Ei löytynyt haulla oikein sopivaa säiettä, joten kysyn uudessa:
Autona Golf 1.6 AKL. Lähtiessä liikkeelle kylmällä autolla (ulkolämpötila esim. -3) ja ajellessa muutaman kilsan 50 km/h alueella, lämmöt alkavat nousta ihan normaalisti, mutta sitten vähän ennen asteikon puoliväliä (90) lämmöt tipahtaa n. puolessa minuutissa 10-20 astetta (1-2 asteikon viivan verran).
Matkan jatkuessa lämmöt kyllä nousevat parin lisäkilsan jälkeen siihen 90:een ja pysyvät siinä täysin normaalisti, mutta tuo notkahdus ihmetyttää. Aukeaako termari liian aikaisin ja sitten ei menekään kiinni kun kylmä vesi jäähdyttäjästä tulee mukaan kiertoon?
Entä voisiko sisäilman puhallin saada tuota jäähdytysnestettä tuolla tavalla viileämmäksi (lämpötila-asetus maksimissa ja puhallustehon ollessa 2 tai 3) ? Diesel-koneisissahan tämä lienee normaalia, mutta bensa? Ja vielä näin vähillä pakkasilla.
Lämpötilanotkahduksia ei esinny enää täysin lämpimällä moottorilla, edes ajettaessa 100 km/h.
Vika on:
-Termostaatissa?
-Lämpötila-anturissa?
-Ei vikaa havaittu, normaalia toimintaa, esiintyy myös muilla foorumilaisilla. :p
Termostaattiko sökö? (Golf4 1.6 AKL)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Lämpöongelmia
Mulla on 2.0 AZJ Golfissa sellainen ongelma näin talvisaikaan, ettei lämmöt riitä tyhjäkäynnillä ollenkaan. Lämpömittarin mukaan moottori lämpeää ihan normaalisti ja ajossa työntääkin kohtuullisen lämmintä ilmaa melko pian liikkellelähdön jälkeen. Mutta vauhdin hidastuessa ilma viilenee ja liikennevaloissa muuttuu täysin kylmäksi. Normaalilämpöistä ilmaa alkaa tulla n. 2000 kierroksen korvilla. Autossa on Eberin 5W lämmitin, joka toimii normaalisti.
Itselleni tulee ensimmäiseksi mieleen, että Eberin vesikierto pitäisi ohittaa silloin, kun lisälämmitin ei ole käytössä. Joskus näin jossain, että näihin järjestelmiin on olemassa takaiskuventtiili, joka asennetaan Eberille menevän ja sieltä tulevan letkun väliin. Ehkä auton omalle vesipumpulle lämmittimen kautta kierto on vaan liikaa pienillä kierroksilla? Onko kokemuksia vastaavasta?
*********************************
*********************************
EDIT 30.12.08 - Asensin eilen tollasen takaiskuventtiilin ja nyt tuntuisi homma toimivan. Webaston mokkula oli parikymppiä halvempi kuin Eberin oma, joten sniiduuksissani ostin sellaisen. Moottorilta tuleva vesi menee nyt suoraan kennolle niin kuin kuuluu, ennen kiersi n. 3 metrin matkan Eberin kautta. Jännä juttu sinänsä, ettei Antti Ammattiasentaja ole tällaista huomioinut alunperin.
http://img381.imageshack.us/my.php?imag ... rgepl4.jpg
http://img165.imageshack.us/my.php?imag ... enank3.jpg
Itselleni tulee ensimmäiseksi mieleen, että Eberin vesikierto pitäisi ohittaa silloin, kun lisälämmitin ei ole käytössä. Joskus näin jossain, että näihin järjestelmiin on olemassa takaiskuventtiili, joka asennetaan Eberille menevän ja sieltä tulevan letkun väliin. Ehkä auton omalle vesipumpulle lämmittimen kautta kierto on vaan liikaa pienillä kierroksilla? Onko kokemuksia vastaavasta?
*********************************
*********************************
EDIT 30.12.08 - Asensin eilen tollasen takaiskuventtiilin ja nyt tuntuisi homma toimivan. Webaston mokkula oli parikymppiä halvempi kuin Eberin oma, joten sniiduuksissani ostin sellaisen. Moottorilta tuleva vesi menee nyt suoraan kennolle niin kuin kuuluu, ennen kiersi n. 3 metrin matkan Eberin kautta. Jännä juttu sinänsä, ettei Antti Ammattiasentaja ole tällaista huomioinut alunperin.
http://img381.imageshack.us/my.php?imag ... rgepl4.jpg
http://img165.imageshack.us/my.php?imag ... enank3.jpg
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa