2-pistevyöt takana -91 Polo G40 autossa. Katsastus hylätty?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

2-pistevyöt takana -91 Polo G40 autossa. Katsastus hylätty?

ViestiKirjoittaja Sewe » 16.10.2015 9:37

Polo G40 leima ehti mennä pitkäksi kun ei ole ollut parkkipaikkaa autolle. Nyt paikka ilmaantui ja aamulla laitoin auton rekisteriin, hain auton säilytyksestä ja kävin konttorilla. Kaikki muu oli ok, mutta keksivät että takapenkillä on 2-pistevyöt. Ei kuulemma saa olla.

Auto on 10 vuotta katsastettu Suomessa ongelmitta noilla samoilla vöillä ja myös rekisteröintikatsastettu niillä vöillä. Onko nyt sitten niin että minun on pakko joko asentaa 3-piste vyöt tai muutoskatsastaa auto 2-paikkaiseksi? Vai onko katsastusmiesten hylkäys virheellinen?

Onko kellään tietoa millaiset vyöt Polo G40 autossa on ollut tehtaalta tullessa takana 2 vai 3 pistevyöt?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 16.10.2015 9:50

Omassa -84 vuosimallin 86C classicissa oli ainakin 3-pistevyöt.

Tuollaiset 3-pistevyöt muuten löytyy edellä mainitun kaltaisesta purkuautosta jos sulla menee operaatio turhan vaikeaksi.

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 16.10.2015 9:59

Kiitos huippunopeasta vastauksesta. Minulla on aiemmin ollut -83 vm. ja 92 vm. Polo Classicit itsellä ja muistelin, että vanhemmassa ei ollut, mutta uudemmassa oli 3-piste vyöt takana reunapaikoilla. En tiedä kyllä muistanko oikein.

Löysin mobile.de:sta yhden kuvan, jossa alkuperäiskuntoisessa G40 oli 3-pistevyöt, joten on siis mahdollista että ne on tuossakin ollut ja jostain syystä poistettu käytöstä. Mietin tämän päivän mitä teen asian kanssa. Sain maanantaihin asti ajoaikaa (kaikki ajot penkin purkamiseen liittyvää), voi olla että en käytä katsastuksessa ollenkaan nyt ja käyn vain ensi keväänä toisessa paikassa. Tai sitten laitan viikonloppuna 3-pistevyöt, jos ne on pakko olla...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.10.2015 10:13

-81 on tullut kolmipistevyöt reunapaikoille pakolliseksi. Katsastusmies nyt on tehnyt ihan oikean työn hylätessään auton, kaikki edelliset katsastukset/rekisteröinnit ovat olleet puutteellisia.

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 16.10.2015 10:57

Totta, Suomessa uusina rekisteröityihin autoihin 3-pistevyö on ollut tuolta asti pakollinen. Euroopan muissa maissa näin ei kuitenkaan ole ollut. Ymmärtääkseni on mahdollista, että autoni on alun perin tyyppihyväksytty Saksassa 2-pisteturvavöillä. Asian selvittäminen kuitenkin lienee kalliimpi vaihtoehto kuin joko muutoskatsastus (40e) tai 3-pistevöiden asennus.

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 16.10.2015 12:53

itse tiedän yhden normi 86c coupe polon missä on myös lannevyöt takapenkillä. vuosimalli tais olla -90 tai -91. Siinä oli mun mielestä otteessa ihan maininta niistä vöistä

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.10.2015 20:57

Ymmärtääkseni on mahdollista, että autoni on alun perin tyyppihyväksytty Saksassa 2-pisteturvavöillä.


On täysin mahdollista, en tunne ajanjakson kansainvälisiä säädöksiä. Kansallinen säädös on että -81 eteenpäin pitää olla kolmipistevyöt ja se on se mikä loppupeleissä merkitsee. Aina on mahdollista saada poikkeus minimivaatimuksiin, Trafille vain anomus sisään.

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 16.10.2015 22:22

Yritin kaivella auton vanhoja papereitakin tyyppihyväksyntäkoodin löytämiseksi. Jotain löysinkin, mutta eipä näistä mitään ota selvää, kun netistä etsii vastauksia. Ajattelin, että jos auto on rekisteröintikatsastettu Suomeen tietyn tyyppihyväksynnän mukaisesti (ja ko. koodi sattuisi todistamaan, että alun perinkin ollut 2-p. vyöt takana), olisi mahdollista todistaa katsastusmiehelle auton tulleen tehtaan linjalta näillä varusteilla ja että se on Suomeen rekisteröimisvaiheessa hyväksytty tänne käyttöön ko. varustuksella.

Kun en kuitenkaan ymmärrä näistä tyyppikoodeista juuri mitään eikä minulla ole mahdollisuutta käyttää paljoa aikaa asian selvittämiseen, on jäljellä aiemminkin mainitut vaihtoehdot;
a) 3-piste vöiden asennus maanantaihin mennessä (siihen korjausaikaa) (vyöt+ 20 euroa jälkitarkastus)
b) muutoskatsastus 2 paikkaisena maanantaihin mennessä (40 euroa)
c) auton liikennekäytöstä poisto ja keväällä katsastus joko 3-piste vöillä tai ilman (joka tapauksessa joutuu katsastamaan taas keväällä).

Taidan kallistua viimeiseen, jos autosta löytyy paikat 3-p. vöille, asentelen ne talven aikana paikalleen. Eipä tässä enää ajomahkuja juuri olisi ollutkaan kun pakkaselle vetää joka yö ja suolankuraa ajetaan tielle niin ei viitsi kesäautoa suolassa uittaa.

Kiitos kaikille nopeista ja hyvistä vastauksista!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.10.2015 22:53

Mitä sitä ihmettelemään sen enempää. Vaihtaa vyöt. Kai tollasia vöitä nyt on romikset väärällään?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.10.2015 10:50

Ajattelin, että jos auto on rekisteröintikatsastettu Suomeen tietyn tyyppihyväksynnän mukaisesti (ja ko. koodi sattuisi todistamaan, että alun perinkin ollut 2-p. vyöt takana), olisi mahdollista todistaa katsastusmiehelle auton tulleen tehtaan linjalta näillä varusteilla ja että se on Suomeen rekisteröimisvaiheessa hyväksytty tänne käyttöön ko. varustuksella.


Ei, ilman poikkeuslupaa kansallisten säädösten yli ei kävellä. Sillä ei siis ole mitään väliä vaikka autolla olisi tyyppihyväksyntä 2pistevöille, Suomessa siihen vaaditaan 3pistevyöt.

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 17.10.2015 20:13

Ok,
ilmesesti on tietoa, kun on niin vankkumatonta tekstiä. Uskon puhetta, harmittaa vaan, että asiaa ei ole huomattu aiemmin. Olisin voinut asian korjata helpommin silloin kun oli aikaa, eli ei vielä ollut perhettä...

Takaa en löytänyt paikkoja 3-p.vöille. Puuhastelen paikat ja vyöt talven aikana. Eiköhän tämä topikki sitten ollut tässä. Kiitos vielä tiedoista :)

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 18.10.2015 4:07

Kyllä sieltä c-pilarista pitäis löytyä 3-pistevyön yläkiinnityspiste. Tuskin eri peltejä prässätty, oli sit 2 tai 3-pistevyöt. Irrota c-pilarin "verhoilu", niin varmaan löydät sen yläkiinnityspisteen.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa