Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 25.9.2008 8:12

Arat ja epävarmat kuljettajat. Tämä taas ei tarkoita uhkarohkeutta ja/tai silkkaa päättömyyttä, vaan suosisin varmaa ajotapaa ja sitä, ettei toisten autoja pelättäisi liikenteessä. Ärsyttävää katsella kaupungissakin kun edellä ajavan pää pyörii vajaat 180 astetta joka suuntaan, välillä enemmänkin. Kaikkeen tuohon vielä yhdistyy tökkivä ajotapa ja kaikki mitä senkin yhteyteen voi kuvitella.


Tuo pään pyörimien tarkoittaa usein sitä, että jotain on hukassa. Kaikki kun ei ajele pelkästään kotikulmilla eivätkä omista navigaattoria. Ennemmin tuollaisen liikkeen nähdessään pitää varautua vähän mihin tahansa kuin polttaa hihojaan.

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 25.9.2008 10:51

Xenonit on vallan mahtava keksintö ja pitäis ehdottomasti laillistaa kaikissa linssi umpioissa. On se valon väri ja valoteho niin mahtava. Etenkin näin syksyllä.

Mutta juurikin tuo kun niitä pitää tunkea niihin rihlattuihin umpioihin. Näyttää törkeältä ja häikäisee vastaantulijoita.

Thorgen
-
Viestit: 206
Liittynyt: 5.4.2004 7:57

ViestiKirjoittaja Thorgen » 25.9.2008 14:47

Hurjin näky oli eräs Focus jonka luonnostaan jättimäisiin peiliumpioihin oli laitettu xenonit. Valoa tulvi, kaikkialle paitsi tiehen. Toivottavasti katsastuksessa käskevät poistamaan moiset. Ilman linssiprojektiota ja automaattista korkeudensäätöä ovat kyllä niin pommikamaa että. Kyllähän nuo nykyisen bi-xenonit ovat kertaluokkaa paremmat kuin edellisessä halogeeneilla varustetussa vitos-Golffissa. Pisteen i:n päälle tuo vielä noiden ratin mukana kääntyminen.

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 25.9.2008 17:02

Se vituttaa ku illalla oot tulossa kämpille väsyneenä ja yhtäkkiä vetonivel pamahtaa autosta irti ja matka loppuu siihen :/
Eka luulin että koko akseli ois menny mutta oliki 5 pulttia kuudesta, millä se on kiinni, niin mennyt katki ja se viimeinen oli irronnut ja silloin tipahtanut. Nyt taas kolffi rullaa iloisesti

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 27.9.2008 23:05

kolme asiaa jotka saa ihmetystä aikaan.
-Valoista lähdetään Oulussa kuin mummo hangessa, vaihdetta arvotaan silmään siinä vaiheessa kun vihreä on palanut puoli minuuttia.

-Moottoritien kiihdytysrampilla ajetaan 60km/h ja sitten sitten liitytään "turvallisesti" liikenteen sekaan. Kaikista parasta on se, että ajetaan sitä 60km/h ja kun päästään itse motarille niin kaasua kyllä painetaan :)

- moottoritielle liittyjät jotka eivät ymmärrä sitä, että heillä on väistämisvelvollisuus. yleensä nämä sankarit vielä tulevat sieltä kiihdytyskaistalta sitä tavanomaista mateluvauhtia ja törkkäävät eteen. ei hyvä.

Jos vielä oikeen tikulla kaivellaan, niin moottoritiellä vasenta kaistaa matelijat on myös mustalla listallani. Muutaman kerran oon oikealta pyyhkinyt ohi, kun ei olla tajuttu siirtyä sivuun.

Etelään verrattuna huoleni on varmasti pienet, mutta jostain sitä on ressiä revittävä täälläkin.

kiitos:))

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 28.9.2008 0:16

Idiootit jotka nopeusnäytön kohdalla polkee jarrua ku urkuri!

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 28.9.2008 13:41

g0lfgti on kyllä aivan oikeessa. Itekkin vasta vähän aikaa Oulussa asuneena tuon rampilla kiihdyttämisen erityisesti pannu merkille. Ei toki 1.5 jetta niin kovaa kiihdy että kaikki uudemmat ois tukkeena.

Toki itekkin tulee töppäiltyä vielä, ku ei oo kyseiseen paikkaan ihan tottunu.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 28.9.2008 19:45

Märällä kelillä pimeällä puskurissa kiinni tulevat valovammaiset mitkä ei ohita vaikka ajaa 60 vilkku päällä 100 alueella, ja kihnaavat siltikin puskurissa vaikka olis 130 vauhtia! Prkele ja miten voiki nuita valovammasia olla joka toinen auto ku harottaa ne lamput mihin sattuu.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 28.9.2008 19:53

Ja semmoset jotka ei uskalla ohittaa maantiellä ( 100km/h alueella!), risteyksen kohdalla olevalla keltasen viivan alueella, 20km/h ajavaa leikkuupuimuria, vaikka selvästi näkee ettei sieltä risteyksestä ketään tuu!!

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 28.9.2008 20:23

Ei siinä risteyksen kohdalla olevalla keltaisella viivalla saa eikä pidäkään ohtittaa ketään. nimim. kerran siinä traktorin ohittanut, yö sairaalassa, auto lunastuksessa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 28.9.2008 20:46

Oulu on oikeasti aika persepaikka liikenteen takia..

Ja motarin kiihdytys sama homma, jopa uskomattoman lusmulla kinkäpillä ajellessa rampista alas tulee joku perä edellä vastaan ja se on jo hidasta!

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 29.9.2008 15:45

Pitääpä heittää tähän elävä esimerkki. Tosin kempeleessä tapahtui, mutta melkein Ouluahan tämä on :D

Zeppelinin rampista lähdin laskemaan kohti Oulua ja edellä menevä jurrasi vaatimattomat 40kmh linssissä aivan alas asti ja pukkas vaa sekaan siinä 60kmh tienoilla. Ja samantien motarille kun vain pääsi, ihme ku ei sorat lentäny päälle.

Onneks kuitenki oli väljempää motarilla, ettei mikään ruuhka-aika. Siinä vaiheessa kun tämä edellä ajanut kulkuneuvon kuljettaja oli pyyhkiny motarille, lykkäsin ite pienempää silmään 3 -> 2 ja kaasua ja eiku kiihdytyskaistan puolessa välissä itte sekaan, kulkuneuvon edelle, sen verran jarrua polkasin että valot välähti takana ja pian alkokin kaakkurin cittarin liput näkyä :D

Eikä valojen räpsyttely auttanu mitään kun ramppia pitkin laskeuduttiin ja torveakin huudatin, mutta tuskinpa sitä kuuli. Eikä kulkuneuvon kuljettajaa ole sen enempää näkyny :D

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 29.9.2008 16:54

Ah tämä moottoritielle liittyminen siinä kyllä monesti yhdistyy tämä ketutus ja nautinto. Perverssillä tavalla nautin siitä "mölläämisestä", kun kiihdyttää sitä kiihdytyskaistaa ihan jopa 90 kmh. Samaten kummasti autosta löytyy kaukovalot, äänimerkki ja joskus tältä möllääjältä on löytynyt kaasukin. Kerran tosin oli käydä heikosti kun hätäpäissään meni toinen paniikkiin ja alkoi suorittaa väistöliikettä, eteeni!!

Phiity
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22.9.2008 21:56

ViestiKirjoittaja Phiity » 8.10.2008 19:58

Ainaha se rupiaa kyrsimään ku ihmiset matelee ja jos ite lataat ohitte ni olet ku maailman suurin rikollinen. ja joskus ne "matelijat" jopa yltyy peesaamaan ihan paksissa kiinni.

Toinen on se omista oikeuksista luopuminen/tilan antaminen. Jos pitkällä suoralla ohittaa auton, niin onko aivan pakko sen vastaantulija vilkutella pitkiä sieltä satojen metrien päästä?
Kyllähä siellä tiellä mahtuu hyvin ohittamaan tai vaikka toista jopa väistämään jos tiukka tilanne tulee. On joskus ollu niinki villi tilanne Kustavintiellä(normaali maantie), et on ollu 3 henkilöautoo ja ambulanssi samaan aikaan rintasin.

En mitenkää kehota rikkomaan lakia tällee, mut ku jätetään se kiristävä pipo sinne hanskalokeroon ni päästäis kaikki helpommalla.

Ainii ja ettei totuus ihan täysin unohtuis ni ite olen aika kaukana täydellisen hyvästä kuljettajasta:D

SirRetro
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.9.2008 15:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja SirRetro » 8.10.2008 22:34

Itsekin syyllistyn turhaan ajelemiseen kaupunkialueella, eli ns. lenkittämiseen/pilluralliin/piuhalla ajelemiseen tai millä nimellä siellä päin tunnetaan. Kun itselläni on huono päivä ja menen keskustan kautta niin kyllä on pinna kireällä kun on 15 auton letka tukkien koko keskustan ja ensimmäinen menee 80 luvun Opelilla, ilman etupuskuria ja Motonetistä ostetuilla tribal tarroilla huikeat 20km/h vaikka nopeusrajoitus on 40km/h. Ennen täällä, Salon keskustassa ajeltiin kilpaa parhaimmillaan yli 100km/h ja vauhtia oli aina minimissään 50km/h.. Kas kummaa kun kaupunki päätti kaventaa teitä ettei kaksi autoa enää mahdu rinnakkain niin nyt sitä mennään niin hiljaa, että yhden vanha vauvakin konttaa ohitse.

Täällä on monesti mainittu rampille tulo, kyllä vituttaa sekin. Vilkkujen käyttö myös ja valoihin jäämistä kun ei olla varmoja onko nyt varmasti ykkönen päällä ja sit ajetaan 20km/h ensimmäiset 500m..

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 9.10.2008 8:36

Ennen täällä, Salon keskustassa ajeltiin kilpaa parhaimmillaan yli 100km/h ja vauhtia oli aina minimissään 50km/h.. Kas kummaa kun kaupunki päätti kaventaa teitä ettei kaksi autoa enää mahdu rinnakkain niin nyt sitä mennään niin hiljaa, että yhden vanha vauvakin konttaa ohitse.


Eikös se metikkö vastaa niinkun sinne huudetaan?

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 9.10.2008 12:00

Pillurallista valittajat!
Olen itsekin sitä harrastanut reilu 15 vuotta sitten, miksi se pitäisi kieltää?

hyvä että nuoret lähtee edes joskus ulos sieltä nettip*rnon ääreltä.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 9.10.2008 12:14

^Totta, mutta onhan se niin saastuttavaa kun ajellaan turhaan autolla. Tietokone saastuttaa vähemmän varmaankin :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 9.10.2008 12:20

PostPosted: 8.10.2008 21:34 Post subject:
Itsekin syyllistyn turhaan ajelemiseen kaupunkialueella, eli ns. lenkittämiseen/pilluralliin/piuhalla ajelemiseen tai millä nimellä siellä päin tunnetaan. Kun itselläni on huono päivä ja menen keskustan kautta niin kyllä on pinna kireällä kun on 15 auton letka tukkien koko keskustan ja ensimmäinen menee 80 luvun Opelilla, ilman etupuskuria ja Motonetistä ostetuilla tribal tarroilla huikeat 20km/h vaikka nopeusrajoitus on 40km/h. Ennen täällä, Salon keskustassa ajeltiin kilpaa parhaimmillaan yli 100km/h ja vauhtia oli aina minimissään 50km/h.. Kas kummaa kun kaupunki päätti kaventaa teitä ettei kaksi autoa enää mahdu rinnakkain niin nyt sitä mennään niin hiljaa, että yhden vanha vauvakin konttaa ohitse.


Kannattaa jäädä kotiin, jos tuollaisesta hermot menee.- tai sitten käydä tiedustelemassa jos siihen saisi jotain lääkitystä. 40km/h alueella 100km/h ajaminen onkin hienoa.
[/quote]

SirRetro
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.9.2008 15:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja SirRetro » 13.10.2008 19:33

Myönnän että itsekin olen ajanut kovaa keskustassa, itse ehkä 2 tai 3 kertaa ja muilla tuo oli yleistä. Olen huomattavasti vähentänyt turhaa ajelua, mutta joskus sitä tulee ajeltua 15min.

Ennen kaventamista oli joustavampi liikenne, mutta nyt menee tukkoon kun on yksikin hidastelija. Ainakin on kaahailu on vähentynyt.

Ainakin olen rehellinen näissä :) Eihän meistä kukaan mestari kortin saamisen jälkeen ole ollut ja pojat ovat poikia.

ville1b
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.6.2005 12:20

ViestiKirjoittaja ville1b » 13.10.2008 21:50

Talvirajoitukset tähän aikaan vuodesta.

marspatukka
-
Viestit: 133
Liittynyt: 21.9.2007 17:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja marspatukka » 14.10.2008 7:48

Talvirajoitukset tähän aikaan vuodesta.


Totta. Näiden myötä oon ottanu varaslähdön kevään vitutuksiin valmistautumiseen kun motarilla on 100kmh rajoitukset ja lämpöä +15.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 14.10.2008 7:50

^Tuota samaa meinasin kirjottaa, kerkesit ensin :)

V*tuttaa kyllä raskaasti tähän aikaan laitettavat talvirajoitukset.
(vaikka talvea on joka vuosi vähemmän ja vähemmän, hyvä hyvä päättäjät)

Tietysti, helpottaahan se sakkobudjetin täyttymistä jos on vielä vajaa tälle vuodelle.

ville1b
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.6.2005 12:20

ViestiKirjoittaja ville1b » 14.10.2008 9:41

jep, ihmetytti eilen miten kaikki ajo niin hiljaa. joku 70km kerkesin ajaa n. 30km/h ylinopeutta moneen kameraankin ennenkuin tajusin että talvirajotukset on tullu. :D

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 14.10.2008 12:25

Talvirajoitukset sinällään on varmaan monessakin paikkaa ihan paikallaan. Mutta niissäkin (kuten niin monessa yksilön suojelussa häneltä itseltään) on ammuttu niin pahasti yli ettei todeksi uskokaan. Monesti matkaan työtarkoituksissa esim. tietä 23 Hankasalmelta Varkauteen. Normi aamuna siinä tulee koko 70 km matkalla vastaan keskimäärin auto 2-3 minuutin välein. Ohittaminen ajankohtaista ehken 5-6 kertaa. Tällainen "valtasuoni", jossa vielä varsin hyvät näkymäalueet limpastaan sitten taas 80 kmh luokkaan. Onneksi (miksi, se tuskin on mitenkään tekemisissä järjen kanssa) näyttäisi tuolla pohjoisessa olevan vielä noita 100-osuuksia. Pitkillä siirtymillä tuollainen jurraaminen saisi varmasti aikaan verenpaineen nousua.

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 15.10.2008 9:32

kolme asiaa jotka saa ihmetystä aikaan.
-Valoista lähdetään Oulussa kuin mummo hangessa, vaihdetta arvotaan silmään siinä vaiheessa kun vihreä on palanut puoli minuuttia.

-Moottoritien kiihdytysrampilla ajetaan 60km/h ja sitten sitten liitytään "turvallisesti" liikenteen sekaan. Kaikista parasta on se, että ajetaan sitä 60km/h ja kun päästään itse motarille niin kaasua kyllä painetaan :)

- moottoritielle liittyjät jotka eivät ymmärrä sitä, että heillä on väistämisvelvollisuus. yleensä nämä sankarit vielä tulevat sieltä kiihdytyskaistalta sitä tavanomaista mateluvauhtia ja törkkäävät eteen. ei hyvä.

Jos vielä oikeen tikulla kaivellaan, niin moottoritiellä vasenta kaistaa matelijat on myös mustalla listallani. Muutaman kerran oon oikealta pyyhkinyt ohi, kun ei olla tajuttu siirtyä sivuun.

Etelään verrattuna huoleni on varmasti pienet, mutta jostain sitä on ressiä revittävä täälläkin.

kiitos:))


Itselläni on myös nuo asiat, jotka aiheuttavat turhautumista liikenteessä ja vielä, kun tuollainen toiminta ei ole kauhean turvallista eteenkään ruuhka-aikoina...

Mutta myös se kun porukka pääsee siitä 100-120km/h nopeudesta hidastuskaistalle niin lyödään liinat kiinni niin, että kopperon nopeus hidastuu ensimmäisen 3m matkalla siihen noin 50km/h on siinä sitten mukava arpoa perästä tulijana tuollaisia turhia äkkillisä jarrutuksia.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 15.10.2008 11:19

Talvirajoitukset tähän aikaan vuodesta.

Huomioikaa rajoituksen oikea muoto:
7.10.2008 Tänä talvikautena alennetut talvi- ja pimeän ajan

Lähde; tiehallinto.

Voisin laittaa aika paljon peliin sen puolesta että kun tämä 100>80 aikoinaan tuli niin puhe oli ihan puhtaasti talvesta ja liukkaasta. Nyt sitten samaisen tiehallinnon sivuilla höpistään mm. seuraavaa:
Alennetuilla nopeusrajoituksilla tähdätään liikenneturvallisuuden parantamiseen. Syys- ja talvikausina pimeys, märät tienpinnat, hirvet ja talviajan liukkaus kohottavat onnettomuusriskiä. Alennettujen nopeusrajoitusten on todettu pienentävän riskejä, lieventävän onnettomuuksien seuraamuksia sekä vähentävän erityisesti vakavia onnettomuuksia.

eli kun varsinaisia talvia ei noilla rajoitusalueilla enää niin suuresti esiinny niin nostetaan muita syitä esiin. Se että nopeuden alentaminen pienentää onnettomuuden seurauksia ei lienee mitenkään yllättävää. Huomioitavaa tuossa löpinässä on se, että tuon nopeuden pudottamisen ei suoranaisesti väitetäkään alentavan onnettomuuksien esiintymistiheyttä, vain vakavat onnettomuudet (muka) vähenee.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.10.2008 12:22

Outoa, että suurempi nopeus ei vaikutakaan siihen, miten todennäköisesti joutuu onnettomuuteen, isommassa vauhdissa on kuitenkin enemmän riskitekijöitä (kuljettajan reaktioaika, näkökenttä). Sehän on selvää, että suuremman liike-energian vuoksi isompien nopeuksien onnettomuuksien vakavuus korostuu.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 15.10.2008 13:01

Alennetuilla nopeusrajoituksilla tähdätään liikenneturvallisuuden parantamiseen. Syys- ja talvikausina pimeys, märät tienpinnat, hirvet ja talviajan liukkaus kohottavat onnettomuusriskiä. Alennettujen nopeusrajoitusten on todettu pienentävän riskejä, lieventävän onnettomuuksien seuraamuksia sekä vähentävän erityisesti vakavia onnettomuuksia.

eli kun varsinaisia talvia ei noilla rajoitusalueilla enää niin suuresti esiinny niin nostetaan muita syitä esiin. Se että nopeuden alentaminen pienentää onnettomuuden seurauksia ei lienee mitenkään yllättävää. Huomioitavaa tuossa löpinässä on se, että tuon nopeuden pudottamisen ei suoranaisesti väitetäkään alentavan onnettomuuksien esiintymistiheyttä, vain vakavat onnettomuudet (muka) vähenee.

Siis täh, eiks tossa alleviivatussa kohdassa just sanota että pimeys, märät tienpinnat ja hirvet jne kohottavat onnettomuusriskiä (eli todennäköisyyttä joutua onnettomuuteen), ja heti perään että alennetut nopeusrajoitukset pienentävät tätä riskiä. Ja erikseen sen jälkeen että lisäksi ne vähentävät vakavia onnettomuuksia?

Jos jonkun ei tee mieli pudottaa ajonopeutta pimeällä, märällä ja valaisemattomalla tieosuudella hirvien takia, voisi sanoa ettei tämä ilmeisesti ole koskaan hirveä tien päällä nähnyt. Kyllä mulla putoaa satkun alueella vauhti sieltä 110km/h tienoilta mieluummin lähemmäs 90km/h tai jopa 80km/h kun olosuhteet muuttuvat huonoiksi. Menkää sitten ohi ja kirjoittakaa foorumeille että "taas joku mummo tukki tien ja ajoi alinopeutta", mutta mä olen niitä hirviä ja hirven alle jääneitä henkilöautoja tarpeeksi nähnyt tien päällä. Itseasiassa yksi 40cm chopattu Civic ei varmaan häviä koskaan muistikuvista, se choppaus kun oli toteutettu c-pilareihin asti.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 15.10.2008 16:39

Nää kaikki on kyl varmaan jo mainittu, mutta:

- Pyöräilijät, jotka ajaa autotiellä, vaikka vieressä kulkee pyörätie.

- Nastarenkaitten käyttäjät kesää vastaavissa olosuhteissa (kesärengaskaudella).

- Jokatalvinen ylenpalttinen suolaaminen ja hiekotus, suolaaminen...

- Vasemman kaistan kuluttajat.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 15.10.2008 20:04

Kyllä, onnettomuusriski pienenee nopeutta pudottamalla, mutta sitä pienentäisi myös se että liikenneympäristö pidettäisiin kunnossa, mutta siihenhän tarvittaisiin rahaa. Mutta yhä veikkaan että ne "tavalliset" onnettomuudet ei sitten oikeasti vähene niin radikaalisti kun kerta vakavien kohdalla paukutellaan henkseleitä kehumalla miten ne vähenee, mutta muuten puhutaan vaan riskien pienenemisestä.
Sinällään riski törmätä hirveen (=hirvien liikkuminen teiden läheisyydessä) on varmasti paljon helpompi todentaa johonkin kellon aikaan kuin vuoden aikaan. Tästähän voimme jäädä odottamaan niitä kellosta riippuvia rajoituksia eli aamulla ja illalla pudotetaan rajoituksia, kun sillon on niitä _hirviä_ liikkeellä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.10.2008 20:47

Jälleen kerran köröttelijät. Mikä ihme saa ihmisen ajamaan 80km/h satasen rajoitusalueella? Noita on jatkuvasti edessä tuossa työmatkalla, grr...

Lisäksi motarilla on välillä ihme hiippareita, aikeuttaa mielenkiintoisia tilanteita kun 120km/h alueella joku ajaakin kuuttakymppiä. Peilistä näin kun joku väisti pientareelle ja kuka mihinkin, itse ehdin alta pois.

Motarin rampilla taas joku päätti tänään jarruttaa, tämä tahahtui suunnilleen kiihdytyskaistan puolivälissä. Siinä ajoradalla oli tuolla hetkellä vain yksi auto, nimittäin minä. Taas näkyi peileistä väistöliikkeitä.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 16.10.2008 7:40

Antero kirjoitti:Sinällään riski törmätä hirveen (=hirvien liikkuminen teiden läheisyydessä) on varmasti paljon helpompi todentaa johonkin kellon aikaan kuin vuoden aikaan. Tästähän voimme jäädä odottamaan niitä kellosta riippuvia rajoituksia eli aamulla ja illalla pudotetaan rajoituksia, kun sillon on niitä _hirviä_ liikkeellä.


Nyt hirvenmetsästyksen aikaan hirvetkin liikkuvat jonkin verran enempi, ja hirvikolarin riski kasvaa.

Muistikuva kertoo, että hirvikolarin riski on pimeässä moninkertainen verrattuna valoisaan aikaan. Riski on suurimmillaan tuntia ennen ja jälkeen auringonlaskun ja auringonnousun. Tätä tukemaan löysin jopa jonkunverran aineistoa:

Riski joutua hirvikolariin kasvaa ajokilometrien myötä. Ajonopeus vaikuttaa olennaisesti siihen, ehtiikö kuljettaja toimia ja kuinka vakavia ovat törmäyksen seuraukset. Henkilöautoilijoiden kuolonkolareista kahdessa kolmasosassa ajonopeus oli ollut vähintään 100 kilometriä tunnissa.

Hirvikolarimäärä on korkeimmillaan, kun auringonlaskusta on kulunut tasan tunti. Kesäyöt ovat hirvikolareiden kannalta vaarallista aikaa. Kuolemaan johtaneista hirvikolareista 2/3 on sattunut kolmen tunnin kuluessa auringonlaskusta


Että ei nuo hirvetkään mitään täyttä paskaa ole. Ja toki pimeällä syysiltoina on muitakin riskitekijöitä, kuten kanssa-autoilijat ja liukas keli.

Tosin olen kyllä itsekin sitä mieltä, että vähän liian aikaisin tuli talvinopeusrajoitukset käyttöön.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 16.10.2008 12:08

Jokunen vuosi sitten tämä samainen instanssi laittoi talvirajoitukset lokakuun alussa, perusteena pimeys, ainakin pohjanmaalle, tällöin hommasta nousi metakka ja ja liikenneministeriö (tjsp) viranomainen totesi ettei riitä perusteeksi.
Näin ollen takaisin kesärajoitukset, nyt sitten jokunen vuosi siitä eteenpäin sama homma tehdään näköjään jaksottamalla kahdelle vuodelle.

Nyt 2 viikkoa aikaisemmin ja seuravana vuonna toiset 2 viikkoa, jne,jne.

Talvea ei juurikaan enää ole mutta silti tätä hommaa laajennetaan.

Mua sitten v*tuttaa tämä touhu!

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 16.10.2008 13:41

kyllähän se olisi joo hyvä vähän miettiä paikkakunta-ja paikkakohtaisesti mihkä noita talvinopeuslätkiä tunkee. Monella hiljaisella tiellä kyllä voisi edelleen sitä satkua paahtaa, ehkä parin viikon päästä tilanne voi olla toinen, riippuu vähän miten sää tästä kehittyy.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.10.2008 19:31

Semmoset vitun puupäät kyrpii, jotka imasee kävyn kaasariin jos paku menee ohi!

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 16.10.2008 19:34

Semmoset vitun puupäät kyrpii, jotka imasee kävyn kaasariin jos paku menee ohi!


Erittäin samaa mieltä!

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 16.10.2008 20:41

Kyllä taas aamulla sai viihdettä koko päivälle kun ajeli Jkl-Tsadi. Tuolla Toivakan jälkeen kun on sitä muuttuvaa rajotusta. Ensin oli 80 kmh, elikkäs käytännössä juuri se pätkä missä on se ohituskaista, arvatkaa menikö siinä autot rekkojen ohi alle satasta. Sitten tuleekin hieman sitä mutkasempaa ja mäkistä ja mikäs siellä on? No satanen tietenkin. Kun tuossa vaiheessa tuli mieleen että jessss äly on voitolla, niin sitten tuleekin seuraava taulu ja siinä taas 80, ei perrrr.... Että näin toimii muuttuvatnopeusrajoitukset. Olin ko. osuudella noin 5.20-5.55. tie mitä kuivin, lämpötila ko. osuudella vaihteli -1 > +2 ja muutamassa kohden (arvakaapas missä, juu siellä satasen pätkällä) hieman sumuja. Jos tuossa nyt miettii mitä jäi syyksi pudottaa noihin tauluihin tuo kahdeksankymmentä niin pimeys, kyllä, märkä tienpinta, ei, hirvet, niin ja näin, nekin kantturat nukkuu vielä noihin aikoihin jos ei joku niitä ole uniltaan hätistellyt, talviajan liukkaus, noooooo, olihan siellä hetkittäin jopa -1 astetta mutta ei se kuivaan tiehen kovin liukkautta saa. Lopputulemana pimeys ja hirvien pelko(ko) aiheutti 80 nopeusrajoituksen. Mikä sitten teki siitä yhdestä (heikoin näkyvyys) osuudesta kirkkaamman ja hirviturvallisemman. Jotenkin nuo rajoitukset arvotaan ihan miten tahansa > enempi vaan naurunalaisia kuin kansaa suojaavia.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 16.10.2008 21:58

Itsellä kyllä tuli vähän wtf olo, kun opiskelupaikkakunnalle ajelin ku oliki rajoitukset 80kmh.

Empähän niistä välittänyt ku oli valosaa ja kuiva tie suurimman osan matkasta. varjoissa tietenkin oli märkää, muttei liukasta. Ja sillä kyseisellä n. 80km pätkällä ei oo ikinä näkyny poliisin poliisia, mutta voihan se niinkin käydä että joskus napsahtaa kohdalle :D

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 8.12.2008 19:55

Pari kuukautta kerätty patoumia, antakaahan taas tulla.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 9.12.2008 7:59

Taas kerran tänäaamuna vilkun käyttämättömyys, tapahtumapaikka EFHK:n edusta, syyllinen valkoisen Saab 9-5 Wagonin kuljettaja, perkele sentään.

Pari viikkoa sitten ajelin kaupasta himaan, perässä ajeli ihan siistin näköinen punainen, alkuperäisen oloinen GTI-kakkis. Muuten jees, mutta Tuusulantien valoista törkeästi punaista (eli tosi vanhoja vihreitä) päin. No eihän siinä ollut tosiaan ketään tulilinjalla, mutta vajaat kymmenen vuotta sitten broidin päälle "vanhoilla vihreillä" ajaneen Rover V8-kusipääkuskin selityksiä kuunnelleena mulla on ihan nollatoleranssi tollaiseen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.12.2008 10:23

Punaisia ja vanhoja vihreitä päin ajaminen tuntuu olevan aivan yleisesti hyväksyttyä. Rangaistuksia ilmeisesti tästä päiväsakkojen arvoisesta suorituksesta ei juuri jaella. Stop -mekin noudattamatta jättäminen on toinen, joka on erittäin yleistä: päivittäin näen itse tutussa risteyksessä useita autoja, jotka eivät pysähtymispakkoa noudata.

henkkasavosta
-
Viestit: 310
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 9.12.2008 17:31

Tällä hetkellä liikenteessä ärsyttää 4B -passat TDI:n kytkimen luistaminen.

:) Ei siinä muuten mitään, mutta kun siellä on jo SRE... ;)

:)

Toimiipahan kerrankin täystehoisesti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.12.2008 17:55

Ideaparkin parkkipaikka. Pysäköidään rivien jatkoksi pari autoa lisää, jolloin rivin pään ja reunakivetyksen välistä sopii juuri ja juuri ajamaan - jos ei sitten joku puske vastaan juuri samaan aikaan. Lisäksi ko. parkkipaikka on varmaan suunniteltu jollekin smartille, edes Golf II ei taipunut kaikista risteyksistä ilman, että joutuu koukkaamaan vastapuolen kautta samalla kun siinä odotellessa tukkii ko. risteyksen. Kaiken huipuksi kauppoja lähinnä oleville riveille (jotka ovat turhien kävelyaukioden takia jo muutenkin kaukana) on tehty järjettömät määrät invapaikkoja, tuskin Euromarketissakaan asioi 30 invalidia samaan aikaan. Enkä edes liioittele, noita paikkoja tosiaan on kymmeniä kunkin sisäänkäynnin vieressä! Tästä syystä lähimmät vapaat parkkipaikat ovat yleensä niin kaukana, ettei tuolta mitään suurempia ostoksia pysty tekemään.

Toinen aihe on taas tämä suola, jota &%¤kele pitää kylvää monta kertaa päivässä. Kun motarin pientareille ja kaistojen väliin saadaan suolan avulla kerättyä monen sentin sohjokerros, on samaan aikaan auraamattomilla, pienemmillä teillä tamppaantunutta lunta noin sentti ajourien ollessa täysin paljaat. No, ilmeisesti moottoritien saa pitää miten huonossa kunnossa tahansa. Ei ihme, että tänäänkin tien poskessa näkyi noita sohjossa penkalle luistelleita....

Huh kun taas helpotti :)

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 14.12.2008 14:36

ne kyrväkkäät jotka tulee autolla liikenneympyrään ja luulevat että mopon pitää väistää. vielä jokin kaunis päivä tempasen pipetillä jonku ökymesen kulmaan ihan vaan vittuuksillaan..

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 14.12.2008 19:10

Sumuvalot! sumuvalot! sumuvalot!

tästäkin täällä on varmasti avauduttu monen toimesta, mutta avaudunpa taaas;

Ajelin kasitietä tänään tuossa 17 jälkeen. Joka kolmannessa autossa noin suurinpiirtein oli sumuvalot päällä. Tienpinta oli märkä, ei satanut juurikaan. Miksi perkeleessä niitä pitää pitää päällä?

Toinen kestosuosikkini on tottakai ne ihanat kanssa-autoilijat, jotka pudottavat nopeutta siitä tasan 80 vauhdista lähes kävelyvauhtiin, kun autoja tulee vastaan.'

Kyllä helpotti, vaikka tietääkin että ei nämäkään epäkohdat miksikään muutu.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 14.12.2008 22:55

Tätä sumuvaloilmiötä näkee nykyään valitettavan usein jopa rekoissa ja kuorma-autoissaki! Ei jummarra....

Missäspäin kasitietä ajelit?

Freeman
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.2.2008 19:09

ViestiKirjoittaja Freeman » 15.12.2008 8:54

Semmoset vituttaa jotka parkkipaikalla kolhasee autoa ja pakenee paikalta. Tällä hetkellä meikäläinen on siis ilman etupuskuria.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 15.12.2008 10:22

Sitäkään en ymmärrä kun kaupungissa ajellaan sumarit päällä, sitten jätti isoissa lisävaloissa on tuning siniset parkit ja auton omissa umpioissa on kans siniset parkit. Ei käsitä! Onko se sitä tuninkia? Miksi moisesta ei sakoteta?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.12.2008 11:09

Nelivetoautot näin miinukselta plussalle siirryttäessä vituttavat. Siis kun ei enää ittellä ole moista :-D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.12.2008 20:41

Ei voi ymmärtää, mikä niissä sumuvaloissa häiritsee. Tokihan niiden käyttö on turhaa ja typerää, mutta ei nuo henkilökohtaisesti meikäläistä rassaa, varsinkaan nuo orkkissumarit joista ei edes lähde paljoa valoa. Eri asia sitten on nuo, joilla on ämpärin kokoiset sumarit 100W polttimoilla maasturin nokalla (tuollainen tuli tänään vastaan).

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 15.12.2008 21:06

Itseäni ainakin enemmän ärsyttää ne kuskit jotka pitää päällä sumuvaloja kuin itse valot. Mikä pässi luulee että se näyttää paremmalle tai sumuvaloista on oikeasti jotain hyötyä?
Edelleen näillä tahtoo mennä pikkasen järki kun itse laittaa takasumarit päälle kun ne ajelee perässä...

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 15.12.2008 21:44

Itseäni ärsyttää suunnatomasti ne autoilijat, jotka eivät tajua painaa moottoritien rampilla kaasua liikenteeseen liittymisen helpottamiseksi. Ketuttaa suorastaan ajaa 50-60km/h sitä ramppia ja kiroilla siinä tukkeen takana kun tämä tuke ihmettelee miksi ei pääse 80-100km/h kulkevaan jonoon mukaan. Kun olen huomannut että tälläinen selvä hidastelija on kääntymässä edessäni kys tilanteeseen, ajan mielusti vanhaa kantatietä. Aika tappiokin on vain 5min. Mikä siinä kiihdytyskaistalla kiihdyttämisessä on niin saamarin vaikeaa!!!

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 16.12.2008 9:12

^ Ei tuo nyt niin ongelmallista ole kun oppii tunnistamaan "ongelmakäyttäytyjät". Sen jälkeen vaan lähtee itse tooooodella rauhallisesti tuollaisen perään, jotta saa välimatkaa missä sitten kiihdytettyä sinne liikennenopeuteen. Tunnistaminen voi perustua ajoneuvoon, mutta mm. jos päätä ei näy takaikkunasta tai vastaavasti niskatuen kahtapuolen on jo hieman liian väsähtänyt permanentti niin .....

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 16.12.2008 9:20

Itse ainakin ku lähden motarille niin saa ykskolmonen sellasta kyytiä että oksat pois, ellei edellä mene joku apina joka ei löydä kaasua

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 16.12.2008 12:18

Hyvä syy polettaa :) On monesti omalla kohdallakin käämit meinannu palaa kun ei osata sitä kaasupolinta löytää rampilla!

Kivaa on myös kun potkitaan niitä lommoja toisten autoon! Toivottavasti on hyvä mieli!

Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 16.12.2008 21:51

pakko oli nyt vähä avata ajatusmaailmaa kun luin noita avautumisia 60km/h ramppiliittymis juttuja. Ainakin täällä mikkelissä on aika monta maantienramppia missä se kurvi on aika jyrkkä. Ainakaan ite ei kykene niihin yli 50km/h ajamaan ku puskee niin perkeleesti että viimesetkin nastat irtoo. Ja isännän zafiralla lähinnä saa pelätä että hyppää auto kyljelleen ku on niin paska alusta. Mutta muuten, mulla ei oo kiire päästä liikenteen sekaan ja ajan aina vähintäänkin muuhun liikenteeseen sopeutuvalla nopeudella.

Sumuvalot: ovat alhaalla ja valaisevat lähialueen tiestä. sateella ja sateen jälkeen märästä mustasta asvalttitiestä ei kovin helpolla erota ylimääräsiä, esim. jäätä(?), eläintenruhoja, tai muuta väistettävää. Ja muutenkin helpottaa tientuijotusta kun ei tarvitse tinnittää. Häikäsevätkö ne oikeesti niin pahasti että tarvii hermostua?

Vilkku aina silloin tällöin jää multa käyttämättä kun on liian uppoutunut ajattelemaan "mistähän hommais sen? mikä olis järkevin reitti sinne? yms." Tai sitten mulla on ollut vilkku päällä mutta kerennyt risteys alueella vähän liikahtaa, ratti kääntyy ja NAKS vilkku kytkeytyy pois päältä.

Että tässä vähän mun ajatusmaailmaa teidän avautumisistanne. Älkää olko niin kireitä ja hätäilkö jos joku käyttäytyy hetkellisesti vähän hölmösti. Ei se ole välttämättä "vitun kusipää" vaan ehkä "oho, mikähän olikaan tiennopeus ku en kerenny huomata" taikka sitten sillä on oikeesti kiire kun on pillua kotona tiedossa taikka kaveri meinaa saada kohta turpiinsa, pitää mennä avuks. Ottakaa rennommin vaikka hetkellisesti kyrpiikin, johan te tolla menolla saatte slaagin stressistä. Maailma on paska paikka mutta so what?

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 17.12.2008 6:31

Sumuvalot: ovat alhaalla ja valaisevat lähialueen tiestä. sateella ja sateen jälkeen märästä mustasta asvalttitiestä ei kovin helpolla erota ylimääräsiä, esim. jäätä(?), eläintenruhoja, tai muuta väistettävää. Ja muutenkin helpottaa tientuijotusta kun ei tarvitse tinnittää. Häikäsevätkö ne oikeesti niin pahasti että tarvii hermostua?

Kyllä ne sen verran häikäsee, että ainakin mua ne häiritsee. Ja kyse on siitä periaatteesta. Niitä ei saa käyttää ellei keli oikeasti ole erittäin huono, joten miksi niitä pitää polttaa kirkkaalla kelillä/päivällä/aina??
Sumarithan ei näytä kuin jotain muutaman metrin matkalla, eikö? Eli ei siinä kerkee mitään väistelemään jos vähänkään kovempaa ajaa...

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 17.12.2008 7:15

pakko oli nyt vähä avata ajatusmaailmaa kun luin noita avautumisia 60km/h ramppiliittymis juttuja. Ainakin täällä mikkelissä on aika monta maantienramppia missä se kurvi on aika jyrkkä. Ainakaan ite ei kykene niihin yli 50km/h ajamaan ku puskee niin perkeleesti että viimesetkin nastat irtoo. Ja isännän zafiralla lähinnä saa pelätä että hyppää auto kyljelleen ku on niin paska alusta. Mutta muuten, mulla ei oo kiire päästä liikenteen sekaan ja ajan aina vähintäänkin muuhun liikenteeseen sopeutuvalla nopeudella.


Totta. Joissain liittymissä kaarre voi olla reilustikin yli 90 astetta. Mutta tämän jälkeen on kyllä sitä suoraakin kiihdyttää siihen motarille, ja yleensä sitä on sen verran reilusti että jo 1.6td jetta siinä keräsi tarpeeksi vauhtia.

Sumuvalot: ovat alhaalla ja valaisevat lähialueen tiestä. sateella ja sateen jälkeen märästä mustasta asvalttitiestä ei kovin helpolla erota ylimääräsiä, esim. jäätä(?), eläintenruhoja, tai muuta väistettävää. Ja muutenkin helpottaa tientuijotusta kun ei tarvitse tinnittää. Häikäsevätkö ne oikeesti niin pahasti että tarvii hermostua?


Tämähän on harhaa, sillä kirkas kenttä lähellä estää näkemästä kauemmas josta olisi oikeasti apua. Jo 50km/h vauhdissa pitäisi väistettävä kohde havaita 30m tai yli päästä, jotta jotain ehtisi oikeasti tekemäänkin.

Ja jos ne sumarit oikeasti jotain näkyvyyteen kauemmas auttavat niin sitten ne on kyllä niin pahasti suunnattu väärinkin että häikäisee. Kyllä, näitä on nähty.

No, T.Hell toikin jo esille sen että viimeistään kirkkaassa päivässä katoaa viimeinenkin "järki" sumarien käytöstä mutta silti niitä pidetään. Muoti-ilmiökö ne sumarit nykyään on?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 17.12.2008 8:11

olen huomannut täällä päin että bmw kuskeilla on varsinkin tapana pitää sumarit päällä ja parkit päällä ainoastaan. ei ne vitun angel-eyessit ole niin hienot!

köli
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.4.2004 13:42

ViestiKirjoittaja köli » 17.12.2008 8:14

Ja se ...keleen vilkku!
Ei voi olla niin vaikeeta.

Sumareiden käyttö on mun mielstä ymmärrettävää sumussa/kaatosateessa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 17.12.2008 8:35

Taitaa olla mielikuva että etusumuvalojen käyttö korvaa vilkun...

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

ViestiKirjoittaja Daatta » 17.12.2008 12:17

Vilkun käyttö on toisille hankalaa, esim. motarilla ja muutenkin ärsyttää suunnattomasti nämä suhailijat, joilta vilkku useimmiten unohtuu. Sumareista ei enää jaksa pulttia ottaa kun ovat niin tavallisia säässä kuin säässä. Mutta kauhulla odotan, kun keksivät että umpiohin voi asentaa Xenon-polttimot, halvalla kun saa! Sitten kasvaa häikäisy ihan uusiin mittoihin.

Kaupungissa ja asuinalueella ärsyttää kaahailijat ja perässä roikkujat. Se 40-50 rajoitus on siellä syystä. Monesti kiireiset perheenisät ja äidit ajelevat reikä päässä ja ilmeisesti unohtavat että naapurin lapsi tms. saattaa olla siinä suojatiellä menossa... Jos itse ajelee sen 10 yli rajoituksen (mittarinopeus) niin äkkiä sieltä joku sumaripelle hyökkää kantaan O_o

Mitäs muuta... Ainiin, suolaus! Nyt kun paikallisbussin reitti kiertää oman asuinalueen läpi, niin kokoojateitä on alettu suolaamaan ahkerasti. Tie on aina märkä ja/tai loskassa ja auto sen näköinen. Ehkä miellyttää näitä em. perheenpäitä, mutta voipi yllättää kun kääntyy sivutielle mikä ei olekaan suolattu...

Sitten vielä voisi marmattaa oman isän ajotyylistä... Ajaa ilman vilkkua, liian lähellä, jarruttaa viime hetkellä vaikka kaukaa näkee että valot on vaihtumassa etc. Ei vaan kehtaisi "opettaa isäänsä ajamaan", varsinkin kun oma kortti on ajettu opetusluvalla. Ihme kun itse, siitä huolimatta tai juuri sen takia, on näinkin varovainen kuski.

Palaan taas asiaan kun aihetta ilmenee, tämä helpotti hetkeksi :)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 17.12.2008 13:05

Mitäs muuta... Ainiin, suolaus! Nyt kun paikallisbussin reitti kiertää oman asuinalueen läpi, niin kokoojateitä on alettu suolaamaan ahkerasti. Tie on aina märkä ja/tai loskassa ja auto sen näköinen. Ehkä miellyttää näitä em. perheenpäitä, mutta voipi yllättää kun kääntyy sivutielle mikä ei olekaan suolattu...

Suolaus tapahtuu ennen kun tie kerkeää jäätymään. Kun asteita on -10 niin sitä suolaa saa kylvää kuusi kertaa enemmän, että sulaa. Silloin on jo paskat housussa. Tien pinta voi jäätyä vaikka +5 asteessa esim. kovan tuulen vuoksi ja suolaamalla ennekkoon vältetään tämä ilmiö. Ei sitä kenenkään kiusaksi tehdä.

Sumuvalot: ovat alhaalla ja valaisevat lähialueen tiestä. sateella ja sateen jälkeen märästä mustasta asvalttitiestä ei kovin helpolla erota ylimääräsiä, esim. jäätä(?), eläintenruhoja, tai muuta väistettävää. Ja muutenkin helpottaa tientuijotusta kun ei tarvitse tinnittää. Häikäsevätkö ne oikeesti niin pahasti että tarvii hermostua?

Kuten jo todettu, sumuvaloista ei ole kuljettajalle kuin haittaa esim. 80 kmh vauhdissa (pimeällä kaukonäkö heikkenee). Auto liikkuu 22,2m/s eli suunnilleen saman matkan mitä sumuvalot valaisevat. Siinä sekuntissa et ehdi kissaa sanoa jos joku ruho makaa tiellä ja mustaa jäätä et silmällä näe. Varsinkin sateella kun tie on märkä, se sumarien valo heijastuu tienpinnasta ja on todella häiritsevä. Ymmärrän jos niitä sumareita haluaa välttämättä käyttää sivutiellä kun köröttelee 30-40kmh, mutta 80 alueella ne ei ole kuin vittuilua muille autoilijoille.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 17.12.2008 13:14

Joku tuolla jo mainitsi nämä uusperheenisät jotka ajavat kuin reikäpäät...

Huvittavaa sinänsä, kun työmatkalla yleensä iltapäivisin saattaa joskus sattua samaan suuntaan ajava, Toyota merkkinen avensismallinen autoilija, jolle saabi on kyllä melkoinen haaste. Vaparisaabilla ajaessa ei välttämättä tarvitse uhkarohkeita ohituksia kattoa, mutta kun tuolla toisella ajaa ja siinä perässä se turbo-teksti komeilee niin pankki kyllä räjähtää niin totaalisesti. Kaikista paras oli ohitus loivasti kaartavalla tiellä ennen alamäkeä (näkyvyys siis melko olematon) kun piti ihan välttämättä ohi päästä vaikka itselläkin 110 todellista 100 alueella, ja kaikenhuipuksi kääntyi vielä, ilmeisesti kotipihaansa, noin 200m ohituksen jälkeen jolloin minä jouduin niitä jarruja jo oikeasti käyttämään.

Suolaus on muuten isommilla teillä oikeasti hyvä asia. Ei se ole kivaa ajaa päivittäin n.110km jatkuvasti kieli keskellä suuta. Kyllä, vauhtiakin tuntuvasti hidastaen.

Thorgen
-
Viestit: 206
Liittynyt: 5.4.2004 7:57

ViestiKirjoittaja Thorgen » 17.12.2008 14:47

pakko oli nyt vähä avata ajatusmaailmaa kun luin noita avautumisia 60km/h ramppiliittymis juttuja. Ainakin täällä mikkelissä on aika monta maantienramppia missä se kurvi on aika jyrkkä. Ainakaan ite ei kykene niihin yli 50km/h ajamaan ku puskee niin perkeleesti että viimesetkin nastat irtoo. Ja isännän zafiralla lähinnä saa pelätä että hyppää auto kyljelleen ku on niin paska alusta. Mutta muuten, mulla ei oo kiire päästä liikenteen sekaan ja ajan aina vähintäänkin muuhun liikenteeseen sopeutuvalla nopeudella.
Kyllä ne liittymät silti on aina (kyllä, aina) rakennettu siten että kaarteen jälkeenkin on riittävästi suoraa jotta kiihdytys onnistuu hitaimmillakin. Jos olet eri mieltä, niin kerro ihmeessä missä päin Suomea moinen kummajainen on niin voi foorumin väki käydä moista ihmettä katsomassa.
Sumuvalot: ovat alhaalla ja valaisevat lähialueen tiestä. sateella ja sateen jälkeen märästä mustasta asvalttitiestä ei kovin helpolla erota ylimääräsiä, esim. jäätä(?), eläintenruhoja, tai muuta väistettävää. Ja muutenkin helpottaa tientuijotusta kun ei tarvitse tinnittää. Häikäsevätkö ne oikeesti niin pahasti että tarvii hermostua?
Märällä tiellähän niistä ei ole kuljettajalleen kyllä apua. Märkä tie kuitenkaan ei ime sitä valoa, vaan nätisti heijastaa sen vastaantulijoiden silmiin. Tämä häikäisy taas vähentää selvästi vastaantulijan mahdollisuuksia nähdä omalla kaistallaan mahdollisesti olevia vaaroja, joten oma äärimmäisen pieni hyöty saadaan siis suoraan vastaantulijoiden näkyvyyden kustannuksella. Itse en kuitenkaan enää ota tuota kärsijän roolia, koska onhan siihen keinokin olemassa miten se oma kaistakin saadaan tarpeeksi valaistua. Jos valojen oikea käyttö ei ole vastaantulijalle tärkeää, niin hän tuskin pistää sitten pahakseenkaan jos parikymmentä metriä ennen kohtaamista nappaisen ne valot päälle joilla oikeasti sitä merkitystä on..
Vilkku aina silloin tällöin jää multa käyttämättä kun on liian uppoutunut ajattelemaan "mistähän hommais sen? mikä olis järkevin reitti sinne? yms." Tai sitten mulla on ollut vilkku päällä mutta kerennyt risteys alueella vähän liikahtaa, ratti kääntyy ja NAKS vilkku kytkeytyy pois päältä.

Kyllä tuo autolla ajaminen on itsellä sen verran selkärangassa, että vilkun unohtaminen vastaa suunnilleen sitä että unohtaisi kävellessä siirtää töppöstä toisen eteen. Vilkkua muuten kannattaa käyttää aina, vaikkei ketään muuta näkyisikään. Eipähän sitten jää pois kun niitä taas näkyy.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.12.2008 18:27

Kuten jo todettu, sumuvaloista ei ole kuljettajalle kuin haittaa esim. 80 kmh vauhdissa
No kyllä niistä esimerkiksi lunta tai muuta moskaa pöllyävällä motarilla on sen verran apua, että ne valaisevat tien pintaa auton edessä jolloin näkee kaiteet ja kaistaviivat/ajourat paremmin mikä taas helpottaa kaistalla pysymistä. Ihan valaistullakin motarilla, tuollaisissa olosuhteissa noita tulee käytettyä. Ei pitäisi olla kenellekään haittaa kun vastaantulijatkin ovat kaiteen takana. Motarilta poistuttaessa nuo voi sitten sammuttaa.

Mikä ihme siinä on, että pitää ajaa 80-alueella GPS:n mukaan 70...78km/h? Tai satasen alueella 85...95km/h. Ei mahdu kaaliin...

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 17.12.2008 19:13

Miksei talvella ole nelivetopakkoa, ei tarvis suolata teitä. =)

No ehkä ne jarrutuspaikat ennen suojateitä yms. vois suolata, kun se itsetuhoinen teini hyppää siihen eteen kuitenkin viime hetkellä..

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 17.12.2008 19:25

Kyllä ne on ne sumuvalot.. Kyllä tiedän että ne valaisevat hieman lähelle, mutta esim letkassa ajettaessa, tai keskellä päivää niitä tulee aina vastaan... En ole laskenut, mutta varmaan vajaa puolet ammattikuskeista käyttää myös sumuvaloja. Osa keskellä päivää, osa vasta illemmalla.

Noh, tähän olen oman keinoni keksinyt: Tasoitan valotehoa ja laitan pitkät päälle _aina_ kun joku tulee sumuvalot päällä vastaan (paitsi jos oikeasti on aihetta). En tiedä kumpaa se sitten vituttaa enemmän, mutta omaa vitutustani se ainakin vähentää. Jos joku ajelee perässä sumarit päällä, räpytän takasumaria.. Jos vaan p*****e laittaa pitkät päälle niin hidastuu vauhti puoleen. Muutaman kerran on saanu testata citymaasturien kiihtyvyyttä, eivät oo vielä pärjänneet...

Edittiä tähänki väliin: Ajan tosiaan lähes koko matkalta lyhtypylväillä valaistua, leveää, vasta päällystettyä tietä, jossa aika harvoin oikeasti tarvii sumareita. Ja näitä kiihdytys v****uksia on tapahtunut tasan 2.
Molemmilla kerroilla joku ajanut citymaasturilla perässä, sit pitkät päälle kun pari kertaa väläyttää takasumaria (ei mitään strobovaloa, pari kertaa päälle pois). Hajotti jo valmiiksi jokin ja sitten palo käämi.
Sen verran kuitenki pidän järkeä mukana että en ala mitään tapatuksia tekemään jos kaveri lähtee ohi ja on rekka tulossa vastaan tms. Reilusti vaan, vauhti 90 -> 50 ku pirulainen lähti ohi, en päästäny, pari kertaa tein tätä ja kaveri otti sumarit pois. Oma tavoitteeni saavutettu, jatkoin matkaa normaalisti.
Huoh.. Tulipa taas tarinaa tuostaki.

Toinen on linja-autojen kiire aikataulut.. Puskevat ainakin täällä 8-tien varressa ihan joka rakoon johon vaan mitenkään kerkeää.. Saa ensin hypätä jarrun päälle ja heti ku saa uudestaan kiihdytettyä, linkku on jo laittanut vilkun päälle seuraavalle pysäkille.
Viimeksi muokannut Muikku, 17.12.2008 21:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.12.2008 20:37

Noh, tähän olen oman keinoni keksinyt: Tasoitan valotehoa ja laitan pitkät päälle _aina_ kun joku tulee sumuvalot päällä vastaan (paitsi jos oikeasti on aihetta). En tiedä kumpaa se sitten vituttaa enemmän, mutta omaa vitutustani se ainakin vähentää. Jos joku ajelee perässä sumarit päällä, räpytän takasumaria.. Jos vaan p*****e laittaa pitkät päälle niin hidastuu vauhti puoleen. Muutaman kerran on saanu testata citymaasturien kiihtyvyyttä, eivät oo vielä pärjänneet...
No jopas kuulostaa järkevältä toiminnalta, huhhuh...

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 17.12.2008 20:54

Kahviäijälle tiedoksi, että tunnen hyvin nuo mikkelin rampit mitä varmaan tarkoititkin, ei niissä oikeasti voi ajaa kovempaa, mutta se kiihdytys osuus siinä valtatien vieressä on sen veran pitkä että litrasella pannulla varustettu kauppakassikin kiihtyy maantien suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ei sillä että sulle sanoisin vaa tällee yleiskuvaa täsmentäen.

Äsken testasin motarilla hirveessa lumipyryssä, sellasessa missä kaistamerkkinätkin katos jonnekkin, sumareiden hyötyä 100km/h nopeudessa. Niistä ON iloa kun kääntää ajovalot pois ja ajaa vain sumarit+parkit, jolloin lähialueen kaistamerkinnät tulevat esiin. Normi lyhyillä katsoessa satava lumi tekee "lumivallin" eli mitään ei näe. Mutta sumarit + lyhyet on ihan turhaa touhua....

E: linja-autoista sen verran, että koitapa ite päästä sulavasti liikenteeseen, kenenkään eteen tulematta ruuhkaikaan sellaisella pitkällä potikalla joka kiihtyy ku ankka valaan perseessä.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 18.12.2008 6:16

No kyllä niistä esimerkiksi lunta tai muuta moskaa pöllyävällä motarilla on sen verran apua, että ne valaisevat tien pintaa auton edessä jolloin näkee kaiteet ja kaistaviivat/ajourat paremmin mikä taas helpottaa kaistalla pysymistä. Ihan valaistullakin motarilla, tuollaisissa olosuhteissa noita tulee käytettyä. Ei pitäisi olla kenellekään haittaa kun vastaantulijatkin ovat kaiteen takana. Motarilta poistuttaessa nuo voi sitten sammuttaa.


Ööh silloin on kyseessä jo sellaiset olosuhteet mihin sumarit on tehtykin?

Mikä ihme siinä on, että pitää ajaa 80-alueella GPS:n mukaan 70...78km/h? Tai satasen alueella 85...95km/h. Ei mahdu kaaliin...


Itsehän harrastin tätä volvolla vielä vähän aikaa sitten kun ei kovempaa voinut ajaa, takavanne kiero ja heti yli 80 vauhdissa meinasi tärinästä johtuen hampaistakin paikat irrota :P.

Ja jos ne sumarit oikeasti häikäisee, kuten sillon kun isompi auto ajaa vastaan, niin ihan surutta heitän itsekin pitkät päälle. Kuski tajuaa tai ei että niitä sumareita EI tarvitse pitää eikä hän koko tietä omista.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.12.2008 7:43

Miksei talvella ole nelivetopakkoa, ei tarvis suolata teitä. =)
Olen lukevinani rivien välistä, että ehdotuksen tekijän auto vetotapansa vuoksi pysähtyisi nopeammin jarrutuksessa kuin kaksivetoiset.
Tasoitan valotehoa ja laitan pitkät päälle _aina_ kun joku tulee sumuvalot päällä vastaan
Tuo on tien päällä oikeasti niitä typerimpiä tekoja: aika monta kertaa olen itse ajanut (ilmeisesti) sumuvaloja tarpeettomasti käyttävän takana ja kun vastaantulija on sitten läväyttänyt pitkät päälle edessä menevän kohtaamistilanteessa, olen minä perässä tulevana saannut ikävän tehokkaan valohoidon.
Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että ääni- ja valomerkkiä saa käyttää vain vaaran välttämiseen, valojen räpsyttely vain provosoi/ärsyttää sumuvalojen hupikäyttäjiäkin.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 18.12.2008 8:29

No ei kai kukaan nyt sillon niitä pitkiä heitä jos takana tulee 'viattomia'? En minä ainakaan ellei etummainen tajua vaihtaa niitä lyhyitä jollon sitä sitten pitää vähän räpsytellä.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 18.12.2008 9:32

Mikä ihme siinä on, että pitää ajaa 80-alueella GPS:n mukaan 70...78km/h? Tai satasen alueella 85...95km/h. Ei mahdu kaaliin...

Ne kyltit siellä tienposkessa on muuten nopeusrajoituksia, ei vähimmäisnopeussuosituksia. Eiks tollaisista pääse kivasti ohi TurboJubileella?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.12.2008 9:49

itsekkään en oikein ymmärrä tuota sumarien käyttöä. asun reilu sadan kilsan päästä vanhemmista eli tulee aina silloin tällöin käytyä vanhempien luona. kerran pari kuukaudessa. tykkän ajaa pimeällä tiellä eli illalla lähen yleensä pitkää matkaa ajamaan. ei siinä. no normaali luminen talvi lapissa, illan pimeys, ei lumihattaraa, 80 alue. vastaan tulee uudempi auto (bmw, audi, mersu tai no melkein kaikki automerkit vois luetella) lyö pitkät hyvissä ajoin. kunnes tulee lähemmäs niin johan ne sumarit paistaa siellä alla. minkä takia juurikin tälläisessä kelissä missä siitä ei ole hyötyä?

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 18.12.2008 12:06

"Olen lukevinani rivien välistä, että ehdotuksen tekijän auto vetotapansa vuoksi pysähtyisi nopeammin jarrutuksessa kuin kaksivetoiset."

Lueppa pidemmälle =) :"No ehkä ne jarrutuspaikat ennen suojateitä yms. vois suolata"

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 18.12.2008 12:29

Sumaripellejäkin saisi minusta sakottaa. - Samoin kuin valottomia. Etenkin jos samalta puolelta ajovalo+parkki palaneet molemmat, se on selvää piittaamattomuutta. Jomman kumman hyväksyisin jo "emmä oo huomannu selityksellä"..

On se perkele, kun ylinopeuksista jaksetaan sakottaa aina kun mahdollista, sumareista, valottomuudesta ym. ei sakkoja kovin usein tunnuta antavan. Vähän sama, kuin talvella joskus näkee näitä ressukoita jotka lähtee kadunvarresta ajeleen ilman isompia ikkunoisen skapailuja.. - Ajellaankin sitten sokkona. Omasta mielestä tossa on riskit jo niin korkealla, eli sakon tulisi olla ainakin 5krt suurempi kuin 20km/h ylinopeudesta.

Noh, tähän olen oman keinoni keksinyt: Tasoitan valotehoa ja laitan pitkät päälle _aina_ kun joku tulee sumuvalot päällä vastaan (paitsi jos oikeasti on aihetta). En tiedä kumpaa se sitten vituttaa enemmän, mutta omaa vitutustani se ainakin vähentää. Jos joku ajelee perässä sumarit päällä, räpytän takasumaria.. Jos vaan p*****e laittaa pitkät päälle niin hidastuu vauhti puoleen. Muutaman kerran on saanu testata citymaasturien kiihtyvyyttä, eivät oo vielä pärjänneet...

Edittiä tähänki väliin: Ajan tosiaan lähes koko matkalta lyhtypylväillä valaistua, leveää, vasta päällystettyä tietä, jossa aika harvoin oikeasti tarvii sumareita. Ja näitä kiihdytys v****uksia on tapahtunut tasan 2.
Molemmilla kerroilla joku ajanut citymaasturilla perässä, sit pitkät päälle kun pari kertaa väläyttää takasumaria (ei mitään strobovaloa, pari kertaa päälle pois). Hajotti jo valmiiksi jokin ja sitten palo käämi.
Sen verran kuitenki pidän järkeä mukana että en ala mitään tapatuksia tekemään jos kaveri lähtee ohi ja on rekka tulossa vastaan tms. Reilusti vaan, vauhti 90 -> 50 ku pirulainen lähti ohi, en päästäny, pari kertaa tein tätä ja kaveri otti sumarit pois. Oma tavoitteeni saavutettu, jatkoin matkaa normaalisti.
Huoh.. Tulipa taas tarinaa tuostaki.


Tälläiset kotipoliisi-kusipäät saisi laittaa ihan suoraan saunantaakse. - Tuollainenkin leikki voi tulla kalliiksi, kun se toinen osapuoli ajaa vaikka sun perään ihan piruuttaan. - Uudehkon katumaasturin omistajaa (haltijaa) tokko harmittaa, niitä kun saa kaupasta uusia. Mutta jos kirjoittajalla itsellään vaikka vanhempi auto.. niin voipi hieman sapettaa kun kinastellaan siitä lunastushunnasta.. Katumaasturikuskia vaan naurattaa, pikkuvälillä saa uudemman mallin eikä tarvii vanhan myynnistä ressata..:)

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 18.12.2008 13:01

jiisimula: Eikös se niin mene että kotipoliiseja ilmaantuu silloin kun yhteiskunnasta ei virkavaltaa tarpeeksi löydy tai se ei puutu epäkohtiin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.12.2008 13:03

Eikös tämänkaltaista tilaa kutsuta anarkiaksi?

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 18.12.2008 16:28

Pari viikkoa sitten meinasin kanssa olla vähän tilannetta, kun olin tuomassa traktorilla ja lavetilla ~16tonnia painavaa telakaivinkonetta kotiin. Olin kääntymässä tuossa asvalttitieltä vasemmalle pienemmälle hiekkatielle ja laitoin vilkun päälle jo reilusti ennen risteystä. Sit kun aloin kääntymään ja oli traktorin etupyörät juuri menossa keskiviivan yli, niin päätti takana tulltu bemari kuski vielä ohittaa. Valot ja vilkut olivat varmasti kunnossa, että ne olisi kyllä pitänyt nähdä. Olis voinu olla romua tiellä, kun olisi kylkeen pamauttanut.

Eilen ajelin kuorma-autolla riihimäeltä forssaan päin 54 tietä. Edellä meni rekka ja rekan edessä joku ducato. Oltiin ajeltu siinä peräkkäin jotain 65-70km/h jo pidempi aika, kun rekka päätti ohittaa ducaton pidemmän suoran alkaessa. No juuri kun rekka oli vilkuttanut ja siirtynyt vasemmalle kaistalle, niin ducato painaa jarrua ja yrittää kääntyä vasemmalle suoraan rekan etukulmaan. Rekkakuski onneks huomas ja teki kunnon hätäjarrutuksen, mut ei onneks osunut ducatoon.

Moottoritiellä harmittaa välillä h-autokuskit, jotka tulevat kiihdytyskaistaa ja ovat tulossa motarille. Siinä kun kiihdytyskaistalla oleva h-auto on kuorma-autoni etukulman kohdalla kiihdyttämässä, niin sit ku itse samalla hieman hidastaa, niin alkaakin henkilöautokuski jarruttaa juuri samaan aikaan, vaikka kiihdytyskaistaa jatkuisi vielä. Sit kiihdytyskaistalla tullut auto hidastaa niin paljon että pääsee kuorma-auton perään ja samantien vasenta kaistaa miljoonaa ohi. Luulis nyt että se henkilöauto kiihtyis myös siinä kiihdytyskaistalla sen verran että sieltä pääsis sujuvasti tulemaan eteen.

Toinen harmittava asia on ne, jotka moottoritiellä ohittaa ja palaa ihan samantien ohittamansa auton nokan eteen oikealle kaistalle, vaikka tyhjää tietä olis kilometri edessä.

pena2
-
Viestit: 124
Liittynyt: 19.12.2005 18:25

ViestiKirjoittaja pena2 » 18.12.2008 16:48

Toinen harmittava asia on ne, jotka moottoritiellä ohittaa ja palaa ihan samantien ohittamansa auton nokan eteen oikealle kaistalle, vaikka tyhjää tietä olis kilometri edessä.


Itseä tuo ei juuri haittaa jos keli on hyvä, mutta silloin jos sataa vettä/lunta/loskaa tai on muuten kostea niin silloin tietty käyrä nousee korkealle kun joutuu räppäämään pyyhkijät miltei täysille kun ei meinaa nähdä siitä vesi sumun/p***an keskeltä mitään.

ari gta
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.5.2007 21:07

ViestiKirjoittaja ari gta » 18.12.2008 19:01

Melkein päivittäinen tilanne kehä 1-tuusulantie rampit...Ajan aika tarkkaan rajoituksen mukaan
(80) ja pistän vilkun jo 100m ennen ramppia ja saavutan edellä ajavaa joka ajaa n60-70
. Ja näyttää ajavan suoraan---mutta kun kun saan auton kärsän ramppiin niin edellä ajava
kääntääkin myös ramppiin parin metrin päässä keulasta ja yleensä vilkku välähtää vasta sil-
lon: kerran... Sillon on turvaväli vähissä...

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 18.12.2008 19:10

toisiaan ohittelevat rekat vituttaa jumalauta!! semmosen perässä jouduin ajamaan monta kilometria motarilla yks päivä...

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 18.12.2008 19:16

^Niinpä nuo vituttaa myös itseä. Useamman kerran viikossa ajan kuorma-autolla hämeenlinna - helsinki väliä ja itse kun ajan vakionopeuden säätimellä n. 84-87km/h, niin eiköös aina ole muutama rekka perässä puskurissa kiinni ja sit joku lähtee sieltä parin kolmen rekan päästä ohitteleen muita. Helsinkiin päin tullessa yleensä juuri tämä kaikki muut ohittanut tulee vastaan ekoissa valoissa, kun pysähtyy sen perään.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 18.12.2008 22:27

Tulipas taas vuorokauteen kaksi "ylläriä":
1) Eilen illalla ajelin Tampereelta kotia päin ja kun on taas tämä "normi talvi" eli pesunestettä kuluu niin toppasin Orituvalle juottamaan hoppaa. Kurvasin siihen Vesi / Ilma -pisteelle ja aloin tekemään lantrinkia. Samalla huomasin kun joku "setämies" siinä vaihtoi puhtaat vedet siihen pesimien sankoon. Ajettelin, kiva, kaveri vaihtaa puhtaat vedet, ompa sitten mukava kohta pyyhkästä omatkin lasit. "Setämies" hilppasi sivummalle sanko kourassa ja itse lirutin vettä sinne säiliöön. Tuli sitten hoppa kylläiseksi ja katselin että minnehän se "setämies" niiden pesimien kanssa, hakee hakee....... Mitä *ITTUA ! Siellä sitä parkkirivistössä hangataan kahdella pesimellä 406 Pökötin kylkiä "puhtaiksi". Väkivaltaan vaikka en niin ryhdy niin tuossa jo hetken harmitti että olen niin vässykkä että kävelen siihen mittarille ja otan siitä sen pesimen, sen sijaan että olisin käynyt hoonaamassa niillä pesimillä sen setämiehen, kele.....

2) Aamulla taasen kohti tsadia ja vähän ennen Joutsaa tulin rekan perään ja hetken koittaessa edelle. Rekka kun heitti pitkät pois niin vierelle saapui pimeys. Koko yhdistelmän keulassa paloi pitkien jälkeen vain oikean puolen parkki. Lienee liian vaikeaa tuo polttimoiden vaihtaminen ammattilaisellekin.

Jukka85
-
Viestit: 102
Liittynyt: 8.10.2004 13:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jukka85 » 19.12.2008 16:18

No niin...nyt on taas talvi ja liukasta paikoitellen. Varsinkin pienemmät tiet joita ei suolata ovat näin kun on keli nollassa tai pari astetta plussalla niin erittäin liukkaita. Itse kun työkseni ajan rekkaa niin tässä on muutama asia jotka pistävät aina veren kiehumaan.
1. Eli koska on talvi ja liukasta, kaikkia sivuteitä ei aina ole hiekoitettu tms...jos olen jäänyt risteykseen kiinni ei eteneminen ei onnistu eteen eikä taakseppäin niin töötin painaminen ja nyrkin puiminen eivät nopeuta Liikkeelle pääsyä yhtään.
2. Jarruttelu...työni vuoksi liikkuttelen massoja kokoluokassa 20 000 - 63 000 kiloa...yleensaä puuta ja rautaa...eikö ihmisillä riitä ajatusta siihen että tuollainen kasa ei pysähdy yhtä nopeasti kuin tuhatkiloinen henkilöauto...viimeksi tänään joku ajoi edelläni(turvaväli huomioitu) ja päätti sitten polkaista jarrut pohjaan risteyksessä...pelastus oli leveä risteys sekä tässä tapauksessa sula tie...mutta toisinaan tätä näkee myös teillä jossa ei ole leveitä risteyksiä tai hiekkaa tms.
3. Viimeisin mutta ei vähäisin...vaikka puhelimeen puhuminen ajon aikana onkin nykypäivänä kiellettyä, niin kyllä sitä voi myös ajatella sitä että ei välttämättä kannata pysähtyä heti siihen paikkaan kun puhelin pirahtaa. Muutamia esimerkkejä jotka ovat mielestäni aiheuttaneet vaaratilanteita: Nyppylän taakse parkkiin, Mutkan taakse parkkiin ja pimeällä pitkät päällä parkkiin tien reunaan...ja ei varmasti vaihdeta lyhyitä vaikka kuinka yrittää vilkutella valoja.
Tässä muutamia joihin törmää lähes viikottain. En yleistä eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan mutta järjen käyttö sallittua.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 19.12.2008 17:58

2. Jarruttelu...työni vuoksi liikkuttelen massoja kokoluokassa 20 000 - 63 000 kiloa...yleensaä puuta ja rautaa...eikö ihmisillä riitä ajatusta siihen että tuollainen kasa ei pysähdy yhtä nopeasti kuin tuhatkiloinen henkilöauto...viimeksi tänään joku ajoi edelläni(turvaväli huomioitu) ja päätti sitten polkaista jarrut pohjaan risteyksessä...pelastus oli leveä risteys sekä tässä tapauksessa sula tie...mutta toisinaan tätä näkee myös teillä jossa ei ole leveitä risteyksiä tai hiekkaa tms.


Saako tähän nyt sanoa että huonossa ja liukkaassa kelissä riittämätöntä turvaväliä pitävät rekkakuskit vituttaa kanssa? ;)

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.12.2008 18:04

Saako tähän nyt sanoa että huonossa ja liukkaassa kelissä riittämätöntä turvaväliä pitävät rekkakuskit vituttaa kanssa? ;)


Voi päästää ohi ;)

Edit Jos uskaltaa sanoa ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.12.2008 18:11

jukka85: sinä rekkamiehenä voisit kertoa minulle mikä siihen on syynä ettei lähellekkään kaikki rekkakuskit voi näyttää vilkkua oikealle ku pystyisi meneen ohi. kuitenki ku hytistä näkee paremmin onko edestä tulossa ketään

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 19.12.2008 18:14

Kuka himmailee liikenteessä (henkilöautolla/pakulla) niin että rekka pääsee roikkumaan ahterissa???

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.12.2008 18:21

^ Edit: Viestini yläpuolella, jos uskallan sanoa ;)
jukka85: sinä rekkamiehenä voisit kertoa minulle mikä siihen on syynä ettei lähellekkään kaikki rekkakuskit voi näyttää vilkkua oikealle ku pystyisi meneen ohi. kuitenki ku hytistä näkee paremmin onko edestä tulossa ketään

Anteeksi että vastaan.
En aja rekkaa satunnaisesti pelkkää "nuppia".
Kaikille ei mene perille se vilkutus, alkaa sulkuviiva tms. eli roikutaan takapuskurissa ~100km (monta ohituspaikkaa ilman vilkutuksia) ja kun näytän merkin (vilkku) ~1km jälkeen takanatulija herää...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 19.12.2008 18:27

jukka85: sinä rekkamiehenä voisit kertoa minulle mikä siihen on syynä ettei lähellekkään kaikki rekkakuskit voi näyttää vilkkua oikealle ku pystyisi meneen ohi. kuitenki ku hytistä näkee paremmin onko edestä tulossa ketään


En oo jukka85 enkä ees oikee rekkamies mutta sen verta o kuitennii tullu ajeltua että tohdin tämän sanoo. Itekin kun alkuunsa ajelin rehalla niin näyttelin lähes aina kun mahdollista vilkulla että tilaa on tulla ohi. Nykyään en enää _ikinä_ näytä. Niin monta vaaratilannetta niissä tullut. Syy: etenkin pimeellä kun olis latu auki ja vilkautat oikeelle niin perseessä roikkuva henk.auto käy muutama kerran keskiviivalla, empii ehkä 10s ja sitten kun tilanne on jo täysin toinen, esim. mutka edessä tai auto tulossa vastaan, niin sitten lähdetään täysin sokeasti on kun "toi rekkakuski näytti, kyllä siellä o latu auki" Hyvi moni enempi ajanu kaveri on sanonu täysin samaa ettei ikinä näytä vilkulla ohitusta koska osa h-a kuskeista tekee juuri tuon ja sitten tulee likipiti-tilanteita ja äkkijarrutuksia... Kiitos ja anteeks. Olis niiiiiin paljon avauduttavaa muttei jaksa. Tulis romaanin verran tekstiä (se kirja, ei se manne). Hyvin täälä porukalla avautumise aiheet on kohillaan :)

ari gta
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.5.2007 21:07

ViestiKirjoittaja ari gta » 19.12.2008 18:27

Hidastelija on: nainen iästä riippumatta tai vanha hattupäinen äijjä. auto useimmin: Micra,cor-
sa,polo...Samat henkilöt tekevät täysin arvaamattomia liikkeitä. Tyyppiesimerkki: Ajan 100
rajalla ohi ,joka ajaa n.75. saavutaan 80 alueelle,vauhti edelleen 75. Tullaan taajamaan,rajoi
tus 50. Saavuttaa hetkessä koska ajan itse n,55 ja ajaa 2m, päässä...ja 40 alueelle saav
uttaessa vähentää turvavälin metriin...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 19.12.2008 18:28

Klonksvaageni sitte ehti ensin ja sai saman asian mahtumaan 1/5 tilaan. Juur siks en avaudu enempää :)

Jukka85
-
Viestit: 102
Liittynyt: 8.10.2004 13:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jukka85 » 19.12.2008 19:21

)(VariAntti)( sen jo kertoi. Itse näytän vilkkua jos on turvallista mennä ohi mutta myös jos käy niin että h-a kuljettaja miettii hetken ja kerkee tulla joku vastaan niin näytän vilkkua vasemmalle...tosin kaikki eivät tajua mitä se tarkoittaa....

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 19.12.2008 19:50

Luin vasta nyt tuon jukka85:n "avautumisen" kokonaan. Siinä oli kyllä asiaa. Itse en tosiaan kokopäivätyönä rekkaa aja, mutta on tässä nyt muutamana vuotena tullu joku 50-70tkm vuodessa tpv-yhdistelmää ajettua ja noiden lisäksi suurimpia vaaratekijöitä mielestäni ovat:

Maajussit tms. jolla perässä Tuhtikärrit vm.68 jossa ei tuikun tuikkua pala ja kyydissä järjetön heinä/paali/risu tai puukuorma joten raktorin takavalotkaan ei näy. Muutama todella tiukka jarrutus tullut noitten kanssa. Myös vaaratilanteita kun kyseiset vehkeet kääntyy vasemmalle eikä vilkutkaan pelaa ja meinaat mennä ohi niistä.

Sitten nämä "kyl mä ehedin kun rekathan ajaa hiljaa" risteyksestä eteentulijat. Muutaman kerran on meinannu renkaista savu nousta kun tuollasia tullut eteen. Harvemmin tosin.

Ja sitten tietysti ne viehkot (yleensä) rouvashenkilöt/vanhukset jotka ajaa sitä 60-75km/h 80/100-alueella. Kiiru olisi ja vehkeetkin puutuu ylämäkiin tarpeettoman paljon kun ei vauhtia saa. Sitten vilkuttelet valoja että vedäppä linkkapysäkille et pääse ohi niin yleensä ei tapahdu mitään tai sitten näytetään vilkulla oik. että mee ohi vaa jossain ylämäessä jossa yleensä vielä mutka samallakohtaa. Itse kuulun onnettomiin jotka joutuu ajamaan alitehosella autolla (420hv), vaikka harvemmin tosin täysiä painoja kyytissä. Ei se Kaania kiihdy edes tyhjänä niin että ylämäes/mutkas uskaltas ohi lähtee kun valmiiks jo vauhti laskenu.

Huhhu, tulipa vähä avauduttua vaikkei pitäny.... Jotain näistä saatto ollakin muttei kaikkia jaksa lukee/muistaa. Kiitos ja anteeks. Kettu kuittaa...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.12.2008 21:50

Tänään kävin Ruovesi-Tre-Ruovesi.

Etusumuvalot joillain häikäsee jonkin verran urien vesistä. Ei pahemmin haittaa.

Mutta sitten, Teiskon rampissa tuli vanhapappa 9tielle kohti Tretta, juuri kun kiihdytyskaista alkoi tämä papparainen löi liinat kiinni n.60-70km/h vauhdista. Takana tullut auto ei pystynyt pysähtymään vaan joutui kurvaamaan 9tielle. Onneksi ei ollut vastaan tulijoita ja itse väistin vastaantulijoiden kaistalle.
Seurasin taustapeilistä mitä tämä papparainen tekee, se laittoi vilkun vasemmalle ja siirtyi 9 tielle niinkuin se olisi ollut T-risteys.

Takasin tullessa oli 55-65km/h ajava Micra 100km/h alueella.

Ja takasumuvalo päällä ajava V Golffi, vaikka väliä oli valkostenheijastin tolppien väli, niin silti se takasumuvalo on pirunkirkas.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.12.2008 10:30

Useamman kerran viikossa ajan kuorma-autolla hämeenlinna - helsinki väliä ja itse kun ajan vakionopeuden säätimellä n. 84-87km/h, niin eiköös aina ole muutama rekka perässä puskurissa kiinni ja sit joku lähtee sieltä parin kolmen rekan päästä ohitteleen muita.
Aja 89km/h, niin menet samaa vauhtia kuin ne rajoitinta vasten paahtavat rekat. Usein tulee ajettua kilometritolkulla cruise päällä rekan perässä eikä väli juuri muutu. Kaiken lisäksi tuo 10% ylitys tuntuu olevan poliisienkin mielestä hyväksyttävää maantiellä, joten mikäs siinä sitten...

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 20.12.2008 10:39

^Se vaan että kun polttoainekulut on pois omasta taskusta. Kulutus nousee reilusti vaikka ajelin ilman kärryäkin, kun nostaa nopeuden esim. 84km/h-> 90km/h ja matkaa se ei jouduta yhtään.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa