2.0 16v ABF
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 16v ABF
Niin tuosta moottorista joka on Golf GTI Mk3 keulilla. Minkä moisia koni määriä olette löytäneet ja milläkin viri palikoilla??
Itselläni on tuollainen mylly Cordoban nokalla ja viritetty Seat Motorsportsin puolesta. Teho lukemia en ole vielä selvittänyt mutta arviot on +/-200hp ja väännöt noin 200 tienoilla.
Moottorista tähänmennessä selvinneet muutokset.
-Imuilman saantia parannettu
-Vv suodatin
-Pakosarja + putkisto 2" (Seat motorsport)
-Säädettävät nokkapyörät
-Jyrkemmät nokat
-ECU (Seat motorsport)
-Vaihdelaatikko VR6.sesta
-Ilmeisesti kantta muokattu paremmin virtaavaksi??
Itselläni on tuollainen mylly Cordoban nokalla ja viritetty Seat Motorsportsin puolesta. Teho lukemia en ole vielä selvittänyt mutta arviot on +/-200hp ja väännöt noin 200 tienoilla.
Moottorista tähänmennessä selvinneet muutokset.
-Imuilman saantia parannettu
-Vv suodatin
-Pakosarja + putkisto 2" (Seat motorsport)
-Säädettävät nokkapyörät
-Jyrkemmät nokat
-ECU (Seat motorsport)
-Vaihdelaatikko VR6.sesta
-Ilmeisesti kantta muokattu paremmin virtaavaksi??
Ei liene mahdottomuus. Noita sattuma koneita on ollut VAG.llä aina! Tuolla Seat Clubin puolellakin muutamia tapauksia. Ja tietääkseni pari viikkoa sitten Clubin kimppa mittauksissa Harisellakin taisi ilmetä muutama yllätys. Autonikin piti silloin mennä rullille sinne mutta ilmeni hieman pakottavia esteitä.
Satuin löytämään juttua noista teholukemista VAG.llä. Tosin myynti ilmoituksen muodossa.
http://www.seatclubfinland.com/foorumi/ ... hp?t=16777
Satuin löytämään juttua noista teholukemista VAG.llä. Tosin myynti ilmoituksen muodossa.
http://www.seatclubfinland.com/foorumi/ ... hp?t=16777
Ei omassanikaan tuntunut ylimääräisiä hevosia olevan tehtaan toimesta. Tekniikkana liikuttaa mukavan väännökkäästi ja toimii myös yläkierroksilla vakionakin.
Mahtaako vakiona olla peltipakosarja? 1995 G3:sta sellainen löytyi. Mitä eroa vanhemmassa ja uudemmassa ABF:ssä on muutakuin että jakopäänkiristäjä hieman erilainen. Ilmanotto vakiona aika alimitotetun oloinen, liekö 1,75" putken halkaisija joka ottaa kylmää ilmaa ilmanputsarikopan sisältä.
190tkm ajettuna venttiilikopan tiiviste kannattaa vaihtaa, tässä ainakin puski öljyä tulpankoloihin ja se taas meni sylintereihin pitkällä aika jaksolla, tämän osan saa vain alkuperäisosana vw.ltä maksaa noin 30euroa, motonetin tiiviste soveltuu vain 1.8 16v:hen. Imusarjan katkaisukohdan tiivisteet saa myös vain vw:ltä.
Outoja ilmiöitä oli nokka-akselien lievä kuluma, joku ajanut joskus huonoilla öljyillä ja venttiilin-nostajien rallatus = dieselmäinen käyntiääni. Kukaan vaihtanut koskaan nokkien välistä ketjua? Muuta jota huomasin on, että kangaspäällysteiset kumiletkut erityisen haperoita jos öljykylvyssä käynneet. Bensanpaineen säätimen alipaineletku oli toivottomassa kunnossa uuden vaihto auttoi hieman tyhjäkäyntiin, vähensi ylimääräistä hytkyntää. Vaikuttaa myös kovemmassa ajossa seoksiin ja syöttöön jos poikki se letku.
Alkuperäiseen tekstiin viitaten tässä mahdollista käyttää vain yhtä säädettävää nokkapyörää ei kahta riippuu toki jos niihin ketjun pyörittämiin rattaisiin jokin säätömahdollisuus tehty niin sitten. Offtopiccia osa, mutta liittyy kyseiseen moottorimalliin.
Mahtaako vakiona olla peltipakosarja? 1995 G3:sta sellainen löytyi. Mitä eroa vanhemmassa ja uudemmassa ABF:ssä on muutakuin että jakopäänkiristäjä hieman erilainen. Ilmanotto vakiona aika alimitotetun oloinen, liekö 1,75" putken halkaisija joka ottaa kylmää ilmaa ilmanputsarikopan sisältä.
190tkm ajettuna venttiilikopan tiiviste kannattaa vaihtaa, tässä ainakin puski öljyä tulpankoloihin ja se taas meni sylintereihin pitkällä aika jaksolla, tämän osan saa vain alkuperäisosana vw.ltä maksaa noin 30euroa, motonetin tiiviste soveltuu vain 1.8 16v:hen. Imusarjan katkaisukohdan tiivisteet saa myös vain vw:ltä.
Outoja ilmiöitä oli nokka-akselien lievä kuluma, joku ajanut joskus huonoilla öljyillä ja venttiilin-nostajien rallatus = dieselmäinen käyntiääni. Kukaan vaihtanut koskaan nokkien välistä ketjua? Muuta jota huomasin on, että kangaspäällysteiset kumiletkut erityisen haperoita jos öljykylvyssä käynneet. Bensanpaineen säätimen alipaineletku oli toivottomassa kunnossa uuden vaihto auttoi hieman tyhjäkäyntiin, vähensi ylimääräistä hytkyntää. Vaikuttaa myös kovemmassa ajossa seoksiin ja syöttöön jos poikki se letku.
Alkuperäiseen tekstiin viitaten tässä mahdollista käyttää vain yhtä säädettävää nokkapyörää ei kahta riippuu toki jos niihin ketjun pyörittämiin rattaisiin jokin säätömahdollisuus tehty niin sitten. Offtopiccia osa, mutta liittyy kyseiseen moottorimalliin.
Mizalle kiitoksia vaihtovinkistä!! :) Siitä en tiedä että onko vakiossa peltipakosarjaa?? Ja kieltämättä mullakin on moottorista tulevat äänet hieman diesel mäisiä. Tosin oli aikoinaan vanhassa 97 vuotisessa Polossakin. Taitaa olla ominaisuus??
Joku muukin on joskus maininnut tuosta imuilman ahdistamisesta. Siksi kokeilinkin hiljattain pientä testiä!! Änkesin tyttärien rantapallon imuilmaputkeen ja täytin sitä hieman. Täytyy sanoa etten olisi uskonut sitä eroa kokeilematta!!!
Tosiaan tehtaan toimesta on tuollainen pieni imurinletku!! Tosin hieman vaurioituneena Tarun mutkan jälkeen!! :)
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... aputki.jpg
Joku muukin on joskus maininnut tuosta imuilman ahdistamisesta. Siksi kokeilinkin hiljattain pientä testiä!! Änkesin tyttärien rantapallon imuilmaputkeen ja täytin sitä hieman. Täytyy sanoa etten olisi uskonut sitä eroa kokeilematta!!!
Tosiaan tehtaan toimesta on tuollainen pieni imurinletku!! Tosin hieman vaurioituneena Tarun mutkan jälkeen!! :)
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... aputki.jpg
Tuollasessa kitcarin koneessa ja ABF:ssä ei liene montaa samaa osaa enää. Olisiko lohko, kampi ja kansi ainoat yhteneväiset osat..
90-luvun lopulla oli kyllä hienoa ralleissa kuunnella Saarenpään ja Laukkasen golfien parkumista, silloin oli kunnon vaparivoimaa.
Alisterin kit-golf video, jumaliste että on pitkä ykkönen:
http://www.youtube.com/watch?v=4OtaRhk_rX8
90-luvun lopulla oli kyllä hienoa ralleissa kuunnella Saarenpään ja Laukkasen golfien parkumista, silloin oli kunnon vaparivoimaa.
Alisterin kit-golf video, jumaliste että on pitkä ykkönen:
http://www.youtube.com/watch?v=4OtaRhk_rX8
Olisi kieltämättä kiva katsoa mitä tuossa omassa padassa on ja pistää se osiksi. Noilla todetuilla muutoksilla mitä olen löytänyt niin eräs tuttu jolla on useamman viri moottorin rakentelu takanaan arvioi tosiaan nuo lukemat.
Olisipa kaverilla oikein jarrupenkki mutta vaatisi moottorin irti oton! Mutta saisi ainakin tarkan teho mittauksen.
Kieltämättä tuo Kitcar hieman parkui!! :) Mutta jos äänistä puhutaan niin noita mylvintöjä en unohda ikinä!!
http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE
Olisipa kaverilla oikein jarrupenkki mutta vaatisi moottorin irti oton! Mutta saisi ainakin tarkan teho mittauksen.
Kieltämättä tuo Kitcar hieman parkui!! :) Mutta jos äänistä puhutaan niin noita mylvintöjä en unohda ikinä!!
http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE
Lukekaa ensin tuo: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=92 ... hlight=abf
Eli rakensin motin kesällä -08 uusiksi. Suunnilleen tuon mukaan mentiin eli luetellaan tähänastiset muutokset:
- Wössner 12.4:1-männät 2.ylikokoisena
-alakerta tasapainotettu (kampura&vauhtipyörä koneistamolla, kanget itse grammalleen)
-PiperCams nokat, 285ast., n.11mm nostoilla
-KentCams säätöhihnapyörä
-säädettävä ketjupyörä Tommi´s Billetiltä
-Martelius XL peltisarja
-vakiokatti avarretuilla lähdöillä
-Simons sportsystem catback 2.5"
-K&N vaparisuodatin
-AMWorks bensapaineensäädin (tai pelkkä kansi vakiosäätimessä)
Ja tottakai kaikki kuluva uusittu.
Moottorinohjaus vielä vakio lukuunottamatta sitä saksan lastua ja mieli muuttunut sen verran että Hestecin tilalle tulee KMS.
Kansi jäi vakioksi paitsi valujälkiä vähän siistin, niitäkin oli vähän.
Ajokokemusta tuolla nyt 10tkm, hyvin wörkkii muuten paitsi tuota moottorinohjausta se tuntuu kaipaavan. Toki vakioboxi sillä virilastulla taitaa toimia huonommin kuin vakioboxi ilman lastua, siis täysin vakiona...
Eli nyt heikko alavääntö (johtuu osaksi myös nokista, turhan jyrkät) veto alkaa vasta 3000rpm jälkeen ja 5000rpm kun naulaa kaasun lattiaan, vasta oikein rääkäisee.
Persdynolla tehot on kyllä nosseet, ehkä joku 180hp???
Jep, vakiona on jonkunlainen peltisarja joka loppuu kahteen putkeen silleen että nuo kaksi putkea on ikäänkuin halkaistu O keskeltä. Hyvä peltisarja tuo jo muuten vakioon koneeseen mukavasti lisää herkkyyttä vaparisuodattimen kanssa.
Tuo ilmanotto itseänikin vähän askarrutti rakenteluvaiheessa mutta jäi muuttamatta, täytyy varmaan parannella...
Mutta näin, kysellä saa jos joku kiinnostaa koneesta yleensä ja mielelläni vastaanotan kokemuksia ja vinkkejä myös muilta!
Eli rakensin motin kesällä -08 uusiksi. Suunnilleen tuon mukaan mentiin eli luetellaan tähänastiset muutokset:
- Wössner 12.4:1-männät 2.ylikokoisena
-alakerta tasapainotettu (kampura&vauhtipyörä koneistamolla, kanget itse grammalleen)
-PiperCams nokat, 285ast., n.11mm nostoilla
-KentCams säätöhihnapyörä
-säädettävä ketjupyörä Tommi´s Billetiltä
-Martelius XL peltisarja
-vakiokatti avarretuilla lähdöillä
-Simons sportsystem catback 2.5"
-K&N vaparisuodatin
-AMWorks bensapaineensäädin (tai pelkkä kansi vakiosäätimessä)
Ja tottakai kaikki kuluva uusittu.
Moottorinohjaus vielä vakio lukuunottamatta sitä saksan lastua ja mieli muuttunut sen verran että Hestecin tilalle tulee KMS.
Kansi jäi vakioksi paitsi valujälkiä vähän siistin, niitäkin oli vähän.
Ajokokemusta tuolla nyt 10tkm, hyvin wörkkii muuten paitsi tuota moottorinohjausta se tuntuu kaipaavan. Toki vakioboxi sillä virilastulla taitaa toimia huonommin kuin vakioboxi ilman lastua, siis täysin vakiona...
Eli nyt heikko alavääntö (johtuu osaksi myös nokista, turhan jyrkät) veto alkaa vasta 3000rpm jälkeen ja 5000rpm kun naulaa kaasun lattiaan, vasta oikein rääkäisee.
Persdynolla tehot on kyllä nosseet, ehkä joku 180hp???
Jep, vakiona on jonkunlainen peltisarja joka loppuu kahteen putkeen silleen että nuo kaksi putkea on ikäänkuin halkaistu O keskeltä. Hyvä peltisarja tuo jo muuten vakioon koneeseen mukavasti lisää herkkyyttä vaparisuodattimen kanssa.
Tuo ilmanotto itseänikin vähän askarrutti rakenteluvaiheessa mutta jäi muuttamatta, täytyy varmaan parannella...
Mutta näin, kysellä saa jos joku kiinnostaa koneesta yleensä ja mielelläni vastaanotan kokemuksia ja vinkkejä myös muilta!
Niin kiitos tuosta topicista!!
Tuliko sinulla ABF ongelmia päästöjen kanssa?? Ja mitä polttoainetta käytät??
Itselläni kanssa heräilee moottori jossain 3500rpm.ssä ja saa vetää 7500 kiekkaan asti. Eli rajoittajalle asti kiekuu hienosti. Ala kierroksilla on todella tehoton ja heti kun väätö alueen saavuttaa alkaa renkaat lyömään tyhjää mutta mitä halppiskumeilta voi muuta odottaa.
Itse juotan tankkiin Shellin 99+ ja Octane buusteria. 95.ta olen kokeillut ja moottori nakuttaa tällä selvästi ja heikommin tuntuisi ottavan kierroksiakin. Kulutus on 9-11 litraa sadalla joten ei kauhean taloudellinen vehje nyky hinnoilla. Tosin onhan löpön hintakin hieman alas tullut!! Onneksi! :)
Tuliko sinulla ABF ongelmia päästöjen kanssa?? Ja mitä polttoainetta käytät??
Itselläni kanssa heräilee moottori jossain 3500rpm.ssä ja saa vetää 7500 kiekkaan asti. Eli rajoittajalle asti kiekuu hienosti. Ala kierroksilla on todella tehoton ja heti kun väätö alueen saavuttaa alkaa renkaat lyömään tyhjää mutta mitä halppiskumeilta voi muuta odottaa.
Itse juotan tankkiin Shellin 99+ ja Octane buusteria. 95.ta olen kokeillut ja moottori nakuttaa tällä selvästi ja heikommin tuntuisi ottavan kierroksiakin. Kulutus on 9-11 litraa sadalla joten ei kauhean taloudellinen vehje nyky hinnoilla. Tosin onhan löpön hintakin hieman alas tullut!! Onneksi! :)
Käytän 98E-bensaa, Shellin V-Poweria kokeilitu joku kerta ja sillä on pieni vaikutus. Mulla nakuttelee tuolla 98:llaki joillakin kierroksilla mutta se johtuu tuosta vakiosta moottorinohjauksesta. Menee ennakot aikaiselle noitten korkeapuristeisten mäntien kans.
Päästöistä en vielä tiedä kun en ole mitannu mutta luulen että aika rajoilla ainaki mennään...
Mulla ei ole pelkoa että löisi kaasulla tyhjää, kytkintemppua tarvitaan kuminpolttoon. Mutta kunhan saan sen KMS:n paikoilleen ja säätöihin, luulen että kone muuttuu täysin.
Samoin mulla on kulutus varmaan tuota luokkaa ettei mikään pihi, mutta eihän tuosta semmoista ole alettu tekemäänkään! :)
Päästöistä en vielä tiedä kun en ole mitannu mutta luulen että aika rajoilla ainaki mennään...
Mulla ei ole pelkoa että löisi kaasulla tyhjää, kytkintemppua tarvitaan kuminpolttoon. Mutta kunhan saan sen KMS:n paikoilleen ja säätöihin, luulen että kone muuttuu täysin.
Samoin mulla on kulutus varmaan tuota luokkaa ettei mikään pihi, mutta eihän tuosta semmoista ole alettu tekemäänkään! :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa