seossuhdemittari probleema (golf 3)
Valvoja: ffp jäsenet
seossuhdemittari probleema (golf 3)
asentelin tuossa swooshin seossuhdemittarin ja pieniä ongelmia ilmeni. autona siis volkswagen golf III 1.8. eli viisari surffaa ees taas ja minkäänlaisia lukemia on vaikea nähdä. sitten taas välillä kun kiihdyttää niin mittari näyttää laihaa ja muuten viisari joko tyhjäkäynnillä seilaa, taikka sitten pysyy rikkaalla. ..ja kyllä, olen ajanut moottorin lämpimäksi eli siitä ei pitäisi johtua. olenko kytkenyt mittarin oikein, lambdalta tulee siis neljä johtoa (valkoinen, valkoinen, harmaa, musta) ja minulla on signaali johto mustassa. koitin muutkin johdot läpi mutta musta johto oli ainut joka näytti mittarissa eloa...
samasta paikasta mistä ostit mittarisi, yksijohtoinen lambda-anturi, joudut hitsaa putkeen sille kierreholkin. Toisaalta kyllä se siltikin on diskovalo.
Toisekseen, jos sait 12V sinne mittarin sisäänmenoon (mikä toisesta valkoisesta tulee), niin huonol tsägäl se mittari on jo entinen ja siksi seilaa. Lambdalta kun toi volttimäärä on 0-1V kapeakaistassa, niin mittari ei välttis tykkää jos sinne lykätään 10v liikaa :P
koitin muutkin johdot läpi mutta musta johto oli ainut joka näytti mittarissa eloa...
Toisekseen, jos sait 12V sinne mittarin sisäänmenoon (mikä toisesta valkoisesta tulee), niin huonol tsägäl se mittari on jo entinen ja siksi seilaa. Lambdalta kun toi volttimäärä on 0-1V kapeakaistassa, niin mittari ei välttis tykkää jos sinne lykätään 10v liikaa :P
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
yksijohtoinen lambda-anturi, joudut hitsaa putkeen sille kierreholkin. Toisaalta kyllä se siltikin on diskovalo.
saisiko lukemia esim boschin lambdalla?
http://www.vpv-motorracing.com/index.htm <-tuolta kun menee tarvikkeet, ja lambda anturit, niin siellä tuo ylin 4 piuhainen boschin anturin sanotaan sopivan lähes kaikkiin 1-4piuhaisiin? kävisikö esim tämä anturi suoraan golffiin?
Kolvaa puskurivahvistin väliin niin osat saa eurolla. Ellei sieltä jossain vaiheessta tarvitse saada nagatiivista jännitettä ulos.
sähköpuoli on se meikäläisen heikkous ja toi "puskurivahvistin" ei sano yhtään mitään, voitko tarkentaa? :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo noi kapeakaistat lienee keskenään kaikki yhteensopivia? Valkosiin johtoihin +12V ja maa (ei väliä miten päin) lämmitintä varten, musta on signaali ja harmaa on signaalimaa (ei vissiin käytetä joka paikas).
Pysyykö se mittari paikoillaan ja näyttääkö se laihaa jos laitat virrat päälle, mutta et käyntiin?
Noi kapeakaistat eivät kerro paljo muuta kuin onko seos laihalla, 1 "Stoich" tai rikkaalla, joten sen informaation hyötyarvo on imo vähän niin ja näin.
Pysyykö se mittari paikoillaan ja näyttääkö se laihaa jos laitat virrat päälle, mutta et käyntiin?
Noi kapeakaistat eivät kerro paljo muuta kuin onko seos laihalla, 1 "Stoich" tai rikkaalla, joten sen informaation hyötyarvo on imo vähän niin ja näin.
Lämmittimellä pitää olla ohjainlaite, muuten se lämmityselementti kärähtää jolloin lambdan voi heittää järveen, se ei saa olla kokoaikaa päällä. Eli toisinsanoen, ellei sulla ole mittaria missä toi ohjaus on tolle lambdan lämmitykselle (FMI:llä on, VPV:llä taitaa olla mittareissa), niin sillä nelijohtosella tai kolmijohtosella ei tee mitään.
vaihdoin tollasen delphin 4 johtosen lambdan sinne ja mittari toimii nyt siten että kiihdyttäessä näyttää laihaa ja muuten seilailee siellä puolivälissä... o_O onko nyt sitten mitään enää tehtävissä että sais jotain järkeviä lukemia vai onko mun seokset oikeesti jotenkin päin peetä :D
virrat päällä mittari ei värähdä, vaan pysyy "alhaalla" eli rikkaalla.
Pysyykö se mittari paikoillaan ja näyttääkö se laihaa jos laitat virrat päälle, mutta et käyntiin?
virrat päällä mittari ei värähdä, vaan pysyy "alhaalla" eli rikkaalla.
vv88 kirjoitti:kiihdyttäessä näyttää laihaa ja muuten seilailee siellä puolivälissä
Tuohan vaikuttaa ihan normaalilta. Mittarisi kuulostaa toimivan oikein. Mittaa vaikka oskilloskoopilla lambda-anturin jännitettä niin sen kuuluukin seilata tyhjäkäynnillä ja osakaasulla. Kapeakaistalambda näkee nimensä mukaisesti vain kapean kaistan tuosta polttoaine/ilma seossuhde alueesta joten moottorinohjaus hakee koko ajan sitä oikeaa seosta käyden välillä kummallakin puolen sitä oikeaa kohtaa. Täyskaasulla luotetaan sitten enemmän mappi anturin informaatioon ja ruutataan polttoainetta sen mukaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa