Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 2.2.2010 16:40

En tiedä vituttiko mutta hämmenti ainakin kun joku ajoi moottoritiellä ohituskaistalla vastaan siilinjärven ja kuopion välillä, että semmosta tänään

p-superstar
-
Viestit: 141
Liittynyt: 2.5.2004 18:33

ViestiKirjoittaja p-superstar » 2.2.2010 18:39

^^ En ymmärrä tuota Häntin ongelmaa. Jalankulkijaa tosiaan pitää suojatiellä väistää, ihan sama kuin keltaisella /punaisella pysähdytään. Jos liikennebalot tai jalankulkija on näkyvissä, niitä seurataan jo kauempaa.

Kai tietenkin on mahdollista joku erikoinen suojatie, jota ei pysty kunnolla näkemään jos jalankulkija lähestyy.


Olen huomannut välillä joitain jalankulkijoita joiden on pakko kiihdyttää tahtia, että ehtii suojatielle juuri sopivasti auton eteen. Tasaisella kävelyvauhdilla auto olisi ehtinyt ohi eikä kummankaan olisi tarvinnut ryhtyä toimenpiteisiin.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.2.2010 19:04

...ja kiire loppuu heti ku päästään valkoisten viivojen päälle. :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.2.2010 20:08

Jep, ja ihmiset jaksaa jatkuvasti valittaa, että astuessa suojatielle tarvitsee pelätä jäävänsä auton alle.
Itse en kyllä pelkää suojatielle astumista yhtään. Tosin siihen voi vaikuttaa merkittävästi se, että mulla on tapana aina katsoa ettei kummastakaan suunnasta tule ajoneuvoa jonka alle on mahdollisuus jäädä...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.3.2010 17:18

Ihmiset jotka ei pidä turvaväliä. Tänään sit näin kun rytisi. Treelta->Orivedelle 9 tietä.
9 tie kunto, aivan peilijäässä. Letka noin 40 auton mittanen. Orituvalta Treen suuntaan n6-7km on se isoristeys, niin siitä 400m Orivedelle päin rysähti. Yksi auto lähti letkassa heittelehtimään, takana aivan perseessä ajava teki paniikkijarrutuksen ja sit olikin autoa penkassa ja kasassa.
Onneksi kellekään ei näyttäny käyvän pahemmin.

Vastaantulijoiden reaktio hätävilkkuihin/pitkien välkyttelyyn.... ei mikään. Yhtään epäile jos siihen kasaan ajo vielä joku muukin.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 18.3.2010 18:01

9 tie kunto, aivan peilijäässä. Letka noin 40 auton mittanen. Orituvalta Treen suuntaan n6-7km on se isoristeys

Yliskylän risteys varmaankin..
Joo näyttää siltä että taas se keli yllätti autoilijat kun hetken aikaa oli jo sulat tiet ja kun vähä lunta rypyttää niin peltiä menee ruttuun kuin kehä III:lla......

Jep, ja ihmiset jaksaa jatkuvasti valittaa, että astuessa suojatielle tarvitsee pelätä jäävänsä auton alle.
Itse en kyllä pelkää suojatielle astumista yhtään. Tosin siihen voi vaikuttaa merkittävästi se, että mulla on tapana aina katsoa ettei kummastakaan suunnasta tule ajoneuvoa jonka alle on mahdollisuus jäädä...


Ja sitten kun koitat päästää jotain mummoa menemään suojatien yli, tämä vahtaa sinne toiseen suuntaan silmä kovana vaikka ei sieltä ketään tule... hyödytöntä siis toisin sanoen. Onhan sitten näitä kiitollisempia jotka vallan heiluttavat iloisesti kun päästää ne suojatien ylitse.

haisuhatti
-
Viestit: 35
Liittynyt: 5.2.2010 17:35

.

ViestiKirjoittaja haisuhatti » 19.3.2010 8:52

-Mikä vittu siinä on kun vilkku ei mene päälle?
-Perseessä kiinni ajajat?

Sitten mikä on jännä kun valitetaaa ja keksitää keinoja miten voitaisiin saada nuorten hurjastelu ja ylinopeudet kuriin (en väitä että niitä ei olisi, kyllä on paljon amishurjastelia mulkkuja) kaikilla mahodollisilla keinoilla kuten lätkät yms. Niin sitten ku ajelee motarilla sitä 100/105/110km/h nii joka auto menee ohi? Ja sitten pitäisi muiluttaa niitä jotka ensi puskee hirveellä vauhilla ohite, vaihtaa kaistan takasi iha siihe noka eteen että kaikki maholliset kivet lentää päälle ja aiheuttaa siinä samalla vaaratilanteen.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 19.3.2010 12:48

Kansalaispoliisit.

InHiding
-
Viestit: 4
Liittynyt: 10.3.2010 6:14

ViestiKirjoittaja InHiding » 19.3.2010 15:40

Moottoriteiden liian alhaiset nopeusrajoitukset.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 19.3.2010 19:41

Yleensäkin pääteiden liian alhaiset nopeusrajoitukset.
Köröttelijät!

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 19.3.2010 20:13

Eniten vituttaa venäläiset autoilijat. Täällä kainuussa päin noita sattuu liikkumaan ihan omiksi tarpeiksi ja osalla porukkaa on jonkin sortin huvia ajaa päin kuorma-autoa vastaantulijan kaistaa ja odottaa, että kuorkki väistää ojaan... Muutenkin aika arvaamatonta porukkaa liikenteessä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 19.3.2010 23:12

HS:Naisen ajotapa ei miellyttänyt – mies menetti täysin malttinsa
Liikenteessä maltti on valttia, vai miten se oli?

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 20.3.2010 10:45

Naiset... Ne vittu meikkaa tuolla ajon aikana. Ei saa yleistää, mutta ylipäätänsä tommoset saatanan tunarit, perkeleen papat jne.

Ei sitä tartte mikää rallikuski olla, mutta jos ajaa 40kmh, 60kmh alueella ja kahden kaistan välillä niin eiköhän sillon ole jo surkea kuski?

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 20.3.2010 15:24

--jos ajaa 40kmh, 60kmh alueella ja kahden kaistan välillä niin eiköhän sillon ole jo surkea kuski?


Tai sitten rattijuoppo..

Itsellä on sellainen tottumus, että lähden liikennevalojen sytyttyä vihreäksi välittömästi, turhia miettimättä liikkeelle eli kytkin nousee sekunnin murto-osissa vihreän syttyessä (Rovaniemeltä lyhyiden valojen takia opittu tapa).. Tämä taas ei sovi yhteen Jyväskyläläisen kivan tavan kanssa; ajetaan punaisia päin vaikka on palanut punavalo jo useita sekunteja.. Viimeisen puolen vuoden aikana Tourulant-Seppälän-Vaajakoskentien välimaastossa useita hätäjarrutuksia ja väistöjä tehneenä..

Jorie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 14.1.2010 20:55

ViestiKirjoittaja Jorie » 20.3.2010 20:41

Itseä vituttaa ihmiset jotka ohittaessa motarilla tulee siihen ihan keulan eteen, varsinkin näillä kurakeleillä, kun kivet jne. lentää päin näköä!!

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 21.3.2010 0:37

kaikista eniten vituttaa että ei uskalla enää ajella paljoa päälle rajoituksen koska paskalakit vie seuraavasta sakosta kortin, eikä muuten ole rahaa sakkojakaan maksella.

toiseksi vituttaa nämä idiootit jotka vilkuttelevat valoja päiväsaikaan kun ajelen parkit (enkelinsilmät) + huomiovalot päällä, EIKÖ JUMALAUTA IHMISET EROTA PARKKIVALOJA JA HUOMIOVALOJA TOISISTAAN??!?!?

ja kolmanneksi ottaa päähän nämä saatanan kameratolpat jotka vain vaarantavat liikennettä ja rankaisevat niitä jotka vahingossa niihin ylinopeutta ajavat, kuka aasi nyt tahallaan kameraan ajaisi kun niistä vielä ilmoitetaan kun kamera-alue alkaa, samalla tavalla vituttaa nämä poliisien kamera-autot, saisi joku kuorma-autolla kolhaista noita paskalakkien autoja tien laidoissa.

pistetään vielä että vituttaa myös nämä saatanan kuskit (yleensä naiskuskit) jotka eivät vilkkua osaa käyttää, painan aina torvea näille jotka eivät vilkkua osaa käyttää vaan ensin hidastetaan yllättäen 80km/h:sta melkein nollaan ja käännytään pikkutielle ILMAN VILKKUA TIETYSTI.

ja vielä kun yrittää jalankulkijoille antaa tietä suojateillä niin ei uskalleta mennä vaikka pysähtyisin...en tajua.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.3.2010 0:53

lodettaja kirjoitti:kaikista eniten vituttaa että ei uskalla enää ajella paljoa päälle rajoituksen koska paskalakit vie seuraavasta sakosta kortin, eikä muuten ole rahaa sakkojakaan maksella.

Miksi sitä ylinopeutta pitää ajaa?
Viimeksi muokannut Babar, 21.3.2010 1:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 21.3.2010 1:05

yleensä on se 10km päälle rajoituksen, jota tuntuu kaikki muutkin ajavan, taksit vielä kovempaa.
nyt jos ajelee sen tasalukeman mukaan niin jonoa vain kertyy taakse ja jopa rekat lähtevät tekemään vaarallisia ohituksia, jos sen ~10km/h ajelee päälle rajoituksen ja pikkasen siitä lipsahtaa niin tietysti on poliisin tutka kulman takana ja sakot tulee varmasti, eihän siinä mitään sanomista ole.

ja muuten varmasti aiheutan jatkuvasti suurempaa vaaraa liikenteessä koska joudun _KOKOAJAN_ katselemaan auton nopeusmittaria ettei vain mene ylinopeuden puolelle, itseltä jää tosi usein huomaamatta jalankulkijat ja muut juuri tämän takia, varmasti pienempi vaara syntyy siitä jos tarkkailen liikennettä eikä haittaa jos nopeus ylittäisikin vahingossa jossain kohti suuremman sallitun vaikka 12km/h:lla.

ennen oli hyvä kun 15km/h ylinopeudesta vasta sakotettiin, pystyi hyvin ajelemaan sen 10km/h päälle rajoituksen, mutta valtiohan tarvitsee tuloja, ei poliisien valvonta ole lainkaan turvallisuutta varten, vaan valtio tarvitsee rahaa jotta voisivat hankaloittaa lisää ihmisten elämää.
sen takiahan ne tutkat ovat erittäin harvoin koulujen edessä, yleensä jossain täysin suoralla maantiellä jossa liikkuu paljon autoja = paljon sakkoja kun sakotusrajaa alennettiin = enemmän rahaa valtiolle, välillä pistää miettimään että kuka vitun ääliö näistä asioista päättää, ei kansa ainakaan!
Viimeksi muokannut lodettaja, 21.3.2010 1:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 21.3.2010 1:50

vituttaa muuten aivan saatanasti se, että poliisit ajelee normaalisti 30km/h alueella viittäkymppiä ja 50 alueella lähemmäs 70, näköjään säännöt eivät koske heitä NORMAALIAJOSSAKAAN

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.3.2010 1:58

lodettaja kirjoitti:vituttaa muuten aivan saatanasti se, että poliisit ajelee normaalisti 30km/h alueella viittäkymppiä ja 50 alueella lähemmäs 70, näköjään säännöt eivät koske heitä NORMAALIAJOSSAKAAN

Mitkä säännöt? Kyllä poliisi saa ajaa juuri niin kovaa kun tarve vaatii ja vaikka ilman mitään vilkkuja.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 21.3.2010 2:03

ei kyllä poliisikaan saa nopeusrajoitusta ylittää ilman vilkkuja, ellei tehtävän kiireellisyys sitä vaadi tai niistä on haittaa tehtävälle, muutaman kerran ihan sattumalta nähnyt että poliisiauto ajelee juurikin 30km/h alueella päälle viittäkymppiä ja kaartaa ABC:n pihaan kahville, tämäkö muka kiireellinen tehtävä? paskat.

FINLEXISTÄ:
Hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja sekä poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa ylittää tässä pykälässä tarkoitetun suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää.
matka ABC:lle tai mäkkäriin syömään tuskin on kiireellinen tehtävä missään tapauksessa. tuosta saisi poliisille antaa varoituksen tai SAKON!

MYÖSKIN:
Sen lisäksi, mitä 3 momentissa on säädetty, saa sairaankuljetukseen käytettävän erikoisauton kuljettaja ylittää erikoisautoille säädetyn suurimman sallitun nopeuden, vaikkei tehtävän kiireellisyys sitä enää välttämättä edellytäkään. <-- TÄMÄHÄN EI SIIS KOSKE POLIISEJA VAIKKA MILLÄ AJELISIVAT.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.3.2010 2:14

Niinhän minä kirjoitinkin. Ei tuo minulle ole epäselvää. Eikö se vaan olisi helpompaa keskittyä siihen omaan ajamiseen ja antaa poliisien hoitaa omat hommansa. Varsinkin kun kerroit, että jo nopeusmittarin kyttääminen vie sinulta kaiken huomion.

Ja jos poliisin ylinopeus vituttaa niin millä sen vitutuksen saisi laskettua? Pysyy kotona tai vaihtaa bussikyytiin?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.3.2010 2:24

Lähinnä HU-Vituttaa, nämä viimeaikaiset tilitykset täällä :D

[e:] Kun seuraavan kerran näet poliisin kaartavan huoltoaseman pihaan, mene ihmeessä perässä ja kysy, mikäli on epäselvää :D Itsekkin kerran pyysin kahvia ryystäviä setiä kertomaan, miksi hiedän Maijansa hälytysvalot eivät ole e-hyväksyttyjä. Vastausta en kyllä saanut, kun eivät osanneet vastata; sellaisena ne vaan heille tulee, mutta pari leveää hymyä kylläkin. :D

Mutta (^^)
Sen lisäksi, mitä 3 momentissa on säädetty, saa sairaankuljetukseen käytettävän erikoisauton kuljettaja ylittää erikoisautoille säädetyn suurimman sallitun nopeuden
Tässähän on puhe jo aivan muusta, eli puhutaan ajoneuvoluokalle säädetystä suurimmasta sallitusta nopeudesta, ei vallitsevasta tiekohtaisesta nopeusrajoituksesta.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 21.3.2010 2:28

Sen lisäksi, mitä 3 momentissa on säädetty, saa sairaankuljetukseen käytettävän erikoisauton kuljettaja ylittää erikoisautoille säädetyn suurimman sallitun nopeuden

pistin tuon siihen juurikin sen takia että se ei koske normaaleja poliisiautoja.

ja kyllähän se ottaa päähän että jos itse ajelen 30 alueella neljääkymppiä niin pysäytetään ja kysellään että minne sitä noin kiire on, ja sakkohan siitä yleensä kumminkin tulee vaikka ei liikennettä vaarantaisikaan.
poliisit ajelevat aivan rennosti huomattavaa ylinopeutta kahville huoltoasemalle ja se tuskin mikään kiireellinen tehtävä on.

e:
Eikö se vaan olisi helpompaa keskittyä siihen omaan ajamiseen ja antaa poliisien hoitaa omat hommansa.

pointtina tässä onkin se että kuka niitä poliiseja valvoo, niinkuin he valvovat meitä ja sakottavat aivan turhanpäiväisistä asioista jotka on laissa määrätty, ja jotka ovat suoraan verrattavissa heidän kaahailuunsa kahvitauolle tai ruokatauolle.
poliisit eivät kunnoita heille määrättyjä säännöksiä, joten miksi ei heitä rangaista kun meitä tavallisia autoilijoita rangaistaan siitä kun emme kunnoita meille säädettyjä sääntöjä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.3.2010 3:22

Jos yhtään lohduttaa, niin kerran tiedän poliisin saaneen sakon virka-aikana: hän jätti kuljettamansa poliisiauton linja-autokaistalle ja kävi nostamassa käteistä rahaa otto-automaatista. Rapsut tuli! Eli valvontaa on, mutta kuinka tehokasta? :D

Eksyimpä vielä ohimennen http://www.sakkovakuutus.fi/order.php sivuille: hieman hymyilytti kuvissa "mph" merkintä nopeusmittarissa, liekkö lisäturva kattaa, jos lukema on tästä syystä luettu väärin :D

Viimeisimmät yllätykset tuolla liikenteessä on aiheuttanut kaksi ammatti(?)autoilijaa:

1. Tikkuritien ja Aamuruskontien valoristeys: Espoon tilataksi mallia Valkoinen, Ford Transit: Liikennevalojen juuri vaihtuessa punaisiksi: kaistanvaihto yli sulkuviivan suoraan eteen! - Kiitos tästä!

2. Kehä III Itään, Ansatien jälkeen: Helsinkiläisen liikenteenharjoittajan oikeaa kaistaa mateleva keltakoppinen kevytkuorma-auto vaihtaa kaistaa suoraan ohittamassa olevan nopeamman eteen! - Kiitos tästä!

Sen verran onnettomia ajosuorituksia näkynyt viimeaikoina, että enemmänkin peräänkuuluttaisin näkyvää liikennevalvontaa! Asennevammaisia ja prosenttijuoppoja kun ei peltipoliisit jahtaa!
(Liikennekäyttäytymisestä / ajosuoritteista puhumattakaan)

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 21.3.2010 13:18

Naurattaa vieläkin, viime viikolla näin ku kytät veti kauheella kiireellä pillit päällä punasia päin....

Parin mutkan jälkeen oltiin kuitenkin samassa mäkkärissä syömässä! :DD

No mutta pitäähän ihmisten syödä? :)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.3.2010 13:52

Niin, eiköhän tuossa nyt hieman väritetä tilannetta. En usko, että poliisit vaarantaisivat liikennettä ajamalla punaisia päin, koska ovat menossa Mäkkäriin. Ettei vaan olisi käynyt niin, että hälyytys oli peruttu juuri tuon risteyksen jälkeen ja poliisit menivät syömään. Tottahan se on hauskempi kertoa poliisien menneen pillit päällä Mäkkärille.

Tuntuu, että osa ihmisistä oikeasti haluaisi vapaat nopeudet ja liikennevalvonnan pois. Uskokaa vaan, ei se homma niin tulisi toimimaan.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 21.3.2010 14:01

Eipä ollut yöllä kyllä liikennettä, pillit päällä ajo ohi. Punasista käänty mäkkärille ja pillit pihalla pois...

Ei olis oikeesti eka kerta ku ne näin tekis vaikka ei sais. Kaverin faija on poliisi ja myöntänyt tämän ;)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.3.2010 14:39

n usko, että poliisit vaarantaisivat liikennettä ajamalla punaisia päin, koska ovat menossa Mäkkäriin. Ettei vaan olisi käynyt niin, että hälyytys oli peruttu juuri tuon risteyksen jälkeen ja poliisit menivät syömään

Käys kävelemässä stadissa joku viikonloppuilta, punaset valot ni pistetään ne valot päälle ajetaan risteyksen yli ja valot pois.

Tuntuu, että osa ihmisistä oikeasti haluaisi vapaat nopeudet ja liikennevalvonnan pois. Uskokaa vaan, ei se homma niin tulisi toimimaan.

Ei liikennevalvonnassa mitään vikaa ole, mutta keskittyisi oleelliseen, kuten jalankulkijoiden turvaamiseen, lasten turvaamiseen koulujen lähellä, eikä vaan nopeuksien valvomiseen yöllä jossain motarin varressa. Olihan 70 luvulla vielä vapaat nopeudet ja hyvinhän se toimi ;)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 21.3.2010 15:54

ja muuten varmasti aiheutan jatkuvasti suurempaa vaaraa liikenteessä koska joudun _KOKOAJAN_ katselemaan auton nopeusmittaria ettei vain mene ylinopeuden puolelle


Hmmm... mä en nyt ihan ymmärrä. Jos aikaisemmin on voinut "huoletta" ajaa 10km/h ylinopeutta niin miten se nyt sitten mittarintuijottelu sitten on muuttunut nykytilanteeseen verrattuna? Kyllä sitä sen kympin ylityksellä joutuu mittaria tuijottamaan ihan yhtälailla ettei mene vielä räikeämmän ylinopeuden puolelle. Tietty jos on ajanut rajoitusten mukaan niin tuo vanha ylinopeusraja antaa hiukan liikkumavaraa, mutta tekstistä jotenkin huokui sellainen viesti, että nyt vituttaa kun ei voi luvalla ajaa enää ylinopeutta ;)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.3.2010 17:36

Käys kävelemässä stadissa joku viikonloppuilta, punaset valot ni pistetään ne valot päälle ajetaan risteyksen yli ja valot pois.

Juuri näin. Mitä sitä tyhjässä risteyksessä odotella. Kun kerran voi niin pillit päälle ja rikollisia jahtaamaan.

Ei liikennevalvonnassa mitään vikaa ole, mutta keskittyisi oleelliseen, kuten jalankulkijoiden turvaamiseen, lasten turvaamiseen koulujen lähellä, eikä vaan nopeuksien valvomiseen yöllä jossain motarin varressa. Olihan 70 luvulla vielä vapaat nopeudet ja hyvinhän se toimi ;)

Kyllä se nopeus oli rajoitettu kaupungeissa. Maanteillä se tuli käyttöön 1973, mutta ei ne vehkeet silloin 250kmh kulkeneet. Ja aika vähän sitä jalankulkijoita ja koululaisia yöllä liikkuu, joten sama kai se on motarin varressa kytätä. Jos se asenne on, että vedetään motarilla 200 niin sama asenne se keskustassakin on.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.3.2010 18:16

pillit päälle

Siis hälytysajoneuvon sireeni päälle? Valot ja sireenihän on eri kytkimen takana ja siinähän ei ole mitään ihmeellistä, jos valoja eli majakoita vilauttaa, mutta harvemmin sireeniä käytetään ns. "turhaan", eli sitä käytetään käsittääkseni säästeliäästi ja vain kun sille on todella tarvetta.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.3.2010 18:22

Valot tai pillit. Eiköhän se poliisi osaa päättää kumpia käyttää tai käyttääkö jopa molempia samaan aikaan.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 21.3.2010 22:00

Itse olen ammattiautoilija ja yrittäjä (kyllä, juuri niitä s**tanan taksisuhareita) ja ajan lähes jatkuvaa ylinopeutta. Sakkoja viimeiseen kolmeen vuoteen on yksi kappale.

Itseä ottaa päähän Oulussa moottoritiellä, jossa joudumme ajamaan aika monta kertaa päivässä, ihmisten kykenemättömyys säilyttää tasainen nopeus, liittyä liikenteeseen liikenteen nopeudella ja muutenkin toimia järkevästi moottoritieympäristössä. Itse kun ajan tyhjällä autolla niin ajan niin nopeasti kuin keli, liikenne ja sakkoraja sallii, eli käytännössä 100 aluella 112kmh. Asiakas kyydissä tilanne muuttuu ja tavoite on suorittaa väli Asta Beehen turvallisesti, eleettömästi ja ilman minkäänlaisia häiriöitä nopeusrajoituksia noudattaen.
EI MUUTEN ONNISTU
Olen jo vuosia yrittänyt kyseisiä periaatteita noudattaen ajaa, mutta aina joku tulee eteen joko rampilta tai ohittamalla ja nopeutta on laskettava merkittävästi tai ohitettava. Turvaväli edessä kutistuu olemattomaksi ja nopeutta on laskettava. Jotain muuta tapahtuu ja nopeutta on laskettava. Useimmiten ilman mitään kelillisiä rajoitteita maltillisen liikenteen aikana, nopeus laskee alle 70kmh ja usein aika äkillisestikin. Tämä on kiusallista sillä tavoite oli ajaa eleettömästi ilman jarrun painalluksia.
Tästä syystä olenkin todennut parhaimmaksi tavaksi edetä moottoritiellä nopeutta 110 kokoajan ohituskaistalla cruise päällä ja jonkin ripeämmän alkaessa saavuttaa, antaa hänelle tietä sopivan aukon kohdalla. Ei minulla hermot kestä ajaa tuolla oikealla kaistalla. Ei nopeuden puolesta vaan siellä saa jatkuvasti pelätä edessä jarruttajaa, sivusta kiilaajaa, takaa yllättäjää ja kaikkia muitakin kämmärilajeja.

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 21.3.2010 23:59

Juu, paskin paikka on varmasti ajaa täällä Oulussa tuossa moottoritiellä....parhaat lyö jarrua pohjaan et joku pääsee varmasti tulee siihe eteen motarille sieltä kolmiontakaa.....ja sitten ne jotka päättää keskenkiihdytyksen rampilla lyä jarrut pohjaan, kun ei muka kerkee......Ei näin. Kyllä tuolla etelän suunnalla toimii paljon paremmin tuolta osin liikenne, mitä ite merkille laittanu kun siellä muutaman kerran vuodessa tulee käytyä.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 22.3.2010 9:15

Ja oululaiset voisi kattoa niihin sivupeileihinkin...

Eilen meinasi yks anjovis tulla perä eellä keulaan. Itsellä vauhtia 110 ja vasen kaista kokoajan kuusamon rampilta etelään päin. Nuottasaaren rampin kohdalla sitten oli tuon anjoviksen perän kohdalla kun yhtäkkiä vaan ilman vilkkua tai pään kääntämistä suoraan eteen. Siinä sitten köröteltiin paskat housusa 70kmh kun ei voi sitä vilkkua käyttää. Löyty anjoviksesta kummasti kaasu kun hoksaskin et "ohhoh, takana tuleekin auto.." ja sopivasti kurvasi vielä Kaakkurin cittarin pihallekki, piti käydä sanomassa muutama valittu sana tuolle kuskille. Kysyinpä vaan että miksei voinu vilkkua käyttää tai edes kattoa että onko ketään tulossa. Eipä tojokuski saanu sanaa suustaan, ainoastaan tuli vain "mut ku.."

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 26.3.2010 10:42

Kirjottelin tänne sillon melko alkuvaiheessa (olisko ollu sivulla 10-13...) Mut enihei, tässä on huomannu kun alkaa kesäkiimaa olla kanssa-autoilijoilla rinnassa (rinnoissa) ja sula baana polttelee gummin alla, pitää jostain syystä nostaa sitä nopeutta aivan poskettomasti.

Ajelin ja ajelen aika ahkerasti 4 ja 5 tietä Vantaalta (siitä ruottalaisen kulmalta) tonne Jyskälään ja välillä Kuopioon saakka. Oli eräs kaunis tiistai aamu kello oli vähän yli 7 ja meno liike kiihkeimmillään pohjoseen (Kerava, Järvenpää, Mäntsälä ja Lahti) päin. Nakkasin auton sallittuun nopeuteen ja liimasin vakkarin päälle kun vauhtia oli 84km/h. Ensin tuli muutama puukenkä-sankari Vuosaaresta ohi ja sitten pari muuta isoa. Kaikista paras oli kuitenkin uusi iso Bemu mikä veti auto-traileria perässä ja pyyhki muiden autojen seassa yli 100km/h.

Tässä kohtaa miettii että millaista jälkeä tollanenki saa aikaan ku lähtee jossain mustalla jäällä lapasesta. Tottahan se on että nyky autoissa on kaikki ESP:t, ABS:sät, ERG:t, ABC- merkkivalot yms vitun lirpakkeet.... Mutta kuka sen takaa jos ajetaan 110km/h, juodaan kahvia, vedetään röökii, luetaan lehtee ja räplätään salarakasta samaan aikaan että se auto pysyykin hanskassa kun lähtee sivuluisuun...?

Ja eniten vituttaa ylinopeutta ajavat. Ei ole 1 tai 2 kertaa kun olen menny kysymään että mihin oli kiire? Kun ensin vedetään 200 ohituskaistalla ja lyödään liina kiinni heti 500m ohituksen jälkeen. Miettikääpä sitä. Moni jää hiljaseks. Varsinki jos kysyjä on melkein 2 metriä pitkä, kalju ja parrakas.

Eli ylinopeutta ajavat kanssa autoilijat saa ajella saunan taakse ja lahdata ittensä sinne.

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 26.3.2010 13:28

^ poliisin hommia tuollaisten asioitten kyseleminen, ei kotipoliisien.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.3.2010 13:45

Päivittäin ylinopeutta ajelen ja vituttaa ne pässit jotka hidastelee edessä

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 26.3.2010 14:16

Päivittäin ylinopeutta ajelen ja vituttaa ne pässit jotka hidastelee edessä

Kun joku ajelee ylinopeutta sinun lapsesi, äitisi tai vaikka tyttö/poikaystaväsi yli niin saattaa mieli muuttua. Sitten ei ehkä enää vituta ne pässit, jotka ajattelevat muita eivätkä vain omaa napaansa kuten sinä.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 26.3.2010 14:21

Päivittäin ylinopeutta ajelen ja vituttaa ne pässit jotka hidastelee edessä


Vituttaa ne autoilijat jotka ajaa nopeusrajoitusten mukaan?? Ei ymmärrä...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.3.2010 18:07

Miten musta tuntuu, että tuolla ylinopeudella ei tässä tilanteessa tarkotettu mitään kymmenien kilometrejen tuntinopeusylityksiä.

Itsekin kyllä sujuvasti ajelen kaheksankympin alueella 85-90km/h, satasen alueella ~105-110km/h. Ja kyllähän se vituttaa, jos joku sahaa edessä seittemääkymppiä ja ohikaan ei pääse kun on mäkimutkamäkimutka ja sit kun tulee suoraa, niin vastaan tulee kaheksan rekkaa. Ja rekan tullessa vastaan se seittemääkymppiä ajava jännittäjä ajaa melkein ojaan ja jarruttaa vielä vauhdin tuonne viiteen-kuuteenkymppiin...

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 26.3.2010 18:47

^Jep :D Yhdyn täysin.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.3.2010 19:04

Todennäköisesti vituttaisi yhtä paljon jos ajaisivat rajoitusten mukaan perheeni päälle.

Odotinkin kuka ylinopeus-tappaa-jeesus ekana alkaa itkeä ja jotenkin en yllättynyt

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 26.3.2010 20:48

Täytyy kyllä tähän väliin kommentoida että itseä vituttaa nuo kyläpoliisit, vaivannäkijät ja kyttääjät joista ne pahimmat jopa jaksavat tulla mussuttamaan kuinka on ajettu laittomasti.

Muistan eräänkin tapauksen kun kuivalla kesäkelillä, suoralla asfalttitiellä lähdin jonkun muna-Corollan (verso tjsp) ohi kun ajoi 80km/h mittarin mukaan 80km/h alueella. Eli todellista varmaan 70-75km/h. Löin vilkun päälle ja vaihdoin kaistaa niin tämä saatanan sankari löi vilkun vasemmalle ja alkoi ryhmittäytyä keskiviivalle vaikkei risteyksiä ollut mailla halmeilla. Palasin taakse ja lähdin taas ohi hetken päästä, taas sama peli mutta jatkoin ohitusta, rinnalla ollessa perheen isä painoi rääkkää, pui nyrkkiä ja ilmeisesti huusi pään punoituksesta päätellen. Siis suora, kuiva tie, ei vastaantulevaa liikennettä ja itsellä vauhti nousi ehkä 110km/h mittarin mukaan maksimissaan. Toki vielä valotkin vilkkuivat kun hänen eteensä ajoin...

Kenet jumalauta minä siinä vaaransin?? Sitten jos nyt ajetaan sillä kutosBemarilla jossain 40km/h alueella kahtasataa koulun ohi niin ymmärrän sen keuhkoamisen... Tuolla isolla tiellä nyt ei ketään vaaranna jos pikku ylinopeutta ajelee. Parempi istua sinne linjabiilin kyytiin josei pälli kestä.
Itse toki en ole kuin 194cm pitkä, lyhyttukkainen ja pienellä parralla varustettu joten tuleehan se kakka housuun kun iso mies tulee huutamaan.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 26.3.2010 23:08

Aika outoa tuo käyttäytyminen tuolla liikenteessä suomessa. Kaikkien muiden pitäis ajaa aina juuri niin kuten minä_minä_ja_minä haluan. Jos ei näin tapahdu, niin sitten päreet palaa helposti ja mussuttaminen/itkeminen alkaa samantien. Mutta se on vaan liikenteessä. Kun autosta pääsee pois, niin on taas niin lepposa olo ilmeisesti.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.3.2010 23:28

Siinä vaiheessa ku joku "wanna-be tough guy" (vissiin kalju ja parta on nykyään joku koviksen merkki) rupee mulle mussuttaa tuolla, ni mä kilautan samantien poliisille ja annan tuntomerkit henkilöstä ja autosta millä liikkui. Ei kuulu suomeen oman käden oikeus, laiton uhkailu ja riehuminen.

Jos noin herkässä on hermot, ni ehkä kannattaa hakea apua ammattilaiselta vihan hallintaan, ei tuolla voi kaikesta ottaa herneitä nenään, pitää vaan ottaa lunkisti ja pyyhkästä paskat pois olkapäiltä, koska ikinä ei tiedä millanen sekopää on siellä auton ratissa mihin menee mouhoomaan. Mutka tai mora hiljentää helposti isommankin keuhkoojan ja onko se sitte sen arvosta menettää ainokaisensa noin hölmöstä asiasta? Tiedän ite tapauksen, missä joku meni aukomaan naamaa toisen ajotavasta ni tää ampu äijää päähän, onneksi meni poskesta läpi, mut sen tyypin muija ei ollu ihan niin onnekas. En muista et jäikö tekijä kiinni.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.3.2010 2:34

Todennäköisesti vituttaisi yhtä paljon jos ajaisivat rajoitusten mukaan perheeni päälle.

Taidat olla ainut ihminen maailmassa, joka ajattelee näin. Olet yksin ajatuksiesi kanssa.
Odotinkin kuka ylinopeus-tappaa-jeesus ekana alkaa itkeä ja jotenkin en yllättynyt

En ole jeesus. Olen vain huolissani lapsista ja muista ihmisistä, jotka kuolevat piittaamattomien munapäiden toimesta.

Kerrohan sinä teidenritari, milloin ylinopeudesta on ollut hyötyä onnettumuudessa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 27.3.2010 14:07

Babari vedäs ny jäitä hieman hattuun. Ylinopeudessa ole mitään pahaa jollain moottoritiellä missä ei ketään liiku jne.
Taajamassa on ihan hyvä olla rajoitukset, siellä kun liikku kävelijöitä enemmän.

Itseäni vituttaa enite kun ajetaan ALINOPEUTTA ja aiheutetaan tällä enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeudella.
100kmh alueella ajetaan 70kmh, ei hyvää päivää..
Ylinopeus ei ole tappanut ketään, liian suuri tilannenopeus on joten voitte lopettaa jeesustelun ylinopeudesta.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.3.2010 15:14

Miten "alinopeudella" (jota ei itse asiassa ole olemassakaan) aiheutetaan enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeudella?

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.3.2010 16:07

Ylinopeudessa ole mitään pahaa jollain moottoritiellä missä ei ketään liiku jne.

Missä näitä tälläisiä moottoriteitä on missä ei ketään liiku?

Väittääkö nyt joku ihan tosissaan, että nopeusrajoituksia nostamalla liikenne muuttuu turvallisemmaksi?

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 27.3.2010 16:34

Miten "alinopeudella" (jota ei itse asiassa ole olemassakaan) aiheutetaan enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeudella?


Tieliikennelaki 24§:

"Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

Toki edeltävässä 23§:ssä tilannenopeudesta säädetään myös, mutta on tuollainen "aiheettoman hitaasti" ajaminen toki yksilöllistä (vrt. 90v mummo ja 25v nuori mies), eli käytännössä tuo "aiheettomuus" on sitten valvovan viranomaisen ratkaistavissa, milloin se on "aiheettoman hitaasti" ajamista... :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.3.2010 17:40

Väittääkö nyt joku ihan tosissaan, että nopeusrajoituksia nostamalla liikenne muuttuu turvallisemmaksi?

No esim tanskalaiset, jotka nostivat yleisesti nopeusrajoituksia. Babar, voithan sä olla omaa mieltä asioista, mut ei se silti anna aihetta ruveta toisia nimittelemään.

Toisekseen, kyllä mä yhdyn pipo_esan kanssa siihen että ihan samalla tavalla mua vituttaisi jos joku ajaisi mun perheen päälle, ajoi se sitten rajoitusten mukaan tai ei. Sujuvassa liikenteessä pitää joustaa myös rajoitusten osalta, eikä ajaa autoa niinkuin olisi rautakanki perseessä, esim motarilla voi ajaa kovempaa kuin rajoitus, mutta sitten taas koulujen kohdilla kannattaa ajaa hitaammin kuin rajoitus näyttää. Tosin tässä musta-valko maassa on oman järjen käyttö kielletty ja kaikki pitää olla lailla tai kielloilla määrätty, muuten ihmiset ei osaisi olla liikenteessä.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 27.3.2010 19:07

Jos ne rajoitusten mukaan ajajat aiheuttaa harmaita hiuksia niin kannattaa jäädä kotiin tai käyttää taksia.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 27.3.2010 19:46

Babarilla on vähän suomentieliikennelait hakusassa. Kyllä alinopeus on myös olemassa ja sillä saadaan aiheutettua paljonkin vaaratilanteita. esimerkiksi se että joutuu ohittamaan sen alinopeudella ajavan auton->vaaratilanteita taas kun joudutaan käyttämään toistakin kaistaa.

Sitten esimerkiksi aamu viiden aikaan montakin kertaa motarilla ei ole montaa autoa näkynyt, jos ollenkaan.

Mutta tiedän et babarilla on toi valittaminen veressä näissä asioissa.
Eikös ne aikanaa nostanut nopeuksia ruotsissa 10km ylöspäin ja onnettomuudet vähenivät kun porukka ei enää turhautunut köröttelemään.
Outoa? miten näin on voinut käydä? romahtaako nyt teidän maailmankuvat ja voisi joutua ajattelemaan asiaa muultakin kantilta kuin siltä "laput silmillä"
Toisaalta, saattaisi tehdä hyvää teillekin vähän avartaa ajattelua ja ottaa ne laput todellakin pois silmiltä.

vittu teitä laput silimillä ajattelevia :D

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.3.2010 20:10

Babarilla on vähän suomentieliikennelait hakusassa. Kyllä alinopeus on myös olemassa...

Ja sinulla hakusessa luetun ymmärtäminen. Minä en tietääkseni ole mistään alinopeudesta kirjoittanut.

Sitten esimerkiksi aamu viiden aikaan montakin kertaa motarilla ei ole montaa autoa näkynyt, jos ollenkaan.

Eli jos autoja ei näy, pitäisi saada ajaa kovempaa? Olisiko se kuskin päätettävissä?


Eikös ne aikanaa nostanut nopeuksia ruotsissa 10km ylöspäin ja onnettomuudet vähenivät kun porukka ei enää turhautunut köröttelemään.

En tiedä, mutta silloinhan kannattaisi varmaan suomessakin nostaa rajoituksia jos kerran näin hyvin on toiminut.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 27.3.2010 22:29

eikä menis montaa vuotta kun ajettas 250km/h moottoritiellä :D ja sitte valitetaan kun ei autot kule...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.3.2010 22:33

esimerkiksi se että joutuu ohittamaan sen alinopeudella ajavan auton->vaaratilanteita taas kun joudutaan käyttämään toistakin kaistaa.

Vaaratilanteen siis aiheuttaa se OHITTAJA, ei ohitettava. Ei oo pakko lähtee tekemään vaarallisia ohituksia, jos ei tilaa ole. Ja sitten kun suomalaiset oppisivat vielä ohittamaan turvallisesti. Nythän sitä roikutaan persiissä kiinni ja siitä koitetaan lähtee kiihdyttelemään. Ohittaminen pitäs alottaa kauempaa takaa, niin se ohittaja ei aiheuttaisi niitä vaaratilanteita kun ohitus tapahtuisi nopeammin.

Niin paljon näkee tiellä turhia ohituksia. Ohitetaan yksi auto väkisin vaikka on puolen kilometrin autojono edessä. Kannatti varmaan ohittaa tuollasessakin tilanteessa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 27.3.2010 23:32

Kävimpä tänään taas tuommoisen vajaan 500km mutkan ajelemassa. Tavoite on ajaa turvallisesti mutta kuitenkin aikataulussa pysyen joten ei se mieltä ylennä että 80 alueella vedetään 72kmh ja nopeus vaihtelee 70 ja 80 välillä. Mulle riittäis se vakaa 79, 500 metriä turvaväliä ja vakkarilla rennosti paikasta toiseen muttei se tunnu onnistuvan vaikka antas etuautolle kilometrin toleranssin vaihdella nopeutta. Aina tulee peräedellä vastaan. Pakkohan sitä ei olisi ohittaa mutta kun se on vaan on niin paljon helpompaa edellä ja kun kerran tie on tyhjä niin omaa nopeutta.

Ohitetaan yksi auto väkisin vaikka on puolen kilometrin autojono edessä.


Ja mistähän tämä jono on yleensä syntynyt? Kysyn vaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.3.2010 0:11

^niinpä

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.3.2010 0:28

On se vaan helvetin hyvä että täällä suo(L/M)essa ei ole enempää asukkaita ja autoja, saattais olla ruuhkia ja kukaanhan ei osaa ajaa jos edellä menee auto tai useampi. Tähän ongelmaan tulisikin pikaisesti puuttua ja rankalla kädellä: yksityisautoilu on ongelmallista (kuten edelläolevistakin kirjoituksista selviää) ja jopa vaarallista, sekä siitä on haittaa ympäristölle! Se tulisikin asteittain kieltää! Polttoaineen hinnoittelulla, voitaisiin ottaa aimo harppaus ruuhkattomiin moottoriteihin, eli pilkun siirrolla saataisiin jo paljon hyvää aikaa 1,50€/L -> 15,0€/L Muutenkin kinkkinen tieliikennelaki ja sen vaikeaselkoiset pykälät olisivat historiaa, rakennetuilla autoilla voitaisiin ajaa sitten vaikka verovapaalla polttoaineella suljetullla ovaliradalla rallia mielin määrin! Krooh.....

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 28.3.2010 10:31

Ja mistähän tämä jono on yleensä syntynyt? Kysyn vaan.

Niin mitä sitten?

^niinpä

Niin...?

Eikös ne aikanaa nostanut nopeuksia ruotsissa 10km ylöspäin ja onnettomuudet vähenivät kun porukka ei enää turhautunut köröttelemään.

Rajotusten nostaminen ei oo ratkaisu. Edelleen ne vaaralliset kuskit on tiellä. Jotakin pielessä psyykkisellä puolella. Rajotusten nosto ei sitä vikaa poista.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 28.3.2010 12:54

Lainaus:
Ohitetaan yksi auto väkisin vaikka on puolen kilometrin autojono edessä.


Ja mistähän tämä jono on yleensä syntynyt? Kysyn vaan.


Useimmille meistä riittää nopeusrajoitukseen perustuva, tasainen, kelin huomioon ottava nopeus. Se jono syntyy kun joku meistä ei siihen pysty ja useimmiten muita hitaamman nopeuden syynä on omat kyvyt ja niiden puute. Traktorit, kuorma-autot ja muut eivät haittaa sillä eiväthän he asialle mitään voi kuin korkeintaan aina välillä väistää ja päästää se letka ohi. Sen sijaan jos perä edellä vastaan tulee henkilöauto tai esim asuntoauto se vähän jurppii.

Tulevaisuudessahan tämä pahenee kun loputkin joukkoliikenne haja-asutusalueilla ajetaan alas ja 90% asukkaista on eläkeläisiä. Yhteiskunnalla ei ole aikomustakaan järjestää asiaa millään kuntoon joten uskokaa että tulevaisuudessa näemme innovatiivisia liikenneratkaisuja jotka on tehty ainoastaan palvelemaan autoilijoiden enemmistöä, Eläkeläisiä. Tervetuloa isommat liikennemerkit, nukkumispaikat, 20kmh rajoitukset taajamissa,60kmh maantiellä, moottoritiellä väärään suuntaan ajamista estävät puomit jne jne.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.3.2010 14:21

mun mielestä toi moottoritielle väärään suuntaan ajamisen estämiseksi on semmonen juttu, johon voisi keksiä ratkaisun.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.3.2010 19:09

Ja mistähän tämä jono on yleensä syntynyt? Kysyn vaan.
Siitä toisesta autoilijasta, joka ei viitsi tai uskalla mennä ohi, mutta roikkuu silti niin lähellä edellä ajavaa, ettei ohi pääse kuin molemmista kerralla.

Mikä ihme se on kun tasanopeutta ei osata ajaa?
1) Ohituskaistalla nopeus nousee 10km/h ja lopussa jarrutetaan pakottaen muut ajamaan ylinopeutta jos ei halua ajella alle rajoitusten jonoa keräten.
2) 2km ennen risteystä jonon nopeus 80km/h alueella alkaa lähennellä 60km/h (motarilla 100km/h-->80km/h) sen takia että jonon etummainen aikoo kääntyä ehkä joskus. Hidastamista varten on olemassa kääntymiskaista!
3) Edellisen risteyksen jälkeen jonon ekaksi jäänyt ei enää "viitsi" kiihdyttää matkanopeuteen kun hän aikoo kääntyä seuraavasta risteyksestä 1km päässä.

Tällä tavalla sitä jonoa sitten kertyy, kaikki 3 ilmiötä tulevat eteen joka helkkariin päivä työmatkalla.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 30.3.2010 1:13

^

Tuohon voisi melkeen lisätä, että miks helvatta se pitää moottoritielläki lyyä liinat kii kun ollaan menossa rampille. Se on varmasti 500m ennen rampin alkua vauhtia 60kmh lasissa..

Ite pyyhkäsen aina sen +80kmh lasissa ainakin puoliväliin ramppia, riippuen tietenki onko siellä autoja tulossa perä edellä tai millanen keli. Sitten on niitä ääripäitä että heti kun rampille päästään niin liinat kii ja sit körötellään 40kmh siinä..

En tiiä onko muualla, mutta oulussa päivittäinen ilmiö

Tureq
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.3.2009 17:04

ViestiKirjoittaja Tureq » 30.3.2010 13:02

Oma tapanihan liittyä pois moottoritieltä on varmaan enemmistön mielestä ihan perseestä, eli moottoritieltä erkaantumisen jälkeen hidastan moottorijarrutuksella suurimmalla vaihteella koko matkan eli yleisimmissä tapauksissa vauhti laskee tasaisesti välillä 105-40, yleensä aina joutuu myös jossain määrin jarruttamaan rampin päässä olevaan risteykseen.

En ymmärrä niitä jotka hidastavat motarilla sen vauhdin 80km/h, ja jatkavat koko rampin tätä vauhtia ja sitten tiukka jarrutus risteykseen ja hissunkissunkiihdytys taas rampin jälkeen liikenteeseen. Saa siinä ihmetellä kun jarrupaloja vaihdellaan vähänväliä ja kulutuskin on iso, ja mähän ajan rajoitusten mukaan normiajoa...

nico...
-
Viestit: 107
Liittynyt: 25.9.2003 11:28

ViestiKirjoittaja nico... » 30.3.2010 21:13

Sitten esimerkiksi aamu viiden aikaan montakin kertaa motarilla ei ole montaa autoa näkynyt, jos ollenkaan.

Turku-Salo motari on tuohon aikaan suht hyvin liikennöity kun salolainen käsityöpaja aloittaa aamuvuoron kuudelta.

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 1.4.2010 14:31

En nyt tiedä sivuaako tää vähän aihetta mutta pakko purkautua.

Täällä pohjosessa ovat teiden kunnossapitäjät keksineet laittaa traktorin perään lumilingon. Kuka semmosenkin on mennyt keksimään ku niillä on aura siinä edessä. Täällä oulun seudulla on tämmösiä pienempiä teitä jotka ei oo vielä sulanu auki ja loskaa on silleen, että jalka uppoo mukavasti. Sitten ne auraajat tulee sen saakelin lumilingon kanssa ja ottaa siitä sohjosta päälikerroksen pois ja jättää siihen semmosen kerroksen joka sulaessaan on sitten taas samanlainen kuin ennen linkoamista. Kerran kun vaan laittaisivat sen edessä olevan auran maahan ja auraisivat sen koko paska sohjon pois kerralla niin ei tarttis joka päivä olla uudestaan auraamassa.

Näinkö niitä kunnan varoja käytetään? Eka tuntuu ettei teitä koskaan aurata ja nyt niitä sitten aurataan joka päivä ja turhaan, kun sen voisi hoitaa kertaalleen kunnolla, mutta ei niin ei. Kyllä vähän kummastuttaa tää homma. Näillä pihateillä tuo sohjo vaikeuttaa jo pihalle pääsyä ku ottaa auto pohjasta kiinni.

Yhden positiivisen asian keksin koko hommasta, ei tartte enään kolata semmosta auran jättämää lumivallia pois pihan edestä. Kyllä mää kuitenkin ennemmin sen kerran pois kolaan kuin kattelen tuommoista naurettavaa touhua.

Onko täällä muita, joiden paikkakunnalla tätä samaa tekniikkaa käytetään?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.4.2010 14:37

Tuohon voisi melkeen lisätä, että miks helvatta se pitää moottoritielläki lyyä liinat kii kun ollaan menossa rampille. Se on varmasti 500m ennen rampin alkua vauhtia 60kmh lasissa..

Ite pyyhkäsen aina sen +80kmh lasissa ainakin puoliväliin ramppia, riippuen tietenki onko siellä autoja tulossa perä edellä tai millanen keli. Sitten on niitä ääripäitä että heti kun rampille päästään niin liinat kii ja sit körötellään 40kmh siinä..

En tiiä onko muualla, mutta oulussa päivittäinen ilmiö


oulussahan ei osata käyttää ramppeja oikein. kiihdytäessä moottoritielle rampissa puolessa välin alkaa jarruvalot vilkkumaan ja körytellään ramppi maksimissaan 60kmh ja toivotaan moottoritielle liittyessä ettei tulisi sillä oikeanpuoleisella kaistalla autoja että pystytään turvallisesti siirtyä moottoritielle ja sitten vasta aletaan kiihdyttämään vauhtia.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.4.2010 22:10

Täällä pohjosessa ovat teiden kunnossapitäjät keksineet laittaa traktorin perään lumilingon. Kuka semmosenkin on mennyt keksimään ku niillä on aura siinä edessä. Täällä oulun seudulla on tämmösiä pienempiä teitä jotka ei oo vielä sulanu auki ja loskaa on silleen, että jalka uppoo mukavasti. Sitten ne auraajat tulee sen saakelin lumilingon kanssa ja ottaa siitä sohjosta päälikerroksen pois ja jättää siihen semmosen kerroksen joka sulaessaan on sitten taas samanlainen kuin ennen linkoamista. Kerran kun vaan laittaisivat sen edessä olevan auran maahan ja auraisivat sen koko paska sohjon pois kerralla niin ei tarttis joka päivä olla uudestaan auraamassa.
No kun siellä sohjon alla on jäätä, joka ei millään auralla tai lingolla lähde. Kun jää sulaa, se muuttuu sohjoksi ja auraus täytyy toistaa. Aika vaikeaa olisi vetää sohjosta vain osa pois, kyllä se aina pohjia myöten vedetään. Kunnon terällä varustetulla lingolla kyllä saa pintaa enemmän irti kuin auralla.

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 2.4.2010 1:39

No kun siellä sohjon alla on jäätä, joka ei millään auralla tai lingolla lähde. Kun jää sulaa, se muuttuu sohjoksi ja auraus täytyy toistaa. Aika vaikeaa olisi vetää sohjosta vain osa pois, kyllä se aina pohjia myöten vedetään. Kunnon terällä varustetulla lingolla kyllä saa pintaa enemmän irti kuin auralla.


Minä veikaan, että olet joskus auraushommia tehnyt. Ei siellä sohjon alla voi kovin paljoa (ainakaan tässä meidän läheisillä teillä) olla koska renkaat siihen uppoaa. Aika lelu vehkeet saa olla ettei sellainen sohjo/lumi/jää lähde auralla. Ja jos se kerta lähtee lingolla paremmin kuin auralla niin täällä päin sitä ei sitten osata laittaa tarpeeksi alas.

Edittiä, niin siis renkaat uppoaa tosiaan asfalttiin asti...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.4.2010 8:55

Se on tuo linkomiesten ikuinen dilemma. Ostetaan liian suuret pyörät siihen rakvaattoriin eikä se linko enää ylety maahan asti.... Ei tuo linko kyllä sovellu kun pikkuteiden putsaukseen. Onhan se sillon hyvä kun on paljon lunta. Muuten ei kyllä pärjää auralle.

Ja toisekseen meilläpäin ainakin putsataan noita loskia ja jäitä tappiteräauralla ja ihan kauhalla jossa tappiterät. Eiköhän sillä hieman paremmin lähde kun sillä mehulingolla...

Ainiin joo :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.4.2010 11:26

Minä veikaan, että olet joskus auraushommia tehnyt.
Väärin veikattu, mutta läheltä liippaa. Linkoajan ja laitteiden kanssa kyllä ollut tekemisissä...

En tiedä, minkälaisia linkoajia tuolla pohjoisessa on, mutta täällä etelässä ainakin tuntuu sltä, että lingolla vedetyt tiet (ainakin paikalliset kylätiet) ovat paremmassa kunnossa kuin auralla putsatut. Tosin kunnon verkkoterä 240 leveässä lingossa auttaa, hyvin tuntuu purevan...

Ja toisekseen meilläpäin ainakin putsataan noita loskia ja jäitä tappiteräauralla ja ihan kauhalla jossa tappiterät. Eiköhän sillä hieman paremmin lähde kun sillä mehulingolla...
Totta. Nykyään kunnon välineitä on todella harvassa, pääteilläkin ajellaan aurat ilmassa ettei terä vaan kulu :(

Miqwe
-
Viestit: 21
Liittynyt: 29.12.2009 19:16

ViestiKirjoittaja Miqwe » 3.4.2010 2:58

Kyläpoliisit/kyttäilijät, pitkien vilkuttelijat (autossani lailliset drl-päiväajovalot). Noh, tuohon jo tottunut ja nuissa tapauksissa tulee minulta hymyä tai pitkien vilautus takaisin..

Suojateille sokeana syöksyilijät, eivät vissiin vielä tajua että illan lähestyessä tiet jäätyvät uudelleen.. Ja ovat liukkaat, vaikkei siltä näyttäisikään.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 3.4.2010 14:57

Kyläpoliisit/kyttäilijät, pitkien vilkuttelijat (autossani lailliset drl-päiväajovalot). Noh, tuohon jo tottunut ja nuissa tapauksissa tulee minulta hymyä tai pitkien vilautus takaisin..


Asialliset DRL-systeemit on kyllä asiaa, mutta tällaiselle parkki-amistelulle vilkautan aina:
..........
toiseksi vituttaa nämä idiootit jotka vilkuttelevat valoja päiväsaikaan kun ajelen parkit (enkelinsilmät) + huomiovalot päällä, EIKÖ JUMALAUTA IHMISET EROTA PARKKIVALOJA JA HUOMIOVALOJA TOISISTAAN??!?!?
..................

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.4.2010 21:12

Asialliset DRL-systeemit on kyllä asiaa, mutta tällaiselle parkki-amistelulle vilkautan aina:
Quote:
..........
toiseksi vituttaa nämä idiootit jotka vilkuttelevat valoja päiväsaikaan kun ajelen parkit (enkelinsilmät) + huomiovalot päällä, EIKÖ JUMALAUTA IHMISET EROTA PARKKIVALOJA JA HUOMIOVALOJA TOISISTAAN??!?!?


Onko tuossa väärä lainaus vai miksi vilkuttelet pitkiä täysin lailliselle valoyhdistelmälle? Parkit ja huomiovalot saavat palaa samaan aikaan, mutta parkkien (edes takana) ei ole pakko palaa.

Kyläpoliisit/kyttäilijät, pitkien vilkuttelijat (autossani lailliset drl-päiväajovalot).
Jep, en ymmärrä miksi ihmeessä jostakin parkkien tai sumarien virheellisestä päiväkäytöstä pitäisi pitkiä tuikkia. Ketä ne valot päivällä häiritsevät? Jos nuo niin paljon ärsyttävät, on parempi mennä bussilla tai pysyä kotona.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 21.4.2010 22:48

Pelkät päiväajovalot päällä kun ajelee niin jotkut pässit keksivät vilkutella takanakin valoja kun ei päiväsaikaan takavalot pala, sama juttu vastaantulijoilla, luullaan parkkivaloiksi kun ei tajuta uusista säädöksistä mitään.
Naurattaa vieläkin kun kerran takana tuleva auto vilautti vastaantulijalle (tai minulle kun takavalot ei palaneet päiväajovalojen kanssa) valoja ja jätti pitkät päälle eikä tajunnut että ne ovat päällä (ellei sitten vittuillakseen) niin tämä mahtoi vituttaa minut mukaanlukien monia vastaantulijoita.

Jep, en ymmärrä miksi ihmeessä jostakin parkkien tai sumarien virheellisestä päiväkäytöstä pitäisi pitkiä tuikkia. Ketä ne valot päivällä häiritsevät? Jos nuo niin paljon ärsyttävät, on parempi mennä bussilla tai pysyä kotona.


Ei häiritse ollenkaan jos joku tulee päiväsaikaan ilman valoja tai pelkät sumarit päällä vastaan, kunhan ne sumarit on suunnattu alas! näitäkin tulee vastaan päiväsaikaan joissa on älyttömät sumuvalot päällä edessä jotka häikäsee suoraan silmiin.
Jos joku haluu pitää sumareita jotka on kunnolla suunnattu niin ei kyllä haittaa pätkääkään.

Asialliset DRL-systeemit on kyllä asiaa, mutta tällaiselle parkki-amistelulle vilkautan aina: Quote:
..........
toiseksi vituttaa nämä idiootit jotka vilkuttelevat valoja päiväsaikaan kun ajelen parkit (enkelinsilmät) + huomiovalot päällä, EIKÖ JUMALAUTA IHMISET EROTA PARKKIVALOJA JA HUOMIOVALOJA TOISISTAAN??!?!?
.................


Juuri tällaiset pellet ärsyttää liikenteessä, joko ihmiset ei tiedä, tai ihan vittuillakseen pitää vilkutella valoja kun ei ole muuta tekemistä tai ottaa päähän kun jollakin on erilaiset valot kuin itsellä.


Niin ja lisätään vielä että autossani on sekä vanhanmalliset huomiovalot joiden kanssa pitää käyttää etu- sekä takaparkkeja, sekä uuden EU-direktiivin mukaiset DRL-ledivalot (päiväajovalot) RLE-merkinnöillä (joiden kanssa ei tarvitse käyttää mitään muita valoja).

Rynnäkköpäärynälle vielä tiedoksi että useisiin autoihin esim. bemareihin on saatavissa enkelinsilmät jotka on hyväksytty huomiovaloiksi tai päiväajovaloiksi, joten aivan turha vilkutella niille valoja päiväsaikaan.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.9.2010 19:54

yks asia mikä ärsyttää tosissaan on se että jos lähen jotain autoa ohittaan niin toinen lähtee perään puskurissa kiinni. eikö ne v*tun idiootit tajua että jos toinen joutuu vetään liinat kiinni 130km/h rekkaa ohittaessa niin se takana tuleva on varmasti tekemässä sedanista hatchbackin.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 28.9.2010 20:41

eikö ne v*tun idiootit tajua että jos toinen joutuu vetään liinat kiinni 130km/h rekkaa ohittaessa niin se takana tuleva on varmasti tekemässä sedanista hatchbackin.

No ei siinä paljon järkeä ole lähteä ohittamaan rekkaa 130 kmh/h jos ei edes tiedä mitä edessä tapahtuu 3-4 sek aikana.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 28.9.2010 20:51

Täytyykin taas purkaa angsteja..

Se perkeleen piittaamatomuus. Viimeisen viikon aikana meinannut rytistä useammankin kerran, kaikilla kerroilla syynä se ettei prkle käytetä vilkkua. Vaihdetaan kaistaa kun olet "kohdalla" ilman vilkkua. Samoin kylmäsi, kun dösä vetää ohi kun edellä oleva pirssi oli pysähtynyt suojatien eteen päästääkseen pennut yli kadun.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.9.2010 23:15

No ei siinä paljon järkeä ole lähteä ohittamaan rekkaa 130 kmh/h jos ei edes tiedä mitä edessä tapahtuu 3-4 sek aikana.


kaikkea ei voi ennustaa mitä voi tapahtua.. varsinki tähän aikaan kun hirviäki tahtoo olla liikkeellä.
ja eikös tuommonen tempaus oo muutenki kiellettyä lähteä toisen peesiin ohittamaan?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 29.9.2010 0:50

Tarkalleen ottaen on, mikäli ymmärsin kirjaa oikein

Toinen suosittu on kun oiken mukavasti kärkkyy rekan peesissä ja tyhjää tullee niin eiköhän joku samantien takaa jo tulossa...ja tulee suoraan eteen. siinä meni sit seki paikka kiitos!

edit. jiisimula, samoilla ajatuksilla että ei tonttia osteta maantieltä :D
Viimeksi muokannut Mazaman, 30.9.2010 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 29.9.2010 1:43

Jep. Minä ainakin painan usein jonon hänniltäkin ohi, jos/kun se rekan perässä oleva nysväri ei saa millään näytettyä vilkulla merkkiä että nyt mennään:) - Usein kun siinä mietitään, mietitään, veivataan.. ja sitten kun hermot menee niin lähdetään ohittamaan naftiin väliin ja usein tuleekin se vaaratilanne.

Samoin on hanurista, jos on pitkä jono, ohituskaista. - Eiköhän se rekan perässä ekana nysväävä Hra47 annostele kaasua maltillisesti, ja 2km ohituskaista loppuu juuri, kun Hra47 pääsee takaisin omalle kaistalleen.. Kukaan muu ei päässyt ohi.

Minä ainakaan en jaksa pähkäillä montaa minuuttia sitä ohitusta, vaan ohitan ripeästi sopivan välin tullessa. - Ruuhkassa tms. jossa ohituksesta ei ole mitään iloa, jään itsekin usein ajelemaan kilisti possujonossa.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 29.9.2010 6:23

eilen olisi tullut yhdestä uudehkosta nissanista rusina, jollen olisi tajunnut että mummeli lähti tulemaan samalle kaistalle ilman vilkkua, vaikka olin apukuljettajan oven kohdalla portterilla.. eihän sille voi mitään, jos noin pienen auton kuin portterikin on jättää huomioimatta, mutta silloin voisi tyytyä vaikka bussikyytiin!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.9.2010 9:17

Tuo on jonkinlainen ongelma, kun ajaa rekan perässä seuraavana ja pitää reilua turvaväliä, että on varmasti hyvä ja esteetön näkyvyys tilaisuuden tullen ohitusta varten, niin eikö siihen joku kahjo tunge väliin (koska rekan vauhtia ajava henkilöauto on niin helppo) ohittaa. Kun etäältä näkee, että tulisi paikka ohittaa, edellä menevä auto kärkkyy siinä rekan persiissä vaikeuttaen ohitusta.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.9.2010 13:17

Sitten on nämä puusilmäiset putkiaivot jotka eivät tajua letkassa ajaessaan katsoa taustapeileihin ennenkuin lähtevät jonon puolivälistä ohitusyritykseen. Monasti itse joutunut lyömään "väärältä" kaistalta jarrut lukkoon kun joku työntää eteen letkasta. Tämä operaatio ei ole kovin mielekästä n. 140 vauhdista, kun vielä väistämäänkään ei pysty muualle kuin ojaan.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 29.9.2010 22:13

Se tuolla liikenteessä ketuttaa kun ihmiset luottaa sokeasti siihen nopeusmittariin joka kusettaa 10km/h, ite oon gpsällä katsonut että autoni mittari heittää sen 10km/h niin oon huomannu et ihmiset luottaa sokeasti siihen mittariin ajetaan 100 siihen omaan mittariin mutta oikea nopeus on 90 ja kummastellaan kun kaikki ajaa ohi, kaikilla on muka kiire tai että ihmiset kaahaa..

Jukka85
-
Viestit: 102
Liittynyt: 8.10.2004 13:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jukka85 » 30.9.2010 18:53

Itse näin "ammattiautoilijana" (raskaskalusto) olen pistänyt viimeaikoina ja aikaisemminkin jo merkille miten on jännä että itse ajan yleensä esim 80 alueella noin 83-85km/h ja aina siellä vaan on niitä ohittajia, tälläkin viikolla useampia 80 pakuja ja henkilö/pakettiautoja peräkärrienkin kanssa...ja minkälaisissa paikoissa?!?! Ja suomalainen mieli näkyy olevan sellainen että jos jotain aloittaa niin ei voi jättää kesken...eli lähetään ohittamaan vaikka vastaan tulee autoja ja kun huomataan että ei keretä niin toivotaan että ohitettava jarruttaa(muutamia tiukkoja jarrutuksia tehneenä) koska luonnollisesti kun ollaan tulossa ohi 22,5 metrisestä yhdistelmästä puolessa välissä niin helpompi on painaa kaasua ja toivoa että vastaantulija ja ohitettava hiljentää kuin painaa jarrua ja palata omalle paikalleen...Eikä sillä että itse olisin maailman paras ja tunnollisin autoilija enkä koskaan tekisi virheitä! Iso ja painava tarvitsee enemmän tilaa ja aikaa kun pienempi!

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.9.2010 19:27

itse ajan yleensä esim 80 alueella noin 83-85km/h ja aina siellä vaan on niitä ohittajia

No on kai niitä kun ei suurinta osaa autoilijoista nykyään kiinnosta paskan vertaa nämä nopeusrajoitukset, mitkä alkaa menettämään merkityksensä kun päättävissä elimissä perseillään ja jatkuvasti ollaan pudottamassa niitä alaspäin.
Pakko myöntää, että aika harvoin tulee itsekään ajettua 80 alueella rajoitusten mukaan. Kyllä sitä nopeutta on yleensä sen satkun verran, joten rekoista kyllä mielellään ohi menen, jos vaan sopiva kohta sattuu tulemaan.

Se, että niitä ohituksia ei osata tehdä turvallisesti on sitten jo ihan toinen juttu.
Mutta pakko sekin myöntää että on sitä itsellekin joskus sattunut virhearviointi tai toinenkin ja on täytynyt rekan rinnalla polkasta jarrua ja palata takas omalle kaistalle. Ja joskus on jopa tullut polkastua sitä oikeaakin poljinta hivenen reippaammin, jotta ehtii omalle kaistalle takas ennen kun vastaan tulevan tarvitsee kovin alkaa väistelemään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.10.2010 14:41

Toinen suosittu on kun oiken mukavasti kärkkyy rekan peesissä ja tyhjää tullee niin eiköhän joku samantien takaa jo tulossa...ja tulee suoraan eteen. siinä meni sit seki paikka kiitos!
Kannattaa olla ripeämpi, ennemmin se ohitusmahdollisuus sulle avautuu kuin takana tulevalle. Hyvissä ajoin vilkku päälle ja ohi, ei ehdi takaa tulevat väliin sitten millään.

itse ajan yleensä esim 80 alueella noin 83-85km/h ja aina siellä vaan on niitä ohittajia
Yleensä tulee ajeltua noin 89km/h 80-alueella ja ohi menen jos hitaampi on edessä. Tosin eipä sen pitäisi ohitettavaa mitenkään haitata jos ohituksen tekee asiallisesti ja hyvässä paikassa.

Eniten ärsytystä ovat viimeaikoina aiheuttaneet liikenneympyrät/kiertoliittymät, joita työmatkalle osuu useita.
1) Ympyrään pusketaan vauhdilla tajuamatta lainkaan, että ympyrään tullaan aina kolmion takaa! Sitten kun itse tulet ympyrään seuraavasta liittymästä ja ympyrään vauhdilla tullut joutuu jarruttamaan, pitkät vilkkuvat ja torvi soi. Huolimatta siitä, että hitaamman auton keula oli ensin ympyrässä.
2) Ei uskalleta mennä ympyrään jos joku on siihen toisesta liittymästä tulossa.
3) Ei osata vilkuttaa poistuttaessa, jolloin ympyrään tuleva auto joutuu turhaan odottelemaan ja liikenne tökkii.
4) Vaihdellaan 2-kaistaisissa ympyröissä kaistaa miten sattuu eikä osata ympyrään tullessa lukea kaistaopasteita.

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 5.10.2010 23:45

Heh, eipä tuohon ole pahemmin lisättävää. Mitä nyt Tamperelaisittain on tapana pakettiautoilla parkkeerata itsensä kiihdytyskaistan loppuun. Ja siinäpä sitten odotellaan kun Fix Or Repair Daily saa usvaa putkeen.

Ei takaatulevan rekan eteen uskalla lähteä turboa laulattamaan kun ei tiedä miten transitti blokkaa.

Mondeo valitettavasti kuuluu myös tähän pakettiautoluokkaan.

apo-87
-
Viestit: 12
Liittynyt: 3.5.2010 9:09

ViestiKirjoittaja apo-87 » 6.10.2010 10:01

Ne ääliöt jotka yleensä ajavat bmw-romuilla ensin puhuvat puhelimessa ja sitten pitävät todella pientä turvaväliä varsinkin joka päivä neljän ruuhkassa. Eli joku 15 sentin turvaväliä, eli jos vain jarruttaisi hieman voimakkaammin niin tulisi konttiin osumaa tai pahemminkin.

Ja Toiseksi eniten v****taa se kun ihmiset eivät käytä vilkkua kun vaihtavat kaistaa joko ruuhkaisella tiellä tai vaikka ajaisikin pimeämmällä ja vaikkei olisi tiellä autoja niin itse ainakin käytän vilkkua joka kerta kun vaihdan kaistaa. About 55% eteläsuomen ihmisistä ei käytä vilkkuja vaihtaessa kaistaa.

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 6.10.2010 11:25

Ei vituta,mutta harmittaa:

Ohituskaistalla joku "luulen olevani menestynyt" Voyager/S80/A6/520i jne. 50-65v mieskuljettaja ohittaa 140 lasissa ja seuraavan kerran tulee perä edellä vastaan ohituskaistan jälkeen. Siinä sitten ajellaan 85-90 satasen rajoituksella. No hyvissä paikoissahan noista pääsee sitten ohi...

Volvo V70 2,5T (Pätee kyllä aivan kaikkiin autoihin) Kiihtyy liikennevaloista 0-60km/h n.2minuuttia...
Jos joku haitta jouhevaa kaupunkiliikennettä niin juuri tämä+kaistanvaihdon estäminen

Itse ajan suhteellisen paljon ~50tkm vuodessa ja liikennettä tulee kyllä nähtyä. Harmitaahan se ajaa 100km/h rajoituksella 70-80km/h kun auto ilman kuljettajaa (nainen ratissa) vetää letkaa. Mutta toisaalta ko. kuljettajan ajotaidolla kaikille turvallisinta on että vauhti pysyy maltillisena. Myönnän kyllä kironneeni ääneen kun joskus olen omaa saamattomuuttani lähtenyt töihin viimeminuuteilla. (Ja kyllähän sitä on keskeltä jonoakin aloiteltu "ohitteluprojekti")

Autossani on kaasupurkausvalot jotka aiheuttavat kateutta siinämäärin että paikkapaikoin päivisinkin minulle räpsitään pitkiä valoja

Ohittamisen vaikeus: Miksi ei selvässä paikassa mennä siitä hitaammasta ohi, vaan kärkytään ja seilataan ja tehdään taaempana ajaville ohitushaluisille epävarmuutta..?


Sitten ei harmita mutta vituttaa:


Kiihdytyskaistoilla hidastelijat (jännittäjät). Hengenvaarallisia tilanteita kertakaikkiaan

Joku 18+ ikäinen teiden ritari itkee kun ajoin ylinopeutta ja sain sakot kusipää kytiltä ja leimakin oli menny vanhaksi ja kilvetkin lähti ja minussa itessä ei ole mitään vikaa.
Ja sitten mentiin katsastamaan ja oli etujouset sahattu ja iskarit lopussa päästöt evry modin takia perseellään ja autoveroakin maksamatta ja 259 Wunderbaumia peitti näkyvyyden eteenpäin ja tummennetut kaikkivalotkin aiheutti katsastuksen keskeytyksen ja olishan se tieten Jom-coiloverit peräkontissa, mutta pitäs nekin muutoskatsastaa ja rahatki loppu mutku ei työtkään kiinnosta ja vittuukse katsastajalle kuuluu minkälainen auto mulla on kun eihän siitäkään määrää kun tieliikennelain ajoneuvoasetus jossa säännöt on kaikkille samat.
Samainen NachoMacho man lähtee kotiin 16v Pissis tyttöystävän kanssa ja menee suorittamaan 1min mittaisen lohdutusaktin omaan kotiin (siis vanhempien luokse) jossa omaa huonetta koristaa vielä nallepuh boordi...

Niin ja sen pissis tyttöystvän tuntomerkit:
-Finninaama peitetty meikkivoiteella lisäksi gootti pokemon meikit
-hiukset blondatut (viimeiset 5 vuotta) harvat ja risaiset (etuhiukset vaaleanpunaiset)
-vaatetus "Lady Gaga"+linttaan tallotut kengät
-runko vastenmielinen läski/ hoikka + "jenkkakahvat" (Hoikalla ei persettä koska ikinä ei ole liikunta harrastettu)
-Osaa sanoa sanan "Vittu" ja sylkeä yhden poskari röökin aikana 2 litraa.

apo-87
-
Viestit: 12
Liittynyt: 3.5.2010 9:09

ViestiKirjoittaja apo-87 » 6.10.2010 11:37

Mielestäni olisi vain parempi kun olisikin tulleet noi 80km/h lätkät moottori tielle, koska sitten nämä bmw-romulla ajavat saisivat kahta kauheammat sakot :D

Sam79
-
Viestit: 143
Liittynyt: 31.8.2003 0:48

ViestiKirjoittaja Sam79 » 6.10.2010 13:09

Jalankulkijat/pyöräilijät jotka painavat sitä nappulaa että valot vaihtuisivat mutta eivät odota valon vaihtumista. Hetken päästä autot seisoo punaisissa valoissa kun jalankulkijoilla on vihreä mutta tien ylittäjää ei näy kun kyseinen mulkku on mennyt punaisia päin heti nappulan painamisen jälkeen. Jos kerran tietää menevänsä millon huvittaa niin pitääkö sitä painaa saatana!

Ihmiset jotka eivät osaa ryhmittäytyä, ollaan kääntymässä vasemmalle ja odotetaan vilkku vasemmalle tien oikeassa laidassa seisten. Malminkartanontiellä Kaivokselaan päin tätä perseilyä näkee joka päivä useasti.

Ja jostain syystä tuolla samalla tiellä näkee helvetin usein myös sitä että itse ajan kaistallani ainoana autona, edessä ja takana ei lähellä ketään niin pakko tunkea kolmion takaa eteen ja kiihdyttää se oma kulkuneuvo mahdollisimman hitaasti tavoitenopeuteen joka yleensä on reilu alinopeus. Miksi ei voi painaa kaasua kun kerran siihen eteen pitää tunkea tai vaihtoehtoisesti odottaa 5 sekuntia ja tulla vasta sitten tyhjälle tielle?

Tuoms
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.4.2010 22:56

ViestiKirjoittaja Tuoms » 6.10.2010 16:13

Oikeesti melkeinpä vituttaa ihmiset jotka ajaa normirajotuksella 10-20 km/h alle rajotuksen ja ohituskaistan kohdilla 10 km/h yli. Tää on vaan jotain ihan käsittämätöntä. No harvemmin nykyään tuollasessa tilanteessa on, mutta olis ihan mielenkiintoista jutella tuollasen ihmisen kanssa kuka tätä tekee. Ei vaan kykene ymmärtämään.

Toinen, mikä harmittaa, on liikkeelle lähdön vaikeus. Tuntuu että monilla on kolmonen silmässä kahden metrin jälkeen ja sitten jurruutellaan viittätoista seuraavat 30 metriä. Emmä odota, että sieltä tehdään mitään kisalähtöjä, mutta liikenteen sujuvuuden kannalta sellainen ripeys tekisi hyvää ja vähentäisi jopa polttoaineen kulutusta.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 6.10.2010 23:11

Ihmetyttää nämä turhien vaaratilanteiden aiheuttajat

Ajelin tuossa reilu kuukausi takaperin koulun hiacella ja 8 henkeä mukana maantiellä parin rekan perässä sitä tasaista 90km/h nopeutta. Katsoin peilistä, että takana olevassa muutaman auton jonossa joku aloitti ohittelun. No sitten kun tuli se hetki, että tämä alitehoinen pikkupösö päätti hyökätä ohjastamani hiacen ohitse sai taas ihmetellä, kummastella, kirjoilla ja soittaa rääkkää seuraavat 10 sek..

Mikä ihme siinä on että pitää työntää siinä huonossa välissä ohitse ja palata kaistalle niin että ohitettavan auton puskuri pyritään viemään pois. Tuo edellämainittu pösö meinasi viedä hiacen astinlaudan mennessään ja näin olisi käynyt jos vaikka tuulenpuuska olisi painanut hiacea 10cm vasemmalle kaistalle.

Yleensä ei tule torvea soitettua, mutta mielestäni tämänkaltaisen vaaratilanteen jälkeen se on täysin oikeutettua hieman runsaammallakin kädellä??

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.10.2010 1:12

Anna tietä ajamalla enemmän pientareelle ni mahtuu menee kolme yhtäaikaa vierekkäin :P

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 7.10.2010 1:33

Jalankulkijat/pyöräilijät jotka painavat sitä nappulaa että valot vaihtuisivat mutta eivät odota valon vaihtumista. Hetken päästä autot seisoo punaisissa valoissa kun jalankulkijoilla on vihreä mutta tien ylittäjää ei näy kun kyseinen mulkku on mennyt punaisia päin heti nappulan painamisen jälkeen. Jos kerran tietää menevänsä millon huvittaa niin pitääkö sitä painaa saatana!
vielä mukavakin kun joku nero keksii just punaiselle vaihdettua painaa nappia mennessään, jee!


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa