Pakettiauto saksasta

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

Pakettiauto saksasta

ViestiKirjoittaja juksii » 21.3.2007 21:36

Nyt on autotuska päällä. Transporteria tai Caravellea pitäis saada emännälle alle ja parista saksasta autoja tuovasta firmasta kyselin jo semmoisia. Muutama asia kuitenkin jäi mietityttämään, kun toi tulis koirien kuskaamiseen ja tavaraakin pitäisi mukaan saada.

Yhden firman edustaja väitti kivenkovaan että pakettiauton veroprosentti on 16% mutta en löytänyt tullin taulukoista yhtään tuolla prosentilla tullutta pakua. Kaikki olivat 28-30%. Onko teillä käsitystä asiasta?

Olisi kiva jos autossa olisi lasit myös takana jokapuolella. Samoin lämpöeristykset ja äänieristykset takana olis jees. Voiko näitä asentaa suomessa jälkikäteen? Kuka tekee ja mihin hintaan?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 21.3.2007 22:53

16 % pakuja ovat ns. alennetun veron pakut. Niihin ei sitten voikaan tehdä rakennemuutoksia niin helposti, esim. rakentaa niistä matkailuautoja. Ilmeisesti katsomasi päätökset koskevat vain täyden veron autoja.

Olisko tuosta apua selvennykseksi: kliks

Kaikki mainitsemasi muutokset (lasit, eristykset) voi tehdä Suomessa ja seppiä taitaa olla paljonkin...

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 22.3.2007 8:18

Juu, kahlasin viimevuoden päätökset läpi ja yhtään alennetun autoveron pakua en löytänyt.

Mutta Transporterin/Caravellen pitäisi mennä tuon alennetun veron luokkaan ihan helposti?

Eipä tuosta autosta ole tarkoituskaan koskaan rakentaa matkailuautoa tai muutakaan. Koirahäkit taakse ja kovaa ajoa. ;-)

Osaako kukaan suositella jotain sopivaa seppää joka noita tekisi? Mieluusti pohjanmaan suunnalta.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 22.3.2007 10:34

Ukolle toin viiime kesänä vm2003 ~70tkm ajetun Transporterin (uusi koppa shuttle alunperin) ja veroa meni joku 4500e 16% mukaan ja alveineen. Vähän +- 0 hyöty, mutta saipa ainakin vähemmän kiviä nähneen mitä Suomesta ostaessa :-).

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 22.3.2007 18:44

Onkos missään toteutuneiden verojen taulukoita jossa vertaillaan pakuja? Kaikki mitä tiedän ovat vain henkilöautojen veroja.

Taas kevätautokuumeen heräillessä päähän iski ajatus tuollaisen täysin varustellun 111kw multivanin hakemisesta kaksipaikkaiseksi pakuksi ...


RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 22.3.2007 20:24

http://www.louhos.com/autovero/search.php?model=transporter&vehicle=car&year=

http://www.louhos.com/autovero/search.p ... =car&year=


Tuota noin.. Sanopa noista sitten mitkä on rekisteröity pakettiautoiksi Suomeen...

Kaikki "transporter" -haulla löytyneet tulokset tuuppasin exceliin ja verot olivat väliltä 26,80-30,00%. Ei siis yhtään 16% veron autoa.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 22.3.2007 23:35

Eri auto mutta kuitenkin. Mä toin -01 211 cdi lyhyen Sprinterin ja oli ainakin alennutun veron auto eli 16%. Ajettu 117tkm (sprintshift, ilmastointi, webasto yms) ja veroa 2400e.

Vaatimuksenmukaisuustodistus uupui eikä katsastuskonttorin käsinkirjoittama leimallinen ilmoitus alennetun veron autosta riittänyt, joten tuli vähän odottelua että sai todistuksen ja virallisen leiman ja sitten verorulijanssin käyntiin.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 22.3.2007 23:39

Ilmeisesti noita pakujen veroja ei tosiaan listoihin laiteta. Kaikki menee kuitenkin 16% verolla, kunhan vaan muoto on perinteinen paku. Jos olet epävarma, niin soittele tarkka arpomisarvio tullilta.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 23.3.2007 11:42

Mitenkäs ne 03.05.1993 ennen käyttöönotetut?
Eihän niistä pitäisi mennä veroa lainkaan, eikä alv:iakaan. Siis ihan rehellisistä 1+1 tai 1+2 pakuista.

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 23.3.2007 16:24

Mitenkäs ne 03.05.1993 ennen käyttöönotetut?
Eihän niistä pitäisi mennä veroa lainkaan, eikä alv:iakaan. Siis ihan rehellisistä 1+1 tai 1+2 pakuista.


Ei mene veroa ei, foorumilla pyörivä kaveri Dopi nicillä varmasti tietää asiasta...

saastuttaja
-
Viestit: 54
Liittynyt: 3.11.2004 18:07

ViestiKirjoittaja saastuttaja » 24.3.2007 9:17

Noiden Saksan pakujen kanssa olisin tarkkana, sillä niillä ajetaan nasta laudassa moottoriteillä. Eko-td:llä sai polkea tosissaan, että pysyi mukana...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 24.3.2007 9:33

^ joo, ja kaikista on ruuvattu mittareita ja kuljetettu ruumiita :-D

yleistämistä?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.3.2007 9:43

Vanha totuus on se, että diesel tykkää enemmän kierroksista kuin vedätyksestä, josta vaihteistokaan ei ole mielissään.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 24.3.2007 11:35

No Ruotsin tarjontaa lähinnä on tullut katseltua kun tästä siihen on yksi kivenheitto. Väliseinättömästä ja takatilanlämppärillä olevasta caravellesta/transportterista saisi tehtyä mainion koirawagonin.
Harmi että Ruotsin maalla suurin osa noista on bensavehkeitä..
Ruoste ei ole ongelma kun peukalo ei ihan keskellä kouraa kuitenkaan sojota mutta tekniikka saisi toimia, kun ei ajatuksena kiihota tuollaisesta tylppänokasta repiä konetta + laatikkoa pois heti ensimmäisenä :-)
Toisaalta, heikompi kuntoisetkin kelpaavat kunhan hinta/laatu-suhde on kohdallaan, paskasta maksetaan paskan kilohinta ja hyvistä sitten sen mukaan. Kiirettä kun ei kiesiä ole pakko saada heti ajoon, joten sinänsä pienimuotoinen 'projektikin' kelpaa myös. Kuitenkin mahdollinen edellinen vanerointi pitää purkaa + äänieristää, eli samalla voisi ruostekohdat tehdä jne. Muutenkin kun joutuu hieman modifioimaan konttitilaa elukkakuljetukselle sopivaksi, tai lähinnä siksi että sinne mahtuu järkevästi myös muuta kuin elukkahäkit. Jollain oli hyvä projektikertomus tästä hommasta netissäkin vaan eipä sitä nyt löydy kun sen haluaisi löytää, koiran häkki oli sijoitettu taakse hieman lattiatasoa ylemmäs jolloin saatiin lattiatasossa käytettyä täysipituus (esim nukkumista varten jne).

Mutta tutkitaan tarjotaa naapurimaissa ja hutkitaan sitten jos on tarvetta.

saastuttaja
-
Viestit: 54
Liittynyt: 3.11.2004 18:07

ViestiKirjoittaja saastuttaja » 24.3.2007 18:56

Saksan moottoriteillä keskinopeus on about 130km/h, minkä moni paku jaksaa juuri kulkea. Minun logiikani mukaan kone pääsee helpommalla suomen nopeuksissa kuin ottamalla siitä kaikki hevoset irti.

Sen verran uskallan yleistää, että saksassa pakut tosiaankin saavat motarilla kenkää. Ja nimenomaan johtuen korkeasta keskinopeudesta, jota valtaosa pakuista ajaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 24.3.2007 19:17

Ja kaikkialla Saksassa kaikilla pakuilla ajetaan koko ajan moottoriteillä.

saastuttaja
-
Viestit: 54
Liittynyt: 3.11.2004 18:07

ViestiKirjoittaja saastuttaja » 24.3.2007 19:45

Edelleen: Pakut saa motarilla kenkää.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 25.3.2007 0:54

Pakua ei kannata ostaa maasta, jossa on motareita. Esim. Romania, tai vaikkapa Venäjältä Kuolan alue on hyviä seutuja ostaa paku ;-)

saastuttaja
-
Viestit: 54
Liittynyt: 3.11.2004 18:07

ViestiKirjoittaja saastuttaja » 25.3.2007 9:24

Myös Ruotsi vois olla hyvä vaihtoehto, kun on niin lähelläkin.

Edelleen olen sitä mieltä, että saksan pakuja haeskellessa kannattaa tarkistaa moottorin kunto, ettei saa sitä motarilla laukotettua öljyruiskua. Muuta en ole väittänyt, Petteri.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 25.3.2007 9:49

Palataanpa takaisin aiheeseen...

Pakettiauto on alennetun autoveron alainen, jos se on yksinomaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu, sen kokonaismassan ja omamassan erotus on vähintään 525 kg ja sen tavaratila täyttää säädetyt mittavaatimukset (autoverolaki 23 ja 24 §).

Alennetun autoveron alaisen pakettiauton yhtenäisen tavaratilan vähimmäismitat:
# umpinainen tavaratila → tilavuus vähintään 3 m3 ja sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä
# avolava → pituus vähintään 1,75 metriä tai pinta-ala vähintään 2,25 neliömetriä
# kaksoisohjaamo (ns. doppelmalli) → umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avolavan pituus vähintään 1,50 metriä
# tavaratila mitataan autoverolain 23 §:n 2 -4 momentissa säädetyllä tavalla.


Mitä tarkoittaakaan tuo "umpinainen tavaratila"? Pitääkö olla umpinainen väliseinä ohjaamon ja tavaratilan välissä?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 25.3.2007 11:23

Noiden Saksan pakujen kanssa olisin tarkkana, sillä niillä ajetaan nasta laudassa moottoriteillä.


Edelleen olen sitä mieltä, että saksan pakuja haeskellessa kannattaa tarkistaa moottorin kunto, ettei saa sitä motarilla laukotettua öljyruiskua. Muuta en ole väittänyt, Petteri.


Minä taas en ole muuta väittänyt kuin että saksanmaan pakuissakin on eroja. Kaikki eivät ole motarilla laukotettuja. Järkevä ostaja tutkii auton koneen ja kunnon, osti se sitten Saksasta, Suomesta tai Guaguagomeijista.


Mitä tarkoittaakaan tuo "umpinainen tavaratila"? Pitääkö olla umpinainen väliseinä ohjaamon ja tavaratilan välissä?


Ei tartte. Tarkoittanee tilaa etupenkkien takana. Tämä siis kai siksi, ettei mitä vaan pikkuautoa voida tuoda pakuna.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.3.2007 12:25

Eilen syynäsin paikan päällä 2000 mallin Transhotelia, joka on tehty bussin pohjalta matkailuautoksi, alemmalla käyttövoimaverolla tietty. Korikin on normaali, ei korotettu. Takana tilat koirille. Nettiauto ei juuri nyt skulaa, mutta löytynee rekkarilla FHU-310.

OT: klassinen esimerkki siitä, millaista käyttöä kovimmillaan paku pahimmilaan kokee on avolava VW Caddy, jolla on kuljetettu kaikenlaista hyötykuormaa kaivurin kauhasta raskaaseen hevosenpaskaturpeeseen. Tämä siis Suomessa. Näyttäkää minulle kädi, jossa on ehjä ja suora takaluukku, niin minä etsin jostain juuri eduskuntaan valitun rehellisen poliitikon!
Yrityskäytössä on Suomessa paljon pakuja ja niitten kuskit eivät aina muista kunnioittaa ajokkiaan kuten omaansa, joten ei voi yleistää.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 25.3.2007 14:47

Mutta onko tuo ko. Transhotel tuotu pienellä verolla vai isolla? Vuosittaisen käyttöveron saa toki pieneksi tekemällä siitä matkailuauton, mutta vain jos autosta on alunperin maksettu täysi autovero maahan tuotaessa.

16 % pottereita ei voi muuttaa matkailuautoksi ilman autoveron maksua tai rakenteiden radikaalia muutosta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.3.2007 16:05

Tästä autosta siis kyse. Jonkinlainen bussintyyppinen se on aiemmin ollut.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 25.3.2007 16:41

Eli ilmeisesti entinen taxi...?

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 26.3.2007 17:20

Muggo, tarkoititko tätä?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.3.2007 18:16

^

Höh, enpä huomannutkaan tuota Muggon viestiä tuolla ylempänä.

Tuo on siis meikäläisen edellinen koirankuljetuskoppi.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.3.2007 17:45

Kyllä juurikin tuo :)

snowman
-
Viestit: 257
Liittynyt: 25.7.2003 15:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowman » 17.4.2009 10:01

Nostetaanpa vanhempaa topicia, kun alkaa itseä kiinnostamaan tämä aihe enemmän ja enemmän.
Onko kokemusta miten käytännössä verotetaan T5 transporteria, jos saksassa autossa on ollut etuistuimien takana rivi penkkejä esim. 4 tai 5 paikkainen. Mutta suomeen olisi tämä tarkoitus rekisteröidä 3 paikkaiseksi pakettiautoksi.
Menee vero tälläisessä tapauksessa täyden veron mukaan? Tai voiko tullata ilman takapenkkejä?

Noiden T5 portterien verotushinnat on aika kovia ja lähes kaikissa on mainintana 4d, 6d tai 9d, mut ei juurikaan löydy 2 tai 3 paikkaisia.
Saisiko kokemuksia, jos olet paininut saman ongelman kanssa...

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 17.4.2009 12:00


Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 18.4.2009 21:31

Tai voiko tullata ilman takapenkkejä?


Kyllä voi. Kun vaan katsastaa sen ilman takapenkkejä ja siis rekisteröi sen Suomeen pakuksi.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.10.2009 15:35

Onko nyt niin että tuollaista pakua ei kannata enää tuoda josta ei tiedetä CO2-päästöarvoa. Aika kovaksi muodostuu veroprosentti...
Tullin sivuilta:

"
Esimerkki 4
1.6.2002 ulkomailla käyttöönotettu pakettiauto
Ei EY-tyyppihyväksynnän mukaista CO2-päästöä tai se ei ole tiedossa
Ajoneuvon kokonaismassa 2 300 kg
Käyttövoima dieselöljy
Ajoneuvo ei täytä veronalennuksen edellytyksiä
Ajoneuvon yleinen pyyntihinta Suomessa 9 000,00 €
Vähennetään tavanomaiset alennukset (5 % x 9 000 € + 750 €=1 200 € < 1 500 €) 1 500,00 €
Ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo eli verotusarvo 7 500,00 €
Autovero (29,9 % x 7 500 €) 2 242,50 €
"

antti_volkkaristi
-
Viestit: 362
Liittynyt: 21.9.2003 13:17

ViestiKirjoittaja antti_volkkaristi » 16.10.2009 8:54

Itse törmäsin samaan kun tuota T5 tuohon pihalle haaveilin että ei kannattanut tuoda saksasta eikä ruotsistakaan... koska nyt suomessa tuo autokauppa hiljaista että ei muuta kun rahatukko käteen ja pariksi päivää auto liikkeeseen tinkaan..
Kun tuommoisen T5 2.5 tdi mallin verot ois jäänyt johonkin 7500-8000 euron haarukkaan... ja kun ei meinannut löyty hyvää auto kuin jollain 15000 hinnalla joten kalliimpi tulee kuin suomessa.
Enkä nyt tiedä sitte kunnosta, omassa on kaks isompaa kiveniskua konepellissä ja takapuskurissa 5 cm halkeama, muuten auto kuin uusi. 2006 mallia ja varmasti ajettu vain 100 000 tkm.. :-D


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa