15 000km huolto alá Laakkonen

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

15 000km huolto alá Laakkonen

ViestiKirjoittaja lasses » 7.9.2007 22:57

Vein neloskoffin Tampereen Laakkoselle ns. öljynvaihtohuoltoon kun auto tuli vuoden ikäiseksi. Olin perseelleni lentää kun tiskiin lyötiin 248 euron lasku. Vuosi sitten vastaava huolto seattiin maksoi noin 120 euroa.

Kun kysyin mitä moinen hinnan ero johtuu, niin vastattiin, että volkkarin maahantuoja suosittelee raitisilmasuodattimen vaihtoa (38 eur) ja jonkin lisäaineen lisäämistä bensan joukkoon (32 eur). Kumpaankaan toimenpiteeseen ei kysytty lupaa, eikä niistä kummastakaan ole mainintaa huolto-ohjelmassa 15 000 km:n kohdalla. Pissattiinko mua linssiin? Raitis-ilmasuodatin pitäisi vaihtaa huolto-ohjelman mukaan vasta 30 000 km kohdalla. Tuosta ihmeaineesta en löytänyt mitään mainintaa.

Kysyin myös työveloituksesta ja sen kerrotiin olevan könttäsumma 1,9 tunnin työstä. Siis lähes kaksi tuntia öljynvaihtoon? Olkoonkin että siihen kuuluu tarkastuksia, mutta silti kaksi tuntia. Sisältänee ainakin tunnin tupakkitauon. Niin olihan saranat voideltu oikein takakonttia ja -puskuria myöten.

No sitten oma lukunsa oli nykiminen, jota pyysin myös katsomaan (asiasta mainittiinaikaa varatessa). Mutta sitä ei ehditty näin perjantai-iltapäivänä katsoa, vaikka varasin ajan huoltoon kaksi viikkoa sitten. Vein auton Laakkosella aamulla klo 8.30 ja hain pois klo 16.15, että luulisi aikaa olleen. Taas kuulemma pitäisi varata uusi aika, että josko silloin joku ehtisi/viitsisi perehtyä asiaan.

Kumma laitos, tuolla ei sitten edes öljynvaihto mene ns. putkeen. Taas kinata jokun v-tun kaaliaivon kanssa, että mikä meni pieleen.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 7.9.2007 23:29

Merkkihuollon hinnoista on ollut puhetta esim Audiclubin puolella.Ihmeellistä hinnoittelua....
Merkkihuolto on kuitenkin monesti yliarvostettua ja ylihinnoiteltua.Ainakaan minä en arvosta sitä tippaakaan.
Ongelma mun mielestä onkin että siellä varmasti on osaaviakin kavereita hommissa mutta ei ole aikaa.piste.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 7.9.2007 23:56

Ne varmaan huuhteli Fortella. Sellaista ihmeainetta. Seuraava huolto tapahtuu ihan nyrkkipajalla. Valoa osaavat varmasti siellä osoitella ihan samalla tavalla mutta taksa siitä ei perustu taulukkoaikaan.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 8.9.2007 0:03

Merkkihuollot ON todellakin yliarvostetua hommaa, yleensä hommat tehdään päin p'rsettä verrattuna tutuksi tulleeseen luotettavaan "nyrkkipajaan", tullut liiankin tutuksi viime vuosien varrella ämä niin sanonut ammattilaiset, ainut asia mikä osataan todella hyvin on laskutus.
Laskun jälkeenkin pitää varata uusi aika milloin mitäkin toimenpidettä varten.

Tästä syystä olen säästänyt pitkän pennin ja tehnyt kaiken itse, poislukien jakopäärempan dieselissä:)

Kova homma muuten huuhdella fortella, purkki koneeseen ja käyttää 15-30 min, tietysti tästäkin tauosta on hyvä laskuttaa asiakasta...
EDIT: Pirusti kirjoitusvirheitä johtuen vahvoista juomista...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.9.2007 0:16

Itse olen muutaman kerran peräkkäin pettynyt merkkiliikkeen huoltoon:

1.Huoltoa varatessa kerroin pa-pumpun stefan vuotavan-Auton ollessa huollossa stefaa ei kuitenkaan löytynytkään hyllystä->uusi huolto varattava tähän työhön, pumppu kuitenkin irroitettiin ja työ laskutettiin, niin ensimmäisellä kuin toisellakin kerralla.

2.Samaa huoltoa varatessani kerroin käsijarrun vajaatoiminnasta ja pyysin takasatuloille täyden huollon: purku, tiivisteiden vaihto jne.-Huollossa asentaja kuitenkin tyytyi vain irroittamaan satulat ja "herkisteli" niitä, todellisen hyödyn jäädessä nolla-tasolle; toiminta ei muuttunut. Purku olisi kuulemma ollut sen verran vittumainen homma että hän ei suostunut sitä useista pyydöistä huolimatta tekemään.

3.Jäähdytinnesteet vaihdettiin huollossa, sillä seurauksella että seuraavana aamuna neste oli jäätynyt todella kovan pakkasen takia koneeseen. n.-27´C, hinattuani auton takaisin huoltoon huoltopäälllikkö ei uskonut jäätymisen olevan mahdollista, vaan pyysi varaamaan uuden ajan huoltoon rikkoutuneen termostaatin vaihtamiseksi! Lopulta hän suostui etsimään vapaata asentajaa-sitä kuitenkaan löytämättä. Lopulta hän tuli itse suorittamaan jäätymispistemittauksen, saaden tuloksen alle -10´C. Syy oli hänen mukaansa jälkiasennetun polttoainelämmittimen aiheuttama vesitilan kasvu, jota asentaja ei ollut huomioinut. Sain hyvitykseksi sattuneesta virheestä litran (1L) jäähdytinnestettä veloituksetta ja sain itse imeä "ylimääräiset pois" ja lisätä jäähdytinnestettä.

Terveisiä vaan sinne entiseen kotikaupunkiin....

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.9.2007 0:59

^kuulostaa harvinaisen pätevältä toiminnalta :D

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 8.9.2007 1:38

Itse olen paikallisella Laakkosella käyttänyt jokaista audiani nelipyöräsuuntauksessa ja joka kerta on ratti ollut ihan vinossa toimenpiteen jälkeen. No joka kerran olen auton takaisin vienyt ja uudelleen säädetty. Mutta lopputulos on ollut se että ratti on ollut toiseen suuntaa vitullaan... Milloinhan opin?

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 8.9.2007 7:20

Pieksämäen Laakkosella vähän samanlaista toimintaa. Aika oli varattu ja tuulilasin vaihdon yhteydessä piti korjailla seuraavia vikoja: etupää kolisee, käsijarru hirttää kiinni, kone vuotaa öljyä, nelipyöräsuuntaus (uudet takarenkaat kului 3kk. sakoille), tulppien vaihto, toinen etuovi ei aukea kunnolla ja oli vielä jotakin muuta.

Soitin kaksi kertaa huoltoon ennen auton sinne vientä, että työmatkoja tulee vajaa 1000km/viikko että se 4pyöräsuuntaus ois tärkeää tehdä...Koitti se hetki kun auto piti hakea huollosta...Tuulilasi ja tulpat vaihdettu, ei mitään muuta tehty. Eivät kuulemma kerenneet vaikka aika oli varattu ja viat olivat etukäteen tiedossa. Kone vuotaa öljyä venttiikopan välistä ja tiiviste piti tilata jo alkuviikosta, samalla kun varasin aikaa huoltoon. Eivät olleet tilanneet koko tiivistettä.

Ymmärsin kyllä soittaessani että tuulilasin vaihto vie aikaa, mutta olisi puhelimessa voinut sanoa että siihen ei muuta keretä tekemään! Huolto oli perjantaina ja auto oli tarkoitus jättää lauantaiksi sinne että lasiliima kuivaa rauhassa. Syy miksi sille ei muuta tehty oli, että kun lasi vaihdetaan, pitää liiman antaa rauhassa kuivua ja sille ei voi sillä aikaa tehdä muuta huoltoa. Laisn vaihtoon oli varattua huolto aikaa 3,5 tuntia. A-pilareita oli irroitettu ja samalla oli diskantin paikka säretty.

Kaiken kruunaa se että kun käsijarrulle ei oltu tehty mitään ja oli auto otettu hallista ulos, että käyn sen illalla hakemassa, niin huoltomies oli sitten vetänyt käsijarrun päälle ja 1-vaihde päälle! Sitä sitten ajeltiin käsijarru päällä kotiin!!!

Auto menee uudestaan alkuviikosta huoltoon edellä mainittujen vikojen takia ja taas pitää etsiä lainaan auto että pääsee töihin.

En tiedä mitä te olette asiasta mieltä, mutta minun mielestä tämä huolto ei oikein lähtenyt tältä FÅG-merkkihuollolta!

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 8.9.2007 8:57

Ihmettelen suuresti tuota miten paljon tuolla merkkihuollossa turhaantuu aikaa työn tekemiseen edellyttäen että sitä edes tehdään. Jos nyt puhutaan ihan perushuolloista ja pikku remonteista mitä edellä on mainittu. Ja tuokin jarrutyö että herkistelinpä vain kun olis muuten niin vittumainen homma. On ainakin asenne kohdallaan.

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 8.9.2007 11:37

Vein auton Laakkosella aamulla klo 8.30 ja hain pois klo 16.15, että luulisi aikaa olleen. Taas kuulemma pitäisi varata uusi aika, että josko silloin joku ehtisi/viitsisi perehtyä asiaan.


Niin, siellä ei varmaankaan sattunut olemaan muita autoja huollossa:)
Onneks suomesta ei korjaamot lopu, saa ihan vapaasti vaihtaa jos ei työ mielytä.

Itse ainakin oon tähän asti vaihtanu öljyt autoistani yms. suodattimet itse.
Ja muutkin huollot teettäny jollain pajalla tutulla kaverilla, kun itselle ei ole väliä millaisia leimoja siellä kirjassa on vaan että tiedän et kaveri osaa hommansa ja auto toimii.
Jos sattuu ns. vaikeempi vika ni yleensä turvaudun merkkikorjaamoon:)

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 8.9.2007 11:52

Varmaan oli joo muitakin autoja, mutta toisaalta ei liene asiakkaan asia tietää heidän huollon kapasiteettia. Laakkonen sai vapaasti ehdottaa huoltoaikaa. Millään tavalla en heitä pakottanut ottamaan autoa sisään perjantaina. Ja ajattelin, että kun en painosta heitä minuuttiaikatauluun, niin tekisivät homman kerralla kuntoon. Kokemuksesta tiedän, että joskus vianahakuun vaan menee aikaa, eikä ole kiva jos asiakas läähättää niskan takana.

Niin minäkin olen yleensä tehnyt, että itse vaihtaen ja korjaten, mutta tuli vaan mieleen, että voisihan sitä joskus ostaa palvelua ja työllistää suomalaisia, mutta jäätköön se kaunis ajatus tähän. Liian kallista huvia minulle tämä työllistäminen.

Nuo lisätyöt -tässä tapauksessa luvattomat sellaiset- joutuvat kyllä syyniin maanantaina. Täytyy selvittää onko maahantuoja todellakin antanut tälläisiä suosituksia ja miksi niistä ei tiedoteta asiakkaalla niin kuin kuuluisi.
Viimeksi muokannut lasses, 12.9.2007 9:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 8.9.2007 13:51

Oma käsitys merkkihuolloista on se että suurin osa asentajista tule suoraan koulun penkiltä jossa on kyllä opetettu miten vikakoodit luetaan ja niiden perusteella korjataan auto. Sitten kun se ei tulekaan kuntoon menee sormi suuhun.

Tai no on siellä sitten näitä vanhempiakin asentajia. Skoda Fabiasta hajosi lukko ja Laakkosen pikahuollossa sanoivat että siihen pitää tilata uusi lukkopesä sarjoituksella, maksaa reilut 100e+työ. Tilasin sen kun oli toimitusaikaa jonkun verran ja sit menin tuonne www.vagcat.com ja kattelin räjäytyskuvista lukon osia. Ylläri et siellä oli erikseen korjaussarja lukkoon, hinta alle 20e. Printtasin sivun ja Laakkosen tiskille perumaan tilaus ja tilaamaan korjaussarja.

Asentajalle kun meni kertomaan asiasta kommentti oli et : "kuule mitähän sää olet nyt siihen mennyt tilaamaan".Tuli yllätyksenä et siihen saa korjaussarjaa. No niinpä tietysti !
Lukko tuli kuitenkin kuntoon noilla osilla, ensi kerralla ei tarvii tuonne viedä ellei ole pakko.

No ei sillä, ei ne aina AD:llakaan osaa. Jakopään remontissa unohdettiin ilmata järjestelmä, jolloin nesteet tuli pihalle kun pääsin kotiin. Vein takaisin ajamalla kun otin paisuntasäiliön korkin irti.
Epäilivät et kannentiiviste on mennyt ja remonttia tiedossa. Minä sanoin siihen et kyllähän se nyt sitten teidän laskuun menee kun kerran hajoitittekin. Vastaus oli että et mitenkään saa sitä korjaamon laskuun kun on vanha auto ja ei voi tietää paljonko nykyisellä tiivisteellä on ajettu. Kuulemma yhteensattumien summa!
Ihme vaan että se hajosi juuri silloin kun vesipumppu ja jakopää vaihdettiin :-)

No, sitä ilmasivat sitten uudestaan siinä ja onneksi tuli kuntoon pelkästään tuolla ilmauksella niin ei tarvinnut alkaa tappelemaan laskusta. Tietäähän sen että tuonne ei tarvii enään viedä.

En sitten tiedä, kaikkihan meistä tekee virheitä ja tällä tahdilla pienestä paikasta loppuu korjaamot missä käyttää. Ei siinä mitään jos tekee virheen ja se korjataan mutta jos aletaan asiakasta siitä syyttämään niin sitä en ymmärrä!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.9.2007 14:12

Onneksi paikkakunnalla monivuotinen VAG-asentaja kyllästyi merkkihuollon minuuttiaikatauluihin ja raportointeihin ja turhaan kyttäilyyn ja perusti oman korjaamon. Ei ollut vaikea valita missä Audia huollatti.

Myös hieman merkkihuollon käyttäytymisestä täällä (pörhö),entinen muija meni (itse en päässyt) käyttää meidän audia että nollaavat huoltovalon. Sanoin sille että jos alkavat jakopääremonttia(180tkm mittarissa,kone vaihdettu 129tkm) ehdottelee niin kieltäydy. No se joutu "paniikkii" siinä eikä muistanu mikä se oli mistä piti kieltäytyy ja ne jo lähes varaili osat ja ajat siihen remonttiin,hieman niinku pakottamisen meininki ku se oli sanonut että ei sitä tainnut tarvia. luki huoltokirjassakin luonnollisesti milloin jakopää vaihdettu. Soitin just onneksi sillo niin pääsin hieman mainitsee huoltomiehelle

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

ViestiKirjoittaja jylppy » 8.9.2007 15:49

Itse olen paikallisella Laakkosella käyttänyt jokaista audiani nelipyöräsuuntauksessa ja joka kerta on ratti ollut ihan vinossa toimenpiteen jälkeen. No joka kerran olen auton takaisin vienyt ja uudelleen säädetty. Mutta lopputulos on ollut se että ratti on ollut toiseen suuntaa vitullaan... Milloinhan opin?


Et koskaan? eivais, käännä se ratti ite suoraan vain? suuntaus kyllä kannattaa tehdä liikkees mutta itse käytän nykyään vag konsernin autot nissan huollos.

ikola
-
Viestit: 494
Liittynyt: 23.7.2003 10:55

ViestiKirjoittaja ikola » 8.9.2007 15:56

Ymmärsin kyllä soittaessani että tuulilasin vaihto vie aikaa, mutta olisi puhelimessa voinut sanoa että siihen ei muuta keretä tekemään! Huolto oli perjantaina ja auto oli tarkoitus jättää lauantaiksi sinne että lasiliima kuivaa rauhassa. Syy miksi sille ei muuta tehty oli, että kun lasi vaihdetaan, pitää liiman antaa rauhassa kuivua ja sille ei voi sillä aikaa tehdä muuta huoltoa. Laisn vaihtoon oli varattua huolto aikaa 3,5 tuntia. A-pilareita oli irroitettu ja samalla oli diskantin paikka säretty.



En kyllä usko että merkkiliikkessä käytettäisiin jotain yksikomponenttista tuulilasiliimaa, joka vaatisi noi paljon kuivumisaikaa. Itse kävin juuri vaihtamassa autooni lasin(liima) vaihdossa kesti 1,5 tuntia josta oli paskanpuhumista vaihtajan kanssa 30min ja primerin kuivumista 15min. Liima oli lämmitettävää mallia joka on ajokelpoinen tunnissa (2xairbag). Eli vaihto + kuivumisaika ilman noita turhia juttuja olisi ollut kaksi tuntia. Tosin varmuuden vuoksi yleensä annetaan kuivaa enemmän, mutta kyllä se auto huollettavissa silloin on.

Tuntuu muutenkin hieman oudolta jos irrotellaan pilareidenmuoveja vaihdossa, kun kuitenkin on olemassa lasin irroitukseen välineitä, joilla ei moisia tarvi irroitella. Joten musta ainakin toi juttu haiskahtaa ja pahasti. Mutta ymmärrän täysin toimintaa, kate on jostain saatava. Kärsijänä on kuitenkin asiakas, joka taas ei ole hyväksyttävää.

Kuume päällä, joten teksti voi olla sekavaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.9.2007 16:53

Sikan 1k tuulilasiliima kuivuu parissa tunnissa... tais olla bägillisellä autolla tunti ennen kuin saa ajaa, ja bägittömässä 30min.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 8.9.2007 16:55

Tuntuu muutenkin hieman oudolta jos irrotellaan pilareidenmuoveja vaihdossa, kun kuitenkin on olemassa lasin irroitukseen välineitä, joilla ei moisia tarvi irroitella. Joten musta ainakin toi juttu haiskahtaa ja pahasti.

Lähinnä sen takia niitä pilariverhoiluja irrotetaan, ettei se tuulilasiliima vahingossakaan osu niihin verhoiluihin, lasia paikalleen laitettaessa. Ja kun liima tietysti pursuaa kun lasin painaa paikalleen, niin sen jälkeen on pilariverhoukset meinaan piukassa. Ei tarvi ehjänä irrotella uudestaan. Toisekseen verhoiluihin ei tuu hankaumia yms jälkiä lasia irti "sahattaessa" yms.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 8.9.2007 17:09

Et koskaan? eivais, käännä se ratti ite suoraan vain? suuntaus kyllä kannattaa tehdä liikkees mutta itse käytän nykyään vag konsernin autot nissan huollos.


On liian harva booritus ratin tangossa. Pitää suoristaa nelipyöräsuuntauksella. Toisekseen kun ei edes laakkosen suuntausohjelmisto tunne tuota minun autoa:)

jylppy
-
Viestit: 344
Liittynyt: 16.11.2003 19:09

ViestiKirjoittaja jylppy » 8.9.2007 18:52

Juu sano, jäähän meille maanmainio ja hyvinkin kova hintainen Vianor. Laser suuntauksellahan sen luulisi tulevan jo kuntoon. Vaikka haittaako tuo jos hieman on vinossa muuta kun silmää.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 8.9.2007 20:39

Tuohon ajantuhlaukseen merkkihuollossa löytyy omalta kohdalta hyvä esimerkki. Autosta kuului "mystinen" ääni, jonka takia vein auton tutkittavaksi paikalliseen merkkiliikkeeseen. Jäin odottamaan paikan päälle kun arvelin että ei mene kauaa.

En siis odotellut pajan puolella, vaan "asiakastiloissa" sohvalla istuen. No, auto otettiin parkkipaikalta sisälle puolituntia varatusta ajasta myöhässä. Kun auto tuotiin takaisin parkkiin pihalle, oli mennyt tasan puoli tuntia.

Odotin oikein innolla mikä tulee lasku olemaan. Kun sain laskun eteeni, kysyin että mikähän tämä mystinen 1,5 kerroin on tässä laskussa. "Huoltoon" oli siis merkitty kuluneen puolitoista tuntia puolen tunnin sijaan mitä se oli pajalla.

Hieman oli noloa poikaa huoltomies joka sattui olemaan vieressä kun asiasta mainitsin. No, en sitten maksanut kuin puolesta tuntia valohoitoa, mutta näin niitä tunteja kertyy vianetsintään... :S

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 9.9.2007 12:28

Kerran olen käyttänyt autoa merkkihuollossa (tuon audini 135tkm huolto/vuosihuolto) ja kaikki meni oikein hyvin. Kysymäni hinta-arvio oli muutaman euron tarkkuudella oikein, autoon ei lisätty pissapojannesteitä eikä muitakaan turhuuksia kun olin maininnut etten niitä halua. Lisäksi auto oli hyvässä kunnossa luovutettaessa ja valmis sovittuna aikana. Paikka oli Jkl:n Audiliike ja sinne vien toistekin.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 9.9.2007 13:05

Mikä se entisen Pörhön miehen oma huoltamo on Oulussa, ku ei tuo Jääsalontien Nikunen oikeen aina vakuuta. Ei kuitenkaan mitään pahoja ylilyöntejä ole siellä tullut.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.9.2007 13:59

Tuosta Laakkosen huollosta on kuulunut melkoisen paljon negatiivista useammaltakin taholta.

Omat kokemutset rajoittuvat yhteen kertaan pikahuollossa, silloin oli laskutettu työtä vartti ja osia pari kymppiä (markoissa). En itse ollut vieressä touhua seuraamassa, mutta vaikutti asialliselta toiminnalta laskua myöden.

Tuohon ajantuhlaukseen merkkihuollossa löytyy omalta kohdalta hyvä esimerkki. Autosta kuului "mystinen" ääni, jonka takia vein auton tutkittavaksi paikalliseen merkkiliikkeeseen. Jäin odottamaan paikan päälle kun arvelin että ei mene kauaa.

En siis odotellut pajan puolella, vaan "asiakastiloissa" sohvalla istuen. No, auto otettiin parkkipaikalta sisälle puolituntia varatusta ajasta myöhässä. Kun auto tuotiin takaisin parkkiin pihalle, oli mennyt tasan puoli tuntia.

Odotin oikein innolla mikä tulee lasku olemaan. Kun sain laskun eteeni, kysyin että mikähän tämä mystinen 1,5 kerroin on tässä laskussa. "Huoltoon" oli siis merkitty kuluneen puolitoista tuntia puolen tunnin sijaan mitä se oli pajalla.
Olisipa mukava tietää, paljonko tuollaista oikeasti tapahtuu. Hmm, autoonhan voisi jättää vaikka GPS:n reittiä tallentamaan, niin saisi selville kauanko auto on ollut hallissa vaikkei itse olisikaan paikalla :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 9.9.2007 14:28

Mun mielestä on jokaisen oma valinta missä autonsa huollattaa. Mikä helvetti saa ihmiset aina kumartamaan sinne merkkiliikkeen puoleen?

- Etenkin kun ainakin täältä, ja audifinnssiltä löytänee ihan riittävästi huonoja kokemuksia merkkiliikkeiden palveluksista.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 9.9.2007 14:48

Koska joitakin osia vaihdetaan takuuseen vaikka takuuaika on päättynyt ainoastaan kun on täydellinen merkkihuoltohistoria, kuten itsellä Boraan vaihdettiin kaikki puolat?

Ja ihan ok kokemuksia ei kukaan viitsi kirjoitella mihinkään, on helpompi valittaa kuin kiittää. Minä olen aina saanut tuota ihan ok -palvelua tai hyvää palvelua Laakkosella ja hinta on ollut aina se mikä on sovittu
Viimeksi muokannut Ville R, 9.9.2007 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 9.9.2007 14:50

Kyllä valmistajan takuun pitäisi korvata vaikka ei olisi merkkiliikkeessä huollettu.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 9.9.2007 14:51

Joo mutta ei tuollaisessa tapauksessa jos virallinen takuuaika on mennyt yli vuosi sitten umpeen, vai?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 9.9.2007 15:03

Ei se silti kuulosta järkevältä maksaa ylihintaa valohoidosta sun muuta, ei ainakaan mua lohduta jos vuosien saatossa maksan tonnin "ylimääräistä" huolloista ja korjauksista. - Ja sitten JOS jotain joskus ehkä pitkän väännön jälkeen saisi neuvoteltua veloituksetta.

Tää ois varmaan suomessa suosittu bisnes, joku vakuuttaisi käytettyjä autoja sun muita extra takuun muodossa, ja tarpeen vaatiessa takuuehtohtojensa mukaisesti korvaisi sitten jotain.

Eikös noiden takaisinkutsu kamppanjoiden yms. pitäisi niidenkin toimia oli huollattanut autonsa missä tahansa? Käsittääkseni merkkiorganisaation pitää osoittaa se että se "ei merkkiliikkeessä huollattaminen" on syypää ongelmaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 9.9.2007 15:40

Joo mutta ei tuollaisessa tapauksessa jos virallinen takuuaika on mennyt yli vuosi sitten umpeen, vai?

uskoisin että korjaavat noita tyyppivikoja, mutta niistähän ei paljoo mainosteta.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 9.9.2007 17:38

missäs olis hyvä teettää tuo 180tkm huolto boraan? kun pitäisi jakoremmi vaihtaa... Hämeenlinnan autokuviosta on kyllä hyviä kokemuksia (kaikki huollot tähän asti teetetty siellä). Onko muita varteenotettavia paikkoja tässä tampere-hämeenlinna akselilla?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 9.9.2007 21:12

Tää ois varmaan suomessa suosittu bisnes, joku vakuuttaisi käytettyjä autoja sun muita extra takuun muodossa, ja tarpeen vaatiessa takuuehtohtojensa mukaisesti korvaisi sitten jotain.


tuolta saa vakuutuksen vanhemmallekin autolle :
http://www.finntakuu.fi/cgi-bin/nettipro40

exel
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja exel » 9.9.2007 21:32

missäs olis hyvä teettää tuo 180tkm huolto boraan? kun pitäisi jakoremmi vaihtaa... Hämeenlinnan autokuviosta on kyllä hyviä kokemuksia (kaikki huollot tähän asti teetetty siellä). Onko muita varteenotettavia paikkoja tässä tampere-hämeenlinna akselilla?


Melkeen sun naapurista löytyy http://www.hakala-yhtiot.com/

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 9.9.2007 21:44

Niillä puolilla on nykyään viiden vuoden takuu.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 9.9.2007 22:02

Melkeen sun naapurista löytyy http://www.hakala-yhtiot.com/


Jep. Minäkin suosittelen.

mazz
-
Viestit: 94
Liittynyt: 9.10.2003 9:43

ViestiKirjoittaja mazz » 9.9.2007 22:07

Alkuperäiseen viestiin vastaan entisen huoltoneuvojan näkökulmasta. En puolustele mitään, haluan vain luoda näkökulmaa tiskin toiselle puolelle.


Mikä kyseisessä öljynvaihdossa meni pieleen? Muu kuin hinta?

Ilmeisesti "öljynvaihto" on ollut vuosihuolto. Toki vaikuttaa siltä, että työn tilaaja on tilannut jotain muuta, kuin vuosihuollon. Eli huoltoneuvojan olisi pitänyt kysellä tarkemmin mitä asiakas haluaa!
Vuosihuollossa kyllä riittää kahdeksi tunniksi tekemistä, varsinkin jos autolla ajettu tai vaihtoehtoisesti ikää kertynyt enemmän. Ja raitisilmasuodattimen vaihto vuosittain on järkevää. Siihen kertyy neulasia yms. vuodessa reilusti. Forteen en ota kantaa...

Kommenttia tuon nykimisen ihmettelyyn... Entisessä työpaikassani mekaanikkoja oli usempaa ryhmää. Huoltomekaanikkoja, sähkömiehiä, erikoismekaanikkoja, peltiseppiä ja pikahuoltomiehiä näin pääryhmittäin.

Huoltoneuvojan näkökulmasta ryhmiä oli useita vielä edellä mainituissa ryhmissä. Vanhojen autojen huoltajat, öljynvaihtajat ja hihnahuoltojen tekijät jne taitojen ja mielenkiinnon mukaan.... Tästä pääseekin siihen, että auton huoltaneen henkilön tuskin annetaan alkaa nykimistä selvittämään. Hommaan valjastetaan toinen kaveri, koska todennäköisesti erikoismekaanikko löytää vian helpommin -> Tuottavuuskysymys. Ja kun kaikilla mekaanikoilla pitäisi olla 110% kuormitus joka päivä, niin saattaa käydä juuri näin että selkeät hommat (lue huolto) alta pois ja uutta aikaa hankalammille hommille. Valitettavaa, mutta arkipäivää entisessä elämässä.

Erikoismekaanikot yleisesti ottaen ylityöllistettyjä nykyään. Entisessä elämässä pihassa useita autoja odottamassa osia jne...

Ja vielä kannanotto mekaanikkoihin. Entisessä työpaikassa mekaanikkoja oli lähemmäs 40, joten melkein jokaiseen homman löytyi "erikoismies". Huoltoneuvojan vastuulla oli, että joka homma löytää oikean tekijän.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 9.9.2007 22:34

tuota hakalaa pitääkin sitten koittaa =) kiitoksia vain vinkistä, ikinä en tuostakaan ollut kuullut vaikka noinkin lähellä sijaitsee.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 10.9.2007 9:50

No oli mitä oli niin rahastuksen makua sanoisin. Jos käyttää longlife-huoltosysteemiä niin raitisilmasuodatin kestää jopa kaksi vuotta, mutta jos käyttää ns. normaalia huoltosysteemiä niin raitisilma suodatin pitää vaihtaa joka vuosi.

Näin selittivät kun tänään sinne soitin. Tuohon bensanlisäaineeseen en selitystä saanut vaikka useasti kysyin.

Oli asentajat siteen millaisia tahansa, niin asiakkaan näköäkulmasta ei ole kohtuullista, että joka vikaa joutuu käyttämään vähintäin kolme kertaa korjaamolla: 1. kerralla luetaan vikamuisti, 2. toisella kerralla ihmetellään 3. ehkä jo korjataan.

Joopa joo, ei ikinä enää Laakkoselle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.9.2007 10:58

Jos käyttää longlife-huoltosysteemiä niin raitisilmasuodatin kestää jopa kaksi vuotta, mutta jos käyttää ns. normaalia huoltosysteemiä niin raitisilma suodatin pitää vaihtaa joka vuosi.
Jos LL-systeemissä käytetään jotain LL-suodatinta puolet isommalla suodatinpinta-alalla? :)

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 10.9.2007 11:41

Hyvä on jos joku pitää samaa suodatinta 2 vuotta....
Mulla vaihtuu lähes 2 kertaa vuodessa,kerää nimittäin skeidaan ihan reippaasti vaikka en seisota autoa yhtään minkää puiden alla tms.
Se vaan alkaa homehtumaan väkisinkin. Sitten kun alkaa haiskahtaa "musti" on vaihdon aika.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 10.9.2007 13:55

Nooh kaverille kävi merkihuollossa neloskoppasella golffilla niin että olivat unohtaneet ilmata jarrut jonkun abs kikkareen vaihdon jälkeen ja kaveri sitten siittä lähtenyt menemään liikkeen pihasta ja alle kilometrinpäässä oli joku rekka tuupannut kolmion tms takaa eteen ja kaveri lämässyt jarrun pohjaan ja *klonks* ei mitään tuntoa jarruissa ja poljin lattiassa. No näppäränä kaverina siinä loskakelissä sitten vetänyt käppärin ylös ja muutaman 360 jälkeen päätynyt tien reunaan ilman kolaria. No ei siinä sitten mitään kun pääpunaisena huutamaan tiskille että mitä vittua ja asentaja sitten siihen vain todennut että kyllä ne toimi kun sen hallista ulos ajoin.

Eli merkkihuolto kunniaan

Ja nuo ihme ennalta määritellyt huoltoajat ovat kyllä aivan perseestä esim isäukolle tapahtunutta viet auton huoltoon sanotaan että kestää 1.5h puhut 20min paskaa tutun automyyjän kanssa lähdet kauppaan kävellen katsot että auto seisoo vieläkin samassa paikassa pihalla mihin sen jätit palaat 40min päästä kaupasta ja autosi on jo takaisin pihalla no sitten saat laskun missä on maksutettu 1.5h työstä.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 10.9.2007 14:39

Hain tuon kuponkivihon autosta. Sinne oli merkitty "Määräaikaishuolto", vaikka huolto-ohjelman mukaan nyt olisi pitänyt tehdä "Öljynvaihtohuolto", mikä paljon suppeampi ja oletettavasti näin myös edullisempi.

Asentaja oli merkinnyt rastin myös kohtaan "käytetty Longlife öljyä", minkä huoltoneuvoja sitten kiireesti suttasi yli. Myös laskussa lukee "Paketti 1J5BCB65, LL-huolto" 139,20 eur.

Yritetäänkö minulta nyt veloittaa Longlife-huolto, mitä en ole tilannut ja mitä auto ei vielä tarvitse (1 v. vanha ja 12391 km)?

Edelleenkään en ole löytänyt merkintää siitä, että öljynvaihtohuollossa pitäisi vaihtaa raitisilmasuodatin ja käyttää polttoainejärjestelmän puhdistuainetta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.9.2007 15:33

^uskoisin että reklamointi olisi aiheellista.

mazz
-
Viestit: 94
Liittynyt: 9.10.2003 9:43

ViestiKirjoittaja mazz » 10.9.2007 16:48

Reklamoimaaan rohkeasti! Ihan selkeä virhe tuossa on tapahtunut, varsinkin jos olet vielä tilannut öljynvaihdon.

Raitisilmasuodattimen vaihto vuosittain ON aihellista, kuuluu se huolto-ohjelmaan tai ei. Tässä kuitenkin lie vaihdettu luvatta, joten reklamaatiota vain. Forteen en edelleenkään kommentoi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.9.2007 18:27

Hyvä on jos joku pitää samaa suodatinta 2 vuotta....
Karkaa hieman aiheesta, mutta kyllä se hyvissä olosuhteissa (ei seisota autoa lumihangessa) kestää muutamankin vuoden. Ainakin G2:ssa jossa suodatin on melko iso. Tokihan se täytyy vähintäänkin kerran vuodessa putsata kuitenkin, eikä se vaihtokaan tietysti pahitteeksi olisi.

Jos sen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, olisi kuitenkin hyvä mainita sen vaihdosta etukäteen tai kysäistä vaihdetaanko vai ei. Monihan saattaa tuollaiset osat vaihtaa itse ja ostaa halvemmalla varaosapuljusta.

Alberto
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.7.2006 18:44

ViestiKirjoittaja Alberto » 10.9.2007 20:34

Kannattaa aina kysyä ja sopia lopullinen hinta merkkihuolloissa, ja pyytää kirjoittamaan työmääräykseen, että soitto asiakkaalle, jos hinta poikkeaa sovitusta. Ja itselle kopio työmääräyksestä. Mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmaa sen jälkeen.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 12.9.2007 9:28

Tänään tuli vastaus Laakkoselta. Homma heidän mielestään ok eli ei longlifeautoille pitää tehdä vuosittain määräaikaishuolto. Eli longlifeautot pärjäävät määräaikaishuollolla kaksi vuotta.

Polttoainekäsittelyn suostuivat korvaamaan, kun eivät siihen lupaa kysyneet.

En sitten tiedä, jos tiskillä olisi VAATINUT KOVAAN ÄÄNEEN vain öljynvaihtohuoltoa niin olisiko sellaisen sitten saanut ja mitä sitten kuponkivihkoon olisi kirjattu.

Eli asiakkaan pitää tietää aika paljon huolto-ohjelmasta ja autoista, että Tampereen Laakkosella saa sellaisen huollon minkä huolto-ohjelma edellyttää.

Kallliit oppirahat, mutta hyvä opetus: enää en asioi Laakkosen huolto-osastolla. Oli aika varattuna takuukorjaukselle, mutta taidan perua sen ja miettiä jonkun muun paikan korjaukselle.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.10.2007 19:02

Yx asia jäi ihmetyttämään jo alusta lähtien, miksi helvetissä yleensä viet roppostas öljynvaihtohuoltoon, kun autossa on mitä suurimmalla todennäköisyydellä LL käytössä (auton ikä 1 v) jolla tarvittava huolto olisi ollut ajankohtainen karvan vajaa 2 vuoden iässä, eli n. 25 tkm ajettuna?

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 14.10.2007 19:12

Kun ei Seatissa ole LL huolto- ohjelmaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.10.2007 22:09

Eikös tuossa ekassa viestissä puhuta 4 golffista?

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 15.10.2007 8:12

Sori, nyt on mennyt autot täällä päässä sekaisin.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 15.10.2007 15:01

No kun ajoa tulee alle 15 tkm vuodessa niin on helppoa käydä laskettamssa öljyt ulos näin syksyllä vaikka renkaan vaihdon yhteydessä.

Koska ajan pääasiassa kaupungissa, niin en usko, että ll-huoltovälit tulevat kuitenkaan muodostumaan niin pitkiksi, että siitä olisi merkittävää hyötyä maksaa ll-öljystä sitä hintaa mitä niistä pyydetään.

Lienee makuasia miten toimii, mutta näin olen ajatellut toimia, enkä niin kuin laakkonen neuvoo. Sitä paitsi, se 248 euron lasku olisi ollut edessä joka tapauksessa, koska sen verran se huolto lakkosella maksaa. Piste.

Tämä laakkoshomma meni sitten siihen pisteeseen, että eivät suostuneet hyvittämään tuota fortea ja raitisilmasuodatinta mulle, vaikka tunnustivatkin virheensä. Joten ei auttanut muu kuin pitää kirjallinen valitus kuluttajariitalautakuntaan. 51 euron takia. No katsotaan mitä päättävät 16 kuukauden kuluttua.

Toivotaan, etteivät muut joudu samaan rumbaan. Onneksi kyse ei nyt ole suurista summista, mutta antaapahan vaan mielenkiintoisen kuvan laakkosen palvelualttiudesta.

Huvittavinta tässä oli vielä se, että Suomen Gallupista soitti joku tyyppi viikko sitten ja teki kuluttajatyytyväisyystutkimusta em. huoltoliikkeen toiminnasta. En todellakaan tiennyt olisko pitänyt itkeä vai nauraa. Latelin sitten pitkän liudan kirosanoja kohtaan "vapaa palaute"

Niin, kävihän tuo ropponen siellä takuukorjauksessa. Eikä tietenkään mitään vikaa, vaikka edelleen kone nykii silminnähden. Nyt on jo neljän muukin ihmisen kokemus asiasta. No nykiköön sitten, toivottavsti hajoaa takuuaikana, jos on hajotakseen.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 15.10.2007 21:23

Eikö auton "tehdastakuu" pysy kuitenkin voimassa vaikka korjauttaisi sitä missä tahansa nyrkkipajalla, mutta kunhan määräaikaishuollot on tehty merkkiliikkeessä (tai valtuutetulla korjaamolla, esim. LMS)?

Tuskin se takuu siitä mihinkään katoaa, kun ei sitä mistään paperista tai koneelta näy että Ranne-Rane vaihtanut siihen takapyörien laakerit?

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 17.10.2007 12:50

Omaan IV 1.8t golffiin tein juuri syyshuollon: vaihdoin öljyt,suodattimen,raitisilmasuodattimen,ilmansuodattimen ja tuulilasinpyyhkijät. Muutama tunti meni rauhassa illalla askarrellessa ja hintaa osille tuli ~100e.

Mitähän tästäkin olisi saanut maksaa muualla. Ei ainakaan pohjanmaalla vielä insinöörin liksoilla ole varaa maksaa ylimääräistä.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 17.10.2007 20:59

¤#&¤%&"%
Viimeksi muokannut opapopa, 25.10.2007 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 17.10.2007 23:18

vaihdoin öljyt,suodattimen,raitisilmasuodattimen,ilmansuodattimen ja tuulilasinpyyhkijät. Muutama tunti meni rauhassa illalla askarrellessa ja hintaa osille tuli ~100e.

Mitähän tästäkin olisi saanut maksaa muualla. Ei ainakaan pohjanmaalla vielä insinöörin liksoilla ole varaa maksaa ylimääräistä


Niinpä. Mun mielestä tollanen pikkuropaaminen on ihan kivaakin..

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.10.2007 8:57

..ja kokemukseni mukaan erittäin kannattavaakin. Pääsee ihan kohtuu tuntipalkoille, sanoisin.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 25.10.2007 14:33

---
Viimeksi muokannut opapopa, 13.11.2007 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vene67
-
Viestit: 19
Liittynyt: 26.9.2007 14:16

ViestiKirjoittaja vene67 » 26.10.2007 18:17

Työmatkalla jouduin katkenneen moniurahihnan takia korjauttamaan merkkihuollossa. Nopeasti yrittivät vian korjata, mutta kun rikkoontuneen hihnan palasia oli jakoremminkin väleihin joutunut niin remontti laajeni jakoremmin vaihdoksi. Kiitos nopeasta palvelusta.

Viikon päästä oli jakopään huolto valmis ja samalla kir.rulla ja tihkunut vesipumppukin vaihdettu. Oikein toimittu ! Noutaessani kysyin et eikös tuo vesipumppu aina vaihdeta jakohuollon yhteydessä. Vahvisti asian näin olevan. Pyysin sitten vähentämään laskusta vesipumpun ja työn hinnan kun n. vuosi sitten oli jakohuolto teetetty ja tietty vesipumppu uusittu ja näin ollen takuu voimassa. Nii-i ja lasku pysyi samana. Uudelleen pyysin vähentämään kun kerran aina vaihdetaan ja alle 2v. huollosta kulunut.
Sitten katsoi auton huoltohistoriaa koneelta ja totesi, että silloin ei oltukaan vesipumppua uusittu vaikka niin ensin vakuutti aina tapahtuvan...

Kotimatkalla tarkeni. Lämmityslaite puhalsi kaiken lämmön sisälle pakkosyötöllä. Tuttujen kautta vikakin löytyi. Syylärin lämpöanturin liitin huonosti paikalla, jolloin tietokone tulkitsee ongelman jäähdytysjärjestelmässä ja varotoimena ohjaa pakkosyötöllä lämmöt täysillä sisälle. Nokan huoltoasennossa kun tuo liitin pitää irroittaa ja kasausvaiheessa jäänyt huonosti liitettyä. P-paikalla liitin kunnolla paikalle ja matka jatkui.

50km ajettua kuului etu-oikealta kolahdus. Kaikki tuntui kuitenkin olevan kunnossa ja matka jatkui. Oikealle vilkuttaessa indikoi vilkun polttimon olevan rikki kun pikavilkutti. No eihän siellä sitä vilkkua edes ollutkaan. Oli tippunut matkalla. Soitto liikkeeseen ja asia sovittiin hoidettavan tre laakkosella korjauksen tehneen liikkeen piikkiin. (korjausmatkaa kun olisi tullut 600km)Oli vilkku jäänyt kunnolla kiinnittämättä. Laakkosella kerroin asian ja et lasku tonne ja tolle henkilölle ja asiasta on myös sovittu. No, huoltomyyjän ensimmäinen kysymys oli et mites toi vilkun tippuminen tuohon jakohuoltoon liittyy et se sun pitää kyllä itse kustantaa ? Kerroin asiasta jo sovitun ja et sun tehtävä on pistää uusi vilkku paikoilleen ja lähettää lasku eteenpäin..... Vielä piti kertoa että kun jakohuolto tehtiin niin keula siirrettiin huoltoasentoon ja mm. vilkut oli irroitettu....ok ok ok ja homma hoitui alle 1,5 tunnissa...
et sellainen tapaus

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 27.10.2007 14:02

Lasses: Häätyy kyllä sanoa että aika vähän on sullakin tekemistä että pitää/viitsii tehdä valitusta jostain keleen 51 € laskusta. Mikäli huoltoväli olisi entinen 15 tkm/vuosi, raikkari vaihdettaisiin joka huollossa. Se on myöskin vain asiakkaan etu, koska suodatin on ihan oikeasti jo kunnolla paskainen sen 15 tkm ajon jälkeen. Forten käyttöä en itekkään ymmärrä, sekä se vain tuntuu olevan laakkos käytäntö. Ex hommassa huoltoja teetättäessä ympäri suomea, vain laakkosella käytettiin fortea huoltojen yhteydessä. HYödystä en tiedä. Mut, jokainen tavallaan... Toki en myöskään ymmärrä korjaamon kantaa että hommaa ei voinut sopia, vaan pitää lähteä kinaamaan jostain 51 €:sta.

DaFox
-
Viestit: 54
Liittynyt: 24.11.2005 17:14

ViestiKirjoittaja DaFox » 29.10.2007 17:24

"lähteä kinaamaan jostain 51 €:sta."

??

Ei tajua, kyllä itsekkin nostaisin metelin jos joku veis multa viiskymppisen..
Aiheeseen sen kummemin kantaa ottamatta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.10.2007 18:15

no miettii että jos liike tekee vuoden aikana noin 50 ihmiselle ton 51€ ylimääräisen työn mitä ei vaadittu. siis jos osat maksais ilman tunteja tuon 51€ niin kyllä se liike tienaa siinä.

Keijopoika
-
Viestit: 96
Liittynyt: 12.12.2005 16:33

ViestiKirjoittaja Keijopoika » 8.11.2007 8:37

Kävin viemässä Polon VW huoltoon koska vikavaloa ei saatu sammumaan muualla.
olin itse vaihtanut egr venttiilin toiseen vanhaan koska koodi vihjasi EGR maavuotoa.
joutuivat kuitenkin uusimaan EGRn (200€) kumpikaan niistä vanhoista ei muka toiminut...
putsasivat kaasuläppäkotelon. hinta yli 500€...
alunperin oli puhetta että he vianhaulla katsovat mistä vika johtuu ja sitten katotaan mitä tapahtuu ja että se olisi reilun tunnin homma ja autokuviossa 75€ tunti.
No huolto aloitettiin 10:00 ja soitin 13:00 kun ei kuulunut. sanoivat että auto valmis ja lasku reilu 500€... 4.5h kuulemma meni ja 200€ egr joten siitä koostuu se suuri summa. tänään käyn hakemassa ja kysäsen samalla että miten voi tulla 4.5h jos 10:00-13:00 on 3tuntia.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 8.11.2007 9:07

Lasses: Häätyy kyllä sanoa että aika vähän on sullakin tekemistä että pitää/viitsii tehdä valitusta jostain keleen 51 € laskusta.

Niin itse asiassahan minä en tätä valittamista aloittanut vaan he tekivät virheen jota eivät suostuneet millään järkevällä tavalla korvaamaan. Yritin kyllä hyvässä hengessä neuvotella ratkaisua, mutta koska asenne oli "ota tai jätä" niin eipä jäänyt vaihtoehtoja.

Onko sitten viiskyssee paljon vai vähän, mutta mulle se on edelleen 50 euroa ei mistään. Eikä täällä työmallaakaan saa rahaa tekemättä mitään, eli joka sentin eteen olen jotakin joutunut tekemään. Ja toisaalta: viidellä kypillä kuitenkin aika monta pulloa mellakkaöljyä perjantain iloksi.

No hommat etenee, Laakkosen korjaamopäällikkö oli kirjoittanut A4:sen verran vastinetta joka päättyy lauseeseen: "Emme suostu rahakorvaukseen koska uskomme seuraavalla korjaamokäynnillä vakuuttavamme asiakkaan korkalaatuisesta palvelustamme ja näin asiakassuhteen jatkuvan tulevaisuudessakin."

Ei tainnut mennä jakeluun, että tämä "asiakassuhde" EI tule jatkumaan. Olen viimeisen 2 vuoden aikana kuluttanut sen virman ulko-oven saranoita 12 kertaa, pääasiassa takuuasioissa, ja harvassa ovat ne kerrat kun hommat on menneet "putkeen".

Tämä kyseinen huolto oli sellainen "kerta kiellon päälle". Että yritetty on asiakassuhdetta ylläpitää, mutta enää ei jaksa.

Keijopoika
-
Viestit: 96
Liittynyt: 12.12.2005 16:33

ViestiKirjoittaja Keijopoika » 10.11.2007 16:58

jep eli kävin noutamassa auton ja kyllä ne tunnit täsmää ihan oikein... mutta kaveri sano puhelimessa että 530 maksaa kun menin paikalle sain laskun että 660€. tarkisti siltä kaverilta joka oli puhelimessa ja sano että joo tässä oli tullu joku päivitys hintoihin/laskenut uudestaan... sain tietysti sen 530 € mutta jäin miettiin että olisko puhelimessa ollut kaveri uhohtanut alvit siitä hinnasta? ja sitten sain ilman alveja. pääasia oli että auto tuli kuntoon ja PS volkkarin kaverit nosti hattua koska uskalsin tehdä seuraava rempan heidän varoituksista huolimatta. totesivat alunperin että ei tule onnistumaan . 2001 poloon vaihdettiin 2004 mallin kone. egr jouduttiinn uusimaan ja kaasuläppää säätämään. ohjain boxi oli sama vanha 2001. olivat varmoja että liittimet ei käy sekä ohjain boxi ei osaa ohjata mutakuin alkuperäistä konetta.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 13.11.2007 22:18

Tjaa, kyllä tänään ainakin hämeenlinna autokuviossa vaihdettiin jotkut tiivisteet johonkin suhtuuteen autoon kun oli alkanut öljyä lentelee pitkin pitäjiä, eikä sen siiä tarvinut maksaa. Se ukko siinä tiskillä sanoki sille että takuun piikkiin meni. Itsellänikin onnistui avaimen teettäminen hyvin, kallista se on, metallipala + koodaus 118e. Ois se tietty voinut olla kalliimpaakin, mutta kyllä merkkihuolto rahastaa aika törkeellä tavalla, eipä tosin ole pelkoa että merkkihuollossa kovin usein kävisin.

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 13.11.2007 23:47

Laitetaanpas tännekin pientä tilitystä.
Tilattiin vaimon TDI-golffille jakopäänvaihtohuolto Salon Trakto-Autoon, ja (oman) kämmin jälkeen saatiin vaihtoaika 12.11. klo 12.00 ->

Ajettiin kahdella eri autolla peräkanaa mestoille (45km/suunta) ja perillä oltiin n. 11.40, jätettiin avain ja todettiin että samalla voisi vilkaista miksi takalasin pyyhin ei toimi. Kerrottiin että parin tunnin päästä olisi valmista, samalla pyörrettiin puheet ja sanottiin että kolmen nurkilla voisi olla valmista.

Vaimo päätti jäädä ostoksille kun kyse oli noinkin lyhyestä ajasta, ja minä ajelin kotiin. Kolmen korvilla vaimo käveli liikkeeseen ja sai kuulla että ei ole valmis vielä, tunnin päästä uudelleen. Neljän korvilla olikin jo toinen ääni kellossa - kuulemma olivat luulleet että kyseessä 1.4 bensan (!) ja aikaa meneekin odotettua enemmän, tulkaa huomenna uudelleen, soitetaan kun on valmista.

No, eikun ajamaan takaisin "lievästi" vittuuntunutta vaimoa noutamaan. Tänään hermoni pettivät puoli kahden aikaan ja usutin vaimon soittamaan ja kysymään tilannetta. Muuten oli kuulemma valmista, mutta lasinpyyhkimen tutkiminen vielä kesken, neljältä pitäisi olla valmis.

Noh, neljäksi sitten mestoille ja kaikki olikin yllättäen valmista. Laskun loppusumma 730€ josta takalasinpyyhkimen moottori 135€ + sen vaihtotyöstä ja pientarvikkeista n. 70€.
Kaikkineen ihan odotetun kokoinen lasku, mutta miten helvetissä tuohon hommaan voi saada tuhrattua puolitoista työpäivää? Koskapa jo huoltoaikaa tilatessa auton tiedot ilmoitettiin, kuinka joku voi luulla 1.9 TDI:tä 1.4 bensaksi niin pitkään, että asia tulee yllätyksenä vasta tuntikausia auton huoltoon tuomisen jälkeen? Puhumattakaan sitten siitä, että asiakasta juoksutetaan turhaan edestakaisin eikä vaivauduta esim. soittamaan ja ilmoittamaan muuttuneesta aikataulusta?

Tultiin sitten käyneeksi tuolla liikkeessä samalla kerralla kolmesti. Ensimmäisen, viimeisen ja ainoan kerran. Enkä varmasti suosittele kenellekään.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 14.11.2007 8:57

Kun kerran lähes kaikilla on huonoja kokemuksia niin kerrotaan nyt edes yksi hyvä.

Passatista oli etuputki pakosarjasta puoliksi irti. Ajelin volkkarille ja varasin huollon seuraavaksi päiväksi. Hinta-arvio oli tunti töitä+osat, n.70€. Vein auton huoltoon, kävin välissä kahvilla ja reilun tunnin päästä hain pois. Hintaa tuli 37 € osineen. Oli hoitunut kuulemma nopeammin kuin alkuksi arvelivat. Eli eivät ainakaan minulta ylimääräisiä vedättäneet. Joku ihmetteli, että miksi valittaa 51€ vuoksi. Itse voin sanoa, että kyllä minä olisin nostanut metelin, jos huolto olisi ottanut minun kontista janoonsa 3 koria olutta tai laskenut tankin tyhjäksi.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 14.11.2007 10:08

Sunnuntain aamulehdessä LMS haki asentajia Tampereelle. Lämpimästi tervetuloa!

Touni
-
Viestit: 4
Liittynyt: 12.11.2007 9:31
Viesti:

Huoltotoimintaa Tampereella

ViestiKirjoittaja Touni » 14.11.2007 14:09

Täytyy todeta näin uutena foorumilaisena että lasses osui naulan kantaan. Alla hieman omia kokemuksiani.

Olen itse aiempien autojen kanssa tehnyt perus huoltotoimet itse, mutta edellisen -03 Avensiksen kanssa ajattelin sitten takuunkin vuoksi asioida paikallisen eli Tampereen Toyota merkkihuollon kanssa. Heidän kanssaan asiat sujuivatkin parisen vuotta, mitä tuo Ave itselläni kerkesi olemaan.

No viime alkukeväänä sitten tuli Passat haettua, itse myynti yms. toiminta meni mallikkaasti mutta kesällä auto saavutti 10tkm kilometrimäärän ja vaikka tuo LL huoltoperusteinen onkin, ajattelin vaihdattaa öljyt pikahuollossa. Tuloksena lommo takaovessa. Asiasta tietenkin reklamoin ja eihän se tietenkään heidän vika vastineessa sitten ollutkaan.
Btw. tässä yhteydessä on mainostettava firmaa nimeltä Autodent. Heidän kiertävä "seppä" taivutteli lommon takaovesta Käyttöauton parkkipaikalla, aikaa meni alle puolituntia ja jälki on niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Suosittelen.

Tässä yhteydessä menetin jo uskoni, kuinka uskallan luonteeltani perfektionistina autoani enää heille viedä.

Lähisukulaiseni osti kanssa keväällä Seat Cordoba -06sen, jonka takuu raukeaa ensi talvena. Kesän mittaan ihmetystä herätti takaoven kastuminen sisäpuolelta, ja tarkemmin tuota tutkiessa havaittiin että takaoven ikkunan tiiviste vuotaa. Tästä sitten ilmoitettiin ja tuloksena varattiin aika ongelman korjaamiseksi 2 viikon päähän varausajankohdasta.
Korjaukseen varattiin päivä, samassa yhteydessä keskusteltiin myös toisen ajovaloumpion kosteudesta joka menee kuulemma "ominaisuudeksi". Yllätys oli melkoinen, kun autoa menin noutamaan ja sain tiedon että ko. osa pistettiin vasta nyt tilaukseen (tiiviste) ja sen toimitusaika on n. 3vk. Asia oli tuolloin ok, ja jäädään odottelemaan heidän yhteydenottoaan kun osat saapuvat.
Aikaa meni n. 1,5kk kun ottivat yhteyttä, ja uusi aika varattiin lähisukulaisen omien asioiden vuoksi n. 2 viikon päähän varausajankohdasta. Tällä kertaa homma jäi sitten kesken sen vuoksi että tilattu osa olikin väärä, etuoven tiiviste. Nyt ollaan vieläkin siinä tilanteessa että odotamme huollon yhteydenottoa.

Voin myöntää, mutta viime sunnuntainen krapula parani yhtäkkiä siitä ilosta ja riemusta kun huomasin LMS Servicen hakevan työntekijöitä Tampereelle. LL huoltokin on edessä vasta joskus -08 puolella, ja mahdolliset takuuviat maltan odottaa sinne asti kun saavat homman Tampereella pyörimään.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 14.11.2007 23:29

Se on näät jokaisen yrityksen myyntitykit ja kaikenmaailman huolloista vastaavat. Eka buukataan päivä niin julmetun täyteen että jos kaikki menee putkeen niin hommat hoituvat, mutta jos tulee pienikin vastoinkäyminen korjauksessa niin johan aikataulu kusee. Toki ymmärrän sen että asiakkaalle annetaan ennemmin se minimiaika joka hommaan menee, mutta se on niin tätä.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 22.11.2007 18:33

Tänään oli postilaatikossa kirje, jossa ilmoittaa Laakkonen suostuvansa hyvittämään vaatimani 51 euroa rahana.

Kirje päättyy: "Toivomme teidän löytävän jatkossa sellaisen huoltopaikan ja automerkin jolla palvelu toimii toivomallanne tavalla."

Autohan toimii nyt ihan hyvin, kun kävi "nyrkkipajalla" vaihdattamassa moottorin lämpötila-anturin. Lakkas nykimästä ja laakista. Vissiin tuo pätkä pitää tulkita, että taida olla Laakkoselle enää mitää asiaa, edes kahville.....

Sen vaan sanoisin, että asiakaspalvelussa olevan kannattaisi miettiä hyvin tarkkaan mitä asiakkaalle sanoo. Jos asiakkaalle tulee vähänkään sellainen tunne, että nyt kusetetaan, niin jotain tälläista siitä tuppaa seuraamaan.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 22.11.2007 20:40

haha, aika törkeesti kyllä sanottu jos oikeasti noin luki kirjeen lopussa. Voisi kuvitella että sun tapaukses on mennyt jonnekin korkeemmalle, tuskin kukaan laaksosen osastopäällikkö tai vastaava on tommosia uskaltanut kirjoittaa. Saas nähdä miten mun käy autokuviossa kun meen valittaa uuden avaimen ja auton ajoneston toimimattomuudesta.

Touni
-
Viestit: 4
Liittynyt: 12.11.2007 9:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Touni » 23.11.2007 14:35

Siellä on nähtävästi liikaa rahaa tai myyntitavoitteet täynnä, että voivat alkaa valikoimaan asiakkaitaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tästä kaikesta mahtaa ajatella maahantuoja joka varmaan kuitenkin tavoittelee mahdollisimman suurta markkinaa Audi/VW/Seat rintamallaan, mukaanlukien ns. jälkimarkkinointi.

Ko. maahantuojan johdon edustajahan on lehdistä lukien ollut kauhuissaan lukiessaan "kauhukertomuksista" merkkihuoltojen toiminnasta. En nyt muista mistä lehdestä näin luin, mutta lukemalla tämmöisiä keskustelupalstoja tilanne on oikeasti pahasti vastoin tapaa jolla tavalla nämä paikalliset myynti- ja huoltokanavat toimivat versus mitä toimintatapaa maahantuoja hakee.

Asia on ironinen, asiakas haluaa ajaa tietynmerkkisellä autolla mutta paikallinen myynti/huoltoliike toimii miten sattuu. Sitten kehoitetaan pahimmassa tapauksessa tämän paikallisliikkeen toimesta vaihtaa automerkkiä.
Tuosta kirjeestä olisi nyt hyvä toimittaa kopio maahantuojalle, niin näkisivät kuinka maakunnissa tämän edustamansa automerkin nimissä toimitaan.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 23.11.2007 18:24

Kyllä se on käynyt mielessä pistää kopio maahantuojalle ja kysyä, että tämäkö on linja.

Sitten tekisi mieli kysyä, että koskeeko tämä merkinvaihtokehoitus minua henkilökohtaisesti vai pitäisikö se ulottaa työnantajaakin. Tänään just tein hankintapäätöstä leasingpakettiautosta ja pikkubussista. Tähän asti periaatteessa toinen meidän yksikön pakettiautoista on ollut VW, mutta näyttää linja muuttuvan, kun kerran en enää ole toivottu henkilö em. jälleenmyyjällä. Onneksi VW hinnoittelee itsensä niin, että he ovat periaatteessa pihalla hankinnoista jo kättelyssä.

Laskettin tuossa isäpuolen kanssa, että meidän perhe on ostanut Lakkoselta 4 passattia, 3 Audia, 2 poloa, kolme golffia ja yhden seatin. Mutta eipä osta enää auton autoa Autotalo Laakkoselta. Että niin huonoja asiakkaita.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 25.11.2007 14:40

Lasses, laita ihmeessä kopio maahantuojalle niin Laakkosen palvelussa voikin tapahtua kehitystä. Boardilla asiasta keskustellen asia ei tule kuin muutaman ihmisen tietoon.

Minulla ei ole ainoankaan merkki- eikä nyrkkipajan palveluista kokemusta 10 vuotta auton omistaneena joten sitä en pysty kommentoimaan. Tosin kaverilla on oma firma mutta sielläkin olemme tehneet remonttia porukassa jos on ollut jotakin isompaa mun autossa.

Laakkoselta joutuu joskus osia ostamaan eikä varaosaputkan palvelukaan aina miellytä. Joskus kun kysyin VR6:een jotakin osaa voi tuli saksantuontivikakommenttia vaikka kyseessä onkin suomessa aina ollut auto. Kun siellä ei kuulemma vaihdeta öljyjäkään autoon.

Myös joku autolehden tms. toimittaja voisi olla kiinnostunut kirjeestä ja tapahtumien kulusta.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 26.11.2007 11:25

Omasta näkövinkkelistäni tuo on ihan kohteliaasti ilmaistu kuitenkin :D Eipä tuo firma varmastikaan kaadu yhteen asiakkaaseen. Niinpä on helpompaa heille ohjata yksi paljon ylimääräistä työtä teettänyt asiakas muualle.

Obelixxx
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2009 14:55

ViestiKirjoittaja Obelixxx » 26.9.2009 15:22

Tuosta Tampereen Laakkosesta on kans omakohtainen kokemus.

Parempi puoliskoni vei -03 Golfinsa korjuulle Laakkoselle, kun meni kuskin puolelta etujousi poikki. No vaimoke soittaa aamupäivällä että Laakkoselta oli suositeltu kummankin etujousen ja iskareiden vaihto, mikä tuntui silloin ihan järkevältä. Mutta kun kuulin hinta-arvion "mihin tietenkin vaimoke oli suostunut" niin meinasin pudota penkiltä, 750 egeä iskari/jousiremppa.

No sanoin tietenkin että soitappas sinne samantien ja sano että vaihtavat vaan jousen joka on poikki ja vaihdan itse loput, mutta eihän se tietenkään ihan niin helposti käynyt. Ne pojat olivat ilmeisesti jo ennen hinta-arvion soittamista irroittaneet kummaltakin puolelta iskaritolpat pois, tai sitten siellä on suomen hätäsimmät asentajat ja irroittavat iskarit 15 minuutissa.

Mutta kuitenkin päästiin sopimukseen että laittavat kaikki romut takasi ja vaihtavat vain tämän katkenneen jousen, mutta siltikin yhden jousen vaihdolle tuli hintaa 370 euroa.

Ja tähän saakka on tehty kaikki huollot Laakkosella, mutta nyt se saa loppua.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.9.2009 15:24

Niin hirveän mokanhan korjaamo teki, rupesi tekemään sitä hommaa minkä asiakas tilasi... En itsekkään käyttäsi vastaavia palveluja tarjoavia yrittäjiä.

Obelixxx
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2009 14:55

ViestiKirjoittaja Obelixxx » 26.9.2009 16:01

No eihän korjaamo siinä tehnyt mitään mokaa :D mutta ilmeisesti työ on aloitettu ilman asiakkaan hyväksyntää ja esim. vian etsintä maksoi 60€ ja vika oli tiedossa. Ja Laakkosen tuntiveloitus oli rapea 94 egeä/tunti, niin ne vaan tuntuu vähän korkeilta, tosin joku saattaa pitää noita hintoja kohtuullisina.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.9.2009 16:20

onko teillä tietoa oikeasti hinnoitteluperiaatteesta merkkiliikkeissä (lue. vw-liike)

oman käsityksen mukaan mennään listahinnoilla. listoissa on mitä missäkin hommassa menee ja sitä mukaa asentaja sen palkan saa.. voivoi jos asentajalla meneeki kauemmin. ei saa sitä mitä menee tunneissa. ja taas jos tekee nopeammin niin saa periaatteessa parempaa tuntiliksaa. näin olen joskus kuullu palkkauksen menevän ja myös hinnoittelun.

Obelixxx
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2009 14:55

ViestiKirjoittaja Obelixxx » 26.9.2009 16:30

Näin ne menee, jokainen homma on hinnoteltu erikseen. Esim. laskussa oli iskarin irroitus, jousen irroitus, jousen kiinnitys, iskarin kiinnitys autoon jne...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.9.2009 17:40

Köyhien kannattaa tehdä kaikki itse tai viedä sille peräkylän Peralla, joka tekee homman sinne päin mutta halavalla.

Laskekaas joskus mitä tuommoisen ison korjaamon pitäminen maksaa(50asentajaa) ja miettikää uudestaan mitä sanotte hinnoittelusta. Aikanaan itsekin ihmettelin noita hintoja mutta nyt muutamat kymmenet kannattavuuslaskelmat tehneenä, hinnat on ihan hyvät jos voittoa haluaa.

Suurin osa täältä varmaan tekis ilmaiseksi tuota hommaa, ainakin kommenttien perusteella.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.9.2009 17:46

Jatkanko itse omalla kokemuksella. Viimeinen huolto erästä saksalaista taksimerkkiä huoltavassa yrityksessä meni auton huolto ihan ketuiksi. Josta reklamoin yhdestä puutteesta ja se korjattiin mut tuli aika yllärinä kun huoltovälillä jarrut oli "vähän" kuluneet, vaikka huollossa "tarkistettiin". Varoitinkaan ei toiminu, kun johto oli poikki :D

Kuvat levystä ja huonoimmasta palasta :D
Kuva
Kuva

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 26.9.2009 22:12

Nyt minusta tuntuu että astuin röllipeikon ansaan mutta antaa mennä kun alkoi korpeamaan:

Köyhien kannattaa tehdä kaikki itse tai viedä sille peräkylän Peralla, joka tekee homman sinne päin mutta halavalla.


Oma varallisuusasteeni ei korreloi vähäisessäkään määrin siihen että teettäessäni työn toisella odotan että se tehdään hyvin, maksoin siitä paljon tai vähän.

Sellaiset työt joita itse en ole pystynyt/osannut/huvittanut tehdä, olen teettänyt sellaisilla, jotka tiedän tai luotan suoriutuvan tehtävästään. Kertaakaan en ole maksanut merkkiliikkeen hintoja, yleensä en lähellekään ja silti olen aina saanut muiden kokemusten perusteella parempaa laatua sekä työssä että palvelussa.

Laskekaas joskus mitä tuommoisen ison korjaamon pitäminen maksaa(50asentajaa) ja miettikää uudestaan mitä sanotte hinnoittelusta. Aikanaan itsekin ihmettelin noita hintoja mutta nyt muutamat kymmenet kannattavuuslaskelmat tehneenä, hinnat on ihan hyvät jos voittoa haluaa.


No nythän meillä erikoinen kustannuslaskija on saatu foorumille. Tuossa sun jutussa kun ei ole mitään järkeä. Paitsi toi viimeinen lause, se kyllä pitää kutinsa.

Avataas tätä juttua vähän:

Oletko saanut näitä kannattavuuslaskentoja tehtäessä synergisiä etuja vai haittoja toiminnan kuluihin kapasiteetin (tilat, laitteet ja henkilökunnan määrä jne) kasvaessa?
Sama kansantajuisesti: paraneeko (sinun laskennoissa) kannattavuus toiminnan koon kasvaessa?

Mietitäänpä nyt vastauksesi jälkeen sitten että miten nää asiat oikein menee.

"Ei, en saanut synergisiä säästöjä toiminna kuluihin kannattavuuslaskentoja tehtäessäni"

ok, jos laskelmasi ovat oikein ja kuvaavat tarkasti yrityksen toimintaa niin firmassa ryssitään asioita ja huolella. Vaikka merkkiliikkeillä on jokseenkin säännönmukainen tapa ryssiä hallin ja asiakaspalvelun osalta, bisnespuolella ja erityisesti kulurakenteiden hallinnassa tätä ei ole tavannut tapahtua.
Jos taas tavoitteenasi on kuvata tavoitteellisesti yritystoimintaa, voit siirtyä yhteishaun kautta johonkin kouluun. Et ole vielä valmis työelämään, et varsinkaan yritystalouden parissa.

"Kyllä, sain toiminnan tehokkaammaksi kapasiteettia kavattamalla"

Tämä on se ainoa syy, miksi isoja yrityksiä ylipäätään on olemassa. Kerrottakoon se nyt sinullekin, iso autokorjaamo pystyy hyödyntämään resurssejaan paljon tasaisemmin jolloin laitteiden, tilojen ja henkilökunna käyttöaste on parempi. Puhumattakaan toiminnan hallinnointiin liittyvistä kuluista.

Mitä mieltä olet, saavutetaanko tällä tehostuneella toiminnalla parempi vai huonompi kate toiminnalle?

"Ei" palaa kohtaan yhteishaku

"kyllä" oikea vastaus. Kun merkkiliike pyytää satasen tunti ja peräkylän pena 40€, työstä jossa Tampereen Laakkosella menee neljä tuntia ja penalla kaksi. Yhteistä noissa on vain se että molemmilta saa kahvia odotellessa, penan on tosin parempaa.

Minusta ainakin tuntuu siltä että tuo laakkonen on se jonka toiminta on kannattavampaa. Itse en kyllä sinne rahojani kanna vaikka tuttuja on sielläkin töissä, kun minusta sillä firmalla on sitä ennestään ihan tarpeeksi. Samalla kun Penan muksuilla on kirpparirytkyt eikä vaimoaankaan ole viiteentoista vuoteen päässyt lennättämään etelänmatkalle. Perkele.

e: jäsentelyä

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.9.2009 22:39

Penan ei tarvitse uusia rakennuksen sisustusta 5vuoden välein koska merkkiorganisaatio niin käskee. Lisäksi Penan ei tarvitse hankkia montaa settiä kaikenkattavia erikoistyökaluja mitä ei käytännössä kaikkia aina tarvitsekkaan. Penan ei tarvitse istua 100päivää vuodessa koulutuksessa uusiin tuotteisiin.

Penalle riittää "rähjäinen" halli ja yleistieto autojen korjaamisesta, sen takia se Pena pystyy tekeen aika paljon halvemmalla toiminnan kannattaessa.

Tuossa vähän totuuksia miksi merkkiliike joutuu veloittamaan enemmän, ei tietenkään läheskään aina selitä koko tuntiveloituksen eroa, mutta harvempi ajattelee/tietää mitä se oikeasti maksaa kun on jonkun merkin virallinen edustaja. Nimimerkki erään merkin edustuksessa ollut, hyllyssä makasi kymmenien tuhansien edestä täysin turhaa varaosaa, koska se oli pakko siellä olla.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 26.9.2009 23:48

Tunnetusti kannattaa viedä se auto perjantaina korjattavaksi ja samalla ladata lista vikoja jotka pitäis korjaa.

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 27.9.2009 0:51

Penan ei tarvitse uusia rakennuksen sisustusta 5vuoden välein koska merkkiorganisaatio niin käskee.


Tämä on selkeä etu Penalle, joka johtuu siitä että Pena ei myy samassa rakennuksessa uusia autoja. Ei tartte pitää kulisseja yllä. Jos merkkiorganisaatio huomaisikin että ei sillä ole mitään vaikutusta uusien autojen myyntiin, että miltä siellä näyttää niin paikkoja ei uusittaisi ennen kuin katot tippuisi niskaan.

Lisäksi Penan ei tarvitse hankkia montaa settiä kaikenkattavia erikoistyökaluja mitä ei käytännössä kaikkia aina tarvitsekkaan. Penan ei tarvitse istua 100päivää vuodessa koulutuksessa uusiin tuotteisiin.


Tämäkin on etu Penalle, mutta kyllä Penakin joutuu opiskelemaan uusia automalleja varten jos meinaa niitä jakohihnoja vaihdella ja töpseleillä näitä nykyautoja koitella. Pena vain ei voi tehdä sitä keskitetysti auditorio kerrallaan. Sen verran varmaan Penalla kuin Penalla on järkeä päässä että ei ainakaan kovin paljoa osta tarpeettomia työkaluja. Ja jos sata päivää Penan apupoika joutuisi vuodessa istua opiskelemassa, niin mahtaisi olla joko tyhmä ihminen töihin tullessaan tahi melkoisen viksu poika pois lähteissään tuollaisesta työpaikasta. Eli eiköhän tuossa nyt ollut hiukan lapinlisää.

Edelleen erikoistyökalujen käyttöaste Penalla on vähäisempi kuin merkkiliikkeellä, siihen on turha itkeä ja vedota jos niitä merkkiliike ostaa tyhjän pantiksi kun konserni käskee. Tässä tapauksessa kun asetelma on konserni versus Pena, jossa Pena käyttää isoisältään lainaamillaan yhtiöpääomillaan ylintä päätäntävaltaa. Samoin tekee konserni jonka kassakaapista löytyy merkkiliikkeen osakekirjat.

Penalle riittää "rähjäinen" halli ja yleistieto autojen korjaamisesta, sen takia se Pena pystyy tekeen aika paljon halvemmalla toiminnan kannattaessa.


No tästä löytyi ensimäinen validi peruste joka ensivaikutelmalta saattaisi olla selvä asia. Mutta edelleen tullaan siihen koon vaikuttamaan tekijään. Kiinteistön huoltokustannukset per vuoden liikevaihto saattaakin Penan viivan alta syödä isomman prosentin, vaikkakin sitten jättää ne hienot nojatuolit odotusaulaan ostamatta ja julkisivun jo kolmatta vuotta perätysten maalaamatta. Saattaa mainoskyltistäkin olla loisteputketkin palaneet. Ei vain ole kerennyt katolle kiipeämään kun on ollut TÖITÄ.

Tuossa vähän totuuksia miksi merkkiliike joutuu veloittamaan enemmän, ei tietenkään läheskään aina selitä koko tuntiveloituksen eroa, mutta harvempi ajattelee/tietää mitä se oikeasti maksaa kun on jonkun merkin virallinen edustaja. Nimimerkki erään merkin edustuksessa ollut, hyllyssä makasi kymmenien tuhansien edestä täysin turhaa varaosaa, koska se oli pakko siellä olla.


Minusta nuo kuulosti enemmän selittelyltä kuin totuudelta, vaikka vinha perä asiassa onkin. Oman toiminnan järjettömyyttä (kymmenillä tuhansilla tarpeetonta varaosaa jne) on Penan ihan turha lähteä asiakkailtaan veloittamaan, kun ei ole kuin vaimo jonka menoja pitää subventoida, ja sen rättejä ei voi firman varastoon ostaa.

Se vain nyt kuule on niin että kun vie auton 90tkm nokkahihnan vaihtoon laakkoselle, työ tehdään ihan helvetisti kalliimmalla, itse liiketoiminnan ollessa kuitenkin tehokkaampaa kuin Penalla. Ja sitten vielä se että vaikuttaa siltä että ihmiset on keskimäärin tyytyväisempiä Penan palveluihin kuin merkkiliikkeen kun näitä threadeja asiasta lukee. Merkkiliikkeen ovessa jos olisi konsernin motto, siinä lukisi "Rakkaudesta Rahaan".

Tässä koko maassa on yks asia (säiden ohessa) ihan vituillaan ja se on liiketoiminnan kilpailu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.9.2009 1:27

Myös työn laadusta on suuremmat odotukset Laakkoselle kun Penalla.

Äipän auto kävi Hämeenlinnan laakkosella n. vuosi sitten ja erikseen käskettiin tarkastamaan alapallonivelet.

Huollossa sanottiin että niissä on välys, mutta ei vielä vaikuta mitään. Katsastusohjeet sen sijaan sanoo että välykselliset uusittava ja niinhän siiä viikon päästä kävikin. Puhelinreklamaatioon vastaus oli jotain että ei se ole heidän vika tai jotain sinne päin.

Nyt on taas vuosi vierähtänyt ja raidenivel uusittiin. Ratti jäi vinoon, mutta auto katsastettiin menestyksellä. Toiseen jakohinharemonttiin olisi alle 4 tkm, mutta eivät tahtoneet tehdä. Myöskään toisen puolen raideniveltä ei haluttu vaihtaa vaikka pyydettiin. Sentään yli 700 € laskun jälkeen odottaisi ratin olevan suorassa.

Jotenkin vaan ei ymmärrä ton huollon logiikkaa. Liike oli ennen Autokuvio ja Laakkonen osti sen pari vuotta sitten. Luultavasti huolimattomat huollot ovat sattumaa kun tuntuu että samat naamat siellä tiskin takana kumminkin on kun ennenkin.

Tässä nyt vähän mietitään että vietäisiin välillä johonkin muuhun valtuutettuun liikkeeseen seuraavalla kerralla. Ei tää tästä paljoa voi huonontuakaan.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.9.2009 1:31

En tajua mitä selitellyä siinä on että moni merkki vaatii tiettyä jatkuvaa koulutusta henkilöstölle, tiettyä tasoa erikoistyökaluissa sekä tiettyä varaosavarastoa. Ei se "Laakkonen" kuule voi sanella edustamiensa merkkien tehtaille mitään vastaan, ainut vaihtoehto on tehdä juuri niin kuin käsketään tai menettää merkin edustus.

Huomaa että sinulla ei taida olla hirveästi kokemusta eri valmistajien edustuksista, tiedän muutamia korjaamoja kun on lopettanut virallisen edustamisen esimerkiksi liian suurien koulutuskustannuksien takia. Koulutuksen kanssa esimerkiksi on ihan sama onko ne sun asentajat maailman parhaita vai paskimpia, mikäli et lähetä niitä tietyn annetun suunnitelman mukaan koulutuksiin, niin sitten lähtee edustus.

Kaikki tämähän ei lopuksi kerro siitä korjauksen laadusta pitää, Pena voi tehdä paljon parempaa laatua. Se on aina korjaajasta kiinni kumminkin.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 27.9.2009 2:24

Ja miksi aina on pakko mennä sinne Laakkoselle?! - Eiks näitä paska huolto topicceja ole jo N kpl täälläkin...?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 27.9.2009 2:43

tarkoitin merkkiliikkeitä yleisesti, en yhtä ja tiettyä mutta onhan se hieno huomata kun täällä netissä on niin "tietävää" porukkaa että huoh..

ja herra tri voi mennä laskemaan laskujaan ihan rauhassa ja ihmetellä kun ei homma toimi. En tiedä mistä revit että viestini oli sinulle, noh vetele herneitä rauhassa vaan.

Kun täällä todella tuntuu olevan tietoa ja taitoa, miksi ette perusta huoltoa itse? Miksi ette huolla niitä autojanne itse, vaan jaksatte jeesustella asioista joista ei monellakaan ole täyttä faktaa.
Itse te ne paikkanne valitsette mistä maksatte, pyytäkää kustannusarvio jos vituttaa hinta jälkikäteen. Ei voi kuin katsoa peiliin, jos olette vieneet jonnekin missä huolto maksoi paljon.

Ah mutta unohdin, onhan se väärin jos mikä tahansa yritys yrittää ottaa voittoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.9.2009 2:56

Toivottavasti ei muhun viitattu kun odotin viimeisen päälle laatua vastineeksi "viimeisen päälle" hintaan.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 27.9.2009 9:15

Pena korjaa halvemmalla ja paremmin koska tietää että jos tämän asiakkaan kanssa ryssii jää Hiaceen uudet talvirenkaat ostamatta. Sana kiertää ja seuraavakin saattaa viedä sinne Laakkoselle kun kahviautomaattikin on uusittu ja odotushuoneen penkit aitoa keinonahkaa. Ammattiylpeys voisi olla se sana. Mitä suurempi volyymi voi sinne sekaan vetää vähän vasemmallakin kädellä. Aina on tilaa reklamaatioille. Toisin kuin Penalla.

Ei ole tarvetta perustaa omaa huoltoa kun Penoja riittää.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 27.9.2009 10:52

Penan ei tarvitse istua 100päivää vuodessa koulutuksessa uusiin tuotteisiin.


Ehkä sen Laakkosenkin kannattaisi hiukan panostaa tuon koulutuksen sisältöön. Esimerkiksi siihen että asentaja tunnistaisi moottoriöljyn ja Dieselin eron. Minulle väitettiin huollossa ihan kirkkain silmin, että moottoriöljyä valuu ja jakopää oli ihan märkä kun sinne katsoivat.
No, lopputuloksena kun kävin toisella pajalla oli että vuotaa Dieseliä ja jakopää on ihan kuiva. Erona oli se, että Laakkosella vain väitettiin ja toisessa paikassa näytettiin vielä digikuva jakopäästä että sai itsekin todeta saman.

Laakkosen korjausarvio 900 EUR ja todellinen oli luokkaa 100 EUR. Tosin Laakkosen arvio perustui väärään vikadiagnoosiin. Diagnoosiin ei Laakkosella vaikuttanut se, että auto haisi ainakin minun mielestäni Dieselille varsin voimakkaasti.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.9.2009 11:53

edelleen erikoistyökalujen käyttöaste Penalla on vähäisempi kuin merkkiliikkeellä, siihen on turha itkeä ja vedota jos niitä merkkiliike ostaa tyhjän pantiksi kun konserni käskee


sittenku pena huomaa että hän ei pysty tekeen tätä työtä niin viiään sit se auto sinne laakkoselle tai pörhölle. kumpi nyt sattuukaan oleen lähempänä

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.9.2009 14:17

Kun täällä todella tuntuu olevan tietoa ja taitoa, miksi ette perusta huoltoa itse? Miksi ette huolla niitä autojanne itse, vaan jaksatte jeesustella asioista joista ei monellakaan ole täyttä faktaa.

Mullahan on koulutus alalle, mutta kun ei ole himassa nosturia ja tallissa on kaks kappaletta projekteja, niin varusteiden ja tilan puute vähentää aika paljon näitä puuhia missä joutuu nostaa autoa ylös. Tällöin joutuu turvautumaan toisen huoltoon, joskin merkkiliike on yleensä se jota pitäisi voida pitää "parhaana", koska oletus on se että siellä tehdään hommat "oikein" eikä tehdä patentteja tai oiota.

Omalla kohdalla asiahan ei ole se, että kitisin taidoista, koska niitä varmaan merkkiliikkeestä löytyy, vaan sitä että rahalle pitää mun mielestä saada vastinetta. Jos auton huolto maksaa 800euroa ja siitä jää paha maku suuhun, koska joitain hommia oiottu tai jätetty tekemättä, niin onko sun mielestä syytä nieleskellä vaan ja tyytyä siihen että "no tää nyt on vaan näin"?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 27.9.2009 16:37

Monia isossa talossa työssä olevia ei ns. paskaakaan kiinnosta asiat, ihan sama mitä tekee, sama palkka tulee tilille silloinkin. - Pienessä paikassa (yrityksessä) ihmiset usein lojaalimpia toisilleen yms.

Mutta taas kerran, kysymys kuuluukin, mikä ihme sinne merkkihuoltoon aina ihmisiä vetää? - Kuitenkin on monia, "tiettyihin merkkeihin" vihkiytyneitä pienempikiän korjaamoja joissa monissa ns. asenne on kohdallaan..

Miksi aina itketään hinnasta? - Kuitenkaan kukaan ei voine sanoa, ettei merkkihuollon hinta/laatusuhteen tilanteesta olisi väännetty miljoonaa kertaa täällä tai esim. audifoorumilla.

sittenku pena huomaa että hän ei pysty tekeen tätä työtä niin viiään sit se auto sinne laakkoselle tai pörhölle. kumpi nyt sattuukaan oleen lähempänä


Onko ne jotain Guruja siellä merkkiliikkeessä? - Eikä merkkiliike aina kallis paikka ole. Itse esim. sytytystulpat ostan autooni mielelläni merkkiliikkestä, ne kun sattuu olemaan halvemmat ja varmasti saa oikeat kerralla. Tai vaikkapa pikkukoneisen TDI:n jakopääremppa, joka osineen+töineen (kiinteä ns. pakettihinta) oli oikeesti halvempi mihin moni pikkukorjaamokaan voi homman tehdä.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 27.9.2009 21:45

Haa, vanhaa aihetta on uppailtu.

No päivitetääns samalla tätä meidän suvun autosaagaa ja suhdetta Laakkoseen.

Hommat ovat selvästi alkaneet rullata parempaan suuntaan tässä kummallisessa jo hieman masokistisia piirteistä saaneessa "asiakkuudessa". Nyt mennään siinä pisteessä, että itse vaihdoin golffin toiseen merkkiin viime marraskuussa. Piruuttani tein kaupat Laakkosen naapuriliikkeessä. Äireepä teki kaupat uudesta autosta (ei vag) Laakkosen melkein viereisessä liikkeessä ja samassa paikassa isäpuoli vaihtoi myös autonsa ei vaggineeseen.

Veljellä on vielä mutsin vanha polonen ajossa, mutta sitä ei ole huollettu viimeiseen viiteen vuoteen. Ja jos vielä huolletaan, niin mielummin poltan sen kun vien Laakkoselle.

Sitten lopuksi pikku vinkki kaikille niille, joilla ei ole luontaisia taipumuksia masokismiin: siinä noin 200 metrin säteellä on useampi autoliike joissa palvelu pelaa. Oli sitten kyse helpoista tai vaikeista asioista. Suosittelen.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 3.10.2009 21:05

Noh, Laakkosta kun morkataan aika reippaasti niin kertokaas hyviä ja huonoja kokemuksia Hyvinkään VW/Audi Laakkosesta? Eikä mennä sinne Autokuvion aikoihin asti ;)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 5.10.2009 23:41

Vaimo kävi kerran tankkauksen jälkeen huomattuaan (huom, vaimo tarkistaa ITSE öljyt yms. nesteet), että jäähdytinnestettä on liian vähän, sillä hetkellä lähimmässä eli Hyvinkään Laakkosen varaosamyynnissä. Tiesipä vielä vanhastaan, ettei osaa Shellin tms. hyllystä hakea sopivaa litkua. Tokkopa olisi löytynytkään, paitsi tuurilla. Yhden ainutta varaosamyyjää ei löytynyt, mutta kassan avulla löysivät oikeaa litkua ja vaimo pääsi jatkamaan matkaa... Että näin. Kai tämä lasketaan hyväksi kokemukseksi :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa