Turbon vaatima öljynpaine?
Valvoja: ffp jäsenet
Turbon vaatima öljynpaine?
Olis tarkoitus ahtaa moottorikelkka niin ajattelin kysyä ,että paljonko tuollainen normaali turboahdin vaati voitelulle öljynpainetta? mikä olisi sellainen minimi paine jolla turbonlaakerit kestää?
Taitaa olla aika paljonkin riippuvainen öljynpainelinjassa useasti olevan kuristimen halkaisijasta. Kuristushelmeä suurentamalla saa varmaan pelaamaan pienelläkin paineella. Toisaalta joskus taas ei käytetä mitään kuristusta.
Onko sopiva ahdin projektiin jo hankittu? Garretin sivuilla ainakin on jotain juttua öljylinjan kuristukseen liittyen. Entäs minkäslainen tehotavoite? Mulla saattais olla tarpeettomana uusi Garretin GT12 mikä riittää valmistajan mukaan 130hv nurkille.
Onko sopiva ahdin projektiin jo hankittu? Garretin sivuilla ainakin on jotain juttua öljylinjan kuristukseen liittyen. Entäs minkäslainen tehotavoite? Mulla saattais olla tarpeettomana uusi Garretin GT12 mikä riittää valmistajan mukaan 130hv nurkille.
joo garretin turbo löytyy kyllä en nyt muista mallia näin yhtäkkiä! tehotavotteita ei ole! jos sais pelaamaan ja kestämään niin se olis ok:) lähinnä askarruttaa se ,että tuon öljyn paineen ym. voitelujärjestelmän joutuu toteuttaan sähköisellä pumpulla tai mekaanisesti ,koska 2-T moottorissa ei luonnollisesti tuota öljynpainetta ole! pitäs vaan tietää ,että minkälaista pumppua lähtis kattelemaan ja minkälaisella paineella turbo pysyy vielä ehjänä! lähinnä siksi kiinnostais tuo minimi paine ,että sais mahdollisimman pienen pumpun! olettaisin ainakin ,että mitä pienempää painetta tuotetaan sitä vähemmän menis virtaa/jännitettä ,koska rajattomasti tuota virtaa/jännitettä ei kelkassa ole tarvii kuitenki valoja ym. ajossa.
täytyy käydä katteleen tuolla garretin sivuilla mitä sielä kertovat
täytyy käydä katteleen tuolla garretin sivuilla mitä sielä kertovat
Onko kellään kokemusta 2-tahtisen ahtamisesta? Onko saatu tehoja?
Periaattessahan tuosta turbosta ei ole mitään apua 2t moottorissa, päinvastoin.
-suurempi ilmamäärä kampikammiossa ahdistaa männän liikettä alaspäin
-kun seos siirtyy sitten kampikammiosta männän päälle niin suuri osa valmiista seoksesta lentää pakoputkeen, koska männän päälle on tulossa enempi ilmaa kun normaalisti->paine suurempi.
Toki ahdin antaa myös vastapainetta enempi joka auttaa seoksen pysymiseen palotilassa. Ja pakoaukon säätimillä voi myös saada enemmän vastapainetta syntymään sekä pienennettyä pakoaukon aukioloaikaa jolloin vähemmän seosta kerkeää painua pakoputkeen. Tosin sitten ei ahtimelle riitä niin paljon pakopainetta.
Mutta voihan se toimia hyvinkin kun saa tuon seoksen pysymään palotilassa ja auttaahan se ylipaine pakokaasujen poistumiseen nopeammin ja näin ollen ei pakoaukon tarvitse olla niin pitkään auki.
Periaattessahan tuosta turbosta ei ole mitään apua 2t moottorissa, päinvastoin.
-suurempi ilmamäärä kampikammiossa ahdistaa männän liikettä alaspäin
-kun seos siirtyy sitten kampikammiosta männän päälle niin suuri osa valmiista seoksesta lentää pakoputkeen, koska männän päälle on tulossa enempi ilmaa kun normaalisti->paine suurempi.
Toki ahdin antaa myös vastapainetta enempi joka auttaa seoksen pysymiseen palotilassa. Ja pakoaukon säätimillä voi myös saada enemmän vastapainetta syntymään sekä pienennettyä pakoaukon aukioloaikaa jolloin vähemmän seosta kerkeää painua pakoputkeen. Tosin sitten ei ahtimelle riitä niin paljon pakopainetta.
Mutta voihan se toimia hyvinkin kun saa tuon seoksen pysymään palotilassa ja auttaahan se ylipaine pakokaasujen poistumiseen nopeammin ja näin ollen ei pakoaukon tarvitse olla niin pitkään auki.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kaksitahtisen "ahtaminen" tarkoittaa mun mielestä tehopakoputken laittamista, sillä saadaan sylinterin täytöstä parannettua tai pikemmin palamatonta seosta pukattua takaisin pakoputkesta sylinteriin.
Tietääkseni kaksitahtiset, joissa on "ahdin", ovat dieseleitä. Eikä siinäkään ole varsinaisesti ahtamisesta kyse, roots-ahdin toimii huuhtelupumppuna kuten bensakoneessa kampikammio.
Tietääkseni kaksitahtiset, joissa on "ahdin", ovat dieseleitä. Eikä siinäkään ole varsinaisesti ahtamisesta kyse, roots-ahdin toimii huuhtelupumppuna kuten bensakoneessa kampikammio.
Joo ei ollu vaikea arvata mihin suuntaan tämä keskustelu on uhkaavasti kääntymässä:) meinasin jo ensimmäiseen viestiin laittaa ,että en tarvi mitään luentoa siitä pystyykö 2-T moottoria ahtamaan! uskokaa tai elkää ,mutta onnistuu! (eri juttu ,että saanko minä sitä toimimaan) ei niin uus juttu tuolla ison rapakon takana ja tehon lisäystäkin on jopa onnistuttu saamaan! ei kylläkään siinä määrin mitä 4-tahti moottorissa ja monia seikkoja on mitä pitää ottaa huomioon! mitä itse aiheeseen olen perehtynyt niin uskallan jopa sano ,että on vaikeampaa kuin nelarikoneen turbotus! suomessakin on jopa muutamia ihan onnistuneita tapauksia esim. uusimmassa kelkkalehdessä ahdettu 800 summitti! ...ja ei! en vetäny herneitä nokkaan se vaan tahtoo olla kun puhutaan 2-t moottorin ahtamisesta se yleinen käsitys ,että se ei ole mahdollista! mutta edelleen kiinnostais se öljynpaine homma?
edit. Ilexi tuossa luettelikin muutamia asioita mitä täytyy ottaa huomioon 2-t moottorin ahtamisessa ja ettei kukaan saa väärää käsitystä niin ei tässä mitään maatamullistavaa olla tekemässä ja lisä tehokaan ei tässä se perimmäinen juttu ole vaan se ,että saa askarrella ja kiinnostaa itseäkin tuo 2-t ahtaminen! ps. itsekkin olen ennen kuvitellu ettei se olis mahdollista ,mutta tuon kelkkaharrastuksen takia on törmänny tosiaan nuihin Ameriikan poikien rakennelmiin!
edit. Ilexi tuossa luettelikin muutamia asioita mitä täytyy ottaa huomioon 2-t moottorin ahtamisessa ja ettei kukaan saa väärää käsitystä niin ei tässä mitään maatamullistavaa olla tekemässä ja lisä tehokaan ei tässä se perimmäinen juttu ole vaan se ,että saa askarrella ja kiinnostaa itseäkin tuo 2-t ahtaminen! ps. itsekkin olen ennen kuvitellu ettei se olis mahdollista ,mutta tuon kelkkaharrastuksen takia on törmänny tosiaan nuihin Ameriikan poikien rakennelmiin!
Ei ollut tarkoitus manata epäonnistumista. En vain ole nähnyt ainuttakaan turbo 2-tahtista livenä saatikka toiminnassa. Olen itsekkin miettinyt ja suunnitellut moista mutta ei ole riittänyt tietotaito lähteä toteuttamaan projektia, juuri näitten edellämainittujen seikkojen takia. Ja on varmaan hankalampi homma kun nelarin turbotus jossa venttiilit ja "ylimääräinen" tahti hoitavat kaasujenvaihdon.
Mielenkiinnolla odotan tuloksia josko sitten itsekkin uskaltaisi kokeilla johonkin 2-tahtiin puhallinta.
Öljypumppuna vois toimia jostain autosta kompaktin kokoinen ohjaustehostimenpumppu ja siihen voi sitten tehdä hihnapyöriä/rattaita mielensä mukaan. Jostain vain pitäisi käyttövoima saada. Oliko se puhallin- vai nestekone?
Mielenkiinnolla odotan tuloksia josko sitten itsekkin uskaltaisi kokeilla johonkin 2-tahtiin puhallinta.
Öljypumppuna vois toimia jostain autosta kompaktin kokoinen ohjaustehostimenpumppu ja siihen voi sitten tehdä hihnapyöriä/rattaita mielensä mukaan. Jostain vain pitäisi käyttövoima saada. Oliko se puhallin- vai nestekone?
Joo ei mitään:) juuri tuossa äskettäin ylimääräistä ohjaustehostimen pumppua hiukan "näpelöin" ja ajatelin valjastaa sen hoitamaan tuota öljypumpun virkaa! tosiaan nestekone on tämä ja kohtuu helposti saan kyllä hihnalla toteutettua tuon pumpun pyörityksen ,koska tuossa on tuo vesipumppu jo nyt hihnalla pyörivä! rakentava keskustelu on aina tervettullutta ja kyllähän minä informoin jos ja kun tuo projekti liikkuu ,että miten käy:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa