Korkea hc arvo, mk2 1.6 2E2:lla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

Korkea hc arvo, mk2 1.6 2E2:lla

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.7.2008 16:59

Ongelman nimi seuraava: Päästömittauksessa hc arvo ~1700 ja yläraja 600. Vaihoin kaasarin kumilaipan kun oikein vihelsi välistä, samaten kaasarin parempaan ja alipaineletkut kävin läpi/uusin osan. Käynti parani, mutta ei hc muuttunu miksikään seuraavassa mittauksessa. Sytkä on laitettu lampulla kohalleen. Puristuspainemittaukset kahdella eri mittarilla kertoo koneen olevan kunnossa. Sytkäpuolellakin alkaa olla kaikki uutta, edellisen hylsyn jälkeen vaihdoin tulpanjohdot originaaleihin (puolanjohto oli mallia silikooni), puolan, jakajan alipainesäätimen ja sytytysmodulin. Näillä ainakin kulkupuoli piristyi selvästi, aiemminkin kulki hyvin mutta rupesi nykimään ja pysyi vaivoin käynnissä kun CO arvo säädettiin sallitun alle.

Mitä vaihtoehtoja enää on jos ei taaskaan mene arvot alle sallitun?? Onko vaikutusta jos pakoputkessa on vaan yks vaimennin, nimittäin kun tiivistin liitokset niin mielestäni rupes vetämää paremmin mäet ylös, eli tarvisko olla muutama pönttö lisää vastapaineen takia?? Happea näytti silti olevan tuolla tiivistetylläkin putkella, mutta alle raja-arvon kummiskin.

Olis pitäny vissiin sittenki laittaa dieseliksi.. kohta yhden veron verran jo pitäny turhia säätömaksuja maksella + kaikki uudet osat ja muut.a
Viimeksi muokannut Jak3, 10.7.2008 21:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 8.7.2008 18:00

Putkellakin on tohon yllättävän paljon vaikutusta, epäilen silti ettei ihan noin paljon... Ittellä oli kerran sama ongelma yhen romun kanssa, ylitys tosin oli vaan luokkaa palttiarallaa 400-500...

Syyksi paljastui 3" ulostulo joka oli n. 25cm pitkä ja kaiken lisäksi DTM tyylinen elikkäs ylöspäin käännelty. Naapurikorjaamossa kun kokeiltiin kaikkea niin tungettiin se anturi ihan sinne itse äänenvaimentimeen asti (joka luonnollisesti oli 1,25 tuumaa pienempi kun ulostulo =D). Ongelma korjattu, lukemat oli rajojen sisällä.

Tässä tapauksessa ne kaasut ilmeisestikin pääsi sekottumaan ulkoilman kanssa, jonka seurauksena arvot heitteli häränpyllyä... Taikka vieläkin todennäköisemmin tämä oli niitä henkimaailman hommia, sillä en voi käsittää miten pakokaasun sekottuminen ulkoilmaan nostaa hc:tä 500...? Heh.

Ootko vielä tarkistellu ilmanputsaria tai imusarjan ja kannen välisiä tiivisteitä? Tai onko mahdollista että kone huohottaa niin pirusti että näkyy noin korkeena HC:na? Kun toi härvelihän monen muun lailla huohottelee kaasarin imupuolelle. Kaikki nämä ja muutkin viat ovat mahdollisia, MUTTA:

Todennäköisimmäksi viaksi arvailisin kuitenkin kaasarin säädöt, tavalla taikka toisella. Esim.ruuvvattu liian rikkaalle, jolloin tyhjäkäynti laskee, ja sitä sitten taas nostettu joko siitä kylmäkäynti hässäkän takana olevasta 13?mm kannasta, tai sieltä kuskinpuolen vivustohässäkän kuusiokolojen alta. Tai sama toisinpäin. Kiihdytyspumpussakin voi olla vikaa, koho saattaa olla vääntyny tai vaikka paluupuolen bensaletku ahdistuksessa (kannattaa puhallella).

Siinäpä niin että alkuun pääsee... =D

P.S. Vika voi kyllä todella olla muuallakin kun kaasarissa, mutta mulla ei vaan kaikenmaailman kikkailujen jälkeen enää usko riitä siihen härveliin.. Toimii kyllä loistavasti, JOS toimii. =)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.7.2008 18:11

Palamatonta bensaahan tuo on. Sytytysvika tai venttiilivuoto.

Pistäppäs loputkin arvot esille.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.7.2008 18:51

Perkele, tuossa on 3" DTM-tyyliset tuplaputkenpäät :D En oo hoksinu kattoa miten ne on tunkenu sitä anturia, pitääpä sanoa että puskee niin syvälle ku saa enskerran ettei siitä olis kiinni.

Ilmansuodatin on uusi, samaten imu- ja pakosarjojen tiivisteet, ja pitäs olla pultitkin kiinni. Imusarjaan suihkittu about 5 litraa vettä, eikä ole käynti muuttunu joten lienee ok. Tiivistepinnat samaten tarkistettu viivottimella että on suorat. Koneeseen tehty myös vanhanajan karstanpoisto, eli vesisumua putsariin ja kovilla kierroksilla käytelty.

Huohotteleehan tuo kyllä sinne putsariin, vois tunkea huohotusputken suoraan kartanolle ja tukkia tuosta putsarista sen reiän. Tuskin kone väljä on, 280t rullattu ja kulkupuoli on kyllä kunnossa noiden tulpanjohtojen vaihdon jälkeen, hyvin kiskoo vaikka lootana 4T pitkällä viitosella. Puristuspaineita tuli 13-14 kiloa. Virranjakaja pyörii kuten kuuluu, hall anturiki on vaihettu ja tulpat kolmikärki-NGK:t. Jakajassa Bremin kansi ja pyörin.

Arvot oli ekalla mittauksella CO 1,54, HC 1742, CO2 10,60, O2 5%. Toisella mittauksella CO 7,5 (säädettiin alle 2:n), HC 2042 (tippui muutamalla sadalla), CO2 en muista, O2 3,6%. Ja tuota toista mittausta ennen vaihdettu kaasari, kumilaippa sekä alipaineletkut ja muuta pienempää.

Paluuletkussa kyllä tavara juoksee, bensapumpunkin vaihdoin kun vanha piti ihmeellisiä ääniä aina ajon jälkeen. Painetta ei kerää tankkiin. Kaasarin puolesta auto tuntuis toimivan, lähtee käyntiin ku avainta näyttää, kylmänä käy hetken isoilla kierroksilla ja putoaa sitten normaaliin, joskin hivenen rikkaalla rupsuttelee tovin mutta lämmetessä asettuu. Kaasun junttaa pohjaan niin silloin lähtee eikä yritäkkään empiä, sama oliko vaihde ykkösellä tai viitosella.
Viimeksi muokannut Jak3, 8.7.2008 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 8.7.2008 19:15

Mitähän tuolle omalle osais tehdä, HC 680/600

Eikä kyllä ole minkäänlaista viritystä tehty.

Koneena 1.3 kaasari, tarkemmin en osaa sanoa :D Inssi vaan sano että tulppien vaihto vois auttaa, mutta otetaanhan kuitenkin nyt siltäkin kannalta että vaihdetaan muutakin jos pitää vaihtaa

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.7.2008 19:18

Kattele tuota listaa mitä oon ite uusinu, kai sulla edes joku nuista auttaa ku ylitys vaan nuin vähän :)

Prkl kai ne on kiristäny nuita päästörajoja ku näin on tiukilla, ainaki 2 vuotta sitte CO arvo sai olla 4,5 kun nyt 3,5. Tosin 470 tuhatta rullattu 1.6 jetta meni rimaa hipoen päästöistä läpi yhellä kaverilla niin kai se nyt tuokin pitää jo pikkuhiljaa saada..

Sytytysvika tai venttiilivuoto


Sytkäosat vaihettu kaikki, venttiilit tuskin valskaa jos tulee tasaset paineet joka pytystä? Käynti samanlaista kuin kaikilla kasitappisilla, välillä vähän tupsahtelee putkenpäästä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 8.7.2008 22:32

Aika huolestuttavan paljon happea mittauksessa. Putki vuotaa tai/ja kaasuttimen säädöt liian rikkaalla.

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 8.7.2008 23:01

Ei siitä hapesta kannata välittää. Kyllä sieltä tuollaisilla HC arvoilla tulee helposti myös happea, vaikkei putki vuotaisikaan (ja vaikka vuotaisi, ei se HC arvoa nosta). Eli jos tuollaisia määriä kulkee palamatonta bensaa koneesta läpi, tulee koneen läpi myös "palamatonta ilmaa" (tämän voisi varmaan fiksumminkin ilmaista) joka näkyy happiarvoissa.

Seokset on CO arvon perusteella aika hyvin kohdallaan.

Onko jako kohdillaan? Kone vakio?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.7.2008 10:16

Jako on kohdallaan, ykköspytty ykk:ssa niin nokkapyörän merkki on venttiilikopan etureunan tasalla. Tuskin vois väärinkään olla, kun auton toiminnassa ei ole juuri moittimista, eikä pahemmin ollut aivan alun alkaenkaan kun ensi kertaa vein mittariin! Täytyy silti vielä varmistaa..

Pakosarjakin on vaihdettu ehjään, tai oli siinä hiushalkeama mutta ei sentään ollu puoliksi poikki niinkuin vanha.. Etuputki on ainoa vanha osa tuossa putkistossa, ja ei siinä halkeamia näkynyt kun tiirailin. Auton käydessä ei kyllä tuhinoita putkesta kuulu sen tiivistyksen jälkeen, altapäin kuunnellessa. Ei kai kaasari tuohon voi vaikuttaa kun toinen jo menossa,eikä muuttunut mihinkään? Tuo vieläpä vähän ajetusta (210tkm) koneesta.

Eipä ole konetta tullut auottua, mutta uskoakseni se vakio on. Tosin nokan vois kyllä tarkistaa, samalla vaihtas venttiilikopan tiivisteen kun pikkusen kostunu..

CO arvon sääti viime kerralla 0,20:een eikä silti hc pudonnu tarpeeksi, käviköhän edes alle tuhannen.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 9.7.2008 16:44

Hämmennetään vielä...vaikka paljon on jo asioita puhuttu ja tehty.

Paljonko on lambda? Käykö laihalla, sopivalla vai rikkaalla nyt tyhjäkäyntiä?
Kärsiikö säätää laihemmalle ja sitten korjata tyhjäkäynti ruuvilla, jos ei pysy käynnissä?

BTW
Eli olet silloin 2v sitte ollut liikkeellä 09/86 tai vanhemmalla autolla...eli CO raja 4,5. tai katsastaja tulkinnu väärin.
Siitä eteenpäin CO raja on CO 3,5.
Myös HC muuttu 1000 vs. 600.

poffi
-
Viestit: 86
Liittynyt: 21.9.2007 21:30

ViestiKirjoittaja poffi » 9.7.2008 17:17

jos on tupla ulos tulo toinen putken pää on tukittava. eli tunget sinne isolla rukarilla vaikka vanhat paskaiset kalsarit jotka aikuselta mieheltä pitäisi löytyä heh :) no asiaan näin ne on aina korjaus ohjeiden mukaan mitattu tupla ulostuloilla esim.g2 gti jossa vakiona tupla ulostulo. ja mittaus ilman pakokaasu imuria tai letku höllästi kiinni vapaana olevaan putkeen ilman imua se nimittäin myös sotkee todellisia arvoja.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.7.2008 17:20

Puuh, mitähän olis se lambda ollu, ainaki viimeksi taisi näyttää alle yhtä. Samalla siis kun oli tuo CO 7,5. Ei jaksa muistaa mikä se oli kun säädettiin laihemmalle, mitään tulosteita en ole saanu. Vikalistassakaan ei tuota lambda arvoa lukenu.

Autoa ei ole saanu sammumaan yhessäkään mittauksessa, ei tuossakaan milloin kokeiltiin säätää CO tuohon 0,2 vaikkei kaukana kyllä ollu.

Huomenna vien taas mittariin kiinni, saa nähä miten käy. Tuon paremmin en kyllä saa tuota toimimaan, vissiin otettava se kansi sitten auki tarkasteluun jos taas pomppaa..

Jaahas, no se oli -81 kolvi mitä sillon pari vuotta sitten leimailtiin, en tiennykkään tuosta rajasta.

Niin ja viimeks tukittiin se toinen putkenpää.

Ippe.A
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.12.2006 19:14

ViestiKirjoittaja Ippe.A » 9.7.2008 17:33

Kuulemma kahvikupillisella tenttua tankkiin saa huonommankin kotteron päästöistä läpi katsastuksessa... :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.7.2008 18:25

Mitäs tuo on käytössä kuluttanut?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.7.2008 19:05

Eipä sille aivan älyttömiä ole bensa maistunu, en tosin ole laskenu kun muutamalla kympillä aina tankannu ja kyllä niillä muutaman sata kilsaa ajelee.

Mutta, tuli nyt otettua se venakoppa viimein pois kun sade hellitti, tallikin pirulainen varattuna. Näkymä on tällainen. Vika taitaa siis olla nimeltään ABT, tai niin tuossa kepakossa ainakin lukee :)

Tosin näyttäis olevan tuo nokka yhden hampaan myöhäisellä, kun alakerta ykk:ssa tarkasti kohdallaan.

Eikä näytä hc arvot laskeneen tippaakaan vaikka tuon jaonkin sai kohilleen, eli nokka vaihtoon niin tottapa tuo tokenee.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.7.2008 21:23

Ja ei hellitä, vakionokka paikoillaan mutta taisi yhdestä pytystä häipätä puristukset. Nakuttaa ja käy kolmella, voisi kokeeksi vaihtaa nostimet (toisesta kannesta, haittaako?) Tai sitten suosiolla kansi ylös ja koneistamon kautta. Stana, eipä ole mokomat kakkapallot aiemmin näin paljoa vastustaneet, pitikö se laittaa to, toj, no vittu tojota :D

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 10.7.2008 22:04

männänrenkaat...(jos tulpat vaihdettu)

nimin. kokemuksia

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.7.2008 22:35

Reilun 1000km rullannu parin viime viikon aikana ilman käyntiropleemia tai vastaavia, ainut haitta ollu tuo korkea hc. Minkä takia läksin ylipäätään vaihtaa takasi vakionokkaan ja sillä nyt tekee tuon, niin tuskin sieltä männänrenkaat on yhtäkkiä menny koska viimeks tänään auto kulki oikein mallikkaasti virinokka paikallaan. Viikko sitten mitattiin puristuspaineet 13-14 kiloa, koneessa sen 1000km ajetut öljyt eikä ole ylärajasta häipyny mihinkään. Tulpat kaikki näytti samanlaisilta.

Pitää selvittää mikä pytty on pimeä, vaihtaa siihen nostimet ja koittaa. Onneksi on täys varakansi suoraan ajosta, se varmaanki täytyy sitte pistää paikalleen (koeponnistuksen ja plaanauksen jälkeen) uuden tiivisteen päälle.

Voihan se varmaan vaikuttaa jos tuommonen mikälie 300 asteinen nokka on kiini hydrokannessa, läpipaskoilla öljyillä jumitut nostimet (rallattivat alkuun,hiljeni miltei kokonaa kun huuhtelin koneen ja kunnon öljyt), ja sitten nakataan vähintäänki mieto versio päälle.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.7.2008 23:09

Tarkastappa jarrutehostimen kalvo... Mulla oli Sierrassa joskus palamattomia joku 1700 kun oli jarrutehostajan kalvo paskana ja imi sieltä kautta ylimääräistä ilmaa koneeseen. Ja kuulosti juurikin siltä, että olisi käynyt kolmella, sellaista puputusta tyhjäkäynti.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.7.2008 23:24

Jarrupoljin on normaalin tuntunen ja alipaine järjestelmä toimii, jakajasta vaikka nyppää sen letkun irti niin hyvä ettei sormea imaise sinne :) Uskoakseni on siis kunnossa, mutta vois silti kokeilla ottamalla pois sen putken tehostimesta ja tukkimalla. Tosin tuota nakutusta se ei varmaan poista.. aiemmin ei ole kolmella käynyt.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.7.2008 23:25

No tuotanoin... Oli mullakin jarrut ihan normaalin tuntuiset.

Tosin tuo nakutus voi johtua siitä, että joku nostin on jumissa ja venttiili kantaa. Ei muuta ku tutkimaan...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.7.2008 23:31

Pakkohan se on koittaa, kansi on kyllä viiminen minkä tuosta auki otan kun niin perkeleen hyvin toiminu tuolla virinokalla :D Onneksi nuita tehostimiaki on siunaantunu..

Joo nostinta epäilen koska ne on tosiaan ralisseet aiemminki, aika radikaali ero kummiskin noilla nokilla nostoissa sunmuissa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.7.2008 21:14

Tulipa taas purettua nokka ja muut pois, ja oikeaksi osoittautu epäilykset eli 7kpl nostimia oli täysin jumissa. Yks sentään vähän liikahteli. Vaihtokannesta ehjät INA:n nostimet paikoilleen, romut läjään ja auto käyntiin. Aika roisia meteliä nostimet piti, mutta varovaista testiajelua ja kun lämmöt nous normaaliin niin siihen hiljenivät. Tyhjäkäynnillä ei enää ravistele, käy muutenki pirun sievästi eli eiköhän tää taistelu ole tältä erää tässä :)

Kiitos kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 15.7.2008 19:39

Joo ei, ei vieläkään. Tosin nyt kävi jo lähellä raja-arvoa tuo hc mutta mitä kauempaa oli mittarissa niin rupes vaan nousemaan. Jarrutehostimen kalvoki tuli testattua, on kunnossa. Eipä sitten muuta kuin kansi vaihtoon, nyt pelaa ja menipähän päästöistä. Oli se tosin pakosarjakin halki, ja vanhassa kannessa menny taas ne ehjät nostimet jumiin.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 21.7.2009 16:41

Tämä topicci nyt on taivaan vanha jne, mutta kysynpä silti että miksi säädit CO arvo niin alas kuin 0,2. Sehän saa olla sen 3,5 niinkun tossa kirjottettiinki. Ohjearvona haynes ilmoittaa 0,5-1,5.

Miten olisi käynyt jos olisit säätänyt tuon CO on jonnekkin 1,5:n paikeille.

itse säädin 32/34 DMTL webrulla saman ikäisen 1,8 Golperon COn 1,0:n ja HC oli noin 130... Kierroksilla olis menny vähäpäästöisestä eli oli alle 100.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.7.2009 22:53

Tuo 0,2 oli vain kokeilu, ei sitä siihen sillon voinu jättää ku tainnu kunnolla edes käydä. Sitä seosta kyllä ruuvailtiin suuntaan jos toiseen sillon ku ainaki 4 kertaa käytin päästömittauksessa.

Muistaakseni sen kansirempan jälkeen ku vei mittariin niin pomppi ne HC:t koholla sillonki, mutta syynä oli se ku oltiin säädetty sytkä kohalleen alipaineletku irrallaan jakajasta, se irti/tukkoon niin HC laski reilusti alle sen ylärajan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa