Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.12.2006 9:57

Suomen poliisi saattaisi pitää asioinnista tuon kuskin kanssa :D

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 8.12.2006 10:01

http://www.v8power.nl/admin/images/fotos/8099.jpg tuo voi vituttaa, jos pitkät päällä tulee....

Ei juma. Mulle toi, eiköhän rupeis ne turhat sumarit sammumaan, kun hiukan väläyttelis pitkiä :)


Asiasta viidenteen. Olin tuossa viikon Thaimaassa ja sielä liikenne oli kyllä melko kaoottista ja vauhdikasta. Mutta yllättäen ketään EI v*tuttanut. Joskus välkkyi valot ja todella harvoin töräytettiin tööttiä. Linkka joutui useasti ahtaassa paikassa kääntymään vastaantulevien eteen, kun vain tuli semmone rako, ettei vaaranna turvallisuutta ja tukkimaan liikenteen melkein täydellisesti, mutta kukaan ei koskaan välkytellyt valoja, rääkättänyt tms. Mahtaiskohan meidän suomalaisten asenteissa olla parantamisen varaa?!?

Mopo-kuskit sielä oli kyllä aiva hulluja. Ilman kypärää päästettiin menemään pienistä raoista mistä vain ikinä sopii. Myös noissa tilanteissa kun linkka käänty oikealla ja vastaatulijat joutu pysähtymään (vasemmanpuoleinen liikenne), niin sieltä autojen vasemmalta puolelta hyökkää pari mopoa melki alle.

Ohitukset oli kyllä aika hulluja kans ja useimmiten aivan turhia. Jostain moposta ihan pakko päästää ohitte "taajamassa" vaikka seuraavas risteykses on hiton moinen jono ja sama mopo pujottelee jonon vasemmalta puolen pitkälle edelle. Samaten noi ohitukset maantiellä oli suomalaisittain katsoen aika päättömiä. 2-pyöräisistä mentiin ohitte vaikka vastaan tulijoita olikin ja autoistakin, jos vastaan tuli vain 2-pyöräisiä. No, ei siinä sinänsä ollut mitään ihmeellista eikä vaarallista, koska vastaantulijat antoivat ystävällisesti tilaa kun sitä kerran oli. Ja 2-pyöräiset ajoivat tien reunassa. Miettikääpäs jos täällä ohittelis tuolla lailla, kyllä välkkyis pitkät, lyhyet, sumarit, parkit, jarru- ja pakkivalot, koppi olis täynnä keskisormia, nyrkkejä, perkeleitä ja manattais vielä viikko jälkeen päin sitä s**tanan m*lkkua joka meinas mun tappaa!

Ja siellä käytettiin myös sitä vilkkua todellakin kertomaan sitä mitä aiotaan seuraavaksi tehdä. Itekin piti oikein välillä ihmetellä, että mitä se kuski nyt oikeen vilkuttaa, kun ei oo ohitettavia, eikä vauhtikaan hidastu, mutta kyllä sieltä vain pienen odottelun jälkeen tuli risteys vastaan jonne käännyttiin.

Tuolla myös ajettiin kirjaimellisesti edellä menevän perseessä kiinni, tosin tarkoituksena oli mennä myös ohitse jossain välissä. Eikä puskurissa roukkuminenkaan tuolla ole niin vaarallista, kun käytetään sitä vilkkua, ei ole liukasta, eikä hirvityksiä ja väistämisvelvollisuuksia noudatetaan.

Ei tullu kyllä mieleenkään vuokrata tuonne "kaaokseen" edes polkupyörää, autosta puhumattakaan. Hyvä kun kävellen säilyi hengissä :)

Hieno maa kyllä ja todellä ystävällisiä ihmisiä. Voin suositella jokaiselle (tässäkin ketjussa avautuneelle) lomailua ko. maassa (ja tutustumaan myös paikalliseen liikennekulttuuriin). Ite menen kyllä vielä toistekkin ja vähintään kahdeksi viikoksi.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 8.12.2006 12:09

liikenne oli kyllä melko kaoottista ja vauhdikasta.

Mopo-kuskit sielä oli kyllä aiva hulluja.

Ohitukset oli kyllä aika hulluja kans ja useimmiten aivan turhia.

Tuolla myös ajettiin kirjaimellisesti edellä menevän perseessä kiinni

Hyvä kun kävellen säilyi hengissä

Mahtaiskohan meidän suomalaisten asenteissa olla parantamisen varaa?!?

Että mitenkä? Meidän asenteissako olikin sitä vikaa tuohon Thaikkulaan verrattuna?

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 8.12.2006 12:21

^Eipä irrotella lauseita asia yhteyksistä!

Tuo asennelause oli tämä perässä

"Linkka joutui useasti ahtaassa paikassa kääntymään vastaantulevien eteen, kun vain tuli semmone rako, ettei vaaranna turvallisuutta ja tukkimaan liikenteen melkein täydellisesti, mutta kukaan ei koskaan välkytellyt valoja, rääkättänyt tms."

Tarkoitin siis suvaitsevaisuutta muita kohtaan liikenteessä. Ei heti näytellä keskisormea, jos joku on vähän edessä tai ajaa hitaammin tai jotain :)

Muutenkin kyllä oikein taidokkaasti irroteltu noita lauseita tuosta tekstistä!

Pakko vielä tarkentaa, että nämä näin niinkun suomalaisen silmin. Etenkin noitten ohitusten suhteen, kertaakaan ei ohituksissa ollut mitään läheltä piti tilannetta. Näyttää vaan aika hurjalta kun linkka lähtee moposta ohitte, vaikka vastaan tulee hiluxi, vaikkei siinä mitään ongelmaa olekaan, kun nuo ymmärtää antaa tilaa rääkän painamisen ja valojen välkyttelyn sijaan.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 8.12.2006 12:30

Suomalaiset autoilijat saisi oppia vilkuttelemaan niitä valoja ja käyttämään äänimerkkiä paljon enemmänkin. Samalla voisi ymmärtää että ei se tööttäily aina ole mitään henkilökohtaista v*ttuilua, joskus se voi olla ihan vaan huomautus jostain pienemmästä. Muualla euroopassa torvet soi ja valot vilkkuu huomattavasti enemmän ja homma toimii ihan hienosti.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.12.2006 12:38

Juu, ameriikassakin torvi soi ja jos ei vihje mene perille niin annetaan lisävihjeitä rengasraudalla tai kuudestilaukeavalla. Eihän sitäkään toki kannata turhan henkilökohtaisesti ottaa jos joku niittaa perän lysyyn tai lyö takaikkunat paloiksi. Liikenne sujuukin mitä mainioimmin ja oman auton ovetkin pysyy takalukossa.

Joku huomauttaa isosti pienestäkin asiasta ja joku toinen ei välttämättä huomauta isostakaan rikkeestä. Parempi, ettei ota kenestäkään mallia ;)

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 8.12.2006 12:46

What ever. Näytti se homma toimivan tuolakin. Autoissakaan ei näkynyt mitään kolhuja, muutamia tapauksia huomioon ottamatta. Ei oikeen osaa selostaa tuota paikallista liikennettä, se täytys ite nähdä. Pointti oli nyt kuitenkin se, että suomalaisin silmin katsellen tuo liikenne on aika kaoottista, mutta suhtautuminen toisiin tiellä liikkujiin huomattavasti parempaa kuin täällä. Ja, että joku asia siellä oli paremmin (esim. vilkun käyttö ja tilan antaminen muille) joku taas huonommin (esim. perseessä roikkuminen ja turhat ohitukset). Btw: Suojateistä sielä ei kyllä piitattu mitn, ei ne nyt tietenkään päälle ajanu, mutta eivät kyllä varmasti pysähtyneet päästämään kadun ylikään.

Aattelin vaan kertoa, että millasta liikenne oli sielä, kun me täällä maristaan ties mistä pikku asioista. Olis vissiin taas pitäny ymmärtää pitää päänsä kiinni! Sorry.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 8.12.2006 23:02

nuo tero v. :n irroittamat lauseet sopii sellaisenaan tänne vaasaan ja seinäjoelle!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.12.2006 14:31

Mitä vitt... Tieliikennelaki on sitten muuttunut omien autokouluaikojen. Tasan tarkkaan muistan että ajokaistan oikealla puolen oleva liikennevalo oli ns. pääopastin eli se valo joka määrää miten mennään. Kaistan vasemmalla puolen ja risteyksen toisella puolen oli (on?) sitten toisto-opastin, jonka tarkoitus oli vaan se että mikäli esim rekka estää pääopastimen näkemisen niin tiedät mikä valo "palaa".

Jaa ei se sitten olekaan muuttunut:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900552
ja 13:sta pykälä....
Ahaa, uskotaan! Muistelen vaan nähneeni jokusen risteyksen jossa noin ei olisi. Täytyypä katsella hieman tarkemmin vastedes :)

OT: Entäs mitä eroa on pelkällä vihreällä nuolivalolla ja nuolivalolla jossa on oranssi ja vihreä? Tai kaikki 3 valoa?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.12.2006 15:15

Vihreä nuolivalo tarkoittaa tietääkseni vapaata etenemistä kääntymissuuntaan, eli muuta liikennettä ei ole väistettävänä. Ilman nuolta pitää väistää sekä vastaantulevia ajoneuvoja että risteävän suojatien jalankulkijoita.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 9.12.2006 15:22

Yksinkertaisesti: "perseessäroikkujat"

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 9.12.2006 18:23

kilometri ennen ramppia motarilla hidastelevat. se ramppi on sitä jarruttelua varten eikä se motari.

ja muuten kun oli aikasemin mainittu että oulussa polttavat paljon takasumareita joka kelillä, niin näkyy muuten pitävän paikkansa. yllättävän moni tekee sitä eikä niitä monissa niistä autoista ainakaan vahingossa päälle voi laittaa. ennen siihen ei vaan kiinnittänyt mitään huomiota, mutta nyt kun joku sen sanoi niin alkoi huomaamaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.12.2006 19:38

Vihreä nuolivalo tarkoittaa tietääkseni vapaata etenemistä kääntymissuuntaan, eli muuta liikennettä ei ole väistettävänä. Ilman nuolta pitää väistää sekä vastaantulevia ajoneuvoja että risteävän suojatien jalankulkijoita.
Tuon tiesinkin, mutta tarkoitinkin lähinnä mitä eroa on seuraavilla yhdistelmillä:
1) Vihreä nuolivalo
2) Vihreä ja oranssi nuolivalo
3) Vihreä, oranssi ja punainen nuolivalo

Tai no, viimeisessä erona on se että noudatetaan nuolivalon punaista kun taas kahdessa ekassa vaihtoehdossa suoraan menevien punaista. Kahdella ekalla ei liene käytännön eroa?

kilometri ennen ramppia motarilla hidastelevat. se ramppi on sitä jarruttelua varten eikä se motari.
Kaipa tuo johtuu siitä, että kaikki kääntyvät pakkautuvat valmiiksi oikealle kaistalle ja siellä seassa on muutama hidastelija. Ainahan voi itse siirtyä vasemmalle.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.12.2006 10:24

LauriJT kirjoitti:kilometri ennen ramppia motarilla hidastelevat. se ramppi on sitä jarruttelua varten eikä se motari.

Ärsyttää myös ne jotka eivät osaa rampissa kiihdyttää liittyessään motarille.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 11.12.2006 12:03

T-Power kirjoitti:Yksinkertaisesti: "perseessäroikkujat"

Näissä kun on motarilla sekin 'kiva ilmiö', että ensin roikkuvat jonkun perässä pitkän aikaa vaikka ohituskaista tyhjänä. Kun lähestyt takaa kovempaa, niin huomaavat että ohittaakin voi ja pukkaavat siihen eteen viime tingassa. Ei riitä, että roikkuvat toisten puskurissa, vaan pitää häiritä vielä ohittaviakin.

Kymysys: kuinka moni ajaa pitkät päällä motarilla toisia vastaan?
Erityisesti päännii nämä 'sisäkurvissa' ajelevat vastaantulijat, jotka luulevat sen 10m nurtsikaistaleen estävän häikäisyn. Nimim. suuntaanko yhden lisävalon 'opetus mielessä' hieman vasemmalle?

Miksi ei kaistoja voisi rakentaa hieman etäämmälle toisistaan tai jättää väliin kunnon pusikkoa, jotta ihmiset voisivat ajaa kunnon valoilla? Turvallisuutta mielestäni sekin olisi. Kustannukset voisi ehkä hieman kasvaa rakennusvaiheessa ja ylläpidossa?Vai pesiytyykö eläimet sitten niin paljon helpommin siihen pusikkoon, että tulee vaaraa siitä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.12.2006 12:07

Motarilla sammutan vain ollessani sisäkurvassa pitkät. Mua ei haittaa vastaantulijan valot, kuka käskee tuijottaa niihin.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 11.12.2006 14:42

^sama homma...pitkillä paitsi sisäkurvissa.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 11.12.2006 15:11

Sama homma, pitkillä melkein aina. Ei niitä valoja tosiaan tartte tuijottaa...

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 11.12.2006 15:44

Ei kyse ole aina valoihin tuijottamisesta. Itsellä on ihan hyvä näkö, en tarvitse laseja jne ja pimeälläkin näen mielestäni loistavasti. Ongelma vain on se, että muutamassa vuodessa, silmieni pimeään tottuminen on ruvennut viemään enemmän ja enemmän aikaa. Sitä ei ainakaan ole helpottanut ne munapäät, jotka ajelevat vastaan sumarit päällä tai vaihtavat pitkät juuri ennen kohtaamista. Tilanne on ikävä, sillä tuollaisen ritarin jälkeen menee muutama sekunti ennen kuin näkee kunnolla mitään. Ei auta vaikka katselisi tien laitaa. Vältän ajamista pimeässä, sillä tiedostan hyvin ongelmani, mutta se ei ole aina mahdollista. Nyt tietysti moni ajattelee, että älä aja autolla vaan mene bussilla tai ota taksi. Ne jotka näin ajattelevat, elävät sellaisessa kuvitteellisessa maailmassa, että vain he ovat täydellisiä kuljettajia ilman minkäänlaisia vikoja ja muiden pitäisi pysyä poissa liikenteestä. Se nyt vaan ei mene niin. Liikenteessä on vanhuksia, näkö-, kuulo- sekä liikuntarajoitteisia ihmisiä. Siellä on juuri kortin saaneita epävarmoja kuljettajia harjoittelemassa ajamista (kun ei sitä kaikkea autokoulussakaan voida harjoitella), siellä on vanhoja paskoja autoja, rekkoja, busseja, linja-autoja, mopoja ja lähes kaikkea noiden välistä. Se homma vaan toimii niin, että jos et itse sopeudu muiden tielläliikkujien sekaan, pysy itse poissa. Tuo sumarit päällä ajaminen, kun siihen ei ole aihetta, on suoraa piittaamattomuutta muita autoilijoita kohtaan enkä ymmärrä kuinka kukaan voi sitä puolustella.
Kun ajetaan 80 kmh, auto etenee noin 22 m/s. Niistä 20 m näyttävistä sumuvaloista ei tuossa tilanteessa ole mitään hyötyä, ainoastaan haittaa muille. Miksi siis pitää niitä päällä jos ne häiritsevät edes yhtä vastaantulijaa?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.12.2006 18:03

^Asiaa! En minäkään noita valoja tuijota ajaessa, mutta kyllä ne hyvin silti vievät näköaistista aimoannoksen hetkeksi. Varsinkin tehokkaat sumarit häikäisevät iltahämärässä kohdatessa todella ilkeästi, etenkin sateella! Ja matala auto itsellä ei asiassa auta yhtään... Ehkä parin viikon päästä on toinen auto, ni ei niin ahdistaisi.

Pahin ja itseäni eniten pelottava skenaario:
1. pimeä syys yö ja vieras tie
2. sataa vettä
3. ajan matalalla autolla
4. vastaan tulee rekka
5. rekassa xenonit ja sumarit päällä
6. kohdatessa kaikki vedet lasille ja sumarin ja xenonin häikäisy
7. yrittää siinä sitten pysä tiellä ja toivoa ettei tule jykkää mutkaa...
AAMEN.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 11.12.2006 18:50

^Asiaa! En minäkään noita valoja tuijota ajaessa, mutta kyllä ne hyvin silti vievät näköaistista aimoannoksen hetkeksi. Varsinkin tehokkaat sumarit häikäisevät iltahämärässä kohdatessa todella ilkeästi, etenkin sateella! Ja matala auto itsellä ei asiassa auta yhtään... Ehkä parin viikon päästä on toinen auto, ni ei niin ahdistaisi.

Pahin ja itseäni eniten pelottava skenaario:
1. pimeä syys yö ja vieras tie
2. sataa vettä
3. ajan matalalla autolla
4. vastaan tulee rekka
5. rekassa xenonit ja sumarit päällä
6. kohdatessa kaikki vedet lasille ja sumarin ja xenonin häikäisy
7. yrittää siinä sitten pysä tiellä ja toivoa ettei tule jykkää mutkaa...
AAMEN.


Levis puhuu asiaa niin kuin aina, tosiaan välillä saa ajella ihan valkosta viivaa tähdäten

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 11.12.2006 19:10

ite pimeän aikaan motarilla teen "kompromisin" ja ajan pitkillä vaikka vastaantulijat vilkuttelisivatkin. lisäreitä en kuitenkaan motarilla käytä. Motarilla kuitenkin ne valopylväät valaisee melko heikosti ja lähinnä sitä vasenta kaistaa ja siinä satasen vauhdissa on kuitenkin ihan kiva nähdä hirvet sun muut rotsikat tarpeeksi kaukaa.
Onhan se toki ikävää jos joitakin se valo silloin häikäisee, mutta oma turvallisuuskin on ihan tärkeää.

aamulla kyrsi taas kun jotkut ei osaa ajaa leveäkaistatietä niinkuin kuuluu, vaikka ohjeet lukee tien alussa lehmänkokoisilla kirjaimilla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.12.2006 19:23

Motarilla kuitenkin ne valopylväät valaisee melko heikosti
Valaistulla tiealueella ei saa käyttää pitkiä, jos ihan tarkkoja ollaan.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 11.12.2006 19:28

SS olet kyllä ihan oikeassa siinä. niitä katuvaloja saisi vaan olla tiheämmin ja molemmilla puolilla niin vasta sillon siellä voisi ilman pitkiä ajaa. Ja usein siellä on pimeälläkin samaan suuntaa niin paljon autoja ettei pitkiä voisikaan käyttää. mutta jos sattuu ettei ole paljon liikennettä niin pitkillä sitä on mentävä.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 11.12.2006 19:33

Onhan se toki ikävää jos joitakin se valo silloin häikäisee, mutta oma turvallisuuskin on ihan tärkeää.

Tulee mieleen Timo Eränkö peiliensä kanssa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.12.2006 22:38

Timo Eränkö?

Onhan se toki ikävää jos joitakin se valo silloin häikäisee, mutta oma turvallisuuskin on ihan tärkeää.

...ja tästä syystä onkin täysin oikeutettua sitten häiritä kymmeniä muita autoilijoita ja mahdollisesti vaarantaa heidän turvallisuutensa. Siitähän se lähtee! Vi....t muista, kuhan mä nään. Voi, voi.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 11.12.2006 23:39

LauriTJ kirjoitti:Onhan se toki ikävää jos joitakin se valo silloin häikäisee, mutta oma turvallisuuskin on ihan tärkeää.

Miksi ihmeessä sammutta pitkiä koskaan pimeällä? Näkisit aina hyvin, mitä niistä muista. Naurattaa niin v***sti tämä. Sen ainoan kerran, kun on meinannut henki lähteä liikenteessä, johtui se siitä, että edellä menevä auto ajoi pitkät päällä. Vastaan tullut vanhempi kuljettaja häikäistyi ja mutkassa kun oltiin niin 'yritti' ihan tosissaan tulla suoraan syliin. Pimeys, vesisade, yms. huonot olosuhteet yhdistyivät tuon häikäisyn kanssa melko ikäväksi yhdistelmäksi... Shit happens, ilmeisesti niin kuin juuri Treen ohitustiellä pari iltaa sitten.

aamulla kyrsi taas kun jotkut ei osaa ajaa leveäkaistatietä niinkuin kuuluu, vaikka ohjeet lukee tien alussa lehmänkokoisilla kirjaimilla.

Sen kaverin mielestä oli varmaan turvallisempaa ajaa siinä keskellä kaistaa..??

[laittaa jäitä hattuun ja syö herneensä]

Se häikäisy...vaikkei tuijota valoja. Vastaantulijan mentyä ohi, et vain näe kunnolla hetkeen vaikka kuinka siristelee. Tarkoittaa ettet näe sitä kävelijää, hirveä, koiraa, norsua tai vaikka jonkun foorumilaisen pikkupoikaa pyöräilemässä siinä tien vieressä.. No, moottoritiellä onneksi on hyvin vähän muita kuin omaan suuntaan meneviä autoja. Ja noista on vielä vähemmän ihmisiä kävelemässä, joten nämä ovat enemmänkin normi valtateitä koskevia juttuja.
Onhan se perässä roikkuminenkin omaa turvallisuutta: näkee paremmin minne tie menee pimeällä kun se toinen siinä edessä vie. Jepjep..

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 11.12.2006 23:50

Kyllä mullakin näkyy vähän aikaa vain "valoa" silmissä, jos tulee pitkillä vastaan tavallisella kakskaistaisella tiellä, mutta ei mua motarilla haittaa pätkääkään. No, rekan lyhdyt ehkä vähän...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.12.2006 8:00

Niin motaristahan alunperin asiassa oli kyse, joten aika hiljaista vastaantulijan tulla syliin, naapurin pojan pyöräillä yöllä motarilla yms...

Toki maantiellä kohdatessa valot vaihtuvat pätkiin. Eikä taajamassa saa edes polttaa pitkiä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.12.2006 10:25

Eikä taajamassa saa edes polttaa pitkiä.
Onko tuollainen laki tosiaan olemassa? Mihin tuo perustuu? Taajamissakin saattaa olla esimerkiksi valaisemattommia 70km/h rajoitusalueita.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.12.2006 10:36

Piti laittamani valaistulla tienosuudella. My bad.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.12.2006 11:25

Kymysys: kuinka moni ajaa pitkät päällä motarilla toisia vastaan?


- En ainakaan minä aja motarillakaan pitkät päällä toisia vastaan. Joskus juurikin ärsyttää kun vastaan tulee satunnaisesti autoa pitkät päällä. Väittäisin täten että suurin osa ei aja pitkät päällä.. Sen verran harvoin noita pitkät päällä vastaan tulevia tuolla kuitenkin on.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 12.12.2006 12:35

Takatyövalot x4 on kätevät olemassa puskurissa roikkujia/sumuvaloilijoita varten ;)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.12.2006 12:49

Takasumuvalokin riittää kokemuksen mukaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.12.2006 13:00

^Tuossa taas on se ongelma, että samalla joutuu tuikkimaan etusumareita kun takasumaria ei volkkareissa erikseen saa päälle :( Ainakaan alkuperäisillä kytkennöillä, ihme logiikka.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 12.12.2006 18:06

Ei kyse ole aina valoihin tuijottamisesta. Itsellä on ihan hyvä näkö, en tarvitse laseja jne ja pimeälläkin näen mielestäni loistavasti. Ongelma vain on se, että muutamassa vuodessa, silmieni pimeään tottuminen on ruvennut viemään enemmän ja enemmän aikaa. Sitä ei ainakaan ole helpottanut ne munapäät, jotka ajelevat vastaan sumarit päällä tai vaihtavat pitkät juuri ennen kohtaamista.


puhut vähä mut asiaa!!!

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.12.2006 18:45

^Tuossa taas on se ongelma, että samalla joutuu tuikkimaan etusumareita kun takasumaria ei volkkareissa erikseen saa päälle :( Ainakaan alkuperäisillä kytkennöillä, ihme logiikka.


Juu, paitsi kun etusumareita ei ole autossa ollenkaan. Siinä kärsii vain ja ainoastaan takanatulija :D

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 12.12.2006 21:00

Itsekin välillä polttelen takasumari takana tulevan sumaripellen kiusaksi. Corradossakin tosin palaa edessä tällöin sumarit, mutta ken ne joskus on nähnyt tietää sen, että parkit ovat yhtä tehokkaat. Kohta ne vaihtuvatkin huomiovaloihin.

Koin melkoisen yllätyksen pari viikkoa sitten kun testasin tämän vuotista Peugeot 307 ja sen etusumareita. Todella tehokkaat olivat verrattuna Corradoon. Eipä niistä kyllä maantiellä vesisateessa yöllä ollut suurta apua, mutta kovassa sumussa jos ei kaistaviivoja erota, varmasti hyödylliset. Tosin tällaista sumua ei ole osunut kertaakaan omalla kohdalle, rankka lumisade kerran.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 12.12.2006 21:40

Valaistulla tiealueella ei saa käyttää pitkiä, jos ihan tarkkoja ollaan.


Itseasiassa Tieliikennelain 36§ kertoo:

"-- Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.--"

Itse tapaan käyttää kaukovaloja myös katuvalollisilla alueilla, mikäli valaistus ei riitä näkemään riittävän pitkälle (turvallisen pitkälle).

Saivartelua, mutta tuntuu se niin hyvältä joskus :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.12.2006 22:04

Myönnetään, joillakin alueilla katuvalot ovat todella surkeat ja paikoitellen joka toinen pimeänä. Tuollaisissa paikoissa tulee itsekin pitkiä käytettyä. Mieluummin liikaa valoa kuin liian vähän, varsinkin silloin kun muuta liikennettä ei ole.

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 12.12.2006 22:31

Ai mikä v***ttaa liikenteessä? Ei mikään vit**a, joskus ihmettelen esim. nopeissa liikennevaloissa ruuhkassa hidastelua. Täällä itkeminen ja näsäviisastelu joskus ketuttaa - se heille kuitenkin suotakoon.

Jos valot häikäisee niin pahasti kuten tuolla ylhäällä mainittiin jotenkin seuraavaan tapaan: "...satasen nopeudessa ei enää näe mitään", voi varmaankin laskea matkanopeutta???

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.12.2006 23:54

Noissa nopeissa liikennevaloissa ja muissakin liikkeellelähtötilanteissa varmasti auttaisi jos koko jono lähtisi samaa aikaa liikkeelle eikä erillisinä yksikköinä. Mikä siinä onkin ideana, että aina pitää odottaa että edellä seisonut saa viiden metrin kaulan ennenkuin itse lähdetään liikkeelle. Jos kaikki nostaisi sitä kytkintä samaa aikaa sen jonon keulilla seisovan kanssa niin ai ai kun olisi sujuvaa liikennettä.

Tokihan tuossa peräänajon riski kasvaa hivenen, mutta eikai kovin merkittävästi jos pitää huomionsa niissä edelläajavissa.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 13.12.2006 8:09

Ei siellä tarvi olla ku pari keskivertoa huonompaa kuskia joilla kestää luistattaa se auto liikkeelle hieman tavallista pitempään. Eipä noille ketutuksille mitään voi pitää vaan koettaa luovia seassa :)

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 13.12.2006 8:57

Semminkin kun hätäisimmät tunnistinvalot vetävät takaisin keltaiselle ensimmäisestä autonmittaisesta raosta. Puskurituntumalla noista kerkeää viisikin autoa, kun turvavälinjättäjiä vain kaksi.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 13.12.2006 9:19

Traktorit ym leveät ajoneuvot pimeällä, ilman äärivaloja. Eilenkin tuli yksi traktori vastaan, pimeällä,mäkisellä ja mutkaisella tiellä. normaaleista parkkivaloista näytti että se on normaalileveyksinen kulkupeli. kuitenkin leveät paripyörät paikallaan, niin siinä vähän säikähtää kun lähellä vasta huomaa =)

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 13.12.2006 12:52

Tieliikennelaki kirjoitti: 38 §
Valojen virheellisen käytön kielto

Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, jollei siitä ole erikseen toisin määrätty, laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa. (27.11.1987/873)


Älkää viitsikö enää haikäistä muita, johan se on ajat sitten kielletty tieliikennelaissa.

Ja muuten, katuvalot lasketaan tyydyttävään valaistukseen eli kun tiellä on katuvalot niin pitkiä ei käytetä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.12.2006 12:59

Joku häikäistyy lähivaloista toinen taas ei oo moksiskaan niistä. Ajetaan kaikki ilman valoja, on paljon jännempääkin niin.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 13.12.2006 15:32

Sitä, milloin katuvalojen valaisukyky on "tyydyttävä" ei liene määritelty missään. Jos nyt poliisi tulee ja antaa minulle sakon kyseisestä asiasta, niin kyllä itse ainakin riitauttaisin asian, sillä tuomioistuinhan (viimeistään korkein oikeus) sen lopulta määrittää, että milloin tie on lain tarkoittamalla tavalla "tyydyttävästi valaistu"

Eli millä perusteella noi katuvalot lasketaan "tyydyttäväksi valaistukseksi", kun itsellä ei ainakaan ole NV-laseja käyttää Rovaniemen pimeissä lähiöissä kurvaillessani? :)

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 13.12.2006 17:20

Ja ketä se haittaa, jos ei ole vastaantulijoita tai joku mene edellä, vaikka ajaisikin pitkillä heikosti valaistulla pätkällä... Itse ainakin käytän kaukovaloja jos tilanne niin edellyttää ja sallii, olipa sitten valaistu tieosuus tai ei.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 13.12.2006 17:58

Joskus olen pohtinut, että mahtaisiko kaukovalojen turha polttelu häiritä asunnoissa olevia ihmisiä? Sopivasti kun on mutka ja talo ulkokurvissa. Tuli vaan mieleen.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 13.12.2006 18:01

Ei kai sellaista asiaa olekkaan joka ei jotain häiritsisi.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 13.12.2006 19:05

Kun valoista puhetta mites toimitte jalankulkijoiden kohdalla, kaukovaloilla vai lähivaloilla?

Autokoulun opettaja joskus muinoin opetti että jalankulkijoiden takia ei tarvitse vaihtaa lähivaloille. Ainakaan itseäni ei häiritse jos olen jalan liikkeellä ja autot tulee vastaan kaukovaloilla. Sitten taas jotkut kaivaa Magliten esiin ja osoittelee sillä jos vetää kaukovalot päällä vastaan :D

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 13.12.2006 20:11

^ Ei se kävellessä vituta mutta jos on fillarilla liikkeessä niin välillä ollu ojaan ajo lähellä kun vauhtia hiukan enemmän ja autoja tulee pitkät päällä vastaan (eikä katuvaloja). Eipä niitä kävelijöitä/pyöräilijöitä kyllä yleensä juuri huomaa autolla ennen kuin on ihan lähellä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.12.2006 20:39

Kun valoista puhetta mites toimitte jalankulkijoiden kohdalla, kaukovaloilla vai lähivaloilla?
Pitkillä tietenkin, vaarallisempaa se oma sokkona ajaminen on kun se, että jalankulkija joutuu hetkeksi pysähtymään. Huonolla tuurilla jää tien toisella puolella oleva jalankulkija alle sen takia ettei tiellä ole valoa tarpeeksi. '

Enkä vaihda myöskään talojen kohdalla. Jos sisällä on valot, ei se voi niin paljoa häiritä. Ja jos valoje ei ole, ei siellä kumminkaan ketään ole kotona. Kasvattakoot pensasaidan tontin ympärille tai vetäkööt verhot eteen jos häiritsee :)

Pyöräilijöiden kohdalla tulee joskus vaihdettua lyhyille, siis jos vastaan tulevat. Ja hevosten tietty.

Edit: Ja ne &#"##een sumarit, tänään tien pinta oli hieman kostea ja joka 10. autoilijalla sumarit päällä, osalla myös takasumarit. Sumareiden tuikkimiseen ei yksikään autoilija ole reagoinut mitenkään, vaikka jo noin 20...30:lle olen tuikannut.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 13.12.2006 20:51

Eiköhän ne viimeistään silloin reagoi kun koppalakit vetää pois jonosta. Ei ole muuten mikään teinikuskien ilmiö nuo sumuvalot. Aikamonta perheenäidin tai -isän kuskaamaan C-Maxia tms. vastaavaa tila-autoa tullut viimepäivinä vastaan sumarit päällä. Itseasiassa noita keski-ikäisten ajamia sumuvaloautoja tulee varmasti vastaan enemmän kuin niitä Seatteja ja Bemareita ;)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 14.12.2006 1:44

Ei ole muuten mikään teinikuskien ilmiö nuo sumuvalot. Aikamonta perheenäidin tai -isän kuskaamaan C-Maxia tms. vastaavaa tila-autoa tullut viimepäivinä vastaan sumarit päällä. Itseasiassa noita keski-ikäis


Onhan se suomalaisen perusdemarin ostama Toyota Avensis tms. nk. perhevessa paaaaljon sporttisemman oloinen ja varmaan kiihtyykin paremmin kun on sumarit päällä.:)

Tuntuu kyllä siltä, että noihin sumareihin ei puututa kuin ns. kamppanja luonteisesti pillurallireitillä viikonloppuisin.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 14.12.2006 9:47

Näistä sumuvaloista kun (taas... ) purkaudutaan niin itseäni eniten ottaa pattiin että tuossa omassa (ja olen antanut itselleni ymmärtää että hyvin monessa nykyautossa) ei saa palamaan pelkkää takasumuvaloa. Omassani "sumavalot"-prosessi menee seuraavasti. Valot päiväasennosta joko parkeille tai normilyhyille, vedä katkaisijasta eka pykälään = edessä sumuvalot, vedä toiseen pykälään = takanasumuvalo.
Kuten jo tullut todettua niin niiden noin 200 000 km aikana mitä omissa autoissa on sumuvalot ollut, niin edessä olen tarvinnut varmaan kaksi kertaa, kerran lumisade ja kerran ihan se oikea sumu. Sen sijaan takana olen pitänyt useammankin kerran ja siten siinä samalla myös edessä ko. lamppuja poltellut. Takana tykkään sumuvaloa käyttää kun esim. lähden pakkaslumen peittämällä moottoritiellä ohittamaan useampaa autoa. Se siellä pölyävän lumen seassa loistava valo hyvällä tuurilla estää sen että joku "Nopee ja hyvä" kuski ei vetäse konttiin.. Samoin nyt tämän syksyn aikana olen ko. valoa polttanut kosko tuolla tiellä nousee tuota paskaista vettä joka myös peittää varsin hyvin auton omat takavalot. Kummassakaan edellä mainituista tyyppitapauksista en tarvitse sumuvaloja edessä. Siellä ne nyt kuitenkin palaa kun ei muuta voi.
Kukapa olisi se automerkki joka ensiksi kääntäisi tuon toimintalogiikan toisin päin eli ensin taakse sitten eteen... Vai pelätäänkö että merkin "rispekti" ja katu-uskottavuus katoaa ;)

Tämä sumuvalo hulabaloo on elänyt täällä internietin alkuajoista saakka ja silloin noita valoja aina "perusteltiin" sillä että ne jää vahingossa päälle. Tuolloin oli vallalla se menetelmä missä joka valolle oli oma katkaisija.
Ainakaan Fjordissa tuolla on tänään turha mitään perustelle koska niissä on tuo alussa kuvaamani sytytys menettely ja se ei voi jäädä vahingossa kytketyksi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.12.2006 10:07

Olisiko tuo toimintalogiikka kovin paha vaihtaa valokytkimellä toisin päin?

Eilen miitissä hekumoitiin ajatuksella, että mistä saisi 500W H3 polttimot, joilla voisi "huomauttaa" vastaantulijaa niistä sumuvaloista :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.12.2006 11:24

Eiköhän ne viimeistään silloin reagoi kun koppalakit vetää pois jonosta. Ei ole muuten mikään teinikuskien ilmiö nuo sumuvalot. Aikamonta perheenäidin tai -isän kuskaamaan C-Maxia tms. vastaavaa tila-autoa tullut viimepäivinä vastaan sumarit päällä. Itseasiassa noita keski-ikäisten ajamia sumuvaloautoja tulee varmasti vastaan enemmän kuin niitä Seatteja ja Bemareita ;)
Nimenomaan, varsinkin keski-iän ylittäneiden kuskien mersuista lähes 100% ajelee sumuvalot päällä.

Lisäksi etusumuvaloissa on se ongelma, ettei niille tarvita lain mukaan lainkaan merkkivaloa mutta takasumarille se on pakollinen. Mulla ainakin merkkivalo syttyi vasta kun sekä etu- että takasumarit paloivat. Purin katkaisijan ja muutin kytkentää niin, että merkkivalo palaa aina kun joku sumari on päällä. Jos pelkän takasumarin haluaisi saada palamaan, järkevintä voisi olla oman katkaisijan lisääminen. Tai sitten vaihtaa kytkennän niin, että ykkösasennossa palaa vain takasumari ja kakkosasennossa molemmat. Mutta onko tuo enää laillinen kytkentä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.12.2006 11:30

En usko, että tuossa on lain kanssa mitään tekoa. Joku pölkkypää on vain ajatellut että noin niiden tulee syttyä, vaikka käytännön tarve on monasti juuri päinvastainen.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 14.12.2006 11:37

Niin, ei kait se olisi kovin vaikeaa nypätä johtoja sieltä katkaisimen takaa irti ja tökätä ne takaisin ristiin, mutta miksi minun pitäisi se tehdä ;)
Tuo toimintojen järjestys kun ihan alun alkaen tuntuu oudolle...

K.Puska
-
Viestit: 40
Liittynyt: 1.4.2005 0:10

ViestiKirjoittaja K.Puska » 14.12.2006 15:59

Nimenomaan, varsinkin keski-iän ylittäneiden kuskien mersuista lähes 100% ajelee sumuvalot päällä.


..Ettei vaan olis taas tiettyyn merkkiin kiinnitetty huomiota.. Mutta hyvä että joku muukin kuin sanomalehdet muistaa ja huomioi Mersu-kuskit. ;)

Ja kyllä pidän sumuvaloja päällä maantiellä, erittäin huonossa kelissä. Auttaa ainakin minua näkemään vastaantulijan sattuessa kohdalle oman kaistan "uria" yms. ettei sokkona tarvi tohottaa..

edit. Niin ja vielä että ainakin w210-mallista lähtien on etusumareillekkin merkkivalo...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 14.12.2006 16:32

Ja kyllä pidän sumuvaloja päällä maantiellä, erittäin huonossa kelissä.
Ja tässä tilanteessa saakin. Turhan usein se huono keli = klo. 15 jälkeen hämärää..

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 14.12.2006 16:54

Jännä juttu, aina vaan samat autot kulkee sumuvalot päällä vaikka paikalliseen lehteen oon asiasta laittanu ihan lakitekstiä. Ilmeisesti eivät lue ko. lehteä, taikka eivät osaa lukea!
No, vasara autoon mukaan ja seurailee niitä jotka sumuvalot päällä ajaa, lyö sumuvalot paskaks heti ku ko. tyyppi ajaa parkkiin...
Joissaki autoissa ei tosiaan sumuvalot häikäse yhtään, joissaki taas tuntuu että ois tehtaalta lähtiessä suunnattu ylöspäin.
Turhaahan tämä ratkuttaminen on mutta jos nyt johonki koittais purkaa vaikka kirjottamalla tätä vihaa idiootteja vastaan.
Ai niin, oonkos maininnu että mun '88 Opel Omegassa on erillinen kytkin etu ja takasumuvaloille, niissä on kummassaki merkkivalo. Etusumuvalot on irrotettu kun ei rikkinäisillä mitään tehny... Eli Opel ei ainakaan Omegassa säästelly tuon yhen merkkivalon takia, jotain plussaa siitäki rutkusta sanottavaks..

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 14.12.2006 17:01

Noihin etusumareihin pitäisi asentaa pakollisena sellainen tunnistin, että menevät pois päältä kun nopeutta on yli 40 kmh.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.12.2006 17:03

Juu, löytyy -84 valmistetusta lötköaudistakin erilliset, merkkivalolliset kytkimet etu- ja takasumuvaloille. Toimivatkin vielä, kun eivät pääse käytössä kulumaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.12.2006 20:50

Nimenomaan, varsinkin keski-iän ylittäneiden kuskien mersuista lähes 100% ajelee sumuvalot päällä.

..Ettei vaan olis taas tiettyyn merkkiin kiinnitetty huomiota.. Mutta hyvä että joku muukin kuin sanomalehdet muistaa ja huomioi Mersu-kuskit. ;)
Tuo oli vain esimerkki, samaa ilmenee monella muullakin merkillä :)

On vaan pistänyt silmään tuossa työmatkalla, että lähes kaikissa uudehkoissa mersuissa (myös takseissa!) on sumarit olleet päällä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 14.12.2006 23:55

Tulipa keskustassakin ammattiautoilija, elikkäs rekkakuski sumuvalot päällä vastaan. Ne ne vasta häikäisikin... en vaan kakkiksen ratissa uskaltanut ruveta pitkiä vilkuttelemaan noin paljon isommalle :D

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 15.12.2006 8:31

Olihan se siellä taas:
http://groups.google.fi/group/sfnet.har ... cd232f0cc7

Jotenkin annan itse ymmärtää että tässä seuraavassa kuvaparissa, jossa alimmassa siis sumarit lyhyiden apurina ei ko. valolaitteet ole ihan oikein säädetty

http://img299.imageshack.us/my.php?image=lyhyetbx2.jpg
http://img299.imageshack.us/my.php?imag ... ritqk4.jpg

Janne83
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.1.2004 19:39

ViestiKirjoittaja Janne83 » 15.12.2006 11:59

Jatketaas näistä sumareista.
Joissain uusissa autoissa (ainakin Mersuissa) syttyy etu-sumari palamaan sille puolelle jonne käännytään, en tiedä syttyykö ohjauksen vai vilkkuviiksen mukaan.

Miten nämä voi olla laillisia koska jenkki-autoistakin piti aikoinaan poistaa "kääntymisvalot" auton sivulta?

Entä sitten kun vilkku, sumari ja muutkin valot ovat saman lasin alla ja autossa on tuo em. toiminto: vilkku ei todellakaan näy ja kaikki ei varmaankaan tiedä että siinä autossa on tuollainen toiminta!

Monissa nykyautoissa etu-vilkku erottuu todella huonosti kun kaikki valot on samassa umpiossa, vaikka onhan se tietenkin hienompi kun ei ole erillisiä vilkkuja nokkaa pilaamassa :)

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 15.12.2006 12:56

^^Tuossa on joku neropatti yrittänyt tuoda sumarien tuomaa etua esiin pidentämällä kameran valotusaikaa kun sumarit on päällä :)

Jotain positiivistakin: eilen ajoin rekasta ohi ja huomasin keulan kohdalla, että voi prkl sillä on sumarit päällä, kohta ei näy kuin taaksepäin, jos ei käännä kaikki peilejä päin p:tä. Mutta yllätten tyyppi sammutti sumarit!
Viimeksi muokannut Clayman, 3.1.2007 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.12.2006 20:22

Jotenkin annan itse ymmärtää että tässä seuraavassa kuvaparissa, jossa alimmassa siis sumarit lyhyiden apurina ei ko. valolaitteet ole ihan oikein säädetty

http://img299.imageshack.us/my.php?image=lyhyetbx2.jpg
http://img299.imageshack.us/my.php?imag ... ritqk4.jpg
No ei taatusti ole valot oikein säädetty, eikä luultavasti ole sumarit puskurin alapuolella vaan "lisävaloina" puskurin päällä. Jos sumareilla saa valoihin kantomatkaa lisää, ei kaikki ole kunnossa.

Tosiaan lähes kaikilla rekoilla on sumarit päällä, niille en ole viitsinyt minäkään tuikkia :)

Edit: Tänään vastaan tuli _hyvin valaistulla_ 60km/h rajoitusalueella vastaan auto joka jostain kumman syystä ajeli pitkillä. Vastaan tullessa vaihtoi lyhyille, mutta juuri ennen kohtaamista (ehdin häikäistyä) räppäsi kaikki 5 pitkää päälle! Ihme touhua...

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 16.12.2006 12:36

Ei ihme että noista sumuvalokuskeista ei poliisitkaan tunnu välittävän, tuli tossa eilen hyvin valaistulla moottoritiellä posliinit sumarit päällä vastaan. :)

Eilen tuli myös bongattua autoilija, jolla auton alkuperäiset ja jälkiasennetut sumarit molemmat käytössä yhtäaikaa...

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 16.12.2006 12:37

Ei vissiin kukaan niistä jotka sumareilla ajaa taida ymmärtää sitä et se valoteho minkä järjestävät nenän eteen on pois kaukonäöstä. Myös liikenteeseen tuovat oman suolansa nämä ns.wannabe rahtarit jotka laittavat auton nokaan täyteen lyhtyjä ja sitten käyttävät niitä siten että varmasti kaikki kanssaautoilijat ehtivät vastaantullessa sokaistua tai vastaavasti ajavat perässä pitkät päällä. Sääli että suuri osa autoilijoista ei ymmärrä valojen oikeeoppisesta käytöstä mitään, jos ymmärtäisivät niin tämäkin kirjoitus olisi jäänyt tekemättä.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 16.12.2006 13:30

Ei vissiin kukaan niistä jotka sumareilla ajaa taida ymmärtää sitä et se valoteho minkä järjestävät nenän eteen on pois kaukonäöstä. Myös liikenteeseen tuovat oman suolansa nämä ns.wannabe rahtarit jotka laittavat auton nokaan täyteen lyhtyjä ja sitten käyttävät niitä siten että varmasti kaikki kanssaautoilijat ehtivät vastaantullessa sokaistua tai vastaavasti ajavat perässä pitkät päällä. Sääli että suuri osa autoilijoista ei ymmärrä valojen oikeeoppisesta käytöstä mitään, jos ymmärtäisivät niin tämäkin kirjoitus olisi jäänyt tekemättä.


Word.


Samaa kaukonäön hälvenemistä on havaittavissa ksenoneilla, mutta valokuvio on sentään riittävä eikä sumuvalomainen.

Harvoin noita raskaan kaluston kuskeja näkee, jotka eivät osaisi valojaan käyttää (paitsi se yksi hidas kaukokiidon sähläri :D)

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 16.12.2006 17:19

^Valitettavan usein näkee vaan raskaankaluston kuskeissa sitä että lyhyet räpätään päälle heti siellä toisessa päässä kolmen kilometrin suoraa kun vastaan on tulossa auto siellä toisessa päässä suoraa. Se jos mikä on valojen vääräoppista käyttöä.

En tiedä ovatko sitten kohteliaita ja ajattelevat muitakin, mutta ei hyvä niinkään...

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 17.12.2006 0:47

Pakko huomauttaa tähän etu- ja takasumuvalojen syttymisjärjestykseen.
Minun logiikan mukaan etusumuvalot syttyvät ensin siksi, että ne ovat oikein suunnattuina hetkellinen ja merkityksetön haitta. Takasumuvalot taas häiritsevät takana tulijaa hyvinkin pitkään, ja voivat estää ohituksen. Sumussa, joka on eteläisemmässä Euroopassa suurempi haitta kuin meillä, on etusumuvaloilla enemmän käyttöä kuin takasumuvaloilla. Meillä taas auton nostama lumipilvi haittaa enemmän kuin mikään sumu ikinä, joten takasumuvalot ovat tärkeämmät. Ja tuskin ne inssit, jotka näitä autoja suunnittelevat, ajattelevat paskaakaan Suomen oloja, olemmehan pelkkä marginaaliostajaryhmä.
Tosin tämä ei selitä sitä, että miksi Audissani, jossa on etusumuvaloille erikseen kytkin, etusumuvalot syttyvät myös silloin, kun sytytän takasumuvalot...

Olen tosin sitä mieltä, että etusumuvalot ovat yleensäkin aika turhat tässä maassa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 17.12.2006 11:25

ketään kommentoimatta: huomasin tuossa että 8 vuotiaassa autossani näkyy olevan takaumpiot kauhtuneet jotenkin jo sen verran että ennen punaiset ajovalot ovat nyt vaaleanpunaiset, lähes pinkit (melko perverssiä) ja tätä myöten myös takasumarit on jo niin köyhät etteivät ole yhtään muita takavaloja kirkkaampia. polttimoiden vaihdolla ei ole mitään merkitystä asiaan. Onneksi en näytä olevan ainoa. ja on muuten kirkkaudella melkoinen ero noihin uudenkarheiden autojen takavaloihin.

Tämä muuten on mielestäni vain hyvä asia että uusien autojen takavaloihin ja niiden kirkkauteen on panostettu. häikäiseehän ne toki kehnolla kelillä mutta nyt ainakin jarrutus ei jää huomaamatta, toisinkuin vanhemmissa tuhnulampuissa joissa syttyy vaan himmeät sormenpään kokoiset tuikut. esim kanttiladat ja useimmat rekat.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 17.12.2006 11:27

Suurin haitta etusumuvaloista minun mielestä on tavallista lähivaloa selkeästi leveämpi valoalue. Etenkin kohdatessa sumuvalon tuottoma kirkkaus välähtää silmään kuin salamavalo konsanaan. Tämä on se suurin syy miksi niiden turha käyttö omalla kohdalla häiritsee niin paljon. Citymaastureissa ne ovat kaikki v-mäisimpiä raskaankaluston lisäksi ja mitä matalampi oma auto on...

Takasumuvalolle tosiaan löytyy selkeästi enemmän käyttöä Suomen olosuhteissa. Juurikin pakkaslumen tai lumen pöllyämisen myötä maantiellä. Olen huomannut senkin, että tietyissä autoissa se lumi tarttuu niin tehokkaasti auton takapäähän, peittäen valot, että takavalojen polttimoiden tuottama lämpö ei jaksa niitä pitää sulana ja näkyvissä. Tähän auttaa juurikin takasumuvalon suurempi teho ja lumi sulaa valon päältä pois. Harmillista kyllä, todella harva tajuaa takasumuvaloa vaan käyttää ja ajaakin enemmin etusumuvalot päällä.

Minunkin mielestä sumuvaloja pääsääntöisesti pitäisi käyttää siihen, että autetaan kanssa-autoilijaa havaitsemaan Sinut turvallisen etäisyyden päästä. Koskaan en ole sellaista sumua kohdannut, että omien etusumuvalojen kantamasta max 50 khm nopeudessa olisi jotain hyötyä ollut, poikkeuksetta niiden valoteho on aiheuttanut vain muille tienkäyttäjille haittaa. Sitä en sano, että jossain päin Suomea tälläistä sumua ei olisi ollut. Lumimyrsky ja luminen maantie ovat otollisinta sumuvalojen käyttöaikaa.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 17.12.2006 12:05

Takasumuvalon käyttö olisi tosiaan suositeltavaa pyryisillä lumikeleillä. Kaikki(?) porrasperäiset kun kerää sitä lunta luukun kanteen melko tehokkaasti (esim. Jetta lumipyryssä 500km: n. 5-10cm lunta kontin perässä pystysuorassa osassa, ja ainoa näkyvä valo oli takasumari). Itse tulee mentyä niin 'pitkälle', että kun joku tulee perään, yleensä sammutan takasumarin. Sen verran tympii niitä läheltä katsella itse.
Etusumareille omasta mielestä on ollut ainoa hyödyllistä käyttö pienellä pimeällä tiellä, jossa nopeauskin on alle tuon 50. Omassa autossa kun lyhyiden ajovalojen keila ei ole leveimpiä lähialueella, niin sumareilla saa kaarteissa pienen lisän näkyvyyteen.

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 20.12.2006 15:49

Kyllä taas sylettää. Tie oli hiekotettu, ja tietenkin olin taas samaan aikaan liikkeellä mersujen kanssa. Kaksi veteli ohi perinteisesti puskuria hipoen ja heitti soraa auton päälle. Alkaa parivuotiaan auton tuulilasi olla vaihtokunnossa, ja nokkapelti ja puskuri uutta maalia vailla. Eikä muuten ollut kummallakaan mersukuskilla taitoa kytkeä ajovaloja päälle saati sitten vilkkua käyttää. Tässä kelissä pesemätön vaalea auto sulautuu yllättävän hyvin ympäristöön, jos ei ole valot päällä. Olisin halunnut leikkiä kotipoliisia ja ilmaista mielipiteeni puhelimitse, mutta eihän sitä rekkaria sieltä viiden sentin kurakerroksen alta näe...

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 20.12.2006 15:56

Lumi. Eilen tuli pari senttiä ja moni taas innoissaan hehkutti kun on kivaa, mutta *ittu kun siihen heitetään 8 autollista suolaa yhdelle 15km matkalle. niin tulos on loskaa suolaan säilöttynä ja auto tykkää.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 20.12.2006 16:22

Tuossa Anteron linkissä kysyttiin jotain tyyliin lakiko kieltää sumuvaloja käyttämästä, kyllä, nimenomaan niin... Eikö tyhmät ihmiset voi mitenkään tajuta että tieliikennelaissa lukee millon sumuvaloja saa käyttää, se opetetaan autokoulussakin, samoin se opetettiin ainakin täällä päin että niin pyöräilijöidenkin kuin jalankulkijoiden tullessa vastaan kannattaa vaihtaa lyhyet etteä ne pyöräilijät/jalankulkijat sokaistu ja tule auton eteen.
Verratkaa tilannetta jossa 2 autoa tulee vastakkain 80km/h, etäisyys tilanteen alkaessa 500m, siihen että 80km/h ajava auto ajaa jalankulkijaa vastaan sen 500m.
On muuten melko pitkä aika jalankulkijalle olla niissä kirkkaissa valoissa sokeana.
Nimim. ~170cm pituutta ja vastaantulevien autojen pitkät häikäisevät säällä kuin säällä kävellessä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 6.1.2007 15:15

Jurpot jotka tiputta mädän pakoputken liikenteeseen, eivätkä poimi pois. Eilen valoista lähtiessä meinasi mennä puskuri ja pohjaan tuli kunnon jurmut, onneksi ei rikkonut mitään arkaa, kuten bensa tai jarruputkia. Massa kyllä lähti puolen metrin soiroina.

Edellä olevalle autolle kävi täysin samoin, valoissa oli etupönttö ja ensimmöisenä kuorma-auto, kumpikaan ei ehtinyt tajuta mitä tapahtui. Hirveä meteli ja rytinä, kun pönttö veti pitkin katua ja roimi pohjaa.

Onneksi olin nostanut autoa 3 cm tässä pari viikkoa sitten, muuten olisi ollut varmasti menoa vähintään puskurille.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 6.1.2007 15:38

^ Tai ne muut jurpot jotka eivät poimi niitä esteitä pois ajoradalta, vaikka ei olisikaan omia jätöksiä. Olisihan kuorma-autokuski voinut fiksuna jonon keulilla ajaessaan pysähtyä jo poimia sen tien sivuun.

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 6.1.2007 16:43

Kyllä mulla on tapana pysähtyä ja heittää ajoradalla olevat ylimääräiset tavarat metsään, jos ei ole kiire. Ei tosin moottoritiellä eikä vilkkaastiliikennöidyillä teillä (esim. Kehä I,II,III).
Isoin mitä metsään on lentänyt on ollut 12kg jauhesammutin. Kerran olen ajanut 15x20cm kivenmurikan yli ja se teki auton pohjaan monen euron tuhot. Tuoltakin menoerältä olisin välttynyt, jos sen olisi joku noukkinut pois tai olisin vain ollut tarkkaavaisempi.

Eniten täällä PK-seudulla ärsyttää
- suuntamerkin käyttämättä jättäminen, varsinkin liikenneympyröissä
- moottoriteillä ohituksen jälkeen palataan heti oikealle kaistalle
- se ainainen helvetinmoinen kiire, varsinkin Helsingissä

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 7.1.2007 14:12

miksei kukaan takapenkkiläinen ikinä osaa sulkea niitä takaovia muuten kun paiskomalla vitunmoisella voimalla. ei ihme jos kohta on lukot hajalla. okussakin vielä niin pitkät ovetkin että aina kuulostaa pahalle. eikä meinaa auttaa sanominenkaan.
Ehkä se ainoa ja paras syy minkä takia seuraava kosla on 2 ovinen.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 7.1.2007 14:26

Jotku paiskoo kevyesti liikkuvia auton oviakin kuin 1800-luvun ladon ovia jotka eivät millään meinaa mennä kiinni...

zakuska
-
Viestit: 129
Liittynyt: 24.9.2005 13:47

ViestiKirjoittaja zakuska » 7.1.2007 14:34

Itsellä myös kävi samoin kuin jäsen Helakammolle. Eli joku oli jättänyt pakoputken alkukäyrän tielle. Siinä ruuhkassa ajaessani en sitä huomannut vasta kun oli liian myöhäistä. Puskurista lähti aimo annos maalia, ja pohjaan se jäi junnaamaan niin kauaksi aikaa kuin pääsin jalkakäytävälle nousemaan. Siinä taas teki mieli näyttää peukkua sille elämänsä sankarille, joka sen oli jättänyt siihen.

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 7.1.2007 14:35

^^^ Saman ongelman olen havainnut - tosin vain etuovissa ja takaluukussa, koska periaatteesta en ole koskaan ostanut taksimallia. Aina joku vetää oven voimainsa tunnossa kiinni ettei vaan jää auki. Mieluummin tekisi niin päin, että ensin vetää hissukseen, koska se kyllä riittää. Ja jos ei pysy, niin ainahan voi ottaa uusiksi.

Kun tullaan kyytiin, niin siivotaan kengät potkimalla niitä helmoihin oikein kunnolla - eihän ne helmat siitä yleensä vahingoitu, mutta ihan periaatteesta saisivat opetella istumaan perse edellä autoon ja napauttamaan kengät kerran pari yhteen.

Sitten kun lähdetään autosta, niin turvavyötä ei tarvitse heittää sivulasiin. Riittää, kun vapauttaa sen nappia painamalla ja rauhassa ohjaa sen kädellä lepoasentoon.
Ja mahtuu siitä ovesta ulos vaikka ei paiskaisi ovea toppariin asti. Saranoissa on yleensä pykälät, jotta ovi pysyy paikallaan sellaisessa asennossa, että autosta pääsee ulos.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 7.1.2007 16:14

Eniten vituttaa liikenteessä näinä aikoina se, että kun taivaalta tulee jotain, tai keli on 0:n pinnassa, niin vauhti tippuu noin 20km/h... Mikä helvetti siinä on? On paljon vaarallisempaa hinata sinne tielle kilometrin mittaisia jonoja, kuin ajaa sitä hiukan reilua 80Km/h..

Itsekkin olen ajanut 8 vuotta tuota samaa 30km pätkää ja samat hinaajat siellä jarruttaa menoa vuodesta toiseen.. Joskus aamulla tuntuu että käpy kuumuu niin pahasti, että olisi turvallisempaa kulkea julkisilla.. :)

Tottakai joskus keli voi olla sellainen, että ei pysty ajamaan suurinta sallittua, mutta en puhu nyt niistä, vaan ihan normi talvikeleistä..

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 7.1.2007 17:04

Just sellanen ylivaroivaisuus ärsyttää itteeki,tottakai kelin mukaa ajetaa mut liika on liikaa...
Sitte toinen ääripää on se ku on oikeasti huono keli ni siel nää tietyn merkkisten autojen on pakko puskee reikäpäässä menemää ohi vaikka olis minkälainen keli tahansa.

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 8.1.2007 16:47

Tässä muutama päivä takaperin joku täti kiilas Teiskon rampista eteen, siinä se sitten körötteli satasen alueella kaheksaakymppiä. Näsijärven sillalla oli ukkoja hommissa ja rajoitus 50, niin eikös tantta painele hidastamatta siitäkin...

golf-pete
-
Viestit: 4
Liittynyt: 25.2.2006 20:45

Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä

ViestiKirjoittaja golf-pete » 10.1.2007 19:31

No juu, tää on se ikuisuusongelma, eli nuo SUMARIT. Kaikkihan tietää nuo tosi upeet valopallot jotka HÄIKÄISEE sieltä puskurin alaosasta. Itse tulee ajeltua täällä P:saaren seudulla ja olen välillä oikein laskenut noita häikäisijöitä, niitä on tosi paljon. Jotenkin ymmärrän sumarien käytön lumikelillä jossain pikkutiellä, jossa huono katuvalaistus. Mutta kun täällä ajellaan keskellä kylää ja märällä kelillä (musta asfaltti), et varmasti häikäsee. Voihan tietysti joku vahingossa painaa napin pohjaan, mut silti.....
Ja on varmaan niin, et kun ajat jotakuta vastaan jolla sumarit päällä ja sua häikäisee, omassa autossasi on myös sumarit päällä, niin eikö silloin pitäis kellot soida.
Tulipa ny avauduttua...joo. Ainahan liikenteessä jotain hässäkkää tulee olemaan, mutta koitetaan mennä yhteispelillä eiks yeah...

HemmoX
-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.1.2007 20:02

ViestiKirjoittaja HemmoX » 10.1.2007 20:18

Lähinnä perseessä kiinni roikkujat. En kyllä voi käsittää niitä autoilijoita, joiden pitää roikkua siinä puolen metrin päässä. Mitä ne kuvittelee sillä voittavansa? Täytyy nyt sano, että välillä pelottaa ajella, varsinkin jos nopeutta ~100. Äkkijarrutuksen jos joutuisi vaikka hirven takia tekemään niin kyllä ryske kävisi...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2007 10:39

Tyypit, jotka ajelevat motarilla vasenta kaistaa 90km/h vaikka oikea kaista olisi tyhjä. Toissapäivänä jouduin toisen perään, vilkuttelin pitkiä merkiksi mutta ei mitään reaktiota. Auto oli joku Volvon isohko katumaasturi.

No seuraavaksi jono alkaa koukkimaan vauhdilla oikealta ohi, osa ilman vilkkua. Tee siinä sitten itse sama temppu loivassa ylämäessä 51kW padalla varustetulla vehkeellä...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 11.1.2007 10:55

Polkupyörien eteen kiinnitetyt vilkkuvat xenon-mitkälie-kirkasvalolamput, osa muistuttaa pahimmillaan jotain kunnon stroboa. Voi perkele, tuollainen kun tulee huonosti valaistulla tiellä vastaan niin vähemmästäkin ensin sokeutuu ja jälkikäteen saa vielä mojovan migreenin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.1.2007 10:57

Ei ne nyt niin kirkkaita ole. Käyttöjännite on kuitenkin vain muutaman voltin luokkaa.

Hart-sa
-
Viestit: 158
Liittynyt: 21.6.2005 15:54

ViestiKirjoittaja Hart-sa » 11.1.2007 11:07

Todella reilua verrata polkupyörän lamppuja xenoneihin :D Pahemmin on asiat , ellei mankelissa ole minkäänlaista tuikkua. ..täytyykin kokeilla vieläkö 10 vuotta vanha CatEyen tuplahalogeeni näyttää mitään..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2007 11:17

Eikös vilkkuvalon käyttö ole kaiken lisäksi kielletty myös pyörissä?


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa