Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JartzaS
-
Viestit: 41
Liittynyt: 25.6.2008 20:18

ViestiKirjoittaja JartzaS » 22.4.2013 10:32

JartsaS, voisi kyllä hyvinkin olla EGR.
Kokeile irroittaa siitä johto ja ajella sitten?

Onko tulpat vaihdettu moottoriin koska viimeksi?


41tkm näyttää olevan ajeltu tulpilla. Pitänee vaihtaa vaikka ohjekirja antaa ohjeeksi 4 vuotta tai 60tkm.
Tässä ketjussa jollain oli ongelmia käynnistymisen kanssa ja hävinneeet moottorin lämpötila-anturin vaihdon yhteydessä niin kai senkin vois vaihtaa.

edit:
Irroitin egr:n johdon ja kävin heittää lenkin niin tyhjäkäynti seikkailee edelleen ja auto sammahteli kun vapaalle laittoi mutta lähti avaimesta kääntämällä heti käymään.

JartzaS
-
Viestit: 41
Liittynyt: 25.6.2008 20:18

ViestiKirjoittaja JartzaS » 23.4.2013 10:49

Kokeile irroittaa siitä johto ja ajella sitten?


Oiskos vikakoodit pitäny nollata ennen piuhan irroitusta?

Peakki
-
Viestit: 28
Liittynyt: 22.4.2011 13:31

ViestiKirjoittaja Peakki » 23.4.2013 10:58

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 142/004418
Tuossa juttuja mitä tsekata.

Toisesta vikakoodista ei ole suoraan juttua, mutta
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 106/000262

Eli jos ymmärsin oikein, kaasuläppää ei ole sopeutettu vagcomilla puhdistuksen jälkeen? Senhän pitäisi itsestään toki sopeutua, jonkin ajan sisällä. En tiedä tarkemmin, kun olen aina sopeutuksen tehnyt.

Onko auton moottorinohjausta koskaan päivitetty? Oma on päivitetty ainakin kerran. Ehkä ongelmasi ovat siinä ECUssa tai sitten jokin paikka vuotaa.

EGR venttiilin irroitus ainakin tuottaa yhden vikakoodin. En osaa sanoa olisiko pitänyt muut vikakoodit nollata ennen sitä, luultavasti?
Viimeksi muokannut Peakki, 23.4.2013 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 23.4.2013 10:59

Puhdistitko läpän aivan 100%? Jos et, niin kaasuläppä uudelleen irti ja puhdista aivan loppuun asti joka raosta (myös läpän sivuista) ja laita takaisin. Käynnistä ja sammuta auto. Sopeuta kaasuläppä (ohjeet esim rosstech-sivuilta). Käynnistä auto, nollaa vikakoodit ja pitäis pelittää. Jos näin ei ole, niin kaartuu EGR:n puolelle. 17961 johtuu siitä, että auto käy korkeampaa tyhjäkäyntiä kuin olisi tarkoitus ja sen se tekee nimenomaan silloin kun kaasuläppä on likainen tai sitä ei ole sopeutettu. Käy myös tuolla kierroslukemalla jos muuten on kunnossa ja irrotat egr:n johdot.

Jos autossa on muovinen imusarja alla olevaa tiivistettä ei tarvitse vaihtaa. Jos taasen metallinen imusarja, niin tiiviste suositellaan vaihdettavaksi.

EGR kannattaa tilata alkuperäisvaraosana sieltä saksastakin. Itse hain vw:ltä hätäsenä ja maksoi 350e. Vaihdon tekee kyllä itsekin ihan komeasti, kunhan uusii tiivisteen ja mutterit samalla. Kaasuläppä ei taasen varsinaisesti feilaa muuta kuin sen läpässä olevan karstan takia, joten huolellinen puhdistus yleensä palauttaa alkuperäisen toiminnan. Suosittelevat vaihtoa vw:llä, koska vaihtoja ne mielellään tekee, mutta ei puhdistuksia. Nuo ovat molemmat sellaisia komponentteja, että en lähtis tinkaamaan laadusta, koska vaikutus koneen kokonaistoimintaan tuntuu olevan niin massiivinen.

Itsellä huomasin, että kun oli noita satunnaisia käyntiinlähtövaivoja, niin ne liittyivät nimenomaan aina siihen, että auto sammui esimerkiksi liikennevaloissa kun ei sitkeys riittänyt. Sen jälkeen sai sahata ihan urakalla käyntiin ja nihkeästi käynnistyi. Kaasuläpän ja EGR:n puhdistuksen jälkeen vika on poistunut ja koneessa on enemmän sitkeyttä muutenkin, kun kaasuläppä reagoi paremmin kaasupolkimen liikkeisiin. Ongelmahan johtuu siitä, että kone antaa tiettyä polttoaineensyöttöarvoa tietyllä kaasupoljinasennolla ja kun kaasuläppä ei tule samaa tahtia perässä, niin moottorihan tukehtuu bensaan. Ongelma on mekaaninen, joten moottori ei tajua korjatakaan virheellistä toimintaan oikein mitenkään. Kaikkea se jumitteleva kaasuläppä aiheuttaakin :|

JartzaS
-
Viestit: 41
Liittynyt: 25.6.2008 20:18

ViestiKirjoittaja JartzaS » 23.4.2013 12:27

Kaasuläppää ei sopeutettu ku ei muka löydetty ohjetta vaikka tässäkin keskustelussa se pariinkin kertaan on linkattu tonne ross techin sivuille.
Moottorin ohjauksen päivityksestä en osaa sanoa mitään ku auto ollut mulla n.3,5kk.

Läppää putsattiin tunteella ja kyllä siitä kiiltävä taas tuli mutta voihan sen vielä irroittaa ja tarkistaa uudelleen ku vasta Lauantaina seuraavaks saa auton piuhaan päähän.
Autossa on muovinen imusarja, vaihdan sen tiivisteen nyt varmuuden vuoksi niin ei ainakaan sieltä pitäis sit vuotaa.
Tän golffin käyntiin lähtemättömyys on yleensä ollut pienen pysähdyksen jälkeen esim. kylmä käymään ja sit kone lämpimäks ja seuraavaks ku autoa yrittää käyntiin niin käynnistyy mut sammuu samantien.
Tulpat ja moottorin lämpötila-anturi menossa vaihtoon.

Peakki
-
Viestit: 28
Liittynyt: 22.4.2011 13:31

ViestiKirjoittaja Peakki » 23.4.2013 12:57

Parit ohjeet putsaamiseen ja sopeutukseen
http://uk-mkivs.net/forums/t/127279.aspx
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1116399

Kun ostat niitä tulppia, varmista että ne on oikeanlaiset. Eli yksikärkiset platina iridium tulpat
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=11-1605 ostin nuo viimeksi syksyllä.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 23.4.2013 13:18

Toimiihan se moottori muillakin tulpilla, mutta paras toiminta taattu alkuperäistyyppisillä tulpilla. Itse vaihdoin juuri omaan tulpat, niin jotkut kakskärkitulpat siellä oli, jotka oli vajaan sentin lyhemmät kuin orkkikset eikä sitä mitenkään auton käyttäytymisessä havainnut. Hae tulpat ennemmin motonetistä kuin marmorilta. Hintasäästö on melkeen puolet :D (jälkiviisaana hyvä heittää kun omani kipasin nokkelana marmorilta)

edit: ja vielä muistutuksena, että sen läpän _reunaosat_ nimenomaan pitäisi olla puhdistettuna, jotta läppä toimii herkästi pikkukierroksilla ja säätyy tyhjäkäynti oikein. Itse muistaakseni puhdistin käyttäen terävää piikkiä, vanhaa sukkaa dipattuna crc:n bräkleenillä. Toimenpidettä varten kaasuläppä luonnollisesti pitää olla käännettynä auki-asentoon.

timmppa
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.9.2011 18:33

ViestiKirjoittaja timmppa » 23.4.2013 22:43

-01 golffi azd koneella. kylmänä käynnistäessä rumputtaa käydä tyhjäkäyntiä ennenkuin käyttää kierroksia. epc valo jää palamaan mut rupaa pyörimään oikein.niin ja vastaa huonosti kaasuun heti käynnistyksen jälkeen. kone on vasta vaihdettu eikä ole tietoa onko tehnyt samaa aijemmin. kaasuläpän putsauksella ei ollut vaikutusta. egr ei ole myöskään ihmeemmin karstassa mutta liekkö vika siinä? vikakoodiksi antaa imusarjan paineen p1553.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 26.4.2013 19:16

Millasia tyhjäkäyntejä teillä ollut?

Elikkä ostin tuollaisen 1.6v 16v azd golfin jolla ajettu sellaset 300tkm. Huoltoja tehty n.15-30tkm välein ihan asiallisesti ja 235tkm kohdalla oli tehty "sylinterikannen korjaus"

Koneessa oli käyntivika ja korjaamo mitannut yhdestä pytyistä 25% ohivuoa ja antaneet sen verran kalliin korjausarvion, että vanha omistaja pisti auton kiertoon.

No auto tuli minulle ja päätin pistää sen kuntoon no otin kannen irti niin kansi ja venat todella karstaiset ja nostajat aivan jumissa. No nostajat saatiin liikeelle ja kansi kävi koneistamolla pesussa. Venat putsattiin ja läpättiin.

Puristukset kun mittailin tuollaisella bilteman mittarilla niin arvoiksi tuli nyt n.15, 16, 17 ja 17. Männät/lohko näytti päältä ihan asia kuntoiselta ainakin päällisin puolin. Onhan tuossa pikkasen heittoa mutta kuitenkin kyse muutaman tonnin autosta niin en näe järkeä alkaa alakertaan korjaamaan.

No vikakoodit kun luin niin lämpötila-anturia näytti sekä etummaista lambdaa no nollasin koodit ja ajoin n.kilometrin niin ei ainakaan vielä näyttänyt tulevan lambda vika takaisin lämpöanturista antoi edelleen vian. Oliko tässä 2 lämpöaunturia? Mittariston lämmöt eivät ainakaan nouse mihinkään suuntaan.

Tänään kun kokeilin niin auto lähtee kylmänä käyntiin huonosti n.5-7 kertaa sai sahata. No lopulta kun lähti käyntiin kävi ihan nätisti. Kuitenkin tuntuisi, että tehoa puuttuu selvästi jotenkin tukkosen oloinen ja kun auto lämpeni niin tyhjäkäynnillä kierrokset enään 600rpm tietämillä ja auto pari kertaa sammui, kun tuli risteykseen. Kävin tankkaamassa tankin täyteen uutta v-poweria ja sen jälkeen ei enään sammunut risteykseen tultaessa.

Miettisin, että millasia tyhjäkäynti arvoja jengillä ollut lämpimällä koneella ja mistä tuo tukkoisuus voisi johtua?

Jako pitäisi olla kohdillaan (lukittiin nokkapyörät niihin merkkeihin 8mm poranterillä) ja alamerkki laitettiin oikeaan kohtaan. AInut, että nokkapyörissä jonkun itse tekemät merkit ja heittää niistä n.1-2 hammasta? Tulpat uudet bosch:n valmistamat 1-kärkiset.

Peakki
-
Viestit: 28
Liittynyt: 22.4.2011 13:31

ViestiKirjoittaja Peakki » 26.4.2013 19:36

1.6 16V BCB koneella tyhjäkäynti on 640-680rpm välillä. AC päällä 900-950rpm välillä.

Omassa seilasi mittariston moottorinlämpötilamittari, vaihdoin motonetin osalla sen anturin ja korjaantui sillä. Jäähdytysnesteitä katosi samalla, piti lisätä.
Eli ainakin se kannattaa vaihtaa.
En osaa arvailla mistä sammuminen ja tehon uupuminen puuttuu.
Viimeksi muokannut Peakki, 6.5.2014 7:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 26.4.2013 22:58

Hyvä tietää, että tuo tyhjäkäynti kuuluu olla tuota tasoa. Pitää hommata tuo anturi ja katsoa, että ei anna koodia. Samalla uusi ilmasuodatin, kun ei tiedä missä kunnossa vanha.

Katsotaan siitä sitten eteenpäin kun saa kilsoja lisää.

Lähinnä siis sammui, kun painoi kytkimen pohjaan/jarrua kovemmin eli voisko olla joku pieni imuvuotokin kyseessä. Myös ainakin 2 puolista jotain tarvikepuolia eli ei puolienkaan vaihto varmaan huonoa tekis.

Peakki
-
Viestit: 28
Liittynyt: 22.4.2011 13:31

ViestiKirjoittaja Peakki » 28.4.2013 14:59

tuli putsattua kaasuläppäkotelo tänään, egr venttiilin vaihdan alkuviikosta kunhan se tulee.

Vuodessa karstaa oli tullut jonkin verran. Tuli outoja ongelmia tällä kertaa, kaasuläpän sopeutus ei onnistunut vaikka pariin kertaan yritin. Käytin kaasuläpän irti autostakin kerran uudelleen.
Auton käynnistämällä, ja sen jälkeen sammutus&sopeutus, kaikki sujui ok.
Testiajolenkilä tuli uudet ongelmat, syttyi EPC ja moottorivalo. Tyhjäkäynti ei tippunut lämpimänäkään alle 950rpm. Pari kertaa auto nyki ikävästi kun ajoi pienillä kierroksilla Nollasin koodit pariin kertaan ja aina ne tulivat uudelleen.
Vikakoodi:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation
P1553 - 35-10 - - - Intermittent


Meinasin kokeilla ilman EGR:ää, päättelin kuitenkin vikakoodista että jokin vuotaa.
Moottorin päällä olevan ilmanottokotelon letku/liitin oli irronnut öljykorkista, se pysyy siinä ihmeen huonosti. En tiedä pitäisikö se kuminen tiiviste uusia. Öljyä siinä on ainakin...
Laitoin letkun takaisin ja kaikki ongelmat katosivat.

Kannattaa siis muidenkin tarkistaa kyseinen asia ennen kun koko moottorin purkavat osiksi :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 28.4.2013 15:34

Joo ei se kaasuläpän sopeutus onnistunut mullakaan ennen kuin auto oli kerran käytetty käynnissä ja sammutettu. Taisin mainita oikean järjestyksen tuolla ohjeissakin kun niitä kirjotin.

Itsellä tyhjäkäynti ilman ilmastointia 725rpm ja ilmastoinnilla siinä 850rpm. Hankala tosta seatin mittaristosta ottaa selvää kun välit on 125rpm välein.

JartzaS
-
Viestit: 41
Liittynyt: 25.6.2008 20:18

ViestiKirjoittaja JartzaS » 29.4.2013 17:33

Tuli vaihdettua omaan bcb-moottoriin marmorin tulpat ni oli joku viime kerralla laittanut 4-kärkiset bosch super4 ja hyvin ne oli ainakin kestäneet / toimineet ton 41tkm mitä siellä saivat asustella.
Putsattu kaasuläppä ja uusi tiiviste kaasuläpän alle odottavat asennusta kuhan itella saisi
kuljetettua uuden pierupurkin egr:n tulevaan kotiinsa.
Vaihtoon menee myös koneen lämpötila-anturi ni josko sit golffi ois taas tyytyväinen hetkeksi
kunnes pääsee jakopää+vesipumppuremonttiin.

Pitää muistaa laittaa auto käymään ennen sopeutusta niin ei tarvii ihmetellä mikä nyt taas mättää. :)

Edit:
Nyt on osat vaihdettu, auto ollut piuhan nokassa kaikki nollattu + kaasuläppä ja egr sopeutettu.
Kaikki näytti toimivan oikein mainiosti kunnes 41km ajettuaan syttys moottorinhäiriö valo taas ja emission workshop. prkl...
Mitäköhän tällä kertaa...

JartzaS
-
Viestit: 41
Liittynyt: 25.6.2008 20:18

ViestiKirjoittaja JartzaS » 1.5.2013 21:47

Nyt on osat vaihdettu, auto ollut piuhan nokassa kaikki nollattu + kaasuläppä ja egr sopeutettu.
Kaikki näytti toimivan oikein mainiosti kunnes 41km ajettuaan syttys moottorinhäiriö valo taas ja emission workshop. prkl...
Mitäköhän tällä kertaa...


Niin lisää ideoita mitä lähteä putsaamaan / korjaamaan?
2 vikakoodia löytyi :
16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35 - 00 - System Too Lean
" Possible Causes:
Mass Air Flow Sensor (G70) defective
Intake System Leak(s)

Possible Solutions:
Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Fuel Pressure Regulation
Check Fuel Pump
Check Injectors
Check Intake System for Leaks
Check Exhaust System for Leaks
Check Secondary Air System for Leaks
Check Vacuum Pipes for Leaks"
ja
16786 - Egr system
P0402 - 35 - 00 - /001026 - Excessive Flow
"
Possible Symptoms:
Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Reduced Exhaust Gas Recirculation (EGR)
Reduced Power Output/Engine running rough
Increased Emissions

Possible Causes:
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve stuck open/leaking/faulty
Exhaust Gas Recirculation (EGR) System leaking/faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve faulty

Possible Solutions
Check/Clean Exhaust Gas Recirculation (EGR) System
Check/Replace Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve
Check Wiring and/or Connector(s) from/to Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve"

Kaikki toimii ihan normaalisti ton 41km.
Nollaattiin vikamuisti ja taas on n.30km onnellista matkaa takana ilman häiriöitä.
Tarkoittaakos toi Mass Air Flow Sensor (G70) map-anturia? ja jos tarkoittaa niin missäs se mahtaa olla tässä bcb-moottorissa??
Vaihdettuja osia on siis tähän mennessä:
-tulpat
-egr
-moottorin lämpötila-anturi
-kaasuläpän alapuolinen tiiviste
ja
-kaasuläppä putsattu

Ideoita otetaan mieluusti vastaan! :)

Peakki
-
Viestit: 28
Liittynyt: 22.4.2011 13:31

ViestiKirjoittaja Peakki » 1.5.2013 23:22

Tarvike EGR ei toiminut oman auton kanssa yhteen - en saanut sitä sopeutettua. Saatika autoa käymään sen kanssa.
En tiedä johtuiko se vagcomista vai mistä.
Auto ei joka tapauksessa toiminut, päädyin putsaamaan ulkoisesti vanhan EGR:n, asensin sen takaisin ja sopeutin sen (lopulta onnistui).
Osamyyjän takuusta onneksi rahat luvassa takaisin.

JartsaS tapaukseen ei ole ideoita :(
Viimeksi muokannut Peakki, 6.5.2014 7:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 2.5.2013 14:12

Minulla antaa vikakoodia:

16555 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean
P0171 - 35-10 - - - Intermittent

16686 - Cylinder 2: Misfire Detected
P0302 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0000 0000

Ajattelin että vika olisi puolassa mutta joku höpisi että suuttimessa. Auto 1.6, 16v -00 golf, vika tulee harvakseltaan, mutta autolla ei uskalla lähteä nyt pidemmälle, koska alkaa röpöttää kun vikakoodi tulee päälle, nollauksen jälkeen taas toimii.

Onko ideoita?

HeBee
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.4.2009 20:51

ViestiKirjoittaja HeBee » 2.5.2013 19:07

Mamman auto alkanu nyt reistailemaan. Löytyskö täältä tietämystä että missä ois vika.
Eli kärry on VW Golf 1.4 -99 ajettu 200tkm ja vikoja on kolmee sorttia.

1.Moottori nakuttaa kylmänä (foorumia lukemalla tämän olen jo todennut ennemminkin ominaisuudeksi kun viaksi tälle moottori tyypille.)
Mutta sitten nämä oikeat viat
2. Auto nykii melkosen voimakkaasti kun kaasun vapauttaa,(ns moottorijarru tilanteissa) huomaa selkeämmin pienillä vaihteilla ajettaessa
3. Kierrokset jää välillä ylös. Eli vapaalla tai kytkin pohjassa niin kierrokset on 2-3 tonnin välissä eikä laske ennekun käyttää virrat pois ja käynnistää uudelleen

Peakki
-
Viestit: 28
Liittynyt: 22.4.2011 13:31

ViestiKirjoittaja Peakki » 2.5.2013 19:59

Noin vanhassa taitaa olla vielä kaasu vaijerilla?
Kantsii tsekata että vaijeri liikkuu hyvin eikä takeltele, voi vaikuttaa 2 ja 3 vikaan.
Sitä vaijeria on vieläpä aika helppo säädellä, tyhjät pois jne...
Viimeksi muokannut Peakki, 6.5.2014 7:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JartzaS
-
Viestit: 41
Liittynyt: 25.6.2008 20:18

ViestiKirjoittaja JartzaS » 8.5.2013 11:24

Oma kärry toiminut nyt moitteettomasti pari päivää.
Auton herjatessa "16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35 - 00 - System Too Lean " ni putsasin vielä map-anturin niin sitä kiinnittäessä takaisin meni sitten toinen kiinnitysruuvi poikki imusarjaan vaikken edes vielä kovin sitä vääntänyt ja tietenkin ihan juurestaan poikki ja eipä auttanut kun nypätä imusarja pois että sai poikki menneen ruuvin pois. Autostani löytyi tarvike-anturi jonka nyt samaan konkurssiin vaihdoin marmorilta ostettuun.

Moottorin päällä olevan ilmanottokotelon letku/liitin oli irronnut öljykorkista, se pysyy siinä ihmeen huonosti. En tiedä pitäisikö se kuminen tiiviste uusia. Öljyä siinä on ainakin...
Laitoin letkun takaisin ja kaikki ongelmat katosivat.


Kaveri huomasi autoa kasattaessa et eikös tuolla moottorin suojan alapuolella ilmasuodattimen alla kuuluis olla sellanen kumitutti niinku noissa muissakin kohdissa minkä kanssa suoja kiinnitetään koneeseen.
Sitä hetki siinä tuumatessa todettiin et sieltähän sitä ylimääräistä ilmaakin menee mikä todennäköisesti aiheutti sitä "ilmavuotoa / laihalla käyntiä"

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 22.5.2013 12:00

Onks kellään ollut semmosta oiretta, että kostealla säällä lähtee nihkeesti käyntiin tai lähtee huonosti käyntiin jos heti virtojen laittamisen jälkeen jatkaa starttaamiseen? Samaa oiretta tuntus olevan kun ajan lyhempää matkaa ja seuraavana aamuna vasta lähden seuraavan kerran liikenteeseen. Vikakoodeja ei ole vielä, mutta pohdin olisko b-pumppu ehtoopuolella? Ajettu 240tkm tolla mun BCB:llä ja tuntus että ihan hitusen saattanut bensankulutus lisääntyä myös ostohetkestä, jolloin oli 218tkm mittarissa. Suodattimet ovat uusittu, kaasuläppä putsattu ja egr vaihdettu jo tässä vuoden omistuksen aikana :)

edit: jaaha tais olla vaan huono aamu autolla. ei oo taas tuon jälkeen ollu mitää probleemia.

Antti I
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.7.2013 11:27

ViestiKirjoittaja Antti I » 20.7.2013 20:39

Tervehdys! Taas yksi onkelmainen 1.6 16v AZD peli. Ostin auton muutama kuukausi sitten autoliikkeestä ja omaa ajoa takana n. 5000km moitteettomasti, kunnes... Eilen illalla olin ajelulla ja huomasin kiihdyttäessä reippasti(n. 5200rpm) auton nykivän jonkin verran ja pari kertaa veto loppui aivan kokonaan niin, että moottori melkein sammui. Ja juuri kun olin pääsemässä kotio, niin moottori päätti sammua. Moottori ei käynnistynyt, kun yritin heti startata. Työntelin sen sitten parkkipaikalle ja koitin käynnistää, niin aluksi se käynnistyi normaalisti. EPC- ja moottorin vikavalo jäivät palamaan. Tyhjäkäynnillä moottori kävi ongelmitta, mutta kun yritti antaa kaasua tai nostaa kytkintä, niin moottori sammui. Tämän jälkeen starttasi, ja ei startannut, ja välillä kierrokset pyörivät 300 hujakoilla.

Tänä aamuna auto käynnistyi aivan normaalisti ja EPC:n vikavalo oli sammunut. Ajoin öljypisteelle lukemaan vikakoodit. Kolme vikaa oli muistissa: 4629 Korkeusanturi/imusarjan painetunn. epälooginen suhde, 45F8 Vuotoilmaa imujärjestelmässä, 4141 Pyörintänopeusanturi epälooginen signaali. Matkalla oli joitakin nykäisyjä kiihdytyksissä.

Tämän keskustelupalstan ja noitten vikakoodien perusteella voisiko vika olla tuossa moottorin pyörintänopeusanturin toiminnassa vai jossain muualla? EGR ja kaasuläppä tod.näk. ovat karstaisia. Pitänee tulevalla viikolla käyttää jossain pajalla ja yrittää saada autoliike maksamaan korjauslystit.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 12.8.2013 21:06

Olisko jossain tietoa mitä esim. ilmamassa anturin pitää näyttää ollessaan ehjä? Kysymys olisi 8v koneen sielun elämästä.

motu
-
Viestit: 76
Liittynyt: 30.7.2007 11:16

ViestiKirjoittaja motu » 12.9.2013 16:45

2003 vuoden Golfi sytyttelee Abgas Werkstatt valoa suurinpiirtein 6kk välein. Auto ollut paikallisella Volkkariliikkeellä huollossa uudesta asti ja vikaa on ainakin olevinaan aina selvitelty mutta mitään varsinaista vikaa ei ole löytynyt.

Pari kuukautta takaperin Viron reissulla autosta hävisi vedot rekkaa ohittaessa, jonka jälkeen auto hinattiin Suomeen ja takaisin pajalle. Sähkäri tutki autoa ja sinne vaihdeltiin repullinen osia ja nyt valo palaa taas.

Onko kukaan löytänyt mitään selvää syytä mistä vika johtuu? Ei ilmeisesti korjaannu kuin auton vaihdolla.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 20.9.2013 17:33

Miten hittoa saan tuon check engine valon sammumaan (egr:ää valittaa) (en ole sopeuttanut osia mutta käy kuin uutena ei vaella ym,...) Tarviiko egr:n sopeuttaa vaihdon yhteydessä?

Antaa koodia siis egr:stä ja laihasta seoksesta. Mikrokytkin ovesta rikki ja lähtee huonosti kylmänä käyntiin...

Kone juuri rempattu, venat läpätty, alakerta käyty läpi, uudet tiivisteet ym... Päästöt ok!
-lämpötila-anturi vaihdettu (tarvike)
-tulpat vaihdettu bosch
-kaasuläppä putsattu/testattu toista läppää (ei sopeutettu kuitenkaan)
-ilmanputsari uusi
-suuttimet vaihdettu
-bensakisko/paineensäädin vaihdetut
-imusarja vaihdettu
-map vaihdettu
-egr 3 eri testattu ja nyt täysin uusi.
-alipainevuotoja en löytänyt
-egr putket ehjät
-lambdat vaihdettu/putsattu

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 20.9.2013 21:40

Mikä se tarkempi vikakoodi EGR:stä on?

Itse olen sopeuttanut pari vaihdettua EGR:ää. Se on VCDS:llä minuutin homma pistää kuntoon.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 20.9.2013 23:22

Pitää huomenna katsoa ja samalla tehdä tuo sopeutus. Tosiaan mielestäni oli jo ennen kuin auton ostin tuo vika. Tein täydellisen moottorirempan ostin mm... toisen alakerran joka tosin oli täysin samanlaisesta golfista jossa sama moottorikoodi.

Auton mukana tuli pari vanhaa egr venttiiliä ja toisella tosiaan tyhjäkäynti seilas, kun painoi liittimen yli pohjaan auto sammui ja kun otti irti loppui seilaaminen. Ostin alkuperäisen käytetyn niin auto toimi normaalisti mutta edelleen poltti vikavaloa.

Sain leiman ajaksi silleen pois, että laitoin toisen irtonaisen egr:n roikkumaan piuhasta konehuoneeseen kestää pari kolme päivää niin tulee silti takaisin...

Kaikki tiivarit näyttäis olevan kunnossa paineilmalla testasin putken tiiveyden ja kun brake cleeniä suihkii pitkin konehuonetta/putkia ei minkään näköistä vaikutusta käyntiin.

Nyt uusi tarvike egr auto toimii tosiaan hyvin mutta n.tunnin ajon jälkeen jarrua painaessa pikkasen kovemmin valo syttyi.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 22.9.2013 11:05

Koodit:
17560 - long term fuel trim additive Air: Bank 1: Range: system too lean. P1152-35-00
16785 EGR System: Insufficient Flow P0401 - 35-00

Egr:n putken siis työnsin paineilmalla/brake cleenillä puhtaaksi/painetestasin ettei vuoda. No mulla toinen egr:n putki varalla niin pitää se varmaan pistää ultaäänipesuriin ja vaihtaa tuonne...

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 23.9.2013 14:30

ettei olis vaan egr päreinä kuitenkin? toi toinen vikakoodi muistuttaa pahasti broidin muijan autossa ollutta vikaa ja sieltä kosahti loppujenlopuks bensapumppu. Pitääkös sulla b-pumppu yhtään ääntä?

edit: jaa olikin egr vaihdettu jo kokonaan..
edit 2: käytä vain alkuperäisosia näiden koneiden kanssa vaikka vähän maksaiskin.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 24.9.2013 5:07

pumppua/suodatinta itse veikkaisin myös tai siis kaikki muut tarkistettu/vaihdettu niin ei oikein ole muuta mahista ja selvästi tekee lähinnä kylmänä = eli silloin kun linjassa ei enään sellaista painetta mitä juuri käytettynä. No uusi suodatin jo löytyy niin vaihdetaan se nyt ensin...

Pumppu pitää normi ääntä ja ei ole ajossa oireillut. Lähinnä tuota ajattelin, että jos tuo oven mikrokytkin vaikuttaa, koska sehän käynnistää pumpun oven avatessa. Tosin eka käynnistys silti heikko vaikka lyöt ensin virrat päälle = pumpun käyntiin.

En mä usko, että egr venttiili on viallinen, koska auto käy kuin uuten tyhjäkäynti ei humppaa ym... Olen siis testannut autoon 3:lla eri egr:llä ja 2 näistä putsattu ja alkuperäisiä ja toisen piti olla ainakin kunnossa. (toiminut toisessa autossa) ja auton mukana tullut humppasi = rikki. No onhan tällä tarvike egr:llä takuu eli pistän sitten takas maailmalle jos ei sopeutuksella ja letkun vaihdolla tule kuntoon. Mutta eihän noita kukaan myis jos nuo ei toimis... Pierburgko sen pitäis olla sitten?

pystyykö tuota liitintä testaamaan jollain? Pinnit näyttäis kaikki olevan ok silmämääräisesti eikä liiku liittemässä sekä johdossa en löytänyt mitään häikkää.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 24.9.2013 8:38

Itse laittaisin näiden perusteella uuden lukkosysteemin oveen ja b-pumpun ja ristisin kädet :) saksasta ainakin löytyy iv golffiin pelkkää uutta pumppua, joka pitäis vaihtaa sinne sen hässäkän sisään. Jos ei ole auto käyttiksenä ja vkonlopun voi ropata, niin romikselta lukkohässäkkä ja ebaysta uus pumppu. Toimivaa varaosaa oveen kannattaa kysyä www.autonvaraosat.fi. Omaan ex-audiin ostin aikoinaan ovilukkomekanismin 50e ja toimi :) Antavat takuun toiminnasta.

Jos oot testannu useammalla egr-venalla, niin eiköhän se ongelma sit varmaan oo jossain muualla. Mä sain aikaseks tosiaan aikoinaan 7 eri vikakoodia kun säädin egr:n ja kaasuläpän kanssa. Sit kun putsas 100% puhtaaks läpän ja vaihto uuden egr:n ni kaik nollaantu ja auto toiminu siitä lähtien taas normaalisti.

Broidin muijan autossa matalat bensapaineet aiheutti koneessa kolkottavaa ääntä ja vetoja ei ollu läheskään niin paljoa kuin ois voinu odottaa. B-pumpun vaihdon jälkeen motti hiljeni ja meno tasaantui :) Siinä isoin ongelma oli vikakoodien perusteella pitkäaikainen laihallakäynti mikä johtui niistä matalista b-paineista kun ei tullu tarpeeks soppaa kun ei pumppu jaksa enää painaa.

Niin ja muuten se väljä pumppu voi hukata niitä b-paineita helpommin ja niiden löytyminen voi olla hitaampaa, josta saattais myös johtua kuvailemasi ongelmat ekan käynnistyksen kanssa.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 4.10.2013 21:34

motu jo tuolla aiemmin kyseli tuosta "Abgas werkstatt" ilmoituksesta, että mitähän se suomeks on? Sen verran ymmärrän, että päästöihin viittaa, mutta mistä pitäis lähteä vikaa etsimään? Auto on vm 2003 ykskuutonen Golf, jonka muori osti veljeltäni. Vaihdettu visiin vuos sitten lambda ja pari kk sitten puola tai pari. Välillä ei meinaa lähteä käyntiin, kuin hankaamalla ja sittenkään ei ikäänkuin kaikki pytyt meinais saada itseään hereille vaan ottaa pikkuhetken, enne kuin ottaa kierroksia.

Alanko availemaan EGR:ää ja muuta, vai pureudunko lambdaan ja katalysaattoriin? Ja pitääkö käskeä muoria tankkaamaan 98:a? Auttakee, kun en ole vuosiin joutunut bensavehkeisiin puutumaan, niin on tekniikka mennyt ymmärryksen ohi.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 16.10.2013 22:51

Päivitellään tätäkin. Egr:stä ilmeisesti ei enään koodia tullut. Viimeksi kun luin niin näytti enään alhasesta seoksesta... Nyt taas valo palaa pitää vielä varmistaa huomenna ettei muita koodeja ole.

Tilasin myös tarvikelukon ebay:sta n.30e kotiin kuljetettuna sekä ostin käytetyn pumppuhässäkän 10e:llä eihän nuo uudetkaan ebay:ssä juuri mitään maksa mutta viitsisi myyntipeliin montaa euroa panosta...

Huomenna jos pumpun ja suodattimen vaihtais ja toivois, että pääsis check engine valosta vähäksi aikaan eroon...

fertilegreen
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 28.10.2013 10:36

ViestiKirjoittaja fertilegreen » 28.10.2013 10:57

Tervehdys! Golfin 1.6 16v AZD-koneessa on ollut jo jonkin aikaa häikkää etenkin öljynkulutuksen kanssa (pahimmillaan kaupunkiajossa 1 litra/400-500 km). Katsastuksesta auto meni läpi vielä tämän vuoden alussa, mutta nyt korjaamon vianetsinnässä tuli tylympää tuomiota; HC-arvo moninkertaisesti yli sallitun ja puristuspaineet kahdesta pytystä n. puolet normaalista. Männän renkaat ovat ilmeisesti menneet. Kuulemma korjaus tulisi niin kalliiksi, että halvempi vaihtoehto on vaihtaa koko moottori toiseen. Kysymys siis kuuluu: kannattaako vaihtaa vai voiko kyse olla jostain yksinkertaisemmasta viasta?

Öljynkulutus ei johdu mistään ulkoisesta vuodosta, vaan kone kuluttaa kaiken käydessään (ei siis jätä läikkää tiehen tms.). Moottorilla on ajettu 248 tkm. Nyt ilmojen viilennyttyä uutena vaivana on myös melko sakea savu käynnistäessä, joka kuitenkin katoaa muutaman kilometrin ajon jälkeen. Kiihdyttäessä tehot myös tuntuvat olevan kateissa ja moottori pitää kummaa ääntä ja nykii kierrosten ollessa 2000-3000 paikkeilla. Jos ei jo käynyt ilmi, niin olen varsin tumpelo autojen kanssa, joten toivottavasti tästä voi jotakin diagnoosia tehdä. Onko kellään ajatuksia?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 28.10.2013 12:31

Kyllähän tuossa moni asia summaisi siihen, että männänrenkaat ovat kaput. Ensinnäkin tuo öljynkulutus on niin posketon, etten ajaisi autolla ennen remonttia. EGR:n kautta tuota poltettua öljyä kierrätetään myös imupuolelle ja kohta koko kone on tukossa, ellei ole jo.

Vaihtomoottoreita varmasti löytyy jo kohtalaisesti, mutta ei tuo silti ihan muutaman satasen juttu ole, ellei itse voi mitään tehdä.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 19.11.2013 10:07

Kyllähän sillä voin ajaa ajoinhan itsekin pari tonnia.

Eli sama homma mitä mulla itsellä vaan vei öljyä se joku 4-5l/1000km ja savutti sinistä kylmällä koneella.

Itse tyhmänä ensin vaihdoin vain venttiilivarren kumit sekä läppäsin venat, koska auto myyntiin minulle (ohivuotuo 25%) ja konetta oli jo purettu. Männät/lohko näytti päällisin puolin hyvältä niin ajattelin, että vena kantoi, kun näytti siltä. No kone uudestaan auki ja tosiaan 4-pytty kulunut kiitos tästä egr:n ja 30tkm öljyvaihtovälin. Hommasin vähemmän ajetun alakerran jonka vielä hoonasin ja vaihdoin männänrenkaat niin alkoi toimimaan.

Jos itse tekee ja on mestat niin ei tuo korjaus nyt ihan älyttömiä maksa varsinkin kun osat saa tarvikkeenakin. Itse päädyin koneen remontoimiseen, koska vaihtokoneet olivat älyttömän hintasia.

ps: Mulla tuli vihdoin oma vehje kuntoon eli vaihdoin bensapumpun toiseen niin vikavalo poistui. Myös nyt auto lähtee kylmänä paremmin käyntiin.

nurmipora
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.12.2003 20:49

ViestiKirjoittaja nurmipora » 28.11.2013 18:05

Vag-com antoi seuraavan vikakoodin:

Address 03: ABS Brakes Labels: 1C0-907-37x-ABS.lbl
Part No: 1C0 907 379 L
Component: ABS FRONT MK60 0101
Coding: 0001025
Shop #: WSC 01266 785 00200
VCID: 336E13AA51378586591-515A

1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication - Intermittent

Onko muita mahdollisuuksia kuin tiensä päähän tullut ECU? Startti pyörii mutta auto ei käynnisty.
Auto on -02 Bora 1.6 16V BCB.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 29.11.2013 8:01

Saatko yhteyden ECU:n tai mittaristoon vakkomilla?

Tuo ainakin koodin mukaan on ajottainen vika, joten jos saat yhteydet niin lähtisin putsaamaan liitokset eculta. Sehän majailee siellä pyyhkijöiden alla muovin alla piilossa, mutta jos sopivasti on vedenpoistoreiät tukossa niin se voi kastua kyllä.

nurmipora
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.12.2003 20:49

ViestiKirjoittaja nurmipora » 29.11.2013 8:42

Pitää katsella miten ecu ui. Sain auton käyntiin nollaamalla vikakoodit ja antamalla apuvirtaa. Voisi olla kolme vuotta vanha akkukin osasyyllinen.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 20.12.2013 11:45

Sopeutuuko kaasuläppä itsestään?

Putsasin sen. Nyt käy korkeata tyhjäkäyntiä 1050 rpm. BCB moottorilla. Vika päällä ja ei nollaannu vaikka monta kertaa käynnistellyt.
Sammunut muutaman kerran suoraan ajosta ja bensapumppu kävi raskaasti. Nyt ajettu 149 tkm 1kk ollut mulla. Niin pystyskö tosta tulppaa EGRn ja ei tulis vikaa.

Edellisessä AZD mikä oli uudesta asti niin putsailin silloin tällöin ja ei koskaan tarvinnut sopeuttaa. Meni lunariin 136 tkm oli mittarissa.

Golf plus 1.6 fsi putsailin ja ei tarvinnut sopeuttaa. Mittaris 146Tkm, 50 tkm me ajettu. Pätki kevyellä kuormalla kans.

Mikä halpa ja hyvä vag-com olisi ok? Tiedän harvoin hyvä ja halpa kohtaa. :-)

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

ViestiKirjoittaja ahorn » 6.1.2014 17:53

Itellä ei tarvinut sopeuttaa tuota kaasuläppää kun sen tuossa eilen puhdistelin. Akun miinus kenkä pois, kotelo irti, puhdistus, takas paikoilleen. Sit pistin autosta virrat päälle mutta en startannu, odottelin pari minuuttia ja kun sitä läppää katsoin niin näytti hakevan asennot siinä itsekseen. Tämän jälkeen auto käyntiin ja hyvin toimi. Koneena 1.6 16v aus.

seppin
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 30.7.2013 8:49

ViestiKirjoittaja seppin » 7.1.2014 8:25

BCB moottori P0106 Manifold Absolute Pressure / Barometric Pressure Circuit Range / Performance Problem vikaa pukkaa.
Käytännössä kaikki osat mitä olen keksinyt on vaihdettu, mm EGR venttiili, MAP anturi 2 kertaan, Puolat, Kaasulappä putsattu/sopeutettu ja sen putki. Lambdat vaihdettu, Tulpat vaihdettu, ilmanputsari uusittu. Ongelma ilmenee helpommin kylmälllä moottorilla. Auto hieman nykäisee ja kyseinen vika ilmenee. Oiskohan vinkkiä mitä seuravaksi...

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 13.1.2014 19:36

Nyt se bensapumppu lopetti hurinat.
Mikä pumppu tonne tilalle ? Onko järkee vaihtaa sinne pelkkä ns pumppu sisälle vanhoihin "kuoriin" ?
Aika monta eri vaihtoehtoja tohon kun googlettelin ja hinnat vaihtelee.

Tänään on kiva mennä aukaisemaan sitä kylmälle pihalle -13 °. Oma tallissa ei vielä lämpöeristystä kokonaan.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 13.1.2014 20:33

Nyt se bensapumppu lopetti hurinat.
Mikä pumppu tonne tilalle ? Onko järkee vaihtaa sinne pelkkä ns pumppu sisälle vanhoihin "kuoriin" ?
Aika monta eri vaihtoehtoja tohon kun googlettelin ja hinnat vaihtelee.

Tänään on kiva mennä aukaisemaan sitä kylmälle pihalle -13 °. Oma tallissa ei vielä lämpöeristystä kokonaan.

t-t
-
Viestit: 4
Liittynyt: 25.1.2009 6:36

ViestiKirjoittaja t-t » 15.1.2014 17:05

Mitäs tuollaisessa mk4 golf:ssa kannattaa ostohetkellä katella? Autohan on -99 1,6 bensa ja automaattilaatikolla. Miten nuo laatikot on pelannut ja onko niissä mitään erikoisia vikoja/ominaisuuksia? Ruoste paikat..onko niitä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 15.1.2014 18:30

Kannattaa jättää tuommoinen moottori/laatikko variaatio ostamatta kokonaan.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 15.1.2014 20:58

1.6 automaatti on sillä varmemmalla ja toimivammalla 8-venttiilikoneella. Tämä topikki on aika pitkälti omistettu 16v moottoreiden ihmettelyyn.

Tuonikäinen auto alkaa olla jo yksilö, joten kannattaa perehtyä kunnolla ennen kauppoja.

Quorro
-
Viestit: 140
Liittynyt: 7.8.2012 11:54

ViestiKirjoittaja Quorro » 21.1.2014 9:52

Ajelin eilen perus matkanopeutta lämpimällä koneella ja yht äkkiä ilman mitään varotuksia kone sammuu mutta jättää virrat päälle. Annan liukua pysäkille jossa otan virrat pois ja käynnistän uudestaan. Taas toimii normaalisti. Teki tämän pari kertaa 50km matkalla ja autona neloskoppanen golf 1.6.

Mistä kannattais vikaa etsiä?

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 21.1.2014 10:31

Mulla teki kans noin tuo omani. Bensapumppu menossa. Omasta juuri vaihdoin.
Skruvat.fi tilasin uuden.

Bensa pumppu alkoi käydä raskaasti kun tankki tyhjeni. On oikealla puolella takapenkin alla.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 21.1.2014 12:38

Ihan samankuuloisesti käyttäytyy kuin veljen 1.6 Octavia bensapumppuvikaisena. Uusi pumppu, eikä sen jälkeen ole tuommoista tehnyt.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 21.1.2014 21:35

Nyt kovemmilla pakkasilla (-23 -25 asteessa) oma voimanpesä, siis BCB, tekee seuraavaa.
Lämpimällä koneella kun tippuu kierrokset tyhjäkäynnille niin tyhjäkäynti heijaa ja heittää EPC ja moottorihäiriövalot tauluun.
Eilen jo vagcomilla nollasin, mut tänään pompsahti uudelleen. Luen koodit ja teen päätelmäni niistä, mut onko tää egr ja kaasuläppä hommia?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 22.1.2014 7:56

Mitä ne koodit sanoo? :)

Tahtoo jompaankumpaan nuista viitata oireet kuitenkin. EGR voi jumittaa pakkasilla kivasti kun alumiiniosissa alkaa jumittamaan..

nurmipora
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.12.2003 20:49

ViestiKirjoittaja nurmipora » 22.1.2014 10:11

Nyt kovemmilla pakkasilla (-23 -25 asteessa) oma voimanpesä, siis BCB, tekee seuraavaa.
Lämpimällä koneella kun tippuu kierrokset tyhjäkäynnille niin tyhjäkäynti heijaa ja heittää EPC ja moottorihäiriövalot tauluun.
Eilen jo vagcomilla nollasin, mut tänään pompsahti uudelleen. Luen koodit ja teen päätelmäni niistä, mut onko tää egr ja kaasuläppä hommia?


Samat oireet oli mulla BCB:ssä ja oli juurikin egr ja kaasuläppä hommia.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 22.1.2014 11:42

seppin. Jostain netistä luin juuri äsken, että mikäli jakohihnakiristin (lower idler) on päässyt menemään ehtoopuolelle, se aiheuttaa mahdollisesti kyseistä vaivaa.. ajoitus ei vielä ole aivan metsässä, vaan pelkästään spekseistä hieman ulkona. Satunnaisuus ja kylmänä oireilu vois puoltaa vaivaa.. harvinaisempi vika. yleensä kaikki vaivat liittyvät polttoainepumppu-egr-kaasuläppäakselille :D

Tän alla onkin sitten yleistä mutinaa.

Oikeastaan kaikissa epämääräisissä tyhjäkäyntitilanteissa pitäisi käydä läpi egr (yleensä vaihto, kokeile vasta läpän puhdistamisen jälkee, koska melko kallis) ja kaasuläpän puhdistus & sen säätö pitäisi suorittaa. Kaasuläppä pitää puhdistaa aivan kokonaan puhtaaksi. Ei riitä, että puhdistat sen päältä, vaan sivut ja ihan kaikki alueet pienoismalliveitsen kärjellä tai jollain muulla rapsuttimella. Jos kaasuläpän sivuille jää sontaa, säätö ei onnistu ja lopputuloksena auton tyhjäkäynti menee sekaisin kun läppä ei toimi esteettömästi. Sytyttää sen vikavalon välittömästi ja tyhjäkäynnit tonnin hujakoilla. Vikakoodeja voi tulla useita kuten jo varmaan aiemmin tänne kirjottelin.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 24.1.2014 0:12

Jatkoa pari päivää sitten esitettyyn tapaukseen.
Ja koodithan sanoi seuraavaa:

17550- load calculation cross check: lowet limit exceeded
P1142-35-10 Intermittent
17961- barometric/manifold pressure signals: implausible correlation
P1553-35-10 intermittent

Näillä koodeilla löytyikin foorumilta juttuja, joista lähes jokainen ajautui egr:n tai kaasuläpän pariin, siispä niistä aloittamaan...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 24.1.2014 7:09

Minä tuon vastaavan 17961 vikakoodin kanssa hakkasin alkuun päätä seinään kun tätä topikkia aloittelinkin... 17550 viittaisi sitten kaasuläppään tai muuhun muhjuun imupuolella.

Nyppää EGR:n johto irti, helpottuuko käynti? Tuolloin toki syttyy pakokaasumerkkivalo mittaristoon, mutta jos käynti helpottaa, on EGR melko varma syypää.

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

ViestiKirjoittaja select » 28.1.2014 16:54

toi 17550 P1142 johtui meillä viallisesta kaasuläpästä.cross check viittaa kaasuläppä kotelossa olevien antureiden antamien arvojen vertaukseen jota ecu tekee.vagcomilla group 62:sta näkee kaasupolkimen antureiden synkan ja läppäkotelon antureiden prosentit joiden pitäs olla likipitäen 100% yhteen laskettuna,logittaessa toinen arvo jäi pieneksi siinä kohtaa kierroksia kun auto nyki.

bora98
-
Viestit: 4
Liittynyt: 28.1.2014 14:39

ViestiKirjoittaja bora98 » 28.1.2014 19:58

Osaisko joku kertoa mistä johtuu kun 1.6 bora vm.-99 aina välillä nostaa kierrokset n.4000 ja pitää siellä vaikkei kaasuun koskekkaan? Yleensä sammutan auton ja kun koittaa käynnistää niin ei heti lähde vaan joutuu muutaman kerran sahaamaan.

lemmentalja
-
Viestit: 80
Liittynyt: 17.9.2008 15:00

ViestiKirjoittaja lemmentalja » 29.1.2014 10:12

Lämpötila-anturi rikki. Välillä antaa väärän arvon moottorille, vaikka mittarissa näkyy "oikein". Anturi on kaksitoiminen.

bora98
-
Viestit: 4
Liittynyt: 28.1.2014 14:39

ViestiKirjoittaja bora98 » 29.1.2014 10:25

Kiitoksia vaan. Kokeillaan tokeneeko sillä.

lemmentalja
-
Viestit: 80
Liittynyt: 17.9.2008 15:00

ViestiKirjoittaja lemmentalja » 29.1.2014 19:57

Itellä oli aikanaan passatissa samanlaista ja anturin vaihtamalla korjaantui... ja jos ei koodeja voi lukea, niin halpahan tuo on kokeilla.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 3.2.2014 10:03

Moi,

mitenkähän tällainen 1.6 16v (AZD) -moottori suhtautuu nokka-akselin kiinnileikkaamiseen?

Eli olisi tuollainen "tarjolla", josta nokka-akseli leikannut kiinni ja juminut. Selviääkö pelkällä kannenvaihdolla vai joutuuko vaihtamaan alakertaan myös palikat?

Olisi tarjolla kohtuullisilla kilometreillä tällainen tapaus, josta nokka-akselin laakerointi on hirttänyt kiinni. Hihnapyörä on rikkonut nokka-akselin kiilan ja pyörähtänyt neljänneskierroksen vielä ja sitten on kone pysähtynyt. Kestääkö alakerta pusutella venttiilejä? :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 3.2.2014 17:50

no ei varsinaisesti moottorijuttua, mutta onkos keneltäkään vaihdeltu ohjaustehostimen pumppua? tai onko kenties itse vaihtanut? Vihjeitä otetaan vastaan. Mulla menee parin viikon päästä vaihtoon, koska vuotaa turhan paljon ja alkaa kärsimään moniurahihna öljyroiskeista. Tyyppivikoja ne nämäkin lienee ovat...

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 4.2.2014 21:54

Osaisiko joku kertoa bensapumpun osanumeron?
Golf 1.6 16v BCB vm. 2003.
Vagcatista en sitä löytänyt millään.
Laakkonen pyytää siitä reippaat kolme sataa, niin suunnaksi ebay...

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 5.2.2014 9:55

Skruvat.fi tilasin omaani bcb uuden bensapumpun 147 € ja kokonaisuus eli koho ja vaimentimet.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 5.2.2014 11:37

Paljonko teillä nuo pumput on kestäny kilometrejä?
nimim. 330tkm ja vissiin alkup punppu...

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 5.2.2014 21:21

150 tkm . Alkoi hurista kovaa kun oli enää neljännes tankista jäljellä. Kun ekat kunnon pakkaset ja toimi tosi huonosti ja sit lopetti toiminnan.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 10.2.2014 17:00

Tällä pumpulla on ajeltu vajaat 240 tkm. Pakkasilla alkoi ääntämään niin alan varautua vaihtoon.
Plus että viimesellä neljänneksellä joskus auto hyytyy ihan kun bensa loppuis, mut löytää yleensä vedot takaisin.
Kiitos AnttiL vinkistä!

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 11.2.2014 7:54

Itsellä 257tkm mittarissa ja orkkispumppu on edelleen hiljanen. tankkia pitänyt pääasiassa yli puolenvälin, joka luonnollisesti säästää pumppua. Säännöllinen käyttäminen on toinen millä se pysyy vireänä. Luetellaan kuitenkin kulutusosaksi ja 300tkm hujakoilla suurin osa menee vaihtoon.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 14.2.2014 17:10

Tota noinnii...golf bcb...
Kaasuläpän putsautin muun huollon yhteydessä korjaamolla, tiistaina.
Äsken ajattelin nollata huoltovalon ja vikakoodit, sekä sopeuttaa kaasuläpän.
Käytin noita ross-techin ohjeita...nyt kaasu ei vastaa ollenkaan.
Koodin nollauksen js sopetuksen jälkeen käynnistyksessä syttyy heti epc ja moottorinhäiriö valot. Kierrokset hummaa ja lopulta asettuu 1100 kierroksen tuntumaan.
Tosiaan kaasu ei toimi, sain kytkimellä liirattua katokseen.
Vinkkejä kenelläkään? Teinkö jotain väärin?
Huomenna käyn ilmanputsarin hakee motonetistä ja puran kaasuläpän uudelleen puhdistusta varten....

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 16.2.2014 15:28

Jatkoa edelliseen...
Nappasin kaasuläpän kätösiin ja ...niin...hyvinpä oli putsattu korjaamolla.
Jynssäsin sen huolella, irroitin läpän akselista jne.
Tuli puhdasta ja sitten kiinni autoon.
Vikakoodien nollaus ja uudelleen kaasuläpän sopeutus.
Nyt toimii kaasu normaalisti ja koeajolenkin jäljiltä kaikki ok.
Kaasuläppä tulee siis puhdistaa kunnolla jos siihen hommaan ryhtyy.
Näinhän täällä on kerrottukin, mutta muistutuksena taas kerran.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 8.4.2014 18:54

^Viat on pysyneet poissa.

Vaihdoin bensapumpun jonka tilasin Skruvatilta. Pitää melkosta meteliä orkkikseen verrattuna. Kuuluu niin sisälle kun uloskin. AnttiL, onko samanlaista havaintoa?

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 8.4.2014 21:01

Tosi hiljainen on. En muista että edes kuuluisi kunnnolla kun kuskin oven avaa. Täytyy aamulla kuunnella. Tyttären istuin on kyllä siinä päällä lisä "äänieriste".
Ennen pumpun vaihtoa kuului ääni kun liikennevaloihin hiljensi .

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

skruvatin pumppu

ViestiKirjoittaja select » 12.4.2014 13:47

täällä myös kyseinen pumppu ja melko äänekäs mutta toimii ihan hyvin.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 2.5.2014 17:32

Sivuan hieman aihetta mutta heiluukos teillä moottori melko selkeästi kun tönii autoa eturenkaasta sivuttain? Tuntuu jotenkin niin levottoman pitkiltä toi moottorin heilumisrata sivuttain ja pitkittäin. Kuskinpuolen tukikumin oonkin jo vaihtanut uuteen oem-malliseen, mutta apparinpuoleinen vielä orkkis.

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 3.5.2014 13:46

Minulla VW New Beetlessä -06, 1.4 16v samankaltaisia ongelmia mitä foorumilla mainittu, Käynnistyy heikosti etenkin kylmällä konella. Matka-ajossa 80-100 nopeudella pintakaasulla auto hyytyy ja tuntuu että veto loppuu kokonaan. Välillä auto sammuu kesken ajon mutta käynnistyy heti kun starttaa.
Autoon tehty kaikki maan ja taivaan väliltä. Vaihdettu polttoainepumppu, polttoainesuodatin, molemmat lambdat, kaikki puolat, tulpat, map-anturi, egr-venttiili uusittu ja sopeutettu vw-konsernin korjaamolla, kaasuläppäkotelo puhdistettu ja sopeutettu.
Ei anna vikakoodia, niitä luettu puolentusinan kerran.
Autolla ajettu 91 tkm ja nokkahihna vaihdettin 90tkm. Muuten huollettu säännöllisesti.
Joskus auto toimii ihan normaalisti, mutta vika tulee päälle ajoittain. Erittäin v-mäinen ajella, kun ei tiedä milloin jättää lopullisesti tielle.
Oiskohan kaasuläppäkotelo uusittava kokonaan? Jotenkin viittaisi siihen suuntaan, vai olisiko jollain parempia ideoita?
Alkaa epätoivo jo hiipiä puseroon.

mikajeli
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.5.2014 15:58

ViestiKirjoittaja mikajeli » 3.5.2014 16:10

Tervehdys foorumilaiset!

Nyt se sattu mullekki. Kyseessä Golf IV Variant 1.4 AXP.

Viikko sitten jätin pihalle loikoilemaan ja nyt vaihoin sitten vaihteiston- ja apparin puoleisen moottorintukikumen. Eipä siinä, auto käyntiin niin nyt se vasta kuulostaaki tiisseli koneelta. Auto tehoton ja nostaa vain 4000rpm asti kierrokset ja sitte tökkii. EGR ja kaasuläppä puhistettu, ei vaikutusta.

Mikäs neuvoksi? Vikakoodien luvullahan sais vastauksen, mutta semmosia mokkuloita en omista ja lähin huoltamo 30km päässä.

Pihalla on toinen 1.4 AHW koneella oleva Golfi, jos jotain osaa häätyy kokeilla ni onnistuu.

E: Niin tosiaan, kaasuläpän puhistuksen seurauksena moottorinvikavalo sammu, mutta ku vähän aikaa kaasuttelee, niin alkaa vilkuttamaan öljyvaloa. Ja sitä kyllä on koneessa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 3.5.2014 18:08

vikakoodit lukuun. ennen ei täältä paljon kannata kysellä. Dieselimäistä käyntiääntä aiheuttaa huonoksi mennyt polttoainepumppu noin niinku esimerkiksi. Eräs yksilö hiljeni puoleen kun vaihdettiin uus pumppu. Jos pumpun ääni on voimakas, niin pumppu on entinen.

jokimjar oletko itse puhdistanut kaasuläpän vai tekikö sen joku muu tai oletko varmistanut että läppä on 100% puhdas aivan kauttaltaan? Pienikin karstanökö aiheuttaa ongelmia ja varsinkin monesti puhdistaessa sinne kertyy sitä sontaa juurikin vääriin paikkoihin sen verran että läppä ei toimi herkästi. Noh tota on toitotettu jo aika tarpeeks täällä, että se on tarkkaa puuhaa. Ajetaanko autolla paljon lyhyttä matkaa?

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 4.5.2014 19:12

Jep. Itse putsasin. Yritin olla huolellinen ja tarkka, mutta jos nyt tarkaan muistan niin en ihan puhtaaksi sitä saanut. Pitäisiköhän se vielä uudestaan avata? Mikä on hyvä aine putsaukseen? Itse kokeilin CRC:n Bräkleeniä.
Kaasuläppä oli kyllä aika paksussa karstassa. Samoin imuaukko oli pienentynyt puolella. Oli tainnut edellinen omistaja (Saksalais rouva) körötellä pelkästään kaupungissa.
Nykyään autolla ajetaan lyhyttä että pitkääkin matkaa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 4.5.2014 21:02

läppä pitää aukaista käsin ja rapsuttaa jollain terävällä kärjellä ne läpän reunat 100% puhtaaksi. sinne kun jää väliin joku karstakökkö, niin ei se läppä pelitä herkästi vaikka mikä olis. CRC Bräkleen ihan hyvää tavaraa mutta mekaanisesti joutuu rapsutteleen lisäks. Mulla ei tosin ikinä sekoillut tuolla tapaa vaan tyhjäkäynti aaltoili todella rankasti ja sammuili välillä risteyksiin melko herkästi. En kyllä sun tapauksessa sulje pois ihan mekaanista ongelmaa eli rikkinäisiä johtoja jossain kohtaa johtosarjaa. Tsekkaa tää ja tarkasta itseltä kans vähän piuhoja jos tärppäis :) http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=191102

"vaan pumpunreleeltä suuttimille menevä johto oli kipupiste johdossa oli vastusta melkein 900ohmia" <- tätä lähinnä aattelin että jos sattuis olemaan vastusta teikäläiselläkin..

Hyvä että ajetaan autolla sekalaista ajoa. Ei pääse niin äkkiä tukkeutumaan.

mikajeli
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.5.2014 15:58

ViestiKirjoittaja mikajeli » 4.5.2014 21:57

Meikäläiselläkään ei kyllä ollu mitenkään hirviän karstottunu tuo kaasuläppä, eikä kyllä ole ollu minkäänlaisia ongelmiakaan..

Kannattee tosiaan välissä vähän örnäytellä ja tehdä nopeampia kiihdytyksiä niin pysyy putket puhtaana..

Onkos tuossa 01' Golfissa jo CAN käytössä?

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 4.5.2014 23:34

Kiitos vinkeistä. Minulla ei auto sammuille esim. risteykseen tai valoihin tultaessa kun vauhti hiljenee, vaan täydessä vauhdissa matka-ajossa meno loppuu kuin seinään ja hetken päästä taas lähtee käyntiin. Jotenkin vika viittaisi että tulisi katkos polttoaineen syöttöön tai sitten niiinkuin Flameball viittasit että rikkinäiset johtosarjat tai hapettuneet liitokset suuttimille vois olla oireen aiheuttaja.
Tyhjäkäynti aaltoilee satunnaisesti.
Pitää vielä kattoa kaasuläppä uudemman kerran, onko se miten karstainen ja tutkia hieman niitä johtoja, jotka tulee suuttimille.

Peakki
-
Viestit: 28
Liittynyt: 22.4.2011 13:31

ViestiKirjoittaja Peakki » 5.5.2014 15:07

jokimjar: En osaa antaa vinkkejä, kun kerta autoon jo nippu osia vaihdettu. Liitoksista voi tulla ongelmia. Kaasuläpän putsaukseen itse käytin CRC Carburettor Cleaner sekä korvatopseja.
Viimeksi muokannut Peakki, 6.5.2014 7:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikajeli
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.5.2014 15:58

ViestiKirjoittaja mikajeli » 5.5.2014 21:17

Juupajuu. Nakutusanturista anto vikakoodin.

Eipä tuolla tievolla enää mitään tee, kun kansi on halaki. Oli ensmäinen ja viiminen volokkari tässä pirtissä.

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 5.5.2014 21:59

Tänään irroitin kaasuläppäkotelon ja putsasin sen uudemman kerran. Nyt irroitin itse läpänkin akselista. Nyt on niin kiiltävä ja puhdas kun vaan voi olla. Samalla vilkaisin suuttimille meneviä johtosarjoja. kunnossa olivat päällisinpuolin katsottuna. Kaasulääppäkotelo paikalleen ja akun kenkä kiinni. Kerrasta käyntiin ja kävi kuin kello. Pienen koeajon jälkeen auto toimi kuin "unelma". Nyt en uskalla enempää hehkuttaa, sillä eiköhän se kohta taas ala oireilla, kun liikaa hehkuttaa. Mutta jotenkin se vika nyt vaikuttaisi olevan kaasuläppäpuolella. Toivottavasti toimisi nyt moitteettomasti.

mikajeli
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.5.2014 15:58

ViestiKirjoittaja mikajeli » 8.5.2014 8:48

Vai voisko se hyvällä tuurilla olla esim. vesipumppu mikä on menny rikki. Nesteet kyllä imas lorinalla koneeseen.

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 8.5.2014 11:18

Nyt ajeltu Beetlellä kaasuläppäkotelon puhdistuksen jälkeen n. 150 km ja toiminut hyvin, paitsi äsken kauppareissulta tultaessa meinasi jättää tielle. Pätkäisi polttoaineen syötön kerrasta. Muutaman kerran nykäisi ja taas mentiin.Neuvokaahan viisaammat, onko kaasuläppäkotelon mustan levyn takana mitään mikä pitäisi puhdistaa? Onko siellä läpän asentotunnistin? Jollain tapaa oireet ovat siellä kaasuläppäkotelossa. Koska se lähti niin hyvin toimimaan sen putsauksen jälkeen. Itse olen miettinyt että syy saattaa löyty läpän elektroniikka puolelta? Voin olla myös pahastikin väärässä.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.5.2014 13:18

Voihan sitä uutta kaasuläppää kokeilla ostaa, mutta voi tulla kallis kokeilu. Sen voin sanoa, että on melkeen joka paikassa hyllykamaa kun niitä vaihdetaan niin paljon. Hinta tais alkaa bcb-koneiseen jo kutosella, joten ulkomailta varmaan halvin hankkia tai jostain käytetty toimiva testiin. Periaatteessa jos pätkäsee tiedonkulku kaasuläpän asentotunnistimelta, niin ecuhan siinä sekoaa. En oo ikinä mennyt sörkkimään pidemmälle, niin täältä ei ainakaan mitään neuvoja tai isompia spekulointeja. Oot kyllä niin kattavan listan vaihtanut osia, että enää ei oo jäljellä muuta kuin nuo johtoviat, ecuhäikkä tai sitte kaasuläppäkotelo.

Toinen miete on että sulla voi hukkua signaali sytkältä/suuttimilta eli kampiakselin/ nokka-akselin asentotunnistinvikakin voi olla. Tsekkaappa niiden johdot& liittimet. Toinen löytyy bcb:ssä ainakin imupuolen nokka-akselin kupeesta ja toinen onkin sitten hankalasti imusarjan takana/alla. Noista tulee vastaavanlainen ongelma kun ecu ei saa signaalia käyntinopeudesta niin kone lopettaa polttoaineensyötön= sammuu. Näissä vikoja on harvemmin ja niistä tuppaa jäädä kyllä vikakoodit. Sen takia en niitä hirveän todennäköisenä sun tapauksessa pidä. Näillä vihjeillä taas eteenpäin :)

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 8.5.2014 17:25

Kiitos vinkeistä. Pitää jatkaa tutkimista ja alkaa käydä johtoliitoksia läpi. Ja miettiä mistä vois saada kokeiltavaksi toisen kaasuläppäkotelon. On vaan alettava sulkemaan vaihtoehtoja pois, kun ei jää mitään vikakoodiakaan. Myysterinen juttu.

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

kaasuläppä

ViestiKirjoittaja select » 8.5.2014 17:43

moi,reilun vuoden vajhtelin kans osia bcb:hen joka nyki siinä 3000kierroksen kohdilla.
sitten kerran ei vastannu kaasupolkimeen ollenkaan ja armosta anto koodin kaasuläpän asentoanturista.käytetyllä vaihtoläpällä alko toimimaan.ecu katkoo bensan syöttöä kun läpän antureiden arvot ei sen mielestä normaaleja,näin estää myös kaasun hirttämisen.vag-comilla pystyy niitä antureita katsomaan,olikohan group62 tai 60,kaksi arvoa polkimelle ja kaksi läpän antureille,niiden prosentti arvojen muuttuessa kaasua painettaessa tulisi summa pysyä 100%:ssa yhteen laskettuna.joltain ulkomaiselta foorumilta löysin kuvatkin kun joku seppä puhdisti läpän sisuskalutkin juuri sen mustan kuoren alta,sinne kertyy sen mukaan pölyä joka sotkee anturit.

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 8.5.2014 20:36

Kiitos vinkistä. Pitää tutustua asiaan. Eli ei ole sitten näköjään ainut vw jossa samanlaisia mystisiä vikoja. Kuulostaa tutulta kolmen tonnin kohdalla ongelmat alkaa, vikakoodi kun tulisi niin eihän tässä olisi mitään hätää., mutta ei vaan suostu antamaan. Kun käy kysymässä korjaamoilta vinkkejä, niin aina vaan vastaus, pitäisi lukea vikakoodit.

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

siitä läpästä vielä...

ViestiKirjoittaja select » 8.5.2014 21:02

unohdin vielä sen että viallista läppäkoteloa kun puhdistin ja pyörittelin käsissä niin aina tuntu että nyt alko soimaan,mutta kohta sama rynkytys tuli takasin.50e maksoin käytetystä jolla pelannu tosiaan moitteetta. auto oli jopa vw:llä päivän tämän vian takia myyjäliikkeen piikkiin,ainoa mitä saivat siellä aikaseksi ilman vikakoodeja oli lappu että kunnossa on,15km koeajokin suoritettu.

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

ViestiKirjoittaja ahorn » 9.5.2014 16:09

Täällä kans vikavalo syttyi muutama päivä sitten. Koodi 16786 P0402 EGR: Excessive Flow. Eilen tuli EGR otettua irti. Valvolinen jollain EGR puhdistusspraylla päällisin puolin puhdistelin vaikka ei kovin karstaselta näyttäny. Päätin sitten samalla katsoa kaasuläpän jonka viime tammikuussa puhdistin. Taas oli paskaa kertyny jonku verran. Puhdistus ja osat takas kiinni. Toistaseks ei ole enään vikavaloa sytyttäny ja tuntuu että alavääntö olis samalla pikkusen parantunu operaation jälkeen.

jokimjar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.5.2014 13:03

ViestiKirjoittaja jokimjar » 13.5.2014 15:02

Tänään jätti taas Beetle pari kertaa tien varteen. Mutta ei vaan sytyttänyt mitään moottorin häiriövaloa. Sitten kun auto taas starttasi ja pääsi kotiin koputtelin kevyesti kääsuläppäkotelon mustaan kanteen ja koeajolle. Auto toimi taas hyvin. Päätin vielä otta läpän irti ja tutkailin miten sen kannnen saisi auki ja mahdollisesti putsaisi. Ei minun taidoilla. Ei taida olla vaihtoehtoa kun uusi tilalle. Sen verran vielä, kun tutkailin koteloa, niin se mustakansi jonka takana taitaa elektroninen puoli olla niin haisi palaneelle sähkökomponentille.
Select, samankaltaiset on kokemukset täälläkin päässä, ei osaa paikallinen VW sanoa missä vika voisi olla. Pitäisi saada vikakoodi päälle, että pääsisi tarkemmin tutkimaan.

select
-
Viestit: 33
Liittynyt: 5.7.2013 19:00

linkki

ViestiKirjoittaja select » 13.5.2014 17:35

täällä putsaa sen sisäpuolenkin: http://www.youtube.com/watch?v=YcmA2Yc3JJw
tuo vissiin vanhempi kotelo,meilläkin viallisessa on niinkun metallipannalla puristettu mustakansi kiinni,en kans keksiny kuinka ehjänä aukeais.ne läpän anturit vag-com milla group/block 62,kaksi ekaa kentää niiden % arvot kun painat kaasua,ite logitin ajossa&nykimisen kohdilla jäi johku 90%,pitäs olla likimain 100 kokoajan yhteen laskettuna niiden kenttien arvot.Kentät 3&4 kaasupolkimen seuraamiseen.se outoa jos sammuu ihan kokonaan sun auto,tarkista vielä kerran johtojen liitin koteloon...

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 24.6.2014 21:11

Onko oma ajoneuvoni jollain tavalla poikkeuksellinen yksilö kun en ole törmännyt minkään laisiin ongelmiin kaasuläpän ja egr:n kanssa ja omistus suhde on ollut aktiivinen 4/2010 tähän päivään kilometreillä alkaen 70 tkm ja nyt 199 tkm? Yks puola, lämpötunnistin ja katin jälkeinen lambda on vaihettu tällä aikavälillä. Huoltovälinä 15 tkm, tankissa 98:a ja kuskilla raskas kaasujalka. Auto -03 Bora BCB.

Perstaina olis tarkotus kokeilla "optimoitua" ohjelmaa tuolle moottorille erään liikkeen toimesta.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.6.2014 21:03

sun raskas kaasujalka, hyvä huoltoväli ja 98:n käyttö on todennäköisesti auttanut asiaa :)

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 25.6.2014 21:31

Toivottavasti ei ole kovin suuret odotukset tuon ohjelman kanssa tai ei ainakaan maksa paljoa...

liuzka
-
Viestit: 3
Liittynyt: 3.6.2013 9:24

Golf mk4 (-98) 1.4 16v tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja liuzka » 27.6.2014 15:04

Osaavatko viisaammat auttaa?

Golffissa on ilmennyt omituinen tyhjäkäyntiongelma. Autossa tyhjäkäyntikierrokset laskeutuvat täysin satunnanvaraisesti joko noin 800rpm tai 600rpm. Luonnollisesti tuo 600rpm on vähän turhan vähän. Ryyppy päällä auto käy tyhjäkäyntiä hienosti juuri niillä kierroksilla kuin pitääkin. Ongelman etsimisestä tekee inhottavaa se, että välillä auto toimii vartin niin kuin pitäisi ja seuraavan puoli tuntia ei.

Tuossa kyseisessä yksilössä oli saman suuntaista ongelmaa (tosin tuolloin tuo sammui aina tyhjäkäynnillä) ~1 vuotta sitten, jolloin karstoittuneen kaasuläpän tiskaaminen auttoi.

Tulpat. öljyt, ilmanputsari jne. vaihdettu pari kk sitten. (Jos joku muuten tietää pk seudulla vw-huollon, joka ei kaada noihin tolkuttomasti liikaa öljyä niin vinkit on tervetulleita).

Ongelma alkoi kun joutui madella Tuusulan väylää tunnin kävelyvauhdilla.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 29.6.2014 11:30

^^

Jospa niistä vikakoodeista alottais.. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa