BMW I3 käyttökokemuksia

Sähköautoihin, Hybrideihin ja vastaaviin aiheeseen liittyvät tarinoinnit

Valvoja: ffp jäsenet

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8316
Liittynyt: 17.7.2003 13:27
Auto: 2 x quattro, 2 x Golf, BMW ja Volvo

BMW I3 käyttökokemuksia

ViestiKirjoittaja rolle » 2.1.2018 23:45

Insinööri kun ei pysty luomaan käsitystä uusista asioista ilman omakohtaista kokemusta, niin vajaa pari kuukautta sitten hankin perheelle toiseksi autoksi 2014 mallisen BMW i3 60Ah REX mallin.

Sähköautot ovat kiinnostaneet siitä saakka, kun aikanaan ajoin pari päivää Fisker Karmalla. Sähköisen voimalinjan ominaisuudet ovat käyttöautoon erinomaiset. Ajaminen on todella vaivatonta, ei vaihteita, paljon vääntöä, välitön reagointi.

Vuoden 2012 jälkeen moni asia on muuttunut, ja viimeisen parin vuoden aikana sähköautojen hintataso on muuttunut myös palkansaajalle sopivammaksi. Julkista latausinfraa on ilmestynyt paljon, joten syksyn aikana ajatukset sähköisestä liikkumisesta vahvistuivat.

Ensin suunnitelmana oli hankkia eGolf työsuhdeautoksi, työmaalla kun toimenkuvakin sopivasti muuttui akkutekniikkaan liittyväksi, mutta täällä maaseudulla julkisia latureita on vielä rajatusti, joten valinta kääntyi range extenderillä varustettuun Bemariin. Puhtaaseen sähköautoon ei vielä uskallus riittänyt :D

BMW I3 on tarkoitettu puhtaasti sähköautona käytettäväksi, mutta 650 kuutioinen REX bensamoottori takaa reilu 100 km lisää matkaa kun akku loppuu. Tankin koko on vaivaiset 10 litraa. Muutenkin bemari on varsin rohkeasti lähtenyt haastamaan perinteisiä konsepteja. Auton energiankulutukseen on kiinnitetty paljon huomiota. Täyshiilikuituinen kori, kapeat renkaat, voimakas regenerointi jne tekevät autosta monessa mielessä erilaisen kuin sähköistetty Golf. Hyvässä ja pahassa.

Nyt autolla on ajettu 3500 km meidän perheessä ja ruma sähköbemari on ollut yllättävän positiivinen kokemus. Uskon vahvasti, että tästä toinen auto tulee olemaan meillä jatkossakin sähkökäyttöinen.

Rouvan työmatka on 85 km / päivä, joten lähes kaikki ajot on tehty ilman bensa-apua. Keskikulutus 18,8 kWh/100 km. Liki kolmanneksen tästä energiasta on tarjonnut VSV Laitilasta löytyvän ilmaisen DC pikalaturin muodossa. Bensaa Range extederissä on kulunut 7 litraa. Sähköautolla liikennöintihän on TODELLA edullista. Kotilatauksellakin energiakustannus on noin 2 euroa / 100 km, kun huomioi noin 10 % lataushäviön. Useat julkiset laturit ovat vielä tällä hetkellä ilmaisia.

Tekniikan maailmasta tutulla teemalla:
Kiitämme:
- Sähköisen voimalinjan ajettavuus ja äänettömyys sekä suorituskyky.
- Insinööriporno (auton käyttöjärjestelmä ja täyshiilikuitukori mm)
- liikkumisen kustannukset alle 20% aiemman dieselajokin kuluista
- ajoneuvon kääntösäde todella pieni.
- pienen auton kookkaat sisätilat
- kotilataus onnistuu helposti 10A pistorasiasta (latausteho säädettävissä)
- tehokas lämmityslaite
Moitimme:
- Kaapparimallisten takaovien käytettävyys ahtaissa väleissä
- Käytös liukkaissa olosuhteissa, paljon vääntöä, takaveto, lyhyt akseliväli, voimakas moottorijarrutus -> ESP joutuu töihin.
- Pienehkö alle 20 kWh akku
- REX käynnissä kuullostaa mopoautolta
- näyttää mopoautolta
- nopea ohjaus tekee matka-ajosta hieman levotonta (liittynee Bemarin ajajan auto - filosofiaan)

Länsisuomalaisessa talvikelissä pieniakkuisella Bemarilla pääsee vajaat 100 km ilman latausta tai REX apua. Tämä on riittävästi useimman päivittäiseen työmatka-ajoon. Niin myös meidän rouvan. Pikalaturissa akku latautuu 0->80 %:iin reilussa vartissa, 10 A sulakkeen schuko pistokkeesta akun nollasta täyteen latausaika on noin 7 tuntia. Eli yön aikana. 16A sulakkeen takaa aikaa menee reilu tunti vähemmän. Bemarin sisäinen akkulaturi on vain yksivaiheinen, joten kovin nopeaa AC latausta auto ei tue. Uusimmissa malleissa monella merkillä on sisäinen 3 vaihelaturi, jolloin 32 A voimavirtapistokkeestakin pääsee varsin hyvään latausnopeuteen.

Jotta auto olisi järkevästi käytettävissä pelkällä akulla ja pidemmällä siirtymällä tulisi akun olla noin 50 kWh. Tuolloin range maantienopeuksissa olisi 250 kilometrin luokkaa, kaupungissa voisi päästä yli 300 km. Pikalaturilla tulisi äkkiä 200 km lisää

Käykää ihmeessa koeajamassa sähköautoja. Autoilussa voi kokea jotain uutta, ja uusi on aina mielenkiintoista. Tykkäsi tai ei.
Liitteet
23755473_10215010363273281_2137667979462558880_n.jpg
Sähkövatkain
23755473_10215010363273281_2137667979462558880_n.jpg (124.52 KiB) Katsottu 5437 kertaa

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

© since 2000 - ffp