Kameravalvontaan nollatoleranssi?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

Kameravalvontaan nollatoleranssi?

ViestiKirjoittaja golf tdi » 29.8.2007 18:55

Kuulin tuossa radiosta sivukorvalla,että jossain päin suomea on kameravalvonta kokeilu. 1km/h ylityksestä välähtää ja sakko lähtee tulemaan.Juttua ollut vissiin Hesarissa.Missähän tuo kokeilu mahtaa olla.

Ja taas liikennesujuvuus paranee ja valtion kassa kilisee.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.8.2007 18:56

Johan ajoneuvojen mittareissakin on heittoa. On se ny juma mitä touhua. Varmaan vielä jossain 100km/h alueella... Tosiaankin turvallisuus paranee kohisten kun jokainen alkaa kyttäämään sitä nopeuskelloa, ettei vain mennä kilometriäkään ylinopeutta.

miisalo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 23.7.2003 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 29.8.2007 18:58

Helsinki-hanko tiellä tuo taitaa olla. Ja nollatoleranssi taisi tarkoittaa sitä, että huomautus lähtee pienestäkin ylityksestä, olisko kaiken lisäksi vain partioiden kohdalla, ei kameroiden. Näin noista paikallisuutisista olin kuuntelevinani.

Tekevät tilastollista tutkimusta nollatoleranssin vaikutuksista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.8.2007 18:58

Olisko ollu kantatie 1 ja varoitus tulee eikä sakot.

Sellasta mun radiossa sanottiin :)

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 29.8.2007 19:04

Ok. Olin töissä niin en kuullut kunnolla,sen vain kuulin että asiaan puututaan heti 1km/h ylityksestä.Mutta varmaan jos "kokeilijoiden" mielestä on tullut hyviä tuloksia,leviää tuo jokapaikkaan ja alkaa niitä sakkojakin varmaan tulla.

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 29.8.2007 19:13


tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 29.8.2007 19:51

Voi huoh sentään.Pakkoko sitä liikenteen sujumista on hankaloittaa tollasellakin.Voivat sitten samalla vetää joka paikkaan tuplakeltaset mun puolesta niin ei tuu sitä vaaraa että rapsus tikettejä ohituksista.Kyllä niin ottaa pannuun tällaset.Kohta täytyy hommaa bond-mallin rekisterikilpi autoon noita kameroita varten :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.8.2007 19:55

^ ai sulla ei vielä ole :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.8.2007 21:54

Tilanteenhan ei pitäisi juuri muuttua: asiantunteva autoilija tietää tarkkaan mittarivirheensä ja ylittää sallitun nopeuden "yleisesti hyväksytyllä" 10 km/h toleranssilla. Kun nopeuden laskee sallittuun, ei tuon pitäisi olla niin vaikeaa. Itselläni on navigaattorissa +10 km/h toleranssiin säädetty varoitusääni, jonka voi tuollaisessa tapauksessa säätää sallittuun.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.8.2007 22:02

Sitten kun tuolla tiellä on 70% näitä jotka eivät todellakaan tiedä kuinka paljon mittari heittää, niin kaikki ajaa alinopeutta ja pinnat kiristyy.
Jo nyt huomaa miten tolpat vaikuttavat. Itse kun laittaa gps:n mukaan kruisen just eikä melkein oikealle nopeudelle, niin tolppien kohdalla suurin osa kanssa-autoilijoista ajaa 10-15km/h alle sallitun.
Jaa miten niin ottaa kupoliin moinen pumppaus?

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 29.8.2007 22:18

Skodassakin on sellainen hieno ominaisuus ajotietokoneessa kuin speed warning ja vakionopeudensäädin tietty.Tuohon kun laittaa jonkun nopeuden niin alkaa piippaan kun ajaa ylinopeutta.Lienee tällekin kohta siis käyttöä.Ei sitä kuitenkaan jaksais alkaa ajeleen niin että saa koko ajan saa vahdata nopeusmittaria pelko arseessa.Tommonen 5-10kmh ylinopeus on mun mielestä aika lievä asia tässä maailmassa jossain isolla tiellä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.8.2007 22:37

NOista kameratolpista on joskus ollut sellaista juttua, että ovat melko epätarkkoja tutkaan verrattuna. Tästä syystä sakkoa on räpsähtänyt vasta noin 15km/h ylityksestä. Sittemmin on puhuttu sakotusrajan tiputtamisesta 10km/h ylinopeuteen ja sen alle korkeintaan huomautus.

Taitaa poliisipartioillakin olla se pysäytysraja yleensä jossain 10% ylinopeuden tienoolla, ainakin noin on julkisesti kerrottu. Tuohon uskoen tapanani ollut pitää nopeutta sellaiset 10% yli rajoituksen GPS:n ruudulta katsottuna. Tällä periaatteella jo 10 vuotta päivittäin autoilleena ei kertaakaan ole pysäytetty vaikka tutkia on ollut ja poliiseja näkynyt.

Tosin nyt kuin tuon menin mainitsemaan, niin eiköhän se sakko sieltä heti huomenna rapsahda :D

Tapsa Tre
-
Viestit: 122
Liittynyt: 8.7.2004 19:20

ViestiKirjoittaja Tapsa Tre » 29.8.2007 22:42

näin suoraan sanottuna vituttaa pian todella paljon
asua tässä maailman parhaassa maassa,
jossa todelliset ongelmat ovat niin pieniä
että täytyy alkaa jo puuttumaan tälläsiin,
no; vittu aivan tyhjänpäiväsiin asioihin', perkele!

saatana sanon minä, perkele!

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 29.8.2007 23:15

Tähänhän tää on menossa kun parkkisakotkin nousi pk-seudulla 40e -> 50e.
Ihan käsittämätön summa mun mielestä.Itse teen vielä sellasta työtä että usein ajan kävelytielle niin aika usein on sakko muistutuksena huoltoajo lapusta huolimatta.On meinaan maksettu jokunen kymmen parkkisakkoa ja kyllä korpee.Varsinkin kun lappuliisat saavat nykyään provikkaa noista niin ovat erittäin virkaintoisia.Kohtuus kaikessa niin pysäköinnissä kuin noissa kameroissa.

Sorry meni vähän offtopic mutta oli pakko avautua.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 30.8.2007 9:18

Samaan asiaan liittyen tänä aamuna uutisissa kerrottiin Braxin (?) ehdottaneen lakiesitystä että kunnat saavat laittaa taajamiinsa kameroita "kuten huvittaa" ja kerätä näillä sakkotuloja, ja pitää rahat itsellään.
Eli kun valtio ei avusta enää kuntia/kaupunkeja niin seuraavaksihan se on autoilijoiden vastuulla.

Mites jos jaettais kaikki tiet kyläyhdistysten/vanhainkotien/nettisivujen/vankiloiden yms. valvottavaksi niin autoilijat voisi rahoittaa vaikka koko Suomen kaikki toiminnot, ja tietenkin liikenneturvallisuuden nimissä, ahneudellahan ei tässä ole mitään tekemistä.

turha
-
Viestit: 17
Liittynyt: 27.12.2005 18:43

ViestiKirjoittaja turha » 30.8.2007 9:26

Kyllä tää on mun mielestä ihan hyvä juttu kokeeksi. Ei voi olla koskaan niin kiire, etteikö voisi ajella vähän hiljempaa. Yleensä vaan tulee ajettua ylinopeutta letkan mukana ja jos yrittää hidastaa nopeutta niin kontissa on vähintää kolme autoa samantein ja ohitte pitää päästä maksoi mitä maksoi. Tuo "nollatoleranssi" on kyllä vähän raaka peli, mutta eipä taida muu auttaa. Muutenkin voisi määrätä inssiajon pakolliseksi vaikkapa viiden vuoden välein niin pysyisi ihmisillä joku tatsi liikennesääntöihin ja niiden noudattamiseen. Sitten kun alkaa taas homma sujua niin voisi vähän hellittää ja löysätä talutusnuoraa. Samalla sitten muuttamaan niitä nopeusrajoituksia tälle vuosituhannelle...

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 30.8.2007 10:51

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/B.../1135229902987

Brax: Kunnille oikeus liikenteen kameravalvontaan

Oikeusministeri Tuija Brax (vihr) on valmis antamaan kaikille halukkaille kunnille mahdollisuuden liikenteen kameravalvontaan omalla alueellaan. Asiassa voitaisiin edetä niin, että kaupunki saisi lähettää liikennevirhemaksun lievistä ylinopeuksista ja punaista päin ajosta.

Kun poliisin rahkeet eivät riitä, eikä lisää voimavaroja ole valtiolta luvassa, kaupungeilla on intressi suojella keskustojaan ja asukkaitaan, oikeusministeri Brax perustelee.
"Valtuustoilla on selvästi suurempi halu investoida kameroihin", hän uskoo.
Kameroita hankkivat paikkakunnat saisivat pitää valvonnan tuottamat maksutulot.

Ministerin mielestä julkisuudessa on viime aikoina paljon puhuttu rattijuopoista ja hyvä niin, mutta paljon enemmän pitäisi puhua ylinopeuksista, joista yhä suurempi osa on kovia. Braxin omien kokemusten mukaan myös päin punaista ajaminen on pelottavasti lisääntynyt.
Brax ei halua vielä eritellä, mitä kunnat kameroillaan valvoisivat. Hänen mielestään eduskunnan kirjaukset kuitenkin mahdollistaisivat sen, että asiassa voitaisiin edetä Helsingin kaupungin ehdotuksen mukaisesti tai ainakin sen tapaisesti, mutta "varmaa se ei ole".
Asiaa on tarkoitus tutkia oikeusministeriössä ensi viikolla.

Helsinki esitti 2005 kameravalvontakokeilua, jonka aikana kaupunki olisi voinut lähettää virhemaksun lievistä ylinopeuksista ja punaista päin ajoista sekä joukkoliikennekaistan väärinkäytöstä auton haltijalle. Brax oli kaupunginhallituksen jäsenenä viemässä ehdotusta eteenpäin.
Oikeusministeriö kuitenkin katsoi, että päin punaista ajaminen on niin vakava teko, ettei siitä voi selviä rikesakolla eikä pysäköintivirhemaksun kaltaisella hallinnollisella maksulla.

Braxista "on hirvittävän vaikea uskoa, että vasta-argumentit olisivat niin kestäviä kuin ilmiselvät ihmishenkien menetykset ja loukkaantumiset".
Brax myöntää, että hanke liikkuu perustuslain rajamailla, ja siksi se ei ole edennyt.
Braxin mukaan ylinopeudet ja punaista päin ajaminen ovat aika lailla selviä juridisia faktoja, ja niistä voisi seurata "hallinnollinen tai kohtuullisempi sakkotyyppinen rikemaksu".
Maanteiden nopeusvalvonta säilyisi poliisilla.

makiaki
-
Viestit: 115
Liittynyt: 21.9.2005 10:18

ViestiKirjoittaja makiaki » 30.8.2007 11:49

Mun mielestä on ihan hyvä, jos taajamiin laitetaan kameroita, kunhan ne laitetaan sellaisiin paikkoihin, missä ne oikeasti edistävät turvallisuutta. Ahne kunta tietysti saa niistä hyviä "källejä" rahankeruu mielessä. Koulujen läheisyydessä ja lähiöissä ovat mielestäni paikallaan. Saisivat roudata ne maanteiltäkin lähiöihin ihmisiä kiusaamasta.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 30.8.2007 11:49

Toisaalta Braxin kanssa samoilla linjoilla. Lähinnä tuon liikennevalopuolen kanssa.
Tähän suuntaan sitä pikkuhiljaa mennään, kun nuo rikkomukset alkaa karata "marginaalista". Ainahan sitä on ajettu ylinopeutta, menty viimesillä vihreillä ja muuta pikku koiruutta. Jotenkin vaan omalla tutkalla tutkaillen tuntuu että kaikissa noissa on menty kuitenkin niin monesti ja niin pitkälle että yhteiskunnan pitää pikkuhiljaa alkaa tekemään jotain korjausliikkeitä yleisen moraalin ylläpitämiseksi.
Puhistaan näistä nyt sitten mitä tahansa, mutta kun hetkisen henkäsee ja miettii miten kaikilla elämän alueilla ihmisten moraali (= asioiden oikeellisuus) on venynyt niin paljon että ne ei enää millään mahdu pieneen rajojen venyttämiseen, niin tällä linjalla jos jatketaan niin aika villiä menoa tässä yhteiskunnassa mentäisiin 10-20 vuoden päästä. Uskon (/toivon) että tämä on vaan yksi ilmentymä siitä että jossain (edes jossain) on tämä kehityssuunta havaittu.

Edit/selkeytys:

Yksityiset ihmiset venyttää tuota "harmaata aluetta" niin että se alkaa jo poksamaan. Esimerkkejä: 1000 autoilijaa ajaa ~115 100-alueella, ei aiheuttane missään sen kummempaa reagointia. Kolme teiniä vetelee (kännissä) 140-150 samaisella alueella, kauhea haloo ja aiheesta. Kun ei ole täsmälääkettä niin heitellään ilmaan suuria linjoja. Kyllä nämä tällaiset poliitikkojen, muiden kellokaiden, esiintulot ideoineen on meidän kansalaisten ihan omaa aikaansaannosta. Sanokaa mitä sanotte mutta jonnekin 80-loppuun verraten yleinen "järjenkäyttö" on vähentynyt. Osattiinhan sitä sillonkin mutta, mielestäni, siistimmin. Vai liekkö tämäkin sitten sitä "aika kultaa muistot"
Viimeksi muokannut Antero, 30.8.2007 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 30.8.2007 12:07

Missähän vaiheessa muka rajoja on venytetty?
Päinvastoin, kaikesta valitetaan, olemattomista ja täysin naurettavista asioista ja sitä mukaa edistetään holhous/poliisivaltion etenemistä.

Ajatuksenahan tuo voi olla ihan hyvä mutta mitä sillä on väliä koska rahankeruu automaattiahan tässä ollaan laajentamassa.
Nykyinen kameravalvontakin perustuu rahankeräämiseen eikä liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Joka vuosi entistä enemmän kameroita ja silti vuosi 2007 on synkin pitkään aikaan onnettomuus- kuolontilastojen valossa.
Tämän jälkeen mitä suurimmalla todennäköisyydellä yleisrajoitus pudotetaan 80--> 70. Satasen alueet kesäisinkin vähenee koko ajan.
Nämä asiathan ei haittaa ihmisiä jotka eivät pahemmin liiku autolla.
Punaisia päin ajavia saisi kyllä sakottaa rankasti ja tätä pitäisi valvoa enemmän, ainakin PK-seudulla touhu on kerrassan törkeää.
UGH!
EDIT: 2006-->2007 kuten Kilpijoki jo alla mainitsikin.
Viimeksi muokannut SR2001, 30.8.2007 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.8.2007 12:10

^ Totta, eikä tämä vuosi näytä yhtään valoisammalta kuolonkolarien määrissä.

Tolpat maantiellä lisää turvallisuutta, enpä usko.

makiaki
-
Viestit: 115
Liittynyt: 21.9.2005 10:18

ViestiKirjoittaja makiaki » 30.8.2007 12:13

Voisivat joo jättää maantiet entiselleen, koska kyllähän keskusta-alueeltakin valtio saisi rahaa kerättyä kyttäämällä liikennevaloja, ja nopeuksia. Tampereella oon ite nähny aika harvoin tutkia taajamassa, mutta kun nopeus vaihtuu 100->80 niin siellä sitten rahastetaan. Työmaa-alueilla ajetaan myös aika hätäseen rajotuksista huolimatta, vaikka siellä on sentään ihmisiä tekemässä työtään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.8.2007 12:58

Taajamassa valvonta on ihan asiaa, joskus Tampereella näkee järjetöntä kaahausta esimerkiksi Hämeenpuistossa jossa on 40km/h rajoitus. Samoin suojateitä ei kunnioiteta yhtään, ajetaan pysähtyneen auton vierestä vaudilla ohi. Tuollaisia asioita täytyisi valvoa eikä sitä 5km/h ylinopeutta tyhjällä maantiellä!

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 30.8.2007 14:56

Työmaa-alueilla ajetaan myös aika hätäseen rajotuksista huolimatta, vaikka siellä on sentään ihmisiä tekemässä työtään.

Käyppä ajamassa VT2 päästä päähän ja kerro sitten uudestaan mitä mieltä olet noista tie(työmaiden) rajoituksista:). Tässä on tota väliä nyt tullut jonkun verran sahattua, normaalin työajan ulkopuolella tosin.

Mikä hiton järki on liputtaa kaikki pätkät 80-kympillä+ohituskiellolla kun työtä on kaiken lisäksi tehty varsinaisen ajoradan ulkopuolella? Toisin sanoen ajorata on tismalleen samassa kunnossa kuin ennen työmaanaloitusta... Viimeinen pisara olivat nämä hirviaidan pystytystalkoot. Aitaa rakennetaan 10m-40m päässä tiestä, ojan toisella puolella. Nurmipientareella tarkkasilmäisimmät voivat havaita 1cm-10cm pölkyn pätkiä ja päätellä näistä, että jotain ollaan tekemässä. Tässä kohtaa kiinnostus oikeitakin tietyömaita, joissa siis on ihmisiä tienvieressä töissä, laskee hyvin hyvin hyvin lähelle nollaa.

Mikäli on joku määräys, joka kieltää työmaakylttien peittämisen silloin kun töitä ei tehdä ja työmaa ei aiheuta vaaraa niin rutisen turhasta. Käsittääkseni asia ei näin ole ja tien hallinnoitsija voi jopa uhkasakoilla määrätä tienkunnostussopimuksessa, että työajan ulkopuolella tie pitää olla normaalisti käytettävissä. Veikkaisin että kysymys on pitkälti siittä, että velliperse-rane ei vain jaksa käydä peittämässä noita kylttejä aamuin illoin -> sitä saa mitä tilaa...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.8.2007 16:56

juu itte kans kironnu 2-tiellä noita rajotuksia, alkukesästä siinä tien vierustassa tehtiin viä jotain mutta nyt ei hetkeen o kyllä mitään tapahtunu

makiaki
-
Viestit: 115
Liittynyt: 21.9.2005 10:18

ViestiKirjoittaja makiaki » 30.8.2007 17:51

Eipä oo tullu vt2:lla ajeltua. Ei tollasessakaan toiminnassa mitään järkee ole. Siinä on varmaan yks syy miksi ihmiset ei jaksa työmaille hidastaa. Ite vaan muistelen lähinnä tota tampereen ohitustien taannoista remppaa, ku siinä toisella kaistalla miehet teki asvalttia, niin joku valopää veti viereistä 140km/h. Onneksi poliisit oli kerrankin oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 30.8.2007 19:03

Tää suomen "repsahtanut" liikennekurihan aika pitkälti seurausta liiallisesta holhouksesta ja rajoittamisesta.

Laitetaan esimerkiksi autioille tieosuuksille selkeästi liian alhaisia rajoituksia, niin alkaa maalaisjärjellä ajelevan autoilijan kunnioitus kaikkia rajoituksia kohtaan karista.

Toimivampana esimerkkinä voi mainita naapurimme norjan. Siellä on käytössä ainakin lähes nollatoleranssi, mutta siitä huolimatta en kokenut vaikeaksi noudattaa rajoituksia.
Kahdeksaakymppiä olisi saanut ajaa melko mutkaisillakin teillä... Siellä tuli jopa "järjen ääni" sanomaan, ettei aina ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta :)

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 31.8.2007 12:00

-Tonza-:
Laitetaan esimerkiksi autioille tieosuuksille selkeästi liian alhaisia rajoituksia, niin alkaa maalaisjärjellä ajelevan autoilijan kunnioitus kaikkia rajoituksia kohtaan karista.


Tuosta hieman erimieltä.. Ne autiot tieosuudethan niitä vaarallisimpia onkin. Kun kaikki rottaa suuremmat lutikat hyppivät tiellä sen vähäisen liikenteen takia.

Ja nuo syrjäkylien taajaman ulkopuoliset tiet ei usein ole niitä tällä vuostuhannella pinnotettuja, tarkotan että niillä löytyy niitä yllättäviä reikiä ja railoja teillä. Mistä ei muut kuin paikalliset kyläjussit tiedä että ne siellä on. Joten niistä varoittavia liikennemerkkejäkään ei ole eikä tule.

Ja noita vanhoja peltojen ja isompien kivien/kallioiden mukaan pujottelevia tieosuuksia ajellessa tulee usein se "järjen ääni" sanomaan, että ei just ole _pakko_ ajaa sitä mittari 90iä tuolla.. Mopolla noita teitä kanttaillessa tietysti ihan eri juttu, ne jotka ajaa niin tietää :)

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 31.8.2007 12:40

Pitääkö paikkansa että jos tieosuudella tehdään korjauksia ainoastaan yöaikaan niin ne hidastavat nopeusrajoitukset kuuluisi kerätä pois päiväksi jos ajoradalla ei ole mitään syytä hidastaa liikennevirtaa?

Oulussa on käynnissä VT4 parannus eli yöllä vedetään plug-n-play asfalttia mutta päivisin on tie on auki eikä kaiteiden välissä ole yhtäkään työkonetta tai sinne kuulumatonta esinettä. Silti 80 lätkät on paikoillaan yötäpäivää sieltä asti mistä remontti lähti ja kahdessa viikossa on päästy melko kauas. Tähän lisättynä pienoinen siltaremontti joka on myös 80-kylteillä merkitty suht kaukaa ennakkoon, on tuloksena semmoinen reilu 10km pitkä 4-kaistainen moottoritie 80-nopeusrajoituksella. Ja arvatkaa vaan hyödyntääkö poliisit tätä.

Taajamien ja niiden lähellä tapahtuvien ylinopeuksien ehkä yleisin aiheuttaja on turhautuminen. Jos tie on ennen ollut iso valtatie 100 nopeusrajoituksella niin sitä uutta 60 kylttiä on hieman vaikea tajuta varsinkin kun kevyen liikenteen omat väylät ovat entisestään parantuneet eikä uusia syitä nopeuden laskulle ole tienvarteen syntynyt. Liikennevaloihin ja punaista päin ajamisiin pätenee sama periaate. Miksi pysähtyä keltaisiin kun menee kuitenkin ainakin 10 sekuntia ennen kuin ensimmäinenkään risteävä auto nytkähtää liikkeelle. Jos sääntöjä halutaan noudatettavan, antakaa siihen joku syy. Älykäs liikennevalosuunnittelu ettei tarvi ajaa punaisia päin, välittömästi vaihtuvat valot risteyksiin, nuolivaloja, oikealle kääntyville ohituskaistoja, järkevästi muuttuvia nopeusrajoituksia, varoitukset kouluista, painonapit suojateille eikä pelkästään sitä keskivertorytmiä jota autoilijat alistetaan noudattamaan oli kevyttä liikennettä tai ei.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.8.2007 12:56

Nopeus pidetään alhaisena kunnes moottoritielle saadaan ajorata merkinnät.

Skeeny
-
Viestit: 1258
Liittynyt: 26.7.2003 17:01

ViestiKirjoittaja Skeeny » 31.8.2007 13:51

Justiinsa..ja paljonkohan kuluu verorahoja noihin tuhansiin turhiin varoituskirjeisiin 1 km/h ylityksestäki..perkele!

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 31.8.2007 20:55

Periaatteessa on ihan oikeen, että se puuttumisraja on 1km/h:n ylityksessä. Mutta nopeusrajoitusta mietittäessä se rajoitus pitäis sitte laittaa kohdalleen, eikä liiotellun alas, niinku nyt valitettavan useassa paikassa on.
Ei ne uutiskynnyksen ylittävät suuret ylinopeudet vähene sillä että lasketaan rajoituksia, eikä kahden tai kolmen promillen kännikohellukset sillä että pudotetaan promillerajaa 0,5:stä nollaan. Silloin on muualla vika ku rajotuksissa.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 31.8.2007 21:15

Toi 1km/h ylityksen kyttääminen vie ajamisen pelkäksi mittarin tuijottamiseksi. Ei niin saat*** taas yhtään mitään järkeä. Kukahan noita juttuja keksii ja sit vielä kehtaavat tuoda niitä julki. Ei hyvää päivää, touhu menee kokoajan tyhmemmäks...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.8.2007 22:13

No, onneksi navigaattori varoittaa tolpista, oli raja mikä tahansa. Ei tartte stressata :)

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 31.8.2007 23:20

Tää nollatoleranssi on joo tosi fantsu idea... ajat 4km/h ylinopeutta olet rikollinen, kun taas ajat 0,4 promillen tuiskeessa niin hyvä homma.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 1.9.2007 1:37

^ mutta jos ajat 0,4 promillen humalassa 4km/h ylinopeutta selviät huomautuksella, tosin toimii peltipoliisin kohdalla myös 4,0 promillen humalassa 4km/h ylinopeudella :(

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 1.9.2007 10:20

Tuosta hieman erimieltä.. Ne autiot tieosuudethan niitä vaarallisimpia onkin. Kun kaikki rottaa suuremmat lutikat hyppivät tiellä sen vähäisen liikenteen takia.


No tarkennetaan hieman, kun tähän nyt takerruttiin... Autiolla en tarkoita liikennöimätöntä tai loppuunkulunutta tietä.
Suomessa on aika paljon hyväkuntoisia tieosuuksia, jossa näkyvyyttä on reilusti joka suuntaan, ja asutusta tahi littymiä ei juuri lainkaan.
Näitä sitten ajellaan kahdeksaa- tai jopa kuuttakymppiä.

Onkohan kukaan muuten ajatellut, että nuo peltipoliisit saattavat aiheuttaa onnettomuuksia muualla kuin niiden alueella?
Ihmisten purkaessa turhautumista kaasupolkimen välityksellä tolppien jälkeen.

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 2.9.2007 10:20

Löytyi mielenkiintoinen lausunto MOT-ohjelman käsiksestä:
Nopeus oli osatekijänä noin joka kymmenessä kuolonkolarissa. Jos lasketaan pois rattijuopot ja nuoret kaaharit, kuolemaan johtaneet vahingot sattuivat pääasiassa rajoitusten puitteissa turvallisina pidetyissä nopeuksissa.

Tässä vielä linkki.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 2.9.2007 10:39

Löytyi mielenkiintoinen lausunto MOT-ohjelman käsiksestä


Tuohan oli ihan mielenkiintoista luettavaa.

Hintikka: Viiime vuonnahan poliisi rupesi valvomaan paria 8-tiellä ollutta erittäin onnettomuusaltista tienosaa ja lisäsi siellä tätä pelkkää nopeusvalvontaa, ilmeisesti tämmösellä sakkorysä-ajattelumallilla, koska vaikka valvonta kaksinkertaistettiin niin sillä ei ainakaan onnettomuuksia vähennetty, en ole varma lisääntyikö ne mutta ei ainakaan vähentyneet. Sitten loppuvuodesta he samoilla tieosilla muuttivat valvontataktiikkaansa sillä lailla että lisäsivät puhallutuksia, alkometri puhallutuksia elikkä etsivät rattijuoppoja 2-3 kertaa enemmän kuin aikaisemmin ja siirsivät osan nopeusvalvonnasta näkyväksi valvonnaksi, ja silloin onnettomuudet vähenivät, elikkä kyllä poliisi tietää keinot millä onnettomuuksia valvonnalla voidaan vähentää. Jos heitä ei pakoteta vain keräämään sakkoja vahingossa ylinopeutta ajaneilta autoilijoilta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 10.9.2007 18:12

Ja Aamulehdestä tänään lainattua. Helpottuuko autoilijan osa? Ei varmana, niinkauan kun tuolla on noita kukkahattuja vallankahvassa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.9.2007 18:32

Onkohan tuossa kyselyssä ja keskustelussa tarkemmin huomioitu, mitä niillä kameroilla on tarkoitus valvoa ja missä? Taajamissa vai sen ulkopuolella? Ylinopeuksia vai punaisia päin ajamisia? Kameroita kun voi olla niin monenlaisia joten kysymys "kannatatko kameravalvontaa" on yhtä tyhjän kanssa.

Mikäli kyse on samanlaisesta liikennevaloristeysten valvomisesta kuin esimerkiksi Tampereella poliisiaseman kulmalla, on valvonta ihan aiheellista. Jossain kilometrin ylinopeuden kyttäämisessä maantiellä taas ei ole mitään järkeä varsinkaan jos pointtina on liikenneturvallisuus.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 11.9.2007 8:58

Ei voikun kiroilla mielessään tätä kukkahattutätien meininkiä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 11.9.2007 10:36

Helppohan se on aina muotoilla ne kysymykset. Tottakai jokainen joka on lukenut viimeaikojen lööppejä (Poliisin yliajo, 14v kaahasi Poliisia karkuun, yms.), sanoo että liikennekuri on heltynyt yms.

Onko nopeusrajoituksilla yms säännöillä sitten mitään merkitystä näille, jotka kaahaa 14v:nä poliisia karkuun ? Taikka ajelee humalassa kaverit kyydissä poliisin ylitse. - Ainakin minä uskallan epäillä että ei ole. Yksilö kun ei edelleenkään täällä saa kunnon rangaistusta "törkeästä" teosta. - Edelleenkin, oikeasti rankka (esim. pakkotyö) rangaistus EHKÄ saisi ihmiset miettimään, ettei rikos kannata, vaikka olisikin persaukinen. Koska siitä joutuu silti vastaamaan.

Röökiaskeihin, kohta viinipulloihinkin ollaan kovasti kehittelemässä varoituksia alkoholin vaaroista, usein aikalailla yliampuvallakin tavalla. Liikennevalistus on ainakin mun mielestä aikalailla olematonta. Autokoulussa ei ainakaan mun aikana (jumaliste, siitäkin jo n. 7vuotta) puhuttu mitään rattijuopumuksen yms seurauksista. Kuitenkin tuollaisellakin teolla moni pilaa elämänsä vuosiksi. (Vankila, syrjäytyminen... )
Viimeksi muokannut weasel, 11.9.2007 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 11.9.2007 14:54

Autoilija on suomessa lypsylehmä kaikin tavoin. Jos autoilijat valittavat asemastaan lypsylehmänä, niin aina kuullaan sitä vakiomarmatusta että "on täällä pahempiakin ongelmia hoidettavana ja tärkeämpiäkin rahanreikiä".

Tulisipa seuraaviin eduskuntavaaleihin jotain munakkaita ehdokkaita jotka tosissaan haluaisivat ajaa autoilijan asiaa. Veikkaan että aika moni äänestäisi sloganeita "Moottoritielle 130km/h rajoitus" tai "Nopeusvalvontaa sinne missä sitä tarvitaan".

Mutta eipä taida tulla moista ihmettä tapahtumaan...

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 11.9.2007 15:49

Toiveajattelua moinen. Eiköhän Suomen valtio ole ajamassa ihmisiä siihen että haluttaisiin mahdollisimman paljon vähentää päättäjien mielestä turhaa autolla ajamista. Onhan se ilmastonmuutoskin tulossa...

Tulevaisuudessa autoilijoilta otetaan kaikki edut ja oikeudet pois.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.9.2007 16:54

Siinä vaiheessa mä oon jo ulkomailla :D

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 11.9.2007 17:10

Ja kohta on Lahti-Helsinki motarilla hidastetöyssyjä.!! =) olenkohan liian jyrkkä? SS: Minkäs moinen navigaattori sulla on?

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 11.9.2007 18:19

Luulenpa että lähtö olisi sillon kohdallaan :D

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.9.2007 18:49

Ja kohta on Lahti-Helsinki motarilla hidastetöyssyjä.!! =)

No melkein välillä tuntuu että niitä on jo siellä, kun ei voida uudelleen päälystää, kun rahat menee pummien ruokiin.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 11.9.2007 18:52

No melkein välillä tuntuu että niitä on jo siellä, kun ei voida uudelleen päälystää, kun rahat menee pummien ruokiin.


Saisi täällä pohjoisessakin vähän päällystää näitä teitä =)
Asfaltilla 8cm maavaralla raapii paikoin pohja kiinni, jossain on vikaa? =)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.9.2007 7:56

Aamulla töihin ajellessa kuuntelin radio Rock:ia ja siellä uutisissa todettiin, että ykköstien hyvien kokemusten pohjalta poliisi aikoo laajentaa nollatoleranssin kaikille automaattisesti valvotuille tieosuuksille. Näin se toimii.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 12.9.2007 8:12

No olipas taas "yllätys" tuo mitä Kilpijoki mainitsi.
Onkohan sakkotulot alkaneet pudota kun pitää tuota toleranssia kiristää...
Tämähän johtaa siihen että muutoksen jälkeen siihen tolpan kohdalle ajetaan 50km/h rajoituksen ollessa 80km/h, nythän siihen ajetaan se 70km/h.
Ja taas "parannetaan liikenneturvallisuutta", ihan tosissaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.9.2007 9:31

Jos vielä muistatte, mitä kesällä uutisoitiin: tolpista jouduttiin kameroita pistämään "hiljaiseksi", kun kesälomien ym. takia ei voitu kaikkia valvontakameran nappaamia tapauksia käsitellä. Entä, kun nyt käy niin, että tapauksien määrä väistämättä räjähdysmäisesti lisääntyy, kuka ehtii käsitellä kaikki nämä tapaukset.

Jos pienistä ylityksistä saa vain huomautuksen, tapauksen käsittelyn kustannus mahtaa olla aika hintava. Mistähän tuo resurssi on pois?

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 12.9.2007 10:40

lukkari kirjoitti:Mistähän tuo resurssi on pois?

Peltipoliisit valvovat liikennettä ja parantavat turvallisuutta väsymättä kellon ympäri. Mihin sitä enää oikeita partio/ratsiapoliiseja tarvitaan? Saadaan pitkä penni säästettyä, kun siirretään kalliit vuorotyöläiset toimistoon päivätöihin kirjeitä kirjoittamaan ja potkitaan ylimääräiset pellolle.
Tämä on lähes väistämättä edessä, ja seurauksena tietenkin lain kunnioituksen täydellinen romahtaminen kiinnijäämisriskin olemattomuuden vuoksi. Ja onnettomuudet sen kun lisääntyvät.
Ehkä ne päättäjät sitten tajuavat, kuinka tärkeitä tien päällä näkyvät oikeat poliisit ovat ja mikä on niiden vaikutus liikenteen todellisiin vaaratekijöihin.

parveke
-
Viestit: 162
Liittynyt: 29.8.2004 4:38

ViestiKirjoittaja parveke » 12.9.2007 10:55

Tuon Radio Rockin uutisen mukaan olivat olleet tyytyväisiä tuloksiin, kun keskinopeudet olivat alentuneet ~5 km/h ja tästä "positiivisesta" kehityksestä innostuneena nyt aikovat ulottaa käytännön kaikkialle.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.9.2007 11:15

Ei herran pieksut sentään, sääli niitä jotka ajavat kameratolppien ohi päivittäin! Kyllä taas on liikenneturvallisuus parantunut...

Sakotuksessa ollaan siirtymässä automatisointiin, luin jostain, että tolppakuvat käsitellään ilman ihmisvoimia ja lasku lähtee siis rekisterinumeron mukaan omistajalle. Rekisterikilven tarkistus kuvantunnistuksella ei ole temppu eikä mikään nykyään. Rahastusta pahimmillaan, miten mittarin tuijottaminen parantaa liikenneturvallisuutta?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 12.9.2007 11:26

Sitä mä ihmettelen kyllä miks tää on niin kauhea asia olevinaan?
Muualla maailmassahan suurempi osa ihmisistä ajelee nätisti sääntöjen mukaan, tokihan joka paikasta muutamia kaahareita löytyy, mutta Suomessa tilanne tuntuu olevan täysin päinvastoin.
Nyt olis loistava tilaisuus vaikka alkaa virittelemään polkupyörää niin että vois ihan ihmisvoimin polkea johonki kameratolppaan maltilliset 130km/h ja jänskätä tuleeko kutsu poliisiasemalle. Mahdoton tehtävä, mutta aina se nopeusrajotuksista ja kameratolpista kitisemisen voittaa :)
Itteä ei nuo kameratolpat yhtään harmita, edelleenki niitä on aivan liian vähän. Se toki harmittaa kun löytyy enemmän ja enemmän niitä idiootteja jotka ensin ajaa täysin rajotusten mukaan mutta siinä ennen tolppaa hidastaa vauhdin puoleen, se on kai osa sitä suomalaisiin juntteihin iskostunutta poliisinpelkoa?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.9.2007 11:39

Ei valvonnassa sinänsä mitään pahaa, mutta miksi homma tehdään aivan rahastus mentaliteetilla? Esimerkkeinä toimikoot ne kymmenet tolpat keskellä suoraa jossa on hyvä näkyvyys joka suuntaan tai vastaavasti ne tolpat, jotka sijaitsevat 10m nopeusrajoituksen muuttumisen jälkeen.
Sujuva matkanteko tapetaan aivan totaalisesti, kun ajoneuvojen mittarit näyttävät mitä näyttävät ja sitten herranpelossa elävät vielä survovat peltipoliisin kohdalla jarrua minkä jaksavat.
Tähän kaikkeen yhdistettyna vielä se, ettei suomalainen keskivertokuski näytä osaavan ohittaa ja turvakaiteet yms muut haittaavat rakenteet tienpäällä...



ARGH! En usko, että tämä on se keino millä onnettomuuksia ainakaan vähennetään.

e: puhumattakaan siitä asiasta, että peltipoliisi ei poista niitä riskikuskeja, jotka säännöistä piittaamatta painattavat meneen joko huomattavaa ylinopeutta, ovat erinäisten huumausaineiden vaikutuksen alaisina tai ajavat väsyneenä.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 12.9.2007 12:00

Parastahan noissa kameratolpissa on ainakin se, että ovat juuri niillä parhaimmilla ohituspaikoilla. Joten ei kai siinä sitten, ajellaan tästä lähtien turve- ja puurekkojen takana kaikessa rauhassa ja säästetään bensakuluissa. Kun ei niistä ohikaan enää voi mennä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.9.2007 12:21

Niin no ne kamerathan ei ota kuvaa vastaantulijoiden kaistalta ;)

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 12.9.2007 12:24

Pienemmät toleranssit tulevat joka puolelle kokeilun jälkeen:
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=160756
nyt käytäntöä ollaan laajentamassa muillekin tieosuuksille.
- Kaikki automaattisesti valvotut tiet ovat ainakin sellaisia ja tarkoitus on kokeilun jälkeen ryhtyä käyttämään pienempiä toleransseja kaikilla tieosuuksilla, kertoi sisäasiainministeriön ylikomisario Heikki Ihalainen Radio 99:lle.
Linjan kiristyminen perustuu poliisin uuteen strategiaan

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 12.9.2007 12:46

Eli suurin osa 51 tietä käyttävistä ihmisistä ovat syypäitä mikäli Suomessa otetaan nollatoleranssi laajemmalla alueella käyttöön. Kyllä ihmiset ovat näköjään lampaita, mutta tämä ei kaiketi ole kenellekään mikään yllätys. Minkä hiton takia sitä vauhtia pitää pudottaa jos tulee saamaan lapsellisen huomatuksen postissa -> lappu/laput roskiin ja elämä jatkuu kuten ennnenkin... Tarvitsee varmaan itse lähteä nyt tuonne 51 tielle ajamaan rajoitus+10 24/7 loppu syyskuun ajan (töistä palkatonta vapaata) jos saisi tuota keskinopeutta hilattua hieman ylöspäin, muita mukana:)?

Toisaalta tuo nollatoleranssi itsessään on aivan se ja sama, nyt on ajettu rajoitus+n.10 niin tulevaisuudessa sitten rajoitus+(1-2). Ruotsissahan tämän kaltainen systeemi on ollut käytössä jo vuodesta miekka ja kilpi. Ainoa merkittävä erohan on, että ruotsissahan ohitustilanteessa saa olla ylinopeutta kunhan pysytään kohtuuden rajoissa? Miten hitossa suomalaisen nollatoleranssin aikakautena pystyt ohittamaan jonkun, joka ajaa esim 75@80 ilman ettei nopeutesi käy hetkellisesti sakkorajan yläpuolella, nykyisellä toleranssilla tuo ei ole mitenkään mahdotonta?

Lisäksi kun ottaa huomioon, että ruotsissa on monessa paikkaa 90/110 kun suomessa vastaavasti on ollut 80+10/100+10 samankaltaisilla pätkillä, niin kyllä tässä taas tämän maan päättävät ovat tärkeämpääkin tärkeämmällä asialla... Kohta poistetaan 100-alueet kokonaan ja talvinopeusrajoitukseksi vaihdetaan 70. Sitten kuitenkin jokaisen perähikiän pienillä sora/asvalttiteillä on 80 taulu vaikka mutkista ei välttämättä pääse edes 60:)...

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 12.9.2007 13:31

Liikenneturvallisuutta tässä vain parannetaan, ainut ja oikea keino on nopeuksien lisääntyvä ratsaaminen ja sanktioiden koventaminen nimenomaan ylinopeuksista.(:))

Tämähän ajatusmaailma on ollut iät ja ajat, ja jotkut vielä uskoo tähän samaan sontaan jopa 2000 luvulla.

Litefunin kommenttiin suomen liikennekäyttäytymisestä en viitsi edes kommentoida.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.9.2007 13:56

LiteFun tosiaan tuntuu kannattavan sitä, että tässä maassa poliisi valvoo kaikkea ja kaikki valtiovallan antama on "herran suomaa" ja sitä pitää toteuttaa, monessa muussakin ketjussa on tämä esivallan palvonta tullut ilmi, yhteiskuntakritiikki taitaa vain joillekin olla vierasta. Se että massa tosiaan tuntuu olevan vallalla se, että jos jollain on valtaa, niin sitä käytetään, ja liikennepuolella se on niin, että siinä mennään jo täysin yli. On se tietysti hienoa jos on tällainen maailmannäkemys, ei paljoa päätä säre, jos pykätään vaikka mitä tuonne teiden varsiin.

Kuten aikaisemmin sanottu, niin liikennevalvonnassa on menty sen järjenkäytön rajan yli jo aikaa sitten, nopeusrajoitukset ovat laskeneet vain koko ajan, jo turhauttaviksi monin paikoin, lisäksi tämä. Jos ja kun kohta varmasti se 70 km/h nopeusrajoitus toteutetaan yleisrajoitukseksi, ja lisäksi alueille laitetaan nollatoleranssi, niin tiellä nopeus käytännössä tippuu 15-20 km/h, se voi olla joillekin jo 20 min päivässä työmatkassa. Se että onko tuolla sitten oikeasti ongelmiin mitään vaikutusta on niille jotka asiasta päättävät sivuseikka, kunhan näyttää hyvältä.

Kamerapönttöjen älyvapaa sijoittelu ja päälle nollatoleranssi vaan nyt saa kiehahtamaan, ajakaa ihmiset vaikkapa Kouvola-Lappeenranta väli, niin tajuatte miten ne tolpat siellä on, heti rajoitusmerkin jälkeen useissa paikoissa, se ei kenenkään henkeä pelasta. Tästä oli eräs haastateltu poliisikin samaa mieltä, mutta ei se vaikuta, rahaa kilisee ja hyvin menee.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 12.9.2007 14:22

En tiedä onko asiaa tutkittu mutta ainakaan yhtään julkaistua tutkimusta en muista nähneeni missä olis eritelty mistä kolarit/kuolon kolarit johtuvat, siis johtuvat oikeasti.
Villi veikkaus jos tämmönen tehtäisiin/julkistettaisiin niin huomattais että eihän niistä ylinopeuksista johdukaan kuin hyvin pieni osuus onnettomuuksista.
Hurjat ylinopeudet ei myöskään kuulu tuohon koska todennäköisesti näissä tilanteissa se on aivan se ja sama mikä numero sielä lätkässä kiiltelee.
Saa laittaa linkkiä tutkimuksiin jos tämmönen löytyy jostain.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 12.9.2007 14:35

Jos kuolonkolareista etsit tutkimuksia niin ainakin Moottori-lehdestä löytyy aina edellisen vuoden yhden kuukauden onnettomuudet ja lyhyt tutkijalautakunnan selvitys niihin.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 12.9.2007 16:48

Dmind:
Autoilija on suomessa lypsylehmä kaikin tavoin. Jos autoilijat valittavat asemastaan lypsylehmänä, niin aina kuullaan sitä vakiomarmatusta että "on täällä pahempiakin ongelmia hoidettavana ja tärkeämpiäkin rahanreikiä".

Tulisipa seuraaviin eduskuntavaaleihin jotain munakkaita ehdokkaita jotka tosissaan haluaisivat ajaa autoilijan asiaa. Veikkaan että aika moni äänestäisi sloganeita "Moottoritielle 130km/h rajoitus" tai "Nopeusvalvontaa sinne missä sitä tarvitaan".

Mutta eipä taida tulla moista ihmettä tapahtumaan...


Mitäpä luulet, ryhtyykö kukaan politiikko ajamaan tuollaista asiaa? Täälläkin vain marmatetaan ja kun tosipaikka äänestyskopissa tulee, menee pupu pöksyyn tai ei edes viitsitä äänestää vaan päästetään sellainen anonyymi s24 purkaus. Kaiken pitäisi tapahtua hiiren klikkauksella ja siitäkin pitäisi saada varmaankin rahaa.

Kyllä se on niin, että kaikki lähtee meistä autoilijoista. Meidän pitäisi koota ensin rivimme ja suurella joukolla lähestyä kansanedustajia. Kansanedustajille pitäisi tehdä mielenkiintoiseksi äänisaaliin toivossa ajaa meidän etuamme.

Kysykää ihan oikeasti itseltänne, mitä ITSE voisitte tehdä asian hyväksi?

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 12.9.2007 20:20

Pitänee siirtyä muoviluotikuskiksi kesäisin, niitä kun noi tolpat ei nää. Ja kivasti voi pujotella aamuruuhkissakin autoja kuin pujottelukeppejä. Talveksi pitää keksiä jotain vielä... ;)

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 12.9.2007 22:26

Pora: Turha rutista. Kansa sanoi tahdon porvarihallitukselle ja sen kanssa eletään.

Et voi neuvoa äänestämään seuraavissakin himon ja halun vaaleissa sitä tahoa joka lupaa eniten. Vaaleissa mättää se että ei tutustuta vaihtoehtoihin vaan kuunnellaan korvat höröllä kuka lupaa eniten ja saa suurimman äänimäärän. Lupauksiin uskotaan sokeasti koska himon ja halun vaaleissa kaikki haluavat OMAN edustajan joka ajaa heidän OMAA etuaan.

Tätä virhettä tullaan aina toistamaan. Kuka lupaa seuraavaksi autoilijoille eniten? Vallan kahvassa on sitten helppo nauraa autoilijoille. Sanoo vaikka että ne lupaukset olivat pitkän ajan tavoitteita mutta rahaa ei ole just nyt budjetoitu, sori.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 13.9.2007 8:26

Sinänsä ihan sama vaikka olisikin nollatoleranssi näissä tolpissa, minä kierrän kyseiset tiet jos vain mahdollista, ja näin toimii moni muukin --> lisää onnettomuuksia pikkuteillä. --> kohta ihmetellään tätä asiaa:))

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 13.9.2007 8:46

Mitä äänestämiseen tulee niin kyllä se nyt on jo nähty että on aivan sama ketä äänestät, mitä äänestät tai olet äänestämättä. Tulos on aina ihan sama.

Tem
-
Viestit: 7
Liittynyt: 27.4.2007 8:36

ViestiKirjoittaja Tem » 13.9.2007 9:31

"En tiedä onko asiaa tutkittu mutta ainakaan yhtään julkaistua tutkimusta en muista nähneeni missä olis eritelty mistä kolarit/kuolon kolarit johtuvat, siis johtuvat oikeasti."

Vuoden 1999 syitä:
http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 13.9.2007 9:39

Niinpä. Tilannenopeuteen nyt voisi vedota melkein aina, mutta aika vähän noita ylinopeudesta johtuvia.

En sitten tiedä, jättääkö nämä itsemurhakamikazet homman sikseen jos ei saisi ajaa 70 kovempaa,,

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 13.9.2007 9:44

Eli eipä taida paljon nopeuksien kyttäys parataa tilannetta muutakun sakkotulojen kartuttamisessa.

Beetlejuice
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.11.2004 17:08

ViestiKirjoittaja Beetlejuice » 13.9.2007 10:07

Suosittelen nauttimaan muoviluodeista vielä, kun voi! Eiköhän ne kohta pyöriinkin jonkun tunnisteen vaadi eteen. Toisaalta onhan noita kilpiä takaakin nurtunut ja tippunut ;) Kyllä moottoripyörä on vielä tapa liikkua vapautuneesti ja keskari on noussut ja heilunut kesän aikana kakkoskaistan kuppaajille, joista autolla ei ohi pääse. Tolpista ei ole tarvinnut välittää ja muutenkin ei paljon jonot hidasta matkantekoa.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 13.9.2007 10:30

Donitsi:
Mitä äänestämiseen tulee niin kyllä se nyt on jo nähty että on aivan sama ketä äänestät, mitä äänestät tai olet äänestämättä. Tulos on aina ihan sama.


Aivan varmasti on sama! Pointti onkin siinä, että edunvalvonnalla ja aktiivisuudella muutosta haetaan JOS HALUTAAN. Ihan jokainen voi tehdä oman osansa. Pitää käyttää ihan samoja keinoja kuin "vastapuolikin". Kukaan kansanedustaja ei tiedä kuka on häntä äänestänyt ja MIKSI.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 13.9.2007 10:50

Kohta on varmaan myytävä auto pois tai muutettava ulkomaille. Että osaa ottaa pannuun nämä jatkuvaan tiukentuvat rajoitukset, yli-isot sakot(vertaa esim. pahoinpitelysakkoihin tms), kaikenmaailman turha kyttääminen poliisien toimesta...jne...prkl...Ja liteFun tyyliset ajatukset ärsyttää kans, tollasia vaan lisää tähän maahan ni kohta täällä ei saa tehdä yhtään mitään.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 13.9.2007 11:15

Lisäksi ihmetellyt sitä kun naiset on päässeet ministerin "palleille" niin johan alkaa tapahtua, ja suunta on valvonnan/kyttäämisen/holhoamisen järkyttävä lisääntyminen.
Tämä ei ole tarkoitettu sovinistisessa mielessä vaan tullut tämmönen asia huomattua.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 13.9.2007 17:16

Tää on hyvä käänne vaan, kohta tiedetään minkä pöntön kohdalla tarvitsee enää hidastaa kun ei niissä kaikissa ole sitä kameraa, saadaan uudet "oikeat" poi pisteet.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.9.2007 17:32

^Vaan ei tuokaan ihan täysin toimi. Ne "oikeat" pisteet kun pitää sit paikkaansa vaan siihen asti kunnes käyvät siirtämässä sen kameran toiseen tolppaan.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 13.9.2007 18:11

^ Jos kerta kytillä ei ole miehitystä edes noita kuvia kerätä pöntöistäkään niin mistä kuvittelet sen miehityksen kameran vaihteluihin löytyvän?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.9.2007 18:49

^Mulla ei sen kummemmin ole tietoa mistä niiden resurssit löytyy, mutta kyllä ne kamerat vaihtelevat niissä tolpissa. Ei ne jatkuvasti samoissa tolpissa ole.

e. Voi olla että on ainakin osittain ulkoistettu. Mutta tässä muutama viikko sitten näin jossain ihan virkapukuisen poliisin kääntelemässä sitä tolppaa nurin. En nyt vaan muista että missä se oli.
Viimeksi muokannut Eemeli, 13.9.2007 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.9.2007 18:49

Itse en ole koskaan nähnyt poliisiautoa kameratolpalla hommissa, mutta siviiliauton ja asentajan monesti. Onkos tuo palvelu mahdollisesti ulkoistettu jollekin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.9.2007 18:52

Olen nähnyt pari vuotta sitten Pirkanmaalla tunnetun siviilipoliisiauton hääräämässä tolpan luona... Virkahaalarissa pari hemmoa jotain näpräs tolpan varressa.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 13.9.2007 20:21

^^^Eemeli rakkaus, uskonto ja joulupukki. Siihenhän tuo koko homma perustuu että ainakin uskotellaan että ne vaihtelee ja jengi jarruttelee kaikkien tolppien kohdalla.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 14.9.2007 8:31

^Kyllä ne sitä kameran paikkaa vaihtelevat vähän väliä.
Koskaan et voi olla varma missä tolpassa se on. Ennen tuli ajeltua päivittäin muutamien tolppien ohi ja kameran paikka vaihtui jatkuvasti, (senhän näkee missä tolpassa se on), joku siviilin näköinen kaveri niitä aina vaihtoi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.9.2007 9:10

(senhän näkee missä tolpassa se on)

Tämän johdosta joillakin paikkakunnilla nimismies on suuressa viisaudessaan keksinyt laittaa cd-levyjä, ajovaloumpiota jne. sinne tolpan sisään mukamas salamalaitteeksi...

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 14.9.2007 9:17

Joo, tiedän, joissain tolpissa on myös laitettu heijastava "suppilo" jossa pieni reikä pohjassa josta kameran linssi näkyvissä. Tässä tapauksessa sitä ei enää erota 100m päästä, damn:))

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.9.2007 9:27

80% autoilijoista varmaan haksahtaa noihin feikkikamera virityksiin ja sehän riittää jo aiheuttamaan pumppauksen tienpäällä.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 14.9.2007 9:38

Näinhän se on, ja varmuuden vuoksi 10-20 km/h alle rajoituksen ettei tule perhealbumiin rikollisia kuvia:)

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 14.9.2007 13:52

Täällä on iso alue ilman mitään tolppia, sieltä etelästä vois joka toisen tuoda ja ripotella tänne pitkin maakunnan muutamaa pienempää tietä missä ihmisillä on tapana ajaa 120. Tulis parempia tuloksia tolppien suhteen.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 19.9.2007 18:31


Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 19.9.2007 23:50

Pistäkääs operaatio jätesäkki pystyy tuonne :D Toisaalta mitä hyötyä tuosta nollatoleranssi hommastaki on ku omistaa gps:än jossa on tolpat tallennettu, huoletonta ajoa, kaasua höllätään sitte ku navi piippaa ;P

Seuraavaks varmaa kielletää tolppatietokannat gps laitteista.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.9.2007 7:25

Ei minun navigaattorini kaikkien tieosuuksien kameroita tunnista, vaikka ajan päivitykset sisään säännöllisesti.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.9.2007 10:46

Mun mielestä tuonne pätkälle voisi hyvin mennä mielenosoituksellisesti ajamaan jollain 160km/h keskinopeudella ja aina kun navi piippaa niin löisi liinat kiinni ja tolpan jälkeen taas urku auki. Havainnollistaisi hyvin päättäjille kyseisten peltipoliisien vaikutusta liikenteeseen.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.9.2007 10:53

Mä ihmettelen aina tätä kameratolppa itkua. - Ehkä ajan niillä osuuksilla kohtuullisen vähän, mutta esim. Kehä III - Inkoo välillä nuo kamerat ei töki yhtään. Usein liikennettä ko. tiellä sen verran ettei kiinnosta ohitellakaan. Ja kamerat pääosin risteysaluella, joilla muutenkin alhaisempi rajoitus.

Sama juttu Pori-Turku välillä.

Toki kameroiden paikkoja voisi jossain määrin miettiä uudelleen, mutta mun mielestä, jos ovat noilla vilkkaasti liikennöidyillä osuuksilla niin OK. Yöaikaan joskus pistää harmittamaan nuo kamerat. Se, että kameroissa olisi jonkinlainen aika milloin toimii milloin ei, saisi ainakin meikäläiseltä kannatusta. Yöaikaan hiljaisen liikenteen aikaan voisi esim olla kameratonta aikaa.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 20.9.2007 11:30

Niin että yöllä voisi sitten käydä ajelemassa "luvalla" ylinopeutta? :)

En näe järkeä nollatoleranssissa. Veikkaatteko että tämä vähentää liikennekuolemia?

MrW
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 23.7.2003 9:06

ViestiKirjoittaja MrW » 20.9.2007 14:36

^^ Viimeksi kun tulin tuota väliä sunnuntaina niin tultiin turvallisesti 70 km/h mittarin mukaan. Niin hulluja ohituksia en ole vähään aikaan nähnyt kuin silloin, eikä me hirveen pitkään perässä roikuttu (emäntä ratissa).

Onneksi on suht leveä tie, ainakin venäläiset veteli surutta neljä rinnan muutama vuosi sitten ennenkuin autorekat keksittiin tuolla idässä.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 25.9.2007 16:29

Tässä ihan asiallinen kirjoitus aiheesta ylinopeus

http://bittitohtori.blogs.fi/2007/09/16/usko_ei_horju~2989563#comments

ja sen vastauseksi kirjoitettu:
Tulipa 16.9.07 kirjoitettua HS:ään vastine nelostie-artikkelista. Kolme kirjoitusta olen lähettänyt, yksi julkaistu - se joka EI käsitellyt nopeusrajoituksia. Hyvin samoilla linjoilla olen. Kolmasosa ajelee rattijuoppona ja vanhukset ajavat vajaa viidenneksen (aineisto 1998-2001) kuolonolareista ja Liikenneturvan kolme tärkeintä huolenaihetta ovat silti HS:n mukaan "vauhti, vauhti ja vauhti". Esitin kirjoituksessani toiveen tutkimuksesta, jossa selvitettäisiin esim. rattiin nukahtamisten todellisia syitä. Voisiko olla liian PIENI tilannenopeus - TVH:n kesäksi jättämä talvirajoitus - ja nukahtaminen. Ajattelin muuten joskus lähettää Matti Korjulan kirjan "Miksi rysähti" liikenneministeriöön. Siinä on kaikki 1998-2001 sattuneet kuolonkolarit ja niiden syyt. Saatteeksi olisin laittanut, että olisivat etsineet selvinpäin ajaneiden kokeneiden kuljettamien aiheuttamat liikennekuolemat, jotka johtuivat ensisijaisesti liian kovasta nopeudesta. Löysin itse 18 tapausta 1600:sta (neljän vuoden jakso). Muutenkin jännää, kun liikennekuolemat uutisoidaan kuin Ilmestyskirjan painajaisina, vaikka niitä on kuitenkin vajaa 400 vuodessa ja esim. 2006 Suomessa kuoli 48065 ihmistä. Aivan kaikki muut eivät kuitenkaan kuolleet "luonnollisesti" vanhuuteen. Ainoastaan Moottori-lehdessä on ollut artikkeleita nopeusrajoituksia vastaan, missään muualla ei.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.9.2007 8:53

^Tuo oli mielestäni aivan oikeaan osuva kirjoitus.
Mitä pienemmät rajoitukset, sitä vähemmän ihmiset keskittyvät itse ajamiseen ja muun liikenteen tarkkailuun, ja tarkoitan isompia teitä eikä mitään keskustoja.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa