Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Ertzi
-
Viestit: 50
Liittynyt: 12.1.2009 0:05

ViestiKirjoittaja Ertzi » 22.1.2009 16:03

autokoulun oppikirjassa opetaan vaihtamaan pitkät päälle kun kohdataaan. Ei kohtaamisen jälkeen. Mutta tiedän kyllä että on ärsyttävää.. tuota teen kaikille jotka eivät osaa vaihtaa pitkiä pois "ajoissa" ja niitä vasta riittääkin..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.1.2009 20:04

No luulis kait tuon nyt jollakin vasta-alkajallakin leikkaavan että se on todella ärsyttävää. Viimestään silloin kuin omille silmille pitkät välähtää ja saa 2min sen jälkeen tietä ehtiä. Opittua pitää osata soveltaa! Mitä siitäkin tulisi jos kaikki tehtäisiin suoraan kirjoista...

Itse kans ruukaan väläytellä pitkiä autokoulu-tyyliin mikäli vastaantuleva ei tajua ajoissa vaihdella pois pitkiänsä. Se riippuu sitten päivästä, ja kummalla jalalla on vuoteesta noussu, että miten aikasin. ;) Pitäisiköhän vielä v**tuillessaan laittaa xenonit nuihin halogeeni-umpioihin... Mutta siitäkös se loputon kierre sitten alkaisikin. :D

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 23.1.2009 10:42

Tämä muakin ihmetyttää autokoulussa, valojen vaihto keulojen kohdatessa. AINA siinä vaiheessa välähtää silmät valkoisiksi ja vittuakaan et näe.


Outoa, tuo ei ole koskaan häirinnyt. Liekkö sitten niin lyhyt keula autossa tai sitten katson sinne eteen päin enkä sitä mikä merkki siinä vastaantulijan keulalla on. Tämän ilmiön vastakohta taas kummastuttaa useastikin.
Kun edes nähdään se vastaantulijan valonkajo siellä mutkasa niin heti lyhyille ja sitten kun itse ei heti seuraavassa sekunnissa heitä omia lyhyille niin valot lätkää vastaan (tosin, nou hätä, ei ne siltä matkalta häikäise, siis minua ;). Jos jostain voin olla ihan varma niin siitä että nuo oman kiesin pitkät ei missään tapauksessa voi häikäistä yli 250 metrin matkalle. Tässä männä viikolla tuli taas tällainen hätähousu vastaan ja laskeskelin siinä rauhakseltaan "satayks, satakaks...." ja kun ajoneuvot kohtasi niin oli tulossa "sataykstoista" eli lyhyet päälle noin 2*11*22 [oletus:ajoneuvojen nopeus 80 kmh] = ~450 metriä ennen kohtaamista. Väliin jäisi aika pitkä pätkä pimeää ja aikaa vaikka hirven siihen tepastella.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 23.1.2009 11:54

Eikös siis opasteta vaihtamaan lyhyille kun valokeilat kohtaa? Tuossa on se hassua kyllä, et esim. omilla bi-xenoneilla siihen jää kyllä melko pitkä pätkä pimeää, mutta vaihdankyllä ajoissa, koska tiedän et vastapuolella ei ole kivaa niitä katsella. Sen verrran kirkautta niillä onneksi saa. Normivaloilla kyllä voi ajaa yllättävänkin lähellepitkillä ilman, et silmissä näkyy tähtiä.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 23.1.2009 16:58

Autokoulussa opettivat että kattoa tien oikeaan reunaan ja lyödä pitkät päälle n. 5m vastaan tulevan keulasta. Ei häikäise jos valot suunnattu oikein

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.1.2009 18:16

Väliin jäisi aika pitkä pätkä pimeää ja aikaa vaikka hirven siihen tepastella.


Se on ihan sama märehtiikö se hirvi siellä pimeällä alueella vai hyppää eteen sen jälkeen kun vastaantulija on sinut sokaissu. Samallailla pelti rytisee. Oli se sitte hirvi tuulilasilla tai auto sielä ojanpohjalla väistön jäljiltä. Yleensäkkin tuo tienpäällä liikkuminen on melkosen riskialtista touhua jos alkaa kaikkia mahdollisuuksia ajattelemaan. Ei kannata yhteen hirveen takertua.

Pointtihan oli se että otetaan kuitenkin muut kanssaliikkujat valojen käytöllä huomioon.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 23.1.2009 22:23

sen jälkeen kun vastaantulija on sinut sokaissu


Ihan täysin en voi vannoa, ehkä niin on joskus voinut käydäkin mutta kahdenkymmenen vuoden ajalta (josta pääosa kantateillä, jossa kohdataan varsin lähekkäin) en nyt tähän hätään muista yhtään tapausta, että vastaantulijan valot olisi sokaisseet joko tapauksessa
a) Vaihdetaan liian myöhään lyhyille.
b) Vaihdetaan liian aikaisin pitkille.

a) Tapaukseen auttaa aina se että ei tuijota sinne vastustajan keulaan ja hieman kun omilla valoilla auttaa niin opponenttikin huomaa vaihtaa lyhyille.
b) Tänäänkin aamulla noin seitsemän aikaan (siis pimeässä) joku vastaantulija vaihtoi pitkät noin 5-8 metriä ennen silmämunia, mutta koska niiden katse oli suunnattu sinne oikealle vastaantulijan ohi en kokenut minkäänlaista sokaistumista.

Tuo "sokaistuminen" on sellainen ongelma josta oma autokoulun YberKomentaja sanoi että kyllä sä muutamassa vuodessa opit katsoon sinne minne oikeesti pitää nähdä (eli mitä siellä tiellä on), eikä sua enää kiinnosta mikä merkki siinä vastaantulijan nokalla on ;)

Joku tosin on selittänyt joskus, että silmässä saattaa olla ihan oikeasti fysiologinen ominaisuus joka aiheuttaa sen että pienikin hajavalo tuntuu tavattoman kirkkaalle.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 23.1.2009 22:41

Joku tosin on selittänyt joskus, että silmässä saattaa olla ihan oikeasti fysiologinen ominaisuus joka aiheuttaa sen että pienikin hajavalo tuntuu tavattoman kirkkaalle.

Itsellä on tuo ongelma. Näen hyvin pimeässä, mutta kirkas valo vie näön pitkäksi aikaa, joten kyllähän nuo sumarirunkkarit ja vastaavat ottaa päähän.

Moottoritiellä ohittajat, jotka ajavat heti ohituksen jälkeen keulan edestä ramppiin. Aikaa säästyy varmaan 0,2s.

Niin, ellei se edessä nysvääjä ole menossa myös rampista. Kyllä minä ohitan jos joku edessä hidastelee vaikka olisin kääntymässä hetken päästä. Se nysvääjä kun voi myös kääntyä ja sitten nysvätään taas.

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 23.1.2009 22:43

^^ Selitä sama juttu sen jälkeen kun ensin ajat 10h yössä, ja teet sitä vaikka pari kolme vuotta, jos oot samaa mieltä senkin jälkeen. Oot todellinen pöllö.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 24.1.2009 0:15

Aika paljon tulee pimeällä ajettua, tosin tuota kymmenen tunnin keskimääräistä yötä on täällä keskisen Suomen korkeudella vähän vaikea vuosikeskiarvoksi saada kun tuossa touko-heinäkuu välillä (ihan personal fiilis tosin) nuo ajovalot haittaa tosi vähän.
Ehkä näin pimeään aikaan viikkotasolla tulee noin 20-30 tuntia ja pääasiassa valaisemattomia tieosuuksia.

Eikä toi oma näkökään ole ihan pöllön tasolla (ulkonäkö tosin lähestyy, kun alkaa karvat korvista puskea).

Smistik
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja Smistik » 24.1.2009 19:56

Mulle ihan sama mitä muut on mieltä, mutta ei ne valot häikäise liikaa, jos ei tuijota suoraan valoihin sitä milloin vastaantulija ne valot lyhyille vaihtaa! Tottakai ne tuntuu kirkkailta, mutta taitaa ihmisiltä olla mennyt vaikeiden asioiden sietäminen ja kipukynnys todella matalalle nykyaikana, oli kyse mistä asiasta tahansa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.1.2009 22:10

Minulla sama homma kuin Babarilla. Kirkkaat valot häikäsee ja jos hetkenkin altistaa verkkokalvot kirkkaille valoille niin se on sitte pöllönä muutaman minuutin. Suoraan jos erehtyy katsomaan niin sokkona hiihdettävä muutama minuutti.


Tottakai ne tuntuu kirkkailta, mutta taitaa ihmisiltä olla mennyt vaikeiden asioiden sietäminen ja kipukynnys todella matalalle nykyaikana, oli kyse mistä asiasta tahansa.


Toista se oli silloin kun hevoskärryn nurkassa myrskylyhty kiikkui ja tuulella ei tahtonut tulta saada pidettyä yllä siinäkään. Vai miten se oli?

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 28.1.2009 20:57

Jotkut kuorma-autoilijat pistää vihaksi.

On tässä jokunen viikko kun kävin Oulussa päiväseltää pyörimässä, niin Utajärvi-Oulu välillä tuli vastaan n. 15 kuorma-/linja-autoa. Kolme näistä väisti sen verran sivulle, ettei lennä sohjot lasille, loput sitte oikein nappasivat siihe keskelle missä on eniten sohjoa.

Ei siinä paljoa auta ku just muutamaa metriä ennen ku tulee kohtaaminen niin kerkeä tehdä yhtään mitään kun alkaa lasille ropista kilo paskaa.

Jumalauta, jos täällä foorumilla on joitakin henkilöitä, jotka ajavat kuorma-autoa niin teettekö te sitten niin että kun vastaan tulee auto kuin auto, niin napataan niin että kuljettajan puolen renkaat menee keskellä tietä ja varmasti nakkaa kaiken sohjon vastaan tulevan päälle. Ja kun auto on mennyt ohi niin mennään taas kiltisti siihen ajouralle.

Tätä en halua yleistää kaikkia kuorma-autoilijoita kohtaan, kun kuitenkin osa on reiluja ja väistää ihan kunnolla, että lasille korkeintaan pari vesipisaraa saattaa lentää. Mutta osa on taas sitä ääripäätä että pistää niin vituttamaan ja mietityttämään että mitähän pahaa tuollekki oon tehny

Ohitus tilanteessa sama tilanne. Oli suoraa vaikka kuinka paljon tahansa ja edellä menee kuorma-auto. Lähtee ohittelee, niin jumalauta, eiköhän tämä kuski päätä ottaa vähä nokkiinsa ku alkaa kuppanen kakkos golffi ohittamaan, otetaan vaan rennosti ja reteesti vähä keskemmäs ja taas sohjo alkaa lentää joka renkaan alta ohittajan päälle. Näitä on nähty melko useasti ja omalle kohdalle on kans pari kertaa käyny niin.

Parhain tilanne kävi just Utajärvi-Muhos pätkällä, parisen sataa metriä ennen jo näin että tämä kuorma-auton kuljettaja ottaa siihen keskelle ja alkaa syytämään sitä perkeleen sohjoa sieltä. Melko hurjaltahan se näytti kun kauempaa katsoo kun edellä meni jokin passatti ja sohjosuihku suorastaan räjähti auton keulille ja kyljille. Omalla kohdalla onneks sain väistettyä sen verran P-paikan kautta että vain sivulasit meni sohjon peittoon. Siinä vaiheessa teki mieli tehä uukkari ja lähteä kuorma-auton perään ja ajaa sitä ohi ja tiputtaa vauhtia niin että ykkösellä kokoajan ja vähän liputella kaasua että pysyy liikkeella ja lopulta pätkiä kuskia naamalle. Ja syöttää sohjoa.

Kiitos ja anteeksi

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.1.2009 1:52

Pakko kysyä että oletkos ikinä itse ajanut kuorma-autolla sohjoisella tiellä?

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 29.1.2009 2:39

En oo ajanu, enkä varmaan tuu ikinä ajamaankaan kun en kuorma-autokorttia omista.

Ja JOS joskus ajaisinkin, niin yrittäisin välttää mahdollisimman paljon tuota sohjon nakkaamista vastaan tulevien päälle.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 29.1.2009 7:24

Ja JOS joskus ajaisinkin, niin yrittäisin välttää mahdollisimman paljon tuota sohjon nakkaamista vastaan tulevien päälle.


Tuli tuossa vaan mieleen, että onhan olemassa pieni mahdollisuus siihen "madon" luikertelemiseen siinä sohjoisella tiellä, olet vaan sattunut olemaan pahassa paikassa väärään aikaan. En tosin tiedä, mutta tuli vaan tämmönen mahdollisuus mieleen.

Olen itsekkin saanut monesti loskasuihkun lasiin ja ollut hetken sokkona, mutta en ole kertaakaan ajatellut, että se tehtiin tahallisesti... Tietysti vain minun mielipide

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 29.1.2009 8:12

1.Alinopeuden ajaminen
2.Kaksikaistasella vasemman kaistan turha käyttö
3.Hitaasti kääntyminen risteyksessä
4.Surkeat ryhmittäytymiset
5.Isompien autojen epäkunnioitus (pakettiautot,linja-autot ja rekat)
6.Vilkun käyttämättä jättäminen

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 29.1.2009 18:02

Ite ajelen päivittäin neliakselista kuorma-autoo. Speedvelvetin kommentti kertoo kyllä kirjoittajastaan aikalailla...Taitaa olla parempi vaan että ajelet jatkossakin ihan vaan sillä henkilöautolla.Tai itseasiassa,kaiken paras vaihtoehto sun olis varmaan siirtyä julkisen liikenteen käyttäjäks.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 29.1.2009 18:26

Olihan se ymmärrettävää että käsitätte väärin. :)

Pitääpä jatkossa ottaa videokamera kojelaudalle kuvaamaan niin ehkä tajuatte. Minä ainakin oon oppinu kattomaan että kun kuorma-auto tulee vastaan, niin ensin tullaan normaalisti ajouria pitkin, niin MIKSI just ennen muutamaa kymmentä metriä auton keula liikahtaa 10-20cm keskemmälle tietä ja alkaa sellainen sohjoryöppy lähestymään että pakko melkein lyödä liinat kiinni ja pyyhkijät nopeimmalle, että kohtaamistilanteessa ei tule aivan sokkona ajettua.

Ensilumen aikaan ku ajelin kotia kohti ja ylläri, että samalla osuudella tulee linja-auto vastaan, ajelin siinä ihan rauhassa ja kattoin että bussi tulee vastaan. Ainoastaan lumi vain pöllysi auton takana, mutta heti ku näki minun auton. Näki kyllä jo kauas että kohta on lumet lasilla ku koko bussi heilahti ku nakkas siihen sohjon päälle. sitte ku bussi meni ohi niin palasi kiltisti takasi urille.
Viimeksi muokannut Matti_H, 29.1.2009 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 29.1.2009 18:27

Ite ajelen päivittäin neliakselista kuorma-autoo. Speedvelvetin kommentti kertoo kyllä kirjoittajastaan aikalailla...Taitaa olla parempi vaan että ajelet jatkossakin ihan vaan sillä henkilöautolla.Tai itseasiassa,kaiken paras vaihtoehto sun olis varmaan siirtyä julkisen liikenteen käyttäjäks.

Parasta tosiaan siirtyä julkisen liikenteen käyttäjäksi ja jos pitää bussilla kulkea on parempi antaa matkahuollon hoitaa.

edit
joskus liikun yksivähempiakselisella
/edit

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.1.2009 22:24

Mitä omasta ajokokemuksesta (erittäin vähäinen kuitenkin, 100km/kk?) pystyn tuon kuorma-auton ajamisesta sanomaan niin vaikea se on ajaa jollain kantatiellä missä ei liiku pääsääntöisesti kuin henkilöautoja. Uriin ku ei satu sitten millään ja sen mukaan sitten vispaa eestaas. Tuollaisessa raskaassa vehkeessä myös huomaa heti höylänjäljet tiessä yms. Jos tienpuolen renkaat ajat siihen henkilöauton jättämään uraan niin ojanpuoli onkin jo penkkaa pölistelemässä. Eriasia jossain valtatiellä kuitenkin. Vaikka urat ne on sielläkin. Ja tuskin tuommoinen täyspitkä yhistelmäkään luotisuoraan menee. Välykset, renkaat, kuorma, jnejne mitkä vaikuttaa.

Ei muutakuin vettä lasille ja vinkkarit täysille pikkuhetki ennen kohtaamista niin siitä sillä selviää. :) Yhtä v*ttumaista kylläkin kuin tuo "pitkät silmille" mistä avauduinkin aikaisemmin.

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 29.1.2009 23:19

Mulle ihan sama mitä muut on mieltä, mutta ei ne valot häikäise liikaa, jos ei tuijota suoraan valoihin sitä milloin vastaantulija ne valot lyhyille vaihtaa! Tottakai ne tuntuu kirkkailta, mutta taitaa ihmisiltä olla mennyt vaikeiden asioiden sietäminen ja kipukynnys todella matalalle nykyaikana, oli kyse mistä asiasta tahansa.


Mulle autokoulussa opetettiin että, ne pitkät vaihdetaan silloin pois kun ite huomaa niiden häikäsevän sopivasti... Ja laitetaan ne takasin noin 50-100m ennen ohitusta... Ei ne häikäse jollei niitä tuijota. Ja vaikka pitkät häikäisevätkin, näet sä silti vähintään 50m pidemmälle oli miten oli!

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 29.1.2009 23:43

Mulle autokoulussa opetettiin että, ne pitkät vaihdetaan silloin pois kun ite huomaa niiden häikäsevän sopivasti... Ja laitetaan ne takasin noin 50-100m ennen ohitusta... Ei ne häikäse jollei niitä tuijota. Ja vaikka pitkät häikäisevätkin, näet sä silti vähintään 50m pidemmälle oli miten oli!


Käy kokeileen auton kanssa, missä on lisävalot. Tai samahan se olisi kokeilla mitä näkyy kun rekka iskee 50-100m päässä majakkaan valot ja kerro sit että näkeekö sitä paremmin.

Voi olla että joutuu pikkasen siristeleen...

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 30.1.2009 0:31

Liikenneturvan ohje valojen käytöstä. Ja muistetaan käyttää heijastinta.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 30.1.2009 7:37

2. Vähennä nopeutta ja vaihda lähivaloille vasta kun valokiilat kohtaavat


kuinka moni autoilijoista oikeasti hiljentää tuossa tilanteessa, vaikka niin on varmaankin aika monelle opetettu autokoulussa? itse ei tule hiljennettyä kun siinä tapauksessa että tie on huomattavan kapea

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.1.2009 14:02

Mulle autokoulussa opetettiin että, ne pitkät vaihdetaan silloin pois kun ite huomaa niiden häikäsevän sopivasti... Ja laitetaan ne takasin noin 50-100m ennen ohitusta... Ei ne häikäse jollei niitä tuijota. Ja vaikka pitkät häikäisevätkin, näet sä silti vähintään 50m pidemmälle oli miten oli!


Ai jopa 100m ennen?!! Ei hyvää päivää perkele! Järjenkäyttö sallittua vaikka kirjoissa lukis mitä! Lähdetään kokeilee häikäiseekö? Voit tulla pian toisiin aatoksiin tuon vaihdon kanssa.

Mitähä ne vielä keksii sinne opetukseen. Kohta varmaan ohitustilanteessakin pitkät pitää lyödä 100m ohitettavan perässä päälle ettei nyt varmasti jää pimeitä kohtia tiehen, ja pääse jotku rusakot yllättää. Sama se mitä se edellämenijä joutuu kärsimään. Pääasia että itse näkee. Niinkö?!

Ajatelkaa ihmiset omaa napaa pitemmälle...

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 30.1.2009 14:34

Suositeltava matka olisi juuri se 50m. Perusteluina oli että lähivaloilla näkee noin 25m, sen jälkeen ei näe ihmistä vaikka millaisia jumppa liikkeitä tekisikin... Eli jos omat näyttää 25m ja vastaantulijan 25m niin se on 50m eikä sen auton jälkeen näe mitään... Siinä kohdassa kannattaa ruveta jo vaihtamaan pitkille... pitkillä näkee jo 80m eli vaikka vastaantulija laittaa pitkät samaan aikaan, näet silti yli 50m pidemmälle...

Teoriaa saa toki aina soveltaa käytännössä...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 30.1.2009 15:08

Valojakin on kaikenlaisia. Omillani näkee ainakin todella paljon pidemmälle kuin nuo 25/80m.

arse
-
Viestit: 54
Liittynyt: 9.6.2008 11:33

ViestiKirjoittaja arse » 30.1.2009 16:27

Ja laitetaan ne takasin noin 50-100m ennen ohitusta

Suositeltava matka olisi juuri se 50m. Perusteluina oli että lähivaloilla näkee noin 25m, sen jälkeen ei näe ihmistä vaikka millaisia jumppa liikkeitä tekisikin... Eli jos omat näyttää 25m ja vastaantulijan 25m niin se on 50m eikä sen auton jälkeen näe mitään... Siinä kohdassa kannattaa ruveta jo vaihtamaan pitkille... pitkillä näkee jo 80m eli vaikka vastaantulija laittaa pitkät samaan aikaan, näet silti yli 50m pidemmälle...


Tällä perustelulla siis valokeilat kohtaavat n. 50m ennen autojen kohtaamista, ja takaisin pitkille voisi vaihtaa jopa 100m ennen kohtaamista, eli 50m ennen kuin lyhyet valot edes valaisevat autojen välissä olevat tieosuuden.... tämähän on fiksua! Olisin halunnut olla tässä opetuksessa mukana ja nähdä käytännöt todisteetkin tueksi.

Mitähän autoa/ valoja oli käytetty perusteluna että lähivalot riittää vain 25m asti...
Aken ohjeiden mukaan lähivalojen suuntaus olisi 1%-1,5% alaspäin. Jos laskee valojen olevan minimikorkeudella, eli 50 cm, niin 1,5% laskulla valoa pitäisi riittää vielä n. 33m päässä, ja 1% laskulla vielä 50m päässä.

Itse en ainakaan näe yhtään vastaantulevaa autoa pidemmälle jos se tulee 50m ennen kohtaamista pitkillä vastaan, kyllä ne valot niin paljon häiritsee.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 30.1.2009 16:31

lumi.

Syy!

Thorgen
-
Viestit: 206
Liittynyt: 5.4.2004 7:57

ViestiKirjoittaja Thorgen » 2.2.2009 11:32

Venttiilitkö ne männän päällä siellä kellottaa? :)

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 3.2.2009 12:28

Olen jo varmaan valittanut vilkuttomista autoilijoista, joten en nyt paasaa niistä, vaan perässä roikkumisesta. Illalla töistä tullessani valitsin vilkkaan maantien sijasta rauhallisen pikkutien, jotta voin ajaa hitaammin vanteissa olevan jään takia. Perään saapui roikkumaan auto, joka ei ohittanut vaikka ohituspaikkoja oli jatkuvasti ja tarjosin tietä. Siinä se sitten tyhjällä tiellä roikkui perässä kun ajelin kuuttakymppiä 80 km/h -alueella.

Turvavälin pitäminen ei pidennä matka-aikaa yhtään, vaan sen sijaan luo turvallisemman ajon kaikille osapuolille ja lisää liikenteen joustavuutta. Että terveisiä vaan sille Avensis-kuskille, en tykkää ajotavastasi.

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 3.2.2009 12:43

7.Kiihdytyskaistan käyttö,jos se on nimeltään kiihdytyskaista niin minkä helvetin takia ennen kiihdytyskaistan alkua pitää pysähtyä ja odottaa niin kauan,että n.1000 autoa ehtii mennä ohi.Ja jos ei kuitenkaan sitte pysähdytä siihen ni vilkku on oikeelle,minkä takia sitä oikeelle pitää näyttää? Ojaanko siinä ollaan kääntymässä? Tai sitten kiihdytetään 40 kilometriin tunnissa ja pysähdytään sitten vasta kiihdytyskaistan toiseen päähän kun kukaan ei ole satasen lätkällä antanutkaa tilaa,jostain syystä.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 3.2.2009 12:56

^ Vaikka tulet "oikealta". Kerpele...
(näin Kuopiossa, tätykkä lähes veteli tuttua käsilaukulla kun tämä kysyi miksi tätykkä tunki niin päättäväisesti sinne moottoritielle. Kas kun hän tuli oikealta, eikä märkäkorva tätä ymmärtänyt)

Volkkarimiäs-84
-
Viestit: 161
Liittynyt: 2.7.2005 17:17

ViestiKirjoittaja Volkkarimiäs-84 » 3.2.2009 18:41

Turvavälin pitäminen ei pidennä matka-aikaa yhtään, vaan sen sijaan luo turvallisemman ajon kaikille osapuolille ja lisää liikenteen joustavuutta


Olen samaa mieltä NJon kanssa. Usein vaan tahtoo vaan käydä niin, että jos pitää sellasta sopivaa turvaväliä (esim. motarilla ajassa laskettuna n.2 s) siihen tulee vähintäänkin pari penaria väliin ja lahjaksi vielä kilo paskaa tuulilasille. Kiitos ja anteeksi avautumisesta...=)

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 4.2.2009 0:23

No jos ruvetaan oikein tieliikennelakia nuolemaan, niin henkilö joka tulee ramppia pitkin alas moottoritielle ja jos tielle ei mahdu, niin silloin jäädään odottamaan kiltisti sinne kiihdytyskaistalle, koska siellä on kolmio. Eiiköö?

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 4.2.2009 7:41

Jos tuut 100-alueella rampilta 100km/h sulle annetaan todennäkösesti tilaa.Jos tulet 40km/h,kukaan ei anna tilaa.Tottahan se on,että jos on kolmio niin väistää pitää,mutta kyllä sen kiihdytyskaistan tarkotus on kiihdyttää liikenteen nopeuteen.Ramppi jonka voimasta jaksoin avautua ei sisällä kolmiota.

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 4.2.2009 7:42

Jos tuut 100-alueella rampilta 100km/h sulle annetaan todennäkösesti tilaa.Jos tulet 40km/h,kukaan ei anna tilaa.Tottahan se on,että jos on kolmio niin väistää pitää,mutta kyllä sen kiihdytyskaistan tarkotus on kiihdyttää liikenteen nopeuteen.Ramppi jonka voimasta jaksoin avautua ei sisällä kolmiota.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.2.2009 9:00

Jos siinä rampissa ei ole kolmiota ja ramppi yhtyy suoraan jatkavaan kaistaan, silloinhan kyse on tasa-arvoisesta risteyksestä ja rampilta (oikealta) tulevalla on etuajo-oikeus.
Näitä tiesuunnittelun kukkasia kuulemma Suomessa on muutama ja kiivasta keskustelua asiasta on käyty mm. TMNetin palstoilla.

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 4.2.2009 12:31

Mutta kaikesta huolimatta(oli kolmio tai ei),mielestäni rampilla vois silti kiihdyttää liikenteen nopeuteen.Huomattavasti sujuvampaa olisi kuin se,että kiihdytetään miten sattuu.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 4.2.2009 13:25

Missäs tommosia ramppeja on?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.2.2009 13:49

Olisiko Hämeenlinnanväylältä Kehä1:lle tultaessa? Näyttäisi ainakin, että ennen ramppia on neljä kaistaa ja senkin jälkeen. Vai onko rampilta tulijoille oma kaistansa?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.2.2009 14:12

^Tuossahan se oikeanpuoleinen kaista ennen ramppia on bussikaista (muistaakseni) joka loppuu just ennen sitä ramppia tuohon pysäkkiin. Näkyyhän se ihan selkeästi kun tarkkkailee sulkuviivaa (vai mikä piru tuo nyt onkaan tuo valkoinen yhteinäinen viiva) ja katkoviivoja Näin ollen rampilta tulijoille on oma kaistansa. Sitä oikeaa reunaa ei suinkaan saa pörpötellä suoraan "pientareen" läpi sinne rampilta tulijoiden kaistalle

parantala
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.1.2009 7:49

ViestiKirjoittaja parantala » 4.2.2009 14:30

Kyllähän pahimpia on perseessä roikkujat ja aivottomat sumareiden käyttäjät. Etusumarit saisi lailla kieltää joka autosta.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 15.2.2009 3:54

ei liity varsinaisesti liikenteeseen, mutta kun pitkästä aikaa uskaltautui "yöklubiin", niin naapurihan se alkoi vituttamaan.. Ei usko että varattu mies kyseessä, ja pahemman asiasta tekee se, että hommasi numeropalvelusta numeron.. Ei uskonut vaikka ihan suoraan sanoi "oon kyllä varattu, painu vittuun siitä"... ei muuten mitään, mutta kyseessä on jonkin sortin (liekö hannibalin käyttämä?) sotanorsu, perkele. Vaimokkeelle on taas selittämistä tässäkin :[

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.2.2009 9:56

No prkl, pitkästä aikaa sitten itseäkin alkoi vituttamaan tuolla liikenteessä. Prkleen bussikuskit, joo pitäähän niitä väistää kun pysäkiltä työntyvät, mutta kun sieltä tullaan niin että se vilkku lyödään päälle silloin kun ollaan jo tulossa....
Eilen illalla yritti muuan kusipää kuski taas tulla päälle. Olin jo siinä takarenkaiden kohdalla tulossa niin silloin siitä lähdetään liikkeelle ja lyödään sitten se vilkku vasta päälle. Suht liukasta joten en saanut pysäytettyäkään heti, ja edessä alkoi vielä liikenteenjakaja. No sain sitten vedettyä puolittain siihen jakajan päälle ja onneksi vauhtia oli sen verran vähän (olisko toi 40 aluetta enkä edes jostain syystä ylinopeutta ajanut) ja lunta jakajan edessä, että ei kuskin etuvanne tainnut kärsiä sen kummemmin vaikka vähän kopsahtikin kovasti.
Sen verran vitutti että ihan pakko oli seuraavan pysäkin kohdalla vetää siihen bussin eteen viistottain riikkarin säestämänä ja nostaa kattoluukusta molemmat sentterit ylös.
Hetken kävi jo mielessä, että käyn sitä kuskia "jututtamassa", mutta jollain tapaa hillitsin itseni.
Ei ehkä niin fiksua käytöstä itseltäni, mutta pääsi vähän kiehahtamaan...
Kyllähän niitä busseja pitää toki väistää, mutta jotain rajaa oltava siihen miten nekin sieltä pysäkiltä saa tulla... Varmaankin minut tuosta olisi tuomittu rikolliseksi jos olisi osuttu. Bussithan saa vittu ajella niin päättömästi kuin vaan haluaa...
Viimeksi muokannut Eemeli, 22.2.2009 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 22.2.2009 13:23

Jotkut tosiaan käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen niille annettuja oikeuksia, vaikka se maalaisjärjen mukaan olisi kuinka älytöntä tahansa. Myös jotkut suojatiellä kävelijät kuuluvat tähän porukkaan. Onhan niillä oikeus tulla siihen tielle ja autoilijan kuuluu väistää, mutta jos sinne kävellään nokka pystyssä katsomatta yhtään sivuille, niin joskus taatusti kolahtaa kun ei se auto nyt pysähtynytkään. Siinä paareilla on ikävä olla oikeassa...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.2.2009 13:52

Joo, tosiaan vähän sama homma noiden jalankulkijoiden kanssa. Mua ainakin opetettiin pienenä katsomaan ennen suojatietä molempiin suuntiin parikin kertaa ennen kun sinne suojatielle lampsitaan ja jos autoja tulee niin ei mennä sinne. Nykyään tuntuu että ihmisille on opetettu/ihmiset opettaa muksuilleen että kyllä autot pysähtyy, koska niiden kuuluu väistää kevyttäliikennettä. Sinne vaan, se on autoilijan vika jos päälle tulee... Varmaan lohduttaa pirusti hautajaisissa, että se oli sen autoilijan vika joka ei väistänytkään....
Maalaisjärki, sepä se tosiaan olisi aika mainio liikenneturvallisuuden parantaja, mutta kaipa se on turha sitä odottaa mm. bussikuskeilta ja kevyeltä liikenteeltä.

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 22.2.2009 14:11

Itse tottakai huomioit taajamassa kun bussi on pysäkillä että se saattaa jossain kohtaa lähtee liikkeelle, joten etukäteen pudotat vauhtia. Kun valitettavasti kaikki bussikuskit eivät ole rautaisia ammattilaisia vilkun käytön suhteen.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.2.2009 14:49

Pakkohan ne on huomioida koska niistä kun ei ihan oikeasti tiedä millon ne sieltä eteen tulee. Esim. eilen kyllä huomasin että siinä on bussi pysäkillä, ja vauhtia ei tosiaan ollut paljoakaan. Siinä vaiheessa vaan kun ollaan jo takarenkaiden kohdalla menossa ei auta vaikka sitä vauhtia ei paljoa olekaan. Muuten tuossa ei mitään ongelmaa varsinaisesti olisi ollut, mutta kun se liikenteeenjakaja sattui alkamaan siinä joten eipä ollut oikein tilaa väistääkään. Tai oli, mutta sitten mentiin jo jakajan päälle. Sitä vaan en ymmärrä miksi vitussa senkin kuskin piti tunkea mut sinne jakajalle vaikka varmaan näki peileistä että mä en siitä välistä pääse minnekään.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 22.2.2009 15:49

Tahallaan tekevät osa täällä päin ainakin. on niin helvetin monesti katsonut sen peilistä sitä kuskia kun se virne kasvoillaan änkee kaistalle vaikka itse olet jo puoles matkas bussia.
se ettei muka näkis mua on valetta, nään sen äijjän peilin kautta niin se vittu näkee mut.
täällä päin jos nään busseja pysäkillä niin vedän parkkiin ja ootan että ne menee, muuten saa ostaa peltiä.
järjettömiä läskimahoja ne saatana on! vaikka saa tulla tielle niin päälleajooikeutta ei ole kellään!
vaimollekin opetin heti että anna niitten mennä ettei jouduta heti ostamaan uutta autoa niitten toilailuiden takia.

te jotka ajatte bussia niin miettikää nyt perkele vähäsen edes! vittu jos aikataulut on liian tiukat sanokaa niistä tekijälle! tai vaihtakaa alaa ennemmin. mutta ei se oikeuta että siellä saatana kytätään het milloin sais paukastua pellit pois joltain.
Naiskuskit ovat osanneet sentään olla kiilaamatta, miehillä tuntuu se paska olevan runnottu liian syvään päähän.
en yleistä mutta täällä päin tuommoista on ja paljon.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 22.2.2009 16:05

Autokoulussa opetettiin, että jos bussi on pysäkillä, niin takaa tuleva joutuu väistämään, mikäli nopeusrajoitus alueella on max. 60kmh. Kun bussin kuljettaja iskee vilkun, ilmoittaakseen takaa tuleville (ylläri, että se tekee just silloin kun itse on takarenkaan kohdalla) ei auta, kuin pysähtyä tai lyödä tohveli lattiaan. Jos se kolari tulee kun ei ole älynny väistää, niin vika taitaa löytyä ratin ja penkin välistä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 22.2.2009 16:08

Joo, niin on. Mutta ei se nyt niin toimi että olet itse jo takapyörän kohdalla, bussi lähtee liikkeelle ja sitten vasta laittaa vilkun.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 22.2.2009 16:19

Jarruttelee sitten. ;)

Mysiini
-
Viestit: 11
Liittynyt: 14.7.2007 22:14

ViestiKirjoittaja Mysiini » 22.2.2009 17:06

Ei siinä mitään jos bussi seisoo pysäkillä, sillloin on eteen työntyvään möhkäleeseen vielä aika helppo varautua.

Asia on toinen, jos risteyksessä on bussi oikealla vieressäsi matkalla kohti risteyksen jälkeen olevaa pysäkkiä, johon bussikaista päättyy. Siinä pitäisi sitten pystyä näkemään bussin läpi rupeaako bussikuski risteyksessä vilkuttamaan pysäkille vai koukkaako bussi pysäkin kohdalla samalla vauhdilla vasemmalle pysähtymättä ollenkaan pysäkille.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 22.2.2009 19:41

Autokoulussa opetettiin, että jos bussi on pysäkillä, niin takaa tuleva joutuu väistämään, mikäli nopeusrajoitus alueella on max. 60kmh.


Niin, takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus mutta ei sillä bussikuskilla mitään päälleajo-oikeutta ole. Varsinkaan ilman vilkkua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.2.2009 19:44

Autokoulussa opetettiin, että jos bussi on pysäkillä, niin takaa tuleva joutuu väistämään, mikäli nopeusrajoitus alueella on max. 60kmh. Kun bussin kuljettaja iskee vilkun, ilmoittaakseen takaa tuleville (ylläri, että se tekee just silloin kun itse on takarenkaan kohdalla) ei auta, kuin pysähtyä tai lyödä tohveli lattiaan. Jos se kolari tulee kun ei ole älynny väistää, niin vika taitaa löytyä ratin ja penkin välistä.
Ei se homma ihan noin mene, bussi saa lähteä pysäkiltä jos pystyy sen tekemään muuta liikennettä vaarantamatta ja tietty vilkulla pitää osoittaa mitä aikoo tehdä. Ei bussilla ole mitään oikeutta lähteä kiilaamaan viereen ehtinyttä henkilöautoa, valitettavasti osa kuskeista ja näemmä muistakin autoilijoista tuntuu noin olettavan. Tieliikennelaki sanoo:

22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

Volkkarimiäs-84
-
Viestit: 161
Liittynyt: 2.7.2005 17:17

ViestiKirjoittaja Volkkarimiäs-84 » 22.2.2009 20:12

Ajelin tänään Hki-Koria-Hki-väliä seiska- ja kutostiellä ja ihmettelen, miten ihmiset viittii ajella toinen puolivalo pimeenä. Ihan omaa turvallisuutta ajatellen luulisi, että polttimot vaihdettaisiin silloin kun niitä palaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 22.2.2009 20:34

Siinähän on vaan sekin puoli, että mistäs ihmeestä me tiedetään milloin se vastaantulijan polttimo on palanut. Tuskin kukaan tuolla tien päällä vetää autoa tien sivuun, kun polttimo kärähtää. Itseasiassa aika moni ei edes sitä huomaa. Ja lisäksi moni autoilija ei edes osaa sitä polttimoa itse vaihtaa, joten pakko sen ajella matka loppuun asti ja pahimmoilleen vielä pari päivää sen jälkeenkin ennen kun ehtii viedä auton huoltoon tai muualle missä se polttimo vaihdetaan.
Toki on varmaan niitäkin mitkä eivät vaan sitä viitsi vaihtaa. Mutta veikkaan että hyvin pieni osa on kuitenkin näitä sankareita.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 22.2.2009 20:42

Itse tottakai huomioit taajamassa kun bussi on pysäkillä että se saattaa jossain kohtaa lähtee liikkeelle, joten etukäteen pudotat vauhtia. Kun valitettavasti kaikki bussikuskit eivät ole rautaisia ammattilaisia vilkun käytön suhteen.


Ei se bussi saa silti tulla sieltä pysäkiltä vaarantaen muuta liikennettä. - Etenkään ilman vilkkua. Täällä mansessa bussikuskit tuntuu osaavan säännöt esimerkillisesti, en muista yhtä ainoata kertaa jolloin olisi meinannut kolista..

Porissa mieleen tulee nopeesti pari-kolmekin kertaa jossa dösä tullut eteen.

Ajelin tänään Hki-Koria-Hki-väliä seiska- ja kutostiellä ja ihmettelen, miten ihmiset viittii ajella toinen puolivalo pimeenä. Ihan omaa turvallisuutta ajatellen luulisi, että polttimot vaihdettaisiin silloin kun niitä palaa.


Samaa kummastelin itsekin kun Periferiasta ajelin tänne Mansesteriin aamupäivällä.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 22.2.2009 22:55

No sitten ei oo autokoulunopettaja oikein perillä näistä lakiasioista.

Kerto koko luokalle, että jos näkyy bussi edessä ja vilkku, että on tulossa tielle niin väistetään. Ihan sama onko kohdalla, takana tai vaikka liikennetolpassa.

Tuosta polttimoasiasta. Eemelin kommenttiin yhdyn.

Se polttimo on voinut palaa esim juuri ennen kuin tulee vastaan, tai sitten toinen ääripää joka ei osaa vaihtaa polttimoita tai sitten ei tule vaihdettua ennenkuin tulee sanomista.

Kerrankin Ouluun ajelin ja lähtiessä tarkastin valot kun iskin jo auton käyntiin vähä aikasemmin ja valot palo normaalisti.

Pääsin perille niin kaveri sano että sulla on toinen valo pimeenä. Ei oo tietoa missä meni eikä voikkaan olla tietoa, mutta H4 polttimon kotelot ei paljoa tilaa vie hanskalokerossa, niin siellä on aina parit uudet polttimot mukana. Ei tehdä asioista niin hankalia, ihmiset.

Thorgen
-
Viestit: 206
Liittynyt: 5.4.2004 7:57

ViestiKirjoittaja Thorgen » 23.2.2009 9:35

Aikoinaan kun bussilla tuli kuljettua, niin lähinnä vitutti se kun kuskit eivät uskaltaneet lähtä pysäkiltä liikenteen sekaan vaan joskus päästivät pitkänkin jonon. Asia menee jouhevasti jos laittavat vaan vilkun vasemmalle ja alkavat hiljaa valuttamaan takaisin liikenteen sekaan. Tuo vain pahentaa asiaa että kaikilla kuljettajilla on oma rytmi. Osa odottaa ettei taustapeilissä näy ketään, osa vetää vilkutta lapikka lattiassa sekaan. Jos kaikki toimisivat samoin, olisi se autoilijoillekin helpompaa ennakoida.

Volkkarimiäs-84
-
Viestit: 161
Liittynyt: 2.7.2005 17:17

ViestiKirjoittaja Volkkarimiäs-84 » 23.2.2009 17:55

^^ No niin, ei olis taas pitäny avata kirjallista sana-arkkuaan tuosta polttimoasiasta. Asioista ei todellakaan tartte tehdä liian vaikeita, mutta lähinnä jäi ihmetyttämään se, että matka oli kuitenkin suht lyhyt (=reilut 100 km) ja näitä valovikaisia autoja tuli vastaan siihen verrattuna suhteellisen paljon. Jospa sovitaan sitten niin, että kaikilla niillä valovikaisilla oli palanut lamppu viimeisen parin päivän sisällä ja eivät sitten kyenneet vaihtamaan sitä aikaisemmin?

edit: yksi "sitten"-sana otettu välistä pois.
Viimeksi muokannut Volkkarimiäs-84, 23.2.2009 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 23.2.2009 18:53

Jiisimula,Tampereella on bussikuskit oppinu jotai,ei tule enää eteen niinku aikoinaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.2.2009 10:02

Joensuussa bussin vilkku syttyy suurin piirtein samalla hetkellä kun auto lähtee pysäkiltä. Itse hiljennän omaa vauhtiani aina, kun bussi seisoo pysäkillä (ellei se ole juuri sinne pysähtymässä), jotta varmasti ehdin antaa tietä. Saattaisin olla hyvin heikoilla, jos aletaan kolaria raastuvassa vääntämään, ja että näyttikö bussi vilkkua vai ei.

Nykyiset polttimot ovat sen verran tasaista ja laadukasta tavaraa, että jos noudatetaan suositeltua polttimon määräaikaisvaihtoa vuoden välein, ei koskaan tarvitse ajaa sammunein lyhdyin.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.2.2009 10:11

No jos tosiaan vuoden välein polttimot vaihtaa niin ei kyllä juuri koskaan tarvitse sammunein lyhdyin ajaa, se on kyllä totta.
Mutta kuinkas moni tältä forumilta vaihtaa polttimot vuoden välein?
Itse ainakin tunnustan että en vaihda. Vaihdan ne sitten kun ne palaa. On mulla hanskalokerossa varapolttimokin mutta en mä sitä jaksa alkaa heti vaihtamaan, jos jossain tuolla tien päällä lamppu kärähtää. Vaihdan sit kun sopiva paikka tulee.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.2.2009 10:18

Mutta kuinkas moni tältä forumilta vaihtaa polttimot vuoden välein?


Vaihdan vuoden välein. - Myös siitä syystä, että polttimo heikentää valotehoaan ajan saatossa varsin hyvin.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.2.2009 10:34

Heh, niinhän ne tekee, vaan mulla tuossa Corradossa on niin järjettömän huonot valot että tehon häviämistäkään ei edes huomaa. Perinteiset taskulamput taitaa valaista paremmin kun noi valot :D
En ole kyllä missään autossa noin paskoja valoja huomannut olevan. Vaihdoin juuri tuon himmenemisen uskossa uudet (ja prkl kalliit) polttimot, vaan ei mitään vaikutusta. Samanlaiset taskulamput ne edelleen on siellä keulalla.
Seuraavaksi pitäs varmaan releyttää ne tai hommata xenonit sinne.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.2.2009 10:41

Ääni Xenoneille. Mulla oli edellisessä 80:ssä Xenonit, H4 "bi-xenon" ja H1 Xenon, ai että kun noilla näki. Enkä usko että hirmuna muitakaan ahdisti, valojen vilauttelijoita oli todella harvassa jne. - Ja tulipa joskus itsekin tehtyä testi että tulee vastaantulevana..

Pitäs kanssa saada toimeksi laittaa Xenonit noihin V8 umpioihin, tossa tosin selkeesti paremmat valot muutenkin joten ei niin hullua tarvetta ole ollut.

Hyvillä valoilla on hemmetisti kivempi ajaa, huonoilla normivaloilla melkein tulee itku kun ajelet tuolla märillä teillä. - Noissa tilanteissa ei autoilijalla ole mitään mahdollisuutta huomata esimerkiksi jalankulkijaa tai muuta ylläriä.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.2.2009 12:05

Vaihdan vuoden välein. - Myös siitä syystä, että polttimo heikentää valotehoaan ajan saatossa varsin hyvin.

en ole ikinä vaihtanut, enkä vaihdakaan ennenkuin palaa.
Tuota syvästi ihmettelen etteikö ihmiset huomaa kun parkkipaikalta lähtee, tai valot osoittaa talon seinään ettei näy kahdesta tuikusta palloa siinä ja ei huomata sitä.
kerran olen ajanut valot pimeänä helsinkiin keskisuomesta kun 100/90w polttimot poltti sulakkeen. tällöin sulake paloi hienosti viistottain poikki jolloin katselus kerralla pimeässä näytti ihan ehjältä.
no onneksi aamu sarasti ja pääsin hesaa, sieltä illalla pois lähtiessä sitten viimein löysin palaneen sulakkeen.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 24.2.2009 16:06

Heh, niinhän ne tekee, vaan mulla tuossa Corradossa on niin järjettömän huonot valot että tehon häviämistäkään ei edes huomaa. Perinteiset taskulamput taitaa valaista paremmin kun noi valot :D


Corradoon kannattaa aina tehdä releistys valoille, ne alkuperäiset valopiuhat pudottavat jännitettä 3-4 V! Tuo jännitealenema pudottaa tehot liki puoleen, muutoksen myötä teho onkin jo ihan ok, ei loistava, mutta normaali. Lisäksi releistetyt piuhat kestää isommat (siis laittomat) lamputkin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.2.2009 20:21

Nykyiset polttimot ovat sen verran tasaista ja laadukasta tavaraa, että jos noudatetaan suositeltua polttimon määräaikaisvaihtoa vuoden välein, ei koskaan tarvitse ajaa sammunein lyhdyin.
Toi on aika pitkälti kiinni polttimosta, latausjännitteestä ja ennen kaikkea ajomäärästä. Enpä muista, että yksikään polttimo olisi vuotta kestänyt niin nykyisessä kuin edellisessäkään autossa.

E: Vaikka vuoden kestäisikin, niin vuoden jälkeen polttimo on jo niin himmeä että sen saa heittää menemään. Jos ette usko, niin verratkaa uutta ja vuoden vanhaa vierekkäin.
Viimeksi muokannut SS, 25.2.2009 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 24.2.2009 20:58

Mutta kuinkas moni tältä forumilta vaihtaa polttimot vuoden välein?


Sitä mukaa vaihdan kun polttimoita menee. Kestää se vuoden tai ei

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 24.2.2009 21:04

Mitäs järkee niitä on ees vaihtaa ennen ku niitä palaa?

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 24.2.2009 21:40

Jotkut on vaan niin ranttuja. Jos valoteho huononee uudesta 0,5% niin ostetaan uus polttimo ja sitten valitetaan että maksaa niin perkeleesti

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 24.2.2009 21:42

Hommatkaa pojjaat kseenonit ni ei katoile tehot sillä lailla.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.2.2009 22:51

^eikös xenoneissa vähäne nimenomaan suhteellinen valoteho nopeimmin?

Volkkarimiäs-84
-
Viestit: 161
Liittynyt: 2.7.2005 17:17

ViestiKirjoittaja Volkkarimiäs-84 » 26.2.2009 20:00


Mutta kuinkas moni tältä forumilta vaihtaa polttimot vuoden välein?



Sitten vaihdellaan, kun lamppuja palaa.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 26.2.2009 20:26

minä vaihdan polttimot esim. ajovaloihin siten, että vaikka vaan toisesta palaa lähi/kaukolanka niiin vaihdan molemmille puolille uudet polttimot. sama pätee myös parkkeihin ja muihinkin valoihin, eli aina pareittain. koska kohta palaa se toinenkin polttimo myötätunnosta jos sen yksinään jättää tuikkimaan

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 26.2.2009 20:30

Yhet polttimotko vituttaa liikenteessä? Se vituttaa,että nopeusrajotuksia tiputellaan,kameratolppia rakennellaan vaikkei niistä käytännön hyötyä olekkaa.Tampereen Keskustan nopeusrajotuksen tiputus 30km/h on sinänsä ainoita järkeviä tiputuksia,ajan siinä itse kuitenkin sen 20km/h,ilman että hampaat tippuu suusta.Jatkossa siis 10km/h.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 9.3.2009 20:57

Treen nysse kokeili rohkeasti vilkun tehoa isompaansa vastaan; Kyllä alamäkeen lasketteleva täyteenlastattu perävaunullinen tukkiautokin näköjään hidastuu tarvittaessa varsin tehokkaasti. Itteä kyllä pelotti siellä nyssen kyydissä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.3.2009 22:03

Paikka:
Valtatie jossa 80km/h rajoitus, risteys vasemmalle. Samaan kohtaan on tehty oikealle levitys, jota kautta vasemmalle kääntyjän sopii ohittamaan oikealta. Tilaa on ihan reilusti sivusuunnassa, varsinkin henkilöautolle.
Tilanne:
Jonon kärjessä rekka pysähtyneenä vilkku päällä vasemmalle, vastaan tulee autoja. Rekan perässä 3 henkilöautoa, jonon takimmaisella myös vilkku vasemmalle.
Johtopäätös:
Rekka ja 3 henkilöautoa kääntymässä vasemmalle --> Minä ja Volvokuski edelläni koukkaamme jonosta oikealta ohi kun tilaa on ja vasemmalle kääntyvien jono seisoo.
Lopputulos:
Rekka ja jonon takimmainen henkilöauto kääntymässä vasemmalle kahden jatkaessa suoraan. Kiva kun tuon huomaa siinä vaiheessa kun on itse sillä oikealle tehdyllä levennyksellä ja rekka on juuri ehtinyt kääntyä vapauttaen tien edessään.

Volvo ehti ohittaa kaikki ja minä yhden suoraan ajaneen oikealta. Onneksi jonoon pysähtäneet tajusivat joustaa sen verran ettei vakavaa vaaratilannetta syntynyt. Jos tossa kohtaa olisi tössähtänyt, niin arvatkaapa vaan kuka olisi ollut syyllinen. Ei ainakaan ne kaksi rekan perään pysähtynyttä prkl...

jonPPa89
-
Viestit: 67
Liittynyt: 4.8.2008 19:23

ViestiKirjoittaja jonPPa89 » 9.3.2009 23:51

se että jotkut prkl ajelee tuolla 80-100km/H alueella n.30-40km/h mutkaisilla teillä.se on kiva yllätys kun joku on perkele rahotusyhtiön volovolla perä eellä 90¤ mutkas kun ite työnnät siihen sen 80.

mvee
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.1.2007 16:55

ViestiKirjoittaja mvee » 10.3.2009 0:08

Eniten riepoo se että zenon valoja asennetaan kaikenlaisiin umpiohin ja pelkän ulkonäön kustannuksella.
Ei ajatella yhtään miten saattaa vastaantulija häikäistyä.
6300k hohhoijaa
Kaikki vaan pitkiä vilauttamaan kun nämä tavikset tulevat vastaan rihlattuine ja sinisine valoineen.
Juntti...juntimpi...öö...amis? Vai miten se nyt meni,ketään kuitenkaan loukkaamatta.

Islander
-
Viestit: 4
Liittynyt: 9.3.2009 12:53

ViestiKirjoittaja Islander » 10.3.2009 10:45

Lyhyesti tiivistettynä muut autoiliat :D Koska itse luonnollisesti olen aina oikeassa enkä tee koskaan virheitä...

No niin palataan siis todellisuuteen.

1. Käsipäivää juntit jotka ei osaa ajaa sitten lainkaan.
(Aurinkoinen kesäkeli 100 rajoitus, nopeus 75 ja keskellä tietä, mielellään kiihdytetään samalla kun joku koittaa ohi.)
(Sadekeli samalla alueella 60 nopeutta ja kun joku ohittaa, ei osata käyttää valoja vaan poltellaan yhä pitkiä.)
(Lumisade ja talvinopeusrajoitukset. Aina kun taivaalta tulee jotain vauhti putoaa kävelyvauhdiksi.)

2. Kääntyminen!! Ei vilkkua ei, ja kun tullaan risteykseen josta pitää kääntyä, auto suurinpiirtein pysäytetään ennenkuin käännetään. Sehän saattaisi vaikka kaatua siinä mutkassa jos nopeus olisi vaikka parikymppiä. Toinen hyvä tapa kääntyä on se koukkaaminen sieltä kauempaa, ettei kukaan vain pääse ohi siinä vaiheessa.

3. Kaikkein eniten hatuttaa ne autoilijat, jotka varsinkin juuri silloin kun ajat raskaammalla kalustolla. (kuorma-auto) Ajelee juuri sitä nopeutta joka polttaa hihat, ja sitten kun koitat ohittaa, keräät nopeutta ja ajat rinnalle niin kaasu löytyy.

4. Kolmion takaa eteentulevat, kyllä mä tästä ehdin... ja hups taas joutuu himmaamaan nopeutta että se räkäpää ei jää alle. Tuntuu olevan niin että mitä tehokkaampi auto sitä huonompi kiihtyvyys, tosin kuskin ikä saattaa korreloida asioihin jotenkin.

5. Sumuvalopellet, joo tästä saasaan varmasti tappeli aikaan, joten ei siitä sen enempää.

6. Pitkien valojen käyttö. Järki puuttuu isolta osalta autoilijoita, oma napa on aina se kaikkein tärkein, mitä siitä jos vastaan tulee joku.

7. Suomalaiset ei osaa enää ohitusmerkjin hyväksiköyttöä, joten rekkamiehetkään ei niitä nykyisin juurikaan käytä, vaikka se toisi kaikille tienpäällä lisäåä joustoa. Puhtaasti noin 85% kansalaisista ei ymmärrä ohitusmerkkiä, tai ei osaa toimia.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 10.3.2009 11:41

Tuosta tuli mieleen.

Myös ryhmittäytymiset. Monesti näkee näitä että käännytään vasemmalle, niin mennään niin oikeaan reunaan kuin mahdollista, hyvä ettei ojaan karkaa auto.

Nyt koskee erästä Suomen kuntaa, tunnetaan nimellä Puolanka. Vilkun käyttö. Ollaan jo käännytty kun se vilkun viiksi vahingossa löytyy. Omaksi iloksi taitavat täällä Puolangalla sitä vilkkua näyttää. Sitten kun edellä ajava hidastaa ja melkein pysähtyy keskelle kylää niin silloin se vilkku vasta löytyy. Risteyksessä. Jumankauta.

Sitten toinen asia. Kun lähdetään isommalle tielle niin ei paljoa katsella että tuleeko sieltä autoja vai ei. Mennään vain ku päätön kana tielle. Sitten on näitä superkiihyttelijöitä. Kylältä kun poistutaan ja lähdetään kohti Paltamoa, niin on n. 2km ja tulee eräs ristaus vasemmalle. Monesti on edellä ajava mennyt tielle kattomatta sen enempää. Ja sitten kun kiihdytetään niin ehkä siinä ristauksen kohdalla vauhtia on 75kmh ja itse saa arpoa että millähän vaihteella ajais ku ei kehtaa eellekkään lähteä.

Tasa-arvoiset kans. Jos itse on tulossa oikealta niin jää suosiolla odottamaan että autoilevat idiootit pääsevät menemään. Muuten tulee rumaa jälkeä.

Mutta kolmion takaa tulevat. Tuntuu että onkohan näillä menny sekaisin tuo kolmion takaa tuleminen ja tasa-arvoiset. Tasa-arvoisiin jäädään notkumaan mutta kolmion takaa tullaan taas kuin päätön kana.

Jos autoilevat idiootit ottaa hermoon niin suosittelen välttämään tätä kuntaa ja kaukaa

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 10.3.2009 12:29

Se on myös mahtavaa kuinka jotkut kääntyy suoraan eteen,kiihdyttävät todella hitaasti ja kehtaavat sitten vielä kääntyä 30 metrin päässä olevasta seuraavasta risteyksestä pois.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 10.3.2009 12:52

Nyt koskee erästä Suomen kuntaa, tunnetaan nimellä Puolanka. Vilkun käyttö.


Mitä siellä nyt vilkulla kun ei ole risteyksiäkään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.3.2009 19:44

2. Kääntyminen!! Ei vilkkua ei, ja kun tullaan risteykseen josta pitää kääntyä, auto suurinpiirtein pysäytetään ennenkuin käännetään. Sehän saattaisi vaikka kaatua siinä mutkassa jos nopeus olisi vaikka parikymppiä. Toinen hyvä tapa kääntyä on se koukkaaminen sieltä kauempaa, ettei kukaan vain pääse ohi siinä vaiheessa.
Tai jos pientareella on millin kerros lunta, niin sinnehän ei voi ryhmittyä. Tiedä vaikka jäisi auto kiinni...

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 10.3.2009 19:58

Mitä siellä nyt vilkulla kun ei ole risteyksiäkään.


No onhan tuolla jokunen risteys..

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 10.3.2009 20:25


Mitä siellä nyt vilkulla kun ei ole risteyksiäkään.



No onhan tuolla jokunen risteys..


Ai saakeli, unohdin, että voihan siitä valita lähteekö Ouluun, Roikkeliin vai Kajaaniin päin. ;-)

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 10.3.2009 20:30

Mikä ärsyttää eniten? Hyvin moni asia! :)

Hmm... Kuvitellaan tilanne, ajetaan vaikka kolme autoa letkassa (itse vikana) 40km/h tiellä ja ensimmäinen kääntyy pihaan, noh vastaan ei tule autoja, mutta tämä toka kuski ei tajua että siellä on kokonaan kaista tyhjänä josta koukkaamalla pääsee jatkamaan matkaa ilman turhia jarrutteluita ja hidasteluita, mutta EI! Ei tää toope ajaa perässä hidastaa ja melkein pysähtyy jo (jos korkea kanttari, mistä ensimmäinen auto haluaa ajaa hitaasti ylös) melkein kääntyy mukaan pihalle ja sitten taas kiihdyttää kun auto on lähtenyt edestä pois! Aivan turhaa edes takas jumppaa kiihdytys, jarrutus, kiihdytys... Tätä katon joka päivä tossa konalassa kun menen aamulla töihin, kun jengi haluaa käydä matkanvarrella kaupassa ja siinä on todella vi**umainen se kanttari sinne kaupan pihaan.

Mulle kerran kävi niin että olin samanlaisella tiellä ajamassa ja pistin vilkun päälle oikealle että käännyn omakotitalon pihaan, noh mun takana tulee 18v lippatukkaamispumpum. No portti on pihalle kiinni joten en saa autoa kokonaan pois ajoradalta ja tää jantteri ajaa mun perseessä kiinni ja rupee painaa torvea ja vilkuttelemaan valoja et mene helvettiin siitä edestä, niin oli pakko mennä "kysymään" siltä että miksi vi*ussa et kierrä, kun et kumminkaan ole pihaan tulossa ja tilaa on vaikka täys pitkälle rekalle, tajus onnekseen lähteä nopeasti paikalta pois!

Toinen, vihdintiellä on 70 rajotus, melkein jokainen auto ajaa 60km/h tai jopa HILJEMPAA ja sitä vasempaa kaistaa pitkin vaikka meneekin suoraan, miksi pitää kuhnaa edessä kun liikennettä on paljon, vaan mentäisiin ripeästi kiihdyttäen oikeaan nopeuteen, annetaan tilaa VILKKUA käyttäville ym! EI!

Bussilla ei ole oikeutta tulla pysäkiltä eteen jos olet rinnalla! No tulipa eilen ja jopa niin röyhkeästi että ajoi kanttarin kautta että pääsi ohi.

Taxi kuskit on ammattikuskeja, juu juu. :) En jaksa avautua enempää joten antaa olla...

Tosi asia on se että kun ollaan sillä tiellä liikkeellä YKSIN niin 95% autoilioista osaa ja uskaltaa ajaa kunnolla, mutta heti kun on enemmän ihmisiä siinä ympärillä niin aletaan pelkäämään, sinä joka ajat siellä kehä 1:llä ei sun tarvitse jarruttaa jotta se auto pääsee sinne mukaan, nostaa korkeintaan jalan kaasulta, sillä jos painat jarrua, niin joku "pelästyy" ja painaa enemmän kuin tarpeeksi ja sitten "pelästyy" se vasen kaistalainen ja sitten se huopaus ja soutu liike alkaa...

Huoh ku tuli pitkä... :)

Ei kenellekkään mitään henkilökohtaista!!!

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 11.3.2009 8:28

Eilen oli taas huono päivä liikenteessä..

1. Keski-ikäinen nainen, Avensis-farkku, Rauma - Eurajoki, noin klo 13.00
Paljon hidasta liikennettä. Tämä mamma tekee kuolemaa uhmaavia ohituksia ja ajelee edellä olevien puskereissa. Mielenkiintoista seurata kun mamma ohittelee familyboksillaan. Kääntyy kuitenkin Eurajoelle..

2. Eurajoki, Kämpän kaffetutuvan risteys. Takana tulevaa sähkönsinisen Mazda6 kuskia kiukuttaa ja vetää risteysalueella kohtuullisen reippaasti ohi , harmi ettei kamerassa ollut filmiä.

3. Kakkos tietä 19 aikaan Porissa Kodinterran ja halpahallin välillä etelään päin. Sierra vetää uukkarin tikkulan jakajan jälkeen takaisin helsinkiä kohti mun eteen ja jää ajamaan n. 55km/h 70 alueella.
Ennen 2-kaistasen 100km/h pätkän alkamista mun takana jo niin pitkäjono kun peileistä näkee. Sitten kun 2-kaistanen alkaa tämä vatipää jatkaa alle kuutta kymppiä keskiviivaa pitkin. Melkein meinasi päreet palaa..

Että semmosta eilen.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 11.3.2009 8:33

Niin ja eniten melkein kiukuttaa nyt kun näille kapeille satakuntalaisilla pikkuteille (esim. nakkila-irjanne- eurajoki-panelia) on teille muodostunut kolme ajouraa. Ja kaikkien mammojen pakko ajaa niissä urissa eikä kohdatessa nousta omille kaistoilleen.
Kaarra siinä sitten ojaan kun vastaan tullaan keskellä tietä risteyksessä.
Mua huvita enää mikään.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 11.3.2009 8:35

Luukkosen kanssa samaa mieltä, joka aamu ajan tuota samaa reittiä aamulla ja iltapäivällä ja kyllä vituttaa!

Lisäksi mikä helvetti siinä on kun ei osata sieltä rampilta tulla muutakun suoraan kylkeen vaikka olis tilaa kuinka paljon? Minä en ala jarrutella/väistellä jotain apinaa jos tilaa on sekä edessä että takana vaikka kuinka paljon. Tuntuu että nämä sankarit luulee että vilkun käyttö poistaa väistämisvellisuuden!

Islander
-
Viestit: 4
Liittynyt: 9.3.2009 12:53

ViestiKirjoittaja Islander » 11.3.2009 13:29

Eilenillalla taas paloi hihat aivan totaalisesti välillä tku-laitila. On se autolla ajaminen käsittämättömän vaikeaa joillekin ihmisille per....

Mennään letkassa 30km/h traktorin perässä parikymmentäautoa, kun pari kolme idioottie edessä ei osaa/uskalla/älyä ohittaa, ja muut odottaa että keulalla olevat tekisivät ratkaisuja. Lopputuloksena oli noin 15 henkilöä jolla paloi päreet samalla sekunnilla ja kaikki lähti sitten ampumaan samaan aikaan. Tuollaiset idiootit jotka ei osaa ohittaa pitäisi laittaa ampumatauluksi armeijaan mielummin kun antaa ajokortti.

Ohituskaistat. Mikä ihme niissä on kun joka auto on formula kun sellaisen kohdalle päästään, myös se jonon ensimmäinen joka ajaa ennen ohituskaistaa 80:n alueella n68 km/h. Ohituskaista alkaa niin kaverilla on yhtäkkiä nopeus 110?? Kun ohituskaista loppuu vauhti on taas se alle seitsemänkymppiä!!! Saa itse sitten koittaa sinota ohituskaistojen kohdalla 200 lasissa että pääsisi niiden hitaampien ohi, ettei tarvitse sitten kaistojen jälkeen körötellä perässä. Mistä ihmeestä näitä aivottomia sikiää suomeen.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.3.2009 13:38

Nyt vituttaa.

Joskus oli puhetta noista kameratolpista. Silloin uhosin, että protestoin koko valvontaa vastaan ja ajan tahallaan rajoitusten mukaan! Oikein ilkeillessäni! Jukoliste.

Mutta nyt tuli kirje postissa. Protesti voidaan nyt katsoa loppuneeksi.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 18.3.2009 22:55

Mummot jotka ajavat vasta ostetun auton kylkeen--> Kakkis lunastukseen.

Onneksi kahdella tonnilla ostetut osat loikoili vielä huoneen lattialla eikä autossa kiinni.

Ei mulla muuta.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 19.3.2009 7:38

Tullu tuossa hetken aikaa ajeltua tampereen "uutta" ohitustietä ja olen huomannu nämä ihmiset jotka eivät osaa millään ajaa tasaista nopeutta.

Kun itse liityn Teiskontieltä väylälle, kelaan mittariin 110-115 jo ennen liittymistä muun liikenteen joukkoon, jos ei satu väistettäviä autoja kohdalle. Usein töihin mennessä ei ole ketään ohitustiellä, kun siihen on liittymässä. Saman tien vakkari päälle ja otan pois Porin rampissa, kun käännyn kohti Linnavuorta.

Viimeksi tänä aamuna joku mies ajeli Picassolla tai vastaavalla ja perä läheni, joten tietenkin vaihdan kaistaa ja "lipuuttelen" kaikessa rauhassa ohi, kun ei takaa tule ketään. Kerkiän rinnalle, niin alkaa todella loiva alamäki ja ei muuta kuin alkaa Picasso menemään kovempaa ohi. Annoin mennä, minnekkäs minulla hätä. Saman tien alamäki loppuu ja taas rinnalle ja taas karkaa ja taas rinnalle. Ajan siis koko ajan vasenta kaistaa ja säätimellä. Tätä jatkui niin kauan kun tultiin tilanteeseen, jossa minä olin vasemmalla kaistalla ja oikealla tuli täysperä vastaan, Picasso jättäytyi silloin taakse.

Ei tässä tilanteessa varsinaisesti mikään vituta, mutta ihmetyttää, että eikö tajuta vilkaista omaa mittaria, kun ohittava hummaa koko ajan rinnalla. Iltapäivällä on enemmän liikennettä ja sillon useasti pakko mennä perus ripeästi ohi, että ei jää tulpaksi vasemmalle kaistalle.

Ei mulla muuta tällä kertaa, ihmetyttää vaan nämä kanssa-autolijat välillä, kun itse on tottakai niin kovin täydellinen kuljettaja;)

Flame
-
Viestit: 140
Liittynyt: 28.12.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Flame » 20.3.2009 10:38

Kaikki muut kuskit liikenteessä paitsi minä.
Olen täydellinen kuski ;)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 79 vierailijaa