Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 17.10.2006 18:07

Ympyrässä ajaviahan väistetään, eikö? Taas tänään joku krimiturkkimuumio puski uudella mersulla ympyrässä katsomatta eteen. Äkkijarrutusta peliin ja tööttiä perään, omalla jetalla olisin antanut pikku pusun kylkeen vaan kun oli isiliising alla niin piti jarruttaa. Jokaiselle 50v täyttäneelle inssi uusiksi, jos ei pääse läpi niin kylmästi kortti pois!

Plussa
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 17.10.2006 21:16

ViestiKirjoittaja Plussa » 17.10.2006 21:45

Mjoo, heitetääs muutama pointti tähän.

Ei voi sanoa että "vituttaisi" kovinkaan paljoa, lähinnä ihmetyttää. En mää jaksa päreitä polttaa, oon liian rauhallinen immeinen sellaseen touhuun.

Mutta kyllä suurin ongelma on tuo persuuksissa kiinni roikkuminen, itse kyllä annan tietä ihan anteliaasti, jos ohitushaluja on, mutta monasti ei tunnu olevan? Vaikka tulee 500m suora, niin sitä tahdotaan vaan jäädä siihen puskuriin kiinni, liekkö se niin turvallisen tuntusta siellä toisen kankussa roikkua?

Toisekseen, ajelen kaupunkiin tuollaista pientä kestopäällystetietä, jossa ei ole keskiviivaa, ja jolla ei oikein meinaa kaksi leveää autoa menemään ellei kumpikin väistä.. Noh, väh. joka toinen päivä tulee pari autoa vastaan siis aivan keskellä tietä, ja itse joutuu väistämään reunaviivan väärälle puolelle.. Kyllähän se nyt pistää vähän sapettamaan kun ei perskuta anneta edes vähän tietä toiselle. Itse kyllä väistän aina kun vastaantulee joku, varsinkin jos se on pakettiauto tai rekka.

Viime aikojen "vittumaisin" tilanne oli kun ajelin eilen kotio kaupungista.. Ajelen rauhassa 80km/h todella mutkaisella ja kapealla tiellä, noh edessä ajeli hetken rekka täysperävaunun kanssa, mutta aika nopiasti se siitä katosi! Ihmeen kovaa uskalsi isolla laitteella vetää.. Oikeasti tuo tie on kyllä sellainen että varmaan puolet mutkista on sellaisia 60km/h mutkia.. Noh kaipa moinen rekka on sitten hyvä mutkitteluvehje..

Noh ei tuossa mitään, vaan enemmän ihmetytti tämä takana tullu vanha Mersu Vito, jolla oli autotraileri perässä. Ajoi 40km matkan valehtelematta jossain 5m päässä, oikeasti hirvitti että tuleeko se kankkuun vai ei.. Ja vielä kärryn kanssa! Vähän rajaa tohonkin touhuun.. Suoralla annoin tietä, mutta ohi ei mennyt.. Risteyksessä kyllä näytin tuolle pellelle kohteliaasti kansainvälistä käsimerkkiä.. Joku keski-ikänen lippispää siellä oli kuskinpaikala.


Kun ajelen rajoitusten mukaan, niin saa ainakin rauhassa ajella. Kyllä menee porukka ainakin täällä Pohjois-Savossa ohi aina niin että suhisee.. Noh eipä se minua haittaa, sakkoa vain kun poliisit kohdalle sattuu. Myös vilkku tuntuu unohtuvan varsinkin moottoritiellä turhan usealta.. Yhtäkkiä vaan heitetään toiselle kaistalle ilman mitään merkkiä..

Nojoo.. Ei kait siinä. Revittelyt voi jättää talvisille mettäteille ja ratapäiville.

(Nimim. 200km/päivä)

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 18.10.2006 23:06

Noista liikenneympyröissä ajoista kun on ollut juttua tässä niin esim. aikoinaan inttiä kun kävin Haminassa niin liikenneympyrässä piti väistää sinne tulevia (oikealta tulevalla on etuajo-oikeus). Meni jonkun aikaan kun sisäistin asian. Yksi asia on myös alkanut viime aikoina ihmetyttämään, nimittäin parkkeeraminen. Tuntuu olevan niin vaikeata sihdata se uusi iso Volvo tai Mersu siihen ruutuun viemättä kahden auton paikkaa. Vaikka viereisen auton renkaat olisivatkin viivan päällä niin on sieltä aika ahdas tulla ite ulos. Joskus on tullut otettua kamerapuhelimella kuva vieressä olevasta auton rek.numerosta jos ois vaikka jälkiä omaan autoon tullut.

Plussa
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 17.10.2006 21:16

ViestiKirjoittaja Plussa » 18.10.2006 23:46

Mjoo.. Itellä jos ois joku arvokkaampi auto, niin vetäisin ihan suoraan keskelle kahta parkkiruutua, ihan vaan sen takia ettei sieltä tule joku yksinhuoltajaämmä pentunsa kanssa ja lyö sitä ruosteista Corollan ovea siihen kylkeen.

Tuskin se keltään pois on, kun sinne taaimmaiseen nurkkaan sen autonsa laittaa.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 19.10.2006 9:29

Noita ympyröitä on kahta mallia ja mun mielestä niitä on kahdella nimikkeelläkin.
Mun mielestä liikenneympyrä on just sellanen Ruotsin mallia oleva jossa ympyrässä ajavilla on väistämisvelvollisuus, eli tietä annetaan uusille tulijoille. Näihin kyllä kuuluis vähintään se 2 kaistaakin mun milestä.
Kiertoliittymä taas olis se missä väistämisvelvollisuus on ympyrään tulijoilla, ympyrässä ajavia väistetään.

No, väistämisvelvollisuudet noihin ympyröihin on aina merkitty. Jotkut vain unohtavat muun maailman täydellisesti ajaessaan.
Hei, ne on auton ulkopuolella kaikki liikennemerkit!!! Kattokaa vähän ympärillenne...

Noniin. Täällä meillä on pari tuollasta jälkimmäistä ympyrää ja niissä vilkunkäyttö = vilkkua vain oikealle ympyrästä poistuttaessa.
Eiköhän jotkut tuu siihen toisen ympyrän sääntöjen mukaan, eli suoraan vain ympyrään ja väistelemään niitä joilla on väistämisvelvollisuus, taikka vähintään sitten näyttämään vilkkua kun ajetaan ympyrässä eli vilkku heti vasemmalle ja oikealle poistuttaessa sitä ei näytetäkään...

Kun tuollaiseen ympyrään tulee, näkee 2 liikennemerkkiä: tien keskellä (suunnasta josta tullaan) joko keskikorokkeella taikka ympyrän sisällä on sellainen sininen pyöreä merkki jossa 3 nuolta kiertää vastapäivään ja ilmaisee ajosuunnan (ja merkilläkin lienee hieno nimi).
Oikealla taas liittymässä on perinteinen kärkikolmio, kaikki on varmasti nähny sellasen kolmion jonka yksi kärki osoittaa alas ja värinä reunalla punainen ja keskellä keltainen.
Vasemmalle tie menee "suoraan", vain oikealle on "risteys", ja oikealle sitä vilkkua myöskin näytetään poistuttaessa.
Ympyrään tultaessa väistetään jo ympyrässä olevia.

tiiselisti
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.9.2003 22:21

ViestiKirjoittaja tiiselisti » 21.10.2006 18:25

Mun mielestä liikenneympyrä on just sellanen Ruotsin mallia oleva jossa ympyrässä ajavilla on väistämisvelvollisuus, eli tietä annetaan uusille tulijoille. Näihin kyllä kuuluis vähintään se 2 kaistaakin mun milestä.


Vähän kyllä epäilen tuota sillä en ole ruotsissakaan törmännyt vielä yhteenkään liikenneympyrään enkä kiertoliittymään jossa olis siihen tulevia väistetty. Korjatkaa jos oon väärässä.

Edit:

Jotain faktan tapaista

http://www.liikenneturva.fi/tyokalupakk ... ajoIII.php

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 24.10.2006 13:46

amatööriautoilia junnaa vasemmalla kaistalla toisen rinnalla kilometritolkulla. Ei mitään uutta.

edit:kielioppia

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 24.10.2006 14:58

Johtuisko tasan siitä, että toinen menee hitaampaa kuin oma kulkis? Samasta asiasta juttua edellisellä sivulla, eikä mitään pahaa ainakaan omasta mielestä.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 24.10.2006 16:59

hiksi: mutta kun ei kulkenut, sahasi vain rinnalla tasaisesti piiiiiitkän aikaa kunnes fiksumpi osapuolista päästi ohitse. Senkin jälkeen tämä neropatti jatkoi silti menoa vasenta kaistaa koluten.. kaikesta huolimatta. ristus ja aamen.

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 24.10.2006 17:10

Alotetaan pilkun nussimisella, väkisinhän se meni kovempaa, että pääsi rinnalle!

No joo, kyllähän niitä joka ryhmästä löytyy idiootteja, ei sille mitään voi. Usein vaan noin isolla autolla ohitukset venyy kun ei sitä nopeuseroo saada suoralla kuin 1 tai 2km/h, mutta on ihan eri asia ajaa rajotinta vastaan kuin koittaa pitää se vauhti sen edellä menevän mukaisena.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 27.10.2006 18:47

Nyt kun näistä turvaväleistäkin oli puhetta, niin nyt niitä olisi pohjois-suomessa syytä pitää kunnolla. tulin just ajamasta ja tankatessa joku tyyppi kertoi että tuossa oulun motarilla oli jo n.10 km matkalla minkä se ajoi, että 1 auto ojassa, 4 kolaria ja linja-auto ojassa. Ja jos oulun seudulla jolain on kesärenkaat vielä alla niin oikeasti älkää menkö autolla mihinkään. sinne ei tosiaan kaivata yhtään enempää ojaan tai peräänajajia. julkiset olis heille nyt parempi ratkaisu. ja ennen kun lähette ajamaan oulun alueella niin kattokaas kelikameraa kempeleestä. ja toki muuallakin kannattaa miettiä kannataako lähteä.

Näin ihan vaan neuvona että osaatte varoa.

E: kattokaas intiön ja Iin kameroita kans Oulun alueella myös.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 30.10.2006 17:54

Kaikiltä jotka ajelevat syyttä sumarit päällä pitäisi vääntää kivekset rullalle.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 30.10.2006 19:08

Kiertoliittymä eli liikenneympyrä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Liikenneympyr%C3%A4

Ja muistaakseni autokoulussa opetettiin, että liikenneympyrä on isompi, jossa on 2 tai useampi kaistaa. Kiertoliittymä taas on tämä pieni ympyrä, jossa on vain yksi kaista ja halkaisijaltaan about 15-30m?? Ja taidettiimpa sanoa, että ympyrän halkaisija on osittain määrittelevä tekijä onko kyseessä liikenneympyrä vai kiertoliittymä

Aikoinaan noissa kiertoliittymissä/liikenneympyröissä on ollut toisistaan poikkeavia väistämisvelvollisuuksia. Esim. Raahessa oli vielä -90luvun alussa Pekka-patsaan ympyrässä niin, että ympyrään tulijalla oli etuajo-oikeus.

Saa korjata jos olen väärässä.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 30.10.2006 19:31

Kaikiltä jotka ajelevat syyttä sumarit päällä pitäisi vääntää kivekset rullalle.


Oon aina ollu samaa mieltä, mutta kokeilin sitä piruuttani tuossa yks aamu kun menin töihin. En saanu kiksejä...

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 30.10.2006 19:54

No joo, kyllähän niitä joka ryhmästä löytyy idiootteja, ei sille mitään voi. Usein vaan noin isolla autolla ohitukset venyy kun ei sitä nopeuseroo saada suoralla kuin 1 tai 2km/h


Miksi ohittaa jos tuon verran on nopeuseroa?

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 30.10.2006 20:40

Kävipä tuossa aivan äskettäin oikeasti vituttamaan ihmiset, jotka eivät voi vaihtaa pitkiä valoja pois, ennen kuin toinen vaihtaa. Jos tullaan autolla vastaan satawattiset hehkuen kolmella lisävalolla höystettynä ja paahdetaan niin kauan ne pitkät päällä, että minä pikku golffistani sammutan ne ainokaisetkin valontuojat, niin sitten minä en enää hetkeen näe yhtään mitään. Ja jos sammutan pitkät valot silloin, kun haluan sen laittomilla valoilla ajavan pitkät pois päältä, jääkin sellainen monen sadan metrin tumma aukko autojen välille. Missähän vaiheessa tuostakin on tullut sellainen kilpailu, että se joka viimeiseksi vaihtaa pitkät pois, on kingi ja kuningas. Hetken jo tuossa pohdin, että ruuvaanpa hellan rallyet golffin keulalle ja katsotaan sitten...

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 30.10.2006 22:00

^Kun tuntuu että vastaantulijalla on liikaa LUXeja niin ottaa vaan pitkät pois itseltä niin kyllä se vastaantulijakin himmentää omia valoja.
Itselläni ei ole lisävaloja, mutta myönnän, että olen juuri kuvailemasi kingi ja kuningas...siis pidän niin kauan valoja pitkillä, kunnes vastaantulija ottaa pitkät pois...Ellei sitten vastaantulijan valot suunnattu päin persettä eli vastaantulijan silmille.

Ei niihin valoihin tarvi tuijotella...vähemmästäkin saa pään kipeäksi ja näön heikoksi. Katsoo vaan sinne tien oikeaan reunaan, niin pystyy ajamaan vaikka pitkät päällä "läpi".

Siinä mielessä olen samaa mieltä kanssasi Jarok, että jos on monta "ämpäriä" keulalla, niin ei niillä silti tarvi kiusata muita ja Elvistellä 8-)

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 30.10.2006 22:02

Ite ku tulee väliaikoina ajeltua vähä noil isommil vehkeil ni eniten vituttaa ne hissuttelijat joita tietysti enite on juur näi ensimmäiste liukkaitte aikana ku ei olla taas enne lunta nähty...ne muorit ja papat jokka ajaa sillä nissan micralla 60-70km/h 80-100km/h alueella ja sitte ku käpy palaa ja välkyttää valoja tai töräyttää ilimatorvia nii jossai keskellä mutkaa vedetää kaista reunaa suurinpiirtei toppii ku tosiaa siinä onki nii hyvä ohittaa...linja-autoseisakkeille ei voi pysähtyä...oha noita muitaki tietysti kuten es.mes. raktorit yms. hitaat ajoneuvot joitte kuskit ei kirveelläkää voi väistää välillä pysäkeille ja sitte ku se ainoo ohituspaikka 10km säteellä tulee nii kaheksa henkilöautoo pyhkäsee ohitte nii ettei itte enää kerkiä...mutta kivaa on.

edit:
nii ja noista venyvistä ohituksista isoilla autoilla nii kyl 4-sarjan scanial ainaki pääsee ohitte etenki tyhjäl ja alamäis ku nyppää ykkössulakkeen irti ;) ei tartte sitte rajotinta vaste ajelle...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.10.2006 22:23

60-70km/h 80-100km/h alueella ja sitte ku käpy palaa ja välkyttää valoja tai töräyttää ilimatorvia nii jossai keskellä mutkaa vedetää kaista reunaa suurinpiirtei toppii ku tosiaa siinä onki nii hyvä ohittaa
Juuri oikea asenne, jos edessä on hitaampia niin vilkutellaan valoja ja soitetaan torvea! not...

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 31.10.2006 5:11

myönnän, että olen juuri kuvailemasi kingi ja kuningas...siis pidän niin kauan valoja pitkillä, kunnes vastaantulija ottaa pitkät pois...


Huvittaa ajatus, että kaksi sinunlaista ajavat toisiaan vastaan. :D

Mun mielestä liikenne on aika pitkälti yhteispeliä. Siten se parhaiten sujuu. Vaikka on minullakin omat juttuni. Muunmuassa se, että ajelen aina hieman yli rajoitusten. Ehkä joskus hieman enemmän yli. Josta johtuen pisti ärsyttämään, että eräälle käyttämälleni tienpätkälle oli ilmestynyt tolppia, joiden päässä on pöllönpöntön näköiset systeemit.[/quote]



Ai niin, sen verran vielä, oikein suunnattujen pitkien valojen ja lisävalojen yhdistelmät ei kyllä tuota niinkään ongelmia, mutta juuri ne, jotka sihtaa suoraan silmiin, teki miten teki.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 31.10.2006 7:24

Taas lumien tullessa kaistat häviää... Hitto mikä siinä on että mutkissakin oiotaan niin että luulis kelloa vastaan ajeltavan. Ja mikä siinä sit on, että kun selvästi näkee että syntynyt ajoura on viturallaan eli se ylittää niitä kaistaviivoja, niin miksi ei voida sitä omaa ajolinjaa muuttaa niin että pysyttäs siellä oikealla kaistalla.
Sen verran toi korpee, että lähes aina ajan itse siellä ulkokurvissa, jolloin nää vastaantulevat oikojat (toivottavasti) huomaa oman idioottimaisuutensa kun joutuu siinä sitten väistelemään...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 31.10.2006 10:23

Juuri oikea asenne, jos edessä on hitaampia niin vilkutellaan valoja ja soitetaan torvea! not...


no se o joskus sellasta ku olis oikeesti kiire johonki ja tietää että kyseisel tiel ei todellakaa ole niitä ohituspaikkoja yhtää ja ajetaa sitä kuuttakymppiä nii ettei vahingossakaa saa sitte yhtää enempää vauhtia mäkii nii se vaa alakaa 420 scaniastaki loppua vauhti ja vaihteet keske ku rapia 60t on kokonaispainoo...mutta eihä siinä mitäs tuosta...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.10.2006 12:12

Taas lumien tullessa kaistat häviää... Hitto mikä siinä on että mutkissakin oiotaan niin että luulis kelloa vastaan ajeltavan. Ja mikä siinä sit on, että kun selvästi näkee että syntynyt ajoura on viturallaan eli se ylittää niitä kaistaviivoja, niin miksi ei voida sitä omaa ajolinjaa muuttaa niin että pysyttäs siellä oikealla kaistalla.
Sen verran toi korpee, että lähes aina ajan itse siellä ulkokurvissa, jolloin nää vastaantulevat oikojat (toivottavasti) huomaa oman idioottimaisuutensa kun joutuu siinä sitten väistelemään...
Innolla odottelen ensimmäistä kunnon lumimyräkkää kun tiessa on 3 rengasuraa, lunta 20cm ja vastaan tulee auto :( Vähänkään kapeammalla tiellä noita uria tuntuu aina olevan 3kpl...

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 31.10.2006 18:11

ja ne vaan kapenee pitkin talvea entisestään. ihanaa kun tukkirekka tulee vastaan semmosella tiellä niin pitää valita sen rekan keula tai penkka. pari kertaa on ollu ikävän tiukka paikka kun rekka pyyhkäsee läheltä ja penkka rahisee toisella puolella ja sen lumisen penkan takia alkaa auto vikuroimaan. Ei se rekkakaaan siellä sen enmpää voi väistää kun sillon se on siellä penkassa/ojan pohjalla.

Kuorma-autojen idioottimaisen pienet takavalot vituttaa aika usein. Kuskit sille ei mitään voi, mutta eikö niitten suunnittelija voisi tehdä asialle jotain. kiva kun paskasen musta scania tänä aamuna ajo eellä niin koko vehkeestä näkyny kun pari himmeetä tuikkua vaikka se kuski painoi jarrua.

kotiin tullessa joku pöljä ajo motarilla parin metrin päässä takapuskurissa. kiva kun jono hidastaa edessä nii se ducato on sitte niskavilloissa asti takakontissa sisällä. Olisin löräyttäny reilusti pesunestettä sen lasiin mutta se litku olis vaan jäätyny omaan lasiin kiinni.

JanaR
-
Viestit: 95
Liittynyt: 1.6.2005 20:20

ViestiKirjoittaja JanaR » 1.11.2006 9:02

Ne vi*uttaa jotka ohitettuaan sade/loskakelillä palaa oikealle kaistalle "vähän" turhan aikasin. Siinä sit koita nähdä jotain kun pöllyttää lasille niin vimmatusti.

Sitten nämä uudet Mersut, Bemarit ja Volvot mihin ei saa vakiona vilkkuja.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 1.11.2006 9:21

kävipä tuossa aivan äskettäin oikeasti vituttamaan ihmiset, jotka eivät voi vaihtaa pitkiä valoja pois, ennen kuin toinen vaihtaa.


Itse vaihdan lyhyille samantien, kun vastaantulija on vaihtanut. Jos itseä oikein helvetisti häikäsee, niin vaihdan ensin.

Huvittaa ajatus, että kaksi sinunlaista ajavat toisiaan vastaan. :D

Mitäs huvittavaa siinä on? Olen monet kerrat ajanu pitkillä toista vastaan, ellei vastaantulijan takana ole tullut ketään. Mikä helkkarin pakko niitä lamppuja on silmät ymmyrkäisinä tuijottaa? Eihän siinä tosiaan mitään järkeä ole jättää vaihtamatta kun toinen ei vaihda, mutta hitonko väliä sillä sitten on?

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, eipä vituta isommin mikään. Kyllä sinne tienpäälle kaikki kortinsaaneet mahtuu ja muutama kortitonkin. Ei saa olla siellä ratin takana niin helvetin tosissaan ja pipo kireellä. Rennompi asenne kaikille, niin kolisee vähempi.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 1.11.2006 10:14

*vuodatus ihmettelyn kera* Tulipa taas lunta ja kaikki on ihmeissään. Mutta yksi asia taas mietityttää tuolla moottoritiellä: miksi kun ajetaan jonossa 50-70 vauhtia erittäin liukkaalla ja lumisella tiellä ja pidetään 'turvavälit' n. 5-10 metrissä? "Näin on turvallista ajaa koska nyt näen lumipyryssä paremmin edellä menevän takavalot ja tiedän minne päin kääntyä.." vai mistä se johtuu?? Itse käytin säännöllisesti vasenta kaistaa ja 10-15km/h nopeutta enemmän (ilman, että tuntui auto vielä heittelehtivän minnekään tai meno vaaralliselta), ja syystä että ei niissä jonoissa uskalla ajaa! Porukka harhailee kahden kaistan väliä miten sattuu (haukkaako hanki vai eikö haukkaa..), ja kun ajetaan hiljaa niin ilmeisesti sitten voi ajaa ihan toisen perseessä. Ei ne takavalot niin hypnoottiset voi lumipyryssä olla...ne ajais varmaan perässä ojaan jos menisin edellä.
Ja mikä into on ajaa rekan perässä 10-15m päässä eilisessä kelissä..en ymmärrä. Mitä siinä näkee? Aja ohi jos tuntuu että homma hanskassa tai pidä väliä...turvallisuus kaukana kun järki on jossain muualla kuin autossa mukana, vaikka kuinka hiljennetään nopeutta.
PS. Oppii muuten tuolla täryytyksessä arvostamaan laadukkaita iskunvaimentajia, säilyy pitokin renkaat ja tien välissä.*vuodatus ihmettelyn kera*

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 1.11.2006 10:14

Eheh. Kun nyt valoihin päästiin niin omassa ajokortin arvonnassa aikanaan kirjallisissa oli kysymys valojen vaihtamisesta lyhyille. Muut vaihtoehdot oli jotain huuhaata ja olisi pitänyt ruksia se kohta "viimeistään kun vastaantulijan valot häikäisee". En ruksinut mitään.
Tarkastaja että "täällä on yksi kohta vastaamatta?"
"niin, ei siinä ollut oikeaa vastausvaihtoehtoa"
"Onhan, tää viimenen"
"Jos se vetää pitkillä päälle niin samalla mitalla tulee...."
"jaa, huoh....."

;)

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 1.11.2006 21:35

Liikenteessähän se tämäkin, niin kerrompa nyt:
Kävin tuossa äsken hakemassa kamoja matkaan aamuksi tuolta työpaikalta, paikallinen IT-kolhoosi vrt. teknopolikset.
Siinä sitten hitonmoisessa tuulessa ja tuiskussa (semmonen yhdeltä sivulta auki sisäpiha missä tuuli pyörii) lastasin peräkonttiin roinaa, niin viereen tulee taksi (ei kait se ole kenenkään nimeltä mainitsemista jos sanoo että kuvussa luki Kuopio 47).
Tilattu hakemaan siitä pokaa.
No pihassa on kaksi tuulikaappi noin 20 metrin päässä toisistaan. Toisessa (siis juuri ei siinä missä minä ja nyt tuo taksi ollaan) kärvistelee kolme ihmistä sen näköisenä joista sokeakin keksii että ne sitä taksia vartoo. Pienen hetken kuluttua sieltä sitten tulee tämä mieshenkilö kysymään lontoon murteella että onko taksi heille. Kuski murahtaa jotain ja mies huutaa naisille (yhä siis lontooksi) että on tämä meille ja istuun sisään autoon.
Seuraan tilannetta: Ajettelin että nyt se varmaan ajaa tuonne toiselle ovelle missä ne naiset siellä tuulikaapin oven raosta väijyy että meniskö niissä hameissa ja korkkareissa sinne tuuleen ja tuiskuun. Niin luuli nämä naisihmisetkin (voisimpa sanoa että rouvat).
Vaan mitä vielä, siinä se taksi oottaa asiakkaita.
Viimein naiset alkaa hipsuttaa siinä myrässä hameen helmoista pidellen kohti taksia.
No niin nyt tullaan varmaan avaamaan ovet, ajattelen.
Mitä vielä, siellä se suhari istuu perse penkissä kun tatti, ei edes sitä perinteistä kurottelua avatakseen taksin takaovet.

Rouvat sitten hameen helmat ja veskat kätösissä nousee autoon jahka saavat ovet auki.

Otin jo askeleen kohti taksia antaakseni palautetta asiakaspalvelusta, mutta sitten maltan mieleni. Onhan jo asiakkaat kyydissä.

Kun lähden liikkeelle vereni kiehahtaa vielä sen verran että pakko soittaa taksikeskukseen ja antaa palautetta erään (Kuopio 47) taksin palveluhalukkuudesta.

Että sapettaa vieläkin. Huomioitakaan nyt se että kyllä saakutti jumimmankin suharin olis tuossa pitänyt sen verran tajuta että nyt ei olla ottamassa mitään Pirkkoja lähiöpubista vaan jotain ulkomaalaisia jonkun yrityksen asiakkaita tai jopa osakkaita.

Mahtoi porukalle jäädä mukava tunne tuostakin hetkestä.

Että sapettaa vieläkin........

Dede
-
Viestit: 18
Liittynyt: 28.10.2006 17:49

ViestiKirjoittaja Dede » 3.11.2006 21:09

Tämäkään ei suoranaisesti liity liikenteeseen, mutta...

Ehdottomasti eniten kyrpii muiden ihmisten omaisuuden vahingoittaminen. Tässä taas tänään aamulla oli mukava huomata autolle saapuessani, että kappas, vasen takarengas on täysin tyhjä. Eilen illalla ~ klo 21:00 aikaan vielä aivan kunnossa. No perkele, on tullut ajettua naulaan, ajattelin. Siinä jatkoa pohtiessani huomasin tuulilasilla jotain ihmeen töhnää (murskatuja pihlajanmarjoja, sylkeä, tjsp). Sillon hokasin, että tässähän onkin joku neropatti käyny osoittamassa älyään. Muuta vahinkoa ei onneks oltu tehty.

Ei jumalauta että v*tuttaa tollanen käytös, enkä varmasti ole yksin. Mikä siinä on että pitää toisen autoa mennä näpertää, hankkisivat oman ja tyhjäisivät niistä kumeja jos se noin hauskaa on...

Tämä siis tapahtui Espossa, Otaniemessä. Ugh, olen puhunut.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 3.11.2006 21:27

tänään täpötäydessä citymarketissa naaraani kanssa ihmeteltiin samaa asiaa. Mikä siinä on että kauppaan mennessä pitää ottaa se koko suku henkiseksi tueksi siihen kärryntyöntöön? (Huom. hän ei olisi muuten tullut mutta noukin hänet töistä lähtiessä mukaan) ei päässy edes maitohyllylle korin kanssa kun sata hyökkäys kärryä verenhimoisena peittää koko saakelin seinän. mekin tehdään yleensä niin että vain toinen käy siellä kaupassa. mihin siinä kaveria tarttee. saati sitten niitä kersoja ja mummoja ja pappoja ja siskoja ja... Vois olla kaikilla helpompaa ja vähemmän stressaavaa käydä kaupassa jos siellä ois vähemmän tungosta etenkin jos on odotettavissa paljon ihmisiä niin kun tänään.

ja joo ei hirveesti liittynyt liikenteeseen mutta vituttipa kuitenkin.

Aiheeseen liittyen sitten neljä tai viisi autoa ketjukolaroituna oulun prisman kohdalla puoli viiden aikaan ruuhkassa. kuka käski ajaa puskurissa kiinni.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 4.11.2006 19:31

tuol vaasas kuormurilla ajelen, siellä on yks risteys, tulevat oikealta, mut niil on kolmio. mut monesti samat autot tulee sieltä, eikä katsokaa vasempaa ja monta läheltä piti tilannetta jo. mut ei edes huomaakaa, et meinaavat jäädä alle. joku kerta palaa pinna ja en jarrutakaa.

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 4.11.2006 19:42

^Aika monta kertaa on ollu vastava tilanne, joku kerta on sen verran kuormaa/liukasta ettei pysty väistään... toivottavasti sitä ei tapahdu koskaan.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 4.11.2006 21:08

Joka ikinen talvi samoissa risteyksissä ajetaan käsittämättömästi lähes ojasta, ja vaikka reunaviiva näkyy kahdesta kohdasta pilkottavan todella selvästi, pöljät ajavat entistäkin lähempänä ojia... Ihmetyttää miten ne kesällä sitten osaa ajaa viivan vasemmalta puolelta oikealle kääntyessään kun talvella mennään ojanreunaa...
Ja kuitenkin siitä eteenpäin ajetaan keskellä tietä kun pelätään sitä suurta ja pelottavaa ojaa jota ei erota lumesta mitenkään!! (huhhuh, selkeästi näkyy, aurausviitatki on ojanreunassa...)

VTEC
-
Viestit: 19
Liittynyt: 9.8.2006 8:19

ViestiKirjoittaja VTEC » 5.11.2006 13:42

tuol vaasas kuormurilla ajelen, siellä on yks risteys, tulevat oikealta, mut niil on kolmio


Mahtaako olla Korsholmanpuistikolla. Itellä on ollu monta kertaa lähteläpiti tilanne siellä. On se kumma ku ihmiset ei katto onko heillä kolmio vai ei. Oletetaan, että tääkin on tasa-arvoinen risteys.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 6.11.2006 1:56

korsholmanpuistikolla sais koppeja ihan hyvin, sehän ei ees kauaa ole ollut etuajo oikeutettu... mut tää mitä meinasin niin helmiseltä myllylle päin, niin lähdemäen autoliikkeen suunnalta hyökkii eteen... vaikeesti selitetty.. no sama se.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 6.11.2006 3:34

Ihme juttu. Vastaan ajelee porukkaa sumarit päällä. Minä ajan pitkillä vastaan. Miksi nuo sumarit päällä ajavat räpsyttelee sumareiden lisäksi vielä pitkiä valoja? Ensin ne häikäisee vastaantulijan sumuvaloilla ja sitten pitkillä valoilla...
Viimeksi muokannut Babar, 6.11.2006 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 6.11.2006 8:08

LauriJT: ne samat ihmiset, jotka tienpäällä eivät ryhmity, tukkivat siellä kaupassa sen kärrynsä kanssa sen ahtaimman käytävän tai jos yksi kärry ei riitä tukkimaan, niin pari muuta mummelia tulee apuun tutkimaan tarjoushyllyä ja kolmella kärryllä saadaan käytävä tukkoon. Jos tien päällä pysähdytään pysäkille, niin miksei kaupassa sitten voi pysähtyä reunaan.

Kaupoille se on vain etu: Kun asiakkaat tukkivat käytävät, niin kaupassa on pidempään täyden näköistä -> Tämähän on suosittu kauppa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.11.2006 9:28

Vastaan ajelee porukkaa sumarit päällä

Lauantaina ajelin reilun sadan kilometrin matkan Joensuusta Kuopioon ja takaisin. Aurinko paistoi kirkkaasti, mutta siitä huolimatta laskin matkalla varmaan kymmeniä sumuvalojen käyttäjiä. Kaiken lisäksi, nämä olivat usein uudehkoja autoja, joissa oli lisäksi toinen ajovalo pimeänä. Mistähän tämä kertoo?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.11.2006 11:23

^Jos toinen ajovalo on pimeänä, ovat sumarit hyvä turvallisuuslisä. Mutta tokihan se palanut ajovalo uusitaan niin pian kuin mahdollista...

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 6.11.2006 13:04

^Olen huomannut että monet uusien autojen omistajat odottavat seuraavaan huoltoon sitä ajovalopolttimon uusimista. Polttimon vaihto on tehty liian vaikeaksi ja jotkut eivät sen takia viitsi käydä pikahuollossa.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 6.11.2006 16:45

Ei se polttimon vaihto mitään vaikeeta ole, ihmiset on vaan kädettömiä! :D

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 6.11.2006 17:14

Eikö noissa uusimmissa oo tehty vaikeammaks polttimon vaihtoa? Joku jossain foorumissa puhu siitä... Kannattaa autoa ostaessa katella voiko sen ite vaihtaa niin on helpompaa ;) tosin monikaan ei tajua että on valo pimeänä... Ajetaan jopa vuosia yhdellä valolla, taikka sitten kun se toinenkin palaa niin ajetaan ilman valoja kun ei pimeässä kuitenkaan tarvi koskaan ajaa...

Tänään oli päivä jolloin sai takasumuvaloja käyttää, tien pinnasta nousi lunta auton takana, muutamissa autoissa ei edes takavaloja näkynyt.
Harmi vaan että yksi Jetta joka ajoi rekan perässä, ei edes erottunut kun rekan perä oli luminen, rekan valot näkyi mutta Jetta oli takaa täysin luminen myös valojen kohdalta. Sen verran näin Transitin peilistä kun rekka vilahti tiellä ohi kyseinen Jetta perässään... Eipä näköjään joka autossa polttimot lämmitä umpioita sulaksi.

Ja tästä asiaa: hieman tuppaa tuollaset ärsyttämään, missä on perä ihan luminen.
Selvähän se että sinne perään lunta kerääntyy, mutta joka kerta kun parkkiin ajaa luulisi olevan aikaa käydä harjan kanssa katsomassa miltä auton perä näyttää.
Itse harjaan monesti kaupankin pihalla lumet auton perästä jos on tullut sellaisella kelillä ajettua kuin tänään oli.
Enempi toki ärsyttää ne jotka skrapaa vain pienen aukon tuulilasiin ja lähtee täysin lumisela autolla liikenteeseen.

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 15.11.2006 12:31

Mikään muu ei vituta niin paljon, ku ne paskiaiset, jotka räppää pitkät silmille kohdatessa selvästi tarkoituksella. Ja tämä vain siksi, että en vaihtanut lyhyitä kahta kilometriä ennen kohtaamista, kuten he. Tätä pahempia ovat minähän-en-vaihda-ensin -ihmiset. Tekevät muuten saman, mutta vaihtavat kuitenkin lyhyet vasta kun olen itse vaihtanut, mutta vetävät pitkät silmille kohdalla, koska ovat maailman herroja, ja muiden pitää tajuta, koska heitä häikäisee ja vaihtaa lyhyet ensin, jotta hekin voivat vaihtaa. Tuntuu, että halkiaa vitutukseen ku pelkästään ajatteleeki asiaa. Pari kertaa tehny mieli vetästä uukkari ja puskia se paskiainen mettään. Täällä pohjosessa on sen verran nuita poroja liikenteessä, että lyhyitä ei kannata ainakaan huvikseen vaihtaa yhtään liian aikasin, eikä sokaista vastaantulijaa juuri sillä hetkellä, jolloin on huonoin näkyvyys, eli hetki ennen kohtaamista. Pitäis varmaan ruuvata hattuhyllylle joku jumalaton valopatteri, että saa antaa samalla mitalla takasin peilin kautta.

PS. Selitys oli vaikeaselkoista, koittakaa ymmärtää, vetoan tuohon sairauteen.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 15.11.2006 13:29

^ Autokoulussahan opetetaan että pitkät takas päälle juuri ennen kohtaamista. Ei ainakaan allekirjoittaneen silmiä häikäise, eri asia tietty jos tuijottaa suoraan niitä valoja tai yrittää katsoa rekisteritunnusta että kuka tuli vastaan...

Itse vaihdan pitkät takas juurikin näin, aavistus ennen kohtaamista.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.11.2006 13:44

Riippuu vähän siitä, miten aikaisin ne vaihtaa. Joillakin on tapana vaihtaa ne pitkät päälle niin aikaisin, että melkein ehtisi tuikata omatkin pitkät päälle. Tuota tapahtuu varsinkin silloin, jos itse on vaihtanut lyhyille huomattavasti myöhempään kuin vastaantulija. Minusta tuntuu myös siltä, että jonkin sortin "kostosta" tuossa on kyse.

Lisäksi ihmiset reagoivat valoon erilalla. Mikä ei jotakuta häikäise, saattaa toinen sokaistua kunnolla. Joskus mulle on ainakin käynyt niin, etten todellakaan näe lyhyeen hetkeen yhtään mitään kun vastaantulija tuikkaa vasemmalle kaartavassa mutkassa mielettömän valoarsenaalin päälle ennen kohtaamista.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 15.11.2006 13:51

Autokoulussahan opetetaan että pitkät takas päälle juuri ennen kohtaamista.

Tuo juuri ennen kohtaamista ei tarkoita kuitenkaan pitkille vaihtamista 20-50 metriä ennen kohtaamista,
mitä näyttävät harrastavan jotkut jotka vaihtavat lyhyille jo siellä kilometrin mittaisen suoran päässä
ja alkavat välkytellä pitkiä, kun toinen ei vaihda vielä 800metrin kohdallakaan lyhyille.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 15.11.2006 16:09

^Joo, olen kyllä huomannut että tällaista kostoa jotkut harrastavat. Omalla toiminnalla tarkoitinkin tätä juuri ennen kohtaamista vaihtamista. On tullut käytyä varsin kiivaita ja mielenkiintoisia keskusteluja juurikin tästä aiheesta. Tavannut pari sellaista joiden mielestä myös tämä "oikeaoppinen" valojen käyttö on väärin ja täysin tuomittavaa ;) Mikä sitten on oikeaoppista, varmasti monta mielipidettä löytyy...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 15.11.2006 16:37

Pitkät päälle aikasintaan kun on "nokat vastakkain", ei niin että on väliä 5 metriä.
Mieluummin vasta kun vastaantuleva kuski on sun vieressä.
Itelläki sitä ongelmaa että jos vastaantulija laittaa liian aikasin (vakio)pitkät niin ei näe mitään 5 sekuntiin.

Eniten on vituttanu vastaantulijoista sellaset jotka laittaa lyhyet vasta 3 autonmitan päässä vaikka ite laittanu lyhyet jo siinä vaiheessa kun vastaantulijan valot on häikässy (joku uudempi auto vastaantulijalla, korkeussäätö liian ylhäällä (taustapeilistä huomannu että just ohimenneen idiootin valot ei paljoa näytä tielle mutta puitten latvat hohtaa kirkkaasti)).
Vastaantulija kai ajatellu itekseen että ompa huonot valot hänen autossaan, no ei ihme kun pilviä hipoo valokeila!

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 25.11.2006 2:28

Pitää muistaa kuitenkin, että oman tuulilasin paskaisuus/naarmuisuus aiheuttaa sen, että vastaantulijan valot häikäisevät aikaisemmin kuin puhtaalla/naarmuttomalla tuulilasilla varustetussa autossa. Ja vanhat kuluneet umpiot eivät päästä enää yhtä kirkasta valoa, kuin Volfsburgista vasta lähteneet. Tämä voi olla yksi syy, miksi uusilla autoilla ajavat vaihtavat lyhyet paljon myöhemmin kuin muut. Kokemusta on, Ventossa 670000km sorat hionu lasit aika mataksi... Eli, päättäjien päät vadille ja uusien autojen osto kannattavammaksi!!!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.11.2006 10:15

Itse vaihdoin kolmoseen kesällä uudet nelivaloumpiot, syksyllä vaihdoin uuden tuulilasin ja releytin valot. Viime viikolla kuskilta leikattiin kaihi oikeasta silmästä. Nyt on näkemispuoli kunnossa, eikä edes häikäise. Uutta autoakaan en tarvitse, vanha on kokonaistaloudellisempi ja -ympäristöystävällisempi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.11.2006 11:30

Pitää muistaa kuitenkin, että oman tuulilasin paskaisuus/naarmuisuus aiheuttaa sen, että vastaantulijan valot häikäisevät aikaisemmin kuin puhtaalla/naarmuttomalla tuulilasilla varustetussa autossa. Ja vanhat kuluneet umpiot eivät päästä enää yhtä kirkasta valoa, kuin Volfsburgista vasta lähteneet. Tämä voi olla yksi syy, miksi uusilla autoilla ajavat vaihtavat lyhyet paljon myöhemmin kuin muut. Kokemusta on, Ventossa 670000km sorat hionu lasit aika mataksi... Eli, päättäjien päät vadille ja uusien autojen osto kannattavammaksi!
Kannattaa muistaa sekin, että niihin vanhempiinkin kulkineisiin saa uusia laseja ja umpioita. Itse uusin kakkosgolfiin lasin, halvin tarjous olisi ollut 99e ja Hellan umpiot 80e/pari.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 25.11.2006 14:19

^ 130e makso muutama vuosi sitten asennettuna '82-83 Nissan Sunny (sport) wagoniin uus tuulilasi, syy vaihtoon: aurinkoa vasten ajaessa kun ei mitään nähnyt (pienempi syy se että poliisi kirjotti lappuun että tuulilasi vaihdettava 1.9.2009 mennessä).
Kerran pari ajoin sen jälkeen jollain muulla 80-luvun kotterolla ja kyllä olin tyytyväinen oman auton uuteen tuulilasiin.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 25.11.2006 15:45

tavallaan tämäkin tähän liittyy... pari vuotta sitten, rupes pännii ku netti sivuilla kirjoitettii kaikki surkeilla fonteilla ja maantie kyltitkin ruvettii tekee jotenki epäselviks... muija joutu aina vieraammalla paikkakunnalla huomauttaa, et tuosta piti kääntyä... no, sen painostuksesta silmälääkäriin. siellä sitten lääkäri käski jotain taulua katsomaan ja pontevana vielä sanoin, et kyllä mä nuo pisteet näen. no, sitten lykkäs linssin silmän eteen ja kas perhanaa, ne oli numeroita. lopuksi kun lasit sain, niin voi sitä ihmetyksen määrää, kun näki taas uusia asioita. sitä näön heikkenemistä vain ei tajunnut... nyt en enää ees uskaltais ilman laseja mihinkään lähteäkään. lukea täytyy ilman laseja...

rabe
-
Viestit: 39
Liittynyt: 29.6.2004 20:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja rabe » 26.11.2006 2:36

Poliisi




hihi

savits
-
Viestit: 82
Liittynyt: 3.9.2003 0:03

ViestiKirjoittaja savits » 26.11.2006 3:35

Ne kusipäät joilla on kauhea kiire jonnekin ja ohittelevat muita. Ohitettuaan vetävät suoraan eteen, varsinkin talvella ja märällä säällä.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 27.11.2006 11:41

^...roikuttuaan ensin puskurissa kilometritolkulla ne vit*n sumuvalot päällä!

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 27.11.2006 17:45

jep, olen päättänyt hankkia sumuvalot ja käyttää niitä säällä ku säällä. poliisitkin kerran näyttää sen hyväksyvän, niin mitä väliä sillä sitten on... mietityttää vain, kun tuolla oli poliisit yhden vanin pysäyttäneet ja liioista äärivaloista sakkoa tyrkytti... jotka ei mun mielestä kyllä häikäise...

-
Viestit: 28
Liittynyt: 18.11.2003 10:21

ViestiKirjoittaja » 30.11.2006 20:39

Varmasti tämäkin asia tullut monta kertaa topicissa esille, mutta pakko mainita kun itselle sattui tänään.

Eli auto ollut parkissa päivän työpaikan parkkipaikalla, ja niin päin ettei tule käveltyä apumiehen puolen ohi töistä lähtiessä. Noh, kotiin kun pääsen niin kävelen apumiehen puolen ohi ja huomaan ilokseni, että joku k**ipää on onnistunut omalla autollaan kolhimaan molemmat ovet sisään työpäivän aikana. Ja siis ei mitään pieniä nirhauma jälkiä jotka saattaisi olla mahdollista aiheuttaa ilman että tajuaa, vaan molemmat niin että vaikuttaisi niin kuin olisi kahdesti törmätty.

Ja puhumattakaan siitä että kolaroijan autokaan ei varmasti ole säästynyt vaurioitta. No se tietysti helpottaa syyllisen etsintääkin, kun etsii autoa mistä on puskuri sisässä.

Eli mikä vituttaa liikenteessä? V**un välinpitämättömyys!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2006 22:06

jep, olen päättänyt hankkia sumuvalot ja käyttää niitä säällä ku säällä.
Mullakin on sumarit, satunnaisesti tulee niillä tuikittua sumarikuskeille. Vuodessa on noin 10 päivää jolloin niille on oikeasti tarvetta.

Nyt ärsyttävät autoilijat joiden nopeus vaihtelee miten sattuu. Ensin roikutaan edessä tien tukkona ja hetken päästä ollaan 500m edellä. Kun tuollaisen ohittaa, ei tiedä yhtään mitä tapahtuu. Ohituskaistalla juuri ja juuri ehdin ohi kun yllättäen tuo alkoikin kiihdyttämään kun ohitin. Ja ajoi loppumatkan perässä. Ihme touhua...

Lisäksi sitä vilkkua voisi edelleen käyttää!

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 30.11.2006 23:07

Nämä sumarit kun aina aiheuttaa keskustelua, niin tein tässä viikolla empiirisen tutkimuksen:
Aika: Ke-aamu klo:6-7.30
Paikka: 5- tie väli Leppävirta-Mikkeli

Läksin tosiaan aamulla Lahteen päin ja vaikka sää olikin varsin harmaa ja kosteahko en itse nähnyt tarvetta sumuvalojen käytölle. Niitä polttelevia autoja tuli kuitenkin varsin paljon vastaan joten ajettelin että alan kokeilla miten reagoidaan kun laitan omat sumarit päälle.
Otantaan otin satunnaisesti sellaisi sumuvalojen käyttäjiä jotka oli joko pienen jonon ensimmäisinä tai tulivat yksinään vastaan. Tämä siksi että pienentäisin sekaannuksen vaaraa että kuljettaja luulisi että jollekin toiselle viestitän.
Kun tällainen "hyvä" kohde tuli vastaan kytkin omat sumuvalot päälle noin 200 metriä ennen kohtaamista.
Tulos:
kohteet 1-3: ei reaktiota
kohde 4: Lähes välittömästi pitkillä naamaan
Kohteet 5-6: ei reaktiota
kohde 7: Sammuttaa sumuvalot !!
kohde 8: ei reaktiota
kohde 9: pieni viive mutta sitten pitkillä "kuittaus"
kohde10: lähes heti pitkät päälle ja kohtaamiseen saakka pitkillä.

Ajattelin uusi "tutkimuksen" lähiaikoina jollain toisella tieosuudella, mutta väliraporttina:
10% sumuvalojen käyttäjistä käyttää niitä vahingossa (yksi "korjasi" virheensä)
60% niiden käyttäjistä ei välitä mitä muut tekee/ajattelee
ja
30% sumuvalojen käyttäjistä häiritsee toisten sumuvalot. Tätä ne varmaan tarkotti niillä pitkillä, "paa ne pois, haatana"

Lopuksi, kyllä tieteen tekeminen on mukavaa ;)

EDIT: Työkaveri muuten pitää Obelixissa sumareita päällä pimeällä, koska Adamin jälkeläiset on varustaneet ko. kulkimen tosi paskoilla lähivaloilla. On tietenkin sitten eri asia miten ne sumarit on suunnattu jos niitä voi käyttää nyt lähivaloina. Itse en koskaan ole kaveria vastaan tullut, mutta sieltä sisältä zoomaillen ne on suunnattu siten että todellisessä käyttötilanteessa ne ei toimi ollenkaan kuten pitää.
Toisaalta taas maantiellä tilanne jossa ajetaan pitkillä ja edessä palaa sumarit on ymmärtääkseni silmille aika paskatilanne koska siinä edessä on valaistu alue ihan lähellä ja sitten taas siellä kauempana.
Viimeksi muokannut Antero, 1.12.2006 9:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2006 23:17

^ Hieman samaa yritin kokeilla, parille autoilijalle tuikkasin. En ainakaan ehtinyt nähdä mitään reaktiota kummallakaan, tosin aika myöhään noita vilautin.

Täytyypä kokeilla huomenna uudestaan, onpahan jotain tekemistä työmatkan ratoksi :)

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 30.11.2006 23:54

Itse taasen en ole mitään vaikutusta huomannut, kun niitä sumareita väläyttää. On se vaan kuitenkin kumma, kun pikkuisen näkyy pilviä taivaalla, niin sumuvalot päällä ajavia tulee jatkuvasti vastaan. Pikaisesti mietittynä olen vain kerran viimeiseen kolmeen vuoteen tarvinnut niitä, silloin tosin oli ajettava ~200km. Aika turhalta varusteelta muuten tuntuu.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 1.12.2006 0:28

no, moni pitää sen takia niitä päällä, kun ovat niin "cool" mut lähinnä ärsyttävät.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 1.12.2006 8:40

Onhan ne ihan cool joissain autoissa, etenkin lumipyryssä ja sumussa näyttää siistille kun keilat viistää tienoota auton silhuetin takaa. Itse ajelen harvoin sumarit päällä, en ole niitä tottunut käyttämään enkä monesti muista / jaksa niitä laittaa päälle vaikka kelin puolesta ehkä perusteltua olisikin..

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

Sumarit

ViestiKirjoittaja SR2001 » 1.12.2006 9:52

Minkä takia porukkaa ärsyttää noin paljon (etu) sumarien käyttäjät?
Itseäni ei ainakaan häiritse yhtään jos ne vaan on suunnattu oikein, yleensä mielestäni on.
Minä en käytä niitä oikeastaan koskaan kun ei niistä juuri hyötyä ole, paskat kun on.
Olen samaa mieltä kun joku toinen ed.viesteissä että suurin osa sumarien käyttäjistä pitää niitä päällä sen takia kun se on "cool", (vaikka ei oikesti olekaan).
Paljon enemmän v*tuttaa ne taliaivot jatka ajaa takasumarit päällä heti kun pikkusen sataa vettä, varsinkin jos jonossa ajaa niin aika paska keli pitää olla että takana ajava ei näkisi takavaloja ilman sitä helv*tin sumuvaloa, häikäsee ja ottaa silmiin niin pirusti.
Vielä jos haluaa päästä ohi siitä edellä ajavasta niin se sumari pilaa näkyvyyden kokonaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.12.2006 10:51

^Useun mäen nyppylän kohdalla sumarit häikäisevät, koska valokiila on niissä ajovaloja leveämpi ja osa valokiilasta osuu vastaantulijan silmiin. Lisäksi osalla autoilijoista (pääasiassa maastureita) sumarit on sijoitettu puskurin yläpuolelle ihan liian korkealle! Tuollaisen asennuksen tarkoituksena ei edes voi olla muu kuin niiden käyttö lisävaloina.

Onhan ne ihan cool joissain autoissa, etenkin lumipyryssä ja sumussa näyttää siistille kun keilat viistää tienoota auton silhuetin takaa.
Ennen kaikkea jotain näkee, ajovalot kun eivät pahalla kelillä yllä tien pintaan asti. Sumareiden kanssa näkee tien pinnan, viivoituksen ym. paremmin. Mutta siis vain sankassa sumussa tai lumipyryssä.

Paljon enemmän v*tuttaa ne taliaivot jatka ajaa takasumarit päällä heti kun pikkusen sataa vettä, varsinkin jos jonossa ajaa niin aika paska keli pitää olla että takana ajava ei näkisi takavaloja ilman sitä helv*tin sumuvaloa, häikäsee ja ottaa silmiin niin pirusti.
Siinä tapauksessa taitaa olla liian vähän välimatkaa, ei se valo sinne 100m päähän häikäise.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 1.12.2006 11:19

Seat-Racing kirjoitti:
Itseäni ei ainakaan häiritse yhtään jos ne vaan on suunnattu oikein, yleensä mielestäni on.


Ei minuakaan, nehän on sellaset tuikut. Näkee ehkä 30m päähän...

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 1.12.2006 11:27

Tämä vitutti eilen liikenteesä ku ei millään pysyny perässä :):):) on se vaan vitun hieno

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 1.12.2006 12:13

SS: ajatko kaupungissakin 100m päässä edellä menevästä? Itse ainakin olen tehnyt saman havainnon kuin Seat-Racing, että osa tinttaa sen takasumarin päälle heti kun ei aurinko paista ja ajelee keskustoissakin se päällä. Muuten kyllä olen SS kanssasi samaa mieltä että etusumarit on monilla turhaan päällä ja monesti vielä liian ylös suunnattu.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 1.12.2006 12:45

Hah, joka sumuvalojannu on alistunu kun meikä on tuikannu pitkiä päälle vastaan tullessa :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.12.2006 13:59

^Tuo nyt taas on vähän kyseenalaista, siinä saattaa vastaantulija sokaistua täysin hetkeksi ja ajaa jonkun päälle tai ojaan. Noin mulle ainakin on joskus käynyt (siis sokaistunut, mutta _tuurilla_ pysynyt tiellä), tosin en tiedä miksi ovat räppäiseet pitkät ennen kohtaamista päälle. Ihan pelkät lyhyet ovat nokalla palaneet.

SS: ajatko kaupungissakin 100m päässä edellä menevästä? Itse ainakin olen tehnyt saman havainnon kuin Seat-Racing, että osa tinttaa sen takasumarin päälle heti kun ei aurinko paista ja ajelee keskustoissakin se päällä.
Tokihan se takasumari kaupungissa on ihan turha. Tarkoitin lähinnä maantietä.

Kun puhuit ohittamisesta, oletin että kyse oli maantiestä ;)

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 1.12.2006 14:05

SS: Täällä Oulun suunnalla näkee ainakin näitä valopäitä jotka pitää sitä takasumaria kaikkialla. Keskustassa, moottoritiellä ja tavallisilla teillä. Melkosen ärsyttävää ajaa keskustassa ruuhkassa tällaisen takana. Ei voi oikein kovin montaa kymmentä metriä pitää turvaväliä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.12.2006 14:56

Varmaan sanottu jo moneen kertaan, mutta eilen ja tänään näin kävelylenkin aikana muutamia uudehkoja autoja, joista oli sekä vasen ajovalo että seisontavalo pimeänä. Kovin on ilkeää, kun tuollainen tulee kapealla tiellä vastaan, vauhtia on kahdeksankymppiä ja luulet, että se on mopo, jonka voi kohdata aika likeltä...
Entä, kun se toinenkin lähivalo pimenee tiettömän taipaleen takana (täydessä vauhdissa)? Polttimo sattuu olemaan sitä harvinaisempaa mallia, jota ei ole mukana ja joka on varsin veemäinen vaihtaakin, vaikka matkassa olisikin.
Autosta kyllä löytyy navigaattorit ja pelit, mutta sitten ei ole varaa ajovalopolttimon vaihtoon.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.12.2006 17:09

toi o juur yleistä kun ei sitä lamppua enään tien päällä kaikis edes saa vaihdettua, ja vaikka saiskin ni harva nykyään niitä ees itte vaihtaa =P

-V-
-
Viestit: 102
Liittynyt: 21.1.2004 14:29

ViestiKirjoittaja -V- » 1.12.2006 17:22


Jeeba
-
Viestit: 63
Liittynyt: 22.10.2006 9:05

ViestiKirjoittaja Jeeba » 2.12.2006 21:09

Ei oikeastaan vituta vaan Surettaa nähdä nuorten autoja paskana tien penkalla :(
Tänään kun oltiin tulossa Kajaanista etelään päin, niin oli joku Subaru Impreza WRC maalauksilla tuhannen pillun päreinä tien poskessa ja tie oli poikki jonkun 10min kun ne sitä raatoa raahas lavetille. Pitää vaan toivoa, että kuskille ja mahdollisille kyydissä oleville ei käyny mitään. Onko kellään tietoa tapahtuneesta?

nuno
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2006 19:46

ViestiKirjoittaja nuno » 2.12.2006 23:24

No tuli kehäkolmosta ruuhka aikaan ajeltua. Jono kulki semmosta kahtakymppiä ja rampin koholla vielä vähemmän. ite sitte jätin siihen kunnon välin kun tiesin että se meno ei siitä parane vaikka kuinka olisin siinä kaverin puskurissa kiinni. Siihen väliin tais mahtua linkku ja pari henkilöautoo.

Tommosessa ruuhkassa se vaan nopeuttas liikennnettä jos annettas tilaa niille rekoilleki ja kaikille muillekki kun se ei oo kenekään ajasta pois.
Tarkoitan siis semmosta turvaväliä johon se kaveriki mahtuis sujuvasti.

No otin rauhallisesti kun tiesi että semmosta se vaan on.

Sumuvalot kyllä voi häikästä pimeellä vaikka yrittäski kattoa sinne penkkaan.
Niitä ei kyllä varmana tarvi jos, ajaa valosalla tahi pimeellä pitkien kanssa.
Sen voi jotenki ymmärtää jos ajaa vaikka pillurallia kaupunkissa ne päällä. (varmaa näyttää paremmalta)
Paitti kun ei ymmärrä sitä pilluralliakaan.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 3.12.2006 0:21

Sumuvalojen käyttö siis on sallittua vain sumussa, rankassa vesisateessa tai lumipyryssä millon näkyvyys on täysin olematon. Muulloin luonnollisesti kielletty.
Sen takia itekki aina sillon tällön väläyttelen pitkiä sumuvaloilla ajaville, harkinnassa tosin on 2 paria sumuvaloja ja 3 paria lisäpitkiä joilla vois väläytellä niille jotka joko ajaa sumuvaloilla taikka pitkillä vastaan liian lähelle.

Yks vitutuksen aihe lisää: ne jotka tööttäilee turhaan.
Tässä perjantaina, joulukuun ensimmäisenä päivänä eräässä risteyksessä sai hieman odotella kun ihmisillä oli kauhea paniikki jouluostoksille ja autoja meni tietä pitkin noin 5 kertaa normaalia enemmän.
Eiköhän vain joku idiootti sitte tullu perään, noin 5s odottelun jälkeen tööttäilyä 5s välein... Kyseinen idiootti ei ilmeisesti edes tajua mitä se kolmio siellä tienpientareella tarkoittaa, eikä ymmärrä sitä että hän ei ole maailman ainoa autoilija.
Kun viimein pääsin risteyksestä lähtemään, tämä idiootti tööttäili edelleen perässä, ajattelin pysäyttää siihen keskelle tietä ja mennä kysymään onko jotain asiaakin, mutta samalla hetkellä kun avasin oven tämä idiootti ajoikin ohi oikealta, melkein ajoradan ja pyörätien väliseltä alueelta ja ajoi sitten arviolta 100km/h 50-alueella joka pian muuttuu 40..
No siellähän se sitte oli liikenneympyrässä jarruttelemassa kun edellä oli muutamia autoja, minä tulin perässä tööttäillen mutta epäilen ettei tuo idiootti tajunnut edes tehneensä mitään väärin.
Jos vain olis poliisit nähny tilanteen, olis tullu sakkoa vähintään törkeästä piittaamattomuudesta liikenteessä, ylinopeudesta, ynnä muusta liikennesääntöjen noudattamatta jättämisestä.
Rekisteritunnus on muistissa, vois selvittää kuka tuo idiootti oli ja soittaa ihan vain kysyäkseni mitä se kolmiomerkki tarkottaa ja mitä ne muut merkit tien vieressä on...

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 3.12.2006 12:39

^ No nyt taas "siviilipoliisit" voi rauhottua, toi mua ärsyttää kans, jos ruetaan puuttuu toisten asioihin. En nyt varsinaisesti kuitenkaan tarkoittanut tätä sun tilannettas, oli varmaan joku pönttö toi sun kohdalle sattunut kuski. Mutta silti ei ole meidän muiden tehtävä kytätä muita...Sen ymmärrrän, että jos todella törkeistä tapauksista ilmoittaa eteenpäin ja varsinkin, jos kuski näyttää olevan nuppi sekaisin. Itsellekin sattui pe-aamuna kohdalle sellanen älykääpiö, että ei paljon pahempaa voi löytyä, mutta en jaksa edes kirjoittaa...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 4.12.2006 15:26

Pitäähän tööttiä käyttää että tietää toimiiko se. Mutta silti vilkkaassa risteyksessä josta ei todellakaan pääse liikkeelle kolhimatta autoaan on ihan turha alkaa tööttäilemään, ei se muu liikenne tee minkäänlaista rakoa vaikka kuinka sen risteyksessä seisovan auton takana tööttäilisit.
Eipä sitä tiiä vaikka se tööttäilijä olis varastetulla autolla ajellu ilman korttia humalassa, oli vähän sen olosta sen ajaminen kyllä.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 4.12.2006 17:10

sama kun on nähnyt jollain auton sammuvan risteykseen, niin heti ollaan tööttämäs, ihan kuin se auttaisi. paitsi parhaas tapaukses tööttääjä saa omaan tööttiin... :) (ei sillä että mulla olis ikinä sammunut...) :)

e: youtubessaha oli siinä sällien autos se junanpilli... kalsaripyykkiä tulis helposti...
Viimeksi muokannut trp.freak, 4.12.2006 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.12.2006 17:44

TLL 34§
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa....

Äänimerkkiä ei saa käyttää edes sellaisessa tilanteessa, että joku ei muista valon vaihduttua lähteä liikkeelle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.12.2006 19:42

^Joskus pieni tööttäys on kyllä tarpeen jos edessä oleva selvästi nukkuu tai tuijottaa väärää valoa. Ei haitanne ketään, muuten siinä seistään koko loppupäivä...

Nyt ärsyttävät ihmiset jotka eivät katso sivupeiliin kaistaa vaihtaessaan. Motarin kiihdytyskaistalta tielle tuli rekka ja sen perässä liuta henkilöautoja. Meikäläinen ajoi vasenta kaistaa, kunnes eteen tuli oikealta kaistalta pakettiauto ja pakun eteen oikealta rekan perästä henkilöauto. Paku jarrutti ja meikäläinen joutui tekemään lukkojarrutuksen 110km/h nopeudesta. Jäihän sitä väliä vielä onneksi pari metriä.

Ei muuten ollut ensimmäinen kerta tuossa kohtaa :(

Edit: Nokian RSi:t ovat muuten märällä asvaltilla liiuuukkaaat.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 4.12.2006 22:26

Täällä Joensuussa (+lähiympäristö, maakunnat) kiertoliittymät ovat näille joillekin junteille ihan liikaa. Ajetaan pahki kolmion takaa eikä edes katsota, tuleeko liittymästä muita autoja (joita pitäisi väistää). Lisäksi vilkkua ei ole hienommissakaan autoissa. Olen kuullut vierailevien helsinkiläisten kauhistelevan Joensuun liikennettä, sen holtittomuutta ja piittaamattomuutta. Ja ketuttaahan se itseäkin, mut minkäs näille mahtaa..


Pieni tarkennuseditti..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.12.2006 9:50

Kas, kun Joensuusta tuli puhe. Ns. vapaat oikeat tuntuvat olevan aivan mahdottomia näille ihmisille: niissähän on vapaalta kaistalta (oikealta) tulevalla väistämisvelvollisuus. Kuurnankadun ja Kajaanintien risteyksessä <havainnollinen kuva> olin eilen tulossa Prisman suunnasta. Kiihdytin valoista reippaasti ja olin vaihtamassa Kuopion suuntaan menevälle kaistalle, kun vapaata oikeaa tuli joku japanilainen autoa mitään katsomatta suoraan eteen. Ilman jarruttamistani kylkeenhän se olisi tullut. Hieman ylempänä olevaa äänimerkkiaihetta soveltaen torvi soi siinä tilanteessa.
Tokmannin risteyksessä ja Siilaisilla on samanlaiset vapaat oikeat.

Useamman kerran, kun olen itse käyttämässä vapaata oikeaa ja jätän tilaa risteävän tien liikenteelle, joku soittaa takana torvea. Kesällä laitoin poliisin nettisivulla olevalle palautelomakkeelle kyselyn, että miten noissa risteyksissä oikein pitäisi toimia, kun tuntee itsensä ihan idiootiksi, jos noudattaa kärkikolmiota ja väistää risteävän tien liikennettä. Tässä sanatarkka vastaus:
- Kuurnankadulta tultaessa on "kolmio" - liikennemerkki. Merkin takaa tulevan on väistettävä risteävällä tiellä olevaa tai risteystä lähestyvää ajoneuvoa.
- Tieliikennelaki säätää risteystä lähestyvän, väistämisvelvollisen ajoneuvon nopeuden; "väistämisvelvollisen on osoitettava väistäminen nopeutta vähentämällä tai tarvittaessa pysähtymällä". Ts. kaahaamalla tuleminen risteykseen on myös kertomassanne risteyksessä kielletty.
- Ajoratojen välissä oleva sulkuviiva (yhtenäinen valkoinen) osoittaa sen matkan, jona aikana kaistanvaihto on kielletty. Sulkuviivan jälkeen kaistanvaihto sallitaan
noudattamalla normaaleja säännöksiä ajoneuvon siirtämisestä sivusuunnassa.

Yhteenvetona; molemmilla on tietty perusvelvollisuus turvalliseen käyttäytymiseen.
Ankarampi velvoite on "kolmion" takaa tulevalla. Kuurnankadulta tultaessa ao. kaistaa ei voida jatkaa käyttäen sitä "kiihdytyskaistana". Kuitenkin sieltä voi ajaa varovaisuutta noudattaen (= muistettava tarvittaessa väistämisvelvoite) Kajaanintielle huomioiden edellä lausuttu.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 5.12.2006 13:11

Itteä laittaa korpeamaan nuo sumarit päivällä ja täällä keski suomessa joillain tyylinä suunnata ne vielä "lisäpitkiksi".

Toinen huippu on nämä ihmiset, ketkä eivät pääse hidastetöyssyistä yli, vaan pitää jäädä kuppaamaan siihen töyssyyn.

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 5.12.2006 13:35

Juu, sumarit, voi vi***, kyllä ärsyttää. Noin joka neljäs ajelee etusumarit päällä ihan näin "kirkkaana" päivänäkin. Eikä sillä, enempi ne häikii aamuhämärillä kun tie on märkä.

Ja noista hidatetöyssyistä, itellä on tapana työajossa niihin jäädä kuppaamaan. Meinaan kun kuskaan maitoo ni siinä on vähä semmonen riski, että ne menee leviäks jos kovin lujaa ajelee töyssyihin. Ja aina joku on tööttäämässä tai muuten valoja vilkuttamasa. Jokainen joka on joskus kuskannu maitoo (tölkkimaitoa, ei mitään säiliöautoo) niin tietää, että ne laatikot kasataan siihen pyörille ja siihen ei si mitään kelmua haaskata. Ne kyllä pysyy niin kauan kun vaan ajetaan rauhallisesti. Eli jos joku jakeluauto ei aja rajotinta vastaan hidastetöysyyn ni se ei välttämättä tee sitä vittuillakseen SINULLE!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.12.2006 15:16

Ns. vapaat oikeat tuntuvat olevan aivan mahdottomia näille ihmisille: niissähän on vapaalta kaistalta (oikealta) tulevalla väistämisvelvollisuus.

Niinpä, Ideaparkin rampilta Tampereen suuntaan lähdettäessä on ilmeisestikin moinen. Tosin mielestäni risteys voisi olla selkeämpikin, nimittäin oikealle kääntyville ei ole lainkaan kolmiota mutta vastakkaisesta suunnasta tulevilla on nuolivalo. Hetkittäin molemmat kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja. En oikein ymmärrä risteyksen logiikkaa, mistä voin tietää että vasemmalta tulevilla on etuajo-oikeuden takaava nuolivalo?

Lisäksi puolet autoilijoista pysähtyy suoraan ajavien punaisiin, osa ajaa sumeilematta rampille kuten ennen valojen ilmestymistä.

Itteä laittaa korpeamaan nuo sumarit päivällä ja täällä keski suomessa joillain tyylinä suunnata ne vielä "lisäpitkiksi".
Sumarit saa/kuuluu suunnata tasan vaakasuoraan. Tosin ei se valokiila siltikään muutamaa kymmentä metriä pidemmälle näytä.

Edit: Sinne samalle motarin rampille saa siis kääntyä vastakkaisista suunnista. Toinen vapalla oikealla ilman kolmiota ja vastaantulijat nuolivalolla. Hieman siis erilainen järjestely kuin tuossa lukkarin kuvassa.

Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 5.12.2006 16:07

Nyt kun tämä Oulunseudunkin talvi on tämmöinen kuin on niin valottomat pyöräilijät häiritsee aikalailla. Osa näistä on vielä pukeutunut täysin mustaan ja sitten ihmetellään kun kääntyvät autot tekee äkkijarrutuksia tai kääntyvät eteen. Ei niitä kerta kaikkiaan näe tuolla vesisateessa pimeällä. Monen mielestä vähäpätöinen asia, mutta kyllä tuo on vaarallista.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 5.12.2006 18:24

edisoni kirjoitti:Toinen huippu on nämä ihmiset, ketkä eivät pääse hidastetöyssyistä yli, vaan pitää jäädä kuppaamaan siihen töyssyyn.


Itsekin noissa kuppaan, jos on sellainen auto, että pitää kupata. Itse ku en tykkää ajella traktoreilla(niinku vielä tällä hetkellä ajelen). Turha siitä nyt on hermostua, jos siinä pari sekuntia pidempään menee...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.12.2006 18:49

Varatuille tolppapaikoille pysäköiväthän ne ärsyttää. Ihan sama vaikka olisi kissankokoisilla kirjaimilla rekisterinumero lämpötolpassa. Ilmeisesti jonon viimeinen on aina vierasparkki.

Nim. tällä viikolla jo kahdesti paikkansa "menettänyt"

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 5.12.2006 19:49

Nyt nostanut verenpainetta viimepäivinä tässä ohimenevän kadun varteen pysäköiminen. Katu on ennestään kapea, ja talon alakerrassa on musiikkileikkikoulu. Sinne lapsiaan tuoville vanhemmille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa jättää auto etemmäs, pakko päästä oven eteen.

Muutamaan kertaan talon parkkipaikalta, jossa oma auto on, pihasta pois pääsy ollut mahdotonta liittymän kohdalle pysäköidyn auton/autojen vuoksi. Niin ikään muutamaan kertaan katua ei ole sopinut ajamaan edes pienellä henkilöautolla, molemmin puolin katua pysäköityjen autojen takia ( vastakkaisilla puolilla olevien autojen väli ollut noin metrin luokkaa). Ihmetellyt että onko ihmiset tosiaan näin ajattelemattomia, että auto jätetään mahdollisimman lähelle, ajattelematta yhtään mitään.

Mikään ei kyllä kiellä pysäköintiä kyseisellä paikalla, mutta järjen käyttö olisi sallittua, jopa suotavaa.

SS:n kanssa samaa mieltä RSI:n liukkaudesta märällä ;)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.12.2006 21:07

Noniin, jätin tapani mukaan oman autoni omalle paikalleni pysäköidyn auton taakse "blokiksi" kun täällä nyt ei yksinkertaisesti ole muita paikkoja jonne jättää niin, että saisi helposti vielä kannettua parivuotiaan muksun kauppakassien lisäksi vesisateessa kotiin. Vieraille on oma parkkipaikkansa muutaman kymmenen metrin päässä.

Yleensä varatulle paikalle jättäneet ovat ilmeisesti viimeistään tajunneet mokansa kun ovat tajunneet katsoa taakse jätetyn auton rekisterinumeron ja tolpassa olevan tunnuksen ja laskeneet 1+1. Yleensä olen aina aikaisemmin ikkunasta huomannut, että joku on siellä sormi suussa ja mennyt paikalle siirtämään oman autoni pois ja neuvonut seuraavaa kertaa varten, että hiukan edemmäs ajettaessa on vieraille oma parkkipaikka.

No, tälläkertaa ilmeisesti rantaruotsalainen S80 Volvokuski oli sitä mieltä, että hän ei ole tehnyt mitään väärää ja alkoi kahden kaverinsa avustuksella venkslata traktoriaan Golfin ja puuaidan välissä, että pääsee peruuttamaan pois viereisen ruudun kautta, onnistuikin siinä ennen kuin pääsin paikalle. Näin vielä kauempaa, että pysähtyivät Golfin viereen ja autolle päästyäni huomasin, että oli siitä sitten pitänyt vääntää peilit korinmyötäisesti, kun olin tehnyt suurta vääryyttä jättäessäni auton ns. omalle paikalleni. Keulilla oli vielä sen luokan kattilat, että luulisi niillä sokeankin nähneen, että paikka on varattu.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 6.12.2006 18:16

SS kirjoitti:Niinpä, Ideaparkin rampilta Tampereen suuntaan lähdettäessä on ilmeisestikin moinen. Tosin mielestäni risteys voisi olla selkeämpikin, nimittäin oikealle kääntyville ei ole lainkaan kolmiota mutta vastakkaisesta suunnasta tulevilla on nuolivalo. Hetkittäin molemmat kuvittelevat olevansa etuajo-oikeutettuja. En oikein ymmärrä risteyksen logiikkaa, mistä voin tietää että vasemmalta tulevilla on etuajo-oikeuden takaava nuolivalo?

Eilen siitä tuli ajettua (ja manasin kun joku seisoi juuri noissa suoraan menevien punaisissa), mutta siinä kyllä muistaakseni oli/on kolmio? Ihmettelin hetken, et onko noi valot kääntyvillekin vai ei, koska ovat niin lähellä siinä, mutta sitten kolmion nähtyäni(vai kuviteltuani?), totesin et kyllä sais mennä valoista välittämättä. Molemmat on kyllä sijoitettu jotenkin niin lähekkäin, että voi tulla useasti sekaannuksia. Mielestäni se kolmio oikealle meneville saisi olla poikkeavasti kaistan vas. reunassa juuri ennen kuin kaistat yhtyy, niin osuisi ihmisten silmiin paremmin kuin nykyisessä paikassa (nyt on edelleen epäluulo hereillä et oliko siinä..). Hmmm.olenko todella liikenneturvallinen, jos näen kolmioita paikoissa missä se pitäisi olla, vaikkei ole.. ;)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.12.2006 20:26

^Täytyypä katsoa huomenna uudestaan, mulla on ilmeisesti jäänyt se kolmio huomaamatta. Todella epäselvä risteys, olisivat voineet tehdä järjestelyn selkeämmin. Itsekin parilla ekalla kerralla mietin, täytyisikö valoihin pysähtyä vai ei :/

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.12.2006 21:43

Liikennevalotolppa oikealla, menet sen mukaan. Liikennevalotolppa vasemmalla, ei merkitsevä sinulle...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.12.2006 22:14

^Ei toimi tuo sääntö, eräissä risteyksissä oikealla ei ole lainkaan valotolppaa vaan ainoat valot ovat keskikorokkeella vasemmalla. Samoin on joskus liikennemerkkienkin kanssa.

Edit: Oikeassa olit, kolmiohan siinä on. On vaan niin korkealla, ettei sitä risteyksessä seistessä kuskin paikalta näe.
Viimeksi muokannut SS, 7.12.2006 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.12.2006 22:30

Mitä vitt... Tieliikennelaki on sitten muuttunut omien autokouluaikojen. Tasan tarkkaan muistan että ajokaistan oikealla puolen oleva liikennevalo oli ns. pääopastin eli se valo joka määrää miten mennään. Kaistan vasemmalla puolen ja risteyksen toisella puolen oli (on?) sitten toisto-opastin, jonka tarkoitus oli vaan se että mikäli esim rekka estää pääopastimen näkemisen niin tiedät mikä valo "palaa".

Jaa ei se sitten olekaan muuttunut:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900552
ja 13:sta pykälä....

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 8.12.2006 0:23

http://www.v8power.nl/admin/images/fotos/8099.jpg tuo voi vituttaa, jos pitkät päällä tulee....


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 143 vierailijaa