Golf IV 1.6 rikkaalla ja käynnistys ongelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

Golf IV 1.6 rikkaalla ja käynnistys ongelmia

ViestiKirjoittaja Matti M » 28.11.2010 14:52

Eukon papalta löytyy tuollainen perus 1.6 77kW farkku IV. Oliskohan joku 2002 vuotinen ja ajettu jotain 100-200tkm en oikein muista tarkemmin.

Auto on jo pitempään lähtenyt huonosti käyntiin lämpimällä koneella ja mitä lämpimämpi niin sen huonommin. Käyntiin kuitenkin lähtee, mutta vieteri on melko pitkä. Oli nyt sitten käyttänyt jossain nyrkkipajan testerissä kiinni ja vika muistissa oli ollut vain yksi vika; seos liian rikas.

Mistähän tuo päätelmä rikkaasta seoksesta tulee? Ilmeisesti lambdan lukemista?
Eikö esim viallinen ilmamassamittari vois aiheuttaa tuon rikkaan seoksen, mutta eikai se käynnistessä vielä voi häiritä?

Voiko esim katti mennä tukkoon tai kone muuten karstoittua haitalle asti kun autolla ajetaan "liian sievästi" eli kierrokset eivät ikinä nouse yli 2500r/min? :D

Mistähän tuota vikaa arvaisi lähteä selvittämään? Ainakin viime katsastuksessa oli mennyt päästöistä läpi kerralla.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.11.2010 16:07

Moottorin lämpötilatunnistin vaihtoon ensimmäiseksi, suosittelen orkkisosaa tuonne.

Kyseisessä moottorityypissä (1.6 16v) ei ole ilmamassamittaria.
Jos päästöissä olisi mätää, OBD-muistiin tallentuisi siitä vika joka useimmiten sytyttää mittaristoon vikavalon.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 28.11.2010 17:10

Onkos tässä omat anturit moottorinohjaimelle ja lämpömittarille vai usempinapainen anturi? Vag-com löytyisi joten voisiko mittaristo ja vag-commilla moottorinohjaimelta luettu arvo näyttää eriä jos anturi on sökö vai näyttävätkö nuo samaa jokatapauksessa?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.11.2010 17:14

4-napainen anturi palvelee sekä ecua että mittaristoa.
En ole mitannut koskaan onko vastusarvo molemmissa piireissä sama.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 29.11.2010 11:17

Vastaavassa moottorissa samanlainen vika korjaantui just ton lämpöanturin vaihdolla. Marmorilla muistaakseni n.40€ tiivisteen kanssa. Vikavaloa sytytteli aina välillä. Joskus kuittaantui itekseen ja joskus piti kuitata pois. Vag-com herjasi anturin signaalia.

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 29.11.2010 21:33

Mun Golfissa sama ongelma (1,6 16V -01). Käynnistyy erittäin huonosti kun on seissyt vähän aikaan ajon jälkeen.. Lämpöanturi on vaihdettu viikko sitten mutta parin päivän jälkeen ilmeni samat ongelmat! :( No nyt on tarkoitus vaihtaa nopeustunnistin. Ollaanko oikeiilla jäljillä?
Vikakoodeja ei ainakaan näytä.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 29.11.2010 21:39

Oliko tarvike vai orkkis anturi.
Itsellä ainakin kolmos koristen kanssa huonoja kokemuksia tarvike antureilla.

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 29.11.2010 21:45

Anturi pitäisi kyllä olla orkkkis.. Voin kyllä tarkistaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa