppaan ohjeet eivät ohjaa välttämään kaikkia väärintäyttömahdollisuuksia.

Lämpömittari siis seilaili niin kauan kun järjestelmä sai ne viimeisetkin ilmat röyhtäistyä ulos. Lämmityslaitteen kennoon ja putkitukseen se ilmalukko helpoiten ainakin tuossa minun tapauksessani jää koska kennolle menevät putket ovat lähes paisuntasäiliön MAX -pinnan tasolla.

No, siis lyhyesti: Anturivika, kosketushäiriö tai jäähdytysnesteen kierto-ongelmat voivat tätä aiheuttaa.

putteman
-
Viestit: 4
Liittynyt: 27.6.2010 18:33

ViestiKirjoittaja putteman » 25.3.2011 14:33

Huollossa vaihtoivat lämpötila-anturin sekä jakopään yhteydessä myös nesteet, jonka jälkeen ongelma korjaantui.

Pari kertaa varoitteli jäähdytysnesteen pinnan tasosta, mutta ku sitä näytti paisuntasäiliössä olevan, ajelin kotiin ja lisäsin hieman vettä, niin lakkasi.

Kiitoksia neuvoista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa