Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jus
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.11.2005 15:22

ViestiKirjoittaja Jus » 21.11.2009 0:04

Tottakai se on väistämisvelvollinen. Mutta jos vasemmalla kaistalla on tilaa niin mun järkeen ei mene se miksi sen rampilta tulijan hommaa ei voisi pikkasen helpottaa.

Niin, voisihan sitä kai pysähtyä joka mutkassa ja risteyksessä ja joustaa ja antaa kaikille tiellä liikkuville tilaa.

Oman avautumiseni sanoma on se, että hommahan ei kiihdytyskaistalta tielle liittyjälle kovin paljoa helpompi olisi voinut olla, kun on puoli km kaistaa kiihdytellä ja saman verran turvaväliä mihin sovitella. Onse kumma, kun ei siihen rakoon orionia saa mahtumaan. Saati pitäisi vielä tilaa antaa.

Tuo tarpeeton kaistan vaihto motarilla on jotenkin tiedostettu, mutta niin vaan tulee useinkin väistettyä vasemmalle kaistalle, kun ihan oikeasti tarvetta on. Esim. raskas kalusto ja silmin nähden alinopeutta maleksivat annikit ovat eniten tuon tilan tarpeessa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 21.11.2009 0:14

Niin, voisihan sitä kai pysähtyä joka mutkassa ja risteyksessä ja joustaa ja antaa kaikille tiellä liikkuville tilaa.

No voi helvetti, sun mielestäkö oikeesti toi on sama asia?
Se että väistät sinne vasemmalle kaistalle ei millään tapaa vaikuta sun nopeuteesi, polttopaineen kulutukseen, tai matka-aikaan. EIkä se myöskän vaikeuta sinun elämääsi millään tapaa. Itseasiasa se ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että sen rampilta tulijan liikkumine helpottuu hieman. Joten miksi ihmeessä sitä et voi tehdä.
Juuri sinun kaltaisesi ihmiset vituttaa liikenteessä. Itsekään en kyllä aina mikään ihanne persoona tuolla liikenteessä ole (välillä aika kaukanakin siitä), mutta et se kyllä ole sinäkään.

Jus
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.11.2005 15:22

ViestiKirjoittaja Jus » 21.11.2009 0:36

No voi helvetti

Juu, myönnettäköön, että vähän provosoivan vertauksen heitin. Mukava aasinsilta kuitenkin siihen, että liikennesäännöt on tehty helpottamaan meidän kaikkien tiellä liikkujien elämää ja näistä säännöistä poikkeava poukkoilu aiheuttaa herkästi enämpi vaaratilanteita, vaikka poukkoilun tarkoitus olisikin omasta mielestään ollut hyvä.

Juuri sinun kaltaisesi ihmiset vituttaa liikenteessä

vähän huono asenne, jos liikennesääntöjä noudattavat ihmiset vituttaa. Opetusluvilla ajettu kortti ja iskällä valkea orion?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 21.11.2009 1:14

Mulle ainakin jo autokoulussa opetettiin, että noin on ihan fiksua tehdä, (antaa tilaa esim. motarilla sille kiihdytyskaistalta tulevalle..). - Vaikka onkin ns. tarpeeton kaistanvaihto.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 21.11.2009 8:52

Mua taas kiellettiin väistämästä :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 21.11.2009 9:01

Mun käskettiin käyttää omaa päätä :D

Eli toisinsanoen rekalle jolta kiihdytyskaista on loppumassa kesken on liikenteen sujuvuuden kannalta järkevääkin antaa tilaa. Henkilöautoja ja kädettömiä kuskeja sen sijaan ei käsketty väistelemään.

Jos tuota jatkuvaa vasemmalle väistelyä harrastaa niin loppujenlopuksi siitä tulee niin rutinoitunutta, että ne peilit unohtuu ja pelti kolisee. Kyllä minua ainakin kylmää moottoritiellä aina ramppien kohdalla vasenta kaistaa ajaessa, että milloin joku tekee vilkuttoman kaistanvaihdon rampilta liittyvien mieliksi.

jiisalo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 24.10.2007 19:03

ViestiKirjoittaja jiisalo » 21.11.2009 9:20

Tässähän tämän lain idea on tullutkin esille varsin hyvin. Osa väistää, osa hiljentää, osa kiihdyttää, osa jatkaa samalla kaistalla samalla nopeudella. Arvaile siinä sitten kiihdytysrampilla, vasmmalla kaistalla, tai takana ajavana mitä se toinen autoilija tekee.


Ilmeisesti nykyään väistetään vasemmalle liiankin usein kun väistämistä aletaan jo pitää selvyytenä. Sitten kun joku ei väistäkään, ollaan sormi suussa.

Taitaa olla tämä porukka nykyään enemmänkin sormi pystyssä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 21.11.2009 11:46

Eikö autossa ole vilkku sitävarten? - Että kerrotaan aikeistaan liikenteessä. Samoin peilit usein siksi, että niihin voi vilkuilla. Mulla ainakin liikenteessä on jonkin sorttinen tapa katsella peiliin ennen kaistanvaihtoa, usein jopa vilkaista ns. olanyli vielä varmuuden vuoksi..

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 21.11.2009 13:16

^ No näinhän se menee, mutta mitäpä veikkaat, ovatko kaikki liikenteessä yhtä tarkkoja kuin sinä? Tarvitseeko noinkin selvää asiaa ihmetellä, että "miten se homma voikaan mennä toisin, kun itse toimin oikein"... Sinne liikenteeseen mahtuu yhtä monta erilaista vilkun/peilin/auton käyttäjää kuin on kuskejakin. Ikinä ei pidä olettaa että "kyllä se siihen peiliin vilkaisee tai vilkkua näyttää", vaan oltava valppaana ja sovitettava ajoliikkeet sen mukaan.

Esim. itselläni ei ole tapana oikealle käännyttäessä ajaa tasa-arvoiseen risteykseen vasemalle katsomatta/varmistamatta. Aina on se riski että sieltä joku taneli jysäyttää kylkeen.

Vilkun käyttö on kyllä kieltämättä huonoa ihmisillä tänä päivänä, aivan yht äkkiä tehdään se päätös vaihtaa kaistaa ja sitten tungetaan eteen; ilman vilkkua, luonnollisesti.

Tuosta rampilta motarille tulemisessa tulikin mieleeni tässä muutama päivä sitten tapahtunut skenaario:

Ajelin vakkarilla 80:n alueella 87km/h. Oikealla puolellani on kiihdytyskaista tielle jota ajan. Takanani ei aja ketään 0,5km matkalla, edessäni rekka 200m päässä. Huomaan auton tulevan ramppia alas ja katkoviivojen alkaessa kyseinen farkkuooppeli on rinnallani. Ei siis mitään aikomusta kiihdyttää ohi tai hidastaa. Noh, ramppi loppuu ja ooppeli ennen sitä on oikean takakulman kohdalla. Yht äkkiä tämä sankari on valehtelematta yhden autonmitan välillä varustettuna takanani. 2sec tämän jälkeen ooppeli katoaa vasemmalle ja lähtee kiihdyttämään ohitseni. :D Lottosin ooppelin reservit väärin (oli ilmeisesti kutoskoneella) ja heitän nelosen silmään kiihdytystä varten. Ooppeli kuitenkin pääsee vasemman etukulman kohdalle ja vauhtia 110km/h luokkaa. Vasen kaista alkaa loppua ja edessämme ajaa rekka. Ooppeli ei kerkiä rekan ohi mitenkään ja teen päätöksen pistää jarrua, "se kuitenkin änkeää eteeni" -> näinähän siinä kävikin. Tämän jälkeen kyseinen ooppeli ajaa AIVAN rekan perseessä lopun matkaa ooppelin jarruvalojen välähtäessä muutaman sekunnin välein, kunnes käännyn kyseiseltä tieltä pois.

Mitä tästä voimme päätellä/oppia?:

1. Älä koskaan aliarvioi mitä muilla on pellin alla, iske varmuuden vuoksi se kolmonen silmään ensikerralla. :D
2. Olettiko ooppelikuski että minä olisi väistänyt vasemmalle, vaikka edessä ja takanani on tilaa kymmenille autoille? Paloiko häneltä hermo tämän johdosta ja päätti kiihdyttää ohi?
3. Jos tilanne näyttää siltä että vastapuoli ei tunnu älyävän luovuttaa ajoissa, paina sitä jarrua ja "luovuta järkipäätöksellä"; mikäli takanasi ei siis tule ketään ja se on turvallista.

Ps. Hauku vain "vastuuttomaksi reikäpääksi ja ties minkälaiseksi muiden turvallisuuden vaarantajaksi". Tein päätöksen lähteä "kisoille" olosuhteet huomioonottaen.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 22.11.2009 21:06

Vain urpo kisaa Ooppelistin kanssa - johan sen kisan varma häviäjä on tiedossa riippumatta siitä kuka maaliviivan ekana ylittää. ;)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.11.2009 23:34

Ps. Hauku vain "vastuuttomaksi reikäpääksi ja ties minkälaiseksi muiden turvallisuuden vaarantajaksi". Tein päätöksen lähteä "kisoille" olosuhteet huomioonottaen.


Tuskinpa otit, nuhapumppukuskit on niin putkinäkösiä kisatilanteessa. Voin kertoa omasta kokemuksesta. Ja tuollainen ohitustilanteessa kiihyttäminen ja ohituksen vaikeuttaminen se vasta idiotismia onkin. Ja vielä kun käännyt itse sen 300m päästä pois tieltä. :)

Ja kyllä, uskon että ooppelin-mies odotti sinun antavan tilaa hänelle. Saattoipa totisesti palaa käämi. Siinä on taas ooppelinmies haukkunu volkkarinmiehen seitsämänteen ulottuvuuteen.

Ja mitä tuohon rampilta motarin liikenteeseen liittymiseen tulee, niin onko se niin älyttömän vaikeata antaa tilaa rampilta tulevalle? Niinkuin joku jo sanoikin niin liikenne sulavoituu, ja kaikilla pysyy mielet hyvinä. Ei nouse niitä turhia sormia ja kulu äänimerkit turhaan. Muutaman kerran itselle on Oulussa käynyt vastaava tilanne. Olen liittymässä rampilta motarin liikenteeseen. Motarin oikeaa kaistaa ajaa monen kymmenen auton letka (klo 16.00 ruuhka), vasen kaista tyhjä. Silti ei voi väistää sinne vasemmalle kaistalle. Itsellä alkaa kiihytyskaista loppua, ja perässä olisi vielä 10 autoo liittymässä joukkoon iloiseen. Mitäpä siinä teet muutako änkeet väkisin väliin ku ei tilaa anneta. Kehtaa nyt kaiteeseenkaan ajaa. Sitten heiluu sormia ja vaahdotaan niin että sylki lentää tuulilasiin.

ÄLYHOI!! "Maalaisjärkeä kaupunkilaisillekkin"-kampanja tuntuisi hyvältä idealta näiden jälkeen.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 23.11.2009 8:41

Sinne vasemmalle kaistalle ei voi antaa tilaa siitä yksinkertaisesta syystä, että se on kiellettyä. Tilan antaminen ja joustaminen on suositeltavaa, mutta "tarpeeton kaistanvaihto" sekä "tarpeeton vasemmalla kaistalla ajaminen" ovat kiellettyjä.

Ei sen vaikeampi sääntö ole, ei Volkkarilla, Opelilla kuin Bemarillakaan.

Sen sijaan se mitä suomalaiset eivät todellakaan osaa, on vetoketjuperiaate tollaisissa tilanteissa. Jossain Saksassa sieltä rampilta pääsee kymmenenkin autoa sujuvasti liikenteen mukaan kun kaikki tietää miten se vetoketjuperiaate toimii - täällä ei tiedä kukaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2009 9:39

Sinne vasemmalle kaistalle ei voi antaa tilaa siitä yksinkertaisesta syystä, että se on kiellettyä.

Niin on muuten ylinopeutta ajaminenkin, mutta silti sitä ajaa lähes kaikki.
Mutta sitten kun on kyse liikenteen joustavuudesta ja omista oikeuksista luopumisesta niin johan perkele nussitaan niitä liikennesääntöjä pilkulleen...
Sen sijaan se mitä suomalaiset eivät todellakaan osaa, on vetoketjuperiaate tollaisissa tilanteissa. Jossain Saksassa sieltä rampilta pääsee kymmenenkin autoa sujuvasti liikenteen mukaan kun kaikki tietää miten se vetoketjuperiaate toimii - täällä ei tiedä kukaan.

Helvettiäkö sitä sitten vetokerjuperiaatettakaan toteuttamaan. Toisesta suunnasta tulevilla on kuitenkin väistämisvelvollisuus, odottakoot siellä että mahtuvat sekaan. Ei varmaan kannata opettaa ihmisiä siihenkään että kyllä siihen vetoketjuun mahtuu, oppivat vielä sen ja sitten tunkevat vahingossa kylkeen jos ei tilaa satu löytymäänkään...

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 10:20

Tuskinpa otit, nuhapumppukuskit on niin putkinäkösiä kisatilanteessa. Voin kertoa omasta kokemuksesta. Ja tuollainen ohitustilanteessa kiihyttäminen ja ohituksen vaikeuttaminen se vasta idiotismia onkin. Ja vielä kun käännyt itse sen 300m päästä pois tieltä. :)


Mielestäni idiotismia on se että reilulla ylinopeudella (itse ajoin 87km/h vakkarilla, sehän ei käy laatuun kun noin hidastelee?) täytyy ohi päästä ja syynä ohitukseen saattoi olla tuo naurettava ajatus siitä että minun olisi pitänyt hänelle tilaa tehdä "laittomalla" kaistanvaihdolla. Taidat olla niitä "woimasavulla ohi vaikka millä nopeudella"? :)

Ja kyllä, uskon että ooppelin-mies odotti sinun antavan tilaa hänelle. Saattoipa totisesti palaa käämi. Siinä on taas ooppelinmies haukkunu volkkarinmiehen seitsämänteen ulottuvuuteen.

Ja mitä tuohon rampilta motarin liikenteeseen liittymiseen tulee, niin onko se niin älyttömän vaikeata antaa tilaa rampilta tulevalle? Niinkuin joku jo sanoikin niin liikenne sulavoituu, ja kaikilla pysyy mielet hyvinä. Ei nouse niitä turhia sormia ja kulu äänimerkit turhaan.


Arvelinkin että joku tulee jeesustelemaan tästäkin. :) Lueppa tuo tekstini vielä kertaalleen ihan ajatuksen kanssa, niin älyät sen että autoni edessä ja takana oli tyhjää satoja metrejä. Miksi helvetissä minun pitäisi alkaa turhia ohjausliikkeitä tekemään, jos kiihdyttävä kuski on niin avuton että ei osaa kuin auton kohdalle ajaa ja odottaa minun väistävän... Onko se niin vaikeaa katsoa jo rampin puolessavälissä että "siinä menee yksi auto ja tilaa edessä ja takana on vaikka muille jakaa, menen hänen edelle tai taakse". Tuossa paikassa se katkoviiva kaistalle siirtymistä varten EI OLE luokkaa 50m, mikäli siitä innostut jauhamaan.

Mikäli tosissasi tuota "väistöä" ehdotat, niin suosittelen että raahaat sen ajokorttisi lähimmälle asemalle ja jätät ne ajohommat niille jotka kykenevät ajattelemaan muutakin kuin "minäminäminäminä". ;)

Ps. Ajoin tuota tietä vielä ainakin kilometrin verran.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2009 12:12

Mikäli tosissasi tuota "väistöä" ehdotat, niin suosittelen että raahaat sen ajokorttisi lähimmälle asemalle ja jätät ne ajohommat niille jotka kykenevät ajattelemaan muutakin kuin "minäminäminäminä". ;)

No näissä tapauksissa sitä minäminäminäminä-asennetta on aivan yhtä paljon niissä rampilta tulijoissa kuin oikeaa kaistaa ajajissakin. Joten samaa asiaa voi suositella sinullekin, jos tuolle linjalle lähdetään.
Itse tulkitsen tuon minäminäminäminä-asenteen myös niin että ei voida missään tapauksessa luopua niistä omista oikeuksista edes silloin kun niistä luopuminen ei vaikuta käytännössä mitenkään omaan etenemiseen.
Ja en todellakaan tarkoita sitä, että pitäisi aina antaa kolmion takaa tulla eteen ja väistää joka risteyksessä muita vaikka itsellä onkin etuajo-oikeus. Vaan sitä että omalla toiminnallaan ja joustamisella voi vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen ilman, että se oma etu siitä varsinaisesti kärsii. Järkeä voi käyttää tuolla liikenteessä tämän asian suhteen.
Enkä nyt todellakaan sitä sano että itse välttämättä olisin mikään malli esimerkki tässä.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 12:52

No näissä tapauksissa sitä minäminäminäminä-asennetta on aivan yhtä paljon niissä rampilta tulijoissa kuin oikeaa kaistaa ajajissakin. Joten samaa asiaa voi suositella sinullekin, jos tuolle linjalle lähdetään.
Itse tulkitsen tuon minäminäminäminä-asenteen myös niin että ei voida missään tapauksessa luopua niistä omista oikeuksista edes silloin kun niistä luopuminen ei vaikuta käytännössä mitenkään omaan etenemiseen.


Todetkaa nyt joku muukin että on aivan naurettavaa alkaa vaihtamaan kaistaa vain ja ainoastaan sen takia ettei se rampilta tullut taneli osannut mukauttaa omaa nopeuttaan varsinkin kun kaistalla ajoin vain minä satojen metrien matkalla vaan tuijotetaan eteenpäin kiihdytyksen aikana ja sitten katsotaan vasemmalle ja ohoh, siinähän onkin auto kohdalla. Mahdatkohan käydä ihan täysillä sinäkään jos väität että minun kannattaisi tuossa tapauksessa alkaa harrastamaan "joustoa", kun kiihdytyskaistalta tuleva ei ole miettinyt sekuntiakaan miten tulla liikenteeseen mukaan? Ei se jumalauta vieköön ole vaikeaa tulla rampilta käytännössä tyhjälle tielle ja olla tähtäämättä juurikin sen ainoan auton kohdalle, vai onko? :)

Ja en todellakaan tarkoita sitä, että pitäisi aina antaa kolmion takaa tulla eteen ja väistää joka risteyksessä muita vaikka itsellä onkin etuajo-oikeus. Vaan sitä että omalla toiminnallaan ja joustamisella voi vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen ilman, että se oma etu siitä varsinaisesti kärsii. Järkeä voi käyttää tuolla liikenteessä tämän asian suhteen.
Enkä nyt todellakaan sitä sano että itse välttämättä olisin mikään malli esimerkki tässä


Tilanne on aivan eri jos tiellä olisi autojono ja näyttäisi siltä että rampilta tulevalle ei tilaa tehtäisiin... Yritä nyt se edes ymmärtää. Järkeä tuolla liikenteessä käytetäänkin, sinä et vain tunnu omaavan minkäänlaista sisälulutaitoa ja tunnut yleistävän minkä kerkiät: "että ei voida missään tapauksessa luopua niistä omista oikeuksista".

Ruuhkatilanteessa pelaan "vetoketjun sääntöjen mukaan" ja en perseile muiden kustannuksella, mutta järkeä saa käyttää kuten tuo kertomani "kiihdytyskaistatilanne".

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2009 13:05

Todetkaa nyt joku muukin että on aivan naurettavaa alkaa vaihtamaan kaistaa vain ja ainoastaan sen takia ettei se rampilta tullut taneli osannut mukauttaa omaa nopeuttaan varsinkin kun kaistalla ajoin vain minä satojen metrien matkalla vaan tuijotetaan eteenpäin kiihdytyksen aikana ja sitten katsotaan vasemmalle ja ohoh, siinähän onkin auto kohdalla.

No vittu jos joku siellä liikenteessä kämmää niin miksi helvetissä sä vaan vetoat omiin oikeuksiisi ja et voi omalla toiminnalla edes vähän voi yrittää auttaa sitä, että se toisen kämmi vaikuttaisi mahdollisimman vähän siihen liikenteeseen.
Tuolla liikenteessä on ja tulee aina olemaan niitä taneleita jotka siellä kämmäilee. Ja usko tai älä, sekä sinä että minä kämmäillään myös. Sitä vaan täytyy koittaa sompailla sen liikenteen seassa ja yrittää omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että onnettomuuksia ja hankaluuksia ei synny.
Ei se jumalauta vieköön ole vaikeaa tulla rampilta käytännössä tyhjälle tielle ja olla tähtäämättä juurikin sen ainoan auton kohdalle, vai onko? :)

No kuten se tuolla liikenteessä näkyy niin kyllä se osalle autoilijoista on. Siellä on esim. niitä vanhemman ikäluokan kuskeja joilla se vauhti on aina suhteellisen hiljaista, joten sieltä rampilta ei todellakaan tulla kovin vauhdikkaasta. Sille vaan ei voi mitään.
Mahdatkohan käydä ihan täysillä sinäkään jos väität että minun kannattaisi tuossa tapauksessa alkaa harrastamaan "joustoa", kun kiihdytyskaistalta tuleva ei ole miettinyt sekuntiakaan miten tulla liikenteeseen mukaan?

No pakkohan se on väistää jos se onneton ei sieltä osaa muuten tulla. Mitä vitun järkeä on itsepäisesti vielä lisää hankaloittaa tilannetta jos selkeästi näkee että se joku onneton ei sieltä rampita osaa tulla kuten pitäisi.
Viimeksi muokannut Eemeli, 23.11.2009 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 23.11.2009 13:22

^ Joskus nuorena poikana ajattelin kans et "vittu sen ku tuut eteen, mä oon oikeassa ja sä maksat".
Nyt sitten aavistuksen vanhempana ja 25kg pulleampana ajatusmaailma on sen verran muuttunut että turha noita asioita on itselleen rullatuolissa neliraajahalvaantuneena uskotella. Vaikka olisikin ollut oikeassa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.11.2009 13:28

Eikai se iso vaiva ole vaihtaa kaistaa jos liikenne sen sallii? - Ja näin ollen edesauttaa liikenteen sujuvuutta..

Ihmisillä pitäs olla hiukan tilannetajua.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 13:28

No vittu jos joku siellä liikenteessä kämmää niin miksi helvetissä sä vaan vetoat omiin oikeuksiisi ja et voi omalla toiminnalla edes vähän voi yrittää auttaa sitä, että se toisen kämmi vaikuttaisi mahdollisimman vähän siihen liikenteeseessä.
Tuolla liikenteessä on ja tulee aina olemaan niitä taneleita jotka siellä kämmäilee. Ja usko tai älä, sekä sinä että minä kämmäillään myös. Sitä vaan täytyy koittaa sompailla sen liikenteen seassa ja yrittää omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että onnettomuuksia ja hankaluuksia ei synny.


Sä se jaksat nolata ittes kerta toisensa jälkeen. Ensinnäkin, se ei ole "kämmi" vaan puhdasta piittaamattomuutta muita (tässä tilanteessa minua) kohtaan että ei säädä omaa nopeuttaan oikein tullessaan rampilta. Jos huomaat olevasi samalla kohdalla sen ainoan kaistalla ajavan auton kanssa, niin mikä sinua estää ajavan auton huomattuasi olla painamatta sitä kaasua hetken tai sitten ajaa ohi? Miksi pitää ajaa vieressä täysin samaa nopeutta sekuntitolkulla ja odotella että teen sinulle tilaa ja rikon samalla tieliikennelakia?? Kiihdytyskaista on pitkä ja sen aikana on mahdollisuus säätää oma nopeutensa eikä vain kiihdyttää mitään miettimättä ja ihmetellä sitten. Onko se niin vaikeaa älytä että "jahas, kohdalle tultiin, vähennän kaasua ja jään taakse tai sitten kiihdytän ohi". Ei se kolmio siellä kiihd. kaistan alussa turhaan ole, luulisi sen jo kertovan että "valoja päälle siellä ratin takana".

Olen edelleenkin sitä mieltä että tuossa tilanteessa (ottaen huomioon muun liikenteen eli ainoastaan oma autoni) en ollut mitenkään velvollinen tekemään tilaa. Äläkä nyt ala yleistämään että vaaratilanteita aiheuttaisin tietoisesti, pelkästään tuon väitteen perusteella.

Ps. Se voi olla aika voittajafiilis jos poliisi huomaa tuon kaistanvaihdon, jokainen voi miettiä että miksi siihen tilanteeseen päädyttiin, sinähän siinä kuitenki poliisin silmissä se syyllinen olet, ei se aivoton apina siellä kiihd. kaistalla jolla ei ole mitään tilannetajua. :)

Ps 2. Ja muistakaa, että tämä "avautumiseni" koskee vain ja ainoastaan tilannetta jossa liikenne rajoittuu kahteen autoon, minä ja kiihd. kaistalta tulija.

Ps 3. Vielä sen verran että jättäkää nuo "pyörätuolissa syyllisen pohtimiset" johonkin muuhun aiheeseen, tämä "kahden auton taistelu" ei vastaa tilannetta jonka perusteella voisitte sen "kortin" heittää pöytään. Ja ne osaamattomat vanhukset, kannattaako sitä liikenteen sekaan lähteä jos muut joutuvat rikkomaan lakia ja tekemään ylim. ohajusliikkeitä? :)
Viimeksi muokannut Jusa101, 23.11.2009 13:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.11.2009 13:37

Miksi tuossa olisi sitten niin hirveän vaikeata vilkuttaa vasemmalla, ja vaihtaa vasemmalle kaistalle hetkiseksi ja antaa sen kiihdyskaistalta tulevan karvattoman nysvärin loikata muun liikenteen sekaan?

- Kuitenkin lopputulos lienee usein se, että hetkenpäästä saat tuon nysvärin ohittaa..

Ps 2. Ja muistakaa, että tämä "avautumiseni" koskee vain ja ainoastaan tilannetta jossa liikenne rajoittuu kahteen autoon, minä ja kiihd. kaistalta tulija.


Niinpä, mutta jos näkee tilanteen, ettei se nysväri oikeesti osaa liittyä muun liikenteen sekaan, en keksi mitään syytä, miksei sitä tarpeetonta kaistanvaihtoa voisi tehdä..

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 13:40

Niinpä, mutta jos näkee tilanteen, ettei se nysväri oikeesti osaa liittyä muun liikenteen sekaan, en keksi mitään syytä, miksei sitä tarpeetonta kaistanvaihtoa voisi tehdä..


Jos kaistalla on yksi auto ja et osaa sen mukaan nopeuttasi mukauttaa rampilla, niin älä läde rattiin. Oikeesti.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2009 13:42

Miksi tuossa olisi sitten niin hirveän vaikeata vilkuttaa vasemmalla, ja vaihtaa vasemmalle kaistalle hetkiseksi ja antaa sen kiihdyskaistalta tulevan karvattoman nysvärin loikata muun liikenteen sekaan?

Se on kato sitä kun se urpo on kämm...anteeksi ollut vakavasti piittamaton sua kohtaan, eikä ihan kiusallaankaan kiihdytä siellä rampilla kuten pitäisi. Sen takia sitä ei missään nimessä voi väistää. Ei helvetissä, sehän on ihan naurettavaa. Ja poliisikin sakottaa siitä...
Jos kaistalla on yksi auto ja et osaa sen mukaan nopeuttasi mukauttaa rampilla, niin älä läde rattiin. Oikeesti.

No mitä ihmettä sinä meitä kehotat olemaan lähtemättä sinne rattiin. Tässähän keskustellaan siitä näkökulmasta vaihtaako kaistaa vaiko ei. Ja kyllä itse ainakin osaan sieltä rampilta kiihdyttää ja mun takia ei tarvitse vaihtaa kaistaa. Mutta niitä kuskeja on vaan niin perkeleesti joille se tuntuu välillä olevan vaikeaa. Ja niitä tulee aina olemaankin, sille ei voi mitään.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 13:50

Se on kato sitä kun se urpo on kämm...anteeksi ollut vakavasti piittamaton sua kohtaan, eikä ihan kiusallaankaan kiihdytä siellä rampilla kuten pitäisi. Sen takia sitä ei missään nimessä voi väistää. Ei helvetissä, sehän on ihan naurettavaa. Ja poliisikin sakottaa siitä...


Juurikin näin. :) En anna sen häiritä mun vakkarilla cruisailua jos siellä ei osata hahmottaa ykseinkertaistakaan liikennetilannetta. Painakoon jarrua tai kiihdyttäköön ohi. Tai pysyköön poissa.

No mitä ihmettä sinä meitä kehotat olemaan lähtemättä sinne rattiin. Tässähän keskustellaan siitä näkökulmasta vaihtaako kaistaa vaiko ei. Ja kyllä itse ainakin osaan sieltä rampilta kiihdyttää ja mun takia ei tarvitse vaihtaa kaistaa. Mutta niitä kuskeja on vaan niin perkeleesti joille se tuntuu välillä olevan vaikeaa. Ja niitä tulee aina olemaankin, sille ei voi mitään.


Tässä taas loistaa sun sisälukutaito, en mä ole sua kehottanu olemaan ajamatta...

En jaksa enää tästä vääntää, vaihdelkaa kaistoja ihan miten lystää, mä pidän tän linjan näissä "1 vs 1"-tilanteissa. Tilanne on aivan eri jos liikennettä on paljon ja rampilta tulevilla on vaikeuksia päästä sekaan, tai että jos ylitettävä katkoviiva josta mennään liikenteen sekaan on lyhyt tai sitten mutkan takana.

kingyo
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.9.2009 14:43

ViestiKirjoittaja kingyo » 23.11.2009 14:07

Eiköhän tää asia oo käsitelty?

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 14:14

Eiköhän tää asia oo käsitelty?


Terävä huomio. ;) Mutta eikös tämän threadin tarkoitus ole käydä läpi juurikin tämmöisiä asioita?

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 23.11.2009 14:31

Eiköhän se oo selevää kuka täsä on nolannut itsensä "jääräpäisillä ajatuksillaan".
Voisko olla esimerkiksi mahdollista että joku taukki lähti kiihdyttään rinnalle ko ooppeli meni ohi ja ooppeli kuskille tuli tästä vähä pupu pöksyyn niin ei lähteny heti rekan ohi (1km).

Mua kyllä ihmetyttää ja ärsyttää nuo "gti" "tdi" miehet jotka pitää lähtä kiihdyttää rinnalle ko toinen menee ohi. Kyllä mun mielestä pitäis pystyä hyväksymään se jos joku ajaa kovempaa, ekä lähtä kiihdytteleen rinnalle. Itsellä sattunut näistä useampi vaaratilanne ko joku tämmönen joka "noudattaa kaikkia lakeja" alkaa kiihdyttään rinnalla ko toinen auto tulee vastaan toista kaistaa ja mää oon ohittamassa.

Joidenkin egoa se vaan tieten syö liikaa jos päästelee ohi. Mutta toivoisin että ne voisivat ymmärtää niitä joilla on kiire ja jotka joskus rikkovat myös lakia.

Pahoitteluni jos tämä teksti kohdistuu johonkin tiettyyn henkilöön, mutta mielestäni löysin tuntomerkkeihin sopivan henkilön ja piti vähä purkaa tunteita.

Tämä juttu on varmaan aikoja sitten jo käsitelty mutta näitä on kyllä kiva lukea!!

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 23.11.2009 14:39

Eniten v-tuttaa perseessä ajajat ja sitten ohituskaistalla kiihdyttävät. Eilen aivan ykköstapaus Pori-Tampere tiellä ennen Nokiaa. Kuorma-auto / rekka ajaa jokin mökki tai pieni maja lavallaan 60-80 km/h vauhtia. No perässä ajellaan. Ohituskaista alkaa ylämäkeen. Se perkele lämää hanaa niin, että 110 km/h on lasissa. :-D Rajoittimet tms. poistettu rekasta. Siis kiskoo ihan kiukulla menemään 110 km/h mökki kyytissään. Voi hyvää päivää...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.11.2009 14:57

Joo, ja sit kun se perkeleen ohituskaista loppuu, niin taas nysvätään edellä... Aika usein tulee näitä kisatilanteita, kun jonkun on ihan pakko kokeilla mitä se anjovis tms perusvessa kulkee.. No, yleensä on ohi päästy turvallisesti.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 23.11.2009 14:57

Etkä päässyt ohi ja nyt ottaa päähän? :(

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 15:10

kieku3, avautumistasi oli oikein mukava lukea. Hyvä että sinäkin sait mielipiteesi tänne muiden joukkoon, olivat ne sitten minkä sävyisiä tahansa. :)

Eiköhän se oo selevää kuka täsä on nolannut itsensä "jääräpäisillä ajatuksillaan".
Voisko olla esimerkiksi mahdollista että joku taukki lähti kiihdyttään rinnalle ko ooppeli meni ohi ja ooppeli kuskille tuli tästä vähä pupu pöksyyn niin ei lähteny heti rekan ohi (1km).


Mielestäni mielipiteeni eivät olleet jääräpäisiä, ennemminkin hyvin perusteltuja väitteitä mutta eihän sinunkaltainen lukija sitä tietenkään noteeraa/älyä.

Mua kyllä ihmetyttää ja ärsyttää nuo "gti" "tdi" miehet jotka pitää lähtä kiihdyttää rinnalle ko toinen menee ohi. Kyllä mun mielestä pitäis pystyä hyväksymään se jos joku ajaa kovempaa, ekä lähtä kiihdytteleen rinnalle. Itsellä sattunut näistä useampi vaaratilanne ko joku tämmönen joka "noudattaa kaikkia lakeja" alkaa kiihdyttään rinnalla ko toinen auto tulee vastaan toista kaistaa ja mää oon ohittamassa.


Tuossa tilanteessa ooppeli provosi siinä takana ihan tarpeeksi ja käsitin että halusi kokeilla miten golffi liikkuu. Ei olisi nimittäin ensimmäinen kerta. Nuo maagiset kolme kirjainta tuntuvat aiheuttavan kokeiluhaluja melko kovalla todennäköisyydellä. Ja tiedoksi sullekin, tuo kyseinen ooppeli ei olisi millään kerinnyt rekkaan ohittaa... Oletko jopa kyseinen kuski ilmielävänä? :O

Joidenkin egoa se vaan tieten syö liikaa jos päästelee ohi. Mutta toivoisin että ne voisivat ymmärtää niitä joilla on kiire ja jotka joskus rikkovat myös lakia.

Pahoitteluni jos tämä teksti kohdistuu johonkin tiettyyn henkilöön, mutta mielestäni löysin tuntomerkkeihin sopivan henkilön ja piti vähä purkaa tunteita.


Tapana ei ole alkaa kiihdyttää vaikka joku ohi menisikin, mutta jos takanatulija antaisi ajotyylillään jotain aihetta kokeiluun niin mikäs siinä. Saatoin siis tulkita kyseisen ooppelin toimet väärin, mutta sen rekan ohi kyseinen laitos ei olisi kerinnyt eli jääköön siis mysteeriksi mistä moinen ohitus.

Mutta tämä riittää minun osaltani, tulkitkaa miten haluatte noita tekstejäni. Ainakin osalle ne tuntuvat olevan kovin vaikeaselkoisia kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Viimeksi muokannut Jusa101, 23.11.2009 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 23.11.2009 15:18

On se kumma ettei yksi eemeli tajua sitä, että siitä oikealta kaistalta sinne vasemmalle väistäminen on ihan oikeasti laissa kiellettyä* muussa kuin ohitustilanteessa, ja siksi sitä ei saa tehdä vaikka se kuinka kivaa olisi. Jos kaistanvaihdolla on tarkoitus välttää vaaratilanne, niin sen saa tehdä, mutta se tyypillinen esimerkki jossa 100 metriä ennen ramppia ollaan jo toisella kaistalla, on tosiaan rangaistava teko.

Onhan se motarilla kivaa ja sujuvaa ajaa 150km/h, mutta on sekin kiellettyä vaikka olisi kuinka vähän liikennettä. Ja miljoonan watin zenonit on kiellettyjä, vaikka nekin lisäävät liikenneturvallisuutta.

*) Tieliikennelaki, 7§

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.11.2009 15:21

Toki on, en kyllä ole kuullut että tuosta olisi ketään rankaistu. Maailmassa kohta kaikki on onneksi kiellettyä..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.11.2009 15:38

On se kumma ettei yksi eemeli tajua sitä, että siitä oikealta kaistalta sinne vasemmalle väistäminen on ihan oikeasti laissa kiellettyä* muussa kuin ohitustilanteessa, ja siksi sitä ei saa tehdä vaikka se kuinka kivaa olisi. Jos kaistanvaihdolla on tarkoitus välttää vaaratilanne, niin sen saa tehdä, mutta se tyypillinen esimerkki jossa 100 metriä ennen ramppia ollaan jo toisella kaistalla, on tosiaan rangaistava teko.

No voi vittu, luuletko tosissaan etten ole ymmärtänyt että se on laissa oikeasti kielletty.
Itseäni ei paskan vertaa kiinnosta se asia, vaan aion vinne vasemmalle tarpeen vaatiessa väistää. Helvetin typerä sääntö.
Ja kuten sanoin, lähes kaikki (tai oikeestaan kaikki) rikkoo lakia ajamalla tuon tuosta ylinopeutta, mutta sitten tässä tapauksessa ei sitä lakia voi missään nimessä vähän rikkoa.
Ja ihan oikeasti, kuka on saanut sakot tuosta asiasta? Eikä mitään että kaveri/tuttu sai, vaan faktaa pöytään. Tuskin kovin montaa lyötyy. Itse en ole saanut, enkä ole edes kenenkään koskaan kuullut saaneen. Veikkaan nimittäin, että virkavaltakin osaa käyttää järkeä tuossa asiassa.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 15:41

Olen itsekkin tuota sääntöä vastaan osittain ja tosiaan teen tilaa mikäli näyttää siltä että rampilta tulevilla on vaikea päästä liikenteen sekaan. Mutta ei tästä enää kannata jauhaa, päästetään uusia tapahtumia tänne kommentoitavaksi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.11.2009 15:48

Kuvitellaanpa tilanne, että itse ajat yksinäs motarin oikeata kaistaa 110km/h, ja rampilta on liittymässä juuri kohdalles 6 auton letka 80km/h tuntinopeudella. Vaihdatko kaistaa ja posotat vakkari päällä niistä eelle, vai jäätkö siihen 6 letkaan päristelee 80km/h vain koska liikennesäännöt kielsi vaihtamasta kaistaa ennen kiihdytyskaistaa?

Vaan mitäpä tästä jauhaa. Ei vanha koira uusia temppuja opi. Minä ensin!!

Arvelinkin että joku tulee jeesustelemaan tästäkin. :) Lueppa tuo tekstini vielä kertaalleen ihan ajatuksen kanssa, niin älyät sen että autoni edessä ja takana oli tyhjää satoja metrejä. Miksi helvetissä minun pitäisi alkaa turhia ohjausliikkeitä tekemään, jos kiihdyttävä kuski on niin avuton että ei osaa kuin auton kohdalle ajaa ja odottaa minun väistävän... Onko se niin vaikeaa katsoa jo rampin puolessavälissä että "siinä menee yksi auto ja tilaa edessä ja takana on vaikka muille jakaa, menen hänen edelle tai taakse". Tuossa paikassa se katkoviiva kaistalle siirtymistä varten EI OLE luokkaa 50m, mikäli siitä innostut jauhamaan.

Mikäli tosissasi tuota "väistöä" ehdotat, niin suosittelen että raahaat sen ajokorttisi lähimmälle asemalle ja jätät ne ajohommat niille jotka kykenevät ajattelemaan muutakin kuin "minäminäminäminä". ;)

Ps. Ajoin tuota tietä vielä ainakin kilometrin verran.


Hei putkiaivo, tässä nyt ei ole kyse siittä, onko tilaa suuntaansa 10km tilaa vai 100m. Jos sinä vaihat sitä kaistaa antaen tietä motarille liittyvälle, kummankaan ei tarvihe jarrutella tahi kiihytellä ylimäärästä. Sinä voit painaa sitä saatanan 87km/h vakkaripäällä ja toinen voi tehä omat ratkasunsa. Tämän jälkeen voit nätisti siirtyä pois siitä vasemmalta kaistalta. Kummallakin on mieli hyvä. Sinä et joutunu muuttamaan nopeutta, ja "ooppelin-mies" sai tulla omaa vauhtiansa motarille, ja tehä sen jälkeen omat päätöksensä, jääkö liruttaa alinopeutta vai meneekö menojaan. Sujuvuutta tämä on, vaikka ehkä VAKAVIA LIIKENNERIKKOMUKSIA tehtiinkin. Perkele.

Taidat olla niitä "woimasavulla ohi vaikka millä nopeudella"? :)


Ajelen omaa matkavauhtiani, oli se 80km/h tai 180km/h. Menen autoista edelle sitä mukaa kun liikenne sen sallii. Muidenkin turvallisuuden huomioon ottaen tietenkin. Toki minkä minä sille voin jos naapurin Hilma ajelee Altolla 60km/h ja säikähtää kun pyyhkäsen edelle pitkällä suoralla 140km/h. Ai miksikö teen näin? Koska "woimasavu"-vehkeelläni siihen pystyy. Ei tarvii jäädä ooppelin imuun ajelemaan, mikäli se sillä hetkellä ottaisi egon päälle. :)

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 23.11.2009 16:06

Sami-:n puheista taas nähdään että millä ÄO:lla sitä tullaan tänne huutelemaan. Olen puhunut vain ja ainoastaan 1 vs 1-tilanteesta, yritä jo sisäistää se lukemasi äläkä riehu kuin mikäkin apina. Mikä ihme siinä on että tuntuu kokonaan unohtuvan se alkup. tilanne ja aletaan keksiä omia skenaarioita ja sitten niillä minulle "kuittailet". Jos sulla ei oo mitään järkevää sanottavaa, jätä sanomatta, ok?

Tarinasi woimasavuista ja ooppelista oli aivan epäolennainen, mutta sitäkin viihdyttävämpi.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 23.11.2009 19:37

"moottoritien rampilta tulija on väistämisvelvollinen,ja kolarin sattuessa syyllinen,mutta jokaisen tienkäyttäjän on tehtävä voitavansa kolarin estämiseksi,jolloin tahallinen vahingon aiheuttaminen voi muuttaa oikeudessa lopputulosta.Pieni kohteliaisuus liikenteessä säästää aikaa, hermoja ja usein myös kuluja. Tosiasiassa itsepintainen omista oikeuksista kiinnipitäminen liikenteessä hidastaa sitä ja aiheuttaa tarpeettomia ruuhkia."Lainaus Esko Riihelän kommentista vastaavaan tapaukseen...että sellasta...

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.11.2009 20:30

Toki minkä minä sille voin jos naapurin Hilma ajelee Altolla 60km/h ja säikähtää kun pyyhkäsen edelle pitkällä suoralla 140km/h. Ai miksikö teen näin? Koska "woimasavu"-vehkeelläni siihen pystyy. Ei tarvii jäädä ooppelin imuun ajelemaan, mikäli se sillä hetkellä ottaisi egon päälle. :)


Siis palatakseni siihen alkuperäiseen kysymykseen, että mikä liikenteessä ärsyttää niin nämä äitin pikku pullamössöt. Kun kerran ohi pääsen niin ohi on mentävä. Suosittelen sulle autokoulua uudestaan (lienekö olet edes käynyt). Kannattaa kasvaa aikuiseksi.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 24.11.2009 2:10

Hihi, minäkin pöläytän mielelläni savuten ohi, se on kivaa eikä tartte jäädä kökkmään. Kannattaa välttää aikuistumista, se ei oo kivaa :D

Niin, ja vaihdan myös kaistaa antaakseni tietä ja korotan tarvittaessa nopeutta mittariin katsomatta jos se on liikenteen sujumisen kannalta järkevää tai jos säästän sillä pari minuuttia ETA:sta muiden kärsimättä. Vuoden aikanahan se on aikamoinen säästö ajallisesti, vähä ku plussapalloja keräilis k-marketista, plop plop!. Jokainen tavallaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.11.2009 3:38

Kannattaa kokeilla moottoripyörää, tulee hieman erilainen visio tohon liikenteeseen, kun pienestäkin kosketuksesta voi kuolla/loukkaantua vakavasti.
Kyllä tuolla liikenteessä käyttäytymisestä erottaa sen, kuka on herrasmies ja kuka tuulipukukansaa edustava. :)

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 24.11.2009 8:47

En todellakaan vaihda vasemmalle kaistalle mikäli liikennettä ei ole, opetelkoon säätämään nopeutensa niin että pääsee liikenteen sekaan muita häiritsemättä. Mikäli liikennettä enemmän sitten tilaa annetaan ja tehdään mikäli siihen mahdollisuuksia on.
Tuntuu vaan että nämä kusipäät ei muista että rampilta tulija väistää!
Rekkoihin suhtaudun sitten eri tavalla eli tilaa annetaan aina koska kiihdytys/jarrutus on hieman eri kun sillä kauppakassilla.

Raivon partaalle mut saa motarilla nämä jotka ei osaa päättää kuinka kovaa ajaisivat, mennään ohi ja muutaman minuutin päästä ollaan edessä, tätä huopaamista voi sitten jatkua vaikka kuinka kauan, mua ainakin hävettäis ajaa noin mutta ei kai nämä surkimukset ymmärrä että samat autot menee ees¨taas.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 24.11.2009 9:29

Kannattaa kokeilla moottoripyörää, tulee hieman erilainen visio tohon liikenteeseen, kun pienestäkin kosketuksesta voi kuolla/loukkaantua vakavasti.


Aika paljon sitä näkee kaksipyöräisillä ajavaa porukkaa, joka ei tunnu tätä kuitenkaan ymmärtävän. Jotkut luulevat muuttuvansa kuolemattomiksi CBR:nsä selkään noustuaan, vaikka todellisuus on aivan päinvastainen.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 24.11.2009 10:51

Vituttaa muuten nämä mankujat, jotka repii pelihousunsa jos joku sattuu ajamaan rajoitusten mukaan tai jopa "alinopeutta" mikäli keliolosuhteet sitä edellyttää.

"Voivittujosseiuskallaajaatäysiäniinvoisjäädäkotiinjakäyttääjulkisia".

Ja tottahan yllämainitun kaltaisia kommetteja viljelevät jampat on aina niitä ns. keskivertoa parempia kuljettajia.

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 24.11.2009 12:46

OT: Kummat käyttäytyy liikenteessä paremmin, tuulipukukansa vai herrasmiehet?;)

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 24.11.2009 13:06

Epäilisin että kummassakin on omat vikansa. Tuulipukulaiset pöpöttelee ihan omassa rauhassa ja tekevät välillä sankari-ohituksia älyttömissä tilanteissa. Herrasmiehet/ylempiarvoset päästelee yleensä pientä ylinopeutta moottoritiellä ja kantateillä ja ärähtälee japanialaisille automiehille/naisille.

Täs on kyl kieltämättä saanu naureskella mitä kummallisemmille vetoomuksille yms tarinoille ku on lukenu tätä topicia. Tosiasia kun vaan on että meihin Peri-Suamalaasiin on tarttunu toi "Kyllähän sitä ny voi aina kympin verran ajaa yli" ja vaikka sitä lunta tulee vaakatasoon niin sehän ei haittaa mitään. Ja jos sielä auton perässä roikkuu se 1-akselinen müüli peräkärry voidaan silti ajaa 100-120km/h muiden seassa. Ja ottaen huomioon että siihen muuliin saadaan mahdutettua kesäkeittiö, ponttoonilaituri ja vähän kukkamultaa on ihan perkeleen vaarallinen keksintö.

Ite kun poraan vuodessa noin 75 000 km tuolla teiden päällä (ja yritän leikkiä ammattilaista) voin vakuuttaa että on siellä meitä moneen junaan. Vaikka onneksi osa ei siihen junaan ehdikkään. Voin nostaa käden rehellisesti pystyyn että olen välillä aivan armoton liikennesika niinkun moni meistä muistakin. Pahimpia sikoja on yleensä vaan nuo omat kollegat.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 24.11.2009 13:16

Minä ainakin valitan niistä jotka ajavat aivan tavallisella kelillä alinopeuksia.

Monenako päivänä vuodesta on huono keli?
Normaali vesisade EI ole huono keli kuten ei pimeäkään, mikäli näin on, silloin kyllä voikin suositella julkisia liikkumisvälineitä.

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 24.11.2009 13:35

Mutta niitä kansalaisia kun on moneen lähtöön. Osan mielestä pieni lumisade on jo katastrofi ja vähän kun tulee vettä taivaalta niin sitä tulee jo kaatamalla. En minä itekkään kavahda lumisadetta, pyryä ja pakkasta kun se tavara vaan on sille asiakkaalle vietävä. Asennoitumis kysymys se vaan on. Ei muuta. Kyllähän me kaikki voidaan ja osataan olla vittuuntuneita toisiimme ja kanssa-autoilijoihin mutta siihen pitää oikeasti vaan asennoitua oikein. Jotku haluaa ajaa kesät talvet ylinopeutta ja jotkut haluaa jurnuttaa 60km/h, 80km/h alueella. Karu totuus että niin kauan kun me noita potkulautoja ajellaan ite, niin kauan meitä kaikkia pistää rintaan ja vituttaa.

Muakin vituttaa vallan suunnattomasti kun tolla mun 2 paikkasella urheiluautolla missä on 480hp ja 8 akselia ajelen pitkin Suomea sitä tasasta 83km/h ja ohi tulee pahimmassa tapauksessa saman firman auto mikä paukuttaa rajotinta vasten. Sitte kuitenki istutaan samssa kahvipöydässä ja mietitään "Mikähän tossa autossa on ku se kuluttaa niin paljo enemmän ku teijän auto, vaikka samoilla säädöillä on tehtaalta tullu ulos." NIIMPÄ! Mikähän siinä Rahti-Pertin autossa voi olla vikana.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 24.11.2009 14:37

Minä ainakin valitan niistä jotka ajavat aivan tavallisella kelillä alinopeuksia.

Jos ei ohi pääse niin kannattaa joko; a)Vaihtaa tehokkaampaan kulkineeseen, b)Lähteä ajoissa, c)Käyttää niitä julkisia, d)Jäädä kotiin.

Normaali vesisade EI ole huono keli kuten ei pimeäkään.

No ei varsinaisesti, mutta lisääppä yhtälöön vastaantulevan päin heleveettiä asennetut xsenonit. Näkyvyys on aika heikko.

Ja tästä jatkaen: Jos tuota pimeää ja märkää miettii niin minä en ainakaan näe noissa olosuhteissa läheskään niin hyvin kuin päivällä, joten jos sieltä ojasta siihen tielle hyppää hirvi/lehmä/kameli tms. niin mieluummin ajan sitä päin 70-80km/h kuin 90-100km/h.

Niin ja tottahan se auto käyttäytyy ääritilanteissa samoin jäällä, lumella, märällä kuin kuivalla asfaltillakin, joten mitäpä niitä ajonopeuksia laskemaan suotta. Nilkkaa suoraksi vaan, että ehtii pari minuuttia aikaisemmin perille. ;)

gogo
-
Viestit: 81
Liittynyt: 24.8.2009 14:04

ViestiKirjoittaja gogo » 24.11.2009 16:18

Normaali vesisade EI ole huono keli kuten ei pimeäkään.

No ei varsinaisesti, mutta lisääppä yhtälöön vastaantulevan päin heleveettiä asennetut xsenonit. Näkyvyys on aika heikko.

Kyllä ne väärin suunnatut halogeenitkin häikäisee ilkeästi pimeässä vesisateessa

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.11.2009 21:08

Ei mua haittaa jos joku ajaa 60 80 alueella, mä meen ohi, mutta siinä vaiheessa rupeaa vituttamaan ku rupee menee ohi ja tää toinen rupeekin samalla kiihdyttämään ja yrittää olla päästämättä ohi. Jos ajaa sitä alinopeutta ni hyvä on, mut on suorastaan perseestä kun ruvetaan vielä estelemään sitten.

Kieku3, vastaan sulle.

Onhan mua kerran seurattu työpaikalle asti ja ruvettu mouhoomaan, että ryhmityin väärin, jokseenki naurettavaa ruveta vielä seurailemaan. (tai sit se suuttu siitä ku en viittiny 60 alueella ajaa sen perässä 40:iä ja pyykäsin ohi).

Tai sit ku yks jantteri meni kävellen drive-innin luukulle mussuttaa jotain ja painoin torvea, ku oli mun vuoro mennä siihen. Ni se odotti sielä mäkkärin nurkan takana ja ku ajoin siitä luukulta ni takalasiin lässähti hampurilainen. :D

Ohan näitä tilanteita sattunu, mut ne herrasmiehet ei tee tollasia juttuja. Herrasmiehellä en tarkoittanu näitä pukupellejä, jotka vetelee tuolla liikenteessä ku kyrpä otsassa kelissä kun kelissä ja sit luetaan ku kehätiellä tuli ketjukolari. Vaan tarkoitin sellasta, joka joustaa tarvittaessa, eikä ota hirveitä herneitä nenään toisten typeristä tempuista ja rupea hautomaan kostoa, vaan ajaa ns. ammattimaisesti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.11.2009 22:40

Todetkaa nyt joku muukin että on aivan naurettavaa alkaa vaihtamaan kaistaa vain ja ainoastaan sen takia ettei se rampilta tullut taneli osannut mukauttaa omaa nopeuttaan varsinkin kun kaistalla ajoin vain minä satojen metrien matkalla vaan tuijotetaan eteenpäin kiihdytyksen aikana ja sitten katsotaan vasemmalle ja ohoh, siinähän onkin auto kohdalla. <clip>
Ei se jumalauta vieköön ole vaikeaa tulla rampilta käytännössä tyhjälle tielle ja olla tähtäämättä juurikin sen ainoan auton kohdalle, vai onko? :)
En jaksanut kaikkia postauksia lukea läpi, mutta tilanne on valitettavan tuttu. Tästä täytyy tehdä se johtopäätös, että ihmiset väistävät vasemmalle kaistalle ihan liian helposti kun ei enää osata liittyä tielle kiihdytyskaistaa hyödyntäen. Mitäs sitten tapahtuu kun tiellä on niin monta autoa ettei väistämään pysty? Kiihdyttäjä stoppaa kaistalle?

Tästä esimerkki jokunen talvi sitten: Kiihdytyskaista ja motari oli osittain jäinen ja edessäni joku mummo körötellen ~50...60km/h. Motarilla liikenne etenee noin ~100km/h ja molemmilla kaistoilla autoja. Koska köröttelemällä sopivaa väliä ei löydy, mummo yllättäen pysähtyy kaistan loppuosalle. Löin jarrut pohjaan ja koska totesin ettei millään pysähdy --> oli pakko koukata oikealta ohi. Takanani tullut vältti kolarin väistämällä lumihankeen. Näin turvallisimmaksi vaihtoehdoksi hyödyntää lopun kiihdytyskaistan ja siirtyä motarille sillä 51kW kakkosgolfillani jolla olin liikenteessä kitkarenkaiden kanssa.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 25.11.2009 9:55

Miksi tuohon mun yhtälöön pitäisi lisätä jotain päin helvettiä suunnattuja valoja?
Vai meinaatko että niitä tulee vastaan liukuhihnalta? Ei ainakaan mun kohdalle ole sattunut.

Ohi mennään tietysti mutta se sattuu olemaan aika hankalaa kun tuppaa tuola olemaan välillä vastaantulevaa liikennettäkin! Siinä sitten jonossa mennään 50km/h 80/100 alueella kun joku vatipää on keulilla tulppana, ja juuri tämä kyseinen sankari vois hypätä siihen bussiin!

Puhuin tuola aiemmin normaalista ajotilanteesta ja kelistä.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 25.11.2009 10:47

^ Saman olen huomannut itsekin, kun ajelen osan työmatkasta Porintietä Tampereen ohitustien jälkeen. Vaikka ei talvesta ollut tietoakaan, ei lunta, ei pakkasta/jäätä, vaan kuivaa tietä, niin joka ikinen aamu samat autot harjottelivat 80km/h ajamista satasen alueella. Eikä ollut talvirenkaita, että olisi ollut sisäänajo menossa. Ja kun Porintiellä tahtoo koko ajan tulla autoja vastaan, niin ohituspaikat on niukassa. Tuntuu turhalle ajaa miltei 20km/h alinopeutta kuivalla tiellä sen jonkun epävarman tai muuten vaan hiljaa ajavan perässä.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 25.11.2009 15:41

^^Niin, minäkin puhuin nopeusrajoituksien mukaan ajamisesta sekä nopeuden pudottamisesta kelin sitä vaatiessa. Joten minkä takia piti alkaa jeesustelemaan pimeästä ja hyvällä kelillä 50km/h 80-alueella matelevista?

Ja ksenoneita ei tarvi edes suunnata vääärin, riittää että ne on vääränlaisissa umpioissa. Ja näitä on paljon.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 25.11.2009 17:03

Pitäs vissii käydä optikolla mun, kun ainakaan mua ei häikäise isommin.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 25.11.2009 17:15

Ja ksenoneita ei tarvi edes suunnata vääärin, riittää että ne on vääränlaisissa umpioissa. Ja näitä on paljon


Tämä on kyllä niin totta kuin vain voi olla. Poliisit voisi minun puolesta puuttua näihin, koska tuntuvat puuttuvan kaikkeen muuhunkin. Ratsiassa jos on laittomat ksenonit niin auto jää siihen ellei niitä pureta irti siinä ja nyt. Ja sakkoa voisi kirjoittaa minun puolesta vaikka niin, että niillä olisi ostanut lailliset umpiot/ksenonit

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 25.11.2009 18:32

sama suuntaamattomiin halogeenipolttimoihinkin...ja kuormattuun autoon,jossa ei sitä korkeussäätöä ole viittiity ruuvaa sieltä sisältä.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 25.11.2009 21:15

Puhumattakaan -Juurikin näillä syksyisillä keleillä- siihen että edes jotku valot olisivat siinä autossa kunnossa että vesiloskapaskasta erottaa katiskan ja voi havainnoida kumpaa kaistaa se mahtaa tulla vastaan...

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 25.11.2009 22:12

Aivan. Ja vaan ja ainoastaan sotavalot laillisiksi hämärässä / pimeässä, jolloin valot saattaa häikästä arvaamattoman autoilijan. Valosalla kelillä voi sitte poltattaa ihan missä vaan umpioissa niitä saatanan makeita ksenon lamppuja, jos niillä on kerta pakko brassailla.

Kannattaa tsuumailla ennemmin vaikkapa niitä tiemerkintöjä eikä vastaantulijan umpoiden E-hyväksyntöjä tai niiden puutetta. Pysyy muuten hiukka paremmin kaistalla. Tuli vastaan sitten halogeenit tai ksenonit.

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 26.11.2009 14:32

Vaan onhan se pirun hyvä että meillä on tälläinen keskustelu-palsta täällä missä voidaan patoutumia purkaa toisillemme? Aatelkaaha ny jos oltais isot ihmiset pienessä peri-suomalaisessa saunassa muutaman olusen jälkeen asioista väittelemässä. Siitähän tuli pirullisen hauskaa kateltavaa. :D

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 26.11.2009 15:08

Eikös näissä xenoneissa pitäis muuten olla kunnon pesurit kaverina? Paskasesta rihlaamattomasta lasista kun valo taittuu varsin hauskasti kun siinä on sopivasti paskaa päällä --->häikäisee aivan varmasti. Tosin onhan siinä sekin että eipä niillä paskasilla valoilla mitään näe, tosin eipä näe oikein millään muullakaan tuolla nyt.

Yllättävän paljon täältäkin löytyy näitä "ei mua xenonit häiritse, sulla on silmissä vikaa vittu jos ne häirtsee" -kavereita.

Se nyt on ihan maku asia mikä siellä liikenteessä vituttaa, ketä vituttaa 75@80 ajavat, ketä kaistanvaihtamatta jättäjät. Itseä vitutaa nuo perässä ajavat valopallot... Tosin siihenkin auttaa kun jättää takalasin putsaamatta lumesta, vaan eipä loista enää valot sisään. Harmi vaan että etelessä se lumi alkaa olla katoava luonnovara.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 26.11.2009 15:35

Tosta 75km/h 80-alueella ajamisesta ja sen vituttamisesta:

Ajan rajoitusten mukaan, tai yleensä muutaman kilsan päälle. Tämä tarkoittaa sitä että välillä minut ohitetaan, ja välillä joudun itse ohittamaan jonkun. Kertaakaan ne ns. "alinopeutta" ajavat eivät kuitenkaan ole vituttaneet, sillä niistä pääsee oikeasti ohi. Ja vaikka ei pääsisi, niin se 3-5 km/h nopeusero tarkoittaa että perillä jossain 30 kilsan päässä on yleensä noin 18 sekuntia myöhemmin kuin kovempaa ajamalla. Toistaiseksi mun elämä ei ole niistä 18 sekunnista ollut kiinni, eikä tule varmaan olemaankaan.

Kun se 80km/h liikennemerkki ei tarkoita ainoaa sallittua ajonopeutta, eikä varsinkaan pakollista miniminopeutta. Se tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta, ja siitä on varsin suositeltavaa pudottaa vauhtia jos tuntuu että keli-, näkyvyys tai muut olosuhteet niin vaativat. Ja 70km/h ajaminen 80km/h alueella ei ole "alinopeutta", sillä siitä ei taatusti poliisi sakota, sillä se ei ole häiritsevää ajamista, mistä sen sakon sitten voi saada. Kaikilla ei ole kiire, eikä kaikkien tarvitse ajaa juuri sinun sääntöjesi mukaan.

Ja jos tuntuu ettei ohituspaikkoja löydy, niin hankkikaa nopeammat autot. Alkaa löytymään.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.11.2009 16:07

Olet oikeassa, kaikilla ei ole kiire eikä kaikilla ole aikaa myöskään sielä perässä körötellä (tai halua).
Miksei sitten voi antaa tilaa jos peileissä näkyy katkeamaton jono perässä eikä ketään edessä?
Se onko 70km/h "parempi" nopeus kun 90km/h riippuu varmaan kuskista.

Miksi siis se ylivarovaisesti ajava tientukkija olisi jotenkin "enemmän oikeassa" kun muut?

Eli lähtökohtaisesti mikä siinä on ettei puolin ja toisin voi joustaa ja katella ympärilleen?
Näin minä toimin eikä mulla hermo pala vaikka mut ohitetaankin.
Se että joku tukkii liikenteen saa mun hermon palamaan.

Ei se ohittaminen muuten tehoista ole kiinni.

Mälopetantäntähän :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 26.11.2009 18:43

Yllättävän paljon täältäkin löytyy näitä "ei mua xenonit häiritse, sulla on silmissä vikaa vittu jos ne häirtsee" -kavereita.


Niinpä. Mulla on tommoset parjatut xenonit vanhassa vessassa, ihan vaan sen vuoksi että oikeesti niillä näkee. Ties monta jalankulkijaa on jo pelastunut..=) Tälläisillä syyskeleillä saisi olla jopa pakolliset.

Vähän sama homma, itseä vituttaa nk. sumaripellet, mutta rehellisyyden nimissä, en voi sanoa että sumarit koskaan mua olisi häikineet. - Ehkä tää on joku muotivitutus?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.11.2009 19:42

Pimeällä vesikelillä ajaessa ainakin itellä häikäsee ihan vitusti kaikki valot mitkä tulee vastaan, johtuneeko mun näöstä kun 100:lla suomalaisella korkeintaan yhtä paljon hajataittoa..

Alinopeutta ajavilla on yleensä se ajotyyli niin perhanan tökkivää ja ylämäissä tahtoo hiipua aina reilusti, niin itse ainakin pyrin ohittamaan tällaiset jo pelkästään ajamisen sulavuuden takia. Mikään ei oo niin ressaavaa kuin junnata ja jarrailla jatkuvasti jonku takana. Ihan sama vaikka ei ajassa juuri voittaiskaan, mutta "omaan rauhalliseen tahtiin" on kaikista lepposinta ajella.

clust
-
Viestit: 124
Liittynyt: 8.7.2008 19:10

ViestiKirjoittaja clust » 26.11.2009 21:49

Liikenteessä vituttaa monikin asia, mutta harvinaisen usein törmää sellaiseen yleiseen "pelisilmän" puutteeseen. Eli ennakointi puuttuu ihan täysin, valojen vaihtuessa vihreällä arvotaan oikeaa vaihdetta tai täytetään Iltalehden ristisanatehtävää.

Sitten kans häiritsee se, että liian moni autoilija tuntuu katsovan metrin päähän eteenpäin autostaan. Kun vaikka toinen ajokaista loppuu, mistä lähes aina on liikennemerkkejä kertomassa hyvissä ajoin niin ei vaan voida vaihtaa sitä kaistaa ajoissa, vaan vasta kaistan loppuessa ängetään väkisin johonkin väliin. Mulle ainakin opetettiin autokoulussa, että on hyvä silmäillä vähän pidemmällekin kuin vain tuijottaa siihen omaan konepeltiin.

Kehäykköselläkin rullataan nykyään kahta kaistaa vierekkäin 60 km/h nopeudella ja tuntuu että monen autoilijan on IHAN PAKKO käyttää vasenta kaistaa vain siksi ettei kukaan vaan koskaan ikinä mitenkään voi päästä ohi. Sitten jos joskus sattuu koukkaamaan bussikaistan kautta ohi alinopeutta köröttelevästä autosta niin siitähän se varsinainen valoshow usein alkaa...

Ei muuta tällä kertaa :)

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 28.11.2009 18:34

Kaiken maailman pässejä tuola liikenteessä pyörii... Olin nimeltämainitsemattoman pikaruokalan autoluukulla. Ikkuna auki tilauksen jälkeen. Eteen(!) ajoi E36 mallinen BMW josta kloppilauma huusi: "Maksoiksä tuosta romusta satasen vai tonnin!?".... Hymyilin ja suljin ikkunan... BMW häipyi... WHY!?

kingyo
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.9.2009 14:43

ViestiKirjoittaja kingyo » 28.11.2009 21:25

Koska bemari kuskeilla on joku vitun iso ongelma joka asiassa :)

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 28.11.2009 21:35

Siis mikä sua vitutti? Se kloppilauma vai se, ettei sulla oo bemaria? :)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 28.11.2009 21:45

Ei tainut klopit tunnistaa Rallyeta..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.11.2009 21:56

Eteen(!) ajoi E36 mallinen BMW josta kloppilauma huusi: "Maksoiksä tuosta romusta satasen vai tonnin!?".

Onko noilla edes mitään kanttia mennä sanomaan tommosia :DDD jos se olis ollu uudenkarhea M6 niin ehkä sitte. mut e36, eihän nekään oo ku pari sataa joku perusmalli :D

kingyo
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.9.2009 14:43

ViestiKirjoittaja kingyo » 28.11.2009 23:28

Niillä on niin paljon munaa sanoo tollasia kun ajavat BMW:LLÄ! :D

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 30.11.2009 18:43

Mua lähinnä vituttaa tää hirveä identiteettiongelma, kun en tiiä oonko ihan täysi mulkku vai hyvä jätkä kun taloudesta on löytynyt vuosien mittaan neljä Volkkaria (joiden lisäksi neljä nykyisen tytäryhtiön tuotetta), mutta vain yksi BMW, sekin tollainen E36/7.

Auttakaa nyt vittu. Oikeesti hei. Niinku.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.11.2009 18:53

Eikös se ole niin että kerran mulkku aina mulkku... ;)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 30.11.2009 21:19

En asenteista tiedä, itse ainakin tän päivän malleista ottaisin Bmw:n mieluummin kuin Audin/Vw:n. (Paitsi ettei kumpikaan innosta)

Toi on kumma, kun tonne vanhan 300 tai miksei 500 sarjankin bimmerin puikkoihin eksy aina joku apina.. =)

Vaikka kelpais mullekin joku e34 540i 6-gang tai e34 M5 "orkkis"..

kingyo
-
Viestit: 202
Liittynyt: 10.9.2009 14:43

ViestiKirjoittaja kingyo » 30.11.2009 22:03

No jollain uuden karhealla M6 vois ehkä ajella kyllä pakko myöntää mutta mitään E36 tai muuta vastaavaa en periaatteesta kyllä ottaisi.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 3.12.2009 13:02

tää nyt ei varsinaisesti liity autoiluun ja siihen verrattavaan liikenteeseen, mutta avaudun kuitenkin. meillä on 7kk ikäinen valkoinenpaimenkoira joka on siis pentu, ja tuon ikäinen koira tottakai menee uusien hajujen perässä., tietenkin nätisti vasentaa reunaa tiestä kulkien, niinkuin on opetettu. polkupyöräilijät ja sauvakävelijät ei mitenkään voi väistää vaikka näkisivät 200m päästä että koira ja kaksi kävelijää (emäntä siis mukana) tulevat vastaan. mulle ainakin 6vuotiaana opetettiin jo, että pyörällä kun mennään, niin väistetään vastaantulevia jalankulkijoita, mutta näköjään muille on unohtunut opettaa se.. auta armias kun esko 50v on lääkärin määräyksestä ruvennut harrastamaan sauvakävelyä, niin hän menee siinä reunassa missä haluaa, ja ketään ei väistetä. nyt tässä viikon sisällä muutaman kerran joutunut kovaan ääneen toteamaan näiden käveltyä väärää puolta vastaan, koiraa melkein sauvoilla sohien, yhtään väistämättä, että "ON TAINNUT UNOHTUA LIIKENNESÄÄNNÖT KUN ON IKÄÄ TULLUT!" mukava repiä tuota 33kg painavaa koiraa toiselle puolelle JÄISTÄ tietä kun nämä apinat ei voi väistää.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 3.12.2009 13:24

Joo. Ja se myös vituttaa pyörätiellä ku jotku päästää sen koiran niin pitkälle. naru menee pyörätien poikki nii saa sitte pyöräilijä tai mopoilija tehä paniikkijarrustusta. Jos koiran ulkoiluttaja on vaikka Oulussa niin se koira on menossa jo Rovaniemellä.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 3.12.2009 13:24

hiukka karkaa tää keskustelu tuosta alkuperäisestä aiheesta....

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.12.2009 13:44

mulle ainakin 6vuotiaana opetettiin jo, että pyörällä kun mennään, niin väistetään vastaantulevia jalankulkijoita

Ei mene ihan niin, yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä jalankulkijoiden paikka on ajoradan reunalla, lain mukaan mieluiten oikealla puolella ja pyörät menevät väistäen keskeltä. Eikä niin että jalankulkija kävelee missä haluaa ja muut väistää. Todellaki, noi sais noi "kuminauha" talutushihnat kieltää, mitään kontrollia siitä koirasta ku se vipeltää 10-20m päässä, tosin noitahan ei kukaan _oikea_ koiranomistaja käytä vaan juuri nää trendi omistajat, jotka ei jaksa kävellä koiransa perässä. Sit tuletkin pyörällä tien oikeeta puolta ja sieltä ampasee koira/ansalanka tien yli. Ei näin!

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 3.12.2009 14:15

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turv ... _vayla.php

noi sais noi "kuminauha" talutushihnat kieltää, mitään kontrollia siitä koirasta ku se vipeltää 10-20m päässä, tosin noitahan ei kukaan _oikea_ koiranomistaja käytä


nimenomaan.. max 2m hihna koiralle kun liikenteen seassa mennään. ite pidän sitäkin kämmenen ympärille rullattuna, että koira on metrin päässä musta. tottakai sitten vapautta koiralle kun ei muita liikkujia ole lähistöllä..

autoillessa vituttaa noi flexejä käyttävät koiranomistajat, kun koira on kahden kaistan ylimenevän suojatien yli jo mennyt, ja omistaja menee vasta toisen yli. haloo. odotellaan sitä omistajaa että 20m autojono pääsee liikkeelle. joskus nähnyt koiran jopa menneen kahden auton väliin.. sitten omistaja raivoaa koiralle, että se on sen vika.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.12.2009 15:11

Joo, ja jos kerran sitä koiraa haluaa vapaasti kuljettaa, ni menkööt sitten koirapuistoon jossa sen voi antaa kirmata sielunsa pohjin TURVALLISESTI.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 3.12.2009 20:21

meillä on 7kk ikäinen valkoinenpaimenkoira joka on siis pentu, ja tuon ikäinen koira tottakai menee uusien hajujen perässä.


Jos tuota hiukan kouluttaisi, olisi lenkilläkin helpompaa. Paimenkoira ei ole niin hajujen perässä ettei jo tuon ikäisenä osaisi vaihtaa puolta taluttajansa kanssa. Hiukan töitä se vaatii mutta on sitten muukin elämä mukavampaa.
Nimimerkillä 4 paimenkoiraa ja 1 sekarotuinen kotosalla eikä lenkillä mitään ongelmaa. Sitä reunaa mennään mitä käsketään ja reunaa vaihdetaan kun käsketään. Nuorin neiti 9 viikkoa ei vielä osaa, mutta parin kuukauden päästä jo ihan helposti.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.12.2009 22:33

Suurin osahan ongelmista tulee juuri siitä ettei koiraa ole koulutettu. Ei ne koirat ite opi mitään :P

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 3.12.2009 23:22

Jos tuota hiukan kouluttaisi, olisi lenkilläkin helpompaa. Paimenkoira ei ole niin hajujen perässä ettei jo tuon ikäisenä osaisi vaihtaa puolta taluttajansa kanssa. Hiukan töitä se vaatii mutta on sitten muukin elämä mukavampaa.
Nimimerkillä 4 paimenkoiraa ja 1 sekarotuinen kotosalla eikä lenkillä mitään ongelmaa. Sitä reunaa mennään mitä käsketään ja reunaa vaihdetaan kun käsketään. Nuorin neiti 9 viikkoa ei vielä osaa, mutta parin kuukauden päästä jo ihan helposti.


korjataan nyt sen verran, että koira ei poukkoile hajujen perässä. nyt kun ikää on sen verran, että kasvu on alkanut hidastua, on vasta alettu käyttää pidemmillä, eli 5-6km lenkeillä. kokoajan tulee uusia paikkoja sen takia vastaan, nyt menty vilkkailla teillä, että oppii ohittamaan vastaantulevat koirat jne, paremmin ja että keskittyy itse kävelyyn kunnolla. koulutettu siis kokoajan siihen että paikassa kun paikassa mennään rohkeasti ja niinkuin koiran pitääkin. vaihtaa puolta kyllä aina käskystä, kun sanoo että oma puoli (vasen puoli), toinen puoli (oikea puoli), jne. on kyllä koulutettu pitkäjänteisesti, ja koulutetaan kokoajan. tätä hajuihin keskittymistä on siis vain uusilla alueilla, ei kerrasta tai kahdesta vielä tietenkään muisteta että täällä on käyty, tämä on tuttu paikka :)

Rotumääritelmäkin tälle kertoo:

Valkoinenpaimenkoira kohtaa tuntemattomat ympäristötekijät ensin varautuneesti tai varovaisesti, sitten uteliaasti.


Minkäs rotuisia paimenkoiria sulla on?

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 4.12.2009 8:09

Minkäs rotuisia paimenkoiria sulla on?


Partacollieita.

Nyt kuulosti jo paljon paremmalta toi koiran koulutus. Ensimmäisestä tekstistä tuli (ainakin minulle) hiukan erilainen kuva. Kun noita jokapuolelle poukkoilevia koiria näkee aika paljon samoin kuin koiria joihin omistajalla ei ole mitään otetta.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 4.12.2009 8:26

Joo, meillä ei siis ole poukkoilevaa koiraa, vaan sanoisiko ennemmin että liian keskittynyt koira, mutta eiköhän toi tosta =) No, nyt on mennyt asian vierestä kyllä aika monta kertaa, jatketaan privalla vaikka koirakeskustelua.

Palataas autoilun pariin, eilen näki tiellä taas aikamoisia arjen sankareita. E36-miehet ja loppuunkuluneet talvirenkaat. Tiellä on 2mm huuraa, niin pitää niillä nastattomilla hankookeilla vetää liippiä kaikkialla missä on vähän leveämmälti tietä. Toivon oikeasti että jotain sattuu, ei sivullisille vaan autolle, ja että kuski säikähtää kunnolla. Noi ei ennen lopeta, ennenkuin jotain sattuu, kyllä se on niin moneen kertaan nähty.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 4.12.2009 10:12

Onhan se sivuluisu helvetin kivaa, mutta paikkaa voi aina miettiä. Oulun miitissäkin nähtiin ku joku spinnas land cruiserilla kanttikiveen, osu sentään luiskan kohalle. Matka jatku tulosuuntaan rengas savuten ja kohta takasin päin. Mitään ei opittu :)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 13.12.2009 15:30

Nyt ehkä eniten ikinä nämä humalaiset pyöräilijät jotka tulee kulman takaa ja tuhoo Golffin tuulilasin :)

Valhalla
-
Viestit: 14
Liittynyt: 28.4.2009 12:07

ViestiKirjoittaja Valhalla » 13.12.2009 16:31

Sattuko pahasti?

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 13.12.2009 16:38

Eipä siinä, vähä säikäytti kun ei ehtiny yhtään jarruttamaan. Kolffista vaan tuulilasi jonkin verran kuskin kulmasta sisään ja muuten säröille. Puskurista näillä näkymin hajos vaan vilkku. Pyöräilijä tuli kolmion takaa joten hänen syynsä oli, oli kaikenlisäksi ottanut muutaman. Onni onnettouudessa, etten sanoisi, pyöräilijälle ei tullu nimittäin ilmeisesti mitään.

Pyöräilijä tuli siis nurkan takaa vauhdilla suoraan keulaan ja siitä tuulilasille.

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 13.12.2009 23:05

Tuossa viikonloppuna pirssin ratissa istuttaessa jokin oman elämänsä sankari yritti hypätä rehuletti hulmuten ja pipo silmillä auton eteen. Olisi pitänyt painaa vain kaasua.

Mistä vitusta näitä pellejä tulee...

Häntti
-
Viestit: 211
Liittynyt: 26.1.2009 22:51

ViestiKirjoittaja Häntti » 14.12.2009 16:21

tuohon äsköseen rehulettiin liittyen. ihmetyttää nykyajan ihmiset ku tuntuu et jalkakäytävälle mennään vaikka autoja tulis tuhatta ja sataa 5metrin päässä. eikö yhtään liiku päässä että kakkoseks siitä autolle jää jos törmäys tulee. ihmetyttää vaan. ja autolla pitää suojatielle astuvaa väistää tiedetään. mutta nämä kamikazet lähtee ihan siiis auton eteen suoraan ja tiukan jarutuksen siinä joutuu tekemään sitten.

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 25.1.2010 1:54

Kyllä pahin ketutuksen aihe liikenteessä on minulle nämä pitkien räpsyttelijät; jos et vaihda lyhyille saman tien kun he ovat vaihtaneet niin kyllä käsi käy siinä pitkien viiksellä vaikka valokeilojen välillä olisi vielä pimentöä monta kymmentä metriä... Myös sumarit päällä ihan kirkkailla keleillä ajelevat blingbling e36 316 bemarit pistävät vihaksi. :D

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.1.2010 7:19

^^ En ymmärrä tuota Häntin ongelmaa. Jalankulkijaa tosiaan pitää suojatiellä väistää, ihan sama kuin keltaisella /punaisella pysähdytään. Jos liikennebalot tai jalankulkija on näkyvissä, niitä seurataan jo kauempaa.

Kai tietenkin on mahdollista joku erikoinen suojatie, jota ei pysty kunnolla näkemään jos jalankulkija lähestyy.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 25.1.2010 9:03

Kyllä oli kanssa itselläkin tilanne vähän aikaa sitten Tampereella Erkkilänkadulla, joka menee tuomiokirkolta tammelaan radan yli. Radan ylityksen jälkeen ajetaan alamäkeen kohti tammelan puistotietä ja tie kaartaa ensin hieman vasemmalle ja sen jälkeen oikealle suoralle missä alkokin sijaitsee. Oikealle kurvauksen jälkeen on autoja parkissa tien oikeassa reunassa ja niiden jälkeen on suojatie.
Sieltä paukaisi nainen lastenvaunujen kanssa katsomatta vasemmalle autojen takaa ja ylitti tien. Hieman piti hämärässä tehdä normaalia kovempi jarrutus. Tiedän että minun pitää pystyä pysähtymään ja on aina varottava suojateitä/mahdollisia jalankulkijoita, mutta kyllä järkeä voi vähän käyttää. Hämärässä lähdetään parkissa olevien autojen takaa tulemaan vaunujen kanssa ilman heijastimia ja katsomatta tuleeko autoja. Autot oli parkkeerattu tarpeeksi kauas suojatiestä, mutta tuo oikealle kaartuva mutka peittää näkyvyyden suojatien alkupäähän.

Siinä vaiheessa kun joku vetää autolla vaunujen ja työntäjän yli, on ihan sama kumpi oli oikeassa ja kumpi väärässä. Tilanteessa riippumatta kuskilla on varmasti ylimääräistä painolastia loppuelämäksi ja mahdollista äitiä ei varmaan lohduta jos hän oli oikeassa, kun lapsi huonoimmassa tapauksessa kuolee pamauksen seurauksena.

Alihankkija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 24.10.2009 5:01

ViestiKirjoittaja Alihankkija » 25.1.2010 10:16

Ei mikään: asun Kuusamossa:)

Aikaisemmin vuodessa n. 80tkm josta n.45tkm pk-seudulla, 20tkm Ruotsin läpi suhausta ja 15tkm Saksassa. Nyt ei ole riittävästi tilanteita, että ehtis vituttamaan:)

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 25.1.2010 13:12

Se kun kolaripaikalta pitää toisen osapuolen lähtee meneen... Menee Boran korjaus omasta pussista jos alan edes korjaan... Oma vakuutusyhtiö ei korvaa eikä lunasta kun on vaan osakasko... prkl

Enriquez
-
Viestit: 114
Liittynyt: 26.6.2009 10:08

ViestiKirjoittaja Enriquez » 2.2.2010 13:16

Itseä v*tuttaa nyt kun on lunta maassa nuo teiniBMW:t jotka luisuilevat pelleilyn tuloksena miten sattuu... On se vaan niin kiva pelleillä eikä oteta huomioon jalankulkijoita taikka muuta liikennettä. TAAS kerran meinasin lapsen kanssa jäädä alle..


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 88 vierailijaa