2.0 16v ABF

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

2.0 16v ABF

ViestiKirjoittaja mrannikko » 7.11.2008 14:09

Niin tuosta moottorista joka on Golf GTI Mk3 keulilla. Minkä moisia koni määriä olette löytäneet ja milläkin viri palikoilla??

Itselläni on tuollainen mylly Cordoban nokalla ja viritetty Seat Motorsportsin puolesta. Teho lukemia en ole vielä selvittänyt mutta arviot on +/-200hp ja väännöt noin 200 tienoilla.

Moottorista tähänmennessä selvinneet muutokset.
-Imuilman saantia parannettu
-Vv suodatin
-Pakosarja + putkisto 2" (Seat motorsport)
-Säädettävät nokkapyörät
-Jyrkemmät nokat
-ECU (Seat motorsport)
-Vaihdelaatikko VR6.sesta
-Ilmeisesti kantta muokattu paremmin virtaavaksi??

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 7.11.2008 14:23

-Vaihdelaatikko VR6.sesta

Ei sovi nelimukisen kylkeen ellei vaihda kytkinkoppaa.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 7.11.2008 14:48

Eipä ole vakio kytkinkoppa saatika kytkinkään. Tähän väliin lisään viä että autoni on rakennettu tehtaalta alunperin rallipoluille ja etelä Norjaan jollekkin rallikunkulle. Ja tekniikka on todellakin hieman mysteeri. Täytyisi päästä oikein rullille mittuuttaan tehot.

JiiBee
-
Viestit: 56
Liittynyt: 5.12.2004 18:38

ViestiKirjoittaja JiiBee » 8.11.2008 13:58

Jostakin luin,että uutena noita ABFiä penkittivät ja niissä olisi ollut jo alunperin n.170 heppaaa.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 8.11.2008 14:04

Ei liene mahdottomuus. Noita sattuma koneita on ollut VAG.llä aina! Tuolla Seat Clubin puolellakin muutamia tapauksia. Ja tietääkseni pari viikkoa sitten Clubin kimppa mittauksissa Harisellakin taisi ilmetä muutama yllätys. Autonikin piti silloin mennä rullille sinne mutta ilmeni hieman pakottavia esteitä.

Satuin löytämään juttua noista teholukemista VAG.llä. Tosin myynti ilmoituksen muodossa.
http://www.seatclubfinland.com/foorumi/ ... hp?t=16777

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 10.11.2008 8:13

Omaan ABF:ään ei ole persdynolla mitattuna sattunut tehtaalla yhtään ylimääräistä hevosta moottoriin. Tosin verrokki AVF lastulla on hieman erityyppinen moottori...

miza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 18.4.2006 22:08

ViestiKirjoittaja miza » 13.11.2008 15:43

Ei omassanikaan tuntunut ylimääräisiä hevosia olevan tehtaan toimesta. Tekniikkana liikuttaa mukavan väännökkäästi ja toimii myös yläkierroksilla vakionakin.

Mahtaako vakiona olla peltipakosarja? 1995 G3:sta sellainen löytyi. Mitä eroa vanhemmassa ja uudemmassa ABF:ssä on muutakuin että jakopäänkiristäjä hieman erilainen. Ilmanotto vakiona aika alimitotetun oloinen, liekö 1,75" putken halkaisija joka ottaa kylmää ilmaa ilmanputsarikopan sisältä.

190tkm ajettuna venttiilikopan tiiviste kannattaa vaihtaa, tässä ainakin puski öljyä tulpankoloihin ja se taas meni sylintereihin pitkällä aika jaksolla, tämän osan saa vain alkuperäisosana vw.ltä maksaa noin 30euroa, motonetin tiiviste soveltuu vain 1.8 16v:hen. Imusarjan katkaisukohdan tiivisteet saa myös vain vw:ltä.

Outoja ilmiöitä oli nokka-akselien lievä kuluma, joku ajanut joskus huonoilla öljyillä ja venttiilin-nostajien rallatus = dieselmäinen käyntiääni. Kukaan vaihtanut koskaan nokkien välistä ketjua? Muuta jota huomasin on, että kangaspäällysteiset kumiletkut erityisen haperoita jos öljykylvyssä käynneet. Bensanpaineen säätimen alipaineletku oli toivottomassa kunnossa uuden vaihto auttoi hieman tyhjäkäyntiin, vähensi ylimääräistä hytkyntää. Vaikuttaa myös kovemmassa ajossa seoksiin ja syöttöön jos poikki se letku.

Alkuperäiseen tekstiin viitaten tässä mahdollista käyttää vain yhtä säädettävää nokkapyörää ei kahta riippuu toki jos niihin ketjun pyörittämiin rattaisiin jokin säätömahdollisuus tehty niin sitten. Offtopiccia osa, mutta liittyy kyseiseen moottorimalliin.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 13.11.2008 17:21

Mizalle kiitoksia vaihtovinkistä!! :) Siitä en tiedä että onko vakiossa peltipakosarjaa?? Ja kieltämättä mullakin on moottorista tulevat äänet hieman diesel mäisiä. Tosin oli aikoinaan vanhassa 97 vuotisessa Polossakin. Taitaa olla ominaisuus??

Joku muukin on joskus maininnut tuosta imuilman ahdistamisesta. Siksi kokeilinkin hiljattain pientä testiä!! Änkesin tyttärien rantapallon imuilmaputkeen ja täytin sitä hieman. Täytyy sanoa etten olisi uskonut sitä eroa kokeilematta!!!

Tosiaan tehtaan toimesta on tuollainen pieni imurinletku!! Tosin hieman vaurioituneena Tarun mutkan jälkeen!! :)
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... aputki.jpg

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 13.11.2008 21:46

Kilpakäytössä noista kiskottu yli 270hp tehoa ja 260Nm vääntöjä, mutta nuo vaatiikin sitten jo vähän hipo-osaa.

VR6 ja 16V laatikot ovat käytännössä samoja. Poislukien tuo kytkinkaaveli.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.11.2008 9:37

Tuollasessa kitcarin koneessa ja ABF:ssä ei liene montaa samaa osaa enää. Olisiko lohko, kampi ja kansi ainoat yhteneväiset osat..
90-luvun lopulla oli kyllä hienoa ralleissa kuunnella Saarenpään ja Laukkasen golfien parkumista, silloin oli kunnon vaparivoimaa.

Alisterin kit-golf video, jumaliste että on pitkä ykkönen:
http://www.youtube.com/watch?v=4OtaRhk_rX8

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 14.11.2008 16:06

Olisi kieltämättä kiva katsoa mitä tuossa omassa padassa on ja pistää se osiksi. Noilla todetuilla muutoksilla mitä olen löytänyt niin eräs tuttu jolla on useamman viri moottorin rakentelu takanaan arvioi tosiaan nuo lukemat.

Olisipa kaverilla oikein jarrupenkki mutta vaatisi moottorin irti oton! Mutta saisi ainakin tarkan teho mittauksen.

Kieltämättä tuo Kitcar hieman parkui!! :) Mutta jos äänistä puhutaan niin noita mylvintöjä en unohda ikinä!!
http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.11.2008 19:13

Audin 20venttiilinen pata päästää kieltämättä ehkä rallimaailman upeimmat äänet. Aina menee iho kananlihalle kun S1 juttelee ja hukkaportti hihkuu..

16v ABF
-
Viestit: 19
Liittynyt: 15.1.2008 21:27

ViestiKirjoittaja 16v ABF » 20.11.2008 20:52

Lukekaa ensin tuo: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=92 ... hlight=abf

Eli rakensin motin kesällä -08 uusiksi. Suunnilleen tuon mukaan mentiin eli luetellaan tähänastiset muutokset:

- Wössner 12.4:1-männät 2.ylikokoisena
-alakerta tasapainotettu (kampura&vauhtipyörä koneistamolla, kanget itse grammalleen)
-PiperCams nokat, 285ast., n.11mm nostoilla
-KentCams säätöhihnapyörä
-säädettävä ketjupyörä Tommi´s Billetiltä
-Martelius XL peltisarja
-vakiokatti avarretuilla lähdöillä
-Simons sportsystem catback 2.5"
-K&N vaparisuodatin
-AMWorks bensapaineensäädin (tai pelkkä kansi vakiosäätimessä)
Ja tottakai kaikki kuluva uusittu.

Moottorinohjaus vielä vakio lukuunottamatta sitä saksan lastua ja mieli muuttunut sen verran että Hestecin tilalle tulee KMS.
Kansi jäi vakioksi paitsi valujälkiä vähän siistin, niitäkin oli vähän.

Ajokokemusta tuolla nyt 10tkm, hyvin wörkkii muuten paitsi tuota moottorinohjausta se tuntuu kaipaavan. Toki vakioboxi sillä virilastulla taitaa toimia huonommin kuin vakioboxi ilman lastua, siis täysin vakiona...
Eli nyt heikko alavääntö (johtuu osaksi myös nokista, turhan jyrkät) veto alkaa vasta 3000rpm jälkeen ja 5000rpm kun naulaa kaasun lattiaan, vasta oikein rääkäisee.
Persdynolla tehot on kyllä nosseet, ehkä joku 180hp???

Jep, vakiona on jonkunlainen peltisarja joka loppuu kahteen putkeen silleen että nuo kaksi putkea on ikäänkuin halkaistu O keskeltä. Hyvä peltisarja tuo jo muuten vakioon koneeseen mukavasti lisää herkkyyttä vaparisuodattimen kanssa.
Tuo ilmanotto itseänikin vähän askarrutti rakenteluvaiheessa mutta jäi muuttamatta, täytyy varmaan parannella...

Mutta näin, kysellä saa jos joku kiinnostaa koneesta yleensä ja mielelläni vastaanotan kokemuksia ja vinkkejä myös muilta!

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 22.11.2008 19:04

Niin kiitos tuosta topicista!!
Tuliko sinulla ABF ongelmia päästöjen kanssa?? Ja mitä polttoainetta käytät??

Itselläni kanssa heräilee moottori jossain 3500rpm.ssä ja saa vetää 7500 kiekkaan asti. Eli rajoittajalle asti kiekuu hienosti. Ala kierroksilla on todella tehoton ja heti kun väätö alueen saavuttaa alkaa renkaat lyömään tyhjää mutta mitä halppiskumeilta voi muuta odottaa.

Itse juotan tankkiin Shellin 99+ ja Octane buusteria. 95.ta olen kokeillut ja moottori nakuttaa tällä selvästi ja heikommin tuntuisi ottavan kierroksiakin. Kulutus on 9-11 litraa sadalla joten ei kauhean taloudellinen vehje nyky hinnoilla. Tosin onhan löpön hintakin hieman alas tullut!! Onneksi! :)

16v ABF
-
Viestit: 19
Liittynyt: 15.1.2008 21:27

ViestiKirjoittaja 16v ABF » 23.11.2008 12:50

Käytän 98E-bensaa, Shellin V-Poweria kokeilitu joku kerta ja sillä on pieni vaikutus. Mulla nakuttelee tuolla 98:llaki joillakin kierroksilla mutta se johtuu tuosta vakiosta moottorinohjauksesta. Menee ennakot aikaiselle noitten korkeapuristeisten mäntien kans.
Päästöistä en vielä tiedä kun en ole mitannu mutta luulen että aika rajoilla ainaki mennään...

Mulla ei ole pelkoa että löisi kaasulla tyhjää, kytkintemppua tarvitaan kuminpolttoon. Mutta kunhan saan sen KMS:n paikoilleen ja säätöihin, luulen että kone muuttuu täysin.
Samoin mulla on kulutus varmaan tuota luokkaa ettei mikään pihi, mutta eihän tuosta semmoista ole alettu tekemäänkään! :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa