Välijäähy -> katsastus
Valvoja: ffp jäsenet
Välijäähy -> katsastus
Joops eli autona 1.8t AEB 3B -97 Passat johon asennettu keulille iso välijäähy.
Käytin tänään katsastuksessa eikä mennyt läpi, syynä "asennettu
välijäähdytin", autossa toki vakiona välijäähdytin. Tehoihinhan tuo ei juuri vaikuta,
pari heppaa saattaa tulla. Miten tälläsissä tilanteissa normaalisti toimittu, onko katsastuksessa
huomautettu? Kehdotti siis muutoskatsastamaan "moottorinvaihdoksena" tjsp paskaa.
Muutoskatsastuskaan ei oikein onnistu, kun varmaan vaatii dynottamisen (autossa yli 200hp) jne. Vakiocooleriakaan en rupea asentamaan.
Miten muilla hoidettu vastaavanlainen tilanne? Tai mitä olette kuulleet? Eihän tuo uutta
ole että asennettu välijäähdytin ja katsastettu.
Käytin tänään katsastuksessa eikä mennyt läpi, syynä "asennettu
välijäähdytin", autossa toki vakiona välijäähdytin. Tehoihinhan tuo ei juuri vaikuta,
pari heppaa saattaa tulla. Miten tälläsissä tilanteissa normaalisti toimittu, onko katsastuksessa
huomautettu? Kehdotti siis muutoskatsastamaan "moottorinvaihdoksena" tjsp paskaa.
Muutoskatsastuskaan ei oikein onnistu, kun varmaan vaatii dynottamisen (autossa yli 200hp) jne. Vakiocooleriakaan en rupea asentamaan.
Miten muilla hoidettu vastaavanlainen tilanne? Tai mitä olette kuulleet? Eihän tuo uutta
ole että asennettu välijäähdytin ja katsastettu.
Niih, pitäis varmaan kysyä vaatiiko teholapun muutoksesta, vai uskoovatko että pelkkä jäähdytin vaihdettu ja tehot ei nouse yli 20%. Koska autossa ON vakiona jo välijäähdytin, niin ei se teholisä voi olla edes 2%.
Vielä kysymys: onko jälkitarkastus pakko käydä samassa paikassa missä kävi varsinaisen katsastuksen?
Vielä kysymys: onko jälkitarkastus pakko käydä samassa paikassa missä kävi varsinaisen katsastuksen?
Ei se niistä tehojen puolesta taida valittaa että se siellä on vaan että ei taida täyttää enää päästönormeja millä se on hyväksytty liikenteeseen. En tiedä sitten.
Mutta jos se inssi on niin ulkona että antaa muutoskatsastaa tuon dynotetuille tehoille ilman VTT:n tai vastaavan päästömittauksia pelkällä moottorimuutosnimikkeellä niin minäkai kyllä tekisin sen. =D Ässän jarruilla menis jo pitkälle.
Muuten on kyllä helpoin vaihtaa konttoria tai laittaa se orkkisjäähy sinne. Tuohon se nyt niin iso rasti ole laittaa.
Mutta jos se inssi on niin ulkona että antaa muutoskatsastaa tuon dynotetuille tehoille ilman VTT:n tai vastaavan päästömittauksia pelkällä moottorimuutosnimikkeellä niin minäkai kyllä tekisin sen. =D Ässän jarruilla menis jo pitkälle.
Muuten on kyllä helpoin vaihtaa konttoria tai laittaa se orkkisjäähy sinne. Tuohon se nyt niin iso rasti ole laittaa.
Onko kuuleri tyyppihyväksytty?
AKE liite:
Tässä vielä linkki jos haluaa osiinsa tyyppihyväksynnän.
LINKKI
Tosiaan.. toikin koskee vain valmistajaa. =)
AKE liite:
Direktiivin 70/156/ETY mukaan uusien yksivaiheisesti valmistettujen
henkilöautotyyppien on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksyttyjä vuodesta 1996 alkaen
ja kaikkien uutena käyttöön otettavien yksivaiheisten henkilöautojen vuodesta 1998 alkaen.
Tässä vielä linkki jos haluaa osiinsa tyyppihyväksynnän.
LINKKI
Tosiaan.. toikin koskee vain valmistajaa. =)
Viimeksi muokannut hb81, 7.8.2008 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Välijäähdyttimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli asianmukaiset laput tulee olla esittää leimalla.
Linkki1
Linkki2
Koodi: Valitse kaikki
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
Linkki1
Linkki2
Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.
Siellähän tuoretta tietoa. Otettu tuolta Jonden linkki1:stä.
Ainakaan jälkimmäinen lause ei pitänyt paikkaansa kuusamossa. Ei kelvannut Volkkarin laput ku kävin näyttää jokunen vuosi sitten. Tiedä sitten oisko siinä pitäny olla itsensä Hitlerin allekirjoittama paperi. Tosin se "insinööri" sai potkut ku siitä tuli vissiin niin paljon valituksia.
Ompa hölmöä tulla valittamaan viritetystä autosta, että välijäähdytin ei mene katsastuksesta läpi vaikka tehohyöty "ei voi olla edes 2%". Miksi sen sitten sinne laitoit? Sori meni jeesusteluksi. Itse laittaisin sen alkuperäisen kuulerin sinne keulille katsastuksen ajaksi kun kerran auto on muutenkin laiton jos tehot on yli 20% vakiota suuremmat. Laita sitten katsastuksen jälkeen se isompi takaisin.
No kanta-auto leimaa ei ole enään... rajana on nyt se alle 50% mitä saa vaihtaa.
Mutta pitkälle pitää paikkansa vielä säännökset.
Ja katsuri voi päättää mitä haluaa vaikka oliski laillinen tapaus.
AKElle tehdyistä kyselyistäkin on eri tahoilta tullut eri vastauksia samasta aiheesta.
Joten ihminen on erehtyväinen. Akelta vaa tieto ja ottaa tiedon antajan nimen ylös ja leimalla sanoo että soita tolle jos et usko.
Mutta pitkälle pitää paikkansa vielä säännökset.
Ja katsuri voi päättää mitä haluaa vaikka oliski laillinen tapaus.
AKElle tehdyistä kyselyistäkin on eri tahoilta tullut eri vastauksia samasta aiheesta.
Joten ihminen on erehtyväinen. Akelta vaa tieto ja ottaa tiedon antajan nimen ylös ja leimalla sanoo että soita tolle jos et usko.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 140
- Liittynyt: 19.9.2006 17:18
Niin, en sitten tiedä. Mutta kai ne nyt kattoo kun auto olis JO pitänyt katsastaa jos eri paikkaan vien. 7.8.1997 otettu käyttöön. Muuten ei varmaan mitään ongelmaa, meni vaan vahingossa tuo niin vitun tiukille :E Koneella ei kyllä kirjannu mitään, "hylätty" lappuun vaan kirjotti välijäähystä. Hmm, mites jos siirtokilvillä ajais sen katsastuskonttorille ja katsastas kokonaan uudestaan. Vai miten yleensä tilanteessa kun ei-rekisteröity auto on pitänyt viedä katsastukseen? Se saattas myös kadota tosin tuo hylätty -lappu, tuskin sitten olis konttorilla tietoa välijäähdyttimen vaihtokehotteesta.
Edit:
Tosin, jostainhan se koneelle laitto nuo 3 kohtaa jotka tuli sitten hylätty lappuun:
Sumuvalo ei toimi, alatukivarsi väljä ja yks kohta jossa oli "melu, liian voimakas ja joku vaihtoehto josta veti melu kohdan yli ja kirjotti mustekynällä noiden perään "välijäähdytin".
Ei ehkä tässä tärkein se tehohyöty, vaan se että kone saa varmasti viileämpää ahtoilmaa, ahtoja kun autossa on 1.3. Mutta teoriassa ajateltuna jos auto OLISI vakio ja siihen laitettu pelkkä välijäähdytin (näin siis annan katsastusukon ymmärtää) niin teholisä tuskin huimia olisi.Ompa hölmöä tulla valittamaan viritetystä autosta, että välijäähdytin ei mene katsastuksesta läpi vaikka tehohyöty "ei voi olla edes 2%". Miksi sen sitten sinne laitoit?
Edit:
Tosin, jostainhan se koneelle laitto nuo 3 kohtaa jotka tuli sitten hylätty lappuun:
Sumuvalo ei toimi, alatukivarsi väljä ja yks kohta jossa oli "melu, liian voimakas ja joku vaihtoehto josta veti melu kohdan yli ja kirjotti mustekynällä noiden perään "välijäähdytin".
Konttorille saa ajaa katsastamattomankin pelin kun varaa ajan etukäteen, täälläpäin sanotaan riittävän kun soittaa konttorille että on tulossa niin pystyt tarvittaessa osoittamaan olevas konttorille menossa jos joku sinivuokko keksii matkalla pysäyttää.
Aa ok. Varmaan jos ei leimaakaan tule niin ei tule 1kk ajoaikaa?
saitko muuten uuden rekisteriotteen?
En saanut, anto wanhan takas ja sit sen katsastuslapun.
-
- -
- Viestit: 140
- Liittynyt: 19.9.2006 17:18
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jokseenkin noinhan se onkin. Tarkoitin siis että se pitää saada tunneloitua niin että sieltä kanssa ilma virtaa läpi. On vaan niin paljon helpompaa lykätä se scanian jäähdytin puskuriin kiinni ja ihmetellä että kun se pistää katsurin silmään :)ahtoilmanjäähdytin ja koteloitu/sijoitettu niin että ei purkamatta näe mitään
Tuo taitaa olla juuri se kahden prosentin jäähdytin, sillä onhan jäähdyttimestä (periaatteessa) enemmän hyötyä, mitä isompi (ja näkyvämpi) se ja mitä enemmän se ottaa vastaan ajossa syntyvää jäähdytysilmaa.
Jossain autoissahan niitä menestyksellä sijoitetaan pyöränkoteloon mistä sitä ei näe erkkikään ilman gynekologin tähystysvälineitä.
Mikään konttori ei voi lupiaan menettää vaikka päästäisi kaikki autot läpi katsastuksessa. Kylmä fakta vaan on että kun otanta on tarpeeksi iso, niin keskimääräinen hylkäysprosentti tulee samaksi, mikäli arvosteluperusteet ovat kaikilla samat.
Et saa putkitustakaan muuttaa, eli orginaalijäähy uudessa paikassa ei ole laillinen.
Katsastusajan ulkopuolella näyttämässä käytyyn autoon ei saa ajoaikaa. Mutta kuten sanottu, tieliikennekuntoisella kilvellisellä autolla saa ajaa konttorille kunhan varaa ajan/ilmoittaa tulostaan.
Et saa putkitustakaan muuttaa, eli orginaalijäähy uudessa paikassa ei ole laillinen.
Katsastusajan ulkopuolella näyttämässä käytyyn autoon ei saa ajoaikaa. Mutta kuten sanottu, tieliikennekuntoisella kilvellisellä autolla saa ajaa konttorille kunhan varaa ajan/ilmoittaa tulostaan.
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
5 § Moottorin vaihto
"Jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys"
Eli toisin sanoen, pelkkä dynolappu TARVITTAESSA riittäs. Jos vaan katsastussetä luottaa että muuta ei ole tehty, lappua ei tarvitse. Mut jos vähänki vaan tietää autoista se varmasti arvelee että jotain autolle on tehty kun pitänyt välijäähdytinkin asentaa. Hoitas homman moottorinvaihdoksena, ei muutoksena. Mitä penkitys yleensä maksaa? Varmaan pienillä kikoilla sais lappuun sen 150-180 heppaa.
Edit:
Kaikki muut 5§ pykälän kohdat täyttyy.
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
5 § Moottorin vaihto
"Jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys"
Eli toisin sanoen, pelkkä dynolappu TARVITTAESSA riittäs. Jos vaan katsastussetä luottaa että muuta ei ole tehty, lappua ei tarvitse. Mut jos vähänki vaan tietää autoista se varmasti arvelee että jotain autolle on tehty kun pitänyt välijäähdytinkin asentaa. Hoitas homman moottorinvaihdoksena, ei muutoksena. Mitä penkitys yleensä maksaa? Varmaan pienillä kikoilla sais lappuun sen 150-180 heppaa.
Edit:
Kaikki muut 5§ pykälän kohdat täyttyy.
Juu vaihda vaan toimipistettä. Sehän onkin fiksua maksaa monelle konttorille samasta hylkäyksestä kerta toisensa jälkeen.
Ylempänä moneenkin kertaan mainitut lakiasiat sekä konttoreiden välisen yhtenäisen hylkytietojärjestelmän olemassaolo ei voi olla noin vaikea sisäistää, joten kai se sitte silkkaa tyhmyyttä on?
Joskus ennen asiat oli toisin
Ylempänä moneenkin kertaan mainitut lakiasiat sekä konttoreiden välisen yhtenäisen hylkytietojärjestelmän olemassaolo ei voi olla noin vaikea sisäistää, joten kai se sitte silkkaa tyhmyyttä on?
Joskus ennen asiat oli toisin
Niin tarkoitin vaan, että jos inssi alkaa vinkuun tyhjänpäiväisistä asioista niin kannattaa sille "vähän" sanoo vastaanki eikä vaan myöntyä sen sanomisiin.
Kyllähän tyhmäkin ihminen tajuaa ettei isompi cooleri tee autosta enää enemmän saastuttavaa/nosta tehoa niin paljon, että sillä ois jotain merkitystä.
Kyllähän tyhmäkin ihminen tajuaa ettei isompi cooleri tee autosta enää enemmän saastuttavaa/nosta tehoa niin paljon, että sillä ois jotain merkitystä.
Viimeksi muokannut EreZ, 8.8.2008 23:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaan kyllä pistin. Lähinnä se oli tehoista huolissaan enemmän kun päästöistä, päästöt kun olivat helvetin hyvät. Nolla palamatonta, nolla häkää jne. Halvimmalla ja "helpoiten" taidan päästä kun isken vakion kiinni, ei se loppujen lopuks iso homma ole, hieman vaan turhauttava ja kun homma pitää vuoden päästä tehdä uudelleen, tosin varmaan auto vaihtuu ennen sitä. Puskuri siis varmaan pakko olla katsastuksessa kiinni? Ja varmaan iso cooleri saa jäädä keulille "koristeeksi", tuskin pystyy sanomaan siitä mitään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
jokaisellahan on oikeus keskeyttää katsastus jos alkaa touhu vituttaan:)
Eikös tämä autokatsastus mene nykyään niin, että katsuri pyytää avaimet ja kehottaa istumaan odotushuoneeseen ja ottamaan kupin kahvia. Takaisin tullessaan hänellä on valmiiksi leimatut laput ja ilmoitus korjattavista vioista. Ja vaikka omistaja kyyläisi katsurin touhuja seuratenkin, ei kai tämän ole pakko sanoa mitään havaitsemistaan puutteista ja vioista, ennen kuin katsastus on suoritettu.
Pitää paikkansa, määräykset ovat nykyään varsin tiukat mm. jalankulkijoiden turvallisuuden takaamiseksi. Sen takia esim. valorautakin pitää olla EU-hyväksyttyä mallia.sittenhän sen vois jo hylätä (todennäköisesti) hyväksynnän vastaisesta puskuristakin? =)
Ja vaikka omistaja kyyläisi katsurin touhuja seuratenkin, ei kai tämän ole pakko sanoa mitään havaitsemistaan puutteista ja vioista, ennen kuin katsastus on suoritettu.
Kyllä saa olla varsinainen munapää inssi jos asiakas kävelee vieressä eikä se kysy tai sano mitään jos sillä on jotain epäselvää esim.coolerin koko. Kyllähän se inssi kysyy ne lupapaperit jne ennen kun se siihen lappuun ruksin laittaa ja leimansa lyö.
Kyllä se inssi on asiakaspalvelija ja palvelee ja ohjeistaa ihmisiä, varsinkin näiden uusien säädösten kanssa. Ei se siellä aina vaan ole vittuilemassa vaan varmasti moni ei edes tiedä tehneensä EU-vastaisia muutoksia ja siksi se inssi opastaa kuinka ne tehdään oikein. Sitten on niitä jotka eivät hyväksy EU:n säädöksiä ja inssi on aikalailla selaisessa tilanteessa, että palaute tulee hänelle vaikkakaan hän ei asiaan voi juurikaan vaikuttaa. Laita vaan vanha paikoilleen ja leimaa sillä.
Jep tää on kyl selvä peli jo :) Vanhan laitan hetkeks kiinni, ison coolerin jätän keulalle mahdollisimman pitkälle asennettuna paikalleen. Eihän tuo ole kun että heittää vanhan coolerin pultilla kiinni ja parit letkut klemmareilla kiinni, ei ole loppujen lopuks iso homma. Turhauttaa vaan. Mutta tottahan se on että hylätä se oli pakko. Työtäänhän se ukko teki. Tiedä sitten jos kolarin tms ajan ja cooleri on kiinni, mitä sitten seuraa.
Eli joo, asia selvis. Wanha cooleri takas ja leimalle ja uus takas.
Eli joo, asia selvis. Wanha cooleri takas ja leimalle ja uus takas.
Onko muuten jollekin 3b passatin/ golf 4 ym saman aikakauden tyyppihyväksytyn auton omistajalle käynyt niin, ettei auto ole viritysputkiston takia mennyt katsastuksesta läpi? Itsellä on simonsin H1 cat-back (parempaan ei ollut rahaa, mutta ajaa asiansa), jossa ei ole tyyppihyväksyntää. Marteliuksilla sanottiin kyllä että jotkut inssit eivät katso edes onko putkisto tyyppihyväksytty, vaan laittavan heti korjauskehotuksen kunnei ole alkuperäisosa. Pelottaa vaan että joutuu ostaan uuden putkiston katsastukseen... Aattelin laittaa tän tähän topicciin, kun kuitenkin sivuaa hiukan edellä keskusteltua aihetta.
Eihän niitä aina kysellä tai ihmetellä, mutta lähtökohtaisesti kannattaa varautua pahimpaan, eli totuuteen siitä, ettei auto ole laillinen jos vaaditut kohdat eivät täyty. Tuon asian kun oppii sisäistämään niin ei pitäisi katsurin kanssa tulla ongelmia koskaan.
Toinen juttu, ne VTT:n testit taitaa maksaa jotain puolentoista tonnin hujakoilla. Tuon kun budjetoisi heti lähtötilanteessa kun alkaa harrastelemaan (ei lopulta ole mikään mahdoton raha kun täällä katselee autoihin tehtyjä muutoksia ja käytettyä rahamäärää) niin kaikki olisi taas ok.
Helposti homma vaan menee vastusteluun ja koitetaan hakea hyväksyntää omalle käytännölle "koska muillakin" -periaatteella.
Toinen juttu, ne VTT:n testit taitaa maksaa jotain puolentoista tonnin hujakoilla. Tuon kun budjetoisi heti lähtötilanteessa kun alkaa harrastelemaan (ei lopulta ole mikään mahdoton raha kun täällä katselee autoihin tehtyjä muutoksia ja käytettyä rahamäärää) niin kaikki olisi taas ok.
Helposti homma vaan menee vastusteluun ja koitetaan hakea hyväksyntää omalle käytännölle "koska muillakin" -periaatteella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa