Taloudellinen ajaminen.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

Taloudellinen ajaminen.

ViestiKirjoittaja Puzkis » 4.2.2008 16:10

http://www.treatise.eu.com/UserFiles/File/Taloudellinen%20ajaminen%20Manual_FI.pdf

Tuota ja autokouluopetusta koskien olisi muutama kysymys taloudellisen ajamisen soveltamisesta vanhempiin <1990 kaasuttimella varustettuihin autoihin.

Ylämäessä tavoitteena on ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja pitää kaasupoljin
melkein pohjassa. Usein väitetään, että kaasupolkimen pitäminen näin alhaalla
pienillä kierroksilla rasittaa autoa liikaa. Moottorivalmistajat ovat kuitenkin
suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella
kierrosnopeuden ollessa kuorma- ja linja-autoilla noin 1000 rpm, ja henkilöautoilla
noin 1200 - 1300 rpm.

Auton moottorin tehokkuus
paranee myös silloin kun moottorikuormitus on suuri, eli kun kaasua annetaan lisää
pienillä kierrosnopeuksilla. Näissä olosuhteissa moottori toimii tehokkaammin.
Kiihdytettäessä tehokkain ajotapa on siis vaihtaa isommalle vaihteelle heti kun
mahdollista (pienillä kierrosnopeuksilla) ja kuormittaa moottoria suhteellisen paljon.


Näinhän sitä väitetään, että auto hajoaa. Mihin siis uskoa? Voiko esim. kakkista rasittaa vitosella alhaisissa kierrosnopeuksissa?

Vanhemmissa kaasuttimella varustetuissa autoissa sekä vanhemmissa
dieselautoissa (valmistettu ennen vuotta 1990) ei ole eroa polttoainetehokkuuden
kannalta siinä, onko vaihde päällä vai ei jarrutettaessa, koska kaasutin on
mekaaninen laite, jossa ei ole polttoainesyöttöä katkaisevaa elektroniikkaa. Nämä
autot käyttävät yhtä paljon polttoainetta moottorijarrutuksen ja tyhjäkäynnin aikana.
Kaasupolkimen vapauttaminen ajoissa auttaa silti välttämään terävää jarrutusta ja
parantaa jarrujen kestävyyttä. Tällä on vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen - kun
vaihde on päällä ja kytkin ylhäällä kuljettajalla on valmius saada auto liikkumaan
tarpeen vaatiessa nopeasti eteenpäin.


Tämän mukaan on sama polttoainekulutuksen kannalta onko kaasutinmalleissa vaihde silmässä vai ei jos ei paina kaasua. Kuitenkin on selvästi huomattavissa, että kytkin pohjassa auto lipuu paljon sulavammin ja kauemmaksi (tietysti kun moottori ei jarruta), mutta tällöinhän olisi edullisempaa aina ottaa vaihde pois silmästä jos kerran kulutus pysyy samana?

Entä miten käsitellään 2E-E sähköinen kaasutin, jossa kuitenkin on sitä elektroniikkaa ympärillä? Katkaiseeko elektroniikka ko. vehkeessä polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 4.2.2008 17:05

Aika tehokas tapa saada tuhottua voimansiirron osia, kun tehokkaammalla diesel autolla lähdet tyhjäkäynniltä vedättämään isolla vaihteella.
En kiellä etteikö se onnistuisi myös bensaa polttoaineenaan käyttävällä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.2.2008 17:25

Niinpä! Kyllähän sitä kannattaa ajaa 40km/h vitosella ja säästää näin polttoainekustannuksissa! Saa nekin säästyneet roposet sitte käyttää laatikkoremppaan...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.2.2008 17:39

Eikä sitä neljää kymppiä sitten kannata millään ykkösellä tai kakkosella rueta vinguttamaan laatikon säästämiseksi ;D

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.2.2008 17:46

Juuei! Tervettä järkeä saa käyttää!

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 4.2.2008 18:09

Tiedän yhden sällin joka bemaristaan rikkoi ensin vaihdelaatikon, sitten moottorista muutaman veivin.
Osissa ei mitään vikaa todennäköisesti ollut, mutta ajotavassa sitäkin enemmän koska useimmiten tykkäsi näyttää kavereilleen mitenkä tuollainen iso koneinen vapaastihengittävä jaksaa tyhjäkäynniltä vetää tappiin isolla vaihteella. Pahoitteluni kiroilusta...

Ainakin omalla dieselillä olen päässyt pienimpiin kulutuksiin ajamalla kierroksilla, jotka ovat alle maksimiväännön. Se että kuinka paljon alle, niin riippuu käytettävästä vaihteesta.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 4.2.2008 18:17

Yhtään sellasta autoa ei oo tullu vastaan mikä olis hajonnu liian suurella vaihteella ajamisen ansioista.

Perus ideahan on että jos vauhtia on 30km/h, olis hyvä ajaa 3.vaihteella, 40km/h menee 4.vaihteella ja 50km/h-> 5.vaihteella. Eri autoissa toki on noi vaihdevälitykset niin erilaisia, että jos noilla ohjeilla ei homma onnistu, ni aja aina niin suurella vaihteella kuin millä auto jaksaa vielä lähteä kiihtymään kaasua painettaessa. Tällä tavalla saa myös moottorijarrutusmatkat pidemmäksi, koska iso vaihde ei jarruta niin paljoa, jolloin kaasun voi nostaa pois paljon aiemmin esim. risteystä lähestyttäessä.

Meijän kouluautoilla ollaan katottu, et esim. 40km/h:n nopeudessa 3. ja 4.vaihteen kulutusero on jopa n. 2litraa isomman vaihteen hyväksi, eli kauaa ei kannata miettiä kummalla ajaa. Ja molemmissa autoissa on Econen -kulutusmittari, jonka pitäisi olla paljon auton omaa ajotietokonetta tarkempi ja herkempi reagoimaan.

Ja joo, eihän se moottori jarruta jos vaihtaa vapaalle, eli liukuu kauemmas ja täten voisi päätellä et olisi taloudellisempaa ajaa niin (kaasarimallilla). Mutta... mieti esim. 10 vuotta tästä eteenpäin, vieläkö luulet et sulla on se kaasarilla varustettu peli sillon käytössä, vai joko oot kenties hommannu ruiskulla toimivan pelin? Sit ihmetellään et meneepä sitä soppaa ku on opetellu ajamaan vaihde vapaalla/kytkin pohjassa... Tietystä tavasta poisoppiminen on muuten pirusti hankalampaa ku kokonaan uuden asian oppiminen. 2.vaiheen arvioivissa ajoissa tohon törmää harva se kerta, jengi ihmettelee ku on hankala ku ei saakaan painaa kytkintä pohjaan, ku on niiiiiin tottunu... ;)

Eli summa summarum, et saa siitä vapaalle vaihtamisesta tässä kohtaa niin paljoa hyötyä (verrattuna vaihteella jarruttamiseen) et se kannattais opetella, koska jossain kohtaa huomaat sen iskevän näpeille. :)
Viimeksi muokannut albanzo, 4.2.2008 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 4.2.2008 18:18

Ainakin golffin (mk4) ajotietokone näytti kulutuksen pienemmäksi kun ajeli isolla vaihteella ja väännöllä eikä niin, että olisi pistänyt yhden tai kaksi vaihdetta pienemmälle. Eli ajaa pitkää jyrkkää ylämäkeä ja vitonen tuvassa niin tietokone nostaa heti kulutusta jos vaihtaa neloselle. Tiedä sitten mikä kannattaa. Yhtään laatikkoa ei ole vielä koskaan hajonnut (tästä syystä).
Eli summa summarum, et saa siitä vapaalle vaihtamisesta tässä kohtaa niin paljoa hyötyä (verrattuna vaihteella jarruttamiseen) et se kannattais opetella, koska jossain kohtaa huomaat sen iskevän näpeille. :)

Taitaapi vielä olla laitonta rullata vaihde vapaalla. :)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.2.2008 19:18

Ylämäessä tavoitteena on ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja pitää kaasupoljin
melkein pohjassa.


Hajottaa tuollainen ajaminen moottorin / voimansiirron tai ei, mutta alentaako se muka kulutusta??

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 4.2.2008 19:20

Hyvät lajitoverit, opetelkaa lukemaan ja sitten tuomaan ilmi omat kantanne, ymmärrän kyllä miksei metalli ota taipuakseen kun fiatin 1.2l moottori sitä yrittää 1200rpm kohdalla vääntää.
Mutta jotta ei aloiteta hullunmyllyä uudestaan alusta ja keksitä sitten pyörää taas kerran, niin jos jollakin on mielenkiintoa ottaa selvää enemmän tuosta ilmiöstä niin:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=88422

EDIT: Joissakin tilanteissa reilumpi kaasunkäyttö vie vähemmän polttoainetta kuin suuremmilla kierroksilla ajaminen.

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 4.2.2008 19:25

Pakko tuumata kuten meijän isäntä kun yritin sille puhua rekan sammuttamisesta lastauksen ajaksi, että säästyis polttoainetta. Isäntä tuumas että:"Eikös sitä naftaa saa teboililta lisää ?"

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 4.2.2008 19:53

Ei sitä rekan moottoria kannata 10 min vuoksi sammuttaa. Tulee pitkässä juoksussa sekin kalliimmaksi.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 4.2.2008 21:00

^Eipä muuten tule. Ei se käynnistys niin paljoa polttoainetta vie että kannattais tyhjäkäynnillä raksuttaa pidempiä aikoja.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 4.2.2008 21:32

En minä mitään polttoaineista puhunutkaan. Puhuin 10 min ajaksi sammuttamisesta. Eihän se turbokaan ehdi jäähtyä siinä ajassa.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 4.2.2008 21:41

Ruiskulla kannattaa auto sammuttaa lähes aina kun se liikennettä vaarantamatta on mahdollista. Kaasuttimella ei kannatta sammuttaa lyhyiden pysähdysten ajaksi, sillä nielee enemmän polttoainetta käynnistymiseen kuin ruisku.

Tässä sitä ollaan. Porukka väittää kiven kovaa, että laatikko hajoaa ;) Kuten tuolla dokumentissa mainitaan:
Moottorivalmistajat ovat kuitenkin
suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella
kierrosnopeuden ollessa kuorma- ja linja-autoilla noin 1000 rpm, ja henkilöautoilla
noin 1200 - 1300 rpm.


Aapoa sentään voin uskoa, onhan sulla koulutus tähän hommaan ;) Ja kuule kyllä mä kakkiksella ajelen vielä 10v päästäkin! En näin hyvästä autosta luovu hevillä! ;)

Kyllä se kakkis hyvin jaksaa vääntää 1200-1300 kierroksesta vitosella ja kun polkasee kaasun pohjaan niin komiaan se siitä kiihtymään lähtee. Eli en näe mitään väärää tässä? Kakkiksella pystyy musta ihan hyvin toteuttamaan tota albanzon mainitsemaa 3: 30kmh, 4: 40kmh, 5: 50kmh.

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 4.2.2008 21:45

Tuo kaksoismassan täryyttäminen vitosella 50(ja tästä kiihdyttäminen), väittää mulle ettei kannata ajaa niin :p

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.2.2008 22:00

Eihän se turbokaan ehdi jäähtyä siinä ajassa.
Tarviiko sen? Eihän se pyörikään...

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 4.2.2008 22:10

Tuo kaksoismassan täryyttäminen vitosella 50(ja tästä kiihdyttäminen), väittää mulle ettei kannata ajaa niin :p


Mitäs se täryyttäminen sitte? Kyllä ne sen on tarkoitettu kestämään.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 5.2.2008 6:21

Kyllähän varsinkin diisseliautot menee kätevästi vitosella jotain 50km/h mutta ainakin nipponien lootat on taasensellaisia että voitelu ei riitä kuin vasta päälle 80km/h nopeuksissa, en ole omiani koskaan vedättänyt säästön toivossa muutenkaan vaikka aina ei nipponi alla ole ollutkaan..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.2.2008 6:58

Jos tuolla diikkeli seatilla päästelen 50km/h vitosella, niin on kyllä semmoiset kolinat ja tärinät että. Mieluummin ajan sitten max nelosella vastaavaa nopeutta. Yleensä päästelen 3:lla tuonne 60km/h, nelosella 80km/h ja siitä suuremmat nopeudet mittarin kattoon vitosella. ;) Paljon mukavampi ajaakin, kun moottori reagoi kaasuun heti eikä vasta huomenna.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 5.2.2008 11:19

H. Jormalainen kirjoitti:
Babar kirjoitti:Eihän se turbokaan ehdi jäähtyä siinä ajassa.

Tarviiko sen? Eihän se pyörikään...

En nykyajan turboista tiedä, mutta jos vedät ensin rekalla kymmeniä tonneja tavaraa käyrä punaisena, niin ei sitä konetta heti pysyhdättyä sammuteta. Tai voi kai sen sammuttaa, mutta se ei kannata.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.2.2008 11:44

täh mie oon käsittäny taloudellisen ajamisen silleen että gakkiksella lähetään valoista ja joka vaihteella noin 6000 kiekat ja taas isompaa silmään. ja ku tulee valot niin viime tingassa jarrut pohjaan :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 14:26

Juu, en ihan tarkoittanutkaan että mäen päällä avainta käännetäisiin :)

Eihän ahdin kauaa kumminkaan kestä jäähtyäkseen? Että jos moottoritieltä tulee taajamaan niin viimeistään parkkiin vekslattaessa olisi ahdin jo suhteellisen viileä?

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 5.2.2008 20:21

mun pointti oli tähän lähinnä se että onko se ihan sama syökö se tiisseli 5.1 vai 5.3 sataselle.

Sitten tohon rekan sammuttamiseen niin ite annan käydä pari minuuttia ja sitte saa polle hengähtää. Mutta jos puhutaan puolesta tunnista tuntiin lastauksista, niin eipä juuri vanhan kansan rahtarit paljoa sammuttele autoja.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 5.2.2008 21:11

Mutta jos puhutaan puolesta tunnista tuntiin lastauksista, niin eipä juuri vanhan kansan rahtarit paljoa sammuttele autoja.

Tuossa yhdessä rekassa on automaattisesti säätyvä lava ja ei parane mennä sammuttamaan kesken lastauksen tai purun kun ohjekirja sanoo, että voi vaurioitua.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 5.2.2008 21:19

Tuossa yhdessä rekassa on automaattisesti säätyvä lava ja ei parane mennä sammuttamaan kesken lastauksen tai purun kun ohjekirja sanoo, että voi vaurioitua.


Ihan uteliaisuudesta...millainen lava ja säätyy miten ja miksi?
ei ole omalle kohdalle osunut tuollaista ratkaisua
vaikka kaikenlaista tuli aikanaan ajeltua

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 21:22

Olisin luullu että tuollainen toimisi sähköllä...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.2.2008 21:32

Olisiko kyseessä automaattinen tasonsäätö, se toimii käsittääkseni paineilmalla, mutta luulisi sitä nyt säiliöissä olevan yhden kuormauksen verran. Sähköllähän sitä ohjataan, mutta riittänee että virrat on päällä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.2.2008 22:01

Entä miten käsitellään 2E-E sähköinen kaasutin, jossa kuitenkin on sitä elektroniikkaa ympärillä? Katkaiseeko elektroniikka ko. vehkeessä polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa?
Käsittääkseni katkaisee, ainakin näin jostain dokkarista lueskelin. Saman lähteen mukaan kaasarin pitäisi katkaista syöttö myös kierrosten rajoittamiseksi jossain 6500rpm kieppeillä. Kaasari pystyy tukkimaan polttoainekanavat vääntämällä ryyppymoottoria "väärään" suuntaan.

Kyllä oikean vaihteen tuntee ihan perstuntumalla, alle 2000rpm en kyllä alkaisi ainakaan ylämäkiä ajelemaan oli vaihde mikä hyvänsä. Oma tapani on kiihdyttää reippaasti matkanopeuteen, useimmiten talla pohjassa (51kW), joskus osan vaihteistakin voi jättää väliin viitoselle vaihdellessa. Matkanopeudessa päällä suurin mahdollinen vaihde, jolla kone jaksaa mukisematta vetää, esim. viitosta en alle 70km/h mittarinopeuden käytä (4S-laatikko, pitkät välitykset).

Kaupungissa taas kannattaa välttää pysähdyksiä, valoihin tarvitsee ruuhkia lukuunottamatta harvoin kokonaan pysähtyä kun hieman ennakoi. Jos taas tarvitsee pysähtyä, voi alussa hyödyntää moottorijarrutusta.

Kyllä se kakkis hyvin jaksaa vääntää 1200-1300 kierroksesta vitosella ja kun polkasee kaasun pohjaan niin komiaan se siitä kiihtymään lähtee. Eli en näe mitään väärää tässä? Kakkiksella pystyy musta ihan hyvin toteuttamaan tota albanzon mainitsemaa 3: 30kmh, 4: 40kmh, 5: 50kmh.
Kyllä siitä kiihtyvyydestä on komia kaukana ;) Tuolle linjalle en tosiaan lähtisi, ei tykkää voimansiirto eikä takanatulijat :) Meikäläisen laatikolla ei sitäpaitsi edes onnistu, taitaa tippua kierrosluku alle tyhjäkäynnin vaihdoissa...

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 5.2.2008 22:23

Ihan uteliaisuudesta...millainen lava ja säätyy miten ja miksi?

Paineilmalla tasaa korkeuden. Totta, että muutamaan tasaukseen riittää rekan omat paineet mitä säiliössä on, mutta siihen se jää. En tiedä sen tarkemmin kuin, että ohjekirjassa käsketään pitämään käynnissä lastauksen ajan.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 5.2.2008 22:29

Mielenkiintoista miten keskustelu taloudellisesta ajamisesta kaasutinmalleilla kääntyy rekan lavan voimanlähdekeskusteluksi :D No sama se mulle enää on vaikka puhuisitte siitä kummalla kädellä pyyhitte perseenne kun vastaukseni jo sain.

Ainoana taloudellisen ajamisen topikkina tänne vois kyllä kerätä muutakin aiheeseen liittyvää?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.2.2008 23:10

Jos kakkiksella haluaa ajaa taloudellisesti, vaihtaa siihen joko dieseltekniikan tai sitten bensamoottoriin uudet orkkis tulpanjohdot, sekä mahdollisen nelilovisen laatikon viisivaihteiseen :)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.2.2008 23:36

Itse olen mielestäni saavuttanut eniten taloudellisuutta (saanut pudotettua kulutusta ilman "tekniikan vaarantamista") ennakoinnilla. Eli pyrin välttämään turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä, käytän moottorijarrutusta punaisia liikennevaloja lähestyessäni jos se on liikenteen sujumisen kannalta mahdollista, ennakoin vasta-/myötämäet jne. Yksi ennakointia huomattavasti helpottava tekijä on riittävä etäisyys edellä ajavaan. Silloin ehtii ennakoida edellä ajavan liikeet ja omasta ajamisesta tulee jouhevampaa ja taloudellisempaa. Ei siis taaskaan turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 6.2.2008 1:24

Jep, ja sama toimii hyvin myös turboautoissa ;-)
Yrittää pitää kiihdytyksissäkin alle "nollan" nuo paineet, niin näyttäis huomaavan seuraavassa tankkauksessa.

Nyt sekin tosin on kokeiltu, ja taas paineet tappiin :-)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 6.2.2008 6:57

Tulihan tuota taloudellista ajoakin joskus koestettua enemmänkin, kun tuota Hämeenlinnan väliä ajoin joka päivä. Motarilla kun ajoi kesälläkin 100km/h sai säästöä noin 0.6l/100km. Ajoajassa tuo teki noin 5min.
Loppupelissä tuohon tylsään matkantekoon meinas nukahtaa, joten nostin sitten nopeuden samalle tasolle kuin muutkin.
Helpoiten polttoainetta pystyy säästämään juurikin ylläesitetyllä ennakoinnilla. Se ettei tartte lähteä nollista tiputtaa helposti ainakin diikkelissä 0.3-0.5l/100km.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.2.2008 7:24

Kait se täytyy oma tarinakin tänne ihmisten luottevaksi pistää, eli koitin tossa syksyllä mitenkä tuollainen leoni tykkää dieseliä hävittää uumeniinsa:

Ajelin silloin lähestulkoon pelkästään 45km/suunta työmatkaa ja nopeusrajoitus oli 80/100kmh.
Oikein hissuttelemalla pääsin hieman alle 4.8l ja tällöin ajoin aina pääsääntöisesti alle nopeusrajoitusten ja olin muutenkin tientukkona muiden mielestä.
Sitten lopetin tuon pelleilyn ja aloin ajamaan normaaliin tapaani eli hieman reilua nopeusrajoitusta ja en kiihdyttelyssä ollut toisten tukkona, mutta alamäissä ja ennen pysähtymistä käytin aina moottorijarrutusta, kulutus oli kutakuinkin 5.0l satasella.

Kummassakaan mittauksessa en käyttänyt matka ajossa paljoa alle 2000rpm (1850...2000rpm, riippuen vaihteesta).

Omasta mielestä ei ajotyylin vaihdos vaikuttanut niin paljoa että siitä kannattaisi mitään isoa numeroa pitää.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 6.2.2008 9:49

^Tolla sun "taloudellisella" tavalla ajettaessa et varmaankaan kiihdytelly kovin reippaasti? Se kun on yks osa tota taloudellista ajamista, ne ripeät kiihdytykset siis.

ja olin muutenkin tientukkona muiden mielestä.

Kävitkö oikeen kysymässä?

Ja pysähtymisissä ootte ihan oikeessa, eli pyrkikää välttämään turhia pysähdyksiä, niistä kertyy helposti turhaa kulutusta. Jos ajat esim. 1km matkan pysähtymättä ja sulla on kulutus vaikka 5L/100km, ni jos ajat sen saman kilometrin matkan mut pysähdyt 3 kertaa matkan aikana, tuplaantuu kulutus ollen 10L/100km...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.2.2008 11:47

Suosittelen osallistumaan esim. Ecodriving -kurssille. Itse yllätyin, kuinka rauhallisesti ajamallani lenkillä kulutus oli melko paljon korkeampi kuin huomattavasti suuremmalla keskinopeudella, ecodriving -oppien mukaisesti ajettuna. Autona jotain vm. -04 A4 1.6 bensa.
Auto pitäisi kiihdyttää määrävauhtiin mahdollisimman nopeasti (revittelemättä), pitää yllä tasainen vauhti suurinta mahdollista vaihdetta käyttäen. Hidastukset moottorilla jarruttaen. Turhat pysähdykset ovat hallaa kulutukselle. Ennakointia kurssilla ainakin oppii.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 6.2.2008 13:12

Tuo moottorijarrutuksen säästöhän perustu ihan ruiskumoottorin toimintaan. Suuttimet ei tarjoile keittoa koneelle kun kierrokset on yli x jne... Ennakoinnilla juuri saa säästöä aikaan.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.2.2008 13:42

Näissä pers aukisten perus 1.äkäsissä bensoissa on tuolla ajonopeudella varsin merkittävä muutos kulutukseen. Omalla kohdalla varsinainen ajokäyttäytyminen ei muuttunut mihinkään mutta kun tuli talvirajoitukset työmatkaosuudelle (eli keskinopeus ~112 kmh > ~95 kmh) ja ulkolämpötila estää ilmaston veivaamisen niin tankkaus.com;in mukaan kulutus (keskimäärin) 7,2 > 6,3. Käytännössä tuo tullut ihan suoraan ilmastoinnista ja nopeuden pudottamisesta. Siltikään en vieläkään harkitse nopeuden laskemista "normaali" rajoitusten aikakaudella ;)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.2.2008 13:47

[quote][/quote]Albanzo
"^Tolla sun "taloudellisella" tavalla ajettaessa et varmaankaan kiihdytelly kovin reippaasti? Se kun on yks osa tota taloudellista ajamista, ne ripeät kiihdytykset siis. "

Liikkeelle lähtö ja ajonopeuden saavuttaminen on aina tapahtanut omassa ajossani samalla tyylillä, eli kohtuullisen rivakasti ja enempää aikaa ko. ruljanssiin hukkaamatta.
Ei ole ollut tarvetta myöskään kysellä tientukkimisesta, riittää kun taustapeilistä huomioi kasvaneen jonon takana.

Jantse165
-
Viestit: 10
Liittynyt: 22.1.2008 0:53

ViestiKirjoittaja Jantse165 » 6.2.2008 14:20

Taloudellisesti sitä koittaa ajaa, mutta aina sitä lipsahtaa kun on paljon hauskempaa ajella ns. normaalisti ja jopa epätaloudellisesti :P

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 6.2.2008 14:24

Jaksanu lukea koko ketjua mutta jos saatte käsiinne autonne moottorin vääntökäyrän niin taloudellisin alue ajaa on pitää kierrokset aina nousevan väännön alueella. Tämän yli kierrättämisellä ei saavuta kuin polttoaineen kulutusta (tietty jos välitykset loppuu niin saavuttaahan sillä lisää nopeuttakin...)

Vääntöalueen maksimi on se kohta jossa saatava teho on suurimmillaan pienimmällä kulutuksella (ts. kierrosluvulla) Ennen tätä oleva kieerosalue on taloudellinen ja jälkeinen alue on tehokkain (kulutus kasvaa kierrosten myötä ilman mainittavaa eroa liikemäärän muutoksessa verraten taloudelliseen alueeseen)

Taloudelliseen ajotapaan kuuluu myös ripeät kiihdytykset. Jalka lattiaan ja nopeasti matkanopeuteen (tässä lipsuu usein tuosta taloudellisesta alueesta kun ei ehdi vaihtaa tarpeeksi nopeasti) mitä pitempään kihnuttaa 0 - 80 sitä enemmän tuhlaa polttoainetta ja saastuttaa jne.

Mutta näin tuoreena diiselautoilijana järki kyllä koittaa kokoajan pitää kierrokset 2000rpm päällä ettei turhaan rasita laatikkoa :) pitää opetella pois vanhan pensaturbon tavoilta...

Ja ahtamisesta senverran että jos ei ahtoja käytä niin siinä käy helposti niin että kihnuttaa pitkään ennenkuin auto kiihtyy matkanopeuteen. Periaatteessa mitä pienempi tilavuuksinen perusmoottori, sitä enemmän ahtoja pitää käyttää, jotta pysytään taloudellisella alueella vääntökäyrällä ja laite yleensäkään liikkuu mihinkään. Isompitilavuuksisissa riittää pelkän litratilavuuden tuoma vääntö viemään autoa.
Viimeksi muokannut Juise, 6.2.2008 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sharK
-
Viestit: 10
Liittynyt: 22.1.2008 1:00

ViestiKirjoittaja sharK » 6.2.2008 14:26

Pitäisi opetella pois joo, mutta vanhat ajotavat kun istuu niin tiukassa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.2.2008 14:31

Tuota olenkin miettinyt että mikä on se virallinen selitys sille että väännön huipussa on taloudellisin alue?

Tähän asti paras kuulemani selitys on se että ottomoottorin tehonsäätö perustuu kuristamiseen ja kun ei kuristeta moottoria niin se toimii parhaalla hyötysuhteella.

Onko ees sinnepäin? Jos, niin miks kuristaminen pudottaa hyötysuhdetta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.2.2008 15:13

Jaksanu lukea koko ketjua mutta jos saatte käsiinne autonne moottorin vääntökäyrän niin taloudellisin alue ajaa on pitää kierrokset aina nousevan väännön alueella. Tämän yli kierrättämisellä ei saavuta kuin polttoaineen kulutusta (tietty jos välitykset loppuu niin saavuttaahan sillä lisää nopeuttakin...)

Vääntöalueen maksimi on se kohta jossa saatava teho on suurimmillaan pienimmällä kulutuksella (ts. kierrosluvulla) Ennen tätä oleva kieerosalue on taloudellinen ja jälkeinen alue on tehokkain (kulutus kasvaa kierrosten myötä ilman mainittavaa eroa liikemäärän muutoksessa verraten taloudelliseen alueeseen)

Mitäs, jos vääntökäyrä on tasainen niin, että maksimivääntö saavutetaan vaikkapa kierroslukualueella 1700....3700? Taloudellisinta ajaa alle 1700rpm? No joo, pointti oli se, että vääntökäppyröitä on niini monenlaisia, ettei niitä aina auta tuijotella :)

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 6.2.2008 15:56

nojoo korjataan senverran että ajetaan joko nousevan väännön alueella TAI maksimiväännöllä, mahdollisimman matalilla kierroksilla :) Eli mitä enemmän kierrättää sitä enemmän polttoainetta menee. Ja taloudellisuus katoaa kun vääntökäyrä alkaa tippua.

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 6.2.2008 16:09

Tuota olenkin miettinyt että mikä on se virallinen selitys sille että väännön huipussa on taloudellisin alue?

Tähän asti paras kuulemani selitys on se että ottomoottorin tehonsäätö perustuu kuristamiseen ja kun ei kuristeta moottoria niin se toimii parhaalla hyötysuhteella.

Onko ees sinnepäin? Jos, niin miks kuristaminen pudottaa hyötysuhdetta?


Huippuväännön alue on sellainen jossa moottori saa parhaan hyötysuhteen siihen syötetystä polttoaineesta. Eli enemmän tapahtumaa, vähimmällä polttoaineella. Tämä taas syntyy imukanavien muodon, imusarjanpituuden, pakosarjan, venttiilien ajoituksen, nokka-akselin asteiden, ahtimen, yms yms yhteisvaikutuksesta ja on periaatteessa joka moottorissa vähän eri.

Ottomoottorin kuristaminen pitää paikkansa ainakin kaasarivehkeissä, koska siinähän polttoaineen ja ilman seoksen moottoriinpääsyä rajoitetaan luistilla/kaasuläpällä jotta se ei huutaisi urku auki. Ruiskuvehkeissä taas annostellaan polttoainetta joten se ei enää ole niinkään "rajoittamista/kuristamista", mutta niissä sitten taas rajoitetaan ilman virtaamista koneeseen kaasuläpällä. Diisseleistä saa selittää joku muu :)

Se miksi kuristaminen tiputtaa hyötysuhdetta johtuu siitä että em. imukanavien jne muoto on suunniteltu maksimitilanteelle ja sitten kun polttoaineen/ilman saantia rajataan niin kanavan ilmatila on isompi kuin mitä siellä on tavaraa, jolloin kaasu pääsee muodostamaan mm. pyörteitä yms. joka taas johtaa kaasun virtauksen hidastumiseen. kun kaasun virtaus hidastuu tulee mukaan vielä mäntien aiheuttama edestakainen liike kaasulle, jne jne... Tämä esimerkiksi kisavehkeissä tulee esiin rykimisenä matalilla kierroksilla kun palavaa seosta alkaa päästä jo imusarjan puolelle kun venttiilit on vielä raollaan, koska moottorin ajoitukset yms on suunniteltu mahdollisimman pienelle kierrosalueelle maksimitehon saavuttamiseksi.

Paikkailkaa jos tuli pahoja asiavirheitä, pitää mennä :)

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 6.2.2008 16:09

Tuota olenkin miettinyt että mikä on se virallinen selitys sille että väännön huipussa on taloudellisin alue?

Tähän asti paras kuulemani selitys on se että ottomoottorin tehonsäätö perustuu kuristamiseen ja kun ei kuristeta moottoria niin se toimii parhaalla hyötysuhteella.

Onko ees sinnepäin? Jos, niin miks kuristaminen pudottaa hyötysuhdetta?


Moottorin tuottama vääntö on suoraan verrannollinen sylinterissä vallitsevaan teholliseen keskipaineeseen. Tehollinen keskipaine puolestaan on suurimmillaan kun moottori toimii suurimmalla hyötysuhteellaan jolloin moottorin ominaiskulutus eli käytetty polttoainemäärä grammoina yhtä kilowattituntia vastaavan energiamäärän tuottamiseen on minimissään.

Ominaiskulutus- eli simpukkadiagrammeja ei kovin helposti mistään löydä mutta niistä selviää että pienimmillään se on juuri vähän ennen huippuväännön kierroslukua suurella kuormituksella. Tälloin kaasuläppä on siis jo niin auki, ettei se enää juurikaan kurista moottoriin imettävää ilmavirtausta eikä aiheuta juurikaan pumppaushäviöitä imusarjassa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 24.2.2008 11:41

Ylämäessä tavoitteena on ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja pitää kaasupoljin
melkein pohjassa. Usein väitetään, että kaasupolkimen pitäminen näin alhaalla
pienillä kierroksilla rasittaa autoa liikaa. Moottorivalmistajat ovat kuitenkin
suunnitelleet autot siten, että niillä voidaan ajaa jatkuvasti täydellä kuormituksella
kierrosnopeuden ollessa kuorma- ja linja-autoilla noin 1000 rpm, ja henkilöautoilla
noin 1200 - 1300 rpm.


Selittäkää tämä nyt minulle niin että ymmärrän!? Vääntäkää vaikka siitä kuuluisasta rautalangasta, ja pitäkää tyhmänä, mutta minä en ilman kunnon selitystä tuota tajua..

Tulin juuri mökkeilemästä, ja mökkitiellä on paljon noita ylä- ja alamäkiä, missä tuota sai harjoitella. Tulos: mennessä ajoin niinkuin itse ajelisin, keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7.1, takaisin tullessa ajoin joka ylämäen vitosella lusikka melkein lattiassa, keskikulutuksen noustessa 7.3:een.. Ainoa hyöty minusta oli se että ylämäkeen "kiihdytettäessä" harjalla oli mukavasti vauhtia, jolloin alamäki pystyttiin tulemaan alas moottorijarrulla, joka on edullista, mutta siltikään ei alitettu menomatkan kulutuslukemia...

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 24.2.2008 12:20

^Pidithän kaasulla vaan sen tietyn nopeuden yllä, ettet kiihdyttäny koko ylämäkeä? Ideana siis on se, et tarpeentullen pitää isolla vaihteella sen lusikan vaikka pohjassa jotta sais tasanopeuden säilytettyä, ettei koko ylämäkeä ajais pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla...

Voin hakea rautalankaakin kunhan tää rapeli hieman hellittää ja ajatus kulkee paremmin. ;)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 24.2.2008 15:56

No saattoi se siinä hieman kiihtyäkin, toteutin vaan sitä "kaasu pohjassa ylämäkeen" oppia;) Ja ihan vaan kokeilu mielessä, koska omaan taloudelliseen ajotapaan, mikä minulla on, kuuluu, että jos ylämäki on tiedossa (tuttu tie tai suoran päässä näkyy ylämäki) kerätään sitä ennen hiukan lisää nopeutta säästeliäästi, eli ei survota kaasua pohjaan, vaan niin kuin teknarissa opetettiin: "kuin olisi kananmuna kaasupolkimen ja jalan välissä". Ylämäki mennään sitten sillä vauhdilla, ja annetaan sen jopa laskea, pääasia on ettei ylämäessä paineta kaasua sitä syvemmälle, kuin se tasaisella ajaessa vaatisi.. Tuo lisättynä siihen että vauhtia on kerätty valmiiksi, pitää kulutuksen kyllä aisoissa, itsellä kyseinen mökkireissu onnistunut joskus 5.9L/100km keskikulutuksella.
Ja muutenkin, näissä nykyisissä autoissa, joissa on tuo "toivomuspoljin" eli sähköinen kaasupoljin, kuljettaja antaa toivomuksensa tuon polkimen välityksellä moottorin ojainlaitteelle, joka sitten päättää mitä tehdään. Ajonopeuden, vaihteen, moottorin lämpötilan, -rasituksen ja monen muun muuttujan mukaan se avaa kaasuläppää ja lisää suihkutusta.. Eli jos painaa kaasun pohjaan, ei se tarkoita että kaasuläppä lentää selälleen. Vanhoissa autoissa tuon huomasi kun auto alkoi täristää tai "booata", jolloin tajusi laittaa pienemmälle.
Nykyään kaikki kehuu "kuinka se ja se jaksaa vetää kutosella vielä neljässä kympissä, eikä täristä yhtään" niin varmaan "jaksaakin", mutta kuinka kauan? Ja onko se sitten polttoainetaloudellista? Sen takia vähän ihmettelen tuota "isoimmalla vaihteella kaasu pohjassa" teoriaa... Ymmärrän kyllä ettei kannata huudattaa kolmosella ylämäkeen, vaikka sillä tavalla saisikin pikkukoneellisenkin auton kiihtymään ylämäkeen, mutta ei tuo "uusi" teoriakaan kauhean fiksulta kuulosta, ainakaan minusta.

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 12.11.2011 12:45

Montakin hyvää vastausta on tuossa ollut, mutta laitan vielä omani:
Kuva

Tuossa vw 1.9 tdi alh polttoaineen ominaiskulutuskäyrä. Kiihdytyksissä pitäisi pysyä tuolla 1500-2200 rpm välissä, eli tarkoittaa kaasu pohjassa kiihdytystä. Aina pitäisi olla päällä kiihdytyksissä lyhin mahdollinen vaihde jolla pysytään tuon sektorin sisällä --> tästä seuraa nopeammat kiihdytykset tavoitenopeuteen ja kulutus laskee. Bensa autoilla tuo kaasun optimi asento on noin 70% pohjassa.

Alamäissä on taloudellisinta ajaa vapaalla. Tästä teen videon vielä viikon sisällä. Toki on tilanteita milloin moottorijarrutus voi olla taloudellisempi, mutta suomen oloissa silloin ei vain olla osattu ennakoida tarpeeksi hyvin.

Ylämäkiin ei kannata ainakaan kiihdyttää vauhtia jos haluat päästä pienimpään kulutukseen on yleensä järkevintä antaa vauhdin vähän laskea ylämäissä ja kiihdyttää taas kaasupohjassa tavoitenopeuteen mäen päällä.

tasamaalla kannattaa ajaa mahdollisimman isolla vaihteella, jos kuitenkin tulee iso ylämäki niin kannattaa vaihtaa pienemmälle tai kun lähdet kiihdyttämään vauhtia kovemmaksi jos rajoitus muuttuu. Taas se lyhin vaihde joka pysyy tuon sektorin sisällä.

Omia ajotapa opetusvideoita voi käydä katsomassa:
http://www.youtube.com/user/TunekoLtd#p/u/3/THkVciVpmxs

Nyt en siis ota kantaa ajoaikoihin vaan taloudellisimpiin ajotapoihin. Tilanteesta eli kiireestä tai autosta riippuen voidaan käyttää eri ajotapoja. Eli ei voi antaa mitään yleisneuvoa joka toimisi jokaisessa autossa ja tilanteessa. Tärkeintä olisi kuitenkin osata ennakoida mahdollisimman paljon tulevia tapahtumia.

Esimerkikisi jos näät tiellä traktorin 600 metrin päässä, laita auto heti vapaalle. Et voi yleensä tietää tai nähdä tuleeko vastaan autoa kun olet traktorin kohdalla. Se voi myös ruveta kääntymään vasemmalle ja vilkut ei välttämättä toimi tai pikkutieltä voi tulla auto joka estää ohituksen jne. Eli ennakoit tilanteen hidastamalla vauhtia rullaamalla vapaalla. Kun olet varma, että pääset traktorista ohi voit ruveta kiihdyttämään taas normaalivauhtiisi. Ei ole iso asia ja ei hidasta matkaasi yhtään mutta säästää polttoainetta ja lisää turvallisuutta kaikille tienkäyttäjille.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 12.11.2011 20:44

Esimerkikisi jos näät tiellä traktorin 600 metrin päässä, laita auto heti vapaalle.

Oot ilmeisesti testannu et tää on taloudellisempi tapa ku se, et ottais vaan kaasun pois ja rullailis vaihde päällä? Millasia eroja sait aikaseks? Kaasu päällähän siinä pitää mennä hieman pidemmälle ennen ku voi napata kaasun pois, koska se isoinkin vaihde jarruttaa kuitenkin auton vauhtia koko ajan hieman, kun taas vapaalla/kytkin pohjassa liukuu pidemmälle.
Eli rullaamalla kaasu ylhäällä (kulutus nollilla) vs. liu'uttaminen vapaalla (moottori tyhjäkäynnillä -> kulutusta).

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 12.11.2011 21:08

^Entäs jos kyseessä onkin automaatti?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 12.11.2011 21:22

Eikös automaattikin pudota kulutuksen nollille ku nappaa jalan kaasulta? Vai olenko väärässä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2011 21:36

Ei meillä muilla oo niin uusia automaatteja :)

Ford focus vielä tossa -05 paikkeilla on niin "fiksu" että katkaisee vasta jossain 2000 rpm paikkeilla syötön moottorijarrutuksessa. Vähän niinkuin kakkosgolfi K-Jetronikilla :D

Ihmettelin vaan kulutusmittarin lukemaa joka ei pudonnut nolliin kun on tapana tehdä uudemmilla autoilla pidemmät moottorijarrutukset jollain suurella vaihteella.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 13.11.2011 10:27

E61 Diesel-bemarin automaatti ei ainakaan tiputa nollille ennenkuin painaa hennosti jarrua. Eli vapaassa rullauksessa se kuluttaa vähän vaikka olis kuinka jyrkkä alamäki tahansa..

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 13.11.2011 23:22

Tossa uudessa 2.0TDI Jetassa ajotietokone ehdottelee sellaisia vaihteita, että kierroksia ajossa on just se ~1100-1300. Ja kun kutosella päästää moottorijarrulle, niin kyllä se aika pitkän matkan liukuu, ei tartte ruveta vapaalle vaihtamaan. Cruisella moottoritiellä 100kmh pääsee ~4.3l/100km, 130kmh lasissa meneeki reilu litra enemmä.

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 13.11.2011 23:49

Se kumpi on taloudellisempi tapa hidastaa vauhtia vaihde päällä vai vapaalla riippuu siitä miten hyvin autosi rullaa ja paljonko on matkaa esteeseen jne. Taloudellisempi tapa on aina rullata vapaalla jos se on mahdollista (vauhdin ollessa yli 30 km/h):

http://www.youtube.com/watch?v=CPvv08oFKKY[url][/url]


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa