Merkkiliike VS "Varaosaliike"

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Lomppi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 2.7.2006 15:33

Merkkiliike VS "Varaosaliike"

ViestiKirjoittaja Lomppi » 4.7.2006 23:20

Eli kysympä vain kiinnostuksen vuoksi, että käyttekö ostamassa osat merkkiliikkeessä vai tarvikeliikkeestä ja miksi?

Entä osien asennus? Itse vai liikkeessä? Miksi?

Itse ostan osat "aina" tarvikeliikkeestä.. Ja asennan itse kun en enää usko tuon ikäisessä olevan huoltokirjan merkinnöillä paljoa merkitystä (tosin merkkaan siihen itse kilometrit ja huollon kohteet ja tarvikkeet=) ).. Nyt kyllä ajattelin vaihdattaa aut öljyt + suodatin jollakin liikkeellä kun kuulostaa olevan sen verran haastava projekti eikä aut vaihteista paljoa kokemusta.. Suodatin siihenkin jo valmiina (tarvike)..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 5.7.2006 0:04

Merkkiliikkeestä ne osat mitä ei muualta saa, ja esim. ö-suodattimet, tulpat yms. haen VAG tiskiltä, ovat ihan oikeasti kohtuuhintaisia.

Töissä en merkkiliikettä käytä, enkä kenellekään suosittele moista. Lähes jokaisella paikkakunnalla on "modernimpi", kohtuuhintainen ns. pikkukorjaamo jossa asenne kohdallaan. Toki tuon löytäminen ottanee aikansa..:)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 5.7.2006 0:57

Öljynsuodattimen haen merkkiliikkeestä, muuten tosta on aika pitkälti luisuttu. Ite asennan, hitto oonhan mä jo hävittäny huoltokirjanki johonki :D

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 5.7.2006 1:10

Harvoinpa tulee merkkiliikkeestä mitään ostettua. Kampuran pultteja lähinnä ja jotain tosi spesiaalia. Bosch on Bosch osti mistä hyvänsä, mutta hinta voikin sitten vaihdella paljon.

Autoni myös huollan ja korjaan aina itse, jos jotakin kädettää, tietää aina kenessä on vika ja kuka sen maksaa. :) Samalla saa niin huolellista työnjälkeä ja hyvää palvelua kun sattuu tulemaan... :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 5.7.2006 7:23

Muutaman kerran on huomattu, että merkkilliikeessä tosiaankin jotkut osat ovat huomattavasti halvempia, kuin varaosatiskillä. Vaikka osa olisikin Bosch:n tekele!

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 5.7.2006 8:45

III-koppaseen dieseliin esim. polttoainesuodatin on kaikkein halvin merkkiliikkeessä (24 euroa) mutta huhupuheiden mukaan taitaa olla nykyään kiinassa tehty?

Toisaalta tdi:n hehkutulppa maksaa motonetissa (boschilainen) kolmanneksen siitä mitä merkkiliikkeessä. Pelottaa ajatellakin mitä em. osa maksaa jos keulalla on neljä rinkulaa ja perässä lukee quattro vai mitä Audimiehet? ;)

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.7.2006 8:56

Octavia 1.6 alkuperäinen vesipumppu 98e muovisiivillä vs. tarvike 39e metallisiivillä ...(en muista oliko alenukset jo noissa hinnoissa)

Arvatkaa vaan kumman laitoin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.7.2006 10:37

Merkkiliikkeen osat ovat aina olleet sopivia ja kestäviä, muiden kanssa saa usein asennuksessa tapella ja vaihtaa sama osa taas vuoden päästä :(

Toki tarvikeliikkeestä voi ostaa ne laadukkaammat osat, jotka ovat saman valmistajan kuin alkuperäisetkin. Tai ne, jotka merkkiliikkeen tiskillä maksavat auton hinnan :)

Edit: Esimerkiksi äänenvaimentimet ovat Laakkosella olleet saman hintaisia kuin varaosapuljuissa. Laakkosen takavaimennin on kestänyt 6 vuotta, tarvike kesti vuoden. Tarvike-jarrurummut tuhosivat takapyörien laakerit, ihan selvä valmistusvirhe. Tarvike-öljypohjan asennus oli pelkkää tuskaa, ruuvinreiät toisessa päässä noin millin pielessä. Asennuksen yhteydessä pettivät yhden pultin kierteetkin lohkosta.

Varsinkin italialaisista osista on pelkästään huonoja kokemuksia. Mieluummin maksan hieman ylimääräistä hermojeni säästämiseksi.

cimo
-
Viestit: 84
Liittynyt: 3.11.2004 11:25

ViestiKirjoittaja cimo » 5.7.2006 12:11

Mullakin meni G3:n tarvikejarrurummussa takapyörän laakeri vuodessa. Ja etujarru paloista jouduin ajamaan nauhahiomakoneella muutamia millejä pois, että mahtu. Jatkossa taidan hakea merkkiosia.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 5.7.2006 12:15

Melkeimpä kaikki tulee haettua volkkarin tiskiltä kun on osat kohtuu hinnoissa. Työt sitten tehdään itse. Toki esim. jakohihnan vaihdon jätän ammattilaisille :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.7.2006 14:11

Ooppeliin en merkkiliikkeestä ole hakenut muuta kuin paikkamaalia; se on puhtaasti kulkuväline ja tuommoseen 11 vuotta vanhaan astraan kyllä löytyy osat ja tietotaito muualtakin. Tuon hintaiseen autoon en koe tarpeelliseksi kerätä huoltokirjaan merkkiliikkeen leimoja kun siinä ei ns. täydellistä merkkiliikkeen huoltokirjaa tullut matkassakaan.

Sen sijaan Volvossa on täys Wetterin huoltokirja ja ainakin vielä ajattelin huollattaa sen samassa liikkeessä - josta sen myös ostin ja josta se on uutenakin ostettu. 6kk takuu sanelee myös ehtoja auton huollolle ja korjaukselle...kai? "Älä turmele Volvoasi" luki jossain 30 vuotta vanhassa volvon varaosamainoksessa, ja tuota slogania ajattelin ihan harrastusmielessä toteuttaa välttämällä b-luokan osia ja sekalaisia nyrkkipajoja. Mieleni ei tekisi "turmella" myöskään minkään muun merkkistä autoa, joka on tarkoitus omistaa pidempään ja jolla on jonkinlaista rahallista arvoa.

Audin kanssa meni hermot merkkihuollon ja varaosien hinnoittelun suhteen ja tuolloin päätin etten eläessäni osta enää yhtään audin merkkivaraosaa. Sanotaan näin että jokaisella meillä on varaa maksaa esim. maitopurkista 20€, mutta vituttaahan se. Kattokaapa piruuttanne "Etumatkaa" -tarjouslehtisestä mitä maksaa esim. erilaiset autonhoitotuotteet VW:n ja sitten Audin logoilla. Samaa ainetta kuitenkin.

Kakkikseen tuli ostettua osat enimmäkseen merkkiliikkeestä... Yhden vesipumpun vaihdon teetin samoin pörhöllä, mutta kakkishan on niin huoltovapaa auto ettei sen huoltaminen nouse kovin korkeisiin hintoihin, teettäisi sen missä tahansa ;)

Yhteenvetona voisin sanoa että vanhempaan käyttökulkineeseen voisin ostaa ns. laadukkaita tarvikeosia ja käyttää ei-merkkikorjaamoja, mutta uudempaan ja/tai harrasteautoon pyrin käyttämään OEM-osia mahdollisimman paljon. Biltemasta tai vastaavasta en ostais edes peltoautoon minkäänlaisia osia.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 5.7.2006 15:04

Tässä oli taannoin sellanen rulianssi takajarrurumpujen kanssa varaosaliikkeen kanssa, että tulevaisuudessa ostan sopivat suoraan merkkiliikkeestä vaikka olisi yli puolet kalliimmat. Mutta ite teen kyllä melkein kaikki huollot ja korjaukset. Joskus turvaudun paikallisen joka merkin korjaamoon.
Kaverilla lähes sama auto, mutta eri merkkinen (Skoda), niin meinas tulla ongelmaksi takalaakeri, ku ei yhdessäkään tarvikelaakerissa toiminu ABS-tunnistin. Tässä tapauksessa jotui kuiten sen merkkilaakerin loppujenlopuksi ostamaan eli säästöä ei tullu yhtään, aikaa vaan meni pirusti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.7.2006 16:52

Mullakin meni G3:n tarvikejarrurummussa takapyörän laakeri vuodessa.
Ottiko laakerin tukirengas rumpuun kiinni? Mulla otti, oli sorvattu liian vähän metallia pois laakerin takaa. Jyrsin itse pois turhat ulokkeet kun vaihdoin uudet laakerit.

Prkl kun olisi huomannut ongelman heti rumpuja asentaessa.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 5.7.2006 22:06

Petri R: "Pitää olla porho että on varaa käydä pörhöllä" ;)

Valitettavasti omakohtaista kokemusta kun III:n tyyppivika ovenlukkoon iski ja pieni muovilirpake vaihdettuna vain 96 euroa...elämä on

Wetteri nyt tuskin parempi paikka on ku pörhö...kummiski x potenssiin n kertaa parempi kuin bilia

cimo
-
Viestit: 84
Liittynyt: 3.11.2004 11:25

ViestiKirjoittaja cimo » 5.7.2006 22:11

Ottiko laakerin tukirengas rumpuun kiinni? Mulla otti, oli sorvattu liian vähän metallia pois laakerin takaa. Jyrsin itse pois turhat ulokkeet kun vaihdoin uudet laakerit.


En tiä mikä otti ja minkä. Meni vielä niin nopeasti että jäätiin oikeen välille sen kanssa. Ja kun avattiin, ni laakeri oksensi ittensä pihalle. Koitin uutta laakeria samaan rumpuun ja meni perille asti aivan sormin painamalla. Siittä tuli sitte tuhkakuppi ja alkuperänen tilalle. Ans kattoo kauanko toisella puolella kestää. Sisäkooli hirtti kiinni akseliin ja vain rälläkällä irti. Sen verran oli paisuksissa akselikin, että piti sekin uusia.

Lomppi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 2.7.2006 15:33

ViestiKirjoittaja Lomppi » 6.7.2006 8:40

Tilasin nyt sitten ajan pörhölle laatikon öljynvaihtoon=) 340€ ja elämä on.. No vaihtaa ne siihen hintaan suodattimen+kaikki tarpeelliset tiivisteet. Soitin parille muullekin pajalle, mutta päädyin kuitenkin pörhöön kun se on sen verran harvinaisempi huolto.. Meinaan, että kun se tehdään niin harvoin niin jopa minulla on siihen varaa=) Täytynee palauttaa ostamani tarvikesuodatin liikkeeseen..

Ihme vekotin tuo golfin laatikko kun ei käy kuin vw:n omat öljyt.. Ensin kyllä meinas pörhöllä, että laita vaan normi öljyt niin kyllä se pitäis pelata. Kun sanoin, että oisko siihen kuitenkin joku spesiaali öljy kun nestekään ei tarjoa mitään omaa öljyään siihen niin selvisi, että siihen käykin vain vw:n oma tavara.. Varmaotteisia miehiä Pörhöllä..

Edit: niin ja se öljy maksaa 18€/litra ja menee 5,6L..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 6.7.2006 9:54

Minäkin vaihdatin aikoinaan Pörhöllä audiin automattilaatikon öljyt ja suodattimen. Suullinen hinta-arvio oli alle 200€, autoa kun menin hakemaan niin summa oli yli 300€. "No mutta ku tuo suodatinki maksaa 110€...". Sama suodatin jostain tyyliin Motonetistä ostettuna on muutaman kympin. Sitten ku nämä vagien automaattilootat on epäluotettavassa maineessa ja öljynvaihtoruljanssi on huomattavasti monimutkaisempi ku esim. johonki vanhaan jenkkiin niin ei kovin helpolla uskalla mihinkään nyrkkipajaan niitä viedä. Eikä niistä aina löydy laitteitakaan; täytyy testerillä tarkastaa öljyn lämpötila yms. ja jos öljyä on hiemankaan liikaa tai liian vähän niin laatikko rupiaa hulluksi. Öljy täytyy olla jotain erikoislaatua jossa on litrahinnat kohillaan. Kyllä tuommoset spesiaalihommat jättää mielellään merkkikorjaamon huoleksi, mutta usein niillä on myös hintansa.

jazma
-
Viestit: 296
Liittynyt: 14.8.2003 21:59

ViestiKirjoittaja jazma » 6.7.2006 10:21

Hyvänä esimerkkinä hinnoista merkkiliikkeessä: takapyöränlaakeri 160 euroa ja tarvikeliikkeessä 60 euroa. Siis tuohon puimuriin. Pakko yrittää tehdä kaikki itte ettei rasita liikaa opiskelijan lompakkoa. Eikä siitä haittaakaan ole että tutustuu missä on mikäkin osa kiinni. :)
Onneksi on paljon foorumeita olemassa. On löytyny ratkaisu moneen ongelmaan ja yleensä melkeinpä ilmaiseksi.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 6.7.2006 15:12

Motonetissä on ehkä radikaalein laadun vaihtelu varaosien välillä. Välillä tulee alkuperäistä vastaavaa ja välillä tulee ihan uskomatonta kuraa. Biltemasta en hae kuin työkaluja. Merkkiliikkeeseen menen vasta kun tiedän, että on osa, jota ei normi varaosapuljusta saa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2006 16:02

Motonetissä on ehkä radikaalein laadun vaihtelu varaosien välillä. Välillä tulee alkuperäistä vastaavaa ja välillä tulee ihan uskomatonta kuraa.
Onneksi osassa osia on kaksi vaihtoehtoa, laadukkaampi ja italialainen :)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 6.7.2006 20:55

Itse haen "ratkaisevimmissa" paikoissa oleva osat merkkiliikkeestä, muut tarvikkeena.
Esim. tuohon vaimon mk3 gti:hin muut roinat tarvikkeena, mutta jakopään kiristin alkuperäisenä. En usko Contitechin hihnan olevan paljoakaan alkuperäistä huonompi ;-)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2006 21:36

^Eihän se olekaan, VW:n alkuperäisistä hihnoista taitaa iso osa olla ko. puljun tekemiä. Vai siksikö hymiö?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 7.7.2006 5:46

Siksipä se :-)

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 7.7.2006 7:29

Itse hain merkkiliikkeestä Ventoon kaikki hihnat, jakopäänhihnan valmistaja Gates ja muut oli Contin käsialaa. Joskus muistan saaneeni jakopäänhihnan merkkiosana joka oli niin ikään Contin tekemä. Vissiin tavarantoimittaja vaihtelee...

Normaalisti varaosat tarvikkeina, pyrkien valitsemaan "laadukkaita" vaihtoehtoja. Raitisilmasuodatin tulee haettua VW:n tiskiltä, kun hinta sama jos ei jopa halvempi kuin AD:n tiskillä ;)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2006 10:52

Itse hain merkkiliikkeestä Ventoon kaikki hihnat, jakopäänhihnan valmistaja Gates ja muut oli Contin käsialaa.
Viimeksi kun ostin Motonetista jakopään hihnan, kyseessä oli juurikin Gatesin tekele. Nuo ovat sellaista tavaraa, jotka voi ostaa tarvikepuljustakin. Tosin Gatesin hihna oli tehty Puolassa ja SKF:n kiristinrulla Italiassa, mikä hieman himmensi laatuvaikutelmaa :)

Edit: Tiedä sitten paljonko noissa samoissa osissa on hintaeroa merkkiliikkeen ja esimerkiksi Motonetin välillä. Motonettikaan ei aina kovin halpa kauppa ole...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.7.2006 11:02

A3:seen kun tein jakopäänrempan hetki sitten, oli merkkiliikkeessä jakopääpaketti+vesipumppu aivan pirusti halvempi kuin tarvikeliikkeistä, ei siinä paljoa kannata miettiä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa