Merkkiliike VS "Varaosaliike"
Valvoja: ffp jäsenet
Merkkiliike VS "Varaosaliike"
Eli kysympä vain kiinnostuksen vuoksi, että käyttekö ostamassa osat merkkiliikkeessä vai tarvikeliikkeestä ja miksi?
Entä osien asennus? Itse vai liikkeessä? Miksi?
Itse ostan osat "aina" tarvikeliikkeestä.. Ja asennan itse kun en enää usko tuon ikäisessä olevan huoltokirjan merkinnöillä paljoa merkitystä (tosin merkkaan siihen itse kilometrit ja huollon kohteet ja tarvikkeet=) ).. Nyt kyllä ajattelin vaihdattaa aut öljyt + suodatin jollakin liikkeellä kun kuulostaa olevan sen verran haastava projekti eikä aut vaihteista paljoa kokemusta.. Suodatin siihenkin jo valmiina (tarvike)..
Entä osien asennus? Itse vai liikkeessä? Miksi?
Itse ostan osat "aina" tarvikeliikkeestä.. Ja asennan itse kun en enää usko tuon ikäisessä olevan huoltokirjan merkinnöillä paljoa merkitystä (tosin merkkaan siihen itse kilometrit ja huollon kohteet ja tarvikkeet=) ).. Nyt kyllä ajattelin vaihdattaa aut öljyt + suodatin jollakin liikkeellä kun kuulostaa olevan sen verran haastava projekti eikä aut vaihteista paljoa kokemusta.. Suodatin siihenkin jo valmiina (tarvike)..
Merkkiliikkeestä ne osat mitä ei muualta saa, ja esim. ö-suodattimet, tulpat yms. haen VAG tiskiltä, ovat ihan oikeasti kohtuuhintaisia.
Töissä en merkkiliikettä käytä, enkä kenellekään suosittele moista. Lähes jokaisella paikkakunnalla on "modernimpi", kohtuuhintainen ns. pikkukorjaamo jossa asenne kohdallaan. Toki tuon löytäminen ottanee aikansa..:)
Töissä en merkkiliikettä käytä, enkä kenellekään suosittele moista. Lähes jokaisella paikkakunnalla on "modernimpi", kohtuuhintainen ns. pikkukorjaamo jossa asenne kohdallaan. Toki tuon löytäminen ottanee aikansa..:)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Harvoinpa tulee merkkiliikkeestä mitään ostettua. Kampuran pultteja lähinnä ja jotain tosi spesiaalia. Bosch on Bosch osti mistä hyvänsä, mutta hinta voikin sitten vaihdella paljon.
Autoni myös huollan ja korjaan aina itse, jos jotakin kädettää, tietää aina kenessä on vika ja kuka sen maksaa. :) Samalla saa niin huolellista työnjälkeä ja hyvää palvelua kun sattuu tulemaan... :)
Autoni myös huollan ja korjaan aina itse, jos jotakin kädettää, tietää aina kenessä on vika ja kuka sen maksaa. :) Samalla saa niin huolellista työnjälkeä ja hyvää palvelua kun sattuu tulemaan... :)
III-koppaseen dieseliin esim. polttoainesuodatin on kaikkein halvin merkkiliikkeessä (24 euroa) mutta huhupuheiden mukaan taitaa olla nykyään kiinassa tehty?
Toisaalta tdi:n hehkutulppa maksaa motonetissa (boschilainen) kolmanneksen siitä mitä merkkiliikkeessä. Pelottaa ajatellakin mitä em. osa maksaa jos keulalla on neljä rinkulaa ja perässä lukee quattro vai mitä Audimiehet? ;)
Toisaalta tdi:n hehkutulppa maksaa motonetissa (boschilainen) kolmanneksen siitä mitä merkkiliikkeessä. Pelottaa ajatellakin mitä em. osa maksaa jos keulalla on neljä rinkulaa ja perässä lukee quattro vai mitä Audimiehet? ;)
Merkkiliikkeen osat ovat aina olleet sopivia ja kestäviä, muiden kanssa saa usein asennuksessa tapella ja vaihtaa sama osa taas vuoden päästä :(
Toki tarvikeliikkeestä voi ostaa ne laadukkaammat osat, jotka ovat saman valmistajan kuin alkuperäisetkin. Tai ne, jotka merkkiliikkeen tiskillä maksavat auton hinnan :)
Edit: Esimerkiksi äänenvaimentimet ovat Laakkosella olleet saman hintaisia kuin varaosapuljuissa. Laakkosen takavaimennin on kestänyt 6 vuotta, tarvike kesti vuoden. Tarvike-jarrurummut tuhosivat takapyörien laakerit, ihan selvä valmistusvirhe. Tarvike-öljypohjan asennus oli pelkkää tuskaa, ruuvinreiät toisessa päässä noin millin pielessä. Asennuksen yhteydessä pettivät yhden pultin kierteetkin lohkosta.
Varsinkin italialaisista osista on pelkästään huonoja kokemuksia. Mieluummin maksan hieman ylimääräistä hermojeni säästämiseksi.
Toki tarvikeliikkeestä voi ostaa ne laadukkaammat osat, jotka ovat saman valmistajan kuin alkuperäisetkin. Tai ne, jotka merkkiliikkeen tiskillä maksavat auton hinnan :)
Edit: Esimerkiksi äänenvaimentimet ovat Laakkosella olleet saman hintaisia kuin varaosapuljuissa. Laakkosen takavaimennin on kestänyt 6 vuotta, tarvike kesti vuoden. Tarvike-jarrurummut tuhosivat takapyörien laakerit, ihan selvä valmistusvirhe. Tarvike-öljypohjan asennus oli pelkkää tuskaa, ruuvinreiät toisessa päässä noin millin pielessä. Asennuksen yhteydessä pettivät yhden pultin kierteetkin lohkosta.
Varsinkin italialaisista osista on pelkästään huonoja kokemuksia. Mieluummin maksan hieman ylimääräistä hermojeni säästämiseksi.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Melkeimpä kaikki tulee haettua volkkarin tiskiltä kun on osat kohtuu hinnoissa. Työt sitten tehdään itse. Toki esim. jakohihnan vaihdon jätän ammattilaisille :)
Ooppeliin en merkkiliikkeestä ole hakenut muuta kuin paikkamaalia; se on puhtaasti kulkuväline ja tuommoseen 11 vuotta vanhaan astraan kyllä löytyy osat ja tietotaito muualtakin. Tuon hintaiseen autoon en koe tarpeelliseksi kerätä huoltokirjaan merkkiliikkeen leimoja kun siinä ei ns. täydellistä merkkiliikkeen huoltokirjaa tullut matkassakaan.
Sen sijaan Volvossa on täys Wetterin huoltokirja ja ainakin vielä ajattelin huollattaa sen samassa liikkeessä - josta sen myös ostin ja josta se on uutenakin ostettu. 6kk takuu sanelee myös ehtoja auton huollolle ja korjaukselle...kai? "Älä turmele Volvoasi" luki jossain 30 vuotta vanhassa volvon varaosamainoksessa, ja tuota slogania ajattelin ihan harrastusmielessä toteuttaa välttämällä b-luokan osia ja sekalaisia nyrkkipajoja. Mieleni ei tekisi "turmella" myöskään minkään muun merkkistä autoa, joka on tarkoitus omistaa pidempään ja jolla on jonkinlaista rahallista arvoa.
Audin kanssa meni hermot merkkihuollon ja varaosien hinnoittelun suhteen ja tuolloin päätin etten eläessäni osta enää yhtään audin merkkivaraosaa. Sanotaan näin että jokaisella meillä on varaa maksaa esim. maitopurkista 20€, mutta vituttaahan se. Kattokaapa piruuttanne "Etumatkaa" -tarjouslehtisestä mitä maksaa esim. erilaiset autonhoitotuotteet VW:n ja sitten Audin logoilla. Samaa ainetta kuitenkin.
Kakkikseen tuli ostettua osat enimmäkseen merkkiliikkeestä... Yhden vesipumpun vaihdon teetin samoin pörhöllä, mutta kakkishan on niin huoltovapaa auto ettei sen huoltaminen nouse kovin korkeisiin hintoihin, teettäisi sen missä tahansa ;)
Yhteenvetona voisin sanoa että vanhempaan käyttökulkineeseen voisin ostaa ns. laadukkaita tarvikeosia ja käyttää ei-merkkikorjaamoja, mutta uudempaan ja/tai harrasteautoon pyrin käyttämään OEM-osia mahdollisimman paljon. Biltemasta tai vastaavasta en ostais edes peltoautoon minkäänlaisia osia.
Sen sijaan Volvossa on täys Wetterin huoltokirja ja ainakin vielä ajattelin huollattaa sen samassa liikkeessä - josta sen myös ostin ja josta se on uutenakin ostettu. 6kk takuu sanelee myös ehtoja auton huollolle ja korjaukselle...kai? "Älä turmele Volvoasi" luki jossain 30 vuotta vanhassa volvon varaosamainoksessa, ja tuota slogania ajattelin ihan harrastusmielessä toteuttaa välttämällä b-luokan osia ja sekalaisia nyrkkipajoja. Mieleni ei tekisi "turmella" myöskään minkään muun merkkistä autoa, joka on tarkoitus omistaa pidempään ja jolla on jonkinlaista rahallista arvoa.
Audin kanssa meni hermot merkkihuollon ja varaosien hinnoittelun suhteen ja tuolloin päätin etten eläessäni osta enää yhtään audin merkkivaraosaa. Sanotaan näin että jokaisella meillä on varaa maksaa esim. maitopurkista 20€, mutta vituttaahan se. Kattokaapa piruuttanne "Etumatkaa" -tarjouslehtisestä mitä maksaa esim. erilaiset autonhoitotuotteet VW:n ja sitten Audin logoilla. Samaa ainetta kuitenkin.
Kakkikseen tuli ostettua osat enimmäkseen merkkiliikkeestä... Yhden vesipumpun vaihdon teetin samoin pörhöllä, mutta kakkishan on niin huoltovapaa auto ettei sen huoltaminen nouse kovin korkeisiin hintoihin, teettäisi sen missä tahansa ;)
Yhteenvetona voisin sanoa että vanhempaan käyttökulkineeseen voisin ostaa ns. laadukkaita tarvikeosia ja käyttää ei-merkkikorjaamoja, mutta uudempaan ja/tai harrasteautoon pyrin käyttämään OEM-osia mahdollisimman paljon. Biltemasta tai vastaavasta en ostais edes peltoautoon minkäänlaisia osia.
Tässä oli taannoin sellanen rulianssi takajarrurumpujen kanssa varaosaliikkeen kanssa, että tulevaisuudessa ostan sopivat suoraan merkkiliikkeestä vaikka olisi yli puolet kalliimmat. Mutta ite teen kyllä melkein kaikki huollot ja korjaukset. Joskus turvaudun paikallisen joka merkin korjaamoon.
Kaverilla lähes sama auto, mutta eri merkkinen (Skoda), niin meinas tulla ongelmaksi takalaakeri, ku ei yhdessäkään tarvikelaakerissa toiminu ABS-tunnistin. Tässä tapauksessa jotui kuiten sen merkkilaakerin loppujenlopuksi ostamaan eli säästöä ei tullu yhtään, aikaa vaan meni pirusti.
Kaverilla lähes sama auto, mutta eri merkkinen (Skoda), niin meinas tulla ongelmaksi takalaakeri, ku ei yhdessäkään tarvikelaakerissa toiminu ABS-tunnistin. Tässä tapauksessa jotui kuiten sen merkkilaakerin loppujenlopuksi ostamaan eli säästöä ei tullu yhtään, aikaa vaan meni pirusti.
Ottiko laakerin tukirengas rumpuun kiinni? Mulla otti, oli sorvattu liian vähän metallia pois laakerin takaa. Jyrsin itse pois turhat ulokkeet kun vaihdoin uudet laakerit.
En tiä mikä otti ja minkä. Meni vielä niin nopeasti että jäätiin oikeen välille sen kanssa. Ja kun avattiin, ni laakeri oksensi ittensä pihalle. Koitin uutta laakeria samaan rumpuun ja meni perille asti aivan sormin painamalla. Siittä tuli sitte tuhkakuppi ja alkuperänen tilalle. Ans kattoo kauanko toisella puolella kestää. Sisäkooli hirtti kiinni akseliin ja vain rälläkällä irti. Sen verran oli paisuksissa akselikin, että piti sekin uusia.
Tilasin nyt sitten ajan pörhölle laatikon öljynvaihtoon=) 340€ ja elämä on.. No vaihtaa ne siihen hintaan suodattimen+kaikki tarpeelliset tiivisteet. Soitin parille muullekin pajalle, mutta päädyin kuitenkin pörhöön kun se on sen verran harvinaisempi huolto.. Meinaan, että kun se tehdään niin harvoin niin jopa minulla on siihen varaa=) Täytynee palauttaa ostamani tarvikesuodatin liikkeeseen..
Ihme vekotin tuo golfin laatikko kun ei käy kuin vw:n omat öljyt.. Ensin kyllä meinas pörhöllä, että laita vaan normi öljyt niin kyllä se pitäis pelata. Kun sanoin, että oisko siihen kuitenkin joku spesiaali öljy kun nestekään ei tarjoa mitään omaa öljyään siihen niin selvisi, että siihen käykin vain vw:n oma tavara.. Varmaotteisia miehiä Pörhöllä..
Edit: niin ja se öljy maksaa 18€/litra ja menee 5,6L..
Ihme vekotin tuo golfin laatikko kun ei käy kuin vw:n omat öljyt.. Ensin kyllä meinas pörhöllä, että laita vaan normi öljyt niin kyllä se pitäis pelata. Kun sanoin, että oisko siihen kuitenkin joku spesiaali öljy kun nestekään ei tarjoa mitään omaa öljyään siihen niin selvisi, että siihen käykin vain vw:n oma tavara.. Varmaotteisia miehiä Pörhöllä..
Edit: niin ja se öljy maksaa 18€/litra ja menee 5,6L..
Minäkin vaihdatin aikoinaan Pörhöllä audiin automattilaatikon öljyt ja suodattimen. Suullinen hinta-arvio oli alle 200€, autoa kun menin hakemaan niin summa oli yli 300€. "No mutta ku tuo suodatinki maksaa 110€...". Sama suodatin jostain tyyliin Motonetistä ostettuna on muutaman kympin. Sitten ku nämä vagien automaattilootat on epäluotettavassa maineessa ja öljynvaihtoruljanssi on huomattavasti monimutkaisempi ku esim. johonki vanhaan jenkkiin niin ei kovin helpolla uskalla mihinkään nyrkkipajaan niitä viedä. Eikä niistä aina löydy laitteitakaan; täytyy testerillä tarkastaa öljyn lämpötila yms. ja jos öljyä on hiemankaan liikaa tai liian vähän niin laatikko rupiaa hulluksi. Öljy täytyy olla jotain erikoislaatua jossa on litrahinnat kohillaan. Kyllä tuommoset spesiaalihommat jättää mielellään merkkikorjaamon huoleksi, mutta usein niillä on myös hintansa.
Hyvänä esimerkkinä hinnoista merkkiliikkeessä: takapyöränlaakeri 160 euroa ja tarvikeliikkeessä 60 euroa. Siis tuohon puimuriin. Pakko yrittää tehdä kaikki itte ettei rasita liikaa opiskelijan lompakkoa. Eikä siitä haittaakaan ole että tutustuu missä on mikäkin osa kiinni. :)
Onneksi on paljon foorumeita olemassa. On löytyny ratkaisu moneen ongelmaan ja yleensä melkeinpä ilmaiseksi.
Onneksi on paljon foorumeita olemassa. On löytyny ratkaisu moneen ongelmaan ja yleensä melkeinpä ilmaiseksi.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Itse hain merkkiliikkeestä Ventoon kaikki hihnat, jakopäänhihnan valmistaja Gates ja muut oli Contin käsialaa. Joskus muistan saaneeni jakopäänhihnan merkkiosana joka oli niin ikään Contin tekemä. Vissiin tavarantoimittaja vaihtelee...
Normaalisti varaosat tarvikkeina, pyrkien valitsemaan "laadukkaita" vaihtoehtoja. Raitisilmasuodatin tulee haettua VW:n tiskiltä, kun hinta sama jos ei jopa halvempi kuin AD:n tiskillä ;)
Normaalisti varaosat tarvikkeina, pyrkien valitsemaan "laadukkaita" vaihtoehtoja. Raitisilmasuodatin tulee haettua VW:n tiskiltä, kun hinta sama jos ei jopa halvempi kuin AD:n tiskillä ;)
Viimeksi kun ostin Motonetista jakopään hihnan, kyseessä oli juurikin Gatesin tekele. Nuo ovat sellaista tavaraa, jotka voi ostaa tarvikepuljustakin. Tosin Gatesin hihna oli tehty Puolassa ja SKF:n kiristinrulla Italiassa, mikä hieman himmensi laatuvaikutelmaa :)Itse hain merkkiliikkeestä Ventoon kaikki hihnat, jakopäänhihnan valmistaja Gates ja muut oli Contin käsialaa.
Edit: Tiedä sitten paljonko noissa samoissa osissa on hintaeroa merkkiliikkeen ja esimerkiksi Motonetin välillä. Motonettikaan ei aina kovin halpa kauppa ole...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa