mk4 golf AZD käynnistys häiriöö!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

mk4 golf AZD käynnistys häiriöö!

ViestiKirjoittaja j-lo » 23.4.2010 22:47

Elikkäs vm-00 golffi (ml. vaan 50tkm) 1.6 AZD koneella on viikon sisään 3 krt startannut huonosti lämpimänä. Tänään viimeksi kauppareissulla. Auto oli sammuksissa joku 5min, sitten, kun koitin käynnistää sahas vaan, muttei startannu. No heti perään toinen yritys ja sama homma. Sitten alkoi V-käyrä nouseen ja vitutti, niin ettei veri kiertänyt... noh tasailin mielentilaa noi minuutin ja manasin saksalaiset autot mielessäni =), ja koitin taas. Starttasi, mutta kierrokset nousi noin 1200-1300 hetkeksi ja sen jälkeen palautui normaaliksi. Ajossa en ole huomannut, mitään kummallista. Kotiin päästyäni, vielä sammutin ja starttasin muutaman kerran ilman ongelmia. Olen lukenut, että puolia menee näissä kun hullulle puuroa, mutta voiko oireet olla tälläiset, eikö pitäsi tuntua ajossa jotenkin? Voisko olla pelkistä tulpista? Entä lämpötila-anturi? Kerran aikaisemmin on liikennevaloissa tyhjäkäynti sahannut hetken 600-900 väliä, mutta loppunut kaasun hipaisuun.. Niin ja oven mikrokytkin pitäs olla kunnossa, kun bensasysteemit hurisi ainakin aamulla töihin lähtiessä.

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 23.4.2010 23:37

Sulla on siitä lämpötila-anturi paskana joka antaa ruiskulle infoa koneen lämpötilasta. Maksaa alkuperäisenä alle 30 e. Siinähän on kaksi lämpötila-anturia ja toinen niistä on mittarille. Oireet on aivan samat kuin kaverin autoss.. vikakoodeja se ei antanut, mutta myöhemmin rupesi jättämään kuumalla koneella tyhjäkäyntikieroksia jopa 3000. Helppo vaihtaa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 24.4.2010 8:18

Mullakin joskus tehny em. oireita, mutta on kuitenkin käyntiin lähteny. Melkein aina lämpimänä käynnistettäessä kone ryntää hieman, tulee melkein pappamainen olotila jossain parkkipaikoilla kun moottori ottaa ne "pappakierrokset" :D Tosin ne kierrokset eivät käy korkealla, jossakin 1300 paikkeilla maksimissaan.

Jos puola olis menny, olis muu auton kulku aika heikkoa ja käyntiäänestäkin jo kuulee ettei ole kaikki ok.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 24.4.2010 9:12

Itsellä teki talvella sitä, että kone käynnistyi huonosti jos oli esim 30min lämmittänyt kovalla pakkasella autoa jolloinka anturi lämpesi, mutta kone ei vielä. Eli tuo lämpömittari olisi omakin veikkaus käynnistysropleemiin tässä tapauksessa. Anturihan sijaitsee termarin lähellä kannen vasemmassa päädyssä (kuskin edessä).

Tuo kierrosten käyttäminen ~1300-1400rpm seutuvilla on omassakin autossa ihan normaalia. Joskus huollossa asiaa kysyin, ja meinasivat että jos yli 2000rpm alkaa käydä, niin sitten lie syytä olla huolissaaan. En tiedä, parempi ehkä että käynnistyy kunnolla kuin että alkaisi rykimään pikkuhiljaa kierroksia :D

Puolaviat alkaa olla korjattu uusissa puolissa, joten uskon että tuohon aloittajan autoonkin puola tai puolat on jo aikanaan vaihdettu. Mutta ongelma tosiaan ilmenisi siten että EPC valo syttyy, ja auto käy kolmella. Sitä vaan ei voi olla huomaamatta. Toisaalta vanhat tai huonot tulpat voivat käynnistymistä haitata.

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 24.4.2010 12:18

kävin hakemassa laakkosen marmoritiskiltä lämpötila-anturin, maksoi 41€ :/! Lähteekö se muovikuori koneen päältä vetämällä? ilmeisesti samassa systeemissä ilmanputsarikin? vai tarviiko sitä muovia irrottaa anturin vaihtoa varten?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 24.4.2010 16:40

Lähtee kun kulmista nostaa ylöspäin pikku nykäisyllä. Ota huohottimet letku apukuskin edestä irti putsarikotelosta kuitenkin...

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 25.4.2010 19:41

Eli siis anturi sijaitsee muovikuoren lähellä, akun puolella? Tarviiko suojakansi irrottaa sitä varten?

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 26.4.2010 19:31

Nyt on vika jokapäiväistä. Kylmänä käynnistyy laakista ja ajaessa ei tunnu mitään outoa. Mutta kun koneen ajaa kunnolla lämpimäksi ja sammuttaa ja antaa olla hetken, niin ei käynnisty kirveelläkään, sahaa vaan. Ennen sammuttamista tyhjäkäynnillä havaittavissa pientä "humppausta"?! Vikavaloa ei oo väläytelly.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 26.4.2010 21:08

Tsekkaa jossain vaikka vag-comilla mitä tuo lämpötila-anturi sanoo lämmöiksi. Sen vaihdosta on hyvä sitten aloitella jos häröstelee. Vikavalo ei kaikissa tapauksissa pala, mutta vag-com/vcds löytää autosta myös ajoittaiset viat joten suosittelen tsekkausta.

Anturi on näkösällä myös siten että tuo kansi on paikallaan. Hieman pitää tietää vaan mistä katsoo. Helpottaa kuitenkin elämää irroittaa se vaihtoa varten. Omassa pirssissä näkyi myös vihreä anturi olevan. Anturi on hyvin likellä EGR-venttiiliä, kahden paksun vesiletkun lähistöllä. Osoittaa alaviistoon eteen. Johtoja seurailemalla sen löytää, ja sitten kun huomaa sen vihertävän "kauluksen".

Samalla kun käytät sen koneen suojamuovin pois, niin vilkaise ne tulpat samalla jos niitä ei ihan vasta ole vaihdettu.

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 28.4.2010 16:31

Vika korjattu, käytin huollossa, vaihdettiin lämpötila-anturi, puhdistettiin kaasuläppä sekä imusarjan paineanturi sekä softat päivitetttiin. ny pelaa, ainakin toistaiseksi! =)
Ei ollu mitään vikakoodeja.... :/

JussiR
-
Viestit: 12
Liittynyt: 23.1.2010 16:00

ViestiKirjoittaja JussiR » 3.6.2010 8:54

Voiko samassa lämpötila-anturissa olla vikaa jos kylmäkäynnistys takkuilee. Mulla on nyt pari päivää tehnyt sitä että kylmänä pitää startata pitempään ja saattaa sammuakin ensi yrittämällä. Normaalistihan auto käynnistyy kun startti pikkuisenkin pyörähtää.
Olisko kellään jotain muuta vikaehdotusta kuin tuo lämpötila-anturi ?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 7.8.2010 0:08

"Vika korjattu, käytin huollossa, vaihdettiin lämpötila-anturi, puhdistettiin kaasuläppä sekä imusarjan paineanturi sekä softat päivitetttiin. ny pelaa, ainakin toistaiseksi! =)
Ei ollu mitään vikakoodeja.... :/ "

Paljonko huolto maksoi?[/quote]

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 7.8.2010 6:21

Kiinnostaa kuulla kanssa hinta.. kaverilta korjasin saman vian anturi 25 e ja työt mäyris kaljaa

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 9.1.2011 17:53

Tässä on samanlaisia ongelmia.
Auto Golf IV Variant. Moottori, 1,6 AZD ja ajettu 213 tkm. Itse ajettu noin 4 tkm.

Auot ei käynnisty kunnolla kun sen seissyt noin tunnin, esim käy ruokatunnilla tai ostoksilla... Suht koht hyvin kylmänä tai erittäin lämpimänä (90astetta). Niin kuin auto ei tietäis että onko se lämmin tai ei... Kun se on ollu roikassa on ainakin ongelima mutta eihän se nyt niin paljon lämmitä moottoria.

Osia jo vaihdettu: Lämpötilaanturi, "joku kierrosluku anturi"? ja seuraavaaksi ollaan ajateltu kampiakselin tai nokkaakselin anturi.

Vikakoodeja se ei anna eikä mitään merkkivaloja. Vikakoodit luettu tavallisella lukijalla.

Onko vag-comilla paremmat vikakoodin lukijaa?

Kohta alkaa kyllä hermot mennä auton kanssa!
Kiitos

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 10.1.2011 16:21

parrelle:Laitoithan alkuperäsen lämpötila anturin etkä mitään mätänet tuotetta? Se on lähes satavarma ettei toimi sillä moponetin anterolla ees huonosti! Oon koittanut säästää tässäkin kohtaa liian monta kertaa ja joutunut painamaan leuan alas ja kohtaamaan uudet pettymykset!! Siellä motonetissa on kyllä hyvääkin tavaraa mutta nää anturit yms pitää hakea marmorilta niin ei tartte sitten niiden kaa tapella, ja jopa saattaa saaha päivitetytkin osat.

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 10.1.2011 20:16

vw-ukkolle: Lämpötila anturi on kyllä marmorilta ostettu, kuitti löytyy myös :)
Kummallista sen moottorin kanssa kyllä..

Seuraavaksi aion mennä VW-huollolle jos ne sais esiin jotain vika koodeja.. Kaverin huoltofirma, Vag-testerillä joka on ostettu e-villeltä ei antanut mitään...

Voiko käynnistyksenesto vaikutta?
Mitään merkkivaloja ei näy ainakaan..

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

vag-com

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 11.1.2011 20:25

Kurkkaa parre listalta jos joku foorumin vag-comisti asuisi lähellä,vois tutkia vaikka sopuhintaan noi koodit? Mulla oli 8v 1,6 akl moottorissa sama ongelma että lähti lämmänä huonommin,tulos oli sekä halvalla lukijalla ja comilla sama:kampiakselin asentotunnistin. Lähtee vain nokan pyörintä tiedolla käyntiin mutta pitempi starttaus. Tuskin se lämpötila tunnistimen vaihtokaan hukkaan menny jos kerran alkuperänen!

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 11.1.2011 20:38

Nyt se melkein aina käynnistyy huonosti..

Tänään auto antoi vika koodin, PL1176
Lamda correction after catalyst, bank 1 - control limit reached.
Intake leak, HO2S

Lamdasta olisi koodin mukaan.. No olen menossa ensi viikolla vw-huoltoon kattomaan mitä ne voi tehdä. Voi ollan että kirjoitin väärästi jossain tällä palstalla, kaveri oli kyllä vaihtanut kampiakselin anturi..
kiitos vw-ukko

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 31.1.2011 21:07

Mikähän golffiin nyt mahtoi iskeä.. On viikon seissyt tallissa käyttämättä, ja toissapäivänä piti lähteä ajelemaan, ihmettelin miksi mittaristossa on muutama pysty- ja vaakaviiva kellon ja km- näytöissä. No sitten kun käänsin virrat päälle ei mittaristoon tullut mitään merkkivaloja, eikä myöskään lähtenyt käyntiin.
Noh, otin akunkengän irti ja annoin tilanteen "selventyä" yön yli. Kappas vain, eilen lähti kuin palmun alta käyntiin. Mittariston kaikki valot toimivat. Tänään sitten huomasin kun lähdin ajelmaan, Airbagin valo jää palamaan...Eli sammuu kylläkin siinä vaiheessa kun muutkin mittariston merkkivalot mutta syttyy hetken päästä uudestaan. vikakoodeja ei ole ollut mahdollista vielä tutkia.

variant01
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.3.2007 18:03

ViestiKirjoittaja variant01 » 8.2.2011 17:59

moi,

Mulla samanlainen AZD temppuilee myös lämpimänä. Kun kone on lämmin se nostaa joka kerta käynnistettäessä kierrokset hetkelliseksi jonnekin 2000-2200 ja laskee sitten heti normaaliksi. mitään muuta oireilua ei ole.vihreen lämpötila-anturin hain marmorilta mutta eipä tuo vaikuttanut mitenkään. Jäähdytinnesteen todellinen lämpö boxin mukaan on tasasesti 75c ja mittariston mukaan perus 90c joka lienee normaalia. Myös kaasuläppä on puhdistettu ja sopeutettu.Mitään vikakoodeja ei tule.

Mikä kannattas seuraavaksi tutkia? vag-com on saatavilla jos sillä vois jotain katella?

Aikaisemmin tyhjäkäynti heijaili hieman mutta se korjaantui kun putkesta vaihdettiin hieman vuotanut jousto-osa.

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 8.2.2011 18:32

Variant01.

Voi olla että kampiakselin anturilla on joku vika? Se tarkistaa muistaakseni moottorin kierroksluka.
Olen itse vaihtanut sen kaverin huollossa mutta ei auttanut, mun auto käy kyllä ihan normaalilla kieroksilla.

En ole itse vielä löutänyt vikaa mun autoon :( Pitäis varmaan tarkistaa suuttimet?

variant01
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.3.2007 18:03

ViestiKirjoittaja variant01 » 15.2.2011 21:46

Pystyyköhän tota kampiakselin anturin toimintaa tutkimaan vag-comilla? onnistuukohan sen vaihto kotioloissa?

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 16.2.2011 9:18

Kampiakselin anturi on kyllä vaikeata vaihtaa kotona jos autoa ei saa ylös.
Anturi on moottorin takapuolella ja sen vaihtamiseen täyttyy mennä alakautta.. :(
Anturin hinta marmorilla oli muistaakseni noin 80 euroo.

Vaikka se vaihdettiin mun autoon se ei auttanut käynnistykseen.

En tiedä jos vag-comilla jos sitä voi tutkia..

Käynnistyykö sun auto huonosti kun sen on lämmin ja puoliksi lämmin, noin 30 astetta?

variant01
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.3.2007 18:03

ViestiKirjoittaja variant01 » 16.2.2011 16:29

Se käynnistyy kyllä muuten ihan normaalisti.ainoastaan ne kierrokset pompsahtaa normaalilämpösenä sinne yli 2000:n.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 17.2.2011 9:36

Kävin aikanaan itse AZD:n kaasuläpän sopeuttaan putsausten jälkeen, ja huolto mainitsi tuosta kierrosten pomppaamisesta. Minulla hyppäsi ~1500rpm josta sanoivat että tuon saisi pois kaasuläpän vaihdolla. Kuulemma joku "hitaus" liittyy siihen läppään jonka vuoksi kierrokset pääsevät pomppaamaan. Pidin kuitenkin ominaisuutena että kone käynnistyy paremmin ja annoin olla. Hinta ei oikeen houkutellut alkaa kyseiseen toimenpiteeseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa