Auto on siis -84 vuosimallin 16v Gti kakkis. Mikä ihme mahtaa olla vikana, lisäsin autoon juuri öljyä ja öljytikun mukaankin öljyä on tarpeeksi. Kun autolle antaa vähän kaasua syttyy öljyvalo. Varoittaako se öljynpaineesta? Liian vähästä vai liiasta paineesta? Voihan se toki olla joku anturivikakin.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Golf mk2 Öljyvalo
Valvoja: ffp jäsenet
Valutin kaikki öljyt pois neljän litran astiaan tarkistaakseni todellisen öljymäärän. No astiahan tuli täyteen ja puoli litraa lattiallekkin. Sitten laitoin uuden öljyt koneeseen, neljä litraa sitä sinne laitoin. Käyttelin autoa ja kaasuttelin mutta ei öljyvalo syttynyt tälläkertaa.
Tänään mittaan öljynpaineen varmuudenvuoksi.
Öljypohjaa tutkiessani huomasin että se on joskus kolautettu johonkin, öljypohja on hieman lommolla ja sitä on hitsailtukkin. Mitä jos siinä samassa kolautuksessa olisi mennyt vaikka imusihti tukkoon ja siksi öljyvalo herjaa?
Tänään mittaan öljynpaineen varmuudenvuoksi.
Öljypohjaa tutkiessani huomasin että se on joskus kolautettu johonkin, öljypohja on hieman lommolla ja sitä on hitsailtukkin. Mitä jos siinä samassa kolautuksessa olisi mennyt vaikka imusihti tukkoon ja siksi öljyvalo herjaa?
Tämä nyt osittain muistinvaraista tietoa, mutta...
Alle 2000 rpm on alapaineanturi, jonka raja-arvo on 0.3 bar. Eli jos tuo paine ylitetään niin valo ei pala. Sitten yli 2000 rpm alueelle on oma anturinsa, jossa raja-arvo 1.8 bar. Tämä siis selittää sen miksi valo vilkkuu kaasua antaessa, mutta ei esimerkiksi tyhjäkäynnillä koska tuo 0.3 bar kuitenkin todennäköisesti reilusti ylittyy.
Liiallisen öljymäärän vaikutuksesta öljynpaineeseen en osaa sanoa, mutta hyvä jos ongelma korjaantui öljynvaihdolla ja oikean öljymäärän kaatamisella koneeseen.
Alle 2000 rpm on alapaineanturi, jonka raja-arvo on 0.3 bar. Eli jos tuo paine ylitetään niin valo ei pala. Sitten yli 2000 rpm alueelle on oma anturinsa, jossa raja-arvo 1.8 bar. Tämä siis selittää sen miksi valo vilkkuu kaasua antaessa, mutta ei esimerkiksi tyhjäkäynnillä koska tuo 0.3 bar kuitenkin todennäköisesti reilusti ylittyy.
Liiallisen öljymäärän vaikutuksesta öljynpaineeseen en osaa sanoa, mutta hyvä jos ongelma korjaantui öljynvaihdolla ja oikean öljymäärän kaatamisella koneeseen.
Kiitoksia tiedoista.
Mutta vika taisi löytyä. Aloin asentamaan öljynpainemittarin anturia niin huomasin että alkuperäisen anturin johto oli mennyt poikki liittimen juuresta. Tämä saattaa selittää kaiken. No, vaihdoin uuden liittimen katsotaan kuinka käy. Öljynsuodattimen jalasta oli juurikin kyseisen anturin kierteetkin korkannut. Voi olla että pitää lisätä hankinta listalle uusi jalka.
Mutta vika taisi löytyä. Aloin asentamaan öljynpainemittarin anturia niin huomasin että alkuperäisen anturin johto oli mennyt poikki liittimen juuresta. Tämä saattaa selittää kaiken. No, vaihdoin uuden liittimen katsotaan kuinka käy. Öljynsuodattimen jalasta oli juurikin kyseisen anturin kierteetkin korkannut. Voi olla että pitää lisätä hankinta listalle uusi jalka.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 21 vierailijaa