Prosenttisäännöt muuttuu

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Prosenttisäännöt muuttuu

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 29.11.2006 11:32

Tästä on kyllä tainnut olla aiemminkin juttua (jos joku löytää topicin, niin linkittäköön alle), mutta kun törmäsin uutiseen, jonka mukaan ensi vuoden alusta prosenttisääntöjä lievennetään, niin pistänpä linkin tähän:

http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_ ... t-29112006

Yhteenveto:
* Kuluvia osia saa vaihtaa
* Osan saa vaihtaa ilman prosenttiveloitusta jos se parantaa liikenneturvallisuutta
* Turvavarusteet saa uusia ilman prosenttien kulumista
* Ei enää kanta-autotarkastusta
* Pyyhkimet, sähköjohdot, verhoilut yms. ei vaikuta prosentteihin

Saas nähdä miten käytännössä...

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 29.11.2006 11:36

Jahas, Heikki oli nopeampi, juuri olin topiccia aloittamassa :)

Täällä myös tietoa tuosta.

Varsin hienoa huomata, että tälläkin saralla edistystä on havaittavissa.

jazma
-
Viestit: 296
Liittynyt: 14.8.2003 21:59

ViestiKirjoittaja jazma » 29.11.2006 12:06

Mahtava juttu jos kanta-autotarkastusta ei tarvi tehdä! Säästyy paljon rakentelurahaa...

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 29.11.2006 12:07

Kerrankin joku autoiluun liittyvä lakimuutos, joka ei vaikeuta autoharrastajien toimintaa!

Hurraa!

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 29.11.2006 12:30

Uusi prosenttitaulukko vaikuttaa ensisilmäyksellä aika hyvältä. Pitääkö sitä nyt lähteä konttorille vaatimaan liikoja prosentteja pois otteesta? Noh eiköhän sitä jotain keksitä tilalle ;)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 29.11.2006 12:42

Jännä nähdä miten tuota oikein käytännössä aletaan soveltamaan

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 29.11.2006 12:49

no joko Peksi saa laittaa rallyeen VR6 kunnon föönillä

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 29.11.2006 17:15

* Osan saa vaihtaa ilman prosenttiveloitusta jos se parantaa liikenneturvallisuutta


no joko Peksi saa laittaa rallyeen VR6 kunnon föönillä


Tietyllä tavallahan tuokin parantais liikenneturvallisuutta. Esim. ohitukset sujuu ripeämmin yms. Toisaalta ei kyl joka tavalla ajatellen paranna sitä turvallisuutta... :)

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 29.11.2006 17:39

Ainut mikä tuossa pistää silmään on valaisimien osuus, 4%. Joka tapauksessa järkevään suuntaan on menty.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 29.11.2006 19:42

Elikkä jarruswappia ei tarvitse mittailla prosenteissa? Eli meikän Rocco pääsee 28% muutoksella (tekniikka apulaitteineen ja kojelauta) =)

ps. jos sen 16V kannen ymppäis G-laderin kanssa PG-lohkoon niin onko se sitten mahdoton yritys vm.-83 mallin autossa? Liian rakennettu omavalmiste? Teholukemat tietty sallitun rajoihin penkissä..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.11.2006 20:08

Perskeles, pitäskö sittenkin laittaa kumpikin prosenttipeli liikenteeseen... Näyttäs ihan järkeenkäyviä uudistuksia olevan...

Riki
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.7.2003 13:08

ViestiKirjoittaja Riki » 29.11.2006 20:12

Eihän jarruista ole tullut prosentteja vuoteen tai kahteen. Edellyttäen että ne tehokkaammat kuin vanhat.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.11.2006 20:23

On niistä mennyt prosentit jos on esim tehokkaamman moottorin takia joutunut vaihtamaan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 29.11.2006 20:30

jos sen 16V kannen ymppäis G-laderin kanssa PG-lohkoon niin onko se sitten mahdoton yritys vm.-83 mallin autossa? Liian rakennettu omavalmiste? Teholukemat tietty sallitun rajoihin penkissä..

Tuohan on ihan täysin mahdollinen rakennelma ollut tuon ikäiseen laitteeseen jo vaikka miten ja pitkään...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.11.2006 20:40

On niistä mennyt prosentit jos on esim tehokkaamman moottorin takia joutunut vaihtamaan.


Täysin konttori/inssi kohtaista. Sanot mitä sanot. SAmalta konttorilta tulee joka ukolta oma versio. joku sanoi että menee aina, toinen taas että ei mene jos prosentit on yli 35 ja kolmas että ei mene missää tapauksesa. muistaakseni ko. lause pykälissä antaa hieman monimuotoisen käsityksen.
Viimeksi muokannut Sebastian, 29.11.2006 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.11.2006 20:42

Juu näin on. Katsaristahan nämä asiat on monasti kiinni. Varmaan uusilla säännöilläkin.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 29.11.2006 21:24

Tarkoittaako tämä, että ns. korinvaihdot on taas mahdollisia?

Runko- tai pohjalevy 24%
Moottori apulaitteineen 26%
akselistot 8%

Näistä tulee jo 58%, jolloin korin varusteineen voisi vaihtaa (34%), sisustuksen (4%) sekä valaisimet (4%).

Onko beach buggien rakentaminen siis mahdollista?

Riki
-
Viestit: 61
Liittynyt: 23.7.2003 13:08

ViestiKirjoittaja Riki » 29.11.2006 22:22

Jos vaihdat moottorinvaihdon yhteydessä vaadittua paremmat niin ei mene prosentteja.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.11.2006 0:45

Tarkoittaako tämä, että ns. korinvaihdot on taas mahdollisia?

Rungollisiin ja pohjalevyrakenteen omaaviin ajoneuvoihin se on ollut mahdollista tähänkin asti.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 30.11.2006 11:06

Muistakaa kiittää mersumiehiä siitä että umpikorisiin ei saa koria vaihtaa.
Olikos tuulilasista prosentteja?
Tuulilasin vaihtohan parantaa liikenneturvallisuutta ainakin jos ~20 vuotta vanhan vaihtaa uuteen = näkee ajaa aurinkoa vasten, vastaantulijoiden valot eivät häikäise...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2006 11:42

Tosi epämääräinen käsite tuo liikenneturvallisuuden parantaminen. Kyllähän se lisätehokin ohituksissa parantaa turvallisuutta :)

Tuulilasin vaihto on kyllä ihan selkeästi turvallisuutta parantava, samoin valojen vaihto parempiin.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 30.11.2006 12:23

Laseja ei tuossa uudessa prosenttilistassa mainita laisinkaan... Tuonhan varjolla minusta saa vaihtaa ruosteiset tai huonokuntoiset alustanosat uudempiin ilmaan verokammoa. Sama että väljän hammatangon uusia?

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 30.11.2006 13:53

Likenneturvallisuutta luultavasti parantaa myös vajaavetoisen auton muuttaminen nelivetoiseksi.

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 30.11.2006 13:59

Prosenttivelotustahan ei mee jos pystyy perusteleen liikenneturvallisuuden paranemisen, mutta säädös auton rakenteen muuttamisesta kieltää muutoksen nelikoks lukuun ottamatta muutosta mallisarjan puitteissa. Sama koskee kaikkia muitakin muutoksia, eli ensin katsotaan täyttääkö muutos lakipykälät ja sitten jos se vielä lisää turvallisuutta niin voidaan jättää prosentit merkkaamatta.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 30.11.2006 16:53

Joo tuoltahan ne kaikki tiedot löyty http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... lTypeId=22 ja prosentit näyttää tosi hyviltä.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 30.11.2006 17:21

Menee varmaan väittelyksi katsarin kanssa kun alkaa perusteleemaan mm. tuosta tankista joka uutena on matkassa prosenteissa, eli kun vaihtaa turvatankin tilalle ei tuon turvallisuus kysymyksen nojalla pitäis ottaa prosentteja ja sama varmasti koskee kisapenkkejäkin + vielä ainaki etuvalot jotka paranee kummasti vrt. alkuperäiset kivenhakkaamat ---> uudet tunninkivalot.

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 30.11.2006 18:46

Miks niitä prosentteja säästeleen tolla uudella taulukolla? Ainoat vehkeet missä siitä voi olla mainittvaa hyötyä on autot missä erillinen runko tai pohjalevy (kupla yms.). Kori ja runko + ovet on 50 prossaa ja kaiken muunhan voi sitten jo vaihtaa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 30.11.2006 20:04

Ves_ku, jenkkiharrastajille tässä muutoksessa suurin ilo taitaa olla. Mutta onhan tuo kuitenkin parempaan päin meidän muidenkin harrastajien osalta. Kanta-autotarkistuksen poismuuttuminen on ainakin mun mielestä pirun iso plussa.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 30.11.2006 20:46

Onkos aiemmin pitänyt todistaa mistä ajoneuvosta vaihdetut osakokonaisuudet ovat peräisin? Uuden systeemin mukaan jatkossa todistus pitäisi olla.

edit:
Selvitys osien alkuperästä
1. Korjatun ajoneuvon rekisteröinti- tai
muutoskatsastuksessa on esitettävä luotettava
selvitys siitä, mitkä osat ovat peräisin kantaajoneuvosta.
Muiden kuin kanta-ajoneuvosta
peräisin olevien osien alkuperästä on, jos
katsastustoimipaikka katsoo sen tarpeelliseksi,
myös esitettävä luotettava selvitys, kuten
kauppalasku, tulliselvitys tai muu vastaava.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.11.2006 20:58

Itse kun kävin kyselee aikoinaan G60:n rakentamisesta niin sanoi että riittää kun tuot rekisteriotteen siitä mistä otat osat. Jos tuota edes tarkoitit.

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 30.11.2006 21:00

jenkkiharrastajille tässä muutoksessa suurin ilo taitaa olla


Eikös juuri jenkki harrastaja saata joutua prosenttien säästön kannalta pähkäileen kun on vaihtanut autoonsa korin vanhalle rungolle. Itsekantavissa korirakenteissa ei paljoo tarvi miettiä että mitä voi vaihtaa. Kolarikorjaus/ruostekorjaus korin vaihdolla ei oo enään hetkeen ollu mahdollinen.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 30.11.2006 21:00

Mistäköhän noi todisteet repäsee, jonkun esim tuontiauton osalta, jos osissa on eroavaisuuksia suomiautoon. Tällöinhän ei pysty esim maahantuojakaan mitään todistusta tekemään.

Tero.N
-
Viestit: 55
Liittynyt: 25.7.2003 20:20

ViestiKirjoittaja Tero.N » 30.11.2006 21:27

Ihan samalla tavalla on pitänyt jo ennenkin toimia: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258 ,kohdasta 6 löytyy. Eikä tuo mitenkään kovin tarkkaa tunnu olevan, kunhan jotain pistää mistä osat on peräisin. Itse taisin jetan muutoskatsastuksessa laittaa purkuauton viimeisen rekisterinumeron ja sitten muutamissa kolarikorjauksissa kaupan/purkaamon nimen mistä osat haalinut. Koskaan ei ole mitään kuitteja tai tarkempia selostuksia kyselty. Ihan hyviltä nuo uudet prosentit vaikuttavat kun tosiaan itsekantava kori + ovet + luukut tekevät jo 52% että kaiken lopun sitten voikin tekniikkaa, sisustaa yms. lukien vaihtaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2006 23:06

Mistäköhän noi todisteet repäsee, jonkun esim tuontiauton osalta, jos osissa on eroavaisuuksia suomiautoon. Tällöinhän ei pysty esim maahantuojakaan mitään todistusta tekemään.
Sitten pitää varmaan katsoa varaosakataloogista jossa usein on muiden maiden osiakin... Jenkkejä kait harvemmin, mutta kuka nyt niistä idiooteista välittää :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 1.12.2006 12:56

Ois kyllä loistava juttu...helpottuu minunki passat-haaveilut huomattavasti. Käytännössä ei menis prosentteja ku koneesta ja laatikosta, jarruthan parantaa liikenneturvallisuutta. Tää alkaa näyttää jo valoisalta, vielä ku tulevat enemmän järkiinsä niin kohta lisävaloja saa olla max 1000W ja ref 300 ;D

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 1.12.2006 17:09

muutoskatsastin tänään MK1 jetan turbolle niin ei menny jarruista prosentteja.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.12.2006 19:39

Jarrujahan saa parantaa niin paljon ku haluaa, ilman että se aiheuttaa muutoskatsastusta/lisäprosentteja.

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 1.12.2006 21:51

Kyllä ne jarru muutokset pitää tai ainakin pitäis muutoskatsastaa aina.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 1.12.2006 22:13

Elokuussa leimasin oman autoni ja kysyin jarruijen muutoskatsastuksesta siinä normaalin leiman yhteydessä niin, inssi totesi että miksi pitäisi katsastaa kun tuntuvat olevan alkuperäisiä osia ja toimivia.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa