Turbon vaatima öljynpaine?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

Turbon vaatima öljynpaine?

ViestiKirjoittaja JuH0 » 20.10.2008 12:47

Olis tarkoitus ahtaa moottorikelkka niin ajattelin kysyä ,että paljonko tuollainen normaali turboahdin vaati voitelulle öljynpainetta? mikä olisi sellainen minimi paine jolla turbonlaakerit kestää?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 20.10.2008 14:46

Taitaa olla aika paljonkin riippuvainen öljynpainelinjassa useasti olevan kuristimen halkaisijasta. Kuristushelmeä suurentamalla saa varmaan pelaamaan pienelläkin paineella. Toisaalta joskus taas ei käytetä mitään kuristusta.

Onko sopiva ahdin projektiin jo hankittu? Garretin sivuilla ainakin on jotain juttua öljylinjan kuristukseen liittyen. Entäs minkäslainen tehotavoite? Mulla saattais olla tarpeettomana uusi Garretin GT12 mikä riittää valmistajan mukaan 130hv nurkille.

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 20.10.2008 15:40

joo garretin turbo löytyy kyllä en nyt muista mallia näin yhtäkkiä! tehotavotteita ei ole! jos sais pelaamaan ja kestämään niin se olis ok:) lähinnä askarruttaa se ,että tuon öljyn paineen ym. voitelujärjestelmän joutuu toteuttaan sähköisellä pumpulla tai mekaanisesti ,koska 2-T moottorissa ei luonnollisesti tuota öljynpainetta ole! pitäs vaan tietää ,että minkälaista pumppua lähtis kattelemaan ja minkälaisella paineella turbo pysyy vielä ehjänä! lähinnä siksi kiinnostais tuo minimi paine ,että sais mahdollisimman pienen pumpun! olettaisin ainakin ,että mitä pienempää painetta tuotetaan sitä vähemmän menis virtaa/jännitettä ,koska rajattomasti tuota virtaa/jännitettä ei kelkassa ole tarvii kuitenki valoja ym. ajossa.
täytyy käydä katteleen tuolla garretin sivuilla mitä sielä kertovat

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 20.10.2008 17:00

Onko kellään kokemusta 2-tahtisen ahtamisesta? Onko saatu tehoja?
Periaattessahan tuosta turbosta ei ole mitään apua 2t moottorissa, päinvastoin.
-suurempi ilmamäärä kampikammiossa ahdistaa männän liikettä alaspäin
-kun seos siirtyy sitten kampikammiosta männän päälle niin suuri osa valmiista seoksesta lentää pakoputkeen, koska männän päälle on tulossa enempi ilmaa kun normaalisti->paine suurempi.
Toki ahdin antaa myös vastapainetta enempi joka auttaa seoksen pysymiseen palotilassa. Ja pakoaukon säätimillä voi myös saada enemmän vastapainetta syntymään sekä pienennettyä pakoaukon aukioloaikaa jolloin vähemmän seosta kerkeää painua pakoputkeen. Tosin sitten ei ahtimelle riitä niin paljon pakopainetta.

Mutta voihan se toimia hyvinkin kun saa tuon seoksen pysymään palotilassa ja auttaahan se ylipaine pakokaasujen poistumiseen nopeammin ja näin ollen ei pakoaukon tarvitse olla niin pitkään auki.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 20.10.2008 19:23

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kaksitahtisen "ahtaminen" tarkoittaa mun mielestä tehopakoputken laittamista, sillä saadaan sylinterin täytöstä parannettua tai pikemmin palamatonta seosta pukattua takaisin pakoputkesta sylinteriin.

Tietääkseni kaksitahtiset, joissa on "ahdin", ovat dieseleitä. Eikä siinäkään ole varsinaisesti ahtamisesta kyse, roots-ahdin toimii huuhtelupumppuna kuten bensakoneessa kampikammio.

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 20.10.2008 20:10

Joo ei ollu vaikea arvata mihin suuntaan tämä keskustelu on uhkaavasti kääntymässä:) meinasin jo ensimmäiseen viestiin laittaa ,että en tarvi mitään luentoa siitä pystyykö 2-T moottoria ahtamaan! uskokaa tai elkää ,mutta onnistuu! (eri juttu ,että saanko minä sitä toimimaan) ei niin uus juttu tuolla ison rapakon takana ja tehon lisäystäkin on jopa onnistuttu saamaan! ei kylläkään siinä määrin mitä 4-tahti moottorissa ja monia seikkoja on mitä pitää ottaa huomioon! mitä itse aiheeseen olen perehtynyt niin uskallan jopa sano ,että on vaikeampaa kuin nelarikoneen turbotus! suomessakin on jopa muutamia ihan onnistuneita tapauksia esim. uusimmassa kelkkalehdessä ahdettu 800 summitti! ...ja ei! en vetäny herneitä nokkaan se vaan tahtoo olla kun puhutaan 2-t moottorin ahtamisesta se yleinen käsitys ,että se ei ole mahdollista! mutta edelleen kiinnostais se öljynpaine homma?

edit. Ilexi tuossa luettelikin muutamia asioita mitä täytyy ottaa huomioon 2-t moottorin ahtamisessa ja ettei kukaan saa väärää käsitystä niin ei tässä mitään maatamullistavaa olla tekemässä ja lisä tehokaan ei tässä se perimmäinen juttu ole vaan se ,että saa askarrella ja kiinnostaa itseäkin tuo 2-t ahtaminen! ps. itsekkin olen ennen kuvitellu ettei se olis mahdollista ,mutta tuon kelkkaharrastuksen takia on törmänny tosiaan nuihin Ameriikan poikien rakennelmiin!

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 20.10.2008 23:32

Osta ebaysta yksipesänen sumppupumppu hoitamaa öljynkierto.

Lennart Zander jarrutti piikkisestä ärdeestä muistaakseni jotai 70 ja risat horsee jo toistakytä vuotta sitten.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.10.2008 10:25

2-T ahtamiseen liittyvää spekulointia jatkaakseni, eikö 2-T -koneissa ahdin tule vasta pakoputken paisuntaosan jälkeen?

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 21.10.2008 12:00

Kyllä paisarin jälkeen tulee turbo! ei "pakosarjaan" kuten 4-t moottorissa!

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 21.10.2008 19:22

Ei ollut tarkoitus manata epäonnistumista. En vain ole nähnyt ainuttakaan turbo 2-tahtista livenä saatikka toiminnassa. Olen itsekkin miettinyt ja suunnitellut moista mutta ei ole riittänyt tietotaito lähteä toteuttamaan projektia, juuri näitten edellämainittujen seikkojen takia. Ja on varmaan hankalampi homma kun nelarin turbotus jossa venttiilit ja "ylimääräinen" tahti hoitavat kaasujenvaihdon.

Mielenkiinnolla odotan tuloksia josko sitten itsekkin uskaltaisi kokeilla johonkin 2-tahtiin puhallinta.

Öljypumppuna vois toimia jostain autosta kompaktin kokoinen ohjaustehostimenpumppu ja siihen voi sitten tehdä hihnapyöriä/rattaita mielensä mukaan. Jostain vain pitäisi käyttövoima saada. Oliko se puhallin- vai nestekone?

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 22.10.2008 1:59

Joo ei mitään:) juuri tuossa äskettäin ylimääräistä ohjaustehostimen pumppua hiukan "näpelöin" ja ajatelin valjastaa sen hoitamaan tuota öljypumpun virkaa! tosiaan nestekone on tämä ja kohtuu helposti saan kyllä hihnalla toteutettua tuon pumpun pyörityksen ,koska tuossa on tuo vesipumppu jo nyt hihnalla pyörivä! rakentava keskustelu on aina tervettullutta ja kyllähän minä informoin jos ja kun tuo projekti liikkuu ,että miten käy:)

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 22.10.2008 12:33

Sori vielä OT, mutta uusimmassa kelkkalehdessä oli ahdettu ski-doo 2-tahti. sieltä kiinnostuneet voivat katella.. siinä oli myös erillinen öljysäiliö/pumppuhässäkkä turbolle

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.10.2008 14:31

Joskus olen nähnyt että pumppu otettu keskus lämmitys kattilasta


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa