Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja KKI » 6.6.2009 19:27

Ei mitään mutu juttuja tai vastaavia.
Ihan normaali käyttömoottori. varmaan jokaisella on oma käsitys asiasta ?
Nii, ja miksi???

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.6.2009 20:58

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 6.6.2009 21:14

No johan on topic. Ei saa laittaa mutua, mutta oman käsityksen saa. Mikä ero? Absoluuttisesti parasta ja huonointa ei kyllä varmasti pysty kukaan sanomaan, näkökohdat kun on niin erilaisia. Joku arvostaa voimaa, joku hiljaisuutta, joku pientä polttoaineen kulutusta, joku luotettavuutta, joku halpoja huoltoja jne...

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 6.6.2009 22:01

1.4 16vee neloskorisissa.. tuntuu jotenkin kertakäyttö kamppeelta :D

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 6.6.2009 22:06

Heikki J. kirjoitti:Joku arvostaa voimaa, joku hiljaisuutta, joku pientä polttoaineen kulutusta, joku luotettavuutta, joku halpoja huoltoja jne...


Nuo kaikkki kun saisi samaan pakettiin niin avot =) Itsellä ei ole kyllä pahaa sanottavaa mistään vag koneesta, oli sitten bensa tai dieseli.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 6.6.2009 22:14

Kyllä omasta mielestä huonoimman moottorin palkinto menee kiistatta 1.6 litraiselle BCB-moottorille. (niin ja ne 1.4 16v koneethan pohjautuu myös tähän)

Parhaiten onnistuneena tällä hetkellä pidän ehkä 2.0 (ja 3.2 ) litran FSI-pataa, kovana kakkosena tulee 1.4 TSI.

Dieselpuolella en selkeästi surkeaa moottoria keksi, mutta piikkipaikan tällä puolella valtaa 2.0 TDI eri versioineen, poislukien 170hv versiot joiden luonne on nykypäivänä hieman liian kaksijakoinen. (ahdoilla mennään, ilman ei)
Viimeksi muokannut Una, 6.6.2009 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 6.6.2009 22:39

Voisko noissa,varsinkin 1.4 16v koneissa vaikuttaa mikä kirjainyhdistelmä niissä on?
Luulis että kehitystä on tapahtunu joissain asioissa ainakin?
Joskus kuulee sanottavan että auto on parhaimmillaan kun sen valmistus lopetetaan.

Nykysin kaikki bensakoneet on kaiketi 1.4? Onko ne samoja peruskoneita,vai ihan uusi konstruktio?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.6.2009 2:56

Kyllä se paras, kestävin ja edullisin huoltaa on varmasti tuo iänikuinen 1.8 8V 66kW kone. Eihän niitä saa rikki ajamalla mitenkään, jos vaan vähän muistaa huoltaa. :) Huoltamatta nyt saa hajalle vaikka cumminsin dieselin. :D

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 7.6.2009 13:32

Miten mahtaa olla näiden uusien 1.4 bensakoneiden laita?
Pohjautuuko ne vaikka AXP ja BCA mootoreihin, jotka oli kai viimeisiä 1.4 ennen näitä TSI koneita?

Aikapaljon noita 1.4 moititaan milloin mistäkin syystä. Koskeekohan se koko moottorin mallisarjaa? Niitähän on AutoWikin mukaan 12kpl. 1991-?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.6.2009 16:26

Noilla 1.4 16v koneilla joita käytettiin nelos- ja viitoskoppaisissa Golfeissa ja 9N Poloissa, ei ole mitään tekemistä 1.4TSI koneiden kanssa.

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 7.6.2009 17:12

66kW 1.8 8v bensa oli ainakin omassa/tuttavien käytössä erittäin luotettava

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 7.6.2009 17:24

Kyllähän nuo tietyn ikäiset 1.4 16v ja 1.6 16v koneet hyvin lähellä toisiaan on. Etka tuumaili että AHW, AXP ja BCA koneet 1.4 16v muodossa, ja AZD ja BCB 1.6 16v ovat melko lähelle samoja. Poraukset on haynesin mukaan saman 76.5mm ja erot tulisivat iskussa ja puristuksissa. Jonkinverran sitten apulaitteissa. Periaatteeltaan kuitenkin samanmoisia.

Ongelmat tuntuu olevan myös kovin samanmoisia sitten. :) Kiva konehan tuo on sillon kun toimii tuo oma AZD:kin, mutta sillon kun ei niin alkaakin vit...aa

Omasta mielestä kiva kone taas sitten on uus 1.4 TSI vaikka olenkin itse ajanut vain sinkkuturbona. Kyydissä kylllä ollut 140hp ja 170hp tupla-ahdettuna. Omat juttunsa näissäkin koneissa varmaan on mutta ominaisuudet tuntuvat miellyttävän ainakin itseäni ja isukkia.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.6.2009 18:12

1.4 16V ja 1.6 16V on yksi merkittävä ero jonka veikkaan liittyvän ratkaisevasti 1.4 huonoon maineeseen, sylinteriryhmä. Pienemmässä se on alumiinia, isommassa valurautaa. 1.4 akilleen kantapäänä on useassa tapauksessa varsinkin kylmänä ruma kolkottava/lotiseva käyntiääni jonka alkuperäksi veikkaan liian suurta käyntivälystä männän/sylinterin välillä. Lämmettyään ääni vaimenee osassa lähes kokonaan, toisissa vain hieman. Tähän päivään mennessä en ole tavannut 1.6 16v jossa samaa vikaa olisi esiintynyt, saattaa olla tietysti vain tuuriakin.

Moottorin apu/lisälaitteiden viat ovat asia erikseen.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 7.6.2009 20:52

Ongelmat tuntuu olevan myös kovin samanmoisia sitten. :) Kiva konehan tuo on sillon kun toimii tuo oma AZD:kin, mutta sillon kun ei niin alkaakin vit...aa


Minkäslaisia häiriöitä tai ongelmia sulla on ollu ton koneen kanssa? Kiinnostaa vaan että mihin sitä pitäs varautua kun omassa golperossa sama kone.. :D

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 7.6.2009 21:08

Minkäslaisia häiriöitä tai ongelmia sulla on ollu ton koneen kanssa? Kiinnostaa vaan että mihin sitä pitäs varautua kun omassa golperossa sama kone.. :D


Availin tuossa ihan oman topikinkin aiheesta moottoripuolelle. Kliks!

Lyhyesti kuitenkin... karstainen kaasuläppä, tukkoinen/jumiva EGR, ja nyttemmin väljä moottorin tukikumi. Muuta "varulta" vaihdettua sitten puolat ja tulpat.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

1.4 käyntiääni

ViestiKirjoittaja KKI » 8.6.2009 8:53

Jos 1.4:sen naputtava käyntiääni johtuu männän välyksestä,niin miten moottorin sisäpesu voi sitä hiljentää/poistaa? Venttiilien paininkuppeihin pesulla saattaa olla vaikutusta?

Minulla selvästi naputus väheni Forte-käsittelyllä. Kylmänä kuuluu, mutta lämpimässä koneessa eipä juuri? Eikä silloin jos hieman nostaa käyntinopeutta jolloin öljynpaine painimissa nousee.

Ei nuo VAG koneet taida muutenkaan käydä suhisemalla kuten jotkut ranskalaiset tai japanilaiset.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.6.2009 10:02

Ei fortekäsittely muuta mäntien aiheuttamaa kolkottavaa/lotisevaa käyntiääntä mitenkään.
Jos ääni pesulla hiljenee, sen syy on jossain aivan muualla.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 8.6.2009 11:19

AAM 10 pistettä, BCB 2 pistettä.

Kokemuksen tuoma oma mielipide.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.6.2009 11:20

Mitä itse olen reilut 25 vuotta volkkareilla ajanut, omasta kokemuksesta voin sanoa, että huonoin on ehdottomasti ollut polosen 1.1 -litrainen kone. Onneton suorituskyky suhteessa kulutukseen: alle kahdeksan litran kulutukseen ei päässyt missään tilanteessa ja noin 100tkm ajettuna pöllytti iloisesti sinistä savua. Lisäksi kone vaati toistuvaa venttiilien säätöä, kun sitä raksutusta ei kehdannut kuunnella.

Parhaista ehdottomasti 1.8 -koneet, pois lukematta jo moitittuja 55 ja 66 kW versioita: varmoja, kokonaistaloudellisia ja luotettavia peruskoneita. Suorituskykyä noitten ohella tarjoaa ruiskuversio.

Plussalistalle tietty 1.6 ja 1.9 dieselit, eritoten turboahdettuna.

miikam
-
Viestit: 123
Liittynyt: 14.10.2007 14:03

ViestiKirjoittaja miikam » 8.6.2009 11:30

Tähän hieman lisäten, 1.8i 8v RP, 400tkm mittarissa eikä suurempia vikoja ole ollut.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 8.6.2009 17:23

Lyhyesti kuitenkin... karstainen kaasuläppä, tukkoinen/jumiva EGR, ja nyttemmin väljä moottorin tukikumi. Muuta "varulta" vaihdettua sitten puolat ja tulpat.


Noniin :D
Ensiimäinen vika taltutettu, eli hummaava tyhjäkäynti, korjaantui kaasuläpän siivouksella. Oli muuten TOSI karstanen. EGR alkaa kai sitten hetken päästä oireilemaan... ;)

Alkaline
-
Viestit: 38
Liittynyt: 4.5.2008 10:10

ViestiKirjoittaja Alkaline » 8.6.2009 19:47

MIELESTÄNI BCB 1.6 pensakone 77kw jne ihan perus peli ja moottorinohjaus pitää huolen että kulutus alhaalla

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 9.6.2009 21:47

Vanhemmista koneista 1.6 Dieselkone ilman turboa. Uskomattoman taloudellinen ja kestävä jo 80-luvun alussa.
Bensakoneista 1.8 66kw versio. 360tkm ajettuna venttiilinohjureiden kumien vaihdon jälkeen ei öljyä syönyt yhtään.55kw on ihan liian laiska.
Uusista ei kokemusta kuin porukoiden 2005 mallin Polo, 1.4:ella koneella jossa männät kilkattivat. Meni osittain takuuseen vielä takuuajan jälkeenkin, kun mäntien vaihdosta töineen veloittivat vain 300e....joku tyyppivika kuulemma...mittarissa oli tuolloin alle
40 000km.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.6.2009 11:55

Komppaan ylläolevaa, 1.6 dieseli on osoittanut ainakin omassa käytössä ehdottoman kärkisijan kun eihän niitä saa edes ajamalla rikki :) Paitsi tuo apuakselin laakerointi saisi olla ajan saatossa kestävämpikin..

Bensakoneista 1,6/1,8 8v versiot ovat myöskin täyttä rautaa, mk2 aikakaudella on vain "pilattu" niillä perkeleen pierburgeilla.. vaikkakin sen möykyn toimiessa oikein ei sanomista löydy.

Huonoimpia taitaa olla nämä pikkulohkot kautta aikojen, mutta onhan nuilla 1,3-litraisillakin tullu matkaa taitettua huoletta.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 10.6.2009 16:57

Omaa pitkäaikaisempaa kokemusta on seuraavista VAGin koneista:
- 1.3 55hv
- 1.6 8v 75hv (EZ)
- 1.8 8v 75hv
- 1.8 8v 90hv (RP)
- 2.6 V6 150hv (ABC)
- 1.9SDI 68hv
- 2.0TDI 140hv

Koska auton ensisijainen funktio on viedä paikasta A paikkaan B, arvostan koneessa luotettavuutta ja kokonaistaloudellisuutta. Laiskuus ei vielä sinänsä ole vika.

Siispä perusvarminta settiä tarjoilee varmaankin juuri nuo loppupään 8v-koneet:

- Luotettavuudessa ja taloudellisuudessa täytyy kyllä vuolaasti kehua tuota porukoiden Ventossa olevaa 55kW (75hv) versiota 1.8 8v koneesta. Reilun 300tkm matkalle mahtuu moottoriin muistaakseni yksi ainoa vika, ja se oli kun kannentiiviste alkoi hiljalleen tihkua nestettä ulospäin 250tkm kohdalla. Sekin oli todella halpa korjata jakohihnavaihdon yhteydessä. Lisäksi äidin sekalaisessa ajossa ollaan mitattu jopa alle 6 litran kulutuksia sataselle!

- Omassa kakkiksessa oli EZ eikä siinäkään kovettuneiden venttiilivarrenkumien ja vahatermostaatin lisäksi ollut oikeastaan mitään vikaa, kun ~260-313tkm sillä muistaakseni ajelin.

- Ex-muijan RP-koneinen kakkis temppuili ilmeisesti kojelaudan sisään vuotavan tuulilasin ja sitä kautta kosteudesta johtuvien sähkövikojen vuoksi, joten sitä yksilöä en mielellään laske rumentamaan tätä "tilastoa" kun vika ei ollu moottorissa.

- 1.8T koneista ei vielä ole kokemusta.

- 2.0TDi vaikuttaa varsin hyvälle, porukoiden Jetassa on tuo motti ja sillä on rullattu jo yli 100tkm ilman minkäänlaisia vikoja...tosin se nyt on vähintä, mitä uudelta autolta pitää odottaakin. Kulutus tehoon nähden olematon, mutta onhan se jo vuosimallia 2006 joten vertaaminen esim. tuohon Venton 1.8 55kW bensaan ei ole reilua.

Huonoiksi koneiksi laskisin sellaiset, joissa on ilmiselvä suunnitteluvirhe. Tällaisia on varmaankin nämä 1.4 16v koneet, alkupään VR6:t, nokka-akseleita syövät 2.5 TDi:t, imuilmanäänenvaimennuslaatikolliset 2.6 12v V6:t... :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.6.2009 18:34

Samat sanat 1.6 EZ ja 1.8 EV koneista, hyvin tuntuvat kestävän.
Omasta mielestä toi Vr6 ja sen sukuiset koneetkin on ihan hyviä. Kunhan vaihtaa nokkaketjut ajoissa.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 10.6.2009 19:15

Itsellä ollu pari kuukautta tuommonen 1.6 EZ 230tkm ajettu ja ei ole moittimista, kovaa ajoa vain. Edellinen auto oli mk3 1.4 ja en tykännyt.

MarkusS
-
Viestit: 39
Liittynyt: 28.8.2006 8:57

ViestiKirjoittaja MarkusS » 10.6.2009 21:11

1.6 EZ on varsinainen ikiliikkuja. 2E2 Pierupurkki-kaasari välillä kaipaa hellää säätöä ja ymmärrystä, mutta vaihtunee aikanaan ruiskuun, kunhan 300 tkm merkkipaalu on ohitettu alkajaisiksi.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 12.6.2009 11:37

Hieman ohi aiheen, mutta kyllä ilmajäähdytteinen VW-bokseri on kiistatta monipuolisin bensakone: nimetkääpä joku muu moottori jota on käytetty henkilö- ja pakettiautojen lisäksi mm. leikkuupuimurien, sahojen, aggregaattien, hiihtohissien, palopumppujen, kompressorien ja lentokoneiden voimanlähteenä!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.6.2009 12:53

Ja volkkarin diiselikoneita kautta aikojen on ollut todella monenlaisessa sovellutuksessa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 12.6.2009 15:04


KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

koneen nakutus

ViestiKirjoittaja KKI » 16.6.2009 13:10

Miten maallikko erottaa mikä on männänhelman naputus ja mikä hydraulisen venttiilinpainimen aiheuttamaa??

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 16.6.2009 16:17

Ja volkkarin diiselikoneita kautta aikojen on ollut todella monenlaisessa sovellutuksessa.


Kuten tässäkin

Ilmeisesti maahansyöksyäkään ei aiheuttanut itse moottori vaan voimansiirto oli heikoin lenkki.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 16.6.2009 17:13

^ tuohon helikopterihommaan ei Kuplan konekaan tosiaan pysty ;)

hirvonen
-
Viestit: 103
Liittynyt: 31.3.2009 10:24

ViestiKirjoittaja hirvonen » 19.6.2009 8:20

joo se bokseri mitä helikoptereissa käytetään, niin eroaa kyllä aikas paljon vaikka siitä sampo leikkuupuimurin koneesta..:) helikopterissa kun koneen koko on n.2,4-3,2 ja sampossa 1,2

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.6.2009 13:07

LT Volkkarin dieselkone pyöritti tuossa generaattoria: kliks. Se teki sähköä tutkalle ja tuolle muulle ohjusjärjestelmälle. Tommosella ajoin armeijassa...ja kolmissa kertauksissa :) On tullu öljyt vaihdettua "volkkariin" Lohtajan hiekkarannoilla monesti.

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 20.6.2009 15:48

2.0 8v on kyllä yksi ikisuosikeistani, 115hp &166nm riittävät perusautossa varsinkin kun alavääntöä ja sitkeyttä löytyy.
ja kokonaiskustannuksissa voidaan puhua melko taloudellisesta moottorista, huollot ovat helppoja ja halpoja ja rikkoutuvia osia on melko vähän joten nykymittapuun mukaan hieman korkeahkokin kulutus sallittanee.
pienellä optimoinnilla(laadukas lastu) ja pikku piristystä kulutuskin laski ja kierrosherkkyyttä ja menohaluja tuli kummasti lisää.

kokemuksia 2E ja nykyisestä AGG, molemmat passatin korissa kiinni.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 22.6.2009 7:10

Missä malleissa tuo 2.0 8v on ollu käytössä, ja minä vuosina?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 22.6.2009 19:30

hirvonen kirjoitti:joo se bokseri mitä helikoptereissa käytetään, niin eroaa kyllä aikas paljon vaikka siitä sampo leikkuupuimurin koneesta..:) helikopterissa kun koneen koko on n.2,4-3,2 ja sampossa 1,2

Sen verran tarkennetaan, että helikoptereissa ei VW-bokseria ole tietääkseni käytetty, mutta erilaisissa lentokoneissa kyllä. Esimerkiksi Fournier RF-4D moottorina on alunperin 1200 kuutioinen, 40 hp teollisuusversio Kuplan koneesta. Ja kyseisen lentolaitteen matkanopeus on n. 180 km/h :)

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 23.6.2009 0:53

Omia kokemuksia:
1,8 kaasarikone se 90 hp ajettu 450 000km ei isompia venttiilivarren kumit vaihdettiin joskus. Auto on jo haudassa. Sitten nämä 1-pisteruutat RP oli Seatissani helevatin kestävä, ajoin kylläkin vain hieman yli 200 000km. Itseasiassa negatiivisia kokemuksia ei ole kuin 1-korisesta gti Golffistani josta paloi mäntä mutta kilometrimäärästä ei ollut hajuakaan ties kuinka monta kertaa oli mittarilukemat pyörinyt ympäri...No tuli tehtyä koneremppa siihen sitten. Veikkan että tämä 20-venttiilinen 1,8 on aika kestävä motti on nyt itellä ja sukulaisillakin ollut jopa 260 000 ajettu Passat 1,8T eikä vielä syönyt öljyä paljoakaan ja turbo oli alkuperäinen ja toimi hyvin lastutettunakin. Yhden kuplan koneen olen kilauttanut pikatiellä kun ajoin urku auki noin 50km..

Ventovieras79
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.3.2010 14:28

ViestiKirjoittaja Ventovieras79 » 15.7.2010 10:59

Ehdottomasti huonoin on 4koppainen 1.4 16v ja ehdottomasti paras 1.6 bensa/diesel 2koppaisissa.. kokemuksia on et tolla 1.4:lla ajelee suht ongelmattomasti noin 50-80 tkm ja sen jälkeen hajoo. 1.6:sen koneella taas ajeltu kaikilla yli 300tkm ilman mitään erikoisempia ongelmia, latureita ja lieviä kaasari(bensaversio) ongelmia ollut.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.7.2010 11:19

Parhaiten onnistuneena tällä hetkellä pidän ehkä 2.0 (ja 3.2 ) litran FSI-pataa, kovana kakkosena tulee 1.4 TSI.


tuli tuosta 1.4tsi:stä mieleen että onko kuin paljon kokemuksia koneesta? kaveri meinaan on noita jonku verran korjaillu. merkkiliikkeessä töissä ja ongelmana on jakopää joka on luonnollisesti ketjulla ja kiristys toimii öljynpaineella ja varmennusta tähän ei oo tehty juuri kunnollista.
sillon ku jätetään mäkeen vaihepäälle ilman käsijarrua ja jos auto liikahtaa niin on pompannu jako jolloin suurena riskinä on venttiilien kilahtaminen mäntään.
myöskin käynnistäessä jos painaa kaasua jolloin kierrokset pääsee käymään korkealla ilman kunnollisia öljynpaineita niin sillon myös pomppaa jako.
näin siis mulle on kerrottu.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 15.7.2010 12:24

35i

"2.0 8v on kyllä yksi ikisuosikeistani, 115hp &166nm riittävät perusautossa varsinkin kun alavääntöä ja sitkeyttä löytyy.
ja kokonaiskustannuksissa voidaan puhua melko taloudellisesta moottorista, huollot ovat helppoja ja halpoja ja rikkoutuvia osia on melko vähän joten nykymittapuun mukaan hieman korkeahkokin kulutus sallittanee.
pienellä optimoinnilla(laadukas lastu) ja pikku piristystä kulutuskin laski ja kierrosherkkyyttä ja menohaluja tuli kummasti lisää.

kokemuksia 2E ja nykyisestä AGG, molemmat passatin korissa kiinni."


Ei voi kun kompata tätä, uskomattoman alavääntönen kone ja mukava ajaa. Missä teetätit lastun??

KKI: Konetta löytyy vanhemmista passateista ja borista ainakin

UrhoGee
-
Viestit: 9
Liittynyt: 7.8.2013 23:04

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja UrhoGee » 3.2.2017 11:23

Bensakoneisia volkkareita on meidän huushollissa ollut 6 kpl, 1,3-litraisista sekä kaasutin- että monipisteruiskuversiot, 1,6-litrainen kaasutinkone, 1,8-litraisista yksipisteruiskuista 55kw ja 66kw versiot, sekä 2,0-litrainen monipisteruisku. Kaikki muut ovat olleet hyviä ja käytökseltään sellaisia kuin voi olettaakin paitsi tuo 55kw 1,8 AAM. Vaimo sellaisen meni taitamattomuuttaan ostamaan farkkugolfissa, en aiemmin edes tiennyt että 1,8:sta on sellainen kuristettu versio olemassa, enkä vieläkään ymmärrä miksi moinen on tehty? Ensin meillä oli 66kw Vento jolla pärjäsi liikenteessä ihan mukavasti ja moottorin käytös oli johdonmukaista läpi kierrosalueen, mutta se 55kw kuohittu versio oli surkea. Pikkukierroksilla oli kyllä vääntöä melkein kuin 66kw versiossakin, mikä antoi illuusion jonkinlaisesta voimasta, mutta sen yläpuolella ei sitten tapahtunutkaan mitään. Ei mennyt mihinkään vaikka kuinka perkeleesti polki, polttoainetta kyllä vei ihan yhtä paljon kuin 66kw versiokin. Kuutioihinsa nähden alitehoinen ja täysin luonteeton. Ei sitä kauaa viitsitty pitää. Nyt on 2-litrainen versio alla, ja sen käytös on paljon mukavampaa eikä kulutus ole sen suurempi.

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja mippo84 » 4.2.2017 10:42

Itsellä kans kokemuksia 1.8rp, 1,8t, g60, 1.6bcb (vähiten kokemuksia) 1.9aaz ja oikeastaan kaikki noista saa huoltamattomuudella rikottua ja osan vag "hyvillä" huolto-ohjeilla.

Bensakoneilla olen aina ajanut 98 bensalla ja öljynvaihto 10-13tkm välein.

Noista tuo bcb ajettu nyt 217tkm ja siinä oli edellinen omistaja vaihtanut juuri kaasuläpän ja egr venttiilin.

Mukavin moottori tähän mennessä on ollut tuo G60.
Huollon kannalta taas tuo RP.
Virityksen kannalta 1.8T taas hyvä.

Paha loppuunsa sanoa mikä noista huonoin/paras olisi, kaikissa omat puolensa.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 4.2.2017 20:10

Omat kokemukset: Seuraavat koneet passatin keulalla. Vuosimallit 01 ja 03.
1.6 ALZ, 8v 75kw: 310tkm ajettu, minun aikana vaihdettu nostimet jotka kilkattivat kylmänä, toimi muutaman tankillisen ja sama alkoi uudestaan pikkuhiljaa. Ei muuta kalliimpaa, huohotin putket. Halvat osat. Öljysyöppö, 0,5L/800-900km. Ei öljyvuotoa ulos.
Töissä pari huonoa kokemutas koneesta.
Kulutus: 5,9l/100km paras 200km matka ajossa talvella @80kmh. (Ajotietokone väitti 5,7l)
Kesällä ilmastointi päällä 5,9-6,3l/100km nopeudesta riippuen.
Ajomukavuus: Hidas ei kiihdy, vakionopeuden säätimellä puutuu ylämäessä. Ei tule hurjasteltua. Halpa huoltaa!

1.8T AWT 125kw: 264tkm ajettu, jäähdytysnestekoppa uusittu. Edellisenomistajan aikana öljysihti vaihdettu koska tukkeentunut 30tkm vaihtovälin takia (yleinen ongelma jos ajaa vähänkin lyhempää matkaa varsinkin näissä 1.8T) sen jälkeen vaihdettu 15tkm välein.
Moottorin takana pieni öljyvuoto nokkaketjun kiristimestä. Samat öljyt kuin aikaisemmassa, ei syö öljyä vaihdon välissä (15tkm)
Kalliimpi pitää jos nokkaketju alkaa rohisemaan tai turbo hajoaa (todella harvoin kylläkin)
Kulutus: 6,3l paras talvella @80kmh (ajotietokone 6l) 6,6-7,5l @90 riippuen ilmastoinnista
Ajomukavuus: Mukava ohitella, ei puudu vakkarilla, kulutus hankala pitää kurissa kun tulee ohiteltua. Ei loputonta vaihteiden viskomista kun jaksaa kulkea hyvin jo yli 1200rpm.
Hieman kalliimpi huoltaa.

Ehdottomasti näistä mukavempi tuo 1.8T! Halvempi pitää omista kokemuksista tuo 1.6.
Ajomukavuus 1.8t huomattavasti parempi.

1.9 TDI Ahu 66kw -97 ja -99(380tkm ja 560tkm) molemmissa alkuperäinen moottori, toisesta syöttöpumppu vaihdettu. Kulkee eteenpäin kun huoltaa, eikä itsellä kalliita vikoja ollut.

Töistä kokemuksia:
1.4 kalinakone, EGR vikoja ollut yleensä.
1.6 BCB on tuntunut toimivan jos hihnat ja huollot kunnossa, myöskin EGR vikoja.
Kaikki uudemman sukupolven ketjukoneet pelottaa ainakin 5 golf ja passat cc, useita venynyt ja kahdessa hypännyt jako. Itse en sellaista osta.
1.8 ja 2.0 moottorin takana oleva nokkaketju, harvinaisia vikoja mutta muutama venynyt.

OthoKhyl
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.12.2005 0:09

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja OthoKhyl » 8.2.2017 16:02

Omien kokemuksien perusteella 1.8T on ollut paras kone sen luotettavuuden ja virityspotenttiaalin takia. Ei ne sitä turhaan maailmalla arvosta:
http://www.fastcar.co.uk/tuning/10-best ... s-to-tune/

Seuraavana tulee sitten PG-moottori, mutta se vaatii enemmän huolenpitoa kuin moni muu kone.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja alspe » 8.2.2017 23:07

Mulla ei ole kokemusta kuin yhdestä eli 1.9TDI AVF pumppusuutinkone. 445tkm ajettu ja siihen ei ole tarvinnut tehdä mitään. Öljyn lisääminen vaihtovälillä on max 1 litra. Ei ole vaihdettu suuttimia, johtoja, turboa, ei mitään.

Kakkosautoksi ostettu -99 Beetle 2.0 bensa. Saa nähdä miten se kestää. Siihen ei tule paljon mittariin vuodessa joten ehkä kestää.

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 6.3.2017 1:39

Oli joskus 1,3i monipisteruiskulla oleva kakkis, 4 Vaihteisella lootalla ja oliko peräti 55hv ollut joskus.
Se vaan toimi toimi ja toimi. Mittarissa tais olla yli 300.000tkm kun myin pois, itse ajoin siitä noin 150,000tkm. En koskaan saanut sen kulttamaan enmpää kuin 7l/100 vaikka tuota autoa tuli tosissaan ajettua ja mitään esilämmitysjuttuja talvella ei ollut käytössä.

Varsinaiset viat oli imusarjan tiivisteen pettäminen ja huohotusletkun leviäminen joka sitten tukittiin ja hoidettiin muuten kuntoon...

Ajamalla en sitä moottoria rikki saanut ja muutenkin tekniikka pelas, ainoa miinus oli että kori alkoi pettämään vaikkei sekään kovin mätä ollut.

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 6.3.2017 1:56

Lisätään vielä listalle sukulaisen audi A2 joka on AUA mootrikoodilla oleva 1,4 16V yksilö.
Sillä on nyt rullattu yli 300,000Tkm eikä itse moottori ole renkannut vain Egr joskus fittuillut ja sen kerran vaihdettu mutta ei siinä itsessään mitään sen ihmeellistä ole ollut.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja samza » 6.3.2017 7:54

pitäiskö tässä keskustelussa jo hypätä 2000-luvulle, tai jopa 2010 ja uudempiin?
Noista vanhemmista löytyy tarinaa kyllä joka lähtöön ja niiden hyvyydet on jo tiedossa.

eli hieman puhetta uudemmista 1.2 , 1.4 ja 1.8tsi koneista kiitos.. myös 2.0tfsi

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

Re: Mikä on paras/huonoin vw bensakone? siis oikeesti !

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 6.3.2017 13:55

Ymmärrän pointin, että näistä jo liki museoajoneuvoikäisten kulkineden analysointi paras/huonoin keskustelut on ns turhia kun niistä on kirjoitettu jo niiiiiiiiiiiin paljon.

Syy tietty siihen että niistä on kirjoitettu koska uskoisin että näitä vanhempia kulkineita kuitenkin käytetään ja harrastatetaan eniten. Jossain taisi olla jopa galluppi siihen että minkä ikäisellä kalustolla FFP jäsenet rullailevat.
Jos aletaan vertailemaan ja hakemaan otantaa uudemman sukupolven vimpaimista niin kuinka monella mahtaa olla kokemusta yli 200.000Km saati 300.000Km rullatuista bensiini Vag härpäkkeistä saati joistakin 1,4 tai 2,0tfsi moottoreista edellä mainituilla kilometreillä. Saattaa otanta jäädä kovin pieneksi ja yksilöominaisuudet kertoa enemmän kuin todellisuus siitä onko jokin huono vai aivan paska.

Oma mielipiteeni asiasta on se että jos Auton moottoria tai voimansiirtoa joudutaan mekaaniselta tai tietyin edellytyksin sähköpuolelta roplaamaan alle 200.000tkm niin kyseessä on maanataikappale tai suuunnitteluvirhe.

Kun en niinkään pidä sitäkään keskustelua kovinkaan ideaalina että aletaan keskustelemaan ja kehumaan 7 vuotiasta autoa jolla ajetaan 10.000km vuodessa ja sitten kilvan kehutaan kuinka se on niiiiiiiiin hyvä että ei ole mitään mennyt rikki vaikka autolla on jo ikää 7 Vuotta.

Summarumma rum...

Eli miten keskustelua sitten voitaisiin käydä siten että siinä olisi pointtia niin siinäpä pähkinä purtavaksi.....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa