aluvanteiden kiristys momentti

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

joksa_
-
Viestit: 91
Liittynyt: 24.10.2007 11:37

aluvanteiden kiristys momentti

ViestiKirjoittaja joksa_ » 21.3.2008 12:11

eli mihin kireyteen on järkevää kiristää aluvanteet?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 21.3.2008 12:40

100Nm ellet oo raktoriin laittamassa aluvanteita.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 21.3.2008 13:18

ite oon käyttäny 'aika tiukka mut aukee joskus' kireyttä

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 21.3.2008 13:26

Joo, 100-120 Nm ja muista jälkikiristys

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 21.3.2008 13:27

Ite oon katsonut kiristysmomentin manuaalista. siellä se on yleensä ~120Nm.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 21.3.2008 16:29

Valitettavan usein kesärenkaita vaihtaessa näkee esim. TI-hallilla kavereita, jotka käytännössä hyppii ristikkoavaimen päällä vanteita kiristäessä. 120Nm ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mikään kummoinen momentti ja sen saavuttaa helposti ristikkoavaimellakin ihan käsivoimin kiristämällä.

Ite olen tykännyt laittaa ruuvien kierteisiin myös hieman öljyä niin eivät jumiudu niin pahasti. Kartio-osaan ei missään nimessä mitään ylimääräistä!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.3.2008 17:32

Itse mielellän laitan myös kartioon kun muuten jumii siihen se pultti.

Momenttikin tosin on "hieman" yläkanttiin, kuten useilla...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 21.3.2008 18:14

Tekniikan maailmassahan oli vertailua eri puljuista joissa renkaanvaihtoo oli teetetty. Oli muutaman firman kohdalla loppunu TM:n miesten momenttiavaimesta asteikko kesken. Aika kireessä jo.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.3.2008 18:39

120-130nm ainaski paikallinen rengasfirma käyttää... eikä oo nyt hirveän tiukassa

Vessu
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.3.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Vessu » 21.3.2008 19:26

Tuo pulttien öljyäminen ei ole aina suositeltavaa.
Ruuvikitka muuttuu ja momenttiarvo ei ole se mikä pitäisi.
Itse olen pyyhkäissyt teräs tai messinki harjalla kierteet puhtaaksi ja sitten momenttiin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.3.2008 20:54

12 vuotta olen aluvanteita käsin kiristänyt eikä ole jälkikiristetty eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Pultit on aina öljytty asennuksessa.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 21.3.2008 21:21

ei ole niin yksiselitteinen momentin suhteen

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.3.2008 21:23

Öljyn kanssa momentti menee hieman kireämmäksi kuin ilman, ei liene pahaksi. Myös kupari- tai alumiinitahna on toimiva aine.

E: Tai siis momentti ei mene kireämmäksi vaan vannetta napaa kohti puristava voima :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.3.2008 9:10

Audifinnsilla on parin sivun verran taiteltu peistä momenteista ja pulttien rasvauksesta. Tämä aihehan lankeaa siihen samaan kategoriaan kuin kitka-nastakeskysymyskin, josta myös jokaisella on oma, vankka mielipiteensä.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 22.3.2008 11:39

Jees, ei apinanraivolla, eikä taas siihenkään kohtaan jossa ensimmäisenä alkaa ottamaan kiinni. Tervettä järkeä ja ajattelua kun tässäkin käyttää niin selviää parhaiten, eikä minkään momenttiavaimen kanssa. Tervaspraytä olen itse käyttänyt, aukeaa pultit helpommin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.3.2008 15:27

Momenttiavaihan ja annetut momentit on ihan turhia homosteluasioita. Kunnon mies jos käyttää momenttiavaintakin niin vetää vielä sen varttikierroksen annetun momentin päälle...
Ei niitä momentteja ihan turhaan anneta, ne ovat toimivat kiristysmomentit niin miksi niitä ei voi käyttää?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 22.3.2008 16:24

Jimmen kanssa samoilla linjoilla. Terva ja paremman puutteessa vaikka kuparitahna.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.3.2008 17:03

Sen mitä olen 26 vuotta VAG -konsernin tuotteilla ajellut, koskaan en ole tarvinnut muuta kuin auton oman pulttiavaimen. En ole koskaan jälkikiristänyt eikä myöskään koskaan ole pultit löystyneet. Nykyisessä Caravellessa taitaa olla vain itsekiristyvät pultit, kun omalla vääntimellä kiristetyt pultit vaativat avaamiseen jatkovarren.
Kierteisiin tai kartioihin en näe mitään syytä laittaa liukasteita.

Whitebe
-
Viestit: 281
Liittynyt: 17.12.2006 20:49

psd

ViestiKirjoittaja Whitebe » 22.3.2008 18:03

volkkari taitaa suositella 3b passattiin 120nm kiristys momenttia

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.3.2008 18:08

Lukkarin kanssa samoilla linjoilla mutta kyllä kierteisiin/kartioon jotain kannattaa ruikkia, muutaman kerran olen joutunut kuivia peltivanteen pultteja tien päällä availemaan ja melkoinen superman piti olla että ristikkoavaimella sai käsin kiristetyt pultit auki, nyt matkassa on teleskooppiavain.

Mutta eiköhän tämä aihe ollut taas tässä vai tehdäänkö joka hemmetin kevät/syksy sama topicci aina uudelleen??

Eli ne jotka kiristää momenttiin niin kiristää niin ja ne joilla ranteet kunnossa niin kiristää käsin.
Liukkaria saa ja voi käyttää, kuivanakin saa vetää omalla vastuulla.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 23.3.2008 1:32

sitten ku napsahtaa ja vähän takasinpäin.

oma kiristysmomentti renkaitten kans on juurikin tuota väärää koulukuntaa. pitäs vaan oppia luottamaan, tuntuu vain niin olemattomalta tuo 120Nm

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 23.3.2008 9:22

Siihen asti niitä kiritään kun kuuluu rutinaa ja vanne halkeaa :D

ei vaan, kyllä sen tuntee millon ne pultit on sopivan kireällä.. sillai että pultti pysähtyy mutta pystyy kuitenkin tiukemmalle vetämään, kirii vielä vähän.. eikä ole kesken ajon irronneet :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.3.2008 10:14

Joskus -80 -luvulla nuorena kossina, kun en autoilusta tajunnut juuri mitään, rasvasin vielä pyöränpultit. Sitten, kun se rasva lämmettyään ajautui jarrurummun sisälle ja jarrukenkiin, jotka tietty piti vaihtaa, opin jotakin. Joku tietysti kohta sanoo, että ei sitä rasvaa niin paljoa tarvita. Ei niin.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.11.2009 0:34

Renkaita vaihtaessa totesin, että kolmea rengasta en olisi saanut vaihdettua tien päällä, koska kolmessa pyörässä neljästä oli, pultti joita ei saanut auki ajoneuvon vakiovarusteena olleella avaimella.
Kuinka todennäköistä on, että kiinnityspultti juuttuu niin piukkaan, että sitä ei saa auki ajoneuvossa mukana tulleella avaimella, jos pultti kiristetään oikeaan kireyteen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.11.2009 1:17

Kuulostaa epäsopivilta materiaaleilta.

Jotkut halvat pultit ja vanteet hapettuu jumiin joka kausi ja alkuperäiset vanteet ja pultit ei oo ikinä jumissa...

Liittynee siihen hapettumiseen ja metallien "jalousjärjestykseen".

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 11.11.2009 8:52

Jotkut halvat pultit ja vanteet hapettuu jumiin joka kausi ja alkuperäiset vanteet ja pultit ei oo ikinä jumissa...

VW:n OEM-aluvanteet tuntuu olevan sitten halpiksia, sillä nyt kahtena vuonna on joutunut sigun Volkkarin viemään liikkeeseen kun on pitänyt vaihtaa kesärenkaista talvikumeihin, eli aluvanteesta teräsvanteeseen. Pultit irtoaa hyvin, mutta vanne pysyy navassa kiinni niin kovaa ettei edes hallitunkin kanssa uskalla alkaa repimään. Keväällä vastaavasti ei mitään ongelmia.

Ja ei, kuparitahna ei ole se oikea ratkaisu. Kokeiltu, ei auttanut.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.11.2009 10:28

Sisu tervaspray on mulla ainakin toiminu tossa, ja aina kun vanteet vaihdan, putsaan teräsharjalla ja jarrukliinerillä vanhat tervat / paskat veks. Japanilaisissa on törmätty enemmän tähän ongelmaan että mikään ei tuolla peltivanteen/navan välissä auta, ne joutuu irroittamaan lekalla aina :D

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 11.11.2009 10:35

Ilmakonemiehet muistaa sitten kiristää pultit pienimmällä vaihteella, jos siis on pakko pyssyllä kiriä. Ihan yleisestikin kannattaa olla varovainen noiden alumiiniseosvanteiden kanssa, pulttikoneella saa lastua irti aika helposti.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 11.11.2009 13:52

Japelle kiitos tervaspray-vinkista. Joku sanoi että kuparitahna saattaa jopa pahentaa kiinnijumiutumista, ja että alumiinitahna olisi parempaa. Enivei, terva ei taida olla metalli, joten sen jalompi-epäjalompi -suhteesta ei tarvitse välittää.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 11.11.2009 14:34

Ainakin koulussa pitää kiristää vanteet, riippumatta siitä onko pelti vai alupömpelit, niin 100Nm

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 11.11.2009 16:02

Mulle sanottiin rengasliikkeessä T5 porterin aluvanteisiin 140 Nm. Talvialut on tuossakin lekalla vaihdettavaa mallia.
Audissa olen käyttänyt samaa lukemaa ja raakaa tervaa pulteissa. Isolla lääkeruiskulla saa kätevästi sen vähän tervan pulttiin. Avaus orkkisavaimella tuskin onnistuu, mutta eipä tuommonen halpa momenttiavain paljoa maksa joten se ja 17mm hylsy kulkee yleensä mukana. Hifistelyyn sitten paremmat avaimet tallissa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.11.2009 16:15

Kamasan teleskooppimallin pyöränmutteriavain 17/19 mm hylsyllä maksaa ovh vissiin kympin verran, Varaosamaailmassa oli juuri tarjouksessa 7,90€. Hyvin suositeltava ostos, jossa on hinta-laatusuhde kohdallaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.11.2009 17:31

Ainakin koulussa pitää kiristää vanteet, riippumatta siitä onko pelti vai alupömpelit, niin 100Nm

Juu niin meilläkin, mut toi on vihreellistä. Se pitää kiristää auton valmistajan momenttiin, joka ei joka autossa ole 100NM, vaan voi olla jopa aika paljon enemmänkin

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 11.11.2009 18:08

Jep, Sharanissa aluvanteen momentti 170NM. Että kannattaa tsekata sitä ohjetta, jos vaikka löytys mainintaa.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 11.11.2009 18:10

Pultit irtoaa hyvin, mutta vanne pysyy navassa kiinni niin kovaa ettei edes hallitunkin kanssa uskalla alkaa repimään.


Edellisessä vaunussa oli tuo ongelma aina keväisin teräspeltivanteita autosta erotettaessa. Ei auttanut navan puhdistus eikä rasvaus. Parin kerran jälkeen keksin konstin: Pultteja kierros-pari auki, sitten pihalla hölkkävauhdista terävä jarrutus, ja näin vanteet irtosivat navasta.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 11.11.2009 21:01

Huhhuh, jää tekemättä mulla - vaikka olisi vain kierros-pari auki. Täytyy vissiin esittää taas tyhmää ja käydä marmoritiskillä kysymässä virallinen kanta asiaan...

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 12.11.2009 22:45

120nm

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 13.11.2009 17:22

100Nm oon laittanu niin siviiliauton, kuin ralli ja rallicross vehkeittenki pultit ja kiinni ovat pysyneet.

Flame
-
Viestit: 140
Liittynyt: 28.12.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Flame » 13.11.2009 23:09

Jotkut käyttävät tervaspraytä pultteihin..mutta eikö toi kerää hiekkaa sun muuta töhkää?
Vai onko hieman laimeampaa tavaraa mitä veneterva :D

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 13.11.2009 23:24

tervaspray antaa väärän momenttiarvon, koska se on niin paksua ja tahmeeta että tukkii kierteet, keraaminen tahna on parempaa.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 14.11.2009 12:29

Ei kyllä tervaspray mitään kovin paksua ole, hyvin juoksevaa! Ite töissä sitä käytän ja vanteet yleensä laitan siihen 120nm tienoille momenttiin :)

D1ablo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 21.1.2007 20:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja D1ablo » 15.11.2009 23:57

Töissä tulee käytettyä sellaista nyrkkisääntöä momentissa, että kierteen paksuusx10. Eli 12mm kierteellä olevat 120Nm ja 14mm kierteellä 140Nm. Vuodessa tulee vaihdeltua muutaman tuhannen auton pyörät, eikä tällä säännöllä ole ongelmia ollut. Vanteet ja pultit kestävät nuo momentit helposti enkä jälkikiristyksissä ole ainakaan momentista johtuvaa löystymistä havainnut.

Nikke L
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.3.2007 22:10

ViestiKirjoittaja Nikke L » 18.4.2012 9:33

T5 transportertin pultit tulee laittaa 180mN momettiin ohjekirjan mukaan. Itse tuli tarkisettua kun eturenkaasta katos kaikki pultit viime kesänä. Orkkis pulteista oli kyse, joissa on irtonainen holkki pultissa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa