kannattaako pyörän pultit öljytä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

kannattaako pyörän pultit öljytä?

ViestiKirjoittaja hexxi » 15.11.2007 13:58

Itselläni on ollut tapana aina öljytä pyörien pultit kun vaihdan talvirenkaat. Siis pieni tippa öljyä kierteelle. En sitten tiedä mistä olen sen oppinut...jotain perinteitä kait. Tarkoituksena siis helpottaa avaamista keväällä. Pyörät eivät ole ajossa irtoilleet.

Onko oikein vai väärin tehdä näin?

Työkaveri sanoi ettei se kierre voi edes ruostua koska sinne ei vesi pääse väliin lainkaan. Itselläni on kyllä sellainen perstuntuma aika usein kun jotain alustan pultteja availee on kierrekin ruosteessa.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 15.11.2007 14:06

enpä usko että tuo on pahitteeksi.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.11.2007 14:08

Kyllä voi ruostua kiinni, aina kun metallien välissä on jokin tila, niin sinne myöskin kosteus pääsee.
Itse käytän kuparitahnaa, pysyy hieman paremmin kuin nestemäiset voiteluaineet ja kestää hyvin ympäristön vaikutteita.

Jotkut vannevalmistajat ilmoittavat pulttien/muttereiden kiristysmomentin ns. kuivamomenttina, jolloin mitattu momentti on ilmoitettu rasvaamattomalle kierteelle, kyseisen asian voi ottaa huomioon tai sitten ei, pääasia että vanne pysyy suorana, paikallaan ja pultit ei ruostu kiinni.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 15.11.2007 14:23

itse käyttäisin ennemmin tervaspraytä kuin öljyä. ei ruostu ja pysyy kiinni. liekkö sitten henkilöautossa vastaavaa hyötyä, mutta näin ainakin tuntuis järkevältä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.11.2007 14:23

Viimeisimmässä Etumatkaa -lehdessä (joka oletettavasti kaikille VAG -omistajille tulee, on juttua renkaanvaihdosta ja myöskin rasvattujen ja rasvaamattomien pulttien momenttieroista.
Ruostumaan pultit eivät Suomen oloissa pääse, koska renkaat vaihdetaan vähintään pari kertaa vuodessa. Itse putsaan pultit kaikesta liasta ja rasvasta ennen kiinni laittoa.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 15.11.2007 14:23

Moon pistäny tervaspraytä :)
Tuon kans ei vaan kannata sotkea vanteita, tarttuu meinaan aika hyvin...

E: No joko tuohonki väliin ny kaks kerkes...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.11.2007 14:53

Aika sissi on, joka rasvaamattomatkin volkkarin pyöränpultit saa jumiin normikäytöllä.
Romikselle tuli joku vuosi sitten velivenäläisen satku Audi, jonka orkkisvanteita himoitsin. Ilmeisesti ei oltu ihan viime vuosikymmenen aikana pultteja auottu, sillä ne olivat oikeasti tiukassa. Vanne itse oli "hapettunut" tosin vieläkin tiukempaan.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 15.11.2007 14:56

Kyllä olen aina öljynnyt ja tervaakin on testattu. Hyvin on renkaat kiinni pysyneet.

ra.CE
-
Viestit: 179
Liittynyt: 23.7.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja ra.CE » 15.11.2007 16:09

itse en oo henkilökohtaisesti laittanut ikinä mitään tököttiä ja kyllä ne aina on hyvin auki lähteneet. Ja niinkuin joku jo edellä mainitsi niin putsannut olen ennen kiinni kiertämistä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.11.2007 16:47

Muistakaa myös että harva ihmisistä käyttää renkaan vaihdossa momenttiavainta, ja ilman tuota on täysin turhaa keskustella mistään muustakaan hienostelusta.
Suosittelen tälläisen hommaamaan jos vähänkään tuntuu sille että ei halua välttämättä kieroksi niitä uusia ja hienoja vanteita.
Normaalisti käytetyn 120Nm momentin saa vedettyä ilman rasvaakaan noihin pultteihin, mutta jos käytössä on joku korkeampi, niin oikean momentin saavuttaminen kuivalla pultilla on kohtuullisen työn takana.
Mitään haittaa liukasteista/kierteiden suojaamisesta ei ole edelleenkään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.11.2007 16:50

Mitään haittaa liukasteista/kierteiden suojaamisesta ei ole edelleenkään.

Lukuun ottamatta lämmenneen rasvan liukenemista ja joutumista esim. rumpujarruihin tai ennen pitkää maahan putoavan pultin hiekkaantumista, BTDT.

55kW
-
Viestit: 56
Liittynyt: 14.8.2003 8:14

ViestiKirjoittaja 55kW » 15.11.2007 17:02

Samat kuparitahnat ollu pulteissa jo monta vuotta...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2007 17:33

Normaalisti käytetyn 120Nm momentin saa vedettyä ilman rasvaakaan noihin pultteihin, mutta jos käytössä on joku korkeampi, niin oikean momentin saavuttaminen kuivalla pultilla on kohtuullisen työn takana.


Siis jos momenttiavaimella vedät, niin se 120Nm on 120Nm voima oli välissä sitten vaikka kosmonauttien sissijuustoa. Ei vaikuta lihastyön voimaan.

Mutta mikäli kiristysmomentti on ilmoitettu kuivalle puhtaalle pultille, niin silloin rasvattuna sitä pitää vähentää, määrä sitten riippuu rasvan laadusta. Normaaleja lukitteita käytettäessä sitten taas momenttia pitää lisätä, koska se ei toimi liukasteena vaan ahdistavana.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 15.11.2007 18:17

Siis eihän kukaan oikeesti käytä mitään momenttiavaimia normaali siviiliautossa, normaaleilla vanteilla?? Eikä myöskään rasvaa pultteja? Sen vielä jotenkin ymmärsi, kun oli jossain autoissa mutterit + pölykapselit. Saattoi helpottaa availua. Olen vaan sitä mieltä että yhtä tarpeellista kuin ne kortsut paavin lompakossa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 18:36

Ehkä toimii ilman rasvaakin, mutta on se vaan niin paljon kivempi pyöritellä kirskumattomia silkinpehmeästi pyöriviä pultteja.

Aluvanteissa joskus kartiot juuttuu kiinni ja silloin muistaa että ei oo laittanu muutamaan vuoteen rasvaa väliin. Pultit aukeaa pamahtaen kun ne on jumissa.

Yleensä laitan ihan jotain lirua spray-tavaraa. Sekin riittää pariksi vuodeksi kerrallaan.

Että ei niitä kai tarvi vaseliinissa kylvettää sentään :)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.11.2007 18:40

Ihmiset saavat olla mitä tahansa mieltä asioista, sen estämiseen ei edes suomen hienot verolait pysty.
Mutta miksi fiksut ihmiset tehtaalla ilmoittavat jonkun kiristysmomentin, kun jokainen sissijuustolla pelaava sankarihan omaa käsissään luontaisen kyvyn kiristää jokaisen pultin oikeaan momenttiin ilman mitään tietoa oikeista työkaluista tai arvoista?

Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen että en ala riskeeraamaan kalliita ja ei niin kalliita vannesettejä sen vuoksi etten jaksaisi niitä kiristää oikeaan ohjearvoon, varsinkin kun vielä kynnystä keventää se että tuollaisia momenttiavaimia sattuu löytymään tallista.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 15.11.2007 18:50

Se mulle jäi vähän auki, että miten ne vanteet menee kieroksi, jos ei käytä momenttiavainta? Ja itse en käytä sitä senkään vuoksi, kun käytän aina pulttipyssyä. Toki jokainen saa käyttää sitä momenttiavainta vaikka tankinkorkkiin, jos tahtoo.

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 15.11.2007 18:56

Tervasprayta on täälläkin aina suihkuteltu pultteihin. Ei oo irroillut ajossa tms. mutta taas keväällä/syksyllä aukee pultit hienosti :) Momenttiavaimella on kans tullu kiristeltyä ainakin alumiinivanteet, kun sellainen sattuu löytymään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.11.2007 19:14

Työkaveri sanoi ettei se kierre voi edes ruostua koska sinne ei vesi pääse väliin lainkaan
Miksei pääsisi? Ei se pultin reikä tai pultti yleensä takaa mitenkään suojattu ole...

Kuparitahnaa olen sipaissut aina kun ovat alkaneet kierteet näyttämään täysin kuivilta ja joskus vaseliiniakin. Mutta vain kierteisiin, ei missään tapauksessa kartioon.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.11.2007 19:27

Ja pulttejahan ei sitten kiristetä pulttikoneella >:( Menee pikkasen liian tiukkaan koneella, ja ompa tullut joskus katkastuakin kun vahingossa väärään suuntaan hakkasi. Noita kun tavallinen tallaaja koittaa sitten aukoa, niin on haljenneita avaimia ja myljättyjä pultinkantoja.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.11.2007 19:28

Se mulle jäi vähän auki, että miten ne vanteet menee kieroksi, jos ei käytä momenttiavainta? Ja itse en käytä sitä senkään vuoksi, kun käytän aina pulttipyssyä. Toki jokainen saa käyttää sitä momenttiavainta vaikka tankinkorkkiin, jos tahtoo.


Minkä takia sylinterinkansi menee kieroksi jos se kiristetään sieltä täältä ilman mitään momentteja?
Kun metalliin kohdistuu erilaisia voimia, niin sillä on tapana muuttaa muotoaan sen voiman alla joka/jotka on suurempia kuin muut.
Tähän hyvänä esimerkkinä on juurikin tuo sylinterinkansi, sama ilmiö on mahdollinen myöskin vanteissa, kytkimessä, vauhtipyörässä, taka-akselin kiinnityksessä ja vaikkapa seinälevyn kiinnityksessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 19:41

Ei kyllä tunnu missään se muodonmuutos minkä pultit ylikiristämällä saa aikaan. Pultti pettää ennen.

Ja joka ruuville annetaan tehtaalla joku momentti.

Pultit kiristetään tietty koneella jolla saa sopivasti.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 15.11.2007 19:43

MJF: Toi riippuu ihan moposta. IR:n kone paukuttaa pultit ykkösellä noin 100 newtoniin. Mopon perään olen käynyt pultit momenttiavaimella läpi (120Nm), jokainen on kiristinyt aavistuksen lisää.

Pultit tietty kiristetty ristiin, eikä kehää pitkin järjestyksessä.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.11.2007 19:51

Varmasti on olemassa semmosia koneita jolla saa oikeaan momenttiinkin. Mutta kerroppa se näille rengasliikkeillekin joiden jäljiltä pultit pitää avata 2 metrin putkella...

Kannessa on joustava tiiviste välissä, joten sitä ei oikeen suoraan voi verrata vanteen kiristykseen.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.11.2007 20:01

MJF: Tuo asia on totta ja mitätöikin osaltaan tuon vertailukohteen.
Mutta turha tästä asiasta on mitään väitellä, koska ennenkään turhat väittelyt eivät ole johtaneet mihinkään, jokainen tekee niinkuin haluaa ja parhaaksi näkee asiat.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 15.11.2007 21:15

Muistakaa sitten myös plaanata vanteet aina kun ne on ollu pois... Ja vaihtaa pultit, jos sattuu olemaan venyvää mallia. Ei vaiskaan, lopetetaan tähän.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.11.2007 21:29

no siis ainut mikä tulee ku aluvanne veetään liian tiukkaan on se että pultti jumahtaa kiinni ja se muuten pysyy tiukasti. tai sit rikkoo vanteen pultin kartiot. itse en jaksa edes vääntää momenttiin vanteita vaikka momenttiavain löytyy... ristikkoavaimella ku vääntää sopivasti niin pysyy eikä mee liian tiukkaan tai löysään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.11.2007 21:31

Vuosia ollaan vanteita vaihdettu ja pultteihin / kartioon kuparitahnaa laitettu, koskaan ei ole ongelmia ollut vaikka käsin on kiristetty ja avattu ilman momentteja.

Peltivanteen kartioihin suosittelen jotain rasvaa ettei pultit jämähdä kiinni.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 15.11.2007 22:00

Kyllä auton ohjekirja tai korjaus-opas käskee laittaa tiettyjä aineita tiettyihin paikkoihin. pyörän pultit vedetään kuitenkin puhtaina ja kuivina annettuun momenttiin. Vai monessako uudessa autossa olette rasvattuja pultteja nähneet? rasvauksesta en kuitenkaan nää muuta haittaa kuin lian tarttuvuus.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 15.11.2007 22:36

Käyttäkää sitä venäläistä momenttia:
Väännetään niin kauan, kunnes kuuluu NAKS ja puoli kierrosta takaisin.

Ja jos on pultti jää heti alkuunsa jumiin, niin siinä on se venäläinen pystykierre. Eli Isointa lekaa vaan perään. ;-)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.11.2007 23:18

Annahan Lukkari niitten caravellen vanteiden olla talven paikallaan ja kokeile sitten pelkällä ristikkoavaimella auki. Ovat tiukassa :-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 23:31

Ei oteta liikaa stressiä asiasta.

Ne on aina ennenkin harjaatuneen (?) automiehen tunteella kiristetty varmuudeksi sopivasti yläkanttiin ja se on tähänkin asti toiminut. Miksei toimisi vastaisuudessakin...

Ihan hitunen jotain öljypohjaista liukastetta joskus ettei hirviästi ruostu ja se on siinä.

Mulle uudet pyöränpultit maksoi Motonetissä jotain 1,5 € kipale ja jos pultti kymmenen vuoden välein menee niin entäs sitten. Siitä varresta näkee jos se on ylikiristetty entiseksi ja silloin voikin hankkia uusia pari kappaletta hanskalokeroon kolisemaan.

Eli siis ei kannata tehdä näin yksinkertaisesta asiasta rakettitiedettä :)

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 16.11.2007 1:28

Näinpä^ ei se tosissaan ole kun vääntää kiinni ristikkoavaimella tai koneella vielä parempi ja ei ne pultit varmasti sieltä tipu jos niissä vähän jotaki rasvaa oliskin helpottaa sitä irrottamista jos ovat pitkään renkaat alla. Melkonen terroristi pitää olla että vahingossa sen renkaan pultin katki kääntää:)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2007 8:28

Caravellessa on tosiaan itsekiristyvä pultti: jos kiristää pultin auton omalla avaimella, sitä ei enää samalla avaimella saa auki. Audifinnsin puolella kyselinkin, että osaako joku sanoa, miksi samankierteinen ja samalla kartiolla varustettu pultti on tuossa mallissa varustettu 19 mm avainkannalla, jos kiristysmomentti kuitenkin on sama kuin vastaavilla pulteilla muissa VAG -laitteissa?

Itse olen vag -laitteisiin vaihtanut renkaita -70 -luvulta saakka ja vain kerran olen saanut VAG -pyöränpultin poikki. Tämä tapahtui pulttikoneen kanssa asentaessani peltivannetta kolmoskoppaisen alle.

Itse en ole koskaan käyttänyt momenttiavainta pultteja kiristäessäni eikä koskaan ole rengas irronnut tai edes löystynyt puutteellisen pultin kireyden takia.

Tuolla se maahantuojan lehden artikkeli.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 16.11.2007 8:43

itsekin on kantapään kautta tullut opittua pulttien rasvaamisen tärkeys: III-koppasen alkuperäiset bbs:t tuli laitetua alle heinäkuussa ja "kiireessä" en viitsinyt kuparitahnaa laittaa. Lokakuussa talvirenkaita alle vaihtaessa lukkomutterin avain muljahti kun pultti oli lievästi sanottuna napannut kiinni. Loppupeleissä aukesi vasta kun saatiin hitsattua mutteri kiinni lukkopultin päähän.

Siis kuparitahnaa tai tervaspraytä aluvanteiden pultteihin. peltivanteeseen pulttihan ei yleensä jumi kiinni ellei ole pulttimopolla täysillä vedetty kiinni.

AM
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.10.2005 23:25

ViestiKirjoittaja AM » 16.11.2007 9:32

^Omituista kyllä kokemukset ovat juuri päinvastaiset. Aluvanteen pultit eivät ole ikinä jumiutuneet lujaan, mutta peltivanteissa sitäkin enemmän. Momentiavainta on tullut joskus käytettyä, mutta todella harvoin. Ainahan nuo käsin vääntää kyllä turhankin kovaan, se oikea momentti on yllättävän vähän.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2007 10:06

Jotta tällä keskustelulla olisi tilastollista merkittävyyttä, monellako on käytössä vanteeseen tarkoitettu, oikeantyyppinen pultti? Kartiopultti tarttuu öljyämisestä huolimatta tiukkaan vanteeseen, jolle on tarkoitettu pallokartiopultti.

LeeNa
-
Viestit: 76
Liittynyt: 28.2.2006 11:18

ViestiKirjoittaja LeeNa » 16.11.2007 10:45

Itellä kävi niin, että kun auton matkassa tuli siis Audin 15" alumiinivanteet ja peltivanteet. Tuossa sitten kun aloin talvirenkaita vaihtamaan niin huomasin että ne pultit on väärän malliset. Mulla ei oo ikinä ollu pallokantaisia pultteja tuon auton mukana vaan kartiokantaiset. Mut ku se Audin orkkisaluvanne ainaki näyttää siltä, että siihen kuuluu ne pallokantaiset pultit. Ja oli muuten kesävanteilla tiukassa pultit ku liikkeessä oli laitettu pyssyllä. Ei ois ikinä mun voimilla lähteny tien päällä auki...Niin ja nuo kesävanteet siis eivät ole nuo Audin aluvanteet.

Niinpä siis oletan, että jo alunperin on tuossa autossa ollut väärät pultit. Ainaki ne pallokantaiset meni paljon nätimmin paikalleen ku kartiomalliset.

Onko kukaan muu huomannu samaa? Siis että "orkkispultit" ois väärät? Käytettynä tuo on yksityiseltä ostettu, mutta en vain millään usko että he olisivat uusia pultteja tuohon ostaneet...

Nyt kyllä taloudesta onneksi löytyi yhdet ylimääräiset pallokantaiset pultit niin ruuvasin niillä kiinni.

Ja kyllä, kuparirasvaa sipaisin ihan hiukkasen kantaan ja kierteeseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2007 10:54

Öö... Nyt meni ohi kummat vanteet on Audi original?

Äipällä A3:ssa kesäalut on tarvike ja talvivanteet Audin omat. Talvivanteisiin pallopäiset pultit (ilmeisesti samat kun VAG:n peltivanteissa) ja tarvikevanteisiin kartiomaiset.

Jos on joskus vaihtanu / hankkinu vanteita nii äkkiäkös unohtuu pultit viedä jälkikäteen jos on jonnekin unohtunu.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 16.11.2007 11:03

Tervaa tai sen oikean puuttuessa sitä spraykamaa! Kyllä siitä iloa on vaikka sanotte mitä..

LeeNa
-
Viestit: 76
Liittynyt: 28.2.2006 11:18

ViestiKirjoittaja LeeNa » 16.11.2007 11:40

H.Jormalainen: Niin, itsekin huomasin että hiukan huonosti kerroin. Eli siis nykyiset talvivanteet on ne Audin orkkisvanteet, 15". Ja kesävanteet on 18" tarvikevanteet, joissa siis kartiokantaiset pultit.

Ja ku mie oon luullu, että alumiinivanteissa ois aina (juu, olen väärässä) kartiokantaiset pultit. Mut joo, nuo Audin orkkis aluvanteet on tullu mulle ihan kartiokantaisilla pulteilla. Ja sehän tässä hirvittää, ku mulla ei oo ikinä kaksia pultteja tuohon tullu, niin kun oon tuon auton ostanu, niin siinä on ne peltivanteet ollu niillä samoilla kartiokantaisilla pulteilla kiinni. Eli väärillä :)

Ehkä sillä edellisellä omistajalla on sitte hävinny ne jonneki ne pallokantaiset pultit ku mulle asti ne ei oo ikinä kyllä tullu.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 16.11.2007 12:38

Aika usein näyttäis noissa alkuperäisissä aluvanteissa olevan pallokartioiset. Luultavasti sen takia, ettei tarvitse auton mukana useita erilaisia pultteja toimittaa, vararenkaat kun ovat peltisiä ja tahtovat pallokartiopultit.

LeeNa
-
Viestit: 76
Liittynyt: 28.2.2006 11:18

ViestiKirjoittaja LeeNa » 16.11.2007 12:43

No niin mieki oon kuvitellu, mut mulle ei käyny niin...Ehkä ne on jääny sit edelliselle omistajalle. Mut ku jotenki silti mietityttää ku uskoisin että edellinen omistaja on vaihdattanut aina liikkeessä renkaat. Eikö ne siellä kuitenki kato ettei mee vääränlaiset pultit paikalleen?

Mulla kyllä on vararenkaana tommonen Audin 15" aluvanne, mutta se nyt ei ratkaisevasti vaikuta, koska siihen kuuluisi juurikin ne pallokantaiset, mitä en koskaan ole auton mukana saanut.

Meniköhän vähän OT:ksi nyt ;) Sorry for that!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2007 12:53

Se on oikeastaan hieman yllättävää, että lähes kaikissa volkkareissa, joissa on M12 pultti, on se jostakin -80 luvun alusta saakka ollut sama M12x1.5.23.5 sekä aluvanteille, OEM -aluille että peltivanteille. Audeissa ja uudemmissa volsuissa vastaavasti M14x1.5.27.

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 19.11.2007 3:17

Joo, en vieläkään jaksanu lukea topiccia loppuun, mutta ku isosiskon Yariksen talvirattaat vaihoin alle, löyty toyotan heikkous, mutterit. Mie oon saanu sorvaamalla siistimpää lastua, ku mitä japsien pyöränmuttereista talvirenkaanvaihdon jälkeen.

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 19.11.2007 10:28

Edellisessä kakkosgolperossa vm. -91 oli kyllä niin helvetin helposti jumahtavat pultit ettei mitään rajaa. Ne ei auennut edes pulttipyssyllä (tehokkaalla semmoisella) jos ei muistanut laittaa Paaaljon rasvaa väliin. Pari kertaa niitä hiltsailtiin ja smirkelöitiin ja kuumennettiin ja vaikka mitä pieneläimiä uhrattiin että saataisiin vaihdettua paremmin ajokauteen sopivaa rinkulaa alle. Jumahti niin kesä- kuin talvipyörät, ja kerran irrotettiin nastat kun ne lähti helpommin kuin renkaat.

Oli ihan orkkis pultit ja orkkis peltivanteet. Harmi kun on jo paalissa, lajoittaisin muuten lukkarille.

Tuon auton jälkeen olen aina muistanut laitta hieman mörkövassua pultin kierteisiin ja kartioon. Nykyisessä autossa pitää muistaa myös laittaa napaan, jos aikoo saada renkaan nätisti irti pulttien irtoamisen jälkeen. Helpottaa kummasti myös kesäalujen sovituskartion irroitusta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.11.2007 12:18

Harmi kun on jo paalissa, lajoittaisin muuten lukkarille

Kiitos kauniista ajatuksesta. Näin joulun tienoilla jo ajatuskin lahjan saamisesta lämmittää 8)
Montaa ollaan mieltä "öljyämisestä". Tuossa aiemmin mainittiin noista portterin itsekiristyvistä pulteista: kesällä puhdistin vanhat (pikeentyneet) rasvat pulteista kokonaan pois, mutta en havainnut sillä olevan mitään merkitystä ilmiöön, tiukassa ovat edelleen.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 19.11.2007 12:36

Joku vetää kuivana ja joku liukasteen kanssa. Eipähän niin kirsku kun laittaa sopivaa öljyä väliin.

Mukava oli vaihtaa emännän Corollaan renkaat, kun edellinen renkaan vaihto suoritettiin Vianorilla, niin siellä oli joku apina kiskassut pulttikoneella Momentin. Ei meinannu tammösen riisitautisen paino 80kg riittää puolenmetrin varren päässä että sai pultit auki. Ja kyllä, yritin oikeaan suuntaan. Narskahtivat vähän pultit kun aukesivat lopulta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.11.2007 12:55

^ tuohan on vain yksi keino ohjata kuluttajat vaihdattamaan renkaansa liikkeessä :)

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 19.11.2007 13:05

Rasvatkaa kartio-osat huolella, jumittaa niistä yleensä. (vedin just ducatosta 3m varrella irti 1" hylsykamojen kanssa.) nyt kartiot tervattu sisutervalla, kuten myös kierteetkin.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 19.11.2007 14:21

Suosittelen kyllä jollain momenttiavaimella laittamaan momenttiin pultit, jos aikoo saada tien päällä auki. Meinaan kotona laitoin pulttipyssyllä kiinni (ei oo kyllä ikinä menny kieroks vanteet ku tasasesti kiristää) ja koulussa vaiheltii alapallot ja raijetangot päät, meinas ongelmia tulla kun pyörän pultit ei lähdekkään auki koulun pyssyillä.. Eikun puolentoista metrin vartta peliin ja vääntämään, just ja just aukes :D Että momenttia siinä kerrakseen, rasvannu en oo niitä ainakaan vuoteen.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.11.2007 14:44

Ikinä ole ollu irroittaessa ongelmaa, kun on vain vassua hipassu pultin nokkaan ja käsituntumalla "momenttiin". Niin alumiinit kuin peltisetkin.

Kerran tosin oli vihreän eskortin huollossa pulttiapina vetäny pyssyllä mutterin piukkaan, eikä lähtenyt sitten millään muulla keinoin kuin mutteri rikkomalla. Itku olis voinu tienpäällä tulla jos rengas olisi vaikka kajahtanut jossain retuperällä.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 19.11.2007 19:16

Juu kyllä ne pultit pyssylläkin saa turhan tiukkaan, näin kävi kun ostin uudet kesägummit ja vanteet ja laittoivat gummikorjaamolla alle pyssyllä ruuvaten, pyssyssä oli kyllä sellainen momenttivarsi kiinni. Sitten kun kotona irrotin, joutui vääntämään pitkällä varrella ja pyörä rivas tyhjää.

Itse olen rasvaillut pultit, etupyörän pulteissa tervaspray on kurjaa tavaraa, kun se kovettuu kuumassa ja käsin väännellen hikeä pukkaa. Itse siivosin tervajämät tinnerillä pulteista ja tilalle vaseliinia. Aluvanteiden kanssa olen käyttänyt vaseliinia tai kuparitahnaa ohutta kerrosta pyörännavassa sillä alut tuppaa syöpymään muuten navan keskiöön kiinni ja irrotuksen joutuu tekemään rautakangella.

Ei pyöränpulttien kanssa mitään momenttimagiaa tarvita, maalaisjärki pitäisi riittää tai koneiden korjailussa kertynyt kokemus. Ja kuten edellä mainittiin, jos pultit rasvaa tarvittava momentti on pienempi.

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 19.11.2007 23:56

aihetta sivuten, on muuten uskomattoman järeätä kamaa tuo kakkiksen alkuperäinen pyöränpulttiavain, vaikka ulkonäkö antaa olettaa jotain aivan muuta. muutama vuosi sitten makkaravanteita irrottaessa oli pultit kirrannu sen verran, että kolmet ristikkoavaimet hajotettiin ennenkuin kokeiltiin sitten tuota omaa työkalua. johan aukes.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2007 1:16

Tuossa on momenttiavainta tarpeeksi. Käyttöohjeena todettakoon että kiristys varsi kiinni ja avaus varsi auki.

GTi85
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.12.2006 5:55

ViestiKirjoittaja GTi85 » 20.11.2007 7:56

Itse olen hyrryyttänyt pulttipyssyllä aina vanteet kiinni, tosin momenttivarrella. Hyvin on auenneet joko käsin/pyssyllä. Niin ja onhan sinne pultteihin kuparitahnaa sivelty.

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 20.11.2007 15:28

Itse en varsinaista rasvaa sinne väliin yleensä laita, mutta suihkautan joka pultin kosteaksi crc:llä. Mukavampi se on sitten sinne pyöritellä kun vähän kostea ja ruostetta vähän poistaa/ehkäisee ehkät.. Ja useimmiten pulttipyssyllä kiinni, mutta jätän vähän löysälle, niin että sitten avaimella näppi tuntumalla väännän sitten sopivaan tiukkuuteen.. Ei siinä mielestäni momenttia tarvitse, kun kyllä sen saa aika hyvin tosiaan perstuntumalla väännettyä sellaseen tiukkuuteen että kiinni pysyy, mutta mahdollisuuksia avata vielä muullakin kuin puolentoista metrin vääntimellä..

Wisa
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.3.2005 20:45

ViestiKirjoittaja Wisa » 26.11.2007 17:53

Joskus nuorna miesnä armeijan jälkeen olin kaupungilla Transit-kuskina jonkin aikaa. Työkaluna oli huippu avolava vm. -81, vaparidiesel, yksi hehkutulppa imusarjassa... Duuniin kuului vaihtaa siihen sesongin mukaiset renkaat itse. Siinäpä sitten ensimmäistä kertaa vaihtaessa tuskailin, kun ei irtoa kuskin puolelta, ei sitten **tullakaan. Repsikan puolelle olin jo vaihtanut ilman mitään murheita.

Kävin varastolta sitten isompaa pulttimopoa 3/4" kannalla, kun romutonttu kysyi, jotta mihin tartten moista tykkiä. Kerroin murheeni, johon hän osaaottavasti: "Ekkö tiänny, että vanhemmissa Ransiiteissa on kuskim pualella vasenkätisek kiärteet?"

No en tiänny. Olin sitten kerinnyt sen verran pinkeälle mutterit kiriä, että tarvitsin tosiaan sen isomman pulttitykin avaamiseen...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa