Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 20.12.2008 11:10

Mutta sitten, Teiskon rampissa tuli vanhapappa 9tielle kohti Tretta, juuri kun kiihdytyskaista alkoi tämä papparainen löi liinat kiinni n.60-70km/h vauhdista.

Viime kesänä samaisessa rampissa minä kiihdytin 9 tielle kun edessä oleva Micrakuski ei uskaltanutkaan mennä liikenteen sekaan vaan löi jarrut lukkoon edessä. Minä väistin oikealta ohi ja painoin kaasun pojhaan, että kerkesin sen letkan edelle mihin se Micra ei uskaltanut mennä kun ajeli 60 kmh kiihdytyskaistalla. Pääsin 9 tielle ja poliiseilla tutka heti rampin jälkeen. 126kmh näytti tutka. Siitä sitten takapenkille ja pikavoitto taskuun. Teki mieli mennä vääntämään sen Micrakuskin kivekset rusetille. Edellisetä sakosta kerkesikin kulumaan 11 vuotta.

vez
-
Viestit: 108
Liittynyt: 25.10.2006 22:39

ViestiKirjoittaja vez » 20.12.2008 20:29

Se ärsyttää eniten kun tulee vastaan hämärässä auto ILMAN minkäänlaisia valoja (kehnonpuoleiset katuvalot oli sentään alueella). Onko se niin coolia ajaa ilman mitään valoja ? ja toisena autolijat(henkilö) jotka ajaa pitkät päällä vastaan eikö sitä voi vaihtaa lyhyille ? vai kuluuko viiksi liikaa. Noh sitten kun itse saan lisäpitkät keulalle niin voi muistuttaa valoviiksen olemassa olosta.

avr
-
Viestit: 54
Liittynyt: 25.3.2005 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja avr » 21.12.2008 0:12

^ voisin vaikka veikata, että siellä ei tosiaankaan ajatella viiksen kulumista, vaan sitä ei todellakaan huomata jos päiväsaikaan ne pitkät on päällä. Jos sitä sitten tullaan pimeessä pienen varotuksen jälkeen vielä pitkät päällä niin sit eri asia.

Ja mitä tulee noihin sumuvaloihin, niin en vaan pysty käsittämään miksi suurin osa haukkuu nuo maanrakoon. Onko se tuo suuri ketutus kun ei itsellä nitä ole vai? Omalta kohdalta voin sanoa, että ne ei juurikaan häiritse vaikka omaan silmään on alkanut häiritsemään nuo normaalit valot pimeällä jo osittain kehnon tuulilasinkin takia. Sumuvaloista ei niinkään suurta haittaa ole, kuin harvoissa tilanteissa

Enemmän itseäni ärsyttää tuolla nuo väärin suunnatut valot, oli ne sitten sumu- tahi ajovaloja. Ja vielä enemmän nuo jälkiasennetut xenonit, jotka vuotavat valoa jokasuuntaan.

Ja mitä tulee noiden rekkapekkojen nopeuskisailuihin, niin joillakin firmoilla aikataulut on vedetty aivan liian kireiksi uhaten jo kuskien verenpaineita.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 21.12.2008 14:10

Onko se tuo suuri ketutus kun ei itsellä nitä ole vai?

Aika usein lyödään tämmösissä asioissa tuo "kun ei itsellä ole" kortti pöytään, samaten se "kateus". Sama jos vilkuttaisin valoja jokaiselle Porsche/ferrari/audi RS4 -kuskille vain sen takia että mua vituttaisi kun mulla ole varaa ajaa semmosella...
Ja multa kyllä löytyy ne sumaritkin, mutta niin karvanoppa/hölmö en ole että niitä pitäisi koko ajan polttaa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.12.2008 18:52

Ja mitä tulee noihin sumuvaloihin, niin en vaan pysty käsittämään miksi suurin osa haukkuu nuo maanrakoon. Onko se tuo suuri ketutus kun ei itsellä nitä ole vai? Omalta kohdalta voin sanoa, että ne ei juurikaan häiritse vaikka omaan silmään on alkanut häiritsemään nuo normaalit valot pimeällä jo osittain kehnon tuulilasinkin takia. Sumuvaloista ei niinkään suurta haittaa ole, kuin harvoissa tilanteissa
Sumuvalot ei suomen "sumuissa" auta. Mitä hyötyä on valaista siihen 2-3 metrin päähän auton eteen kun pitäisi nähdä 100 metrin päähän eteen? Eilenkin kun palattiin kotiin ja sateli räntää ja oli kieltämättä vähän sumua ilmassa niin joka toinen sumuvaloauto häikäisi.. ne itse valot eivät niinkään, vaan se kimallus mikä tuli märästä tiestä. Näin jouluaikaa jengillä on vieläpä autot täynnä roinaa ja valot näyttää muutenkin päin taivasta, mutta se olisi aihe eri valitukselle.

Itselläni on ollut sumuvalot vuosia ja koskaan en ole niitä käyttänyt, muuta kuin laittanut päälle ja todennut että turhat ovat ja sammuttaneet.

Sumuvaloja ei pitäisi käyttää ellei sumu oikeasti ole sellaista ettei ilman niitä näe _konepeltiä_ pidemmälle, täällä suomessa ei vaan moisia sumuja ole kuin ehkä kerran viidessä vuodessa?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 21.12.2008 19:21

Minä ajan pimeässä lähes aina sumarit päällä. Ovat todella avuksi kun vaihdan lisäkaukovaloilta (Bosch navigator) lähivaloille. Sumarit ovat tosiaankin mallia bosch rallye 225 ja varustettuna 100w polttimoilla. Ihme homma mutta vastaantulijat eivät juuri protestoi valojen käyttöäni. Johtuukohan siitä että ne ovat oikein suunnattu ja asennettu portterin karjarautaan hiukan kilpeä ylemmäs.

Mutta! en todellakaan aja sumarit päällä kaupungissa enkä toisten persiissä, saatika kun en näe valojen käytöstä kongreettista hyötyä.

Ja kyllä. ikää on 30v. paras vuosi/ km. oli 96000tkm. nykyään työmatka-ajoa 58km./päivä ja matkaa mökille jossa käyn pari kertaa kuussa on 230km.

Ajelin viikon verran työ matkaa autolla jossa oli huonot valot niin huomasin kuinka vastaantulijoiden valot meinasivat häikäistä.
Tuntui samalta kun istuisi pimeässä komerossa ja raapaisisi tulitikun ;)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.12.2008 19:40

Ajelin viikon verran työ matkaa autolla jossa oli huonot valot niin huomasin kuinka vastaantulijoiden valot meinasivat häikäistä.
Tuntui samalta kun istuisi pimeässä komerossa ja raapaisisi tulitikun ;)

Jep, siksi minäkin ajelen pitkillä päin sumaripellejä, että jotain näkisi.

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 21.12.2008 19:59

"Itselläni on ollut sumuvalot vuosia ja koskaan en ole niitä käyttänyt, muuta kuin laittanut päälle ja todennut että turhat ovat ja sammuttaneet."

-Tästä sumarikeskustelusta on varmaan käyty keskustelua jo liikaakin...
Mutta sama juttu-komppaan tässä, oliskohan 4.ssä viimeisessä autossa olleet sumarit jo tehdasasennuksena ja mistään noista en ole kokenut olevan hyötyä, päinvastoin. Xenonien kanssa ne vaan haittaavat kun sumarit vangitsee katseen siihen lähelle.

"Ovat todella avuksi kun vaihdan lisäkaukovaloilta (Bosch navigator) lähivaloille. Sumarit ovat tosiaankin mallia bosch rallye 225 ja varustettuna 100w polttimoilla."

-Tuon se juuri tekee, kun todella kirkkailta kaukovaloilta vaihdetaan lyhyet, onko tuossa nyt liikenneturvallisuus oikeasti kohdillaan on eri asia. Itsellä xenonit niin pitkissä kuin lyhyissäkin ja tuntuu kuin maailma pimenis kun pitkät sammuttaa, vaikkakin lyhyissä ovat kohtuuhyvät xenonit. Tietty siinä hyvät sumarit (esim. xenon) auttais asiaa.

Itse en jaksa vilkutella sumareille vaikka ne pääasiassa häikäiseekin tuolla liikenteessä, se on Poliisien tehtävä rangaista jos aiheeksi näkevät. Monasti vaan häikäisee niin pahasti ettei oikein hahmota omaa kaistaa enään missä mennään. Siinä ei auta katsella penkkaan kun kirkas häikäisevä valo vaan vangitsee katsetta ja eteenpäinkin olisi katsottava.

Ei se laki ole tuossa kohtaakaan kiusaksi laitettu teille jotka haluatte sumarit päällä ajella.
Varmasti niillä supersumareilla jotka on kirkkaasti laittomat näkee, mutta se on puhtaasti oman edun mukaista. Sama jos itsekin ajelen bi-xenoneillani pitkät päällä vastaantulijoista välittämättä-Varmasti ainakin itse näen silloin.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 21.12.2008 20:14

Kattokaas joskus raskaan kaluston valoja. Ainakin täällä pohjoisessa pitävät niitä kolmen kämmenen kokoisia sumareita lähes poikkeuksetta lyhyiden kaverina, eikä ne mainittavasti häikäise. Johtuuko lie isosta umpiosta vai hyvin rihlatusta lasista mutta valo on kantava muttei häiritsevä.

Aiheeseen palatakseemme minua liikenteessä häiritsee rekat joissa on lumen tukkimat tai rikkinäiset takavalot. Sekä se että ohitus merkkiä ei jakseta näyttää.

Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 21.12.2008 21:16

edit: aika turha kommentti näin turhalle jengille
Viimeksi muokannut Kahviäijä, 21.12.2008 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 21.12.2008 21:26

Ookkoha nyt muistanu ottaa kaikenväriset napit mitä lääkäri on määränny, kun noin räjähdit...

Asiaan, eli tohon ohitus merkin näyttämiseen. Mun mielestä se on hiukan paska tilanne jos näyttää merkin et mee ohi ja sit sattuukin jotain. Kyllä sen takanatulijan on itse valittava kohtansa missä lähtee ohi. Se merkin näyttäjä on ainakin henkisessä vastuussa siitä merkistä , jos jotain sattuu...

ahto
-
Viestit: 123
Liittynyt: 12.9.2006 22:12

ViestiKirjoittaja ahto » 21.12.2008 21:35

ettei ois joona pienessä kalsareissa sunnuntaita viettäny. Voin kyllä repiä sut ulos autostakin =)

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 21.12.2008 21:40

^^ Tolkun lumipölyssä on vaan hankala nähdä mitä siellä edellämenevän etupuolella tapahtuu. voihan siellä olla kilometrin suora tai porotokka.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 21.12.2008 22:31

Tuossa ohitusmerkin näyttämisessä on kyllä se toinenkin puoli. Yleensähän sitä merkkiä näytetään oikean puolesta vilkkua muutaman kerran vilauttamalla. Voin vain kuvitella tilanteen, että tukkirekka on kääntymässä metsäautotielle ja pistää ajoissa vilkun päälle. Tällöin tukkirekan takana tulevan henkilöauton kuljettaja luulee rekkakuskin näyttävän ohitusmerkkiä ja lähtee ohittamaan. Samaan aikaan vastaan kuitenkin tulee toinen ajoneuvo, minkä valoja tuon ohittavan henkilöauton kuljettaja ei rekan nostattaman pöllyävän pakkaslumen vuoksi näe, kun vasta siirryttyään rekan rinnalle jolloin on jo liian myöhäistä.
Varsin ikävä tilanne missä rekan kuljettaja ei ole tehnyt mitään väärää, vaan epävirallinen mutta yleisesti käytetty ohitusmerkki ja sen väärä tulkinta johtaa vakavaan onnettomuuteen.
Melko epätodennäköinen tilanne kuitenkin, mutta mahdollinen siltikin.
Eipä sillä, kyllä itsekin on kuorma-autolla ajaessa tullut näytettyä tuota ohitusmerkkiä ja paljon olen itsekin rekkoja sen avulla ohittanut. Kuitenkin ne jotka itkevät kuskeista jotka eivät sitä käytä voivat miettiä sitä vastuuta mikä kuskeilla siinäkin tilanteessa on. Sitä käytettäessä tulee kyllä olla äärimmäisen varovainen ja vaikka näin tehdäänkin niin silti voi tapahtua tuo mainitsemani tilanne jossa siis ei edes ole näytetty mitään ohitusmerkkiä.

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 22.12.2008 9:38

Niinpä, Eemeliillä puhuu ihan asiaa tuon vilkun kanssa. Itsekin aika paljon ajellut näillä lapin teillä ja joutunut ohittelemaan rekkoja milloin missäkin kelissä. Välillä kironnut rekkoja kun eivät näytä merkkiä, mutta alkanut ajattelemaan asiaa toiselta kantilta että paras itse katsoa ohitustilanteet sen mukaan jolloin on turvallista ohittaa.

Toki kilometrien suoralla sitä vilkkua voidaan varmasti vilauttaa sen pari kertaa että takanatulija tajuaa tien olevan ainakin melko varmasti vapaa.
Itsellä ollut tapana vielä varmistaa ettei rekka ole alkamassa kääntymään, vaarallinenhan tuo rekan ohitus on aina siitä ei pääse mihinkään. Kyllä itse ainakin otan ohitustilanteet niin tosissaan ettei silloin puhuta mitään ja keskittyminen on 100% siinä ohituksessa ja ohi mennään tarvittaessa "väkivaltaisesti" ilman poliisin pelkoa-vieköön prkleet kortin jos ovat sitä kyttäämässä :D

Juu, ja kuskeja jotka näyttää vilkkua ja ovatpa jotku rekkakuskit jopa lyhyellä suoralla auttaneet ohitusta jarruttamalla-kiitetään sitten reilusti :)

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 22.12.2008 9:39

^Kiittäminen merkinannosta on minusta erittäin hyvä tapa, koska sillä uudetkin kuskit oppii, että sitä merkkiä kannattaa näyttää, koska ei pitkän yhdistelmän tai muun ajoneuvon ohittaminen ole aina helppoa ilman jeesiä ja varsinkin isoista kumipyöristä nousevan möyhyn takia näkyvyys voi olla melko rajallinen.


Mutta sitten oma vitutus liikenteessä:

Olikohan keskiviikko aamu, kun olin töihin menossa noin puoli kuuden aikaan, niin Tampereelta kohti Jyväskylää perään lähti joku auto ksenoneilla ja linssiumpioilla varustettuna. Tuossa polttimo umpio yhdistelmässä tuntui olevan aika tarkka rajaus valokuviossa ja korkeudensäätö justiin mukavalla korkeudella. Auto ajoi koko ajan perässä joko ihan luukussa kiinni tai hiukan kauempana ja tiessä olevien epätasaisuuksien takia tämä lyhyiden valojen raja heilui sivupeilien ylä- ja alapuolella vuorotellen, ikäänkuin olisi pitkiä vilkuttanut koko matkan. Yllättävän mukavaa:)

Eikä voinut tietenkään ohi mennä, kun ilmeisesti tykkäsi ajaa pimeällä ja märällä jonkun perässä, ettei tartte itse navikoida, seurataan vaan edellä ajavan takavaloja...

Ja nyt olen huomannut, että vaikka kuinka menee aamulla aikasin töihin ja luulis, että ihmiset, jotka ajelee ysitiellä, ovat enimmäkseen pitkän matkan töissäkävijöitä, niin saatana sinne mahtuu idiootteja joukkoon yllättävän paljon!

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.12.2008 9:56

avr kirjoitti:Ja vielä enemmän nuo jälkiasennetut xenonit, jotka vuotavat valoa jokasuuntaan.

Kyllähän sitä nyt itse täytyy nähdä ;) Paskat muista.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 22.12.2008 10:15

Joskus muinoin kevytmoottoripyörällä matkaa taittaessani, törmäsin muuan tapaukseen liittyen ohitusmerkin näyttämiseen.

Ajoimme parin kaverin kanssa kolmen mopon seurueessa Jyväskylästä kohti etelää, ja Suvelan suoran alussa edessä menevä Toyota näytti ohistusmerkkiä. Siirryin kohti keskiviivaa katselemaan mitä vastaantulevien kaistalla on luvassa, ja jono autoja sieltä oli tulossa n. 100m päässä. Siirryin takaisin Corollan taakse odottamaan seuraavaa ohitusmerkkiä, ja taas oli vastassa jono autoja. Siinä vaiheessa alkoi selviämään että kyseisen kiina-auton kuljettajalla, ja naureskelevilla matkustajilla, oli suurta mielenkiintoa nähdä miten ohittava kevari pysähtyy vastaantulevan auton keulaan. Pari kertaa tätä toistui myös paikoissa joissa esim. korkeuserojen takia ei eteenpäin nähnyt turvalliseen ohittamiseen vaadittavaa matkaa. Seuraavan ohituskaistan tullen mentiin sitten ohi.

En kiittänyt merkinannosta.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 22.12.2008 10:34

Kyllähän nyt tuollasia tapauksia kannattaa kiittää, ihan keskisormen voimin. Ja jos löytyy edes vähän valotehoa pyörästä niin pitkät päälle surutta vaan hetkeksi.

Miksei vittumaisuuteen saisi samalla mitalla vastata, edellyttäen että sivulliset ei kärsi.

Smistik
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja Smistik » 22.12.2008 13:07

Täällä etelässä varsinkin tuossa Tuusulantien työmatkaliikenteessä ottaa pattiin nelikaistatien oikealla kaistalla ajavat, jotka eivät viitsi odottaa että tulee sopivan pitkä rako liittyä vasemmalle ohituskaistalle. Pusketaan vaan siihen kohdalla olevaan mistään välittämättä vaikka tiedetään että nuo turvavälit täälläpäin ovat aika lyhkäsiä.

Mysiini
-
Viestit: 11
Liittynyt: 14.7.2007 22:14

ViestiKirjoittaja Mysiini » 22.12.2008 17:37

Onkos Tuusulantien työmatkaliikenteessä rampeista pääväylälle tulo yhtä onnetonta kuin usein olen viikonloppuliikenteessä huomannut?

Tyypillinen tilanne on tällainen: Ajan jotakuinkin nopeusrajoituksen mukaan. Etuoikealla kiihdytyskaistalla on joku tulossa pääväylälle, vauhtia on kelattu jo saman verran kuin on liikennevirran nopeus. Kevennän pikkuisen kaasujalkaa, jotta saisin turvallisen välin eteen työntyvään autoilijaan. Yhtäkkiä tämä kuitenkin muuttaakin mieltään ja rupeaa jarruttelemaan, vaikka olisi hyvin ehtinyt eteeni. Sitten alkaa kiihdytyskaista loppua, iskee paniikki ja yritetään väkisin kiilata kylkeen. Viime viikonloppunakin useampi tällainen päättämätön jarruttelija aiheutti sydämen tykytystä sekä itselleni että perässään liittymästä tuleville, jotka tietysti joutuvat myös etsimään uuden välin liikennevirrasta.

Sitten on tietysti paljon niitä, jotka kiilaavat kuuttakymppiä eteen ja rupeavat sitten vasta kiihdyttämään.

Minulle ainakin opetettiin autokoulussa (tosin yli 20 vuotta sitten), että kaistanvaihto tehdään kiihdyttämällä. Silloin ei jäädä kenenkään tien tukkeeksi. Eikös tämä olekaan ollut yleinen opetuskäytäntö pääkaupunkiseudulla?

Pitänee tästä lähtien ottaa automaattisesti vasen kaista aina kun näkee jonkun tulevan rampista, niin ei tarvitse ihmetellä löytyykö tulija edestä, takaa vai kenties omasta kyljestä.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 22.12.2008 17:52

En tiedä onko muuttunut mutta ainakin vielä muutama vuosi sitten viimeksi tuolla Saksan maalla näkee ja jos vain pääkoppa on vastaanottavainen oppii tuota liikenteen seuraamista.

Pitäisi varmaan lisätä autokoulun opetuksiin muutama ajotunti vaikka Hampurissa, kun siellähän on yhdessä kaupungissa yhtäpaljon ihmisiä kuin meitä täällä.

Moottoritieramppejakin löytyy että voi harjoitella sinne sekaan menemistä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 22.12.2008 17:57

Teiden heikko kunto, niin taajamassa/kaupungissa kuin maantielläkin. Myös, ja varsinkin talvella. Aivan järkyttävät polanteet/möykyt, tuntuu että repeää auto kahtia jos semmoseen osuu.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 22.12.2008 20:04

Liian lähellä ajavat. Oli auto mikä hyvänsä, joku fakin pököttifarmari tai iso mersun sprintteri. Luulis järkikin sanovan ettei parin metrin päästä kerkeä jarruttaa. Turha on valoja vilkutella jos hiljentää rajoitusta vastaavaan nopeuteen muun letkan kanssa.

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 22.12.2008 20:40

Takalasissa kiinni ajajat, viimeksi tänään. Ottaa pattiin kun on esim kunnon lumisade ja joku hiillostaa takana kiinni, ei se nyt niin paha ole kun joskus joku iso rekka on siinä viiden metrin päässä takalasista niin monta kertaa miettinyt että mitä jos täytyis tehdä äkkijarrutus niin ei taida hirveen nopeasti sellainen iso rekka pysähtyä.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 22.12.2008 21:49

Saku S, kannattaa muistaa että edellisellä sivulla lukee että jos se rekka tulee sieltä perään, niin se on sen edessä jarruttavan vika... ;)

Lisää vitutuksia, alan kohta osoittamaan sormella ja kertomaan rekisteritunnuksen jos se perk....rampeissa nysvääminen ei lopu. Tänään hopean värinen VW Touran, vanhemmalla mieskuskilla kännykkä korvalla ja eukko vieressä, yrittää liittyä Kehä I:n liikenteeseen Ala-Tiksin rampista noin 60km/h. Perketana, seuraavan kerran voit kokeilla sen koppimoposi kiihtyvyyttä se puhelin per*eessä. Keskity!

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 22.12.2008 22:05

Perketana, seuraavan kerran voit kokeilla sen koppimoposi kiihtyvyyttä se puhelin per*eessä. Keskity!

Koppimoposta tulikin mieleen mopoautot ja eräs tietty mopoauto kun ajaa lähes keskellä tietä Rauman ja Eurajoen väliä. Muutaman kerran tehnyt mieli ajaa sen mopoauton takapuskuriin kiinni ja lähteä työntämään sitä, sanotaan nyt vaikka 150 kmh vauhdilla.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 23.12.2008 10:01

takapuskurissa hinaavat, joita oli taas eilenkin liikenteessä vaikka itselläni oli liki kokoajan 10-15 ylinopeutta.

idiootti/pelle/sumuvalot jotka on suunnattu osoittamaan suoraan vastaantulijan silmiin esim. raskaassa kalustossa tätä näkee erittäin usein ja näiden edellämainittujen valojen käyttö ilman mitään hyvää syytä.

takasumuvalon käyttämättömyys esim. eilen ajelin noin 350km lumisateessa ja autoja ei takaapäin nähnyt kunnolla sen lumipölyn takia. ohitettuani näitä autoja useampia huomasin että etusumuvalot osataan kyllä kytkeä käyttöön, mutta se tärkeämpi valo eli takasumari jää hyvin usein pimeäksi.

alinopeutta ajavat, jotka eivät sitten älyä vetää tiensivuun vaikka perässä olisi kilometrin mittainen jono. se ei sitä matelijaa hirveästi hidasta, vaikka se olisi pysäkillä hetken parkissa että normaalinopeutta ajavat pääsisivät ohitse helposti ja turvallisesti.

sellaiset autoilijat jotka tulee risteyksestä tielle, eivätkä sitten halua/osaa kiihdyttää alta pois vaan jäävät ihailemaan maisemia.

joskus se vaan niin sylettää kun kaikki ei oo niin hyviä ja mukavia liikenteessä kun mä ite ;) <-- huom. hymiö!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.12.2008 12:04

etusumuvalot osataan kyllä kytkeä käyttöön, mutta se tärkeämpi valo eli takasumari jää hyvin usein pimeäksi
Tuo on tosiaan outoa: uudemmissa autoissa jo kauan pakollisena ollutta takasumuvaloa ei käytetä, vaikka olisi mikä keli. Lisävarusteena olevia etusumuvaloja jotkut käyttävät aina, näkyvyydestä ja valaisuolosuhteista riippumatta.
Hieman sama kuin nuorien kossien polkupyörien valot: kun olin itse pentu, sitä ihan kisattiin, kenen pyörässä oli parhaimmat valot. Nyt jos näkee koulupojan valoilla varustetulla pyörällä, on vähintään kersan kasvattajalle syytä ojentaa mitali.

Hri
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.10.2005 15:06

ViestiKirjoittaja Hri » 23.12.2008 12:12

Mikähän siinä on, että itse en ole kertaakaan häiriintynyt kenenkään sumuvaloista. Näkö pitäisi olla myös kunnossa. PS. En omista sumuvaloja

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 23.12.2008 12:19

Mikähän siinä on, että itse en ole kertaakaan häiriintynyt kenenkään sumuvaloista. Näkö pitäisi olla myös kunnossa. PS. En omista sumuvaloja


itseäni ei häikäise kuin nuo väärin suunnatut valot, mutta kaikki sumarit häiritsee hyvällä säällä.. ne kun on lain mukaankin tarkoitettu käytettäväksi vain huonoissa keleissä..

itselläni on corrossa ja audissa sumarit, mutta eipä niillä eteensä nää, joten en ymmärä sitäkään käyttötarkoitusta joka joillakin on että niitä pidetään lisälähivaloina.

takasumaria vois kyl ihmiset opetella käyttämään useammin. ja tietysti ne merkinantolaitteet eli suuntavilkut. eikö se perhanan sormi osu siihen vilkun viikseen ennenkun rattia on käännetty jo neljännes kierros? on se perkama

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 23.12.2008 12:56

Ja edelleen pimeässä sumarien käyttö on typerää ja suuremmissa nopeuksissa typeryyttä yhdistettynä vittuiluun muille. Ne kun jopa haittaavat.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.12.2008 12:58

itselläni on corrossa ja audissa sumarit,

Tuli muuten mieleen että onkos corradossa takasumaria? Jos on niin syttyykö se pirulainen etusumareiden kanssa samaan aikaan? Ei ole koskaan tullut käytyä pällistelemässä takapäätä kun on sumarit ollut päällä. Ei kyllä itsekään ole oikeastaan koskaan tullut käytettyä noita sumareita tuosta Corradosta.
Tosin mua ei ole koskaan häirinnyt vastaantulijoiden sumarit. Ja ihan piti kiinnittää huomiota niiden käyttöön kun tuossa sunnuntaina ajelin Helsingistä Keski-Suomeen ja loppujen lopuksi ei niitä siellä kovin moni käyttänyt. Ehkä joku 5% vastaantulijoista. Yllätyin kuinka vähän siihen nähden miten paljon niiden käytöstä valitetaan.
Silloin mua vitutti liikenteessä taas noi oman auton valot. Noi Corradon vakiovalot nimittäin ovat melkein hengenvaarallisen huonot...

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 23.12.2008 15:13

Tuli muuten mieleen että onkos corradossa takasumaria? Jos on niin syttyykö se pirulainen etusumareiden kanssa samaan aikaan?


En ole varma, mutta eurooppalaisessa Corradossa sellainen lienee. Pitäisi kytkeytyä varmaankin päälle sumarinapin ollessa kokonaan pohjassa (3-asentoinen vm. -90:ssä: pois, keski- ja pohja-asento). Keskiasennossa veikkaisin, että kytkeytyy etusumarit.

Mulla etusumarit ovat päällä keski- ja pohja-asennossa. Takasumaria ei ole, kun on jänkkimalli.. Ollut vissiin silloin laittomat nuo takasumarit yhtyneissä valloissa.. Johdotuskin on erilainen ETKA:n mukaan taakse verrattuna EURO-sisariin. Meinasi rekisteröintikatsastuksessa valittaa, ettei toimi takasumari... "Ei se toimi, ku ei siinä sellaista ole ikinä ollutkaan. Edes tehtaalta lähtiessään.."

Meni OT:ksi, mutta menköön.

V****taa takasumarin väärinkäyttäjät; esim. ne, jotka pitävät takasumaria päällä jopa kesän kirkkaina, kuivina päivinä.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 23.12.2008 15:30

Tässä kerran yömyöhään hesasta tullessani taakseni tuli hirveällä tahdilla tojota merkkinen auto ja ilmeisen ääliö kuski.
Ajoi pitkät päällä perässäni ilman turvaväliä ja ei voinut mennä edelle vaikka merkkiä näytin yms.
No tämä kokoaikainen pitkien valojen päällä pitäminen rupes vituttaan ja nappasin takasumarin päälle kun ei se vitun idiootti sillä tojotallaan saanut niitä sammumaan. sitten alkoi se vitunmoinen kärkkyminen kun taisi ruveta valo vituttamaan mutta ei VIELÄKÄÄN tämä saatanan taliaivo vedä pitkiä pois.
Otin muutaman jarrun kovemmin polkaisun kun ei turvaväliäkään tajunnut pitää mutta eihän sekään mitään auttanut vaikka selvästi huomas ettei saa pysähtymään.

Loppujen lopuksi ohitti minut (ajoin muuten koko ajan rajoituksen/+5-10kmh ylitse ettei siitä voinut olla kiinni) kohdassa jossa ei 100% tietää tuleeko ketään vastaan. Ajoi ohitse ja sytytti sumarinsa ja himmas vauhdin 10kmh alle rajoituksen. Siis mikä vittu teitä ihmiset vaivaa? saatanan kusipää sekin.
Olin jo todella lämpösenä tässä vaiheessa että meen edelle ja kiilaan sen tien sivuun ja pätkin turpaan saatana.
Vedin kaikki valot keulasta päälle ja ajoin kuten tämä teiden sankari hetken kunnes paloi käämi ja ohitin sen vitun mulkun. Nyt oli jo sammunut pitkät siltä mutta sumarit killoitti. En jaksanut tuota homoa enää katsella ja tien parantuessa ostin vauhdin normaalille turvalliselle tasolle ja pääsin eroon tästä teiden sankarista.

autokoulu 10vuotiaaksi perkele ja niskalaukaus tuommosille!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 23.12.2008 15:39

Tässä kerran yömyöhään hesasta tullessani taakseni tuli hirveällä tahdilla tojota merkkinen auto ja ilmeisen ääliö kuski.
Ajoi pitkät päällä perässäni ilman turvaväliä ja ei voinut mennä edelle vaikka merkkiä näytin yms.
No tämä kokoaikainen pitkien valojen päällä pitäminen rupes vituttaan ja nappasin takasumarin päälle kun ei se vitun idiootti sillä tojotallaan saanut niitä sammumaan. sitten alkoi se vitunmoinen kärkkyminen kun taisi ruveta valo vituttamaan mutta ei VIELÄKÄÄN tämä saatanan taliaivo vedä pitkiä pois.
Otin muutaman jarrun kovemmin polkaisun kun ei turvaväliäkään tajunnut pitää mutta eihän sekään mitään auttanut vaikka selvästi huomas ettei saa pysähtymään.

Loppujen lopuksi ohitti minut (ajoin muuten koko ajan rajoituksen/+5-10kmh ylitse ettei siitä voinut olla kiinni) kohdassa jossa ei 100% tietää tuleeko ketään vastaan. Ajoi ohitse ja sytytti sumarinsa ja himmas vauhdin 10kmh alle rajoituksen. Siis mikä vittu teitä ihmiset vaivaa? saatanan kusipää sekin.
Olin jo todella lämpösenä tässä vaiheessa että meen edelle ja kiilaan sen tien sivuun ja pätkin turpaan saatana.
Vedin kaikki valot keulasta päälle ja ajoin kuten tämä teiden sankari hetken kunnes paloi käämi ja ohitin sen vitun mulkun. Nyt oli jo sammunut pitkät siltä mutta sumarit killoitti. En jaksanut tuota homoa enää katsella ja tien parantuessa ostin vauhdin normaalille turvalliselle tasolle ja pääsin eroon tästä teiden sankarista.

autokoulu 10vuotiaaksi perkele ja niskalaukaus tuommosille!


Vastaava tapaus vuosia sitten ei vaan ollut tojota vaan tulppaanikärry (Volvo V40), eikä ihan Helsingissä (n. 500km pohjoiseen).

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.12.2008 16:14

takasumaria vois kyl ihmiset opetella käyttämään useammin.


Ennemminkin käyttämään sitä OIKEIN. V*ttu ku ne on varmasti silloin päällä kun ei pitäs. Ja nuita etusumareita käyttäviä näkyy vain enenevissä määrin, oli se päivä tai yö.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 23.12.2008 16:22

Kertokaapa vanhukselle, että mikä niissä sumareissa oikein kyrpii? Itsellä on autossa sumarit enkä niitä käytä kun ei niillä mitään tee mutta ei minua ahdista myöskään se jos joku katsoo niitä tarvitsevansa. Mikä niissä oikein ottaa päähän???

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 23.12.2008 17:03

Kertokaapa vanhukselle, että mikä niissä sumareissa oikein kyrpii? Itsellä on autossa sumarit enkä niitä käytä kun ei niillä mitään tee mutta ei minua ahdista myöskään se jos joku katsoo niitä tarvitsevansa. Mikä niissä oikein ottaa päähän???


juurikin tuo, että kun ei niillä sumareilla tee mitään, niin miksi niitä sitten pitää polttaa.. sumareista saa todella vähän hyötyä säätämällä ne näyttämään liian ylös, jolloin ne jo häikäisee vastaantulijoita. ja ihan pahimpia on tosissaan nuo teiden sankarit, rekka-pekat (ei millään pahalla koko ammattikuntaa kohtaan), joiden sumuvalot on korkeammalla jo valmiiksi ja sit pieni yläviisto suuntaus, niin kylläpä ainakin corradon lasista paistaa niin suoraan silmiin kun vaan pystyy.

Quote:
takasumaria vois kyl ihmiset opetella käyttämään useammin.


Ennemminkin käyttämään sitä OIKEIN. V*ttu ku ne on varmasti silloin päällä kun ei pitäs. Ja nuita etusumareita käyttäviä näkyy vain enenevissä määrin, oli se päivä tai yö.


juurikin tuota oikein käyttöä tarkoitin, enkä sitä että sitäkin poltellaan jatkuvasti kelillä kun kelillä

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 23.12.2008 17:52

Kertokaapa vanhukselle, että mikä niissä sumareissa oikein kyrpii?

Oletkos lukenut tätä topikkia yhtään taaksepäin. Se on varmaan 10 kertaa jo sanottu. Ne häikäisevät vastaantulijaa. Ei ehkä jossain Inarissa, mutta kun niitä käytetään esim. täällä länsi-Suomessa vesisateessa, niin ne heijastuvat todella vittumaisesti peilimäisestä märästä asfaltinpinnasta suoraan vastaantulevan silmään. Joku aina sanoo, että älä katso niihin suoraan, mutta pakkohan se on katsoa eteensä eikä metsään. Myöskään se sumarien käyttö 80 kmh vauhdissa ei kun pahenna tilanetta, sekä niiden käyttäjän että vastaantulevan, joten pelkkää vittuilua ne on muille tiellä liikkujille. Ongelma on varmaan siinä, että kaikki ei edes tajua, että ne heikentävät omaa näköä pimeällä ja häikäisevät vastaantulevaa.

Häikäiseekö sinua jos joku ajaa pitkillä vastaan? Jos häikäisee niin ajattele, että jotain ne sumarit häikäisee yhtä paljon.

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 23.12.2008 18:37

Tänään taas perustilanne, johon niin usein törmää, eli vastaantuleva alkaa tuikkia pitkiä, kun itse ajan pitkät päällä, jo n. 500m ennen autojemme kohtaamista ja oli vielä tiessä aika moisia korkeuseroja, joten vastaantuleva hukkui vielä mäen taakse ennenkuin automme kohtasivat.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 23.12.2008 18:39

Noniin.. aivan aluksi haluan kiittää.. viime viikon torstai, n. klo 10.30.
Sinä sinisen uudenkarhean passatin kuljettaja, ajoimme yhtä matkaa kohti tamperetta, itse tulin jyväskylän suunnasta ja sinä tulit Teiskon rampista haistelemaan autoni takapuskuria. Et malttanut odottaa moottoriliikennetietä alkavaksi vaan päätit lähteä jo Aitolahden sillalla ohitseni kun n.100 km/h nopeus ei ollut sinulle näemmä riittävä matkanopeus. Jonoa oli reilusti vielä edessäkin päin. Keli oli sohjoinen, tästä kiitoksena annoit hyvän tuulilasin pesun loskalla kun siirryit ohituksen jälkeen omalle kaistalle, miltei autoni etupuskuria hipoen. Valitettavasti lasi ei kyllä puhdistunut. Sait varmasti merkittävän ajansäästön ohituksen ansiosta, sitten käännyitkin jo edellä ajaneeni letkan perässä kohti Tampereen keskustaa. Itse jatkoin eteenpäin kohti kalevaa.
Hyvää joulua kaikesta huolimatta. :D

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 24.12.2008 0:57

vituttaa ihmiset liikenteessä jotka eivät ikinä kävele autoaan ympäri ja tarkasta palaako esim takavalot tälläinen tilanne nimittäin tuli vastaa tässä viikolla kun ajelin pimeällä moottoritiellä reilu 100km/h ja rupesin ihmettelemään mitä ihmettä tuolla edellä menee kun on noin heikot valot taaksepäin mutta nepä olikin pelkät heijastimet jotka heijasti omia valojani ja kuskina oli joku blondi 205:lla peugeotillaan jumankauta että semmonen on vaarallinen...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.12.2008 4:51

ai niin ja vituttaa nuoret kaupunkilaisnaiset, jotka ovat saaneet kortin juuri. Ei mitään ideaakaan vilkun käytöstä kaistanvaihdossa tai edes vilkaisua taustapeiliin.
kuukauden sisällä nähnyt 8kertaa jo heidän aiheuttaneen vaarallisia tilanteita. Sama kaava toistuu, vaihdetaan kaistaa ilman vilkkua eikä edes katsota tuleeko takaa joku. Pari kertaa omalle kohdalle käynyt ja loput kuusi olen vain sattunut olemaan tilanteen lähellä.

Varsinkin sinä naikkonen renault 5 väriltään punainen, mene hemmetti takaisin autokouluun. olet aiheuttanut jo kolmesti tälläisiä tilanteita (sattuu aina aamuvuoron aikaan tuon kanssa samoihin kohtiin liikenteessä)
no joku aamu joudut kolariin ja todistan kyllä ettet osaa liikennesääntöjä.

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 24.12.2008 18:45

Minä tunnustan! Se olin minä joka heitti kurasohjot sinun naamallesi kun liityit 4-tielle 40-50km/h(alueella 70km/h rajoitus) Melkein meni hermot mutta onneksi ei takaa tullut ketään.

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 25.12.2008 0:56

OT:

Missä Suomessa on 70km/h rajoituksia? Itse en ole nähnyt ensimmäistäkään.
Ruotsissa niitä tosin on.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 25.12.2008 7:11

Esim. Turku-Kaarina tiellä. Tai ainakin oli ennen...

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 25.12.2008 9:18

Missä Suomessa on 70km/h rajoituksia? Itse en ole nähnyt ensimmäistäkään.
Ruotsissa niitä tosin on.


Kangasala - Orivesi -välillä on talvirajoitus 80 km/h sijasta 70 km/h.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 25.12.2008 9:31

keitele-viitasaari on seitentäkynppiä

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 25.12.2008 10:15

Kuva

Onhan tuota 70km/h rajoitusta jonkin verran

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 25.12.2008 11:47

Keminmaassa on ympäri vuoden 70km rajoitus. (keskustasta liedakkalaan päin mentäessä)

Ja liikenteessä vituttaa nuo skootterijengit. Kurvailevat letkoissa,ei paljon näy suuntamerkkejä ja muutenkin tuntuvat häröilevän liikenteessä.

Kyllähän niitä skootterpoikia/tyttöjäkin on jotka osaavat ajaa liikenteen seassa,eli en tahdo yleistää/syyttää kaikkia "mopoilijoita".

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.12.2008 13:34

Kyllähän noita 70km/h rajoituksia on paljon muitakin mitä tuossa kartassa on merkattu. Tuossa kun on vaan talveksi 70km/h laskettavat osuudet. Mm. pk-seudulla noita rajoituksia on vähän siellä sun täällä. Eivät millään tapaa harvinaisia. Tosin ainoa minkä nyt varmasti muistan on Itäväylä Herttoniemen kohdalla, siinä on 70 km/h rajoitus aina. Nimim. 110 sillä kohtaa, ja poliisi sakotti 80 alueen mukaan kun ei tiennyt rajoitusta. Myöhemmin sitten soitteli perään kylläkin siitä :D

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 26.12.2008 10:10

perssiissä roikkujat saavat kyllä sappeni kiehumaan. jos itsellä ei ole aikomusta ajaa yli 15 km/h ylinopeutta niin siellä joku seppo sepponen roikkuu farmarillaan ihan puskurissa kiinni, eikä tietenkään ohiteta vaikka olisi miten paljon kaistaa vapaana. se on sitten kivaa kun sieltä tullaan miljoonaa takakonttiin jos tulee joku tilanne edelläajavalla. ei se jonkinlaisen turvavälin pitäminen nyt niin vaikeeta pitäisi olla.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.12.2008 22:16

Voin vain kuvitella tilanteen, että tukkirekka on kääntymässä metsäautotielle ja pistää ajoissa vilkun päälle. Tällöin tukkirekan takana tulevan henkilöauton kuljettaja luulee rekkakuskin näyttävän ohitusmerkkiä ja lähtee ohittamaan.


Jep, ittellä meinas raktorilla ajellessa käydä vähä samantapainen juttu. Takana väijyi rekka kun köröttelin valmetilla. Tarkotus oli kääntyä vasemmalle juuri ennen pitkän suoran aukeemista jossa myös päättyy taajama (80 rajotus alko). Pistin vilkun vasemmalle ajoissa että rekkakuski näkee että oon kääntymässä eikä ohita just siinä risteyksessä. Ryhmityin myös selkeästi keskemmälle tietä että varmasti kaikki näkis että oon kääntymässä vasemmalle. Ja siinä samassa kun aloin vääntään rattia vasuriin, rekka päättikin lähtee ohittaan. Olin jo hyvää vauhtia menossa vasempaan kun rekka sujahti ohitte. Meinas tulla kiire. Valmetissa kun ei oo kovin nopea ohjaus :)

Jos olisin antanu ohitusmerkkiä olisin vilkuttanu oikeelle eli penkanpuolelle!!

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 28.12.2008 10:19

"--meinas raktorilla ajellessa käydä vähä samantapainen juttu. -- Pistin vilkun vasemmalle ajoissa että rekkakuski näkee että oon kääntymässä eikä ohita just siinä risteyksessä. --"


Itellä on pari kertaa käyny traktorin kanssa samalla lailla. Mutta ko. traktoreissa ei toiminut takavalot - eikä siis myöskään vilkut - ollenkaan. Siinä tuli hieman kiireelliset paikat, kun yhtäkkiä massikan vasen eturengas lähestyy Corron oikeaa etukulmaa...

vituttaa ihmiset liikenteessä jotka eivät ikinä kävele autoaan ympäri ja tarkasta palaako esim takavalot--


Eli kaikki moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajavat: tarkastakaa silloin tällöin myös niiden takavalojen toiminta. :)

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 28.12.2008 14:08

Itelle ei mahu päähän noi 80-->70 nopeusrajotus muutokset talven ajaksi. Ainakaan täällä etelässä. Tiet on aina sulat ja suolataan ja aurataan jne jne. Ja kyllähän se auto sitä valtietä todennäköisesti kulkee suoraan vaikka ois kuinka helvetin liukasta. Kuhan vaan kuski tajuaa pitää ratin suorassa. Ja mikä onkaan hienompi fiilis kuin motarilla reilussa 100km/h vauhdissa vaihtaa kaistaa pienessä luistossa kun tien pinta on peilijäässä. En nyt sano että itse olisin mikään maaginen kuski, mutta liukkailla oppii ajamaan ajamalla ja kummasti oppii tuntemaan jään ja lumen elementtinä kun joskus vähän leikkii jossain parkkiksella ja koetttaa niiden käsien riittävyyttä...

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 28.12.2008 14:32

Joulureissulla taas huomasi, että kaikki mahdolliset liikkujat ovat liikenteessä. Siis 100:n alueella jono menee 80-85km/h ja 80-> 65-70, joten jonoa riittävästi takana. Lisäksi kun usein nämä aremmat (vai oikeaoppisesti kykyjensä mukaan ajavat?) autoilijat harrastavat sitä, että kun vastaan ei tule ketään niin se nopeus nousee, varsinkin jos on ohituskaista pätkä.. Siis vanha virsi, mutta aina niin kovasti pientä ihmistä tuo ajotyyli ihmetyttää. Lisättynä toisella perustavalla eli mitä hitaampi jono vs. rajoitus, sitä lyhyemmät välit, mutta kukaan siellä kärjessä ei ohita. Mutta mitä uutta...
Mutta onneksi tuli varauduttua varhermoilla, kun tiesi joutuvansa ajamaan sellaisiin kellonaikoihin, että näitä varmasti on liikkeellä. Toinen hyvä hermojasäästävä-konsti oli mennä takapenkille termiitin kanssa nukkumaan ja antaa rouvan ajaa ruuhkaisimmat pätkät..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 28.12.2008 21:28

SUOLAUS!

Perkeleen perkele, Lauantaina Mansesta ajellessa Periferiaan (Poriin) alkumatka kiikoisiin asti oli ihan mukavaa vaikka tie oli mielettömän liukas. Siitä eteenpäin olikin sitä vitun Suolapaskaa koko matka. Mun mielestä ainakin se suolapaska lasissa ja jokapaiassa huonontaa näkyvyyttä sen verran että se liukkaus on kivaa. - Ajetaan kelin mukaan, eikä max sallittua eikä nähdä mitään eteenpäin (joka lienee yleisesti enempi tapana).

Ja sumaripellet ja valovammaset, miksei järjestetä esim. valoratsiaa? Jos autosta molemmat (ajovalo&parkki) palanut ja olosuhteet mallia pimeä, niin sakkoa yhtä monta päiväsakkoa kuin esim. +35km/h ylinopeudesta saisi. Samoin sumaripelleille voisi antaa edes rikesakon, ja tätäkin voisi virkavalta jo aidosti kytätä, valtio saisi kivasti sakkokassaankin rahaa..

Kiikoisissa olikin sitten puhallusratsia. Se oli positiivinen ylläri. Varmasi varsin moni maalainen harrastaa tuota päissään ajelua kun lähdetään varastoa täydentämään....

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 28.12.2008 21:31

Itse en voi puolustaa suolausta kuin raskaanliikenteen takia.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 28.12.2008 22:03

Näin on. Luulisi tuohonkin olevan tosin muitakin vaihtoehtoja. Renkaissa on tapahtunut kehitystä ym.. Luulisi olevan muitakin keinoja, millä saataisiin rekat selviämään mäistä ylös kuin se iän ikuinen suola/tai muu paska.

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 29.12.2008 7:07

Tällä hetkellä vituttaa talvinopeusrajoitukset. Ei vaan ymmärrä miksi sitä talveksi pitäis nopeutta tiputtaa 20km/h.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.12.2008 7:44

Eikä se suolaus haittaisi, jos sitä oikeasti harrastettaisiin vain niissä mäissä ja risteyksissä, mutta kun suolataan se koko maantie koko matkaltaan. Kettu! Lasinpesunestettä menee se 5l pänikkä 3.ssa päivässä, enkä edes sumuttele ajovaloille.

Joululiikenteessä kyllä näki taas suorituksia, on se ohittaminen joillekin niin vaikeaa. Tommosella vajaa tehoisella diiselilläkin pääsee paikassa kuin paikassa ohi. Miksei siis niillä firmaliisareilla pääse myös?? Sitten vain vilkutellaan valoja, kun päätät reissuasi jouduttaa. Ja näitä oli paljon... Juu, mulla on punaisien takavalojen fobia...

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 29.12.2008 7:46

^^ On varmasti tieosuuksia, joissa tuo alennetturajoitus puolustaa paikkaansa (liikennetiheys, ruuhkaisuus jne.)
Toisaalta juurikin täällä maakunnissa tuon rajoituksen kanssa on ammuttu yli. 100>80 ihan vaan sen takia, että on pimeää on noloa kettuilua. Monesti tuskastuttaa se junnaaminen tiellä jota 15 vuotta sitten sai painella kesät-talvet satasta. Liikennetiheys tieosuudella on lähes samaa kuin 15-20 vuotta sitten, ajoneuvokanta vaan sitten saman verran tuoreempaa. Tuskin itsekään uskaltaisin enää tänään työntää satasta talvikelillä sillä kiikkulaudalla jolla sen 20 vuotta sitten tein.
Mutta minkäs sitä voi, kun Arkadian mäellä panikoidaan niin sitten sekoillaan aina kunnolla.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 29.12.2008 21:58

Hyviä vastauksia täällä.

Rampeissa hidastelu, liikennevaloissa hidastelu, se kun ohitettava painaa kaasua kesken ohituksen, perseessä roikkuminen maantiellä, se että ohittanut auto jää eteen hidastelemaan, sokeat itsemurhaohitukset, talvirajoitukset, sumputtaminen moottoritiellä, hidastelu ohituskaistalla, alumiinipyykkitelineellä elvistelevät teinipetterit, mielenosoitukselliset ääni- ja valomerkit nopeaa ohittajaa kohtaan....

...se on maamme armahin, Suomenmaa!

Eipä samanlaista törttöilyä muualla näe. Ja se on oikeasti surullista.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 29.12.2008 22:33

Jääkokkareet tiellä, mistä lie rekasta tai linja-autosta tippunu.
Sinne meni etupuskuri. Hohoijah.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 30.12.2008 7:10

Jääkokkareet tiellä, mistä lie rekasta tai linja-autosta tippunu.
Sinne meni etupuskuri. Hohoijah.


samaan kategoriaan kuuluu myöskin nämä rekkojen renkaan raadot.

yhdistelmäkuski ei kyl välttämättä huomaa jos vasikasta lähtee takimmaisesta akselista renkaan pinta pois mutta joku hlö.autoilijoista vois pysähtyä, niinkun minäkin pysähdyn ja siirrän tämän renkaan raadon sivuun, ettei siihen tarvii kenenkään autoonsa särkeä.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 31.12.2008 8:43

Ihan ite asennetut Biltema-Xenonin rihlalasisissa umpioissa päin helvettiä asennettuna, eilen EFHK:lta Tuusulantielle ajettuna.
Seuraavalla kerralla tulen sitten potkimaan ne umpiosi paskaksi jos et osaa lukea tieliikenneasetuksia tai edes säätää niitä valoja niin etteivät ne sokaise edelläajavaa.

marspatukka
-
Viestit: 133
Liittynyt: 21.9.2007 17:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja marspatukka » 31.12.2008 9:26

Se vilkun käyttö. Laitetaan ne suuntamerkit välkkymään ennen kuin ruvetaan veivaamaan rattia. Toinen ääripääkään ei ole sen parempi, vilkkua ei tarvitse laittaa päälle 500m ennen risteystä, varsinkaan jos sattuu olemaan parkkipaikkoja kadun varrella -_- .

Kiitos.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 31.12.2008 11:31

Jääkokkareeseen törmäämisen välttää ajamalla riittävän kaukana rekan perästä. Samalla pysyy auto puhtaampana. Ite menen monesti rekasta ohi välttääkseni pelkästään tuota kokkareongelmaa jos ohittaa pystyy vähänkin turvallisesti. Ja saattaa sieltä kuormasta tai pressun päältä lentää jotakin muutakin kivaa niskaan.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 31.12.2008 13:18

yhdistelmäkuski ei kyl välttämättä huomaa jos vasikasta lähtee takimmaisesta akselista renkaan pinta pois mutta joku hlö.autoilijoista vois pysähtyä, niinkun minäkin pysähdyn ja siirrän tämän renkaan raadon sivuun, ettei siihen tarvii kenenkään autoonsa särkeä.


Ihan viisasta tehdä noin, kun jostain tollasesta renkaan riekaleesta voi aiheutua suurempikin vaaratilanne. Ja sitä paitsi onhan niin jo autokoulussakin opetettu että autoilija on velvollinen "korjaamaan" tieltä sinne kuulumattomat objektit.. sakkoakin vissiin saa jos poliisisetä sattuu olemaan nusnus -tuulella ja näkemään välinpitämättömyyden.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.12.2008 15:10

^Ja jos kyse on motarista, voi ilmoitella riekaleista vaikka Poliisille.

Viimeksi ärsytti: Mulkku Passattikuski, joka tahallaan esti ohituksen motarilla. Mikä ihme siinä on, ettei a) Voi väistää oikealle ja tehdä tilaa takana tulevalle kun se ei pätkääkään omaa matkantekoa hidasta. b) Kiihdyttää vauhti 160km/h kun yrittää oikealta ohi ja hidastaa taas 120km/h kun oikealla kaistalla on jonoa. No, hullulla on halvat huvit... Noita osuu eteen aina välillä vaihtelevan merkkisellä kalustolla.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 1.1.2009 23:06

Perkeleen avohoitopotilaat.

Taas maantiellä ajellessa, + 30 mittarinopeutta yli suosituksen, s80 vulva ajelee edessä, no, vedän ohi. Ohituksen aikana vulvalle vissiin tuli mieleen korjata nopeuttaan ylemmäksi.. no ohitan silti, volvo ilmeisesti oli aravamalli moottorin osalta?

No, volvossa ei mitä ilmeisemmin riittänyt voimaa matkanopeuden ylläpitoon, ja ohitin mokoman taas.. ja sitten hirvee puskurissa roikkuminen pitkät päällä..

Mikä helvetti näitä aaseja vaivaa? - Olisin mieluusti pysännyt pysäkille rengasavaimen kanssa, kysymään mikä ihme oli hätänä? Ei Lötköstäkään tietääkseni osia tippunut..

Noin 80km päästä tämä sama kaveri volvollaan innostui ohittelemaan sitten koko loppumatkan, varmaan +140 nopeutta kun katosi sen verran nopeesti horisonttiin..

Ja joo, tää Volvokuski oli myös sumaripelle, vaikkei maakunnassa ollut tippaakaan sumua....

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.1.2009 13:05

Valot... Eilen tuli vastaan pakettiauto jälkiasennetuilla xenoneilla. Pakussa oli myös kärri perässä joten lyhyetvalot näytti suoraan silmiin. Itse yritin vain siristellä silmiä kohtaustilanteessa, mutta takana tullut oem xenonauto päätti väläyttää pitkiä tälle pakulle, joka hermostui sen verran että veti pitkät + lisävalot päälle.
Oli hienoa olla siinä kahden valosotasilla olevan auton välissä....

JanaR
-
Viestit: 95
Liittynyt: 1.6.2005 20:20

ViestiKirjoittaja JanaR » 2.1.2009 16:00

Viime aikoina on alkanu ärsyttämään ihmiset jotka eivät tajua kiihdytyskaistan merkitystä.
Ei voi oikeasti olla niin vaikeeta kiihdyttää. Parhaat ovat ne jotka vetää täysiä siihen kiihdytyskaistan loppuun ja pysähtyvät katsomaan että "joko kerkeis?"
Pari kertaa ollut läheltä piti tilanne kun joku tuikkaa 40km/h eteen 80 alueella.

Toiseksi nämä "maailmanparanatajat" jotka ajavat motarilla vasenta kaistaa just tasan rajoitusten mukaan tai jopa alle, eikä ole aikomustakaan väistää.

Kolmanneksi ne ihmiset joilla on se uudehko +40k€ auto. En siis tarkoita kaikkia, mutta joillakin on pakkomiele ettei vaan missään nimessä saa päästää vanhempaa autoa ohitse. Pääset rinnalle niin alkaa kiihdyttää kun huomaa haalistuneen kakkoskoppasen.
Hurjin oli eräs Volvomies joka alkoi kiihdyttää kun lähdin ohittamaan sitä vanhalla Lahden tiellä (ajoi alinopeutta). Onneks on Rallyes sen verran voimaa että ehdin ennen vastaantulevaa rekkaa pois välistä.
Kyseinen herra kyllä sitten sai myöhemmin noottia...Oli herran vaimo hiukka vihainen ukolle.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 2.1.2009 16:37

Joo, kovasti tossa just hetki sitten joku Maasturikuski yritti kiihdytellä etten pääsis 320 CLK mersulla ohi..

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 3.1.2009 12:40

Nämä jotka voivat mielestään ajaa illalla/yöllä 40km alueella ylinopeutta vaikka nyt sen 80km/h ja risteysalueella kaiken lisäksi... meinasin jäädä alle kun katsoin tutussa risteyksessä auton olevan kaukana niinkun se olikin, tuli vaan aika reilua nopeutta. Ei ne nopeusrajoitukset oo lämpimikseen keksittyjä.

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 3.1.2009 15:15

En tiedä olenko sitten heikko hermoinen tai jotain, mutta ainaku kun joudun pysähtyämään tyhjiin liikennevaloihin, eli siis minulle punainen ja ei vihreää kenellekkään meinaa hermo palaa ihan totaalisesti. Varskini yö aikaan, kun liikenne määrät voi laskea yhdenkäden sormilla, voisi kaikki liikennevalot sulkea klo 21 jälkeen. Omasta mielestä ainaki siihen aikaan ihan hyvin pelittäisivät normisti tasa-arvoisina.

Meillähän siis ei kotikunnassa ole yhtiäkään liikennevaloja, ympyröitä on kyllä vaikka muille jakaa ja ne onkin ihan perkeleen käteviä.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 4.1.2009 13:42

Ajoin viikonloppuna rovaniemi-kalajoki-tampere-kajaani-kuusamo-rovaniemi, lenkin auto-traileri yhdistelmällä.
Taas kerran eteläisemmässä suomessa ajaessani ihmettelin miksi vastaan tulijat vaihtavat lyhyille valoille jo kilometrin päässä kohtaamisesta. Itsehän vaihdan valot vasta turvalliseksi katsomalla etäisyydellä, maastosta ja tilanteesta riippuen noin 300m.

Ei siinä mitään, mutta osa alkoi protestoimaan käytöstäni välkyttelemällä pitkiä vielä vaihdettuani lyhyille ja kaiken huipuksi nämä "opettajat" ajoivat itse sumarit päällä normaalilla kelillä. Ymmärrän kyllä sen että jos häikäisee niin voi muistuttaa räpäyttämällä pitkiä.
Muutamalle agressiiviselle opettajalle annoin kongreettisen havaintoesityksen oikeasta häikäisystä, ja xenon valon kirkkaudesta ;)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 4.1.2009 15:46

Sinulla oli autotarilerista johtuen perä maassa ja valot kohti taivasta. Häikäisivät pahasti vastaantulevat.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 4.1.2009 17:27

^ Eipä ole edes perä maassa ja lisäpitkät suunnattu vartavasten hieman alemmas johtuen vilkkaamilla tie-osuuksilla liikkumisesta ja alhaista nopeutta ajaen.

GTI_VR6
-
Viestit: 84
Liittynyt: 23.7.2008 20:28

ViestiKirjoittaja GTI_VR6 » 6.1.2009 19:09

Sellaiset saatanan mulkut jotka ei osaa liikennesääntöjä. Äsken tulin himaan päin itellä vihreet ja vastaantulijoitten kaistoista ulommaiselta lähtee sellainen viininpunainen ranskanpulla teutaroitteen koko risteyksen yli. Ja sillähän oli siis vain suoraan menijöitten vihreät.

Ei siinä auttanut muuta kuin painaa lämä tiskiin ja vaihtaa kaistaa oikealle toivoen että kerkeää ennen sitä ranskanpullaa.. kävi liikenteen jakaja likellä, mutta ainaskin auto säilyi. Jarruttaminen ei tällä kelillä taida tullaa kuuloonkaan. Silloin ainaskin oisin osunut.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 7.1.2009 22:06

Joulun seutuun tuli sunnuntaiajeltua noin kymmenys vuoden ajosuoritteesta. Kumma kyllä mikään ei vituttanut? Muutamat köröttelijät hieman harmitti, mutta useimmista pääsi nopeasti ohi tai muuten eroon. Kelikin oli loistava useana päivänä, paljon valkoista kuivaa lunta.

Pahin pälli oli kuitenkin loppiaisena tojotan puistomaasturikuski, joka kääntyi ysitielle perääni, ja ensimmäisen ohituskaistan tullen suoritti reissunsa nähtävästi pakollisen ohituksen. Siihen se sitten eteen jäi pumppailemaan. Kauempana edessä oli kuitenkin enemmän jonoa, joten en viitsinyt enää ohikaan lähteä, semminkin kun se ei omaa matkaani enää olisi mitenkään jouduttanut. Pari pykälää kruisesta alaspäin (terveisiä sinne jonon hännille vaan), ja häirikkö loittoni hieman edemmäs. Tosin turvaväli pääsi lipsahtamaan liian pitkäksi, kun siihen väliin tunki sivusta mamma nussyllään pumppailemaan.

Vastaukseni tietovisakysymykseen siis on: tasaisen nopeuden ylläpitoon kykenemättömät.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 7.1.2009 23:38

Tekis kyllä mieli vähä moittia sitä rekkakuskia joka tuli tänään tuossa hiekkatiellä vastaan. Vaikka kuinka peruutin karkuun ja yritin suikkia tien reunaan niin nippanappa ehdin hänen altaan pois. Olishan sitä toki voinu hiljentää se rekka, ois voinu sattua ku siihe keulaan olis tömähtäny :) Tais kuskia keljuttaa ajella tyhjällä kuormalla pois päin.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

WHY ?!

ViestiKirjoittaja Antero » 15.1.2009 9:39

Tämäkään nyt niin vituta, mutta kun tämä on tällainen purkautumissäie.

Lienee jotain Tsernobilin vaikutusta kun 80/90-luvun taitteessa on isukeilla itä-suomessa hieman pidätyskyky pettänyt ja geeniperimän lisäksi matkaan on lorahtanut aimo annos kusta, Iisalmessa ja Liperissä

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 15.1.2009 11:52

Valtio voisi antaa pojille samalla jonkun ansiomerkin. Selvinpäin kovaa ajaminen tuntuu olevan nykyisin harvinaista.

j.f
-
Viestit: 270
Liittynyt: 4.10.2005 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja j.f » 15.1.2009 17:38

Liikenteessä ärsyttää erityisesti moottoriteiden nopeusrajoitukset talvisin! Todella ärsyttävää, ettei nyt vaikka Kotka-Helsinki välisellä osuudella voi olla sään mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset! Täällä kun mennään lähes koko talvi kesäkeleillä, eli rajoitukset voisivat olla 120, 100, 80 säiden mukaan!

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 16.1.2009 10:24

Nopeusrajoitukset, varsinkin talvirajoitukset ja sitten nämä 60 alueet joka h*lvetin risteyksen läheisyydessä.

Kaupungissa nämä valoihin rullaajat ruuhka-aikana, samoille tyypeille se valoista kiihdyttäminen on niin perhanan vaikeaa, ja luonnollisesti tukitaan VASEN kaista!!

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 17.1.2009 11:31

Ihmiset joilla luonne anna periksi kun ajaa moottoritiellä pakettiautolla ohi.
Jotekin eilenkin BMW X5-kuskilla vauhti nousi 15km/h kun lähti pakulla ohittamaan.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 17.1.2009 14:47

no kyseisen autotyypin omistajilla on muutakin hieman vikana.
voin sanoa että ovat maailman hankalimpia ja kusipäisimpiä asiakkaina ja ovat unohtaneet muut ihmiset jo aikaa sitten.
MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ ja muuten pitää paikkaansa 90% x5 omistajista, on ihan tutkittu.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.1.2009 17:11

Liikennesääntöjä osaamattomat, aina vaan jaksaa %¤#ttaa se Pirkkalan Bauhausin ja Citymarketin välinen risteys. Motonetin suunnasta tulijoilla ei ole kolmiota!!! Havaintojeni perusteella reippaasti yli 50% autoilijoista ei tajua, kuka tuossa saa ajaa ensin. Mikä ihme tasa-arvoisessa risteyksessä voi olla niin vaikeaa???

Ja ne köröttelijät, miksi ihmeessä hyvällä ajokelillä, suoralla tiellä pitää ajaa 10km/h alle rajoitusten? No, ainakin saa ohitella sydämensä kyllyydestä prkl...

Ja motarin vasemmalla kaistalla roikkujat, ei se ole keneltäkään pois jos tekee takana tulijalle tilaa!!! Vasen kaista on ohittamista varten.

MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ ja muuten pitää paikkaansa 90% x5 omistajista, on ihan tutkittu.
Ja varmaan 80% kaikista suomen teillä liikkujista :(

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 17.1.2009 19:46

Rumat autot. Esim. X6 :(

Kysyn vaan että miksi?

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 17.1.2009 22:23

Itse voin myöntää ajavani +10-30 mittariin hiljaisemmillta teillä lähes poikkeuksessa. Kohtaustilanteessa lasken nopeuden kuitenkin siihen +10 mittarivauhtiin ihan jo turvallisuuden ja virkavallan takia. Tällä ajotyylillä saavuttaa monesti autoilijoita ja kyllä lähes kaikki edellä mainitut kohtaukset on tullu läpi käytyä.

Ehkä eniten liikenteessä vituttaa yksityiset lainvalvojat. Sillä että kukkoillaan ja ajetaan kuin euroopan omistajat ei saavuta mitään muuta kuin vaaratilanteita. Hieno tunne kun 90 heppasella kolmoskopalla tyrkkää jonkun T5 volvon ohi ja volvo polkaseekin kaasun pohjaan...kyllähän se lähtee siitä 75kph vauhdista.

Noille rampilta liittyville panikoijille voisi antaa vihjeeksi tarkkailla sitä liikennettä rauhallisella vauhdilla siinä liittymäkaistalla ennen kuin katkoviiva alkaa. Katsoa se oma väli ja tämän jälkeen ottaa siitä 1.0 micrasta tarvittava irti ja liittyä sopivaan väliin.

Valojen käytössä eniten ärsyttää pitkille vaihto liian aikaisin.

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

ViestiKirjoittaja Daatta » 18.1.2009 1:20

Noille rampilta liittyville panikoijille voisi antaa vihjeeksi tarkkailla sitä liikennettä rauhallisella vauhdilla siinä liittymäkaistalla ennen kuin katkoviiva alkaa. Katsoa se oma väli ja tämän jälkeen ottaa siitä 1.0 micrasta tarvittava irti ja liittyä sopivaan väliin.


Ruuhkaliikenteessä pienen vaikeuden voi ymmärtää, mutta kun sama paniikki on vaikka ei olisi kuin ne kaksi autoa liikenteessä. Tänäänkin ajelin Naatalista Raisiolle päin, niin sataman liittymäkaistalla ajeli auto hyvän matkaa edessäni. Odotin, että panee vilkun päälle ja tulee eteeni, mutta alkoikin jarruttamaan. Samalla itse vähensin vauhtia, kohta tämä painaa jarrua ja laittaa vilkun vasemmalle (kaista alkaa loppua, tie on siis kaksikaistainen keskisaarekkeella eli ei voi väistää). Meinaan että tulee päälle ja jarrutan itse, kohtuu liukas keli mutta kitkat pitää hyvin... Tilanne ratkeaa sillä että kaasutan ohi, jonka jälkeen kuski pääsee kuin pääseekin liittymään tyhjälle tielle. Pitäisi aina vaan painaa kaasua eikä jäädä odottamaan tilanteen kehittymistä.

Valojen käytössä eniten ärsyttää pitkille vaihto liian aikaisin.


En ymmärrä miksi autokoulussa opetettiin vaihtamaan pitkät päälle ennen kohtaamista, siinä näkee aina hetken tähtiä... Kuvaavaa on, kun 2-vaiheen pimeänajossa tätä harjoiteltiin ajamalla kaksi autoa vastakkain pitkät päällä n. 5m päähän toisistaan. Opettaja kysyi että miltäs näyttää, oppilas vastasi että ei näe mitään. Opettaja siihen korjaamaan, että ei se häikäise :o

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.1.2009 15:19

Tämä muakin ihmetyttää autokoulussa, valojen vaihto keulojen kohdatessa. AINA siinä vaiheessa välähtää silmät valkoisiksi ja vittuakaan et näe.
Mulla autokoulun opettaja sentään tunnusti että niinhän se on ja lopetti siitä sanomisen kun tilannetta demonstroitiin.
Vitun idiootti opetusta sanon minä, kuten se ettei edes opeteta öljyjen katsomista, renkaan vaihtoa tai tankkausta.

voisivat opettaa miten auton perustiedot selviää edes..

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 18.1.2009 16:25

Se on siten vaihdettu ennen kohtaamista.

Vivun siirrossa menee jo sen verran aikaa, et se auto
on kerenny ohi niin että ei häikäse. 90km nopeudessa
jos alat vasta toisen auton keulan kohdassa vaihtaa
valoja, niin ei voi häikäistä. :)

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 18.1.2009 16:46

Ihmiset joilla luonne anna periksi kun ajaa moottoritiellä pakettiautolla ohi.
Jotekin eilenkin BMW X5-kuskilla vauhti nousi 15km/h kun lähti pakulla ohittamaan.


Sama pätee ihmisiin, joiden pinna ei kestä jos "pikkuautolla" tempaisee ohitse. Moni Vulvan, Pösön, yms Mersun ohjasta korottaa vauhtinsa takapuskurin tuntumaan ohituksen jälkeen kun ajat sakkorajan alapuolella, vaikka ennen ohitusta ajettaisiin reilusti rajoituksen alle.

TDI
-
Viestit: 56
Liittynyt: 9.11.2003 21:19

ViestiKirjoittaja TDI » 18.1.2009 21:54

Moottoritiellä ohittajat, jotka ajavat heti ohituksen jälkeen keulan edestä ramppiin. Aikaa säästyy varmaan 0,2s.

Teiden turha suolaaminen.

Ne autoilijat, jotka eivät osaa hyödyntää moottoritien rampin kiihdytyskaistaa, vaan tulevat eteen 40-50km/h. Siinä saa jarrupoljinta painaa ihan tosissaan välttääkseen peräänajon. Vetoketjuperiaate on varmaan ihan hyvä, kunhan vetoketju ei jumi vuoren väliin.

Punaisia päin ajavat.

Liian lähellä ajavat.

Talvinopeusrajoitukset sellaisilla teillä, jotka hoidetaan hyvin ja liikenne on kohtalaista. Esim. Rovaniemi-Oulu.

Siinähän tuota jo olikin. Oppimista on kyllä itselläkin, varsinkin kun meillä Suomessa on se periaate, että jokainen on se maailman paras kuski.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2009 20:11

Ruuhkaliikenteessä pienen vaikeuden voi ymmärtää, mutta kun sama paniikki on vaikka ei olisi kuin ne kaksi autoa liikenteessä. Tänäänkin ajelin Naatalista Raisiolle päin, niin sataman liittymäkaistalla ajeli auto hyvän matkaa edessäni. Odotin, että panee vilkun päälle ja tulee eteeni, mutta alkoikin jarruttamaan. Samalla itse vähensin vauhtia, kohta tämä painaa jarrua ja laittaa vilkun vasemmalle (kaista alkaa loppua, tie on siis kaksikaistainen keskisaarekkeella eli ei voi väistää). Meinaan että tulee päälle ja jarrutan itse, kohtuu liukas keli mutta kitkat pitää hyvin... Tilanne ratkeaa sillä että kaasutan ohi, jonka jälkeen kuski pääsee kuin pääseekin liittymään tyhjälle tielle. Pitäisi aina vaan painaa kaasua eikä jäädä odottamaan tilanteen kehittymistä.
Noita tilanteita tulee aina välillä eteen: Ajan cruise päällä tasanopeutta vasenta kaistaa ainoana autona koko tiellä. Oikealta tulee liittymästä auto roikkumaan siihen viereen ja joko kiilaa suoraan eteen tai lyö jarrut pohjaan kiihdytyskaistan lopussa kun en tehnytkään tilaa siirtymällä vasemmalle. Ihme pellejä...

Moottoritiellä ohittajat, jotka ajavat heti ohituksen jälkeen keulan edestä ramppiin. Aikaa säästyy varmaan 0,2s.
Joskus syyllistynyt moiseen kun oikealla kaistalla on yhtenäinen jono ja juuri se sopiva rako löytyykin sitten hieman liian myöhään. Tosin miksi ihmeessä se liikenne pitää puurouttaa ennen liittymiä vaikka vasen kaista on tyhjä? Vaikka suurin osa autoilijoista jatkaisi liittymän jälkeen suoraan, niin silti hiljennetään ja pidennetään jonoa siinä kääntyvien välissä. Josta päästäänkin siihen, että miksi motarilla täytyy hiljentää kilometriä ennen kääntymistä. Hyvänä esimerkkinä Tampereen läntisen ohitustien Lakalaivan liittymä Pirkkalan suunnasta tultaessa.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 22.1.2009 14:24

Ne väärin suunnatut Kiina-Xenonit, halogeeneille suunnitelluissa umpioissa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.1.2009 15:18

Ne väärin suunnatut Kiina-Xenonit, halogeeneille suunnitelluissa umpioissa.


Ei tuota yhdistelmää voi suunnata niin että ei heijastaisi vastaantulevia päin näköä.

Ihmettelen samalla myös että mikä v***u se joidenkin kanssa-autoilijoiden päässä oikein liikkuu kun pimeällä pitää lyödä pitkät jo päälle 10m ennen kuin autot kohtaa? Ei siinä, ymmärtäisin jos omissa valoissa olisi jotain vikaa mutta kun ei ole. Oon ne muutamaan otteeseen katsonu. Ja ihan on pitänyt antaa kaverin ajaa vastaan ja katsoa että ei varmasti häikäse. Onko porukka niin sokeeta tahi vellihousua sorttia ettei uskalla sitä 15m ajaa pitempään lyhyillä? Näin säästyisi varmasti monet kirosanat jos malttaisi paria sekuntia myöhemmi vaihtaa.

Pitäisikö sitä itekkin alkaa hehkuttamaan nuita Boscheja 20m ennen kohtaamista?

e. Aiheesta on näköjään avauduttu ylempänäkin. Hyvä että on kohtalotovereita.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa