Huoltokirjamerkintojen merkitys auton jalleenmyyntiarvoon?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

Huoltokirjamerkintojen merkitys auton jalleenmyyntiarvoon?

ViestiKirjoittaja a7071 » 25.10.2005 14:34

Moi!

"Kaikki huollot tehty merkkiliikkeessa" -fraasi lienee monille tuttu.

Olen mietiskellyt kun nyt on alla hieman uudempi pirssi, etta mitenka vaikuttaa yleisesti auton jalleenmyyntiarvoon jos esim. oljyn- tai jarrunesteen vaihdot on suorittanut itse tai pienemman "pajan" teettamana? Talloinhan huoltokirjaan jaa "aukko" ilman leimoja ja muita merkintoja.

Hmm hmm hmm...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 25.10.2005 14:40

Kyllä ne pikkupajatkin sinne huoltokirjaan saa merkinnät laittaa mm. öljynvaihdoista kannattaa pyytää merkintä. Pikkuserkun pajalla teetätettiin jakohihnan vaihto ja firman leimahan sinne vihkoon meni. Itse olen merkkaillut omat työt ihan kirjoittamalla ne jonnekin omaan vihkoon tai ihan huoltokirjaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.10.2005 14:52

Olen kans muutaman auton kirjan nähnyt joissa on ollut jonkun pikkupajan merkintä öljynvaihdoissa ja isommissa on sit yleensä ollu merkkiliike.

Kyllä pidän parempana että ne pikkupajan huollotkin merkitään kirjaan omille kohdilleen vaikka niistä ei niin paljon rispektiä saakaan. Kertoo se kumminkin omistajan huolellisuudesta jotain.

Kaverin autossa on viimeinen pikkuhuolto tehty puoliks merkkiliikkeessä ja puoliks huoltiksella. Eli on kaks merkintää muutaman päivän erolla ja toisessa lukee että öljyt ja suodatin vaihdettu ja toisessa merkkiliikkeen pikkuhuollon merkintä paitsi "ei öljyä ja suodatinta". Kai tässäkin vähän on säästetty :)

Kuriositeettinä voisin mainita tuttavien auton johon vaihdettiin eka hihna jopparilla ja siinä säästettiin noin satanen. Ei näin!

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.10.2005 16:42

Eipä paljoo itellä ainakaan paina että "huollot tehty merkkiliikkeessä" voi se silti olla paska ;) Mut kaipa ne ainakin kauppiaalle on vaan boonusta, jos tavan tallaaja kattoo "oho täähän on huollettu vehossa"...

Omasta lelusta mä oon jopa onnistunu huoltokirjan hävittämään jonnekin.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 25.10.2005 16:58

Huoltokirjasta voi saada suuntaa kilometrien paikkaansapitävyydestä ja yleensäkin siitä, onko autoa huollettu ja jos on niin miten. Toki niitäkin väärennetään, mutta jos olis kaks samanlaista autoa jossa toisessa ei ole huoltokirjaa tai mitään muitakaan huoltodokumentteja ja toisessa on huoltokirja leimoilla ja mahdollisesti kuitteja mukana niin ainakin minun kohdalla valinta autojen välillä on helppo. Varsinkin jakohihnan/ketjun vaihdosta olis hyvä olla joku kuitti olemassa, ellei kone ole sitten mallia "8v kakkis" jossa ei vahinkoa synny hihnan katketessa. Toki huolellisesti täytetty huoltokirja ja kaikenlainen dokumentaatio luo myös kuvan huolellisesta omistajasta ja se taasen painaa ainakin minusta auton jälleenmyyntiarvossa. Löytyyhän niitä yli 10 vuotta vanhoja autoja joiden tankkauksetkin on merkitty johonkin vihkoon uudesta asti... :) Toisaalta eihän vanhaa 300tkm autoa ostaessa enää paljoa merkkaa se jos auton takuuhuollot on tehty huolellisesti joskus aikoinaan, kun auto on ehditty pilata sen jälkeen jo moneen kertaan. Silloin olis hyvä olla vaikka joku erillinen vihko tai se orggis huoltokirja johon on viimeisimmät huollot merkattu.

edit: Ja vaikkei merkkiliike sen paremmin autoa osaiskaan korjata kuin joku pienempi paja, niin siltä voi olla helpompaa saada korvauksia "hoitovirheestä" kuin joltain Peran Konekorjaamolta Kälviältä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.10.2005 17:00

On täysin ostajakohtaista. Koskaan ei oo jääny myymättä autoa missä huoltokirja on puutteellinen, eikä sen takia ole tarvinnut tinkiäkään. Takuun aikana huoltokirja on kai hyvä olla aukoton, mutta sen jälkeen makuasia. Kai se uusimmissa autoissa jotain todistaa, todennäköisesti merkkiliikkeestä sentään löytyy asialliset testerit vikakoodien yms. lukemiseen.

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 25.10.2005 18:41

mulla on vissiin vielä yks paikka vapaana huoltokirjassa, n.320tkm ajettu, ja kaikki öljynvaihdot tehty käyttöautolla, ja merkinnät kirjassa.. kotonakin olis kyllä paja jossa rasvamonttu, mutta ei sitä jaksa sillä viidellä eurolla alkaa vaihtamaan.. helpompi käydä pikahuollossa siellä on kuitenkin kaikki tarvittavat suodattimet ja muut tarvikkeet valmiina odottamassa, eikä tarvi kun kattoo kun toinen vaihtaa..
en tiiä paljonko tossa oikeesti säästäis, mutta kuitissa se työn osuus on 5e.. jäispä siitä vielä kaiken maailman jätteen käsittelymaksut pois, jos ite vaihtais.. ihan sama

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.10.2005 19:01

Hah, tulostin itse lisää sivuja huoltokirjaan kun loppui sivut kesken :)

Itse olen merkannut kaikki tehdyt hommat, äljyn ja suodattimien vaihtoja myöden. Saa nyt tuosta ainakin melko hyvän kuvan siitä, mitä autolle on historian aikana tehty. Tosin ei nuo merkinnät (kuten ne parin ekan vuoden merkkuhuollon leimatkaan) varmasti paljoa kakkoskopan arvoa nosta :)

Mutta jos uudempaa kulkinetta olen ostamassa, niin kyllä se täytetty huoltokirja on yksi plussa muiden joukossa.

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 25.10.2005 23:00

Omakohtaisten kokemusten perusteella, minä ainakin pyrin välttämään ajokkeja, jotka on paikallisen merkkiliikkeen huoltamia.
Muuten mulle on ihan sama onko huollot tehty vaikka itse, kunhan ne on merkattuna sinne kirjaan.

jarkkoma
-
Viestit: 377
Liittynyt: 11.7.2004 17:01

merkitystä?

ViestiKirjoittaja jarkkoma » 25.10.2005 23:24

mun mielestä sillä ei mitään merkitystä kumpi ne öljyt tai muuta kuluvia osia on vaihtanut merkki liike vai ite kun ne on vaan kirjoissa..

no ehkä asiaan vaikuttaa ku pihassa on autokorjaamo firma..

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 26.10.2005 15:12

No niin, ihan asiallisia mielipiteita ja kommentteja. Hienoa, hienoa.

Tottahan se toki on etta huoltokirjaan tehdyt pienetkin merkinnat kertovat auton omistajasta ja historiasta paljon.

Niin, eikohan noi oljyn- ja jarrunesteiden vaihdot voi siis suorittaa muuallakin kuin merkkiliikkeessa.

Taalla Irlannissa muuten VW-liike ottaa oljyn ja jarrunesteen vaihdosta 150€. Tama sisaltaa siis tyot, uudet nesteet ja oljyt (505 01 taisi olla koodi?) seka suodattimen. LL-oljy kustantaisi 18€/l, mutta huoltokirjan mukaan ei autoa ole huollettu aikaisemminkaan LL-oljyilla.

Mika on Suomessa ns. perustaksa vastaavalle huollolle?

Mitenkas on tuo jarrunesteen laita? Kirjassa kerrotaan tottakai kayttamaan "VW:n omaa jarrunestetta", mutmut, perus DOT4 lienee ok...?

Kiitti ja moi!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2005 15:37

Ihmettelinkin että mistä kirjotat ku ääkköset puuttuu :)

Viimeks -98 A3:n pikkuhuolto merkkiliikkeessä maksoi jotain 180 € paikkeilla muistaakseni, mut se on muutakin kun pelkät öljyt.

DOT 4 tai 5.1 oon laittanu. Ei DOT 5 koska se on ihan eri lientä.

E: Onko tuolla neliapiloiden luvatussa maassa samassa paikkaa noi pistëët?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 26.10.2005 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 26.10.2005 16:14

OT

noi ääkköset saa kans niin et painaa å-kirjaimen vieressä olevaa nappia+a/o -kirjainta.. über magee.. :)

kuka sit jaksaa sen tehä on eri asia...

OT

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 26.10.2005 16:29

OT jatkukoon

T.Hell: missäköhän kohtaan vihreä saaren näppiksellä mahtaa löytyä "Å"? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
Sitten toinen pieni pikku juttu on sellainen, että esimerkiksi niin Kiinassa, kuin Intiassakin koneissa äärimmäisen harvoin on asennettu tuki noille Nordic-merkeille, jolloin ne näyttävät tältä ruudulla: ¤#%¤, jolloin niiden käyttäminen on aikas piinallista... (joskus tullut kokeiltua)

OT

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 26.10.2005 17:31

Hienoa että porukka jaksaa dokumentoida huollot vaikka ne olisi tehnyt naapurin manne. Itelläkin on tosta nykyisestä autosta tallella kaikki kuitit ja tarkoitus on muutakin dokumentaatiota keräillä. Kuittien takana on muuten mittarinlukema ko. hetkellä ja tankkauksissa trippimittarin ja mittarinlukema sillä tankillisella.

Pienistäkin huoltofirmoista saa erikseen pyytämällä leimat ja ruksit huoltokirjaan ja vaikka olen muutamassa paikassa kertonut mitä eri ruksien vieressä lukee (saksaksi), niin osassa on sitten vaikka kirjoitettu ranskalaisin viivoin huollot jotka tehtiin. Nyt kun uudempien autojen huoltaminen pikkukorjaamoissa yleistyy, niin noihin pikku teksteihin ja mikälie-leimoihin aletaan varmasti kiinnittää enemmän huomiota jatkossa myös auton yksityisten ostajien osalta. Noista omista viritelmistä, kuten ajovalojen releistä voisi lisätä yhden sivun vaikka ohjekirjan väliin (jonkun toisen **tun kiva ettiä sulakkeita pimeällä metsätaipaleella :).

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 21.11.2005 8:47

Upataampas tätä ihan asian kanssa.
Onkos kellään kokemusta tästä uudesta (oikeasta) tulkinnasta, joka mahdollistaa muidenkin kuin ns. merkkiliikkeiden suorittaa ihan saman arvoiseksi katsottuja määräaikaishuoltoja. Lähinnä nyt siltä kannalta että onko autoa vaihdateltaessa merkkiliikkeen myyjä katsellut jotenkin karsaasti sitä huoltokirjaa. Omani aioin jo viedä tuollaisen hyväksytyn ei merkkiliikkeen huoltoon ( http://www.autofit.fi/ajankohtaista/?num=12028 ). Piti sitten kuitenkin teettää vähän ylimääräistä joten päädyin (vielä viimeisen) kerran tuohon paikalliseen "merkkiliikkeeseen". Nyt sitten pyhästi vannon että 100 tkm huoltoa se ei tuolla "merkkilliikkeessä" enää näe. Olen vielä ajatellut ostavani ihan saman merkin isomman mallin tässä muutaman vuoden sisällä ja sen teenkin jos tuo autofitin huolto osoittautuu toimivaksi ja sieltä saan sitten jatkossa huoltopalvelut.

Ai mikä nyt kyrsii. Noo, sen rasvatahran sain irti kuskin penkistä, tavaratilan peiton taivutetun reunankin sain yön yli painon alla oikenemaan (piti tehdä huollossa muutama juttu takakontissa, ilmeisesti rönötetty sitä peitettä vasten). Sitten lauantaina pesin ja imuroin ja samalla ajattelin vilasta että mitähän sinne huoltokirjaan on laitettu....
_ ei vittu mitään_ ! Siinä vaiheessa vitutus oli jo aika kova (strike three !)
No, ajattelin että sattuuhan sitä ja samaan ajatukseen tuli mieleen, että no tuosta hyvästä saankin varmaan jotain pientä, vaikkapa pari pöläriä kun yhdessä on jo kiinnikkeet niin hajalla.

Aamulla sitten työmatkalla "merkkiliikkeeseen" ja tiskille sekä laskun, että huoltokirjan kanssa. Esitin asiani ehkä hieman vittumaisesti kysyen, että "onko sinusta tässä laskussa ja huoltokirjassa joku poikkeama?"
"- jaa, sieltä puuttuu merkintä" (kaivetaan kynää ja leimasinta)
"- paljonkos siinä oli sillon mittarissa"
"- tais olla 77600 /minä"
"- no niin, se on siinä" !!

ööööööööö, "kiitos", "anteeksi", "ole hyvä". Onko ne sanoja jotka on varattu vain ihmisten henkilökohtaisiin kanssakäymisiin? Ainakin b to b puolella tunnustan sitten rikkoneeni kyseisten sanojen käyttöä, koska (asian niin vaatiessa) olen käyttänyt ko. sanoja asiakkaisiinkin kohdistuen.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 21.11.2005 10:19

Liikkumisturvan siitä menettää jos merkkihuollossa ei käytä.
Merkkiliikkeen huoltokirjalla varustetulla autolla voi myös joissain tapauksissa olla mahdollista saada korjaamo tai maahantuoja osallistumaan korjauskustannuksiin ( asiakassuhteeseen perustuvia kädenojennuksia ), autofit huoltokirjalla sitä mahdollisuutta ei ole.. :)

Toisaalta kuitekin jos katsoo säästävänsä rahallisesti tuossa "ei merkkihuollossa" käyttämisessä riittävästi, niin sittenhän sitä on varaa maksaa joskus joku hinaus, vuokra-auto... tai sitten joku yllättävä isompi korjaus takuuajan jälkeen.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 21.11.2005 10:49

Liikkumisturvan siitä menettää jos merkkihuollossa ei käytä.

Eikös vakuutusyhtiöt tarjoa vastaavaa palvelua?

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 21.11.2005 12:37

En nyt vielä tiedä mikä tuo hintapolitiikka tuolla Fitillä on, mutta nyt olisikin tarkoitus etsiä tuota kadonnutta asiakaspalvelua ja työnlaatua. Samalla säilyttäen tuo huoltokirja status. Saattaa osoittautua mahdottomaksi optimoinniksi ;)

Edit: Kuinka monessa tapauksessa muuten itse loppuasiakasta palveleva liike maksaa jotain ylimääräisiä kuluja. Eiköhän se aina laskuta maahantuojaa/valmistajaa. Tällöin voisi olettaa että esim. Fitillä on jonkun tason yhteys valmistajaan, koska ymmärtääkseni valmistaja/maahantuoja auditoi nuo huoltamot, joiden leimojen pitäisi olla yhtä pätevät merkkiliikkeiden kanssa.

Käpelöinti kaksi: Tuolla Fitin sivuillahan olikin:
"Mahdollisten takuutapausten varalta myös määräaikaishuollon lasku työselvityksineen tulee säilyttää, jolloin sen voi tarvittaessa esittää auton maahantuojalle tai merkkiliikkeelle."
Eli olettaisin että jos on näyttää työmääräin missä on hyväksytyn liikkeen merkintä ko. auton määräaikaishuollosta niin samalla tavalla maahantuoja vastaa kuin ns. merkkiliikkeen tapauksessa.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 21.11.2005 12:51

Kuinka monessa tapauksessa muuten itse loppuasiakasta palveleva liike maksaa jotain ylimääräisiä kuluja.


Pitkän asiakassuhteen ollessa kyseessä, todella useasti. (varsinaisen 2v takuuajan jälkeen )

Vaikka korjauksia voivatkin suorittaa muutkin kuin merkkikorjaamot, niin ne eivät varmasti saa maahantuojalta tai tehtaalta pesoakaan :)
Viimeksi muokannut Ville, 21.11.2005 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 21.11.2005 12:55

Eli olettaisin että jos on näyttää työmääräin missä on hyväksytyn liikkeen merkintä ko. auton määräaikaishuollosta niin samalla tavalla maahantuoja vastaa kuin ns. merkkiliikkeen tapauksessa.


Takuuasioissahan näin nimenomaan onkin, mutta takuuajan jälkeen tapahtuvat asiat ovat eri asia.

ile
-
Viestit: 185
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja ile » 21.11.2005 13:57

Liikkumisturvan siitä menettää jos merkkihuollossa ei käytä.


Eikös vakuutusyhtiöt tarjoa vastaavaa palvelua?


Vakuutusyhtiöt tarjoaa hinauksen, mutta tietääkseni ei sijaisautoa. Esmes ainakin Audilta saa viideksi päiväksi sijaisauton käyttöön. Homma meni niin, että suoraan lähimmälle Hertzille, vastaava auto alle kun hinuri on vienyt oman huoltoon.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 21.11.2005 14:43

Vakuutusyhtiöt tarjoaa hinauksen, mutta tietääkseni ei sijaisautoa.

Eikö keskeytysturvaan kuulu sijaisauto esim. mahollisen korjauksen ajaksi?

iHuichée!
-
Viestit: 622
Liittynyt: 20.10.2003 9:09

ViestiKirjoittaja iHuichée! » 21.11.2005 15:23

Keskeytysvakuutukseen kuuluvalla päiväkorvauksella voi toki osittain kustantaa sijaisauton käyttökustannuksia, jos korjaamolla notkuminen johtuu onnettomuus-, ilkivalta- tai murtotapuksesta, mutta useimmiten kesketysvakuutuksen päiväkorvaus on ~30€ jolla ei vuokra-autoa kustanna. Eri asia on sitten jos on syyttömänä osapuolena liikennevahingossa, jolloin käyttötarveselvityksellä voi saada syyllisen osapuolen liikennevakuutuksesta 94% sijaisautokustannksesta.

EDIT: pilkkua viilattu, kiitos wellu ojennuksesta, en tiedä mikä muhun meni
Viimeksi muokannut iHuichée!, 21.11.2005 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

wellu80
-
Viestit: 75
Liittynyt: 4.11.2004 1:25

ViestiKirjoittaja wellu80 » 21.11.2005 15:53

Keskeytysvakuutuksen päiväkorvausta ei saa jos syy auton käytön keskeytymiseen on tekninen vika.

Korvauksen saa siis vain onnettomuus, varkaus tai ilkivaltatilanteessa. Kyllähän sun huuhee pitäis se tietää...

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 22.11.2005 13:07

Tuolla vakuutusyhtiön tarjoamalla keskeytyskorvauksella voi saada sijaisauton, sillä joillakin vakuutusyhtiöillä (esim. Pohjola) on sopimus autovuokraamoiden kanssa, joilla voi saada sijaisauton em. keskeytyskorvauksen hintaan.

EDIT: Meni vähän ohi aiheen.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa