Fabia -03 1.4 16 v Käynnistys ongelma /remminvaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Fabia -03 1.4 16 v Käynnistys ongelma /remminvaihto
Moi,
Ongelma seuraava:
Tehtiin otsikon mukaiseen autoon huolto. Muuten meni kaikki hyvin paitsi enään ei saada peliä käyntiin. Autoon vaihdettiin nokkahihna, apulaitehihna, kiristimet, vesipumppu, öljyt/suodatin, jäähdytysnesteet, tulpat, ilmanputsari.
Eli startti pyörittää mutta ei vaan edes lupaa. Koitettu apuvirralla ei auta. Mittailtu sulakkeita ei vikaa, vaihdettu vanhat tulpat takaisin ei apua.
Jakoa tarkasteltaesssa huomattiin, että kun nokkien pyörissä olevat reiät ovat tasan vaaterissa on kampiakselin merkki puolihammasta pielessä. Eli lohkossa oleva merkki on viistetyn hampaan vieressä olevan kuopan kohdalla. Voiko ajoitus olla niin tarkka, että vika on tuossa ? Remmien vaihdon ajan ylä päässä oli kokoajan kiinni itse tehty lukitus avain, eli jako ei hirveästi voi olla pielessä. Vai voiko ?
Rupeaa ideat loppumaan täysin, kiitokset etukäteen vinkeistä.
Ongelma seuraava:
Tehtiin otsikon mukaiseen autoon huolto. Muuten meni kaikki hyvin paitsi enään ei saada peliä käyntiin. Autoon vaihdettiin nokkahihna, apulaitehihna, kiristimet, vesipumppu, öljyt/suodatin, jäähdytysnesteet, tulpat, ilmanputsari.
Eli startti pyörittää mutta ei vaan edes lupaa. Koitettu apuvirralla ei auta. Mittailtu sulakkeita ei vikaa, vaihdettu vanhat tulpat takaisin ei apua.
Jakoa tarkasteltaesssa huomattiin, että kun nokkien pyörissä olevat reiät ovat tasan vaaterissa on kampiakselin merkki puolihammasta pielessä. Eli lohkossa oleva merkki on viistetyn hampaan vieressä olevan kuopan kohdalla. Voiko ajoitus olla niin tarkka, että vika on tuossa ? Remmien vaihdon ajan ylä päässä oli kokoajan kiinni itse tehty lukitus avain, eli jako ei hirveästi voi olla pielessä. Vai voiko ?
Rupeaa ideat loppumaan täysin, kiitokset etukäteen vinkeistä.
Jatketaan samaan ketjuun.....
Eli peli saatiin tulille säätämällä jako uudestaan kohdilleen.
Nyt 2000 km ajettu ja ajot loppui, eli hihna löystyi reippahasti komean ropelluksen ja putkessa paukutuksen saattelemana.
Vielä ei keritty purkamaan sen enempää, kuin yläsuoja pois. Hihna aivan selvästi löysällä. Yläpäästä, kun laittaa merkit kohdalleen niin alhaalla ollaan 2-3 hammasta pielessä (arvio) koska hihna suoja vielä edessä. Osaako kukaan heittää mikä antautui, kiristäjä ?
Käykö kyseisessä koneessa mäntä sanomassa käsipäivää venttilien kanssa, jos jako hyppää ? Löystyminen tapahtui alle 30 km/h vauhdista.
Eli peli saatiin tulille säätämällä jako uudestaan kohdilleen.
Nyt 2000 km ajettu ja ajot loppui, eli hihna löystyi reippahasti komean ropelluksen ja putkessa paukutuksen saattelemana.
Vielä ei keritty purkamaan sen enempää, kuin yläsuoja pois. Hihna aivan selvästi löysällä. Yläpäästä, kun laittaa merkit kohdalleen niin alhaalla ollaan 2-3 hammasta pielessä (arvio) koska hihna suoja vielä edessä. Osaako kukaan heittää mikä antautui, kiristäjä ?
Käykö kyseisessä koneessa mäntä sanomassa käsipäivää venttilien kanssa, jos jako hyppää ? Löystyminen tapahtui alle 30 km/h vauhdista.
Kuullostaa että kiristin tai tukirulla olisi hajonnut, hihna päässyt löysälle ja hypännyt. Vaihdoitteko kaikki rullat ja vesipumpun?
Kyllähän tuossa pakoventtiili voi ottaa kipeää, kun todennäköisesti nokat on nyt jäljessä. Kyseessä ilmeisesti 100hp kone? Siinä varmaan jo sen verran rutkasti ajoitusta nokissa ettei kärsi kauheasti jako seota kun kopsahtaa.
Kyllähän tuossa pakoventtiili voi ottaa kipeää, kun todennäköisesti nokat on nyt jäljessä. Kyseessä ilmeisesti 100hp kone? Siinä varmaan jo sen verran rutkasti ajoitusta nokissa ettei kärsi kauheasti jako seota kun kopsahtaa.
Kaikki rullat ja vesipumppu vaihdettiin samalla. Kyseessä tosiaankin tuo 100 hp kone. Kiristinrulla itsekkin epäilen. Ei kait ole juurikaan muita vaihtoehtoja ole, kun laittaa hina kuntoon ja kokeilla miten käy. Vai onko jotain muuta kikka kolmosta millä tarkistaa onko vahinkoa käynyt ? Kone kyllä pyörii ympäri kampiakselin pultista pyörittämällä.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 9.2.2009 12:05
- Viesti:
Kohtuullisen työläs, kansi on ns sandwich jossa venttiilikoppa toimii myös nokkapukkien yläpuoliskoina. Koottaessa puoliskot on puhdistettava huolellisesti koska väliin tulee vain ohut tiivistemassa.
Itse kokeilisin kyllä uusilla jakopään osilla lähteekö käymään normaalisti ennenkuin lähtisin purkamaan tuota. Vahinko on kyllä jo tapahtunut jos osuma on tullut, eikös tuo ajossa kuitenkin räpsähtänyt?
Edit; hommaa nyt ainakin alkuperäiset rullat joissa on muovipäällystys eli alempi kiristin ja se isompi tukirulla joka on ns vetopuolella.
Itse kokeilisin kyllä uusilla jakopään osilla lähteekö käymään normaalisti ennenkuin lähtisin purkamaan tuota. Vahinko on kyllä jo tapahtunut jos osuma on tullut, eikös tuo ajossa kuitenkin räpsähtänyt?
Edit; hommaa nyt ainakin alkuperäiset rullat joissa on muovipäällystys eli alempi kiristin ja se isompi tukirulla joka on ns vetopuolella.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 9.2.2009 12:05
- Viesti:
Puristuspainemittaus kertoo aika helposti, onko käyny vahinkoa. Mittaus pitäisi tehdä lämpöiselle koneelle, mutta kyllä tiedon siitä onko vahinkoa käyny saa myös kylmänä. Jostain vain tarvitsis selvittää minkälaiset paineet sieltä pitäis tulla. Tärkeintä on että ei olis suuria eroja eri sylintereiden välillä.
ja esim. Biltemahan myy etuisasti tommosta mittaria.
ja esim. Biltemahan myy etuisasti tommosta mittaria.
Ajossa juu räpsähti, hiljaisessa vauhdissa.
Vielä ei osaa sanoa onko kiristimissä fyysistä vikaa, ei kerinny purkaa niin pitkälle, loppu viikosta vasta kerkee. Autodatan ja Haynesin ohjeita käytettiin, kun homma tehtiin.
Puristuspaineiden mittaus kyllä tehdään, taisi löytyä Haynesistä oikeat paineetkin (muistaakseni). Ja mittarikin löytyy jo tallista.
Vielä ei osaa sanoa onko kiristimissä fyysistä vikaa, ei kerinny purkaa niin pitkälle, loppu viikosta vasta kerkee. Autodatan ja Haynesin ohjeita käytettiin, kun homma tehtiin.
Puristuspaineiden mittaus kyllä tehdään, taisi löytyä Haynesistä oikeat paineetkin (muistaakseni). Ja mittarikin löytyy jo tallista.
No niin päivitellään taas ja kysellään hieman lisää. Eli päähihnan kiristin oli ilmeisesti päässyt löytymään ja lukitsin oli hypännyt siitä pultin kannasta yli, jolloin hihna löystynyt. Jako ei ollut onneksi kuin kaksi hammasta pielessä. Laitettiin konen nippuun ja lähti käyntiin normaalisti, ei pienintäkään ongelmaa. Nyt autolla ajettu viikko ilman mitään ongelmia, kunnes tänään:
Auto sammui ajosta ja antoi vika koodit:
P0106
P2101
P0351/53/54/55
P0106 on map sensor. Tätä vikakoodia ilmaantui joitain kertoja ensimmäisen huollon jälkeen.
P2101 on Throttle Actuator Control Motor code eli onko tämä kaasuläppä ?
Loput taitaa olla sytytyspuolia, eli voiko tuo map anturin vika aiheuttaa nämä muut viat ? Eli arvot niin pielessä, että kone katkaisee itse sytytksen kokonaan ?
Mistäpäin lähtisitte vikaa korjaamaan ?
Auto sammui ajosta ja antoi vika koodit:
P0106
P2101
P0351/53/54/55
P0106 on map sensor. Tätä vikakoodia ilmaantui joitain kertoja ensimmäisen huollon jälkeen.
P2101 on Throttle Actuator Control Motor code eli onko tämä kaasuläppä ?
Loput taitaa olla sytytyspuolia, eli voiko tuo map anturin vika aiheuttaa nämä muut viat ? Eli arvot niin pielessä, että kone katkaisee itse sytytksen kokonaan ?
Mistäpäin lähtisitte vikaa korjaamaan ?
Hei,
mitä tämä tarkoittaa "...sähköinen kaasu saattaa haluta perusasetuksen testerillä kun akku on ollut irti..."
Voiko kaasun asetukset olla jotenkin väärät, mitä ominaisuutta siinä säädetään? Tai vielä parempaa voiko sen ominaisuuksia jotenkin trimmata, kun kone nyykähtää aina kytkin poljinta nostaessa luvattoman paljon :(
mitä tämä tarkoittaa "...sähköinen kaasu saattaa haluta perusasetuksen testerillä kun akku on ollut irti..."
Voiko kaasun asetukset olla jotenkin väärät, mitä ominaisuutta siinä säädetään? Tai vielä parempaa voiko sen ominaisuuksia jotenkin trimmata, kun kone nyykähtää aina kytkin poljinta nostaessa luvattoman paljon :(
Lainaisin vähän tätä aihetta kun itellä on golffin 1.4 16v 75hp kone ja se työntää vikakoodiksi P0351 ja P0352. Ilmeisesti viittaa puolan ensiö ja toisio vikaan? Hain puolan varaosaliikkeestä ja laitoin paikoillee ja nollasin koodit. Vika oli vähän aikaa poissa, mutta sitten taas sytytti moottorin häiriövalon. Samat viat edelleen. Kävin vielä ajamassa ja kuittailin välillä vikoja pois, mutta ei ne siltikään sieltä lopullisesti hävinny.
Eli mikä muu vois tehä tuon puoliin liittyvät vikakoodit kun kerta puolassa ei ollu vika? Tulpat on siihen vaihdettu.
Niin ja auto toimii täysin, hyvin lähtee käyntiin ja kulkeekin varmaan sen mitä tolta koneelta voi odottaa.
Eli mikä muu vois tehä tuon puoliin liittyvät vikakoodit kun kerta puolassa ei ollu vika? Tulpat on siihen vaihdettu.
Niin ja auto toimii täysin, hyvin lähtee käyntiin ja kulkeekin varmaan sen mitä tolta koneelta voi odottaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa