Välijäähy -> katsastus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

Välijäähy -> katsastus

ViestiKirjoittaja NeoX- » 7.8.2008 20:44

Joops eli autona 1.8t AEB 3B -97 Passat johon asennettu keulille iso välijäähy.
Käytin tänään katsastuksessa eikä mennyt läpi, syynä "asennettu
välijäähdytin", autossa toki vakiona välijäähdytin. Tehoihinhan tuo ei juuri vaikuta,
pari heppaa saattaa tulla. Miten tälläsissä tilanteissa normaalisti toimittu, onko katsastuksessa
huomautettu? Kehdotti siis muutoskatsastamaan "moottorinvaihdoksena" tjsp paskaa.
Muutoskatsastuskaan ei oikein onnistu, kun varmaan vaatii dynottamisen (autossa yli 200hp) jne. Vakiocooleriakaan en rupea asentamaan.

Miten muilla hoidettu vastaavanlainen tilanne? Tai mitä olette kuulleet? Eihän tuo uutta
ole että asennettu välijäähdytin ja katsastettu.

Larsanjus
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.4.2007 16:57

ViestiKirjoittaja Larsanjus » 7.8.2008 21:03

Kyllä se vaan on helpoin homma vaihtaa se vanha takaisin ja käydä näyttämässä.

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 7.8.2008 21:09

Niih, pitäis varmaan kysyä vaatiiko teholapun muutoksesta, vai uskoovatko että pelkkä jäähdytin vaihdettu ja tehot ei nouse yli 20%. Koska autossa ON vakiona jo välijäähdytin, niin ei se teholisä voi olla edes 2%.

Vielä kysymys: onko jälkitarkastus pakko käydä samassa paikassa missä kävi varsinaisen katsastuksen?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 7.8.2008 21:12

On mentävä samaan paikkaan. Jos odotat sen 1kk korjausajan ni sen jälkeen voit mennä muualle katsastamaan auton kokonaan uudestaan.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.8.2008 21:13

Välijäähy on välijäähy - ei pitäisi katsarin marmattaa sen vaihdosta, jos kerran jo vakiona on cooleri. En ole ennen kuullut että olisi edes huomautettu, voisi ehkä kysyä vielä tarkempaa perustelua hylkäykselle.

Larsanjus
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.4.2007 16:57

ViestiKirjoittaja Larsanjus » 7.8.2008 21:14

Jälkitarkastus pitää käydä samalla konttorilla, ennen ainakin sai käydä toisellakin konttorilla, kunhan maksoi koko lystin uudelleen, nykytilanteesta en tiedä kun merkkailevat kaikkea mahdollista koneillensa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.8.2008 21:17

Ei se niistä tehojen puolesta taida valittaa että se siellä on vaan että ei taida täyttää enää päästönormeja millä se on hyväksytty liikenteeseen. En tiedä sitten.

Mutta jos se inssi on niin ulkona että antaa muutoskatsastaa tuon dynotetuille tehoille ilman VTT:n tai vastaavan päästömittauksia pelkällä moottorimuutosnimikkeellä niin minäkai kyllä tekisin sen. =D Ässän jarruilla menis jo pitkälle.

Muuten on kyllä helpoin vaihtaa konttoria tai laittaa se orkkisjäähy sinne. Tuohon se nyt niin iso rasti ole laittaa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.8.2008 21:22

Onko kuuleri tyyppihyväksytty?

AKE liite:
Direktiivin 70/156/ETY mukaan uusien yksivaiheisesti valmistettujen
henkilöautotyyppien on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksyttyjä vuodesta 1996 alkaen
ja kaikkien uutena käyttöön otettavien yksivaiheisten henkilöautojen vuodesta 1998 alkaen.

Tässä vielä linkki jos haluaa osiinsa tyyppihyväksynnän.
LINKKI
Tosiaan.. toikin koskee vain valmistajaa. =)
Viimeksi muokannut hb81, 7.8.2008 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.8.2008 21:25

Välijäähdyttimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli asianmukaiset laput tulee olla esittää leimalla.

Koodi: Valitse kaikki

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

-     sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

-     moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

-     ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

-     ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.



Linkki1
Linkki2

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.8.2008 21:27

No enpäs muistanu tuotakaan. :D Jonde ratkas pelin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.8.2008 21:33

Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.


Siellähän tuoretta tietoa. Otettu tuolta Jonden linkki1:stä.

Ainakaan jälkimmäinen lause ei pitänyt paikkaansa kuusamossa. Ei kelvannut Volkkarin laput ku kävin näyttää jokunen vuosi sitten. Tiedä sitten oisko siinä pitäny olla itsensä Hitlerin allekirjoittama paperi. Tosin se "insinööri" sai potkut ku siitä tuli vissiin niin paljon valituksia.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.8.2008 21:34

Ompa hölmöä tulla valittamaan viritetystä autosta, että välijäähdytin ei mene katsastuksesta läpi vaikka tehohyöty "ei voi olla edes 2%". Miksi sen sitten sinne laitoit? Sori meni jeesusteluksi. Itse laittaisin sen alkuperäisen kuulerin sinne keulille katsastuksen ajaksi kun kerran auto on muutenkin laiton jos tehot on yli 20% vakiota suuremmat. Laita sitten katsastuksen jälkeen se isompi takaisin.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.8.2008 21:38

No kanta-auto leimaa ei ole enään... rajana on nyt se alle 50% mitä saa vaihtaa.
Mutta pitkälle pitää paikkansa vielä säännökset.
Ja katsuri voi päättää mitä haluaa vaikka oliski laillinen tapaus.
AKElle tehdyistä kyselyistäkin on eri tahoilta tullut eri vastauksia samasta aiheesta.
Joten ihminen on erehtyväinen. Akelta vaa tieto ja ottaa tiedon antajan nimen ylös ja leimalla sanoo että soita tolle jos et usko.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 7.8.2008 21:39

Vaihtaa vaan konttoria ja unohtaa koko jutun.

Jos jännittää, voi ajaa jatkossa täytin vakiolla autolla. Päätä itse..

clust
-
Viestit: 124
Liittynyt: 8.7.2008 19:10

ViestiKirjoittaja clust » 7.8.2008 21:45

Offtopic:

Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista.


Eikö tuo kanta-autotarkastus/katsastus poistunut vai muistanko ihan väärin? Vai onko tuolla vaan vanhat tekstit vielä...

Edit: hb81 ehtikin jo vastata

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.8.2008 23:16

Mattamusta ahtoilmanjäähdytin ja koteloitu/sijoitettu niin että ei purkamatta näe mitään.

Noin isop pojak kerto...

Itsekö oot laittanu ton?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.8.2008 7:13

ahtoilmanjäähdytin ja koteloitu/sijoitettu niin että ei purkamatta näe mitään
Tuo taitaa olla juuri se kahden prosentin jäähdytin, sillä onhan jäähdyttimestä (periaatteessa) enemmän hyötyä, mitä isompi (ja näkyvämpi) se ja mitä enemmän se ottaa vastaan ajossa syntyvää jäähdytysilmaa.

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 8.8.2008 10:18

ei muutako eri katsastusfirmaan tai eri katsastusmiehelle näyttää autoa,

omassa kans välijäähy keulilla joka varmasti näkyy. katsastusmies ei sanonnut yhtään mitään siitä,

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.8.2008 14:50

Eikös nuo nykyisin mene niiden kaikkien konttorien tietokantaan jos katsastus on suoritettu loppuun eikä keskeytetty.

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 8.8.2008 14:59

Niin, en sitten tiedä. Mutta kai ne nyt kattoo kun auto olis JO pitänyt katsastaa jos eri paikkaan vien. 7.8.1997 otettu käyttöön. Muuten ei varmaan mitään ongelmaa, meni vaan vahingossa tuo niin vitun tiukille :E Koneella ei kyllä kirjannu mitään, "hylätty" lappuun vaan kirjotti välijäähystä. Hmm, mites jos siirtokilvillä ajais sen katsastuskonttorille ja katsastas kokonaan uudestaan. Vai miten yleensä tilanteessa kun ei-rekisteröity auto on pitänyt viedä katsastukseen? Se saattas myös kadota tosin tuo hylätty -lappu, tuskin sitten olis konttorilla tietoa välijäähdyttimen vaihtokehotteesta.

Ompa hölmöä tulla valittamaan viritetystä autosta, että välijäähdytin ei mene katsastuksesta läpi vaikka tehohyöty "ei voi olla edes 2%". Miksi sen sitten sinne laitoit?
Ei ehkä tässä tärkein se tehohyöty, vaan se että kone saa varmasti viileämpää ahtoilmaa, ahtoja kun autossa on 1.3. Mutta teoriassa ajateltuna jos auto OLISI vakio ja siihen laitettu pelkkä välijäähdytin (näin siis annan katsastusukon ymmärtää) niin teholisä tuskin huimia olisi.

Edit:
Tosin, jostainhan se koneelle laitto nuo 3 kohtaa jotka tuli sitten hylätty lappuun:
Sumuvalo ei toimi, alatukivarsi väljä ja yks kohta jossa oli "melu, liian voimakas ja joku vaihtoehto josta veti melu kohdan yli ja kirjotti mustekynällä noiden perään "välijäähdytin".

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.8.2008 15:04

^täällä niillä on semmoinen pieni "kaukosäädin" millä ne näppäilee sitä mukaa kun katsastaa ja se lappu sitte tulostuu siihen koneelle.

Larsanjus
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.4.2007 16:57

ViestiKirjoittaja Larsanjus » 8.8.2008 15:14

Konttorille saa ajaa katsastamattomankin pelin kun varaa ajan etukäteen, täälläpäin sanotaan riittävän kun soittaa konttorille että on tulossa niin pystyt tarvittaessa osoittamaan olevas konttorille menossa jos joku sinivuokko keksii matkalla pysäyttää.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.8.2008 15:17

saitko muuten uuden rekisteriotteen?

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 8.8.2008 15:20

Konttorille saa ajaa katsastamattomankin pelin kun varaa ajan etukäteen, täälläpäin sanotaan riittävän kun soittaa konttorille että on tulossa niin pystyt tarvittaessa osoittamaan olevas konttorille menossa jos joku sinivuokko keksii matkalla pysäyttää.

Aa ok. Varmaan jos ei leimaakaan tule niin ei tule 1kk ajoaikaa?

saitko muuten uuden rekisteriotteen?

En saanut, anto wanhan takas ja sit sen katsastuslapun.

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 8.8.2008 15:31

kuulin jotain juttua työkaverilta että konttori ei sais päästää liikaa autoja läpi ettei menis luvat siihen katsastukseen, että pitäs jonku tietyn prosentin aina pompauttaa autoja, täälläpäin oli yks katsastus asema pari kuukautta suljettuna sen takia kuulemma,

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.8.2008 15:56

ahtoilmanjäähdytin ja koteloitu/sijoitettu niin että ei purkamatta näe mitään

Tuo taitaa olla juuri se kahden prosentin jäähdytin, sillä onhan jäähdyttimestä (periaatteessa) enemmän hyötyä, mitä isompi (ja näkyvämpi) se ja mitä enemmän se ottaa vastaan ajossa syntyvää jäähdytysilmaa.
Jokseenkin noinhan se onkin. Tarkoitin siis että se pitää saada tunneloitua niin että sieltä kanssa ilma virtaa läpi. On vaan niin paljon helpompaa lykätä se scanian jäähdytin puskuriin kiinni ja ihmetellä että kun se pistää katsurin silmään :)

Jossain autoissahan niitä menestyksellä sijoitetaan pyöränkoteloon mistä sitä ei näe erkkikään ilman gynekologin tähystysvälineitä.

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 8.8.2008 16:16

Hmm, mites jos ottas tuon välijäähyn pois ja heittäs sen tilalle hetkeks vakiojäähyn, sen siirtämisestähän ei taida olla mitään säännöksiä. Päästöjähän ne taida uudelleen enää mitata kun käy jälkitarkastuksessa. Puskuri toki on pakko olla paikallaan?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.8.2008 16:35

Mikään konttori ei voi lupiaan menettää vaikka päästäisi kaikki autot läpi katsastuksessa. Kylmä fakta vaan on että kun otanta on tarpeeksi iso, niin keskimääräinen hylkäysprosentti tulee samaksi, mikäli arvosteluperusteet ovat kaikilla samat.

Et saa putkitustakaan muuttaa, eli orginaalijäähy uudessa paikassa ei ole laillinen.

Katsastusajan ulkopuolella näyttämässä käytyyn autoon ei saa ajoaikaa. Mutta kuten sanottu, tieliikennekuntoisella kilvellisellä autolla saa ajaa konttorille kunhan varaa ajan/ilmoittaa tulostaan.

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 8.8.2008 17:00

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
5 § Moottorin vaihto
"Jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys"

Eli toisin sanoen, pelkkä dynolappu TARVITTAESSA riittäs. Jos vaan katsastussetä luottaa että muuta ei ole tehty, lappua ei tarvitse. Mut jos vähänki vaan tietää autoista se varmasti arvelee että jotain autolle on tehty kun pitänyt välijäähdytinkin asentaa. Hoitas homman moottorinvaihdoksena, ei muutoksena. Mitä penkitys yleensä maksaa? Varmaan pienillä kikoilla sais lappuun sen 150-180 heppaa.

Edit:
Kaikki muut 5§ pykälän kohdat täyttyy.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.8.2008 17:25

Lueppa vielä ne päästönormit....

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.8.2008 18:02

Esimerkki 6.

Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 8.8.2008 19:26

Ainii prkl. Noh, eikai tässä muu auta kun odottaa tuo kuukaus ja käydä katsastamassa kokonaan uudessa paikassa toivoen että menee läpi. Samalla pelätä että menee ajokieltoon :D [/quote]

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 8.8.2008 19:32

en tiedä pitääkö paikkansa, mut mulle yks inssi sano et kaikilla asemilla on nykyisin yhteinen tietokanta jonne viet/puuttee kirjataan ja pomppaa ruudulle kun vie autoa leimalle. olis tullu tuon uuden rekisteriotteen kans yht aikaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 8.8.2008 20:00

Kyllä ne hylkäystiedot taitaa järjestelmään jäädä, ainakin täälläpäin oli noin.

Erikoista ulvomista ja spekulaatiota koko juttu. Faktahan on se että auto on laiton, tuuria on se jos keksintö menee läpi. Ei se nyt kummonen homma ole laittaa vakiocooleri takasin.

EreZ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.9.2004 12:17

ViestiKirjoittaja EreZ » 8.8.2008 21:01

Vaihda vaan konttoria.
Jos inssi on mulkku niin voi niille vittuilla takaski ihmisiähän nekin on;) ja jokaisellahan on oikeus keskeyttää katsastus jos alkaa touhu vituttaan:).

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 8.8.2008 22:09

Ei kai siinä mitään mulkkua ole jos tuommosen pomppauttaa. Sehän on vaan yksinkertaisesti sanottuna lainvastainen auto joka pitääkin pomppauttaa. Piste.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 8.8.2008 22:25

Juu vaihda vaan toimipistettä. Sehän onkin fiksua maksaa monelle konttorille samasta hylkäyksestä kerta toisensa jälkeen.

Ylempänä moneenkin kertaan mainitut lakiasiat sekä konttoreiden välisen yhtenäisen hylkytietojärjestelmän olemassaolo ei voi olla noin vaikea sisäistää, joten kai se sitte silkkaa tyhmyyttä on?
Joskus ennen asiat oli toisin

EreZ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.9.2004 12:17

ViestiKirjoittaja EreZ » 8.8.2008 23:12

Niin tarkoitin vaan, että jos inssi alkaa vinkuun tyhjänpäiväisistä asioista niin kannattaa sille "vähän" sanoo vastaanki eikä vaan myöntyä sen sanomisiin.

Kyllähän tyhmäkin ihminen tajuaa ettei isompi cooleri tee autosta enää enemmän saastuttavaa/nosta tehoa niin paljon, että sillä ois jotain merkitystä.
Viimeksi muokannut EreZ, 8.8.2008 23:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 8.8.2008 23:20

Vastaan kyllä pistin. Lähinnä se oli tehoista huolissaan enemmän kun päästöistä, päästöt kun olivat helvetin hyvät. Nolla palamatonta, nolla häkää jne. Halvimmalla ja "helpoiten" taidan päästä kun isken vakion kiinni, ei se loppujen lopuks iso homma ole, hieman vaan turhauttava ja kun homma pitää vuoden päästä tehdä uudelleen, tosin varmaan auto vaihtuu ennen sitä. Puskuri siis varmaan pakko olla katsastuksessa kiinni? Ja varmaan iso cooleri saa jäädä keulille "koristeeksi", tuskin pystyy sanomaan siitä mitään.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.8.2008 23:26

puskuri kiinni ja kuuleri saa olla "koristeena"

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.8.2008 0:11

Mikäli auto kuuluu E-hyväksyntä vaatimusten piiriin, on katastusmiehen velvollisuus hylätä se koristecoolerin takia. Vaikuttaa kumminkin keulan törmäysturvallisuuteen.

Näin ne rajat on vaan nykypäivänä, turha siitä on kitistä jos katsastusmies tekee työtään kunnolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.8.2008 0:13

Kyllähän tyhmäkin ihminen tajuaa ettei isompi cooleri tee autosta enää enemmän saastuttavaa/nosta tehoa niin paljon, että sillä ois jotain merkitystä.
On sillä se merkitys että auto ei enää olen sen (tyyppi-?)hyväksynnän mukainen mikä sille on uutena annettu ja sehän on ihan selkeä hylkäysperuste.

EreZ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.9.2004 12:17

ViestiKirjoittaja EreZ » 9.8.2008 0:28

On sillä se merkitys että auto ei enää olen sen (tyyppi-?)hyväksynnän mukainen mikä sille on uutena annettu ja sehän on ihan selkeä hylkäysperuste.

Just näin... älkää siis missään nimessä yrittäkö katsastaa lainvastaista autoa piste.

aza
-
Viestit: 133
Liittynyt: 15.8.2006 23:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja aza » 9.8.2008 1:31

Kummasti herättäny keskustelua tää aihe. Kantsii varmaa pitää autot vakioina nii ei tuu erimielisyyksiä :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.8.2008 7:41

Mikäli auto kuuluu E-hyväksyntä vaatimusten piiriin, on katastusmiehen velvollisuus hylätä se koristecoolerin takia. Vaikuttaa kumminkin keulan törmäysturvallisuuteen.


sittenhän sen vois jo hylätä (todennäköisesti) hyväksynnän vastaisesta puskuristakin? =)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.8.2008 8:01

jokaisellahan on oikeus keskeyttää katsastus jos alkaa touhu vituttaan:)

Eikös tämä autokatsastus mene nykyään niin, että katsuri pyytää avaimet ja kehottaa istumaan odotushuoneeseen ja ottamaan kupin kahvia. Takaisin tullessaan hänellä on valmiiksi leimatut laput ja ilmoitus korjattavista vioista. Ja vaikka omistaja kyyläisi katsurin touhuja seuratenkin, ei kai tämän ole pakko sanoa mitään havaitsemistaan puutteista ja vioista, ennen kuin katsastus on suoritettu.
sittenhän sen vois jo hylätä (todennäköisesti) hyväksynnän vastaisesta puskuristakin? =)
Pitää paikkansa, määräykset ovat nykyään varsin tiukat mm. jalankulkijoiden turvallisuuden takaamiseksi. Sen takia esim. valorautakin pitää olla EU-hyväksyttyä mallia.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 9.8.2008 8:24

Ja vaikka omistaja kyyläisi katsurin touhuja seuratenkin, ei kai tämän ole pakko sanoa mitään havaitsemistaan puutteista ja vioista, ennen kuin katsastus on suoritettu.

Kyllä saa olla varsinainen munapää inssi jos asiakas kävelee vieressä eikä se kysy tai sano mitään jos sillä on jotain epäselvää esim.coolerin koko. Kyllähän se inssi kysyy ne lupapaperit jne ennen kun se siihen lappuun ruksin laittaa ja leimansa lyö.

Kyllä se inssi on asiakaspalvelija ja palvelee ja ohjeistaa ihmisiä, varsinkin näiden uusien säädösten kanssa. Ei se siellä aina vaan ole vittuilemassa vaan varmasti moni ei edes tiedä tehneensä EU-vastaisia muutoksia ja siksi se inssi opastaa kuinka ne tehdään oikein. Sitten on niitä jotka eivät hyväksy EU:n säädöksiä ja inssi on aikalailla selaisessa tilanteessa, että palaute tulee hänelle vaikkakaan hän ei asiaan voi juurikaan vaikuttaa. Laita vaan vanha paikoilleen ja leimaa sillä.

NeoX-
-
Viestit: 22
Liittynyt: 10.9.2006 12:39

ViestiKirjoittaja NeoX- » 9.8.2008 12:47

Jep tää on kyl selvä peli jo :) Vanhan laitan hetkeks kiinni, ison coolerin jätän keulalle mahdollisimman pitkälle asennettuna paikalleen. Eihän tuo ole kun että heittää vanhan coolerin pultilla kiinni ja parit letkut klemmareilla kiinni, ei ole loppujen lopuks iso homma. Turhauttaa vaan. Mutta tottahan se on että hylätä se oli pakko. Työtäänhän se ukko teki. Tiedä sitten jos kolarin tms ajan ja cooleri on kiinni, mitä sitten seuraa.

Eli joo, asia selvis. Wanha cooleri takas ja leimalle ja uus takas.

Riksu89
-
Viestit: 311
Liittynyt: 16.1.2008 14:46

ViestiKirjoittaja Riksu89 » 18.9.2008 0:31

Onko muuten jollekin 3b passatin/ golf 4 ym saman aikakauden tyyppihyväksytyn auton omistajalle käynyt niin, ettei auto ole viritysputkiston takia mennyt katsastuksesta läpi? Itsellä on simonsin H1 cat-back (parempaan ei ollut rahaa, mutta ajaa asiansa), jossa ei ole tyyppihyväksyntää. Marteliuksilla sanottiin kyllä että jotkut inssit eivät katso edes onko putkisto tyyppihyväksytty, vaan laittavan heti korjauskehotuksen kunnei ole alkuperäisosa. Pelottaa vaan että joutuu ostaan uuden putkiston katsastukseen... Aattelin laittaa tän tähän topicciin, kun kuitenkin sivuaa hiukan edellä keskusteltua aihetta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.9.2008 8:44

ei kai sillä oo merkitystä koska saastelaitteet on alkuperäiset?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.9.2008 9:36

On, tyyppihyväksyttyyn autoon saa asentaa ainoastaan tyyppihyväksyttyjä osia. Karvanopista ja pissapojasuuttimista lähtien kaikki pitää olla ko. automalliin hyväksyttyjä noin kärjistäen.

JaniV
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.8.2008 4:03

ViestiKirjoittaja JaniV » 18.9.2008 9:42

ei kai sillä oo merkitystä koska saastelaitteet on alkuperäiset?

Ei tolla olekkaan väliä onko ne alkuperäiset, vaan sillä että onko ne E hyväksytyt ja myöskin TÛV laput pitää olla.... Tämäkin on näitä uusien autojen kivoja piirteitä...

kampe10
-
Viestit: 49
Liittynyt: 12.11.2007 1:02

ViestiKirjoittaja kampe10 » 18.9.2008 21:38

Eipä itellä ainakkaan inssi sanonu mitään vaikka putkisto on itte hitsailtu ja pelkästään yhdellä vaimentimella ko kävin tuon oman -98vm TDI passatin katsastamassa. madallus sarjastakkaan ei halunu mittään lappuja nähä ko muutos katsastin sille sen.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 20.9.2008 19:31

menee jo vähän offiksi, mutta kaverille tehtiin putisto A4 1.8TQ audiin alusta loppuun itse bilteman catilla ja kahdella halpis vaimentajalla. ei edes katista kysellyt, että onko hyväksytty malli. kehui että ompas yllättävän hyvin tehty putki, kun ovat yleensä kuulemma kunnon räpellyksiä.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 15.11.2012 14:41

Eihän niitä aina kysellä tai ihmetellä, mutta lähtökohtaisesti kannattaa varautua pahimpaan, eli totuuteen siitä, ettei auto ole laillinen jos vaaditut kohdat eivät täyty. Tuon asian kun oppii sisäistämään niin ei pitäisi katsurin kanssa tulla ongelmia koskaan.

Toinen juttu, ne VTT:n testit taitaa maksaa jotain puolentoista tonnin hujakoilla. Tuon kun budjetoisi heti lähtötilanteessa kun alkaa harrastelemaan (ei lopulta ole mikään mahdoton raha kun täällä katselee autoihin tehtyjä muutoksia ja käytettyä rahamäärää) niin kaikki olisi taas ok.

Helposti homma vaan menee vastusteluun ja koitetaan hakea hyväksyntää omalle käytännölle "koska muillakin" -periaatteella.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.11.2012 16:03

VTT:n mittaukset "maksaa mittaus 2500-3500 EUR, riippuen tarvittavien mittausten määrästä (1-3 kertaa)."

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 15.11.2012 16:06

Hinnat on näköjään nousseet muutaman vuoden sisään rajusti? Pari vuotta sitten, kun asia oli aiheellinen niin puhuttiin tuosta 1500€ luokasta.

Tuolla summalla kannattaa jo koettaa onneaan...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa