Corradon lambda pohdintaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Corradon lambda pohdintaa

ViestiKirjoittaja Eemeli » 7.3.2010 18:17

Lähdin eilen käymään Lahdessa ja tankkasin lähtiessä melko tyhjään tankkiin n. 20l 98:sia jonka jälkeen huomasin, että tyhjäkänyti muuttui jotenkin huonoksi. No ajelin Lahteen ja ihan ok se toimi sinne, tosin kulutus oli ajotietokoneen mukaan jotain 10l/100km luokkaa, eli melko korkea ja tyhjäkänyti oli jotenkin outoa. Mutta kun olin illalla lähdössä takasin niin auto sammui ajosta, lähti kyllä hetken päästä uudelleen käyntiin kun olin aikani sahaillut. Sen jälkeen huomattiin, että puskee mustaa putkesta kun reilummin antaa kaasua ja tyhjäkäynti oli taas melko kehnoa. Tankkasin tankin täyteen, mutta en viitsinyt enää lähteä ajelemaan takas Helsinkiin. Tänään ajoin sen takas ja kulutus oli ajotietokoneen mukaan 7.7l/100km kun ajelin sellasta 100km/h koko matkan, joten aika normaali, mutta edelleen kun reippaammin antaa paikallaan kierroksia niin puskee melkolailla mustaa putkesta. Tyhjäkäynti on tänään ollut melko hyvää. Mikäs tuota vaivaa? Sainko paskaa ainetta tankatessa? Vettä? Alkaako lambda hajoilemaan? Ilmeisesti kuitenkin seokset menee jäykäksi kun kaasua antaa reippaammin. Pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä ei savuta.
Auto siis -90 G60 Corrado. Dopin lastu ja hihnapyörä vaihdettu pari vuotta sitten, muuten vakio.
Viimeksi muokannut Eemeli, 6.5.2010 17:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.3.2010 18:20

Lambdan vaihtaisin melkein ekana tuohon... Itsellä oli samantyyliset oireet. Ja tuo ajotietokone näyttää ihan höpöjä vaikka lambda oliskin rikki. Mulla näytti muistaakseni 7.2l/100km vaikka todellinen kulutus oli lähempänä 37.2l/100km viimeisen reissun aikana paskalla lambdalla.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 7.3.2010 18:25

Mites se oli tuon lambdan kanssa, kannattiko ostaa marmorilta? Jostain muistelin että tarvikelambdat ei oikein kestä. MItähän se lambda kustantaa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.3.2010 18:33

Itsellä oli G60:ssä oem-lambda ja tarvikelambda, kummatkin ainakin toimivat ihan samalla tavalla. Kestosta en tiedä, tuon oem-lambdan hajotin omastani ihan vahingossa moottorin tukikumia vaihdellessa, tilalle tuli joku tarvike ja kyllä se ainakin 1,5 vuotta kesti hienosti...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 7.3.2010 19:34

Pitääkin käydä huomenna tankkaamassa tankkin täyteen niin näen mitä se todellisuudessa kulutti. Mitään valtavia kulutuksia ei kuitenkaan bensamittarista päätellen ollut.
Vois käydä marmorilta kysymässä OEM-lambdan hinnan huomenna ja kysellä tarvikehintoja myös.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.3.2010 21:04

Originaali marmoritiskiltä oli ainakin vuonna -05 tai -06 (ei voi muistaa) noin 130 euroa. Sillä rahalla saa jo about kaksi tarvike-zirkonlambdaa...

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 7.3.2010 21:19

Boschin tarvikelambda oli n.90€...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 8.3.2010 11:31

Marmorilla lambda n. 250€... Toinen vaihtoehto oli jotain 150€, mutta siihen pitäisi ostaa kasa jotain hiluja mukaan että se sinne kävisi, joten hintaa loppujen lopuksi melkein saman verran...
Tankkasin tuossa ja laskin niin kulutus oli ollut n. 8.7l/100km. Eli eilisen illan ja tän päivänen kaupunki ajo huomioituna ei lainkaan paha. Mustaa tulee silti putkesta, kun antaa kierroksia paikallaan reilummin ja tyhjäkäynti on välillä aavistuksen huonoa.
Tilasin nyt sen sinisen lämpöanturin kun maksaa vaan 22,40€ joten sama koittaa jos se vaikka auttaisi. Tosin siitäkään ei tiedä millon sen saa, kiitos rakkaiden ahtaajiemme...

http://www.autosahko.suntuubi.com/ Tuolta kyselin lambdaa niin sanoivat, että todennäköisesti ei löydy, mutta jos vanhasta saisi tarkan tyyppinumeron niin voisivat vielä etsiä. Joten onkos kellään noita tyyppinumeroita saatavilla, kun itse en tuota pääse millään katsomaan?

Voiko olla mahdollista että tankkiin on joko bensan mukana tullut vettä tai nyt pakkasten aikoina kondensoitunut niin paljon että se aiheuttaisi tuota? Aika tyhjä tankki oli kun lauantaina tankkasin, ja nyt olen sitä täytenä pitänyt.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.3.2010 13:18

Ihan Boschin/NTK:n yleismallin lambda käy, jos osaa käyttää orginaalin liittimen uusiksi.

Esim VPV:tlä 85e
http://www.vpv-motorracing.com/

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 8.3.2010 23:31

jos osaa käyttää orginaalin liittimen uusiksi.

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Itse en tuota vaihda, kun ei ole siihen mahdollisuutta, vaan täytyy viedä se tuohon läheisellä pajalle vaihdettavaksi. Voin sitten edes esittää fiksua ja tietävää siellä :D
Tuo 85€ nyt ei paha ole verratuna noihin marmorin hintoihin.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 9.3.2010 0:11

Boschin lambdan mukana ei tule sopivaa liitintä joka passais suoraan, saa niitä liittimiä kyllä ostettua boshin liikkeistä.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 9.3.2010 7:41

Boschin lambdan mukana tuli tarpeet ja ohjeet jolla saa vanhan liittimen liitettyä uuteen.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 9.3.2010 17:57

Sain sinisen lämpöanturin tänään ja nyt kun sen vaihdoin niin ainakaan puolilämpimällä koneella ei mustaa enää tullut. Tiedä sitten oliko tosiaan vika tuossa anturissa vai vettä tai muuta paskaa bensassa joka nyt on sieltä jo kadonnut, kun olen tankkaillut aina lisää kun sinne vaan mahtuu. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että lambdaa ei ehkä tarvitse alkaa vaihtelemaan. Täytyy nyt saeurailla tilannetta vielä kun ajelen sen kunnolla lämpöiseksi jossain välissä.

_Wisse_
-
Viestit: 211
Liittynyt: 8.5.2007 21:53

ViestiKirjoittaja _Wisse_ » 10.3.2010 8:29

itellä oli samanmoisia ongelmia, hirveenä puski mustaa ja ei käyny kunnolla,ihan tukkonen oli koko raato. (löytyy topicci täältä jostain) mitään muuta näkyvää ongelmaa en löytänyt kun suuttimien johtosarja oli ihan paskana. niin lämpösessä paikkaa että rapistunu ja johdot otti yhteen useammasta kohtaa..

olart78
-
Viestit: 135
Liittynyt: 1.3.2005 22:02

ViestiKirjoittaja olart78 » 12.3.2010 16:12

Ostin joku vuosi sitten Motonetista Boschin lambda-anturin ja se maksoi 80e. Ja hyvin toimii edelleen. Hinta vastaavalle osalle Laakkosella oli muistaakseni 160e.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.5.2010 11:10

Mitäs luulette lähteekö vanha lambda irti katista ehjänä? Pitäis katti vaihtaa kun alkoi sisukset rämisemään niin vitusti siitä että ei kehtaa kuunnella. Mietin että ostanko suosiolla Boschilta uuden lambdan jos se vanha ei sieltä suostu irtoamaan. Pitäs kaikki tarpeellinen olla kasassa, kun vien sen vaihdettavaksi, koska ei ole aikaa seisottaa sitä sen pidempään pajalla.

1105 Bosch 0 258 005 726 3-johtoinen yleislambda 80€
1106 Bosch 0 258 005 730 (tai vastaava) 4-johtoinen yleislambda 85€
1107 Bosch 0 258 005 733 (tai vastaava) 4-johtoinen planaarilambda 95€

Onkos se joku noista mikä sinne Corradon kattiin käy? Nuo on tuolta VPV:n sivuilta, mutta ajattelin käydä kysäsee jostain Boschin liikkeestä mihin hintaan sieltä saa. Tai sit Mätänetistä jos niillä vaikka olis noita Boscheja. Passaakohan paikalleen suoraan vai tarvitseekohan jotain modailuja? Kellään kokemusta?

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 6.5.2010 13:31

Ainakin omassa irtos ehjänä. Kolmejohtoinen lambda oli mulla (-89), uudemmissa kuulemma neljällä. Eikös sunkin Raato ole -89?

Liittimessä on neljä johtoa, älä anna sen hämätä :) Yksi niistä menee maihin, lambdalle menee 3. Kannattaa huomioida, että joutunet ottamaan vanhasta lamdasta liittimen talteen. Kannattaa tällöin pistää johdot poikki mahdollisimman läheltä lambdaa, että saat tarpeeksi pelivaraa. Tarvikelambdassa on lyhyemmät johdot kuin vw:n merkkikohtaisessa..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.5.2010 17:25

Mulla on -91, mutta kolmejohtoinen se mun mielestä on, mitä sitä tänään öljyjä vaihtaessa ihmettelin.
Ei taida pystyä testaamaan millään että toimiiko lambda. Olis tossa nyt yksi käytettykin lambda, mutta ei hajuakaan toimiiko se.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 20.7.2011 16:38

Aikani tässä taas Corradolla ajettuani alkoi taas temppuilu. Viime vuonna ajot jäi vähiin, kun auto nyki, ja keväällä ostin siihen lambdan. Auto toimi 2000 km normaalisti, tyhjäkäynti ok, reagoi kaaasuun, ei pätkinyt.

Nyt kaikke edellämainitut, tyhjäkäynti alkoi n. 50 km matkan ajalla huonontua ja pomppii nollan ja reilun tonnin välillä, tasakaasulla nykii, miettii lähtöä polkaistessa kaasua jne. Isommilla kierroksilla tasakaasulla pelaa.

Taasko meni lambda? Ja miksi se voisi hajota? Lambda alkuperäinen Bosch, alkuperäisessä pakkauksessa ja omalla liittimellä?

Vika päällä vain kun kone lämpiää hiukan, sininen anturi ehjä, sekä johtoja nyitty vian ollessa päällä.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 20.7.2011 19:17

Suosittelen tarkistamaan että kaikki moottorin johtosarjan maadotukset on kunnossa ja puhtaat. Itellä jäi pultti löysälle ja veti todella rikkaalle eli luultavasti "vikatilaan"


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa