95 E10 Etanoli Bensaa VAG-pohjaisiin vehkeisiin...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

janix
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 27.5.2010 14:07

95 E10 Etanoli Bensaa VAG-pohjaisiin vehkeisiin...

ViestiKirjoittaja janix » 27.5.2010 14:13

Heräs kysymyksiä ja ajatuksia näistä uutisista..
"Perusbensiini vaihtuu ensi vuonna
Etanolin osuuden kasvattaminen muuttaa perusbensiinilaadun ensi vuonna. 95-oktaanisen sijasta tankataan jatkossa 95 E10 -bensiiniä, joka sisältää korkeintaan 10 prosenttia etanolia."

Mihin VAG-pohjaiisiin autoihin tämä sitten käy ja mitä ne vaatii autolta jotta sitä voisi käyttää..

Tuolla on ainakin joku käpynen taulukko jossa ei näy kaikkia autoja..
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/

Käykö 10% etanolibensa esim. VW POLO 1.6 Classic / Seat Cordoba 1.6 vm 1998 ?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 27.5.2010 14:26


Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 27.5.2010 14:42


Meikkis01
-
Viestit: 76
Liittynyt: 20.2.2008 19:14

ViestiKirjoittaja Meikkis01 » 27.5.2010 18:43

miten 98 saatavuus jatkossa vai vaihtuuko sekin?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.5.2010 19:09

98E:n tilalle tullee 98E5, jossa vain 5% etanolia, se taitaakin sitten kelvata kaikkiin. Tälläkin hetkellä kaikessa bensassa pitää muutama prosentti olla etanolia.

Näemmä kaikki Saabit vuodesta '79 eteenpäin kelpuuttavat E10:n jos vaan oktaaniluku piisaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.5.2010 19:25

Jos bensiinissä on ollut jo monta vuotta etanolia seassa niin meitähän on siis huijattu ostamaan polttoaineen jäänestoa pullossa?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 28.5.2010 21:03

Jos tuollaiseen vanhaan kaasari koneessa käyttää pitemmän aikaa 95E10:ä, niin mitkä paikat ovat kriittiset? Letkut? Kaasarin osat? Joten meneekö lyhyelläkin ajanjaksolla hajalle jotain? (Tosin TM:n lista sanoo VW:n kohdalla, että kaikki ;) )

Eipä tuo nykyinenkään bensa niin "laadukasta" ole, joten onko tässä 5%-->10% liikaa pelottelua soveltuvuudesta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.5.2010 22:14

Eiköhän nuo valmistajien listat ole aikalailla varman päälle vedetty, saattaa kelvata seos muillekin kuin listatuille, omalla vastuulla tietty.

Jos bensiinissä on ollut jo monta vuotta etanolia seassa niin meitähän on siis huijattu ostamaan polttoaineen jäänestoa pullossa?
Jep. Onneksi en ole käyttänyt...

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 29.5.2010 10:23

minkäs takia octavia 1 rs-malliin auq koneella ei käy e10?mites muihin 1,8t käy?mun tietääkseni ei bensapuolella ole rs-ja tavallisessa eroa

tuplavee
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.4.2010 15:35

ViestiKirjoittaja tuplavee » 29.5.2010 10:29

lukuun ottamatta 1,8T RS (132 kW) -malleja (AUG-moottori)


Vähän hämää tuo AUG ?

LEMMY
-
Viestit: 27
Liittynyt: 11.10.2005 9:24

ViestiKirjoittaja LEMMY » 29.5.2010 10:36

Siks kun AUQ kone haluaa normaalistikin 98 bensaa...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.5.2010 12:47

Turbokoneisiinhan ei 95:sta kannata edes harkita.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 29.5.2010 17:06

Eihän nyt ole kyse millä kannattaa ajaa. Vaan millä saa ja voi ajaa.
Omat AKL, ARY ja EM koneet toimii kaikki 95okt bensalla tehtaan ilmoituksen mukaan, joka ohjekirjasta löytyy.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 31.5.2010 10:47

Vähän yllätti tuossa listassa että Golf/Bora/Touranin perus 1.6 / 2 litraiset 2002-2006 (esim. BAD/BAG) malliset on kiellettyjen listalla.

Omassa kalustossa ärsyttää tuo tehonpudotus joka tulee väistämättä kun tankkaa 5% etanoli-98E:tä... ;P

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.5.2010 14:38

Tuota, jos olet tähän mennessä tankannut Nesteen toimittamaa 98E:tä niin olet jo totuttanut autosi noin 5prosenttiseen etanoliseokseen viimeisen neljän vuoden aikana.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 31.5.2010 15:25

Jossain lehdessä, taisi olla TM, mainittiin myös eräs asia joka tulee ottaa huomioon tuota tankatessa. Bensiinikäyttöinen webasto/eberi ei kestä tuota kymmenenprosenttista.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 1.6.2010 12:11

Tuota, jos olet tähän mennessä tankannut Nesteen toimittamaa 98E:tä niin olet jo totuttanut autosi noin 5prosenttiseen etanoliseokseen viimeisen neljän vuoden aikana.

Köyhä tankkaa 95:sta yleensä, jos 98:ia niin harvemmin on osunut Nesteen bensat tankkiin (joko venakoiden, eli LukOilin omatuonnit tai Shellin litkut - käsittääkseni nuo tuovat/jalostavat itse eivätkä osta Nesteeltä?).

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 1.6.2010 14:22

Taas kusetetaan ihmisiä :)

Kivaa vaan niille vähävaraisille suomalaisille, joita nyt on kuitenkin aika paljon, joilla ei ole varaa ostaa uusia autoja tai teetää kalliita asennuksia, jotta voivat käyttää tätä uutta maagista bensaa joka säästää luontoa ja parantaa maailman. :P Ja mitenköhän noi moottoripyörät, voi elämä ku menee taas vaikeeks kaikki :|

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 1.6.2010 23:00

Köyhä tankkaa 95:sta yleensä, jos 98:ia niin harvemmin on osunut Nesteen bensat tankkiin (joko venakoiden, eli LukOilin omatuonnit tai Shellin litkut - käsittääkseni nuo tuovat/jalostavat itse eivätkä osta Nesteeltä?).


Kyllä taitaa tulla samalta Nesteeltä kaikki Suomessa myytävä bensa. LukOilista en tiiä. Lisäaineistukset yms. kunkin brändin erikoisuudet lisätään perusbensan sekaan tankkiautossa. Lisäaineistuksella saadaan kunkin ketjun oma bensa.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 2.6.2010 11:02

kunkin brändin erikoisuudet lisätään perusbensan sekaan tankkiautossa.

Ahh, ok. En arvannut että Shell aikoinaan tekaisi 99+ V-Powerin samalla tapaa, eli nakkasi tankkeriin Porvoon jalostamolla oktaaninkohotinta mukaan.


Noitten bensojen alkuperää on välillä vaikea arvuutella kun eri litkuja tulee välillä mistä sattuu vaikka suurin osa Nesteen jalostamolta tuleekin; esim. ST-1 tuo mm. lentobensaa, jne.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.6.2010 22:06

Köyhä tankkaa 95:sta yleensä, jos 98:ia niin harvemmin on osunut Nesteen bensat tankkiin (joko venakoiden, eli LukOilin omatuonnit tai Shellin litkut - käsittääkseni nuo tuovat/jalostavat itse eivätkä osta Nesteeltä?).
Pääosin ostavat, polttoöljyä Lukoil tuo (tai ainakin on tuonut) jossain määrin rajan takaa.

Ja edelleenkin, kaikessa suomessa myytävässä bensassa on noin 5% etanolia, myös 95E:ssä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.6.2010 0:39

Jos haluaa jo kokeilla tulevaa "95E10":sta autoonsa, niin eikös tuota päästä aika lähelle totuutta kun sekoitetaan tankkiin 5% RE85:sta 95E:n sekaan.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 27.7.2010 11:03

Niin kaippa tuo käy vanhoihin Volkkareihin, kun sen ajatuksella lukee (+TM:n lista tukena)

http://e10bensiini.fi/files/61/E10-bens ... toihin.pdf
http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/u ... /95E10.pdf

Ehdot ovat kutakuinkin näin:
Ehto 1: E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin.
Ehto 2: Sitten rajataan ensimmäisen sukupolven FSI-moottorit pois (2004-2006)+joitain moottorimalleja lisäksi.
Ehto 3: Lopuksi todetaan ristiriitaisesti sama, mikä ensimmäisessä ehdossa, eli E10-polttoaineita voi käyttää kaikissa bensiinikäyttöisissä Volkswageneissa vuosimallista 2007 alkaen.

Kuinka sen nyt sitten ottaa? Ehto 1 ja ehto 3 ovat hieman ristiriidassa. Toisaalta itse saan tuosta sellaisen kuvan, että ehto 1 pätee. Ehdolla 3 halutaan vain todeta ehdon 2 jatkoksi, että uudempiin (2007-->) saa sitten taas tankata E10:ä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 27.7.2010 14:26

Ehto 1: Jokaisesta Volkswagenmallista löytyy moottorivaihtoehto, jolla voi ajaa e10:llä :D
Ehto 2: Ensimmäisen sukupolven FSI moottoreille ja muutamalla yksittäiselle moottorivariantille e10 ei käy
Ehto 3: vm.2007 alkaen kaikkiin volkkareihin käy e10

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 27.7.2010 15:36

Mitenhän ku listassa on ettei käy Golf iv variant 1.6 BAD koneella.
Mulla on BCB, joten mitä eroa niillä sitten on? Käykö se sitten mun autoon?
Ei sillä että pannaa vaikka 98 ni ei tartte siirtyä hömpötyksiin =)

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 29.7.2010 10:45

Tuon mukaan pitää sitten itse siirtyä käyttämään tuota 98 kun tuo 95e10 tuloo markkinoille.

Ainakin tuon listan mukaa soveltuu Toledo/Leon 1999 eteenpäin ja itelläni on -97 Toledo.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 29.7.2010 11:16

mikähän on perustelu sille että on käytetty materiaaleja jotka ei sovellu etanolin kanssa, vaikka materiaalit on ollu saatavilla yli 30 vuotta ja se että esim. noiden ekojen FSI moottoreiden aikaan oli jo tiedossa että etanolia on polttoaineen seassa?

hupaisa havaita että esim. mersu AMG:t on erikseen kielletty jopa tällä 10% seoksella. AMG:n perustelu on se, että ei ole tehty kokeilta, ei siis voi antaa takuuta. Silti suosituimmat etanolimersut (e85) ruotsissa on AMG:t koska niissä äly osaa laskea suoraan eron bensaan verrattuna, polttoaineen paineen nosto/etanolichippi riittää.

Listasta näkee selvästi ketkä on etanoliautoilun pioneereja, mm. Saab, Volvo ja jenkit.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 29.7.2010 11:32

Tuleekos tosta Shellin V-powerista kanssa sit jotain blandattua litkua? Vai pysyykö samana.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 29.7.2010 11:44

veikkaan että se pysyy toistaiseksi sekoittamattomana. Siirtymä-aikahan näissäkin on. Vähä ku 25v sitten vanhat 92 ja 96 oktaaniset lyiylliset korvattiin lyijyttömäl E95:lla niin lyijyllinen 99 otettiin pois vasta 7v myöhemmin.

sama haloo. Ja melkolailla turha. kuten silloinkin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.7.2010 12:20

mikähän on perustelu sille että on käytetty materiaaleja jotka ei sovellu etanolin kanssa, vaikka materiaalit on ollu saatavilla yli 30 vuotta


Ihan sama perustelu kuin että sähköliittimet eivät ole kullattuja ja 40hp moottorin sisukaluja rakennettu kestämään 400hp, kustannustehokkuus ja tarve.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 29.7.2010 12:53

Niin... euron säästö tässä asiassa onkin iso säästö. kaiken lisäks vain pari vuotta. Väitän että se o siltiki unohdus eikä mikää tahallinen juttu :D

toisalta merkistä riippumatta nämä 3-7v vanhat on heikosti kelpuuttavia.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 29.7.2010 13:33

Sehän on autonvalmistajan etu ettei uusi riinpiis-bensa toimis autoissa. Siellä markkinointi ja myynti jo hieroo karvaisia käsiään yhteen.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 29.7.2010 13:44

Mitenhän ku listassa on ettei käy Golf iv variant 1.6 BAD koneella.
Mulla on BCB, joten mitä eroa niillä sitten on? Käykö se sitten mun autoon?
Ei sillä että pannaa vaikka 98 ni ei tartte siirtyä hömpötyksiin =)


BAD on suoraruiskutuskone, siis sen ensimmäisen sukupolven FSI. BCB normaalisti imusarjaan ruiskuteltu, joten ongelmaa ei pitäisi olla. Suositus BCB:lle lienee ollut tehtaalta lähtiessä 98 okt. bensa. Ohjekirjassa sitten mainitaan että 95:a voi käyttää mutta muutaman hepan tehonlasku tuosta seuraa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 29.7.2010 19:31

Niin... euron säästö tässä asiassa onkin iso säästö.

Niitä euron säästöjä haetaan varmasti monesta muustakin paikasta, missä se vaan on järkevästi mahdollista. Siis valmistajan mielestä järkevästi mahdollista. Autonvalmistajan pääasiallinen tehtävähän on kuitenkin mahdollisimman monen uuden auton saaminen kaupaksi, se miten kauan niillä autoilla voi ajaa ei ole ihan niin tärkeä seikka vaikka toki siihenkin pitää vähän panostaa.

Koko VAG-konserni valmisti yli 6 miljoonaa autoa vuonna 2007 (wikipedian mukaan) ja siitä pelkästään Golfia on vajaa miljoona (stetson arvio). Jos jokaisen yksittäisen auton valmistukseen voidaan valita toimivia osia jotka kustantaa vähemmän niin ne halvemmat osat valitaan ihan varmasti.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 29.7.2010 19:54

Ootteko koskaan huvikseen ajatellut tai miettinyt jos 98:lla auto kuluttaa esim. 0.5-1litrankin vähemmän 100km. Niin paljonko tulee halvemmaksi ajaa 98 kun 95 näillä bensan hinnoilla?

Omassa autossa n. 6€ per tankki, siitä miinustettu jo 95 ja 98 erotus. :)

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 25.10.2010 9:18

Itse en ainakaan huomannut kulutuseroa 98 ja 95 välillä. Ihmettelen että miksi tuntuu siltä että 95 kuluttaisi vähemmän kuin 98, auto säädetty kuitenkin 98 mukaan penkissä... Ihan perstuntumaa, tarkkoja mittaustuloksia ei ole (sama ajoreitti, sama lämpötila, sama kuorma ja molemmat aloitettu täydellä tankilla ja tankattu samalla mittarilla että auto on samassa asennossa --> tankkiin menee sama määrä)

Semmoinen ajatus tuli mieleen että mitä tuo e10 vaikuttaa autoon, miksi ei käy? Syövyttääkö nopeammin tiivisteet, bensaletkut ym.
Miten tulevaisuudessa (10v päästä) onko kadulla käytössä yhtään esim vw 1.8T viritettyä moottoria? Saako samalla heittää hyvästit haaveilulle että rakentaisi muutaman vuoden päästä "tehokkaan" katuraaserin 1.8T pohjalle.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 25.10.2010 19:17

E85:sta sitten kun yleistyy. Siitä saa enemmän tehoa kun normi bensasta. Tarttee vaan isommat suuttimet jne...


Siis näihin viripeleihin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.10.2010 21:50

No tuota, ei varsinaisesti se E85 ole mikään oikotie onneen ja hevoskuvat silmiin. Nakutuskestävyys on isompi, sillä sitten jostain moottoreista saadaan enemmän voimaa joillain kierroksilla.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 25.10.2010 22:31

Meneekö ot:ksi, mutta miten tuo E85 sitten pelittää, millä muutoksilla tavallinen järjestelmä sitä tukee. Vieläkin mietin noita tiivisteitä ja bensaletkuja ym. Mitä kaikkea muuttaminen vaatii?
Ja tuohan taitaa kuluttaa sen 30% enemmän mutta taitaahan se ollakkin 30% halvempaa, eli ei voita eikä häviä mitään, paitsi tankillinen kestää vähemmän aikaa.
Ja sitä tarvitsee vielä harmitella että kuinka autorakentelun käy vastaisuudessa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.10.2010 23:12

No autonrakentelusta tulevaisuudessa ei polttoaineen takia tartte olla huolissaan. Niinkin yllättävällä tavalla kuin bensalla/dieselillä/etanolilla ne autot tulevaisuudessakin vielä toimii kymmeniä vuosia, määräävä markkina-asema säilyy varmasti vielä 30vuotta. Joka muuta väittää, elää viherpiipertäjien luomassa sähköautopilvilinnassa (imho).

xxE10 bensahan vaatii jo alkoholia kestävät kumiosat. Jenkeissä kun tuosta on jo paljon kokemusta, niin kuulemma monet ajaa vanhoilla autoilla "normaaleilla" polttoaineletkuilla, vaihtaen ne uusiin 3vuoden välein. En kyllä näe mikä järki tuossa on, vitosen säästö on kympin kulu pitkässä juoksussa.

E85 sitten vaatii ihan samat jutut kuin E10, mutta sen lisäksi se vaatii moottorin säätöpuolelle pakosti muutoksia. Säädön lisäksi vielä vaihtoon voi helposti mennä suuttimet ja polttoainepumppu, koska kakkua vaaditaan noin 35prosenttia enemmän moottoriin samalle teholle. Lisäksi sitten autolla ei ajeta kuin jommalla kummalla polttoaineella, sekoituksilla ei voi ajaa (usein ohjelmat tukevat kumpaakin polttoainetta, kuski valitsee vaihtokytkimellä/tms käytettävät kartat).
Flexfuel autot sitten erikseen, ne on tehdas tehnyt siten, että niihin voi tankata kumpaa vaan, tai sekoittaa miten haluaa.

E85 ei taida olla kustannustehokas polttoaine tällähetkellä. Jos lasketaan 35prosentin hintaero tän hetkisisestä noin 1.4euron litrahinnasta, niin E85 pitäisi olla halvempaa kuin 1.04e/litra.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 7.12.2010 12:21

Mitkä webastot tuota E10 pystyy käyttämään? Vai onko käytettävä pelkästään 98 jos varustaa bensa-auton webastolla?
Menee hankalaksi tämä bensa-autoilijaksi siirtyminen kun ensin ei saa lohkolämmitintä eikä letkulämmitintä ja nyt kun henkisesti valmistautui webastoon niin se vaatiikin kalliimpaa ainetta. Ei hyvä. Ois pitänyt pysyä dieselkannassa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.12.2010 12:53

Laske mukaan vielä se että autosi kuluttaa vähemmän polttoainetta E5 polttoaineella verrattuna E10:een, niin olet vielä vähän enemmän sekaisin.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 16.12.2010 1:46

jos ketään kiinnostaa niin ADY moottoriset hanskaa tuon E10 huoletta kuulemma.
Muut 2.0 8v koneet 4-pisteruiskulla varauksella. ilmeisesti 2E koneen polttoainepuoli ei ole kovinkaan varmaa.

Ihan Vw:ltä saatu tieto työnpuolesta.
Ja Vk, jos ei muisti ihan vituiksi vedä niin E10:tä ei voinut käyttää näissä ns. vanhan sukupolven ebereissä tai webastoissa. Uudet evo webastot pois lukien (epäilen ettei sitä sinulla ole.)

Sam79
-
Viestit: 143
Liittynyt: 31.8.2003 0:48

ViestiKirjoittaja Sam79 » 16.12.2010 8:43

E10 soveltuvuus webastoon

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.12.2010 10:52

Niin olikos se nyt sit niin, että tuo E10 käy mun kakkiksiin?

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 16.12.2010 10:56

Niin olikos se nyt sit niin, että tuo E10 käy mun kakkiksiin?


Tuon listan mukaanhan se käy.

Jännä, että esim. seatilla tuo käy tyyliin 2000-luvun autoista eteenpäin. Vaikka on samoja koneita.. :( Eli noiden listojen mukaan oma aft ei toimisi tuolla E10:llä

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.12.2010 11:24

Ei se sama moottorikoodi edes kerro että on moottorikaan kasattu samoista osista volkkarin ja seatin kesken. Saatikka sitten siitä, onko letkut esim tankin sisällä samaa materiaalia. Jostain se hinnan ero on tehtävä, käytetään autoa kasattaessa halvempia materiaaleja.

Kärjistetty kuvitteellinen esimerkki: Tankin sisällä on kumiletku, fyysisesti ihan samanlainen Volkkarissa ja Seatissa. Volkkarissa se on alkoholinkestävästä kalliimmasta materiaalista, Seatissa vähän halvemmasta mutta E5 bensan kanssa täysin toimiva materiaali. Jälkimarkkinoille sen sijaan Seattiinkin myydään vain tuota parempaa letkua varaosana, koska hinnanero on niin pieni ja paremmalla osalla voikaan korvata huonompi. Jälkimarkkoinoiden volyymit on niin pieniä verrattuna tehtaan tarpeeseen, ettei ole mitään järkeä pitää kahta päällekkäistä osaa varaosana (enemmän kustannuksia kuin tuottoa).

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 16.12.2010 11:38

Tuota MikaJ:n esimerkkiä olen miettinytkin omassa pikku päässäni. Täytyy suosiolla siirtyä käyttämään tuota 98 vuoden vaihteen jälkeen. :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.12.2010 12:27

Tosiaan ei sen 98E5:sen käyttäminen ole juurikaan kallimpaa, nykyisillä hinnoilla hintaero on noin 4senttiä/litra. Mikäli sama hintaero ja taso säilyy, niin käytännössä ajokilometrin hinta on vain ihan hieman isompi kuin 95E10:llä (tämä kääntyy vielä 98E5 eduksi, mikäli moottori osaa säätyä taloudellisemmaksi sillä polttoaineella). Noin 2,1prosenttia kun tuota 95E10:ä kuluu kuitenkin enemmän kuin 98E5:sta, niin vertailu ei ole ihan suoraviivaista.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 16.12.2010 17:22

^Ja meinaat että hintaero pysyy tossa, kun kaikki vanhoilla paskoilla ajavat (kuten minä) rupeaa käyttämään 98:ia, eikä siirry E10:iin. Kysyntä kasvaa huimasti, tarjontaa on tietyn verran, niin hinnat tulee luultavasti nousemaan. Kiva olla koekaniini, kun tätähän edes EU ei pakota, saksa, ranska ja muut siirtyy aikasintaan käyttämään E10:ä 2012, kun nähdään miten se euroopassa toimii, suorastaan lämmittää mieltä.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 25.12.2010 13:03

Hirvittää jo valmiiksi että paljonko se kulutus noilla "reduce co2" litkuilla kasvaa...

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 2.1.2011 13:12

jos ketään kiinnostaa niin ADY moottoriset hanskaa tuon E10 huoletta kuulemma.
Muut 2.0 8v koneet 4-pisteruiskulla varauksella. ilmeisesti 2E koneen polttoainepuoli ei ole kovinkaan varmaa.

Ihan Vw:ltä saatu tieto työnpuolesta.


Voitko vielä tarkentaa asiaa 2E-moottorin osalta ja kertoisitko tietolähteesi?

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 2.1.2011 14:42

Eli passaneenko tuo uusi pensa -91 vuoden kakkoskoppa golffiin 1.8i koneeseen?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 2.1.2011 15:22

tuo rp koneen kestävyys kiinnostais muaki, ei siinä auta muu kuin kokeilla.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 2.1.2011 16:31

En ainakaan suuria määriä itse ainakaan alkuun laita kahtoo ensin miten suhtautunee.

miwa
-
Viestit: 40
Liittynyt: 12.1.2006 23:11

ViestiKirjoittaja miwa » 2.1.2011 21:57

Mites toimiiko pensa eberit ja webastot tolla uudella E10 pensalla? onko kellään tietoo?

ja mitenkäs voi olla varma toimiikoo E10 itse maahan tuoduissa autoissa joita maahantuoja ei ole koskaan tuonut suomeen esim W8 moottori kun maahantuoja ilmoittaa vaan itse maahantuomansa mallien sopivuudet?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.1.2011 22:40

Tuntuu ihmisillä olevan vähän epäselvää mitä tuo E10 tekee, jos se ei sovellu autoon. Sitähän ei huomaa heti että se ei sovellu, vaan pidemmän ajanjakson kanssa. Päälimmäisin (käytännössä voisi sanoa että ainoa) ongelma on, että alkoholille soveltumattomat kumiosat kovettuvat ja halkeilevat.

Eli jos sitä lähtee kokeilemaan pienillä määrillä aluksi että sopiiko se siihen isoisän vanhaan Popedaan, niin ei se siitä heti laukea. Uudet huonolaatuiset letkut kestävät Jenkkien mukaan kolmisen vuotta, ennenkuin rupeevat vuotamaan.

Nyt oma mielipide. Jos elämä on kiinni siitä maksaako ajaminen jonkun hassun sentin enempi satkulla, niin kannattaa myydä se auto pois. 98E5:sta tankkiin ja ei vahinkoa tapahdu, jos ei ole varma että E10 polttoaine soveltuu ajoneuvoon.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.1.2011 22:58

Lukekaas nyt kaikki tämä niin ei tarvitse kysellä:
http://e10bensiini.fi/ kirjoitti:Volkswagen

E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin vuosimallista -92 alkaen lukuun ottamatta ensimmäisen sukupolven FSI-moottorilla varustettuja autoja.


Audi

E10 soveltuu vuosimallista 1992 alkaen bensiinimoottorisiin Audeihin pois lukien seuraavat mallit:
  • Audi A2 1.6 FSI 2002-2006
  • Audi A3 1.6 FSI 2001-2004
  • Audi A3 2.0 FSI 2001-2004
  • Audi A4 2.0 FSI 2001-2004
  • Audi A4 bensiinimallit 2000-2007, jotka on varustettu tehdasasenteisella seisontalämmittimellä. Lämmityskauden aikana ei voida käyttää E10-polttoainetta.

Škoda

E10 soveltuu seuraaviin Škoda-malleihin:
  • Octavia HB ja Combi: kaikki bensiinikäyttöiset mallit lukuun ottamatta 1,8T RS (132 kW) -malleja (AUQ-moottori)
  • Fabia HB,Sedan ja Combi: kaikki bensiinikäyttöiset mallit lukuun ottamatta 2,0 l (85 kW) -malleja (AZL-moottori)
  • Superb: kaikki bensiinikäyttöiset mallit lukuun ottamatta 2,8 l 30V V6 (142 kW) -malleja (AMX-moottori)
  • Felicia: kaikki bensiinikäyttöiset mallit, kuitenkin edellytetään polttoainejärjestelmän paineensäätimen O-rengastiivisteen vaihtoa 1,3 l (40 kW ja 50 KW) -moottoreiden kohdalla
  • Yeti: kaikki bensiinikäyttöiset mallit
  • Roomster: kaikki bensiinikäyttöiset mallit
Edellä mainittujen Škoda-mallien, joihin E10 ei sovellu, käyttöohjeissa edellytetään käytettäväksi 98-oktaanista bensiiniä. Näitä mallisarjoja edeltäviin Skoda-malleihin (Forman, Favorit tms.) ei E10 sovellu.


Seat

E10 soveltuu seuraaviin Seat-malleihin:
  • Ibiza vuosimallista 2002 alkaen
  • Cordoba vuosimallista 2003 alkaen
  • Leon vuosimallista 1999 alkaen
  • Toledo vuosimallista 1999 alkaen, ei kuitenkaan 110 kW 2.0 FSI BLR-moottori 06/2004 saakka
  • Arosa vuosimalleihin 1997-2004
  • Altea, XL, Freetrack vuosimallista 2004 alkaen, ei kuitenkaan 110 kW 2.0 FSI BLR-moottori 06/2004 saakka
  • Alhambra vuosimallista 2001 alkaen.
  • Ibiza vuosimallista 2008 alkaen (Ibiza V)
  • Kaikki Exeo ja Exeo ST mallit (vuosimallista 2009 alkaen)

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 3.1.2011 0:20

onko VAG:in perustelu sille, että ei käy, vain oktaanit esim noissa fsi koneissa? Vai onko niissä materiaalit sellaisia että ei kestä? Kuitenkin olemme jo vuosia ajaneet 5% etanolibensiinillä, joten alkoholin korroosiovoimia kyllä on ollut aikaisemminkin.

mitä tulee webastoon, niin se voi olla että tarvii kuristaa ilman saantia että pelaa hyvin (www.etanol.nu on hyvä lähde)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.1.2011 0:33

Kuka ees tankkaa E10:iä noilla hinnoilla mitä ne pyytää siitä :D 1.519 parhaimmillaan tais olla polttoaine.net:ssä... ja uutisissa kehutaan isolla että 2snt tulee alennusta hintaan :D Kyllä suomipoikaa taas viedään ku pässiä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2011 0:58

onko VAG:in perustelu sille, että ei käy, vain oktaanit esim noissa fsi koneissa?
Kaverilla on tuollainen alkupään FSI Golf johon ei käy uus bensa. Aiemmin se on muistaakseni ajellu 95:llä, joten oktaanivaatimus ei siten olisi määräävä vaan kumitiivisteet jossain päin laitteistoa.

Kuka ekaks tekee konversion jossa tuollaiseen saa laittaa etanolibensaa? :)

villltsu1.6FSI
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.8.2009 17:41

ViestiKirjoittaja villltsu1.6FSI » 3.1.2011 2:02

Siis tehtaaltahan on alunperin käsketty käyttämään 98-oktaanista. Ekan sukupolven FSI:ssä siis. Tätä olen itsekkin miettinyt että mahtaako olla peruste sille, että 95e10 ei kävisi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2011 7:03

Tekniikan Maailma kirjoitti:Toinen ryhmä ovat ensimmäisen sukupolven suorasuihkutusmoottorit, joissa useissa on lisäksi laihaseostoiminto. Näissä moottoreissa sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrä ja erityisesti tarkasti suunniteltu suihkun muoto häiriintyvät, kun suihkutusannosta joudutaan kasvattamaan etanolin pienemmän energiasisällön vuoksi. Uudemmissa, nykyisin tuotannossa olevissa suorasuihkutusmoottoreissa tätä ongelmaa ei enää ole.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 3.1.2011 7:58

Tulihan tuota 10 litraa eilen kakkikseen lurautettua nyt vain odotellaan mitä tuumaa RP kone moisesta tinneristä. Kaveri ainakin kehui 3 koppasen 1.8i golffin toimineen moitteetta tuolla uudella bensalla.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 3.1.2011 9:15

Kuten MikaJ tuossa aikaisemmin sanoi, ei sitä voi päätellä hetkessä toimiiko se E10 vai ei. Jos yhden tankillisen perusteella meinaa että toimii niin voi yllättyä myöhemmin aika pahasti.

Tuosta olen myös samaa mieltä Mikan kanssa että jos on vähänkin epäselvää toimiiko E10 vai ei, niin 98 tankkiin ja ajelee tyytyväisenä ilman huolia.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 3.1.2011 9:30

ja ainakin tämänpäivän paikallislehden (Länsi-Suomi) mukaan osassa asemista on 95E10 tarrat paikoillaan jo mutta bensa on edelleen vanhaa 95:sta, uutta bensaa tulossa suurimpaan osaan huoltamoista vasta viikon tai kahden päästä kun seuraavan kerran tankkaavat säiliöt. Todennäköisesti näin myös muualla Suomessa, joten ensimmäisen tankkauskerran mukaan ei tosiaa kannata paljoa päätelmiä vielä tehdä.

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 3.1.2011 18:00

Kaikissa asemissa pitäisi olla E10 tarrat paikallaan, mutta E5 tarrojen alla. Tarrat nypätään esille silloin kun säiliöt on täytetty E10.llä.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 4.1.2011 15:21

Soitin Laakkoselle ja kysäsin asiasta eli ei passaa tosiaan kun -92 vuodesta ylöspäin. Vanhemmissa koneet kyllä pitäs kestää mutta tiivisteet ym. stefat ei että e10 syö ne ajanoloon.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 4.1.2011 16:33

mutta eikö esim kolmoskopan abs moottorin ruisku ole melkeen sama kuin mk2 rp?
ihme ettei muka sovi,
onneks tiivisteet ja letkut ei oo kalliita.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.1.2011 16:42

Mutta bensapumppu, suuttimet yms niihin sit rahaa jo meneekin.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 4.1.2011 16:47

tarkotin sitä että miksi muka kakkiksessa ei toimi mutta kolmosessa toimii, vaikka polttoainejärjestelmä on sama? ainoastaan ohjauksessa on eroa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2011 18:05

No ei se polttoainejärjestelmä ole sama jos toiseen käy ja toiseen ei. Vertaile osanumeroita niin löytynee eri osia.

onneks tiivisteet ja letkut ei oo kalliita.
Voi olla kallis jos kyseinen tiiviste menee jostain paineensäätimen sisältä eikä sitä saa varaosana.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.1.2011 19:11

Ei osanumeroidenkaan vertailu mitään auta, uudempi alkoholinkestävällä materiaalilla varustettu osa on voitu ottaa samalla koodilla käyttöön.

Ihme itkua, miks mun kakkikseen ei voi tankata tuota, kun uuteen vitoskoppaseenkin voi! :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 4.1.2011 19:13

Siinä vaiheessa kun mun rahat ei enää riitä ostamaan autoon siihen sopivaa polttoainetta vien kortin laitokselle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2011 20:55

Ei osanumeroidenkaan vertailu mitään auta, uudempi alkoholinkestävällä materiaalilla varustettu osa on voitu ottaa samalla koodilla käyttöön.
Eikös tuollaisissa pikkuparannuksissa ole yleensä kasvatettu sitä viimeistä kirjainta?

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 4.1.2011 20:58

Mitäs sitten kun tämä suojalaatu 98 poistuu markkinoilta vuonna 2013?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 4.1.2011 21:48

en mä mitää itke, jos ei auto sillä toimi, ni sit laitetaan toimimaan.

riippuu tietenki 95 ja 98 hintaerosta

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.1.2011 23:11

Arto S, tai tulee tää E10 ja E15 vaihtoehdoiksi... :D emmä ois tarttenukkaan autoa tai moottoripyörää, voin lahjoittaa ne afrikkaan sit :P

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.1.2011 2:02

^Kohtalotoveri: Kawasaki Ninja ZX-6R

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 5.1.2011 3:08

:D no mul on vanhempaa vuosikertaa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2011 8:10

Savon Sanomat kirjoitti:Uusi E10-bensa syttyy edeltäjäänsä herkemmin palamaan
No shit, Sherlock...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.1.2011 9:08

Jaa, että Volkswagen oli nyt sitten muuttanut -92 vuoteen tuon rajan. Aiemminhan tuon litkun piti sopia kaikille ikävuosille, poislukien samat FSI:t.

Itsellä on kaasarivehje ja mekaaninen bensapumppu, joten ei heti tule mieleen paikkoja, mitkä e5-->e10 nostaminen hajottaisi. No ehkä herkin paikka voisi olla kiihdytyspumpun kalvo.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 5.1.2011 9:15

Tai pumpun kalvo tai polttoaineletkut tai kaasarin tiivisteet tai kumilaippa kaasarin ja imusarjan välissä taiataitai...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.1.2011 9:52

Pumpun kalvon on ehkä toinen kriittinen paikka. Kumilaippahan näissä pitää vaihtaa säännöllisesti kuitenkin :D

Aika jännä juttu vain, miksi VW otti ikärajan käyttöön, vaikka aluksi kaikkiin piti sopia. Varmuuden maksimointia? Sehän on VW:n kannalta yksi ja sama vaikkei 95e10 kävisi autoihin, joista takuu on loppu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2011 9:59

Ei se ole koska tehtaalla on luotettavuus ja imago kyseessä. Ei kukaan osta autoja sellaiselta valmistajalta jonka autot ovat entisiä takuun päätyttyä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 5.1.2011 12:03

Kyllä mä muistelen, että tuo '92 oli jossain taulukoissa jo aikaa sitten, mutta sitten jostain TM:n taulukosta se maininta puuttui ja kaikki tuuletti, että jes, kakkikseni ja kuplani on turvassa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.1.2011 16:14

TM:n sivuilla, e10-soveltuvuus -sivuilla ja VW:n sivuilla oli maininta, että käy kaikkiin. Nyt ainakin VW ja e10-sivusto on muuttanut tuon 1992 vuoden rajan.

No eipä paljoa kannata ruveta kikkailemaan, jos tankillisella häviää kaksi euroa ostamalla 98e5:sta. Jos hintaero pysyy tuossa 4-5 sentissä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 7.1.2011 17:57

Mitäs muuten nämä jäänestoaineet, mitä bensan sekaan on laitettu? Eikö nekin ole alkoholipitoisia? Paljonkos sitä vain laitettiin bensan sekaan? Tuskinpa 10%.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2011 20:04

1 % luokkaa.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 8.1.2011 13:58

Ei oikein tunnu toimivan e10-bensa 2E-koneessa.

Lyhyen testin perusteella kulutus nousee selkeästi.

240km ajoa, josta 200km moottoritie ajoa 110km/h, 20km yhdystie ajoa 60-80km/h ja 20km kaupunkiajoa 50km/h. Yksi henkilö autossa + 70kg rahtia. Keskikulutus 10,376L/100km,

Kun huomioi että parhaimmillaan olen päässyt 2E koneella talviajossa vanhalla 95bensalla 6,2L/100km, niin ero tuntuu hämmästyttävän suurelta.

Kaiken lisäksi e10-bensa tuntuu aiheuttavan pientä käyntihäiriötä, joka loppui seuraavalla tankkauksella kun vaihdoin 98bensaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.1.2011 14:12

Kaverin fiiatissa tuli sytytyskatkoksia E10:n täyttämisen jälkeen. Itteä ajatuttaa se, että minkätakia esim austraalialaisessa sivustossa sanotaan aika monen moottoripyörän kohdalla ettei käy vuosimallista riippumatta (pl. buell, HD ja BMW), mutta e10bensiini.fi sivuston mukaan käy melkein kaikkiin uudempiin.
Ducatille on tehty ryhmäkanne jenkeissä, koska E10:n takia on muoviset polttoainetankit turvonneet, niin ettei ne mene enää kiinnikkeisiin kiinni, KTM:llä vastaavaa tapahtunutta.

Gorde
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.7.2007 11:44

ViestiKirjoittaja Gorde » 10.1.2011 7:44

Johtuneeko sitten sitten uudesta bensasta vai ei, mutta Passatissa ´04 1.8T hyppäsi päästöjen merkkivalo palamaan, kun tankissa alkoi olemaan pelkkää E10(yhden kerran olen nyt tankannut sitä). Auto huollettu joulukuun lopussa ja katsastettu viime viikolla. Päästöt yms. oli täysin kunnossa. Ihmetytti vaan kun ihan yht´äkkiä hyppäs valo palamaan kun auto oli normaalisti lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä, tuli heti mieleen johtuukohan bensasta...

Noh lueskelin netistä, että valon pitäisi häipyä reilun 100km ajon tai 15 onnistuneen käynnistyksen jälkeen jos kaikki on kunnossa, tiedä sitten pitääkö paikkansa...

-Ari-

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 13.1.2011 9:50

Nyt on Ventoon työnnetty 95e:tä huolettomasti tankkiin, tosin sehän edustaa jo uudempaa kastia. Sen sijaan Jetsoniin (-87 1.6 kaasari) mikä on sijaisautona Paskatin ollessa vielä kannettomana puolisen viikkoa, toimii toistaiseksi ihan hyvin "uudella" bensiinillä. Tankattu tarkotuksella paikoissa missä polttoaineen myynti on suurta ja mahdollisuus saada E10:ä hyvä. Seuraillaan tässä 3-4kk että miten alkaa vaikuttaa. Viime viikolla tirvasin täyden tankin (pohjalla max 5 litraa "vanhaa" 95e:tä) E10:ä ja käyntihäiriöitä ei vielä ainakaan ole tullut. Siinä tankkaillessa tuli joku pätevä setä irvistelemään että "Nyt tankkaat poika väärää ainetta tankkiin, toi sun auton moottorihan räjähtää viel.." Noh, tiedä sitte että mihin atmosfääriin tuo Jätöksen moottori tosta sinkoaa, mutta kokeillaan ainaki. Tiedotuksia lipsauttelen tänne aina silloin tällöin.

Ja sitten vielä lisää asiaa. Kovastihan nuo tuolla kehuvat että Igorin ihmeeseen ei pitäisi käydä tuo uusi bensa laisinkaan. Ladaa tankkailtu samoilta asemalta (Kärkkäiseltä, Kariston Shell) uudella bensiinillä ja Ladahan vaan nauttii kilometreistä. Aluksi meinasin olla pientä epäilyä, että miten lähtee seuraavana aamuna käyntiin kun alkoi pätkiä kotiin päin ajellessa mutta vika löyty viallisesta tulpanjohdosta.

Toisaalta jos ihan ajattelemalla ajatellaan ja ällistellään, vanhassa 95e:ssä on ollu etanolia jo 5%.... Ja tuttu kuka on Fortumilla töissä, ihmetteli että miksi ihmeessä pitää vouhottaa niin paljon kun tulee toinen 5% lisää etanolia bensiinin sekaan. Eiköhän nuo autot olis särkyny jo siitä aikasemmasta 5% etanolia? Onhan toki autoja mihin ei kunnolla tahtonut käydä tuo vanha 95e:kään, mutta niihihän on sitten jo valmistajat suositelleet käytettäväksi muita laatuja. Esim kaverin vanhaan Jenkkiin on valmistaja suositellut käyttämään 99e:tä. Tästä johtuen tankkaa aina 98e:tä ja laittaa "lisä-aineen" tankkiin aina tankkauksen päätteeksi.

Sitä olen kovasti tässä myöskin pähkäillyt että koska tulee henkilö-autoihin nuo Ad-Blue vaatimukset, niitä kun jo kuorma-autoissa kovasti käytetään. Sitä odotellessa ja testiä jatkaessa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 13.1.2011 12:03

Miks ihmeessä ihmiset vouhottaa tuosta bensasta jatkuvasti? - tungetaan sitä 95E:tä kuin se olisi ainoa tarjolla oleva laatu, ja panikoidaan et ajelut loppuu kun ei saa toimivaa bensaa.

En taida olla yhteenkään (omaan) autoon tankannut koskaan muuta kuin 98:a.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.1.2011 13:18

emännän toiyoda, kulutti viime tankillisella noin litran vähemmän menovettä / 100km, kun on viimeiset 2 tankillista menty 98:lla. Jatkossa ajetaan vain 98:lla, hintaero on oikeastaan kotiinpäin.

Asku
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.8.2009 16:34

ViestiKirjoittaja Asku » 18.1.2011 0:53

Jos porukalla alkais olemaan kokemuksia 95e10.n kulutuslukemista, ja muusta toiminnasta suhteessa vanhaan 95.seen tai 98.siin, Niin voisitte kirjoitella tänne erinlaisten VAG autojen tuloksia.

Itseä kiinnostaa lähinnä 1.8abs moottorinen Golffi.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 18.1.2011 1:06

Uutta ainetta käytetty alusta asti. Mm. Golf GTI III -96 2.0 AGG, ei muutoksia kulutuksessa ajotietokoneen mukaan eikä perstuntumalla. Ei ongelmia. Auto tuntuu herkemmältä E10:llä, ja jotenkin vääntävämmältä osakaasulla. Tällä jatketaan, kohta bensansuodatin vaihtoon.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 18.1.2011 8:27

Nyt kun olette saaneet monenmoisia vikoja,kulutuseroja,tehomuutoksia ymym niin milläs olette mitanneet paljonko on ollut sitä etanolia polttoaineen joukossa tankatessanne. ?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 20.1.2011 3:00

etanolia polttoaineen joukossa
No, mitäs se etanoli sitten on jos ei polttoainetta? :D

Mutta miten käy 2013 jos 98e5 vaihtuu 98e10:ksi? Käykö tämä 1. sukupolven FSI-koneisiin, vai laitaanko ne, pienkoneet sun muut sulaksi ja kierrätykseen?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.1.2011 3:38

etanolia polttoaineen joukossa
No, mitäs se etanoli sitten on jos ei polttoainetta? :D

Yritetään vissiin olla näppäriä, mutta vaikka se etanoli on tosiaan polttoainetta, niin voihan silti sen pitoisuutta mitata polttoaineseoksessa?

Ei varmaankaan mitään ongelmia käyttää 98E10 polttoainetta FSI koneissa.

Mukavasti saanut naureskella näitä foorumijuttuja tuosta E10 bensasta ja sen soveltuvuudesta sekä haitoista. Moottorit on hajonnut sen käytöllä ja ruvenneet kuluttamaan kymmeniä prosentteja enemmän polttoainetta. Faktahan on, että yksikään kuluttaja ei huomaisi sokkotestissä mitään eroa tuon ja vanhan polttoaineen välillä, mutta pään sisällä tapahtuu kummia asioita. Mikäli oikeasti 95E10 saa moottoriin jotain muutoksia aikaisesti, on siinä moottorissa jotain pahasti vialla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 15 vierailijaa